R12nazkk0jPek
Na zdjęciu przedstawiona została mapa świata z XVI wieku po odkryciach geograficznych. Na dwóch półkulach widoczne kontynenty, m.in.: Azja, Europa, Afryka. Zaznaczone także koła podbiegunowe. Na jednej z półkul namalowany statek. Nad mapą łaciński napis: Orbis Terrae Compendiosa Descriptio. Całość półkul otoczona ornamentem. U dołu napisy.

Wielkie odkrycia geograficzne i ich cywilizacyjne konsekwencje

Mapa świata z XVI w. po odkryciach geograficznych – tzw. Mapa Mercatora z 1587 roku
Źródło: Rumold Mercator, Mapa świata z XVI w. po odkryciach geograficznych – tzw. Mapa Mercatora z 1587 r, 1587, domena publiczna.

Przyczyny odkryć geograficznych

Koniec XV w. przyniósł natężenie różnorodnych przemian o charakterze kulturowym, gospodarczym i politycznym. Najczęściej symbolicznie uznaje się, że epokę nowożytną rozpoczął w 1453 r. upadek stolicy cesarstwa bizantyjskiego, Konstantynopola, zdobytego przez Turków. Inne źródła przyjmują datę odkrycia Ameryki przez Kolumba w 1492 rok. Zapoczątkowało to serię wielkich odkryć geograficznych, dokonanych przez europejskich żeglarzy oraz narodziny potęg kolonialnych. Co spowodowało, że Europejczycy ruszyli na poszukiwania nowych ziem?

Rm5NluWW4wSXR
1346 - 1353 epidemia "czarnej śmierci w Europie"; wielkie straty demograficzne. 1415 Portugalczycy opanowali Ceutę w Afryce Północnej. 1419 odkrycie Madery. 1446 Portugalczycy docierają do Wysp Zielonego Przylądka. 1453 zdobycie Konstantynopola. 1492 pierwsza wyprawa Kolumba. 1498 dotarcie Portugalczyków do Indii. 1538 wielka morska wyprawa sułtana Sulejmana Wspaniałego przeciwko Portugalczykom na Oceanie Indyjskim
Oś czasu: Odkrycia geograficzne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RfGZ7eCf8P3hn
Mapa według pierwowzoru Ptolemeusza została przygotowana przez Niemca Johannesa von Armssheim w 1482 roku. Europa jest na niej proporcjonalnie większa niż w rzeczywistości. Ocean Atlantycki jest bardzo mały. Autor nie znał jeszcze odkryć Portugalczyków, którzy starali się utrzymywać je w tajemnicy. Ludzie nie zdawali sobie wtedy też sprawy z istnienia Pacyfiku
Źródło: Johannes von Armssheim, Mapa według pierwowzoru Ptolemeusza, 1482, domena publiczna.

Półwysep Iberyjski w średniowieczu

W VIII w. niemal cały Półwysep Iberyjski został opanowany przez najeźdźców arabskich z północnej Afryki. Jednak jeszcze w tym samym wieku rozpoczęła się rekonkwista, czyli powolne wypieranie muzułmanów w kierunku południowym. W trakcie tych zmagań wykształciły się niezależne królestwa: Aragonii, Nawarry, Kastylii i Portugalii. Granice tego ostatniego w połowie XIII w. sięgnęły południowych krańców półwyspu, uwalniając te ziemie spod władzy muzułmanów. Portugalia przeżywała wówczas okres burzliwego rozwoju gospodarczego i demograficznego, który dopiero w następnym stuleciu przerwany został m.in. wielkimi zarazami (1346‑1348, 1361, 1375). Przetaczając się przez Europę, spowodowały olbrzymie straty ludnościowe, także na Półwyspie Iberyjskim. Ludność Portugalii zmniejszyła się wówczas o jedną trzecią, a może nawet więcej.

Ciekawostka

Jako pierwszy cel „nowej” konkwisty wybrane zostało miasto Ceuta. Portugalczycy wiedzieli, że przybywają tam karawany ze złotem z głębi Afryki. W 1415 r. udało się opanować miasto, ale Arabowie ciągle usiłowali je odbić, a karawany przeniosły się do innych portów. Z powodu walk nie można było znaleźć osadników chętnych do uprawy ziemi w najbliższej okolicy. Nauczyło to Portugalczyków, że aby prowadzić wymianę handlową, lepiej uzyskać zgodę lokalnych władców na zakładanie faktorii (kolonialnych placówek handlowych), niż używać siły.

R1amMHABc4jhB
Położenie Ceuty w zachodnim basenie Morza Śródziemnego
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rfs14VdKHK8R0
Ceuta – widok współczesny portu nad Morzem Śródziemnym
Źródło: Kainita, Ceuta, licencja: CC BY-SA 2.0. Wikimedia Commons.

Port został zdobyty przez Henryka Żeglarza w 1415 r., w latach 1580 do 1640 i od roku 1688 do dziś należy do Hiszpanii.

Ceuta to enklawa (wydzielone terytorium innego państwa) na terenie Maroka. Granica portu jest pilnie strzeżona, sama Ceuta, podobnie jak Hiszpania, jest częścią Unii Europejskiej. W 2021 r. Hiszpania i UE od dawna polegają na Maroku w kwestii kontroli migracji do Europy. Przywódcom UE i Hiszpanii zależy na dobrych relacjach z tym państwem, by ograniczać nielegalną migrację w zachodniej części Morza Śródziemnego.

Dużo osób nadal jednak próbuje przedostać się do Europy z Maroka, a Europa ma nadzieję, że pozostaną po marokańskiej stronie granicy lub morza.

17 maja 2021 roku 6 tys. ludzi wyruszyło z marokańskich plaż, opłynęło zasieki graniczne i przedostało się do hiszpańskiej enklawy Ceuta. Maroko, podobnie jak Turcja, od czasu do czasu przepuszcza przez granicę pewną liczbę migrantów, traktując to jako szantaż dla wymuszenia ustępstw politycznych lub gospodarczych. Tym razem, pretekstem do ostrzeżenia było oburzenie Rabatu z powodu przyjęcia w Madrycie na leczenie lidera rebelianckiej organizacji. Przez kolejne dni do Ceuty przepływało tysiące imigrantów.

Ponieważ po epidemii „czarnej śmierci” wsie opustoszały, a pola leżały odłogiem, tamtejszemu rycerstwu (szlachcie) brakowało środków na utrzymanie. Zgodnie z zasadami panującymi w ustroju feudalnym zwracali się więc o pomoc do swoich zwierzchników lennych (seniorów), których powinnością było wspomaganie wasali przez przyjmowanie ich małoletnich synów do służby. Chłopcy uczyli się rzemiosła wojennego, a jeśli rodzice nie byli w stanie dać im majątku zapewniającego utrzymanie, stosowne dobra ziemskie lub zdobycze wojenne winni byli zapewnić im seniorzy. W czasach rekonkwisty prostym rozwiązaniem tego typu problemów były kolejne wyprawy na kraje muzułmańskie i nowe zdobycze terytorialne. W Europie nie było już jednak dla Portugalczyków ziem do wyzwalania, zdecydowano się więc przenieść walki na tereny muzułmańskiej północnej Afryki. Wyprawy w tamte rejony organizowane były przez samego władcę oraz zasłużone w dziele rekonkwisty zakony rycerskie: zakon Avis i Zakon Rycerzy Chrystusa na którego czele w XV wieku stał między innymi królewski brat - Henryk Żeglarz.

R9NM0YmZfDaun
Fragment obrazu ołtarzowego z końca XV w. autorstwa Nuno Goncalvesa, poświęconego św. Wincentemu, przedstawiający portret Henryka Żeglarza (1394‑1460). 
Źródło: Nuno Gonçalves, Saint Vincent Panels, Narodowe Muzeum Sztuki Starożytnej, Lizbona, domena publiczna.

Wyprawy na ocean

CART1 Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl.
Henryk Żeglarz14601394
R19L5X9dtkHFa
Henryk Żeglarz
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Henryk Żeglarz

Syn króla portugalskiego Jana Dobrego. Większość majątku przeznaczył na rozwój floty i morskie podróże. Założył szkołę morską, sprowadzał do Portugalii najlepszych żeglarzy, kupował mapy, finansował badania naukowe nad rozwojem wynalazków morskich. Mimo iż sam nie pływał, po śmierci nadano mu przydomek „Żeglarz”.

RG7rXSazn2Kuy1
Mapa przedstawiająca główne szlaki handlowe w XIII w.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak ludzie w średniowieczu wyobrażali sobie Ziemię?

Bardzo długo ludzie wyobrażali sobie Ziemię jako płaski dysk,  którego centrum miało się znajdować w Jerozolimie w Ziemi Świętej. Żeglarze woleli nie oddalać się daleko
od lądu, aby nie spaść w otchłań. Od końca średniowiecza wiedza geograficzna Europejczyków stawała się coraz bardziej rozległa. Zainteresowanie nauką starożytną sprawiło, że wśród uczonych zaczął dominować pogląd, iż Ziemia ma kształt kuli. Wiedzy o dalekich krainach mieszkańcom Europy dostarczali kupcy. Wędrowali oni szlakami handlowymi po znanych w średniowieczu kontynentach: Europie, Azji, Afryce.

Dzięki relacjom podróżników wiedza Europejczyków w dużym stopniu się poszerzyła, nadal jednak była skromna. U schyłku średniowiecza ograniczała się do Europy, znacznych obszarów Azji oraz rejonów Afryki położonych na północ od Sahary. Rozległe ziemie znajdujące się poza nimi świadomi swej niewiedzy Europejczycy nazywali terra incognita – ziemia nieznana.

RUF0a5558ZGLW1
Grafika przedstawia szczegółową, ręcznie rysowaną mapę, składającą się z kilku pionowych paneli. Jest to mapa portolanowa, z licznymi liniami nawigacyjnymi rozchodzącymi się z centralnych punktów (róże wiatrów), które przecinają mapę w wielu kierunkach. Na mapie znajdują się różnorodne elementy, takie jak lądy, morza i wyspy, a także ilustracje przedstawiające postacie, budowle, zwierzęta i symbole geograficzne. Wyróżniają się także bogato zdobione detale, niektóre z elementami złoconymi. Tekst pisany znajduje się w różnych miejscach, w tym w formie opisów lokalizacji i komentarzy. Kolory niebieskie i czerwone dominują w zarysie mórz i tras żeglugi. Mapa może przedstawiać obszary związane z handlem lub eksploracją geograficzną.
Atlas kataloński z 1375 r., opracowany dla Piotra IV, króla Aragonii, Sardynii i Korsyki. Które kontynenty są na nim zaznaczone?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pod koniec średniowiecza za pośrednictwem Arabów chrześcijańscy uczeni ponownie odkryli dzieła wielkich geografów antycznych. Swój wkład w przywrócenie antycznej wiedzy geograficznej mieli humaniści - w XV w. na łacinę przełożono Geografię Ptolemeusza. Jego dorobek uwzględnił francuski kardynał Pierre d’Ailly w swoim dziele z 1410 r. zatytułowanym Tractatus de imagine mundi (Traktat o obrazie świata). W 1478 r. opracowano ptolemejski atlas świata. Średniowieczni filozofowie i uczeni Albert Wielki i Roger Bacon powrócili do znanej w starożytności koncepcji globu ziemskiego, a w 1492 r. Martin Behaim, niemiecki geograf i kartograf, opracował w Norymberdze najstarszy istniejący globus.

RngCHN8B3gu8V1
Portolan autorstwa Jorge de Aguiara z 1492 r.; jest to najstarsza znana podpisana i datowana mapa pochodzenia portugalskiego.
Źródło: Jorge de Aguiar, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RzO2rapwPe2tM1
Mapa z globusa Behaima z 1492 r. Zaznaczono na nim jedynie Europę, Afrykę i Azję, dlaczego? Kiedy ta mapa mogła zostać zaktualizowana?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podróż Marco Polo

Na lepsze poznanie świata wpływ miały również coraz częstsze podróże, jak choćby wyprawa pochodzącego z Włoch Marco Polo, który w XIII wieku zwiedził wiele krajów azjatyckich. Był on weneckim kupcem i podróżnikiem. Jego wspomnienia z podróży do Chin, Indii i innych krajów azjatyckich zostały spisane i cieszyły się dużą popularnością w Europie jako pierwszy opis krajów Dalekiego Wschodu, w tym pierwszy opis Japonii. W podróży Marco Polo spędził 24 lata, w samych Chinach przebywał 17 lat. Jeden z mostów w Pekinie, opisany przez podróżnika, nazwany został jego imieniem.

Rc0pXcOcdeoyt
Podróż Marco Polo karawaną przez Azję
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Indie, Chiny i Japonia

Na kontynencie azjatyckim wielkie cywilizacje rozwijały się już w starożytności. U progu czasów nowożytnych w XV‑XVI wieku do największych i najwspanialszych zaliczały się państwa powstałe na terenie Indii, Chin i Japonii. Miejscowa ludność stworzyła kraje stojące na bardzo wysokim stopniu rozwoju w wielu dziedzinach życia. Z Azji do Europy przywędrowało wiele wynalazków: papier, proch, a nawet cyfry używane do dzisiaj w matematyce. W krajach azjatyckich rosło wiele roślin poszukiwanych w Europie ze względu na ich smak, na przykład pieprz, wanilia, cynamon czy imbir. Docierały one do krajów europejskich dzięki kupcom arabskim. Słynne w Europie były tkaniny wyrabiane w krajach azjatyckich, do najbardziej poszukiwanych należały wyroby z delikatnego jedwabiu, który przez długi czas potrafili wytwarzać tylko mieszkańcy Chin. O umiejętnościach budowniczych chińskich świadczy choćby wielki mur chiński, do dziś jedna z największych budowli świata.

R15sFm00kyquB
Fragment Wielkiego Muru Chińskiego. Umocnienia liczące kilka tysięcy kilometrów zostały zbudowane wzdłuż granicy państwa chińskiego
Źródło: Severin.stalder, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Władający państwem indyjskim w pierwszej połowie XVII wieku Szach Dżahan miał piękną żonę Mumtaz Mahal. Szczęśliwi małżonkowie, rządzący ogromnym państwem, przeżyli ze sobą 18 lat. Kiedy żona władcy przedwcześnie umarła w wieku 38 lat, Szach Dżahan pogrążył się w rozpaczy. Według legendy w ciągu jednej nocy osiwiał ze zmartwienia. Postanowił uczcić pamięć zmarłej ukochanej, stawiając na jej cześć mauzoleum (wielki, zdobiony grobowiec). W mieście Agrze w 1632 roku rozpoczęły się prace, które trwały przez dwadzieścia dwa lata. Do budowy władca zatrudnił najlepszych budowniczych. Ściągnął ich nie tylko z Indii, ale również z zagranicy. Marmur, z którego stawiano mauzoleum, przywożono z kamieniołomów odległych o ponad 300 kilometrów. Ściany ozdobiono tysiącami kamieni szlachetnych i innymi dekoracjami. W końcu mauzoleum, które nazwano Taj Mahal [czyt.: tadż mahal], było gotowe. Do dziś jest uznawane przez wielu za najpiękniejszą budowlę na świecie.

Cele wypraw odkrywczych

R1MRYYzf5Npia
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]Przyczyny odkryć geograficznych[/]
    • Elementy należące do kategorii [bold]Przyczyny odkryć geograficznych[/]
    • Nazwa kategorii: poszukiwanie złóż złota i innych surowców
    • Nazwa kategorii: chęć odkrycia nowej drogi do Indii
    • Nazwa kategorii: żądza sławy i bogactw
    • Nazwa kategorii: szerzenia chrześcijaństwa i cywilizacji
    • Nazwa kategorii: ciekawość świata
    • Nazwa kategorii: rozwój kartografii
    • Nazwa kategorii: wynalezienie nowych przyrządów nawigacyjnych
    • Koniec elementów należących do kategorii [bold]Przyczyny odkryć geograficznych[/]
Mapa myśli. Przyczyny odkryć geograficznych. Źródło Zintegrowana Platforma Edukacyjna

Zasadnicze przyczyny „wielkich odkryć geograficznych” i początki ekspansji zamorskiej Europejczyków należy wiązać z ustrojem feudalnym, wynikającymi z niego powinnościami władców oraz z kryzysem ekonomiczno‑społecznym. Przede wszystkim jednak z trudnościami, jakie przeżywało rycerstwo portugalskie i kastylijskie w XV wieku.

Pojęcie „wielkie odkrycia geograficzne” jest pojęciem europocentrycznym, czyli mówi o poznawaniu świata z perspektywy europejskiej. „Wielkie odkrycia” przyniosły w większości znaczące korzyści Europejczykom. Nie może ich tak jednak nazwać ludność rdzenna odkrywanych kontynentów, ponieważ dla nich nastąpiły wówczas liczne skrajnie niepomyślne zmiany. Rdzenni mieszkańcy posiadali często rozwinięte cywilizacje i dorobek niektórych z nich przewyższał osiągnięcia Europejczyków. Jednak grabieżcza polityka odkrywców spowodowała ich upadek lub zepchnięcie na margines.

Nastąpiło katastrofalne wyludnienie wielu obszarów Ameryki, masowe wymieranie Indian z powodu wyniszczającej, niewolniczej pracy w kopalniach kruszców i na plantacjach. Wprowadzono handel niewolnikami z Afryki, którzy byli bardziej wytrzymali i mieli zastąpić w pracy ludność rdzenną. Zniszczeniu uległo wówczas wiele zabytków i dzieł sztuki wykonanych przez rdzennych mieszkańców. Na „wielkie odkrycia geograficzne” należy więc patrzeć nie tylko od strony Europejczyków ale i rdzennej ludności odkrywanych terenów.

Naukowe i technologiczne podstawy odkryć geograficznych

Europejczycy, podobnie zresztą jak mieszkańcy Azji, do czasów wielkich odkryć geograficznych pływali w pobliżu lądu. Wynikało to przede wszystkim z braku umiejętności określenia położenia na otwartych wodach daleko od lądu oraz z niedoskonałości statków. Na oceanach zdarzały się sztormy z wysokimi falami, a większość ówczesnych statków miała niskie burty i była poruszana siłą mięśni ludzkich (były to tzw. galery), co wymagało usytuowania otworów na wiosła stosunkowo nisko nad linią wody. Wielkie fale mogły więc taki statek bez trudu zalać wodą i zatopić.  Aby pływać z daleka od brzegu, trzeba było:

  • zrezygnować z poruszania statku siłą mięśni ludzkich, czyli wioślarzy,

  • nauczyć się wykorzystać do żeglugi siłę wiatru,

  • nauczyć się określać położenie statku i wyznaczać kurs,

  • poznać i nauczyć się wykorzystywać prądy morskie i stałe wiatry.

Karawela

Wszystkie wymagania statku zdolnego pływać na pełnym morzu spełniała karawela, nowy typ statku żaglowego. Karawela posiadała zróżnicowane ożaglowanie, które stosunkowo łatwo można było zwijać i rozwijać, wysokie burty, a z tyłu wzmocnioną konstrukcję z ruchomym sterem. Na takich statkach pływali odkrywcy portugalscy i takie dotarły pod dowództwem Krzysztofa Kolumba do Ameryki.

R41UR5dVpI3xS
Współczesna replika karaweli "Pinta" Kolumba
Źródło: Thomas R. Machnitzki, Memphis, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

W szwedzkiej Karlskronie, w Muzeum Morskim nie tylko obejrzysz, ale i „poczujesz” życie na statku z dawnych wieków.

RtS3ZJ8dn73R1
Film opowiadający o przyczynach odkryć geograficznych.

Sztuka orientacji

Nauczenie się orientacji na otwartym morzu zajęło Europejczykom wieki. Według Francisa Bacona jednym z najważniejszych wynalazków człowieka u schyłku średniowiecza była busola. Pozwalała ona wyznaczać kierunek w stosunku do bieguna magnetycznego ziemi (czyli praktycznie północy). Kolejnym krokiem było wynalezienie astrolabium, za pomocą którego określano wysokość gwiazd, a to pozwalało określić szerokość geograficzną. Niezwykle istotne było tworzenie tzw. „portolanów”, czyli map, na których zaznaczono wysokość określonych gwiazd na konkretnej szerokości i ich położenie w stosunku do poznanych już brzegów. Wreszcie trzeba było nauczyć się żeglugi na półkuli południowej, gdzie znikały znane Europejczykom gwiazdy, z najważniejszą z nich gwiazdą północną.

Dalekomorskie wyprawy wymagały również odpowiednich instrumentów oraz umiejętności nawigacyjnych. W tej dziedzinie przodowali Arabowie, od których Europejczycy zapożyczyli busolę, astrolabium, kwadrant i laskę Jakuba.

R7OmYELdRHEay
Busola urządzenie nawigacyjne służące do wyznaczania kierunku bieguna magnetycznego Ziemi. Zdjęcie przedstawia busolę. Urządzenie umieszczone jest w kwadratowym drewnianym pojemniku zamykanym klapką. Samo urządzenie składa się z tarczy pokazującej kierunki oraz obracających się igieł. Astrolabium przyrząd astronomiczny służący do mierzenia kątów położenia ciał niebieskich, dzięki czemu możliwe było określenie długości geograficznej. Zdjęcie przedstawia astrolabium. Składa się z okrągłej tarczy, na której znajdują się mniejsze okręgi, łuki, proste kreski. Na środku wetknięta jest wskazówka obracająca się wokół całej tarczy. Urządzenie wisi na haczyku. Kwadrant dawny przyrząd astronomiczny służący do pomiarów wysokości ciał niebieskich - ćwiartka koła wykonana z drewna, zaopatrzona w podziałkę i wzierniki; używany równolegle z laską Jakuba pozwalał na określenie szerokości geograficznej. Ilustracja przedstawia kwadrant. Mężczyzna ubrany w długie szaty oraz posiadający długą brodę używa przyrządu. Kwadrant ma kształt wachlarza. Zewnętrzna rama tworzy kąt prosty. W tym miejscu mężczyzna przykłada kwadrant do lewego oka. Patrzy w stronę księżyca. Laska Jakuba przyrząd astronomiczny składający się z prostej listwy z ruchomą poprzeczką, pozwalający mierzyć wysokość ciał niebieskich nad horyzontem oraz kątów (poziomych i pionowych) między obiektami na Ziemi; wyparta przez sekstans. Ilustracja przedstawia laskę Jakuba. Składa się z poziomej deski oraz zamocowanych na niej pionowo trzech poprzeczek. Każda z nich jest innej wielkości. Im bliżej oka, tym dłuższa poprzeczka. Mężczyzna przykłada przyrząd do prawego oka. Róża wiatrów okrągła tarcza z podziałką stopniową od 0° do 360° oraz z zaznaczonymi 32 rumbami, która służyła do wskazywania kierunków wiatrów. Ilustracja przedstawia różę wiatrów. Jest to okrągła tarcza. Na środku znajduje się strzałka. Na całej tarczy znajdują się naprzemiennie ułożone czerwone i niebieskie trójkąty wskazujące kierunki wiatrów.
Ciekawostka

Zdobycie umiejętności żeglowania możliwe było tylko poprzez długotrwałe i żmudne zbieranie doświadczenia. Czołową rolę odegrał w tym dziele wspomniany Henryk Żeglarz. Założył on podobno legendarną „szkołę nawigacji” w Sagres na południu Portugalii. (Tak naprawdę jest to historiograficzna legenda - nawigacji uczono w rzeczywistości w Lizbonie i Lagos.) Henryk, wypełniając swój senioralny obowiązek, jako brat króla i mistrz zakonu rycerskiego wysyłał rycerzy na morskie wyprawy, z których winni przywozić m.in. nowe umiejętności i wiedzę.

RHxIhUdCwMZ1W
Mapa świata z XVI w. po odkryciach geograficznych – tzw. Mapa Mercatora z 1587 roku
Źródło: Rumold Mercator, Mapa świata z XVI w. po odkryciach geograficznych – tzw. Mapa Mercatora z 1587 r, 1587, domena publiczna.

Mapa przygotowana przez Mercatora w 1587, zamieszczona została w wydanym w 1595 r. Atlas sive Cosmographicae Meditationes de Fabrica Mundi et fabricati figura.

Polecenie 1

Porównaj mapę świata wg Ptolemeusza, przygotowaną przez Johannesa Armssheima z 1482 r., z mapą Mercatora z 1587 r. Zwróć uwagę na:

  • oznaczenie równika i zwrotników,

  • kół podbiegunowych,

  • poszerzenie wiedzy o lądach. Pojawił się nie tylko Pacyfik. Wiedziano też o istnieniu jeszcze oficjalnie nieodkrytej Australii.

  • znajdź kolejne elementy niewystępujące u Ptolemeusza.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.

Jak ideologia uzasadniała odkrycia geograficzne

Każdy władca podejmujący wojnę (a wyprawy miały taki właśnie charakter) budował ideologiczne uzasadnienie dla swoich czynów. Ważną sprawą był też ekonomiczny wymiar wypraw. Liczono na to, że długofalowe wydatki ostatecznie przyniosą korzyści. Wyprawy odkrywcze miały w sobie również element religijny. Stanowiły swoistą kontynuację wypraw krzyżowych, jakby dalszy ciąg walki z niewiernymi. Takimi uzasadnieniami posługiwali się władcy, podpierając się przy tym autorytetem Kościoła katolickiego. Postrzeganie wypraw jako „krucjat” spowodowało, że papież proszony był o pełnienie roli rozjemcy w ewentualnych sporach między uczestnikami tych działań.

R1ZyBMKVgfgZY1
Wielkie odkrycia geograficzne
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.

Ekonomiczny motor odkryć geograficznych

W początkowej fazie wyprawy dawały odpowiednie zajęcie młodym rycerzom, ale trzeba pamiętać, że były to przedsięwzięcia niezwykle kosztowne. Z tego powodu wypatrywano korzyści z wypraw, czy to w postaci nowych ziem, czy to towarów, które można było kupić, by później z wielokrotnym zyskiem sprzedać. Odkrycie wysp na Atlantyku początkowo okazało się umiarkowanym sukcesem, gdyż w samej Portugalii, po wielkich zarazach, leżało odłogiem sporo ziemi. Dla rycerzy obdarowanych ziemią bez chłopów (i płynących od nich opłat), była ona zupełnie bezwartościowa.

RfCkf8OBnp60b
Prądy morskie na Oceanie Atlantyckim
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.

Trzcina cukrowa

Prawdziwym przełomem w rachunku korzyści z wypraw okazało się wprowadzenie na zdobytych terenach upraw roślin, które nie rosły w samej Portugalii - przede wszystkim trzciny cukrowej. To przyniosło duże zyski i przyspieszyło kolejne wyprawy. Cukier był wówczas niezwykle drogim i chętnie spożywanym towarem luksusowym. W Europie nie można było uprawiać roślin cukrowych z powodu warunków klimatycznych oraz z braku miejsca, wynikającego ze stosowania na starym kontynencie systemu agrarnego, tzw. trójpolówki.

R13BFyRVh1Xw6
Trzcina cukrowa
Źródło: JamesDeMers, Trzcina cukrowa, dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

Zyski z nowych zdobyczy

W nowo zakładanych zamorskich gospodarstwach produkowano cukier oraz doskonałe wino, które przeznaczone były na sprzedaż w Portugalii, a w zamian sprowadzano narzędzia do produkcji, a nawet zboże i żywność. Rozwijał się handel, który dawał dochody z podatków pod postacią opłat portowych czy koncesji na handel. Dzięki temu rzemieślnicy i rolnicy w Portugali mieli zbyt na swoje produkty. Bogacili się pośredniczący w wymianie towarów kupcy. Cała gospodarka przyspieszała.

Ćwiczenia

RmA0gKzpOSYBz
Rekonkwista na Półwyspie Iberyjskim
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
ROUaLs1dEJnYT1
Zadanie interaktywne polegające na pogrupowaniu elementów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Korzystając z opisu mapy podaj, do którego roku islam utracił cały Półwysep Iberyjski?

R1RC0GK1s90jE
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wyprawy w dalsze zakątki świata były już ekspedycjami morskimi. W ich wyniku odkryte zostały wyspy na Atlantyku. Najważniejszym doświadczeniem zdobytym przy kolonizowaniu wysp było wprowadzenie tam nowych upraw, np. trzciny cukrowej. Dało to początek plantacyjnemu systemowi produkcji i w krótkim czasie zaczęło przynosić Koronie – czyli w rzeczywistości władcy państwa – wysokie dochody w postaci ceł i opłat portowych pobieranych od kupców.

W zatłoczonej portowej tawernie w Lizbonie, stolicy Portugalii, panował – jak zwykle wieczorem – tłok. Przy drewnianych ławach i stołach zasiedli nie tylko okoliczni mieszkańcy, ale również pracownicy miejscowego portu. Byli wśród nich również marynarze wracający z dalekich wypraw morskich. Ich opowieści zawsze wzbudzały wielkie zainteresowanie i pozostali biesiadnicy z ogromną uwagą i zainteresowaniem przysłuchiwali się gawędom morskich wilków. Nie inaczej było tego wieczoru. Jeden z marynarzy, z ogorzałą od słońca i wiatru twarzą, snuł opowieść o ostatniej wyprawie zorganizowanej przez księcia Henryka. Co jakiś czas przerywał opowieść, by zwilżyć gardło łykiem czerwonego wina, unosząc do ust cynowy kubek zgrubiałymi od prac pokładowych dłońmi.
– Czy to prawda, że morza i dalekie lądy pełne są potworów i ogromnych, nieznanych ludziom istot? – zapytał jeden z biesiadników, korzystając z okazji, że marynarz przerwał na chwilę opowieść.
– Wszyscy marynarze to opowiadają, choć ja sam nigdy żadnego potwora nie widziałem – odparł żeglarz. – Jednak na morzu mogą być rzeczy straszniejsze od potworów – dodał tajemniczo.
– Ja słyszałem kiedyś o tajemniczej górze magnetycznej – wtrącił inny słuchacz. – Czy taka góra rzeczywiście istnieje?
– Podobno istnieje – odparł marynarz. – Jeśli statek podpłynie do niej zbyt blisko, góra przyciągnie wszystkie jego metalowe elementy: gwoździe, okucia, kotwicę. Wówczas statek się rozpadnie. Nikt, kto spotka taką górę, nie przeżyje rejsu. Ale najbardziej niebezpieczny jest Przylądek „Nie”. Leży on daleko na południu Afryki. Za tym przylądkiem jest tak gorąco, że woda w oceanie gotuje się i paruje. Dalej jest tylko piach i sól. Jak dotąd nikomu nie udało się tam dopłynąć. Być może nasz książę Henryk zorganizuje wyprawę, aby odkryć ten przylądek? – zadumał się marynarz. W tawernie zapadła długa cisza. Był późny kwietniowy wieczór roku 1445 od narodzenia Chrystusa. W tym samym czasie książę Henryk, któremu potomni nadadzą przydomek „Żeglarz”, rozmyślał o zorganizowaniu kolejnej wyprawy morskiej.

RdRV5nNK0KykY1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Tabela do ćwiczenia nr 3

Średnia prędkość podróży lądem

Środek transportu

Prędkość w km/h

Dystans dzienny

Pieszo

3–4

20–25 km

Wozem

4–6

25–30 km

Konno

7–9

30–40 km

R75f6Q7LP93xB1
Ćwiczenie 3
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja do ćwiczenia nr 4

RFnIgwc1woPrj
Tak podróżowano w średniowieczu
Źródło: Jean Le Tavernier, Miniatura zamieszczona w dziele: Rene Andegaweński, Le Mortifiement de vaine plaisance (Upokorzenia fałszywych przyjemności), 1455, domena publiczna.
Rtir9ESt7O3bb1
Ćwiczenie 4
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19GPpi7xulk3
Ćwiczenie 4
Wskaż, powody uzasadniające tezę, że podróżowanie pieszo lub wozem nie należało do najprzyjemniejszych: Możliwe odpowiedzi: 1. Dalekie podróże zajmowały wiele czasu, 2. Brak było równych i wygodnych dróg, 3. Podczas podróży trzeba było liczyć się z wieloma niebezpieczeństwami, 4. Podróż pieszo była szybsza i tańsza
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RDJOmuqoe3Faj
Mapa świata z Kroniki norymberskiej
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RG2h7ly1X30xx1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ry74ZoFAaoyGo
Ćwiczenie 5
ćwiczenie interaktywne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ilustracja do ćwiczenia nr 6

RFzHGnG1qZqaI
Podróż Marco Polo okrętem do Ormuzu
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RY1KKKel5fwSN1
Ćwiczenie 6
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R4cskXvXUkC5f
Ćwiczenie 6
Na podstawie opisu ilustracji Podróż Marco Polo karawaną przez Azję oraz Podróż Marco Polo okrętem do Ormuzu przyporządkuj, które informacje są zgodne z prawdą, a które są fałszywe. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Samotnie, 2. Wozem, 3. W karawanie, 4. Drogą morską, 5. Drogą lądową, 6. Na wielbłądach FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Samotnie, 2. Wozem, 3. W karawanie, 4. Drogą morską, 5. Drogą lądową, 6. Na wielbłądach
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1SBNejCpMwK11
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R1NfW69X5v3FX
Mapa portugalska z 1502 r. z linią wyznaczoną przez traktat w Tordesilas
Źródło: a. nn., 1502, Biblioteca Estense Universitaria, Modena, Italy,, domena publiczna.
RQfvPoKf4D6C61
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RpI2fthyvimoe1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 10

Przeanalizuj ilustrację i wykonaj zamieszczone pod nią polecenia.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj zamieszczone pod nią polecenia.

REwPc0TOlrHxC
Piero Falchetta, mapa Fra Mauro.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1KW9iS2wqHNX
Wskaż prawidłowe zakończenie zdania i uzasadnij swój wybór. Widoczna na ilustracji mapa została wykonana: Możliwe odpowiedzi: 1. w XV w., 2. w XVI w., 3. w XVII w.
R1STI8XJzfyli
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).

Słownik

karawela
karawela

(port. caravela), statek małego i średniego tonażu, przeważnie posiadający trzy maszty, z których dwa miały ożaglowanie rejowe (prostokątne), a jeden łacińskie (skośne)

kolonializm
kolonializm

polityka polegająca na podporządkowaniu państw słabo rozwiniętych przez silniejsze; zazwyczaj na innym kontynencie; tworzenie z nich kolonii