Polskie powstania w dokonaniach kultury
Polskie powstania w dokonaniach kultury
Historia Polski od końca XVIII w. toczyła się od powstania do powstania. W XIX w. zrywy narodowe inspirowały twórców literatury i sztuki, stanowiły jeden z głównych tematów dzieł kultury polskiej, a ta z kolei pchała do walki kolejne pokolenia powstańców. Trudno sobie wyobrazić kulturę polską bez odniesień do powstań i ich bohaterów. Insurekcja kościuszkowska, a przede wszystkim sam Tadeusz Kościuszko, bohater narodowy Polski i Stanów Zjednoczonych, do dziś jest przywoływany nie tylko w opracowaniach historycznych, ale też w literaturze, filmie, a nawet popkulturze (upamiętniają go np. graffiti i murale). Olbrzymi XIX‑wieczny obraz Panorama Racławicka, przedstawia w efektowny sposób powstańczą bitwę.
Powstanie listopadowe, które wybuchło w 1830 r., było przez romantyków wyczekiwane, a potem wielokrotnie opisywane. Sugestywny opis walk dał m.in. Adam Mickiewicz w Reducie Ordona. Powstanie styczniowe (1863 r.) natomiast – najbardziej dramatyczny i heroiczny polski zryw – chętnie było przywoływane przez malarzy (słynny obraz Jana Matejki znany pod tytułami Polonia – Rok 1863 oraz Zakuwana Polska), pisarzy (Wierna rzeka Stefana Żeromskiego, Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej), a także filmowców (współczesne ekranizacje wyżej wymienionych powieści). Rewolucja 1905 r., wyraz buntu i gniewu po czterech dekadach pozytywizmu i pracy u podstaw, też była wielokrotnie przypominana.
Powstanie kościuszkowskie
Pierwsze z polskich powstań nieodłącznie związane jest z jego przywódcą Tadeuszem Kościuszką. Pełniona przez niego rola naczelnika była tak znacząca, że został on uwieczniony nawet w nazwie powstania: Insurekcja kościuszkowska.
Kościuszko wielokrotnie był upamiętniany na pomnikach, obrazach, rysunkach, monetach, banknotach, znaczkach, w filmach, literaturze, w nazwach geograficznych i topograficznych – nie tylko w Polsce, ale także w Stanach Zjednoczonych, Australii i na Białorusi.

W jakim mundurze został przedstawiony Kościuszko?
Jeden z pierwszych obrazów poświęconych naczelnikowi, Przysięga Tadeusza Kościuszki na Rynku w Krakowie autorstwa Franciszka Smuglewicza, powstał już w 1797 roku.
Szczególny obraz poświęcony powstaniu kościuszkowskiemu to Panorama Racławicka. Powstała w latach 1893–1894 na zamówienie rady miasta Lwowa z okazji stulecia insurekcji. Kierownictwo projektu powierzono Janowi Styce, który zaprosił do współpracy m.in. Wojciecha Kossaka oraz Ludwiga Bollera. Od 1985 r. ten gigantyczny obraz, mający 14 metrów długości i 15 metrów wysokości, można podziwiać we Wrocławiu.

Jak myślisz, dlaczego artysta zdecydował się uwiecznić właśnie tę scenę?
Bitwa pod Racławicami zakończyła się zwycięstwem Polaków nad Rosjanami, co pozwoliło podnieść morale powstańców już w 12 dni po rozpoczęciu powstania. Obrazy ukazują też klęski, np. Jan Bogumił Plersch przedstawił Kościuszkę spadającego z konia, z szablą wzniesioną ku górze, podczas bitwy pod Maciejowicami (10 października 1794 r.). Wśród dziesiątków portretów naczelnika przeważają jednak dzieła dające nadzieję, które były tworzone w drugiej połowie XIX w. „ku pokrzepieniu serc”.
Motywy z powstania kościuszkowskiego pojawiały się też w ważnych utworach literackich. W Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, na ścianie w szlacheckim dworku w Soplicowie wisi portret Kościuszki. To właśnie jemu przyglądał się Tadeusz po powrocie do domu, zresztą nieprzypadkowo noszący to samo imię co naczelnik powstania.

Wskaż elementy nawiązujące do narodowości Naczelnika.
Kościuszko – bohater Stanów Zjednoczonych
Mimo upływu ponad dwóch wieków od powstania kościuszkowskiego jego naczelnik jest trwale obecny w kulturze. Cesarz Napoleon nazywał Kościuszkę „bohaterem Północy”, polski dowódca żydowskiego pochodzenia Berek Joselewicz – „posłańcem od Boga”, a słynny francuski historyk Jules Michelet – „ostatnim rycerzem, ale pierwszym Polakiem z nowoczesnym zrozumieniem braterstwa i równości”. Polsko‑amerykański bohater wciąż inspiruje. Jego podobizny widnieją na amerykańskich znaczkach pocztowych, a pomniki stoją m.in. w Chicago, Bostonie, Detroit, Waszyngtonie oraz w West Point w Filadelfii. Amerykanie wciąż z wdzięcznością pamiętają, że Kościuszko, kiedy w uznaniu zasług został awansowany na generała brygady armii amerykańskiej, przeznaczył otrzymane pobory na wykupienie i wykształcenie niewolników.
Powstanie listopadowe
Upadek powstania listopadowego był prawdopodobnie największą klęską militarną Polski w XIX wieku. Klęską tym boleśniejszą, że w odróżnieniu od innych zrywów ten miał całkiem realne szanse powodzenia. Wątki powstańcze pojawiły się przede wszystkim w malarstwie i literaturze.
Już pierwsze chwile powstania zostały udokumentowane. Marcin Zaleski, naoczny świadek wydarzeń z nocy 29 listopada 1830 r., namalował obraz zatytułowany Wzięcie Arsenału, gdy ludność Warszawy wraz z grupą młodych podchorążych zdobyła budynek warszawskiej zbrojowni. Ten sam autor uwiecznił chwilę polskiego triumfu na płótnie Wprowadzenie do Warszawy jeńców i sztandarów zdobytych pod Wawrem i Dębem Wielkim.
Sceny z ważnych bitew powstania listopadowego malował Juliusz Kossak. Szczególne wrażenie sprawia jego Bitwa pod Ostrołęką; wydaje się, jakby było słychać szczęk broni, okrzyki walczących i jęki rannych. Syn artysty, wybitny batalista Wojciech Kossak, na obrazie Emilia Plater walcząca w potyczce pod Szawlami przedstawił polską hrabiankę w randze kapitana Wojska Polskiego, która bierze udział w potyczce z okupantami rosyjskimi na Litwie.
Powstanie listopadowe inspirowało również twórców z innych krajów, przykładem jest niemiecki malarz Dietrich Monten , autor obrazu Finis Poloniae 1831, który przedstawia przekroczenie granicy z Prusami przez rozbite oddziały powstańcze. Scena jest wzruszająca: polski oficer na białym koniu oddaje ostatni pokłon ojczyźnie, obok zrozpaczeni żołnierze bagnetami niszczą sztandar.

Choć powstanie listopadowe przypada na epokę romantyzmu, żaden z wielkich poetów i pisarzy tej doby nie stworzył dzieła bezpośrednio opisującego to wydarzenie. Temat ten był wówczas zbyt bolesny dla artystów. Na dodatek żaden z wieszczów nie wziął udziału w powstaniu, co stało się dla nich źródłem kolejnych frustracji.
Mimo braku bezpośrednich odniesień dramat romantyczny nawiązywał do bolesnych doświadczeń powstania. Można je odnaleźć w Dziadach cz. III Adama Mickiewicza, powstałych w 1832 roku. Choć akcja utworu rozgrywa się prawie 10 lat przed powstaniem listopadowym, to właśnie ono było dla autora inspiracją. Przedstawiony w dramacie obraz społeczeństwa polskiego, a szczególnie niewinna ofiara młodych bohaterów walczących za ojczyznę, jest odpowiednikiem ofiary powstańców. Wyraźnie widoczny jest motyw mesjanizmu – poeta dostrzegł w śmierci młodych spiskowców wyższy sens, tj. przyszłe odrodzenie Polski. Przesłanie utworu niosło otuchę, wskazując, że cierpienie i trud powstańców nie były nadaremne.

Wyjaśnij znaczenie tytułu Do przyjaciół Moskali.
Kolejnym utworem Mickiewicza dotykającym tematyki powstańczej był wiersz Śmierć pułkownika (1836), poświęcony bohaterstwu Emilii Plater, która walczyła i poległa w powstaniu listopadowym na Wileńszczyźnie. To ona, po złożeniu broni przez dowodzącego gen. Dezyderego Chłapowskiego, miała zawołać: Lepiej byłoby umrzeć, niż skończyć takim upokorzeniem
.
Inny wiersz Reduta Ordona (1833) Mickiewicz poświęcił obronie Warszawy w 1831 roku. W celu wywołania u odbiorcy większego efektu emocjonalnego poeta posłużył się fikcją literacką: uśmiercił dowódcę opisywanej reduty Juliusza Konstantego Ordona, który ginie na skutek wysadzenia w powietrze niemożliwej do utrzymania pozycji (w rzeczywistości Ordon zmarł w 1887 r. we Florencji). Juliusz Słowacki natomiast odwołał się do zrywu listopadowego m. in. w wierszu Sowiński w okopach Woli, w którym poeta opisuje ostatnie chwile życia jednego z obrońców Warszawy.
Wprost o powstaniu listopadowym pisali późniejsi twórcy. Jednym z najważniejszych z nich był Stanisław Wyspiański, który poświęcił temu zrywowi dwa dramaty: Noc listopadowa (1904) i Warszawianka (1898). W tym drugim bezpośrednio przywołany został epizod powstańczy: nastrój oczekiwania, przeczucie klęski i śmierci przy jednoczesnym heroizmie bohaterów dramatu.
Konspiracja międzypowstaniowa
Mimo represji nie ustawały próby zawiązania przez Polaków konspiracji, choć miały one charakter rozproszony i szybko zostały ukrócone przez donosy czy nieuwagę uczestników. Najważniejszą organizacją konspiracyjną po klęsce powstania listopadowego było Stowarzyszenie Ludu Polskiego, utworzone w 1835 r. przez Szymona Konarskiego. Organizacja ta miała najrozleglejszą strukturę w całych dziejach rozbiorowych – należały do niej zbory (koła) rozmieszczone we wszystkich zakątkach dawnej Polski. Działały w oparciu o wzorce wypracowane w masonerii oraz węglarstwie. Na czele zboru obejmującego ziemie Litwy, Wołynia, Podola i Ukrainy stanął Szymon Konarski, powstaniec listopadowy, emigrant, członek Młodej Polski. Latem 1835 r. przybył do Krakowa, skąd udał się na Ukrainę. W Berdyczowie dokonał scalenia różnych grup konspiracyjnych w jednolitą organizację. Skupiała ona ok. 3 tys. członków, ale już w 1838 r. została rozbita. Konarskiego aresztowano w 1838 r. i osadzono w więzieniu w Wilnie, gdzie był torturowany, a następnie został rozstrzelany.
Przyjrzyj się ilustracji, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenia.

Na portrecie Szymon Konarski został przedstawiony w określonej konwencji charakterystycznej dla okresu… Możliwe odpowiedzi: 1. oświecenia., 2. romantyzmu., 3. pozytywizmu., 4. Młodej Polski.
Wskaż właściwe dokończenie zdania.
Na portrecie Szymon Konarski został przedstawiony w określonej konwencji charakterystycznej dla okresu…
- oświecenia.
- romantyzmu.
- pozytywizmu.
- Młodej Polski.
Powstanie styczniowe

Co wskazuje na to, że na obrazie są przedstawieni powstańcy styczniowi?
Powstanie styczniowe było motywem często poruszanym w polskiej sztuce i literaturze. Współcześni mu pozytywiści z jednej strony nie uważali walki powstańczej za najlepszy sposób walki o niepodległość, z drugiej – podkreślali bohaterstwo powstańców. Heroizm walczących i ich wewnętrzną siłę eksponowali jednak przede wszystkim twórcy młodopolscy i późniejsi.
Tematyka związana z powstaniem styczniowym obejmuje nie tylko okres samych walk (1863–1864), ale także czasy manifestacji patriotycznych, od pogrzebu generałowej Katarzyny Sowińskiej w 1860 r., aż po lata 1865–1867 – to tzw. czas „drugiej martyrologii”, znaczony najcięższymi represjami i zsyłkami na Syberię. Powstanie styczniowe było najdłuższym zrywem narodowowyzwoleńczym Polaków, który swoim zasięgiem objął Królestwo Polskie, Litwę, Białoruś i część Ukrainy. Te czynniki dodatkowo wzmocniły legendę powstańczą.

Omów symbolikę obrazów.
Jednym z najwybitniejszych malarzy i świadków tamtej epoki był – pozostający jeszcze w tradycji romantycznej – Artur Grottger, autor czterech cykli poświęconych powstaniu. Szczególnie ważny jest dyptyk Pożegnanie powstańca i Powitanie powstańca. Pierwszy z obrazów przedstawia rozstanie żołnierza idącego do walki z ukochaną. Młoda kobieta jest pełna nadziei i jednocześnie obaw – stąd czarny ubiór niczym u wdowy. W symbolicznym geście przypina narzeczonemu do czapki broszkę, co kojarzy się z błogosławieństwem. Młody mężczyzna z szablą u pasa kłania się ukochanej i dumnie, pełen wiary w sukces, spogląda na jej twarz. Tło jest pogodne, widać błękitne niebo z obłokami. Rozczarowanie przynosi obraz drugi. Powstaniec zakrada się w mroku, jakby tylko chciał dać znak życia i – być może – dalej uciekać przed pogonią. Nie jest to już ten sam dumny mężczyzna co wcześniej. Wraca ranny i okaleczony, z kulą u nogi i bez ręki. Witająca go kobieta jest przejęta, lekko odwraca głowę. Biel stroju narzeczonej podkreśla jej wierność. W tle dominuje mrok.
W cyklu dziewięciu czarno‑białych rysunków Polonia Grottger przedstawił sceny bitewne z powstania: heroiczną walkę Polaków o niezależność, ludzkie cierpienie, rozpacz i bunt. Są oskarżeniem niewidocznego wroga, przez co nabierają charakteru uniwersalnego. Rysunek Bitwa ukazuje osaczony w lesie oddział powstańczy, któremu zabrakło amunicji. Mimo to Polacy wyglądają na zdeterminowanych, zachowują wolę walki nawet w obliczu klęski.
Kolejnym malarzem sięgającym po tematykę powstańczą i jednocześnie uczestnikiem powstania był Maksymilian Gierymski, przedstawiciel realizmu i prekursor impresjonizmu. Najbardziej znanym jego obrazem jest Patrol powstańczy. Artysta uwiecznił na nim konny patrol powstańców, którzy rozmawiają z wiejskim włóczęgą. W tle widać daleką przestrzeń, skąd w każdej chwili może nadejść niebezpieczeństwo. Scena obrazuje sytuację bez wyjścia, w jakiej znaleźli się powstańcy – zagubieni, pełni niepewności, szukający swoich i wypytujący o wroga.

Wyjaśnij, co autor chciał w ten sposób przekazać.

Jak myślisz, jaki afisz wisi w tle? Czego dotyczy?
Obrazy poświęcone powstaniu styczniowemu tworzył też Jan Matejko. W latach 1863–1864, na bazie swoich wspomnień z czasów walk, malował dzieło Polonia – Rok 1863 (znane również jako Zakuwana Polska). W obawie przed represjami Matejko zaprezentował ten antyrosyjski obraz dopiero kilkanaście lat po powstaniu styczniowym, gdy autonomia Galicji już okrzepła i artystom nie groziły represje polityczne. Do tematyki powstańczej, wiele lat po jego upadku, wracał też słynny polski symbolista Jacek Malczewski (m.in. w Scenie z powstania).
Styczniowy zryw zapisał się mocno także w polskiej literaturze. Oceniali je współcześni pisarze‑pozytywiści, częściowo ganiąc pochopne decyzje, jak np. Bolesław Prus w Lalce (1889). W kolejnej epoce, Młodej Polsce, o powstaniu styczniowym pisał najwięcej Stefan Żeromski, m.in. w powieści Wierna rzeka (1912).
Tematem Wiernej rzeki są dzieje rannego powstańca, ukrywającego się i powracającego do zdrowia pod opieką młodej szlachcianki, oraz historia ich tragicznej miłości, która kończy się wyjazdem ozdrowieńca. O powstaniu dowiadujemy się z dialogów prowadzonych przez postaci. Dla niej powstanie to bezsensowny zryw, dla niego ma ono wielkie pozytywne znaczenie, a jego efekty odczują przyszłe pokolenia.
Natomiast powieściopisarka Eliza Orzeszkowa w noweli Gloria victis (1910) ukazała wielkość powstania. Drzewa w lesie, wyrosłym na dawnym polu bitwy, opowiadają dzieje powstańców i wspominają ich heroizm.
Poza licznymi powieściami i opowiadaniami powstańczymi powstało wiele pieśni patriotycznych. Do najważniejszych utworów należą: Jeszcze jeden mazur dzisiaj (utwór wyewoluował współcześnie do wojskowego sygnału Śpij kolego), Jak to na wojence ładnie, Marsz Langiewicza, W krwawym polu.
Żuawi śmierci

Jedną z najbardziej charakterystycznych pieśni powstania styczniowego był Marsz żuawów z 1863 r. autorstwa Włodzimierza Wolskiego. Żuawi śmierci tworzyli elitarny oddział powstania styczniowego. Byli jednolicie ubrani w czarne sukienne spodnie, czarną sukienną kamizelkę z białym krzyżem zapinaną na gładkie metalowe guziki i mundur z czarnego sukna bez kołnierza, do tego mieli czerwony turecki fez na głowie i buty z cholewami. Walczyli według zasady „nie cofnę się przed niczym”, zyskali wielki posłuch, odnosząc sukcesy w walce (m.in. atak na bagnety pod Miechowem z 17 lutego 1863 r.).
Oddział żuawów sformowany został w Ojcowie przez oficera francuskiego Franciszka Rochebrune’a, ochotnika walczącego w powstaniu. Nazwa „żuaw” wywodzi się z języka arabskiego, od słowa zuāwa – określenia Kabylów, grupy Berberów zamieszkujących dzisiejszą Algierię i Tunezję. Nazwa „żuawi śmierci” wynikała ze składanej przysięgi, w której żołnierze tej formacji zapewniali, że nigdy się nie cofną ani nie poddadzą.
Tematyka powstańcza była i jest nadal obecna w polskiej kinematografii m. in. w 1993 r., kiedy premierę miał film Juliusza Machulskiego Szwadron. Opowieść oparto na faktach; postać Dobrowolskiego (granego przez Janusza Gajosa) to Polak zdrajca, który będąc w konspiracji donosi Rosjanom. W filmie ukazane zostały również okrucieństwa kozackie, a także stosunek przedstawicieli innych krajów do polskiego zrywu.
Ćwiczenia
Przyjrzyj się ilustracji, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem obrazu, a następnie wykonaj polecenia.

Przeczytaj tekst źródłowy, a następnie wskaż poprawne odpowiedzi na niżej zamieszczone pytania.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wskaż poprawne odpowiedzi na niżej zamieszczone pytania.
Duch Akademii WileńskiejAkademia Wileńska założona w 1831 roku, jak niektórym pochlebcom zdało się wielką rzeczą, bo wołali publicznie i w pismach: „Któż się spodziewał, by na gruzach jednego uniwersytetu dwie akademie stanęły!”. Uczniów na początku ledwie nie najwięcej było, z przyczyny tylko co zeszłego polskiego powstania, a zatem ta młodzież, która miała zasiadać miejsca sal uniwersyteckich, musiała z braku czasu i z nierozpatrzenia się o dalszych naukowych zakładach, wszystka zlać się w jedno, skupiać się do Akademii z niepamięcią nawet, że potem kawałka chleba, tak mozolnie zapracowanego, nie będzie mogła się spodziewać!
Zrobił się stek zatem z pobliższych guberni litewskich, Wołynia, Podola, Ukrainy, Kurlandii, Inflant, Podlasia, Królestwa Polskiego. Najwięcej, stosownie do obszerności ziemi i liczby ludności, było zrazu uczniów z Białostockiego obwodu, bo było przeszło 80‑ciu.
W mnóstwie tym i nawale, że tak rzekę, nie można było spostrzec, że to są dzieci polskie – przyszli obywatele Polski, uczniowie ducha tylko co umarłego powstania. Odbijało się o uszy i brzmiało w ustach niektórych to powstanie, jak głos dzwonu na wieczorne pacierze, który acz głośny, rozpływa się na wietrze i ginie na falach wietrzystych, bez wzbudzenia w sercach słuchających lekkiego nawet westchnienia, bo i sam dzwoniący może nie wiedział, na co dzwonił – dość, że „taki zwyczaj”, lub jemu kto nakazał, powiedział. Tak też u tutejszej młodzi – jak u młodzi – chodziły gawędy, zrazu jakkolwiek z uczuciem młodocianego i gorącego serca, lecz powoli stygło wszystko, nikła wiara mienia swojej Ojczyzny, bo można powiedzieć, że nie znali, ani wiedzieli celu powstania; tym bardziej biegu i upadku rychłego.
Pozostali w większej części dawni uczniowie – jeszcze uniwersyteccy, byli tylko resztkami i wznowicielami na przyszłość wszystkich dzieciństw, dziwactw i młodej zwyczajnej uniwersyteckiej młodzi w owych czasach głupoty. Pozostali zapewne dlatego, że zimnym lub co pewniej tchórzowskim rozumem przewidując lepsze dla siebie korzyści z siedzenia w domu, nie mogli być czym innym tylko wyborem dawnej młodzi, gorszym pośladem, śmieciem.Źródło: Maciej Łowicki, Duch Akademii Wileńskiej, [w:] Szymon Konarski, Stowarzyszenie Ludu Polskiego na Litwie i Białorusi, red. A. Brus, Warszawa 2015, s. 121–122.
Skąd przybywała młodzież do Wilna po powstaniu listopadowym?
- z Rosji właściwej
- z Ziem Zabranych
- z Wielkiego Księstwa Poznańskiego
- z Królestwa Polskiego
- z Galicji
Jak po 1831 r. odnosiła się młodzież akademicka w Wilnie do wydarzeń powstańczych i jakie cechowały ją nastroje?
- zachwycała się powstaniem, ale jej zapał do walki szybko upadał
- negowała sens walki zbrojnej z zaborcą
- chciała wzniecić natychmiast nowe powstanie
- nie można mówić o młodzieży akademickiej w tym okresie, ponieważ Uniwersytet Wileński zlikwidowano
Jakie konsekwencje dla Królestwa Polskiego miał upadek powstania styczniowego?
Zapoznaj się z poniższą grafiką i wykonaj polecenie.

Porównaj powstanie styczniowe z powstaniem listopadowym.
Słownik
odbitka graficzna; termin może być używany w odniesieniu do wszystkich technik
polskie powstanie narodowe przeciw Rosji i Prusom; wybuchło 24 marca 1794 r., zakończyło się 16 listopada 1794 r.; Najwyższym Naczelnikiem Siły Zbrojnej Narodowej w insurekcji był gen. Tadeusz Kościuszko; obejmowało również insurekcję warszawską, wileńską, kurlandzką, wielkopolską i kilka innych; zakończone klęską Polaków, po której nastąpił III rozbiór Rzeczypospolitej
polskie powstanie narodowe przeciwko Imperium Rosyjskiemu; wybuchło w nocy z 29 na 30 listopada 1830 r., zakończyło się 21 października 1831 r.; objęło swoim zasięgiem Królestwo Polskie i część ziem zabranych (Litwę, Żmudź i Wołyń); zakończone klęską Polaków
polskie powstanie narodowe przeciwko imperium rosyjskiemu; wybuchło 22 stycznia 1863 r. w Królestwie Polskim i 1 lutego 1863 r. na Litwie, zakończyło się jesienią 1864 r., objęło swoim zasięgiem Królestwo Polskie i ziemie zabrane
organizm państwowy utworzony na mocy decyzji kongresu wiedeńskiego w 1815 r., początkowo posiadający autonomię; w unii personalnej z Rosją
osoba zastępująca panującego na danym obszarze

