RESZQK5pJnUqb
Zdjęcie przedstawia obraz, na którym nagi, umięśniony mężczyzna siedzi na skale. Pochyla się nad pergaminem, rozłożonym na ziemi. Jedną ręką coś na nim wskazuje, drugą ręką odmierza coś cyrklem. Na pergaminie narysowany jest ostrosłup.

Powstanie „nowego ładu” – amerykańska wojna o niepodległość i rewolucja we Francji

Newton.
Źródło: William Blake (1757–1827), Wikimedia Commons/Tate Britain, domena publiczna.

Ideały oświecenia stały się rzeczywistością. Podsumowanie

Coraz większy rozziew między kształtującym się światopoglądem racjonalistycznym a chrześcijaństwem doprowadził w XVIII w. do przewrotu umysłowego. Jednak z początku objął on jedynie elity społeczne, i to mimo znacznych postępów, jakie poczyniono już wówczas w dziedzinie oświaty.

R1J71byS8xj151
Oświecenie.
Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Epoka świateł

Najważniejszą ideą propagowaną przez „filozofów” było przekonanie o możliwościach ludzkich zmysłów i rozumu jako narzędzi poznawczych, które pozwalają zebrać obserwacje o świecie i uporządkować je w formie ogólnych zasad. Konsekwencją tego było podawanie w wątpliwość prawd objawionych i dogmatów religijnych. Ludzie oświecenia sądzili, że do zbawienia można dążyć różnymi drogami i żadne wyznanie nie jest jedynym prawdziwym, sami zaś wyznawali deizm – pogląd negujący wszelkie objawienie i głoszący możliwość znalezienia racjonalnych przesłanek podstawowych zasad etycznych, które uważali za najważniejszy element religii. Wg deistów wytłumaczyć można tylko istnienie boga bezosobowego jako źródło praw rządzących światem, który jednak nie ingeruje w jego działanie. Z tego wynikała negacja zhierarchizowanego Kościoła katolickiego, a przede wszystkim duchownych jako pośredników między Bogiem a człowiekiem). Niektórzy filozofowie otwarcie przyznawali się do ateizmu, czyli niewiary w Boga, którą wcześniej surowo zwalczano i w krajach katolickich, i w protestanckich jako objaw demoralizacji, ściągający na całą społeczność gniew i kary boskie.

Angielscy prekursorzy oświecenia

Empiryzm

Za prekursora oświecenia uznano Isaaca Newtona, który jako pierwszy zademonstrował ogromne możliwości poznawcze metody empirycznej. Wzorując się na sformułowanych przezeń zasadach dynamiki, „filozofowie” zaczęli poszukiwać reguł rządzących historią i życiem społecznym. Jednak popularyzując dokonania uczonego, oczyścili je z treści religijnych, nie bacząc na to, że dla niego samego nie były one sprzeczne, lecz ściśle łączyły się z jego głęboką wiarą.

Drugim ojcem oświecenia obwołany został John Locke, z zawodu lekarz. Stworzył on tzw. empiryzm genetyczny, którego podstawą było przekonanie, że umysł dziecka jest jak niezapisana karta (łac. tabula rasa), a cała ludzka wiedza to efekt oddziaływania środowiska oraz samodzielnej refleksji. Ponieważ człowieka kształtują wychowanie i edukacja, Locke zalecał, by uczyć przede wszystkim rzeczy przydatnych w życiu, nie zaś wiedzy czysto książkowej, np. sieroty i dzieci z ubogich rodzin miały od czwartego roku życia zdobywać umiejętności rzemieślnicze, by mogły potem zapewnić środki utrzymania dla swych szkół i nawyknąć do pracowitości.

Teoria umowy społecznej

Po „chwalebnej rewolucji” z 1688 r. Locke mógł wrócić z Holandii, gdzie przebywał na emigracji politycznej. Pod wpływem tych wydarzeń powstał List o tolerancji oraz Dwa traktaty o rządzie, w których sformułował teorię umowy społecznej. Zgodnie z nią ludzie posiadają z natury i niezbywalnie prawo do życia, wolności i własności, którego tworząc państwo, wcale się nie wyrzekli. Zadaniem rządzących jest bowiem zapewnienie takich warunków, by każdy mógł z tych praw w pełni korzystać, jeśli zaś władza nie spełnia tego obowiązku, poddanym przysługuje prawo oporu. Koncepcja Locke’a, podobnie jak wiele innych w XVII i XVIII w., odwoływała się do pojęcia prawa naturalnego, jednak jego wnioski były krańcowo odmienne niż np. Thomasa Hobbesa. Ten ostatni w wydanym w 1651 r. dziele Lewiatan uznał ludzką naturę za skrajnie egoistyczną i dowodził, że z tego powodu konieczne jest, by poddani przelali swe prawa na suwerena, czyli władcę absolutnego. O ile więc do koncepcji Hobbesa będą się w XVIII w. odwoływać władcy i teoretycy absolutyzmu oświeconego, o tyle myśl Locke’a stanie się uzasadnieniem amerykańskiej wojny o niepodległość.

„Filozofowie” i encyklopedyści

Wolter

Spośród francuskich „filozofów” największą sławę i wpływy zdobył Wolter, niezwykle płodny pisarz i publicysta, w którego dorobku wyróżniają się powiastki filozoficzne (m.in. Kandyd, czyli optymizm) oraz ogromny zbiór listów.

Z pochodzenia mieszczanin, wychowanek kolegium jezuickiego, początkowo związał się z dworem Ludwika XV. Oskarżony o oszczercze publikacje skierowane przeciw królowi, został uwięziony w paryskiej Bastylii. Lata 1726–1729 spędził na wygnaniu w Anglii, co zaowocowało wydaniem Listów o Anglikach pisanych z Londynu, gdzie dał wyraz sympatii dla brytyjskich prekursorów oświecenia. W połowie stulecia pisarz musiał udać się na emigrację, najpierw na dwór pruski w Berlinie, a potem do własnego majątku w szwajcarskim Ferney, tuż przy granicy Francji, gdzie spędził resztę życia. W odróżnieniu od Locke’a Wolter uważał lud za pogrążony w ciemnocie i przez to niebezpieczny, a nadzieję na triumf rozumu w życiu społecznym pokładał w oświeconych monarchach, przede wszystkim w królu Prus Fryderyku II Wielkim i cesarzowej Rosji Katarzynie II. Jego deizm miał charakter agresywnie antykatolicki. Choć sam nienawidził Kościoła, był jednocześnie orędownikiem tolerancji religijnej i humanitaryzmu (głośny Traktat o tolerancji z 1763 r.). Jako badacz przeszłości (głównie XVII w.) negował ingerencję Opatrzności w dzieje, za sens historii uważał zaś walkę rozumu z przesądami.

Teoria trójpodziału władzy Monteskiusza

Poszukiwaniem praw rządzących dziejami zajmował się również Monteskiusz (Charles Louis de Secondat, baron de La Brède et de Montesquieu), z zawodu prawnik, z zamiłowania socjolog i historyk. W swoim głównym dziele O duchu praw , wydanym w 1748 r., ukazywał je jako wypadkową trzech czynników: cech moralnych narodów, panujących w ich krajach warunków naturalnych oraz form ustrojowych ich państw. Różne potrzeby w różnych klimatach tworzą różne sposoby życia, a różne sposoby życia tworzą różne rodzaje praw – pisał. Jak wielu ówczesnych Francuzów, Monteskiusz za wzorowy uważał ustrój Anglii. Zwalczał oparte na strachu ustroje despotyczne (w latach 20. XVIII w. opublikował popularne Listy perskie, będące zawoalowaną krytyką dworu francuskiego), dla zachowania wolności zalecał zaś trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, które powinny się wzajemnie kontrolować. Teoria Monteskiusza stała się podstawą większości współczesnych konstytucji, poczynając od amerykańskiej.

Jan Jakub Rousseau

Od połowy XVIII w. w opozycji do większości „filozofów” formułował swe poglądy uprzednio związany z encyklopedystami Jan Jakub Rousseau, który zdobył szerokie grono czytelników jako autor powieści Nowa Heloiza oraz Emil, czyli o wychowaniu.. Wzbudziły one wśród osiemnastowiecznych odbiorców mieszane uczucia – przez Woltera uznane zostały za „mieszaninę fanfaronady i wulgarności”, z kolei Kant czytał je z zachwytem, np. Emila. Dzieła Rousseau zapoczątkowały nurt sentymentalizmu w literaturze. Filozof głosił wyższość uczucia i wrodzonego zmysłu moralnego nad rozumem, z czego wynikało potępienie cywilizacji jako sztucznego tworu, który powoduje deformację szlachetnej natury człowieka.

Problemy te podejmował Rousseau również w traktatach politycznych: O początku i zasadach nierówności między ludźmi oraz Umowie społecznej, a także napisanych na zamówienie konfederatów barskich i opublikowanych dopiero pośmiertnie Uwagach nad rządem polskim. Polemizując z Hobbesem, twierdził, że stan szczęścia właściwy był ludom pierwotnym, które nie znały nierówności materialnych ani politycznych. Powstanie własności prywatnej i państwa doprowadziło do pogłębienia i utrwalenia niesprawiedliwości, ale – wbrew temu, co pisał autor Lewiatana – nie odebrało suwerenności ludowi, który ma naturalne prawo kontrolować rządzących, a nawet zmieniać ustrój. „Obywatel genewski”, jak podpisywał się Rousseau po udaniu się na emigrację do Szwajcarii, był krytyczny wobec skorumpowanego parlamentaryzmu angielskiego, opowiadał się zaś za demokracją bezpośrednią, realizowaną w drodze referendów. Za jedno z zadań państwa uważał ochronę słabszych przed nadmierną przewagą silniejszych, co wymaga – jego zdaniem – ingerencji w sferę własności prywatnej. Rousseau nie był jednak zwolennikiem całkowitego zniesienia własności, pragnął tylko zagwarantowania wszystkim członkom społeczeństwa prawa do nauki, pracy i opieki.

Ideały oświecenia w polityce

Ustrój Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej

Konstytucja Stanów Zjednoczonych weszła w życie 4 marca 1789 r., po tym, jak ratyfikowało ją 11 stanów (później, jako ostatnie, zrobiły to Karolina Północna oraz Rhode Island), i obowiązuje do dziś. Ustawa zasadnicza przekształciła konfederację państw (stanów) w federację. Kompetencje władz centralnych i stanowych co do zasady miały się uzupełniać i równoważyć, przy czym stany zachowały dużą samodzielność w zakresie wprowadzania praw na swoim terenie, sądownictwa i administracji. Miały (i mają) też własne skarby i policję. Organy centralne (federalne) decydują o polityce zagranicznej, wojnie i pokoju, wielkości armii oraz podatkach. Ustrój opiera się na monteskiuszowskim trójpodziale władz: legislatywa, egzekutywa i sądownictwo zostało powierzone niezależnym od siebie ciałom, kontrolującym się wzajemnie.

RxvVtu2B4hoaU1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Contentplus.pl na podstawie wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ustrój Francji w okresie rewolucji

Do rewolucyjnych osiągnięć Francji należy zaliczyć opracowanie i uchwalenie Deklaracji praw człowieka i obywatela, która utorowała drogę do stworzenia społeczeństwa obywatelskiego, opartego na zasadach wolności i równości. Rewolucja zdemontowała stary, feudalny świat, gdzie o statusie i pełnionych funkcjach w społeczeństwie decydowało nade wszystko urodzenie. Obaliła absolutyzm, zniosła przywileje stanowe i wcieliła w życie monteskiuszowski trójpodział władzy. W jej wyniku nastąpiła demokratyzacja życia publicznego – suwerenem zostali obywatele, którzy otrzymali prawo do wyboru polityków mających ich reprezentować w Zgromadzeniu Narodowym. W zależności od predyspozycji i sytuacji życiowej każdy obywatel mógł też startować w wyborach do tego Zgromadzenia.

Rok

Władza ustawodawcza

Władza wykonawcza

Władza sądownicza

 1791

Zgromadzenie Ustawodawcze (Legislatywa) wybierane na dwa lata w wyborach powszechnych

Król Francuzów i mianowani przez niego ministrowie

Wybieralni sędziowie i ławnicy

 1793

Ciało Ustawodawcze wybierane na rok w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i jawnych

Rada Wykonawcza, podporządkowana władzy ustawodawczej, Komitet Ocalenia Publicznego, Komitet Bezpieczeństwa Publicznego

Trybunał Rewolucyjny wyłaniany przez Konwent

 1795

Rada Pięciuset i Rada Starszych wybierane na trzy lata

Dyrektoriat (pięciu dyrektorów wybieranych na pięć lat)

Wybieralni sędziowie

Rewolucja miała wpływ na kulturę polityczną – chociaż był to proces powolny, u schyłku XVIII w. świadomość polityczna obywateli co do ich praw i obowiązków zdecydowanie wzrosła. Dużą rolę odegrało tu zniesienie cenzury i rozwój wolnej prasy, na łamach której ścierały się różne poglądy polityczne. Spory wpływ na uświadamianie obywatelskie Francuzów miała również służba w rewolucyjnej armii, gdzie niezależnie od pochodzenia społecznego, można było zrobić karierę. Rewolucyjne idee szybko rozprzestrzeniły się poza Francję. Zachłyśnięci nimi europejscy działacze powoływali się na przykład francuski, stawiając go za wzór. W XIX w. sami Francuzi wyznaczyli sobie misję szerzenia ideałów wolności i równości oraz popierali demontaż absolutyzmu w całej Europie.

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1

Posługując się Kantowską definicją oświecenia, wskaż cechy charakterystyczne epoki świateł.

R1bCziDYAxxBs
Możliwe odpowiedzi: 1. przekonanie o możliwościach ludzkich zmysłów i rozumu jako narzędzi poznawczych, 2. mistycyzm, 3. panteizm, 4. podawanie w wątpliwość prawd objawionych i dogmatów religijnych, 5. humanizm, 6. deizm, 7. wiara w postęp
Ćwiczenie 2
RzoJb0ESvjaf3
Autor @Jan Jakub Rousseau. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @Immanuel Kant. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @John Locke. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @Thomas Hobbes. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @Wolter. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @Monteskiusz. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan.
1
Ćwiczenie 3
RKIkIptXPoaP2
Przyporządkuj nazwy instytucji ustrojowych Stanów Zjednoczonych do odpowiedniego typu władzy według podziału Monteskiusza. 1. Władza ustawodawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Sąd Najwyższy, 2. Izba Reprezentantów, 3. Senat, 4. Prezydent. 2. Władza wykonawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Sąd Najwyższy, 2. Izba Reprezentantów, 3. Senat, 4. Prezydent. 3. Władza sądownicza Możliwe odpowiedzi: 1. Sąd Najwyższy, 2. Izba Reprezentantów, 3. Senat, 4. Prezydent.
RIBb2ikedxxXo
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Prezydent Stanów Zjednoczonych może zostać odwołany z urzędu., 2. Prezydent nie może stosować prawa łaski., 3. Prezydent mianuje sędziów Sądu Najwyższego., 4. Każdy stan, niezależnie od Kongresu, ma prawo zawierać traktaty i przystąpić do wojny prowadzonej poza terytorium Stanów Zjednoczonych., 5. W myśl Konstytucji Stanów Zjednoczonych wszyscy obywatele powinni być równi wobec prawa., 6. Projekt ustawy uzyskuje w USA moc prawną dopiero po zatwierdzeniu przez prezydenta.
1
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentami Konstytucji Stanów Zjednoczonych i wykonaj polecenie.

Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki

Artykuł I Konstytucji Stanów Zjednoczonych

§2. […] Nie można zostać członkiem Izby Reprezentantów, nie mając ukończonych lat dwudziestu pięciu, nie posiadając obywatelstwa Stanów Zjednoczonych od lat siedmiu i nie będąc w czasie wyborów mieszkańcem tego stanu, w którym się kandyduje.

§3. […] Nie można zostać senatorem, nie mając ukończonych trzydziestu lat, nie posiadając obywatelstwa Stanów Zjednoczonych od lat dziesięciu i nie będąc w czasie wyborów mieszkańcem tego stanu, w którym się kandyduje.

Artykuł II Konstytucji Stanów Zjednoczonych

§1. […] Nikt nie może zostać wybrany na urząd prezydenta, nie będąc obywatelem Stanów Zjednoczonych od urodzenia albo w czasie uchwalania niniejszej konstytucji. Wybrana na ten urząd może być tylko osoba, która ma ukończone trzydzieści pięć lat i zamieszkuje w Stanów Zjednoczonych od lat czternastu.

CART1 Źródło: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa 2002.
R1Vk73pEAHPR1
Zaznacz odpowiedź, w zależności od tego, czy dana osoba mogła kandydować do Izby Reprezentantów lub Senatu w 1788 r. i na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych na przełomie lat 1788 i 1789. 1. Bostończyk od urodzenia. W wieku 18 lat zaciągnął się do Armii Kontynentalnej; walczył pod Yorktown. Po wojnie wrócił do Massachusetts i przejął rodzinny biznes. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 2. Czarnoskóry niewolnik pracujący na plantacji bawełny w stanie Georgia. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 3. Przybył do Ameryki w wieku 35 lat, aby wziąć udział w wojnie po stronie kolonistów. Kilka miesięcy później został ciężko ranny pod Saratogą. Za swoje męstwo awansował w armii i otrzymał amerykańskie obywatelstwo. Po wojnie nie wrócił do Europy; osiadł w Nowym Jorku i zajął się handlem. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 4. 28-letni Francuz, który przypłynął do Ameryki zaraz po ogłoszeniu konstytucji. Zanim zyskał status szanowanego drukarza z New Jersey, do połowy lat 90. XVIII w. pracował w jednym z gospodarstw rolnych w okolicach Portland w zamian za nocleg i wyżywienie. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 5. Urodził się w Wilmington, w Karolinie Północnej. Gdy wybuchła wojna o niepodległość kolonii, miał 25 lat. Początkowo był rojalistą, ale z czasem przeszedł na stronę „rebeliantów”. Po wojnie został nauczycielem. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent. 6. Od urodzenia mieszkanka Filadelfii. W momencie uchwalenia Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych była 24-letnią wdową i prowadziła aktywne życie towarzyskie, przyjmując w swoim domu miejscowe elity, w tym reprezentantów Kongresu. Możliwe odpowiedzi: Izba Reprezentantów, Senat, Prezydent.
Ćwiczenie 5
R1UH9fWVYP09c
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.
RWmeteZ5HfdzM
Wskaż Możliwe odpowiedzi: 1. Trójkolorowa flaga, 2. Kogut galijski, 3. Marsylianka, 4. Marianna
11
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem wywiadu z Gaëlem Nofrim, historykiem i radnym Nicei, autorem książki Historia rewolucji we Francji, oraz fragmentem opracowania historycznego, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

Fragment wywiadu z Gaêlem Nofrim

Francja nie wymyśliła rewolucji. […] warto przytoczyć przykład Anglii XVII wieku i zobaczymy wtedy, że nie mieliśmy monopolu na tego rodzaju fenomen w historii. Tymczasem jesteśmy z pewnością pierwszym narodem, który wplótł fenomen rewolucyjny w swoją powieść narodową. W przeciwieństwie do Anglii, która praktycznie go usunęła, Francja zrobiła z 1789 roku datę kluczową w swojej historii, często zresztą wyolbrzymiając jej znaczenie do tego stopnia, że niektórzy autorzy upatrują w rewolucji fundamentu nowoczesności. […] Ponieważ rok 1789 wpisuje się w długoletnią historię, historię fundacyjną [republiki], nie myli się ten, który pojmuje rewolucję w kategorii francuskiego dziedzictwa.

CART8 Źródło: Fragment wywiadu z Gaêlem Nofrim, dostępny w internecie: http://www.lefigaro.fr.

Źródło B

François Furet Prawdziwy koniec Rewolucji Francuskiej

Historyk Rewolucji Francuskiej musi się wykazać tytułami innymi aniżeli kompetencja. Musi się określić. Zanim przystąpi do pracy, musi powiedzieć, z jakich pozycji zabiera głos, co myśli, czego szuka; a to, co pisze o Rewolucji, ma znaczenie dla ukierunkowania jego pracy: chodzi o jego opinię, ową formę sądu, której nikt nie wymaga, gdy chodzi o Merowingów, ale która jest niezbędna, gdy chodzi o rok 1789 czy 1793. Jeśli ujawni tę opinię, wszystko staje się jasne: jest rojalistą, liberałem lub jakobinem.

CART9 Źródło: François Furet, Prawdziwy koniec Rewolucji Francuskiej, tłum. B. Janicka, Warszawa 1994, s. 7.
RlAyzLjdjWM6i1
Dokończ zdanie: Historyk Rewolucji Francuskiej w odróżnieniu od badacza zajmującego się dynastią Merowingów "musi się określić" ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. bada okres, który jest ważny dla tożsamości Francuzów, a temat ten często wraca w debacie publicznej, gdyż wiele osób upatruje w Rewolucji genezę współczesnego państwa francuskiego., 2. na temat władców z dynastii Merowingów dysponujemy zbyt małą liczbą źródeł historycznych, aby móc ich oceniać., 3. zwykle jest również politykiem.
Rcos4nXFhOIl81
Połącz oceny rewolucji charakterystyczne dla "rojalisty, liberała lub jakobina" z właściwymi opisami. Ocena rojalisty Możliwe odpowiedzi: 1. Uważa, że Rewolucja chociaż dzieli się na etapy, powinna być traktowana jako ciąg, w którym kolejne wydarzania działy się w następstwie poprzedzających je zdarzeń. W ten sposób usprawiedliwia Terror, który w jego oczach był bezpośrednim następstwem rządów burżuazji, która chciała zmonopolizować życie polityczne, wykluczając z niego lud. Broni Maksymiliana Robespierre'a., 2. Docenia osiągnięcia Rewolucji, jej wkład dla wykształcenia nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Przede wszystkim skupia się na sukcesach roku 1789: zwołaniu Stanów Generalnych, uchwaleniu Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, pracach nad nową konstytucją. Potępia okres Terroru (1793-1794) i twierdzi, że kolejne etapy Rewolucji powinny być oceniane oddzielnie., 3. Potępia rewolucję w całości, nie dostrzega jej pozytywnych aspektów; jego argumenty odnoszą się do rewolucyjnej przemocy: krwawego terroru, niszczenia dóbr kościelnych i szlacheckich, ataku na wiarę chrześcijańską. Ocena liberała Możliwe odpowiedzi: 1. Uważa, że Rewolucja chociaż dzieli się na etapy, powinna być traktowana jako ciąg, w którym kolejne wydarzania działy się w następstwie poprzedzających je zdarzeń. W ten sposób usprawiedliwia Terror, który w jego oczach był bezpośrednim następstwem rządów burżuazji, która chciała zmonopolizować życie polityczne, wykluczając z niego lud. Broni Maksymiliana Robespierre'a., 2. Docenia osiągnięcia Rewolucji, jej wkład dla wykształcenia nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Przede wszystkim skupia się na sukcesach roku 1789: zwołaniu Stanów Generalnych, uchwaleniu Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, pracach nad nową konstytucją. Potępia okres Terroru (1793-1794) i twierdzi, że kolejne etapy Rewolucji powinny być oceniane oddzielnie., 3. Potępia rewolucję w całości, nie dostrzega jej pozytywnych aspektów; jego argumenty odnoszą się do rewolucyjnej przemocy: krwawego terroru, niszczenia dóbr kościelnych i szlacheckich, ataku na wiarę chrześcijańską. Ocena jakobina Możliwe odpowiedzi: 1. Uważa, że Rewolucja chociaż dzieli się na etapy, powinna być traktowana jako ciąg, w którym kolejne wydarzania działy się w następstwie poprzedzających je zdarzeń. W ten sposób usprawiedliwia Terror, który w jego oczach był bezpośrednim następstwem rządów burżuazji, która chciała zmonopolizować życie polityczne, wykluczając z niego lud. Broni Maksymiliana Robespierre'a., 2. Docenia osiągnięcia Rewolucji, jej wkład dla wykształcenia nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Przede wszystkim skupia się na sukcesach roku 1789: zwołaniu Stanów Generalnych, uchwaleniu Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, pracach nad nową konstytucją. Potępia okres Terroru (1793-1794) i twierdzi, że kolejne etapy Rewolucji powinny być oceniane oddzielnie., 3. Potępia rewolucję w całości, nie dostrzega jej pozytywnych aspektów; jego argumenty odnoszą się do rewolucyjnej przemocy: krwawego terroru, niszczenia dóbr kościelnych i szlacheckich, ataku na wiarę chrześcijańską.
RHADA3xjZZdyH1
Do której z powyższych kategorii na pewno nie można zaliczyć autora źródła A? (Uzupełnij).

Słownik 1

Zgromadzenie Narodowe (Konstytuanta)
Zgromadzenie Narodowe (Konstytuanta)

(fr. constituante) zgromadzenie wszystkich stanów, powołane w czasie trwania Stanów Generalnych w 1789 r. w celu uchwalenia konstytucji

trójpodział władzy
trójpodział władzy

zasada ustrojowa w demokracji, której podwaliny stworzyli John Locke i Monteskiusz. W swoich pracach przekonywali oni do stworzenia trzech niezależnych rodzajów władz, wzajemnie się równoważących. Władza ustawodawcza ma stanowić prawa, wykonawcza - wprowadzać je w życie, a sądownicza - rozstrzygać kwestie zgodnie z obowiązującym prawem

Kongres Stanów Zjednoczonych
Kongres Stanów Zjednoczonych

dwuizbowy parlament, najwyższy organ przedstawicielski i ustawodawczy w USA; składa się z izby wyższej – Senatu oraz izby niższej – Izby Reprezentantów

konstytucja
konstytucja

(z łac. constitutio – układ, ustanowienie, od constituere – urządzać, uchwalać) akt prawny, ustawa zasadnicza mająca najwyższą moc prawną spośród źródeł prawa w państwie

monarchia konstytucyjna
monarchia konstytucyjna

(z gr. monarchia – jedynowładztwo, od monos – jedyny + arche – władza) – ustrój państwa, w którym władzę sprawuje monarcha w zakresie określonym przez konstytucję; ustawa zasadnicza pozostawia mu władzę wykonawczą i pozwala na wybór ministrów, z kolei w dziedzinie ustawodawstwa wymusza na nim współpracę  z parlamentem

oświecenie
oświecenie

nurt kulturalny rozwijający się od końca XVII w. do początku XIX w., cechują go antropocentryzm, krytycyzm wobec religii, zaufanie do rozumu ludzkiego; charakterystyczne dla sztuki tego okresu były nawiązania do dorobku starożytnych Greków i Rzymian; też: epoka między barokiem a romantyzmem

parlament
parlament

(z franc. parlement od parler – mówić, rozmawiać) – organ przedstawicielstwa stanowego przed rewolucjami oświecenia; od XVIII w. organ władzy ustawodawczej

republika
republika

(z łac. res publica – rzecz pospolita, rzecz wspólna) ustrój polityczny, w którym władza państwowa sprawowana jest przez podmiot wyłoniony w wyniku wyborów na określoną kadencję

republikanie
republikanie

(Partia Demokratyczno‑Republikańska) – stronnictwo polityczne założone przez Thomasa JeffersonaJamesa Madisona w 1792 r., opowiadające się za szerokimi uprawnieniami stanów i ścisłym przestrzeganiem konstytucji

stan
stan

(ang. state – państwo) – część składowa państw federalnych bądź konfederackich

Stany Generalne
Stany Generalne

organ przedstawicielski, parlament we Francji sprzed rewolucji francuskiej, składający się z trzech stanów: szlachty, duchowieństwa i stanu trzeciego, miał kompetencje doradcze; w 1789 r. Stany Generalne zmieniły się w Zgromadzenie Narodowe, a następnie w Zgromadzenie Narodowe Konstytucyjne

stan trzeci
stan trzeci

we Francji przedrewolucyjnej część społeczeństwa niebędąca szlachtą ani duchowieństwem