R1rZmA67nkR9o
Tłum uliczny w jednym z miast. Widać budynki, witryny sklepowe, baner z reklamą, lampy uliczne, nazwę ulicy na budynku. I przemieszczający się tłum ludzi.

Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach

Tłum uliczny
Źródło: pexels, domena publiczna.

Komunikacja w życiu jednostki

Nauczysz się
  • definiować pojęcie komunikacji,

  • scharakteryzować komunikację werbalną i niewerbalną,

  • oceniać znaczenie autoprezentacji dla procesu kształtowania relacji z innymi ludźmi,

  • formułować zasady skutecznej komunikacji,

  • rozróżniać rodzaje barier komunikacyjnych,

  • tworzyć własną autoprezentację w oparciu o podane przykłady.

Ćwiczenie 1

Na podstawie zamieszczonej poniżej ilustracji wskaż czynniki, które w przedstawionej sytuacji zakłócają prawidłową komunikację.

R2nmxTQoTpTcn1
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RqU47rgM4N6TW
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Komunikacja (łac. communico, communicare (czyt. komuniko, komunikare) to łączność, rozmowa, przekazywanie informacji, porozumiewanie się, przekazywanie i odbieranie informacji w bezpośrednim kontakcie z drugą osobą.

KomunikacjakomunikacjaKomunikacja przebiega na dwóch poziomach – świadomym (racjonalnym) i nieświadomym (emocjonalnym). Na obu tych poziomach przekazywane są komunikaty w dwóch formach:

  • werbalnej – słownej (ustnej albo pisemnej);

  • niewerbalnej – mowa ciała (znaki, symbole, gesty, sposoby zachowania się, mimika, dźwięk, postawa ciała).

R18jpLqVNXfVN
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
ĆWICZENIE: Wielokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Komunikacja werbalna i niewerbalna

W wypadku komunikacji werbalnejkomunikacja werbalnakomunikacji werbalnej podstawowym środkiem jest język umożliwiający wyrażenie znaczenia komunikowanych idei i uczuć. Języka używa się w celu:

  • określania myśli, uczuć, doświadczeń, aby wymieniać je z innymi ludźmi;

  • oceniania rzeczy, ludzi, uczuć zgodnie z własnym systemem wartości;

  • opisywania wyników życiowych doświadczeń, wydarzeń z przeszłości, a także rozmawiania o teraźniejszości oraz ewentualnych sytuacjach, które wystąpią w przyszłości;

  • mówienia o języku.

Do komunikacji werbalnej zaliczamy:

  • słuchanie;

  • mówienie;

  • pisanie;

  • czytanie.

W procesie komunikacji werbalnej bardzo ważną umiejętnością jest aktywne słuchanie. Nazywamy je aktywnym, dlatego że wymaga od rozmówcy podejmowania czynności mających na celu ułatwienie komunikacji.

Komunikacja niewerbalnakomunikacja niewerbalnaKomunikacja niewerbalna to przekaz, który przebiega za pośrednictwem zmysłów oraz ruchów ciała wykonywanych w czasie procesu komunikacji. Za przekaz niewerbalny uważane jest to, co umożliwia odbiór i przekazanie informacji wyłącznie za pośrednictwem naturalnych właściwości zmysłów.

R1L3V7RsZxC4U
Komunikacja niewerbalna to podstawowa forma komunikacji międzyludzkiej
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Do komunikacji niewerbalnej zaliczamy:

  • gestykulację (np. ruchy dłoni, rąk, głowy);

  • mimikę twarzy;

  • dotyk (np. podanie ręki, uścisk);

  • kontakt wzrokowy;

  • dystans;

  • pozycję ciała;

  • wygląd fizyczny i ubranie;

  • niewerbalne cechy mowy (intonacja, ton głosu);

  • dźwięki parajęzykowe (znaki ekspresji uczuć – śmiech, westchnienia).

Zasady komunikowania się

R1tkOsLIuhUy2
Ilustracja przedstawia mężczyznę (po lewej) i kobietę (po prawej) stojących naprzeciwko siebie. Przy mężczyźnie napis: nadawca, przy kobiecie - odbiorca. Pośrodku napis komunikacja, a pod nim pięć liczb: od 1 do 5. Niżej, pomiędzy mężczyzną a kobietą trzy teksty na żółtych polach. Pierwszy tekst: nadany komunikat - werbalny i niewerbalny. Drugi tekst: wykorzystane kanały komunikacji. Trzeci tekst: odebrany komunikat - werbalny i niewerbalny. Niżej na środku napis Dystans oraz dwie strzałki: od mężczyzny do napisu Dystans oraz od kobiety do napisu Dystans. Mapa interaktywna, przedstawiająca schemat prowadzenia komunikacji. Lista elementów: Nadawca: Nadawca to autor wysyłanego komunikatu i jednocześnie odbiorca informacji zwrotnej. Nadawca nadaje KOMUNIKAT wykorzystując określony KOD i KANAŁ przekazu komunikatu. Odbiorca: Odbiorca to adresat wysyłanego komunikatu i jednocześnie autor informacji zwrotnej. Komunikacja (wymiana informacji) przebiega za pomocą określonego kodu, który stanowi umowny system znaków. Należą do nich różnorodne symbole (np. znaki drogowe), sygnały dźwiękowe (np. sygnały alarmowe), znaki świetlne, gesty (np. potakiwanie), a przede wszystkim znaki językowe (słowa, litery). Bądź asertywny: Asertywność to umiejętność otwartego wyrażania swoich myśli, uczuć, przekonań, z poszanowaniem praw i poglądów rozmówców. Komunikat asertywny to jasne i precyzyjne w formie i treści wyrażenie wprost tego, co się myśli i czuje, w sposób bezpośredni i szczery. Słuchaj uważnie: Warunkiem porozumienia jest rzeczywiste słuchanie drugiej osoby, do czego konieczna jest koncentracja na tej osobie i zaangażowanie się w rozmowę. Słyszenie to czynność dokonująca się za pośrednictwem narządu słuchu. Słuchanie natomiast jest czynnością, która obejmuje zarówno słyszenie, jak również proces interpretacji odbieranych bodźców słuchowych. Mowa ciała: Twoje ciało musi współgrać z tym, co mówisz. Twój wzrok, twoje gesty i mimika twarzy muszą wyrażać to, co mówisz. Ocena i interpretacja: Jako słuchacz staraj się być obiektywny i szanuj sposób myślenia nadawcy, nawet jeśli jest dla ciebie niezrozumiały. Nie oceniaj, nie krytykuj poglądów rozmówcy. Unikaj dawania „dobrych rad”. Informacja zwrotna: Dawanie informacji zwrotnej jest podstawową umiejętnością w komunikacji ponieważ informuje o tym, jak zachowanie odbiorcy wpływa na nadawcę. Jest to mówienie o swoich reakcjach, odczuciach, myślach i doświadczeniach w relacji do danej osoby. Komunikat: Komunikacja od strony nadawcy polega na przekazywaniu odbiorcy komunikatu werbalnego, zakodowanego za pomocą słów oraz komunikatu niewerbalnego, zakodowanego za pomocą mowy ciała. Wykorzystane kanały komunikacji: Z użyciem określonego kodu wiąże się droga, jaką przekazywane są komunikaty (kanał komunikacji). Najczęściej jako kanał komunikacyjny wykorzystywany jest wzrok, słuch, dotyk. W przypadku środków technicznych mowa o przedmiotach bądź działaniach, które służą przekazywaniu komunikatu, np. telefon, prowadzenie bezpośredniej rozmowy, wysyłanie listu z napisanym tekstem. Odebrany komunikat: Komunikacja od strony odbiorcy polega na odbieraniu komunikatu werbalnego i niewerbalnego przekazanego przez nadawcę oraz na odkodowaniu i interpretacji tego komunikatu. Elementem tej fazy komunikacji jest także sprzężenie zwrotne, czyli reakcja odbiorcy na komunikat nadawcy (w tym jego postawa i nastawienie wobec nadawcy). Dystans: Istotnym czynnikiem, który wpływa na jakość komunikacji są zachowania przestrzenne rozmówców. W komunikacji ważna jest odległość, w jakiej znajdujemy się od rozmówcy. Wyróżnia się cztery strefy, które w sposób nieświadomy mają znaczenie podczas interakcji z innymi: – strefa intymna (0–45 cm) – to strefa zastrzeżona dla osób najbliższych (kontakt dający poczucie obecności i kontaktu fizycznego), – strefa osobista (45–120 cm) – to sfera prywatna, która występuje między osobami w kontaktach prywatnych (osoby zaprzyjaźnione, koledzy z pracy, rozmowa na tematy osobiste), – strefa społeczna (1,2–3,6 m) – to strefa w relacjach z osobami mało znanymi lub nieznanymi, a także o różnym statusie społecznym, – strefa publiczna (od 3,6 m) – to dystans zachowywany w przypadkowych kontaktach czy wystąpieniach publicznych.
Elementy i zasady komunikacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R17jSt9zQJAid
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
RWLrdRJOUTX4n
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
RxQ95wV4hnwaK
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RPZMHjDnnmqGV
W psychologii uznaje się, że na interpretację przekazu w komunikacji wpływ ma to, jakim kanałem wiadomość dociera do odbiorcy. Na ogólną ocenę wypowiedzi treść wyrażona słowami wpływa jedynie w 7%, przekaz zawarty w tonie głosu decyduje w 38%, natomiast przekaz zawarty w mimice twarzy decyduje w 55% o odbiorze informacji.
Źródło: Learnetic S.A., domena publiczna.

Wykres kołowy: Elementy wpływające na odbiór przekazu.

Mowa ciała: (postawa, gesty, mimika): 55%

Słowa: 7%

Brzmienie głosu: 38%

W psychologii uznaje się, że interpretację przekazu w komunikacji wpływ ma to, jakim kanałem wiadomość dociera do odbiorcy. Na ogólną ocenę wypowiedzi treść wyrażona słowami wpływa jedynie w 7%, przekaz zawarty w tonie głosu decyduje w 38%, natomiast przekaz zawarty w mimice twarzy decyduje w 55% o odbiorze informacji.

R1Ivqq9gNzpar
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R18WpqhvDdcQx
Ćwiczenie 3
Łączenie par. . Zgodnie z wykresem najważniejszym kanałem przekazu informacji jest komunikacja werbalna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na interpretację przekazu komunikacji w zdecydowanej większości wpływają elementy komunikacji niewerbalnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najważniejszym elementem odpowiadającym za interpretację przekazu w komunikacji jest mowa ciała.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Autoprezentacja

Jedną z form komunikacji jest autoprezentacjaautoprezentacjaautoprezentacja. Zjawisko to określa się najczęściej jako proces kształtowania i kontroli sposobu, w jaki postrzegają człowieka inni ludzie. Jednostka zachowuje się, mówi i wysyła sygnały niewerbalne tak, by zakomunikować otoczeniu kim jest lub za kogo chciałaby być uważana. Autoprezentacja często określana jest także jako manipulowanie wrażeniem wywieranym na innych, fałszywa autoreklama lub kreowanie publicznego wizerunku.

Dokonując autoprezentacji warto zapamiętać kilka istotnych rzeczy:

  1. Przemyśl, co chcesz powiedzieć.

  2. Zadbaj o ubiór i postawę.

  3. Zachowuj się naturalnie.

  4. Postępuj w zgodzie ze sobą.

  5. Bądź asertywny.

  6. Dostosuj wypowiedź do okoliczności.

Dlaczego warto opanować umiejętność autoprezentacji?

Zdolność do autoprezentacji to umiejętność, która może się przydać w różnych sytuacjach życiowych:

  • autoprezentacja na rozmowie kwalifikacyjnej pozwala przedstawić potencjalnemu pracodawcy naszą wiedzę i doświadczenie w danym obszarze oraz zaprezentować siebie jako osobę, której zatrudnienie może przynieść korzyści dla pracodawcy;

  • autoprezentacja podczas negocjacji i rozmów handlowych pozwala zbudować wizerunek profesjonalisty oferującego sprawdzone i skuteczne rozwiązania w danej branży, a także zyskać zaufanie niezbędne do przekonania kontrahenta do zawarcia umowy handlowej;

  • autoprezentacja w trakcie wystąpień publicznych pozwala zaprezentować swój dorobek w danej dziedzinie, a dzięki temu zyskać uwagę i zaangażowanie słuchaczy, które są niezbędne do udanego wystąpienia publicznego;

  • autoprezentacja w świecie osób reprezentujących przedsiębiorstwa i instytucje (public relations), pozwala odpowiedzialnie kształtować wizerunek tych instytucji, wypowiadać się w ich imieniu, a przez to budzić do nich zaufanie;

  • umiejętność poprawnej autoprezentacji w życiu towarzyskim pozwala zyskać zainteresowanie i uznanie otaczających nas osób.

Ćwiczenie 4
RUECR1b1K1ALZ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RaHcgIwfmWypp
Film przedstawia różne formy autoprezentacji.
Polecenie 4
R145JmH4YW8MI
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
R3T5nbKw6p9ZE
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
Ra91izEvEfqWC
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1L5E3EVFzYoq
Film przedstawia kobietę, która przeprowadza autoprezentację. Jest ona młodą osobą. Ma rude włosy upięte w wysoki kitek oraz grzywkę. Ma okulary w cienkich oprawkach. Ubrana jest w czarną sukienkę w małe, białe kropki. Kobieta ukazana jest od pasa w górę. Stoi ona na tle jasnej ściany.
RMMEM5gx8RlJh
Film przedstawia kobietę, która przeprowadza autoprezentację. Jest ona młodą osobą. Ma rude włosy upięte w wysoki kitek oraz grzywkę. Ma okulary w cienkich oprawkach. Ubrana jest w pomarańczową koszulkę oraz jasną, kremową marynarkę. Kobieta ukazana jest od pasa w górę. toi ona na tle jasnej ściany.
R1VZrqKrE6i6Z
Film przedstawia kobietę, która przeprowadza autoprezentację. Jest ona młodą osobą. Ma rude włosy upięte w wysoki kitek oraz grzywkę. Ma okulary w cienkich oprawkach. Ubrana jest w białą koszulę oraz obcisłą, jasną, kremową marynarkę zapiętą na trzy guziki. Kobieta ukazana jest od pasa w górę. Stoi ona na tle jasnej ściany.
Ru1HuwbMBPNAG
Film przedstawia kobietę, która przeprowadza autoprezentację. Jest ona młodą osobą. Ma rude włosy upięte w wysoki kitek oraz grzywkę. Ma okulary w cienkich oprawkach. Ubrana jest w białą koszulę oraz czarną marynarkę w kremowe pasy. Kobieta ukazana jest od pasa w górę. Stoi ona na tle jasnej ściany.
RkgJgdlfqvdrj
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Bariery komunikacyjne

Bariery komunikacyjnebariery komunikacyjneBariery komunikacyjne można podzielić na:

  • zewnętrzne, które pojawiają się w najbliższym otoczeniu tj. szumy, hałas, awaria sieci komputerowej, brak zasięgu telefonii komórkowej;

  • wewnętrzne, które pojawiają po obu stronach procesu komunikacji, zarówno po stronie nadawcy, jak i odbiorcy (np. różnica poglądów pomiędzy rozmówcami, brak zaufania, napięcie emocjonalne).

Wewnętrzne bariery komunikacyjne wynikają między innymi z różnic w postrzeganiu się nawzajem rozmówców. Mogą one być efektem różnych poziomów wiedzy czy doświadczenia. Negatywny wpływ na komunikację mają także różnice językowe. Komunikacja jest utrudniona lub niemożliwa, gdy rozmówcy nie potrafią siebie zrozumieć, posługują się nieznanym sobie żargonem lub słownictwem o wielorakim znaczeniu.

W komunikacji ogromną rolę odgrywają emocje. Jeśli wkrada się w nią gniew, miłość, nienawiść, zazdrość, wpływa to na przebieg komunikacji - na to, jak rozumiemy wysyłane do nas komunikaty i jak rozumiane są komunikaty, które my wysyłamy.

Komunikacja jest zakłócona również wtedy, gdy komunikaty werbalne nie współgrają z komunikatami niewerbalnymi. Ważne jest też to, czy nasz rozmówca jest wiarygodny. Jeśli jest to osoba mająca wiedzę, uczciwa, kompetentna – jej komunikaty budzą nasze zaufanie.

Rom610axNHN34
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
RSbhditDpWcyF
(Uzupełnij).

Warunki dobrej komunikacji

Ważnym krokiem ku poprawie zdolności do komunikacji jest przyjrzenie się i analiza sposobów komunikacji, jakimi posługiwaliśmy się do tej pory. Świadomość błędów czy też trudności, które pojawiają się w komunikacji stanowi punkt wyjścia do refleksji i modyfikacji.

Warto pamiętać, że dobra komunikacja zachodzi, gdy obie strony:

  • usuwają szumy (zakłócenia z otoczenia);

  • korzystają świadomie z komunikacji werbalnej i niewerbalnej;

  • przesyłają jasne i zrozumiałe komunikaty;

  • wykorzystują język znany odbiorcy;

  • upewniają się, czy informacja dotarła do odbiorcy i została poprawnie zinterpretowana;

  • panują nad swoimi emocjami.

Podsumowanie

Podsumowując to, co zostało wyżej powiedziane o naturze komunikacji, dochodzimy do wniosku, że efektywna komunikacja międzyludzka jest niełatwym zadaniem. Osoba będąca nadawcą żywi w stosunku do odbiorcy określone uczucia. Przejawiać się one mogą w konkretnym zachowaniu, słowach, gestach, mimice. Odbiorca odbiera to zachowanie na swój sposób, opierając się na własnych uczuciach, potrzebach, przeszłych doświadczeniach z osobą nadawcy itp. To spostrzegane zachowanie powoduje w odbiorcy pewne uczucie, które szybko przekłada się na interpretację intencji nadawcy, a w rezultacie wpływa na ocenę nadawcy jako człowieka. Każdy z nas potrafi przywołać w pamięci sytuacje, gdzie na różnych poziomach takiego procesu komunikacji zaistniał błąd. Może on pojawić się w momencie, gdy nadawca komunikuje swe uczucia w sposób okrężny, niejasny, co powoduje mylny odbiór ich przez odbiorcę, w konsekwencji ich mylną interpretację i ocenę nadawcy. Efektywna komunikacja wymaga otwartości, jednak otwartości opartej na wyrażaniu uczuć, a nie ocen. Uczucia należy wyrażać w taki sposób, aby wyrządzić partnerowi rozmowy jak najmniejszą przykrość.

R19LFHCiC4Jiy
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
R6rydkCPdtvO9
Źródło: Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.
RjNwHox1YM9kq
Podaj, jaki rodzaj komunikacji został przedstawiony na zdjęciu. (Uzupełnij).
RtGeNcyfEcrBs
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Słownik

komunikacja
komunikacja

proces porozumiewania się ludzi odbywający się za pośrednictwem języka oraz różnorodnych sygnałów wysyłanych przez ciało jednej strony tego procesu (nadawca) i interpretowanych przez drugą stronę procesu (odbiorca), komunikacja to podstawowa forma wymiany informacji i emocji między ludźmi, pozwala także wchodzić w interakcje z innymi i osiągać zrozumienie i porozumienie w relacjach z drugim człowiekiem

komunikacja werbalna
komunikacja werbalna

przekaz komunikacyjny polegający na podawaniu informacji za pośrednictwem słów (język mówiony) w formie monologu, rozmowy bądź dyskusji, odbywa się w czasie rzeczywistym, co może prowadzić do problemów wynikających z przekazywania nieprzemyślanych lub nieprecyzyjnie sformułowanych informacji

komunikacja niewerbalna
komunikacja niewerbalna

przekaz komunikacyjny polegający na podawaniu informacji za pośrednictwem zmysłu oraz ruchów ciała, ten rodzaj komunikacji odgrywa znaczącą rolę w procesie interpretacji sygnałów wysyłanych przez nadawcę w stronę odbiorcy, bowiem nawiązanie komunikacji następuje, gdy odbiorca dostrzega zgodność sygnałów niewerbalnych z sygnałami werbalnymi

autoprezentacja
autoprezentacja

sposób komunikowania społeczeństwu przez jednostkę o tym kim ona jest i za kogo chce być uważana, w procesie tym używana jest komunikacja werbalna i niewerbalna, w procesie autoprezentacji używane są specyficzne techniki i narzędzia, które mają na celu przedstawienie jednostki w jak najbardziej korzystnym świetle

bariery komunikacyjne
bariery komunikacyjne

przeszkody w procesie komunikacji o charakterze zewnętrznym (uczestnicy procesu komunikacji nie mają na nie wpływu) lub wewnętrznym (wynikają z błędów popełnionych przez samych uczestników procesu komunikacji), ich istnienie uniemożliwia właściwą interpretację przekazu wysyłanego przez nadawcę do odbiorcy, a w konsekwencji osiągnięcie porozumienia

RyvBYShHL1m6E
(Uzupełnij).