Nieletni wobec prawa, czyli o odpowiedzialności i reagowaniu na przemoc
Internet jako źródło korzyści i zagrożeń
przedstawiać korzyści wynikające z korzystania z zasobów Interentu,
definiować, czym jest cyberprzemoc,
wymieniać formy cyberprzemocy,
wyjaśniać, dlaczego dochodzi do zjawiska cyberprzemocy,
określać wpływ cyberprzemocy na emocje ofiary i jej relacje z innymi ludźmi,
przedstawiać sposoby reagowania na cyberprzemoc,
formułować wnioski na temat tego, jak współczesna młodzież reaguje na zjawisko cyberprzemocy,
oceniać, czy polski system prawny skutecznie zapobiega cyberprzemocy.
Przygotuj kilka fragmentów wypowiedzi z portali społecznościowych lub forów dyskusyjnych, w których pojawiają się emotikony, przekształcenia tradycyjnej pisowni i interpunkcji. Zastanów się, jaki jest cel posługiwania się tego typu znakami w komunikacji elektronicznej.
Po co nam Internet?
Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin naszego życia. Przede wszystkim wywarł znaczący wpływ na sposoby porozumiewania się. Zmienił również postrzeganie tekstu. Komunikacja wirtualna coraz częściej zastępuje bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem. Publikowane w nowoczesnych mediach teksty wymykają się tradycyjnym kategoriom opisu. Ten stan najpełniej oddaje metafora sieci, w której
to każdy wytwór komunikacji można włączyć do pojemnego, splątanego zbioru linków, zwanego hipertekstemhipertekstem.
Cyfrowa rewolucja zmieniła nasze przyzwyczajenia komunikacyjne. Coraz chętniej przekazujemy i odbieramy informacje za pomocą komunikatów niewerbalnych,
m.in. obrazów, gestów. Korespondując z kimś, używamy komunikatów werbalnych (słownych). Urozmaicamy je jednak wyrażającymi nasze uczucia emotikonami i znakami. Nowe media sprawiły również, że bez ograniczeń poruszamy się po tekstach odsyłających nas w nowe miejsca i do kolejnych treści – nigdy nie wiadomo, kiedy skończy się lektura.
Stwórz definicję emotikonu.
W obecnych czasach każdy może opublikować swoje prace na stronach WWW. Oznacza to jednak, że twórcami treści umieszczonych w sieci mogą być osoby, które nie zawsze posiadają odpowiednią wiedzę na dany temat. Dlatego, wyszukując informacje, powinieneś nie tylko znać sposoby ich wyszukiwania, ale mieć również krytyczne podejście do znalezionych treści i porównywać je z innymi źródłami wiedzy np.: w encyklopedią, książką, słownikiem. Wiarygodność informacji potwierdza czasem fragment adresu strony występujący po nazwie firmy (instytucji) będący symbolem typu organizacji (na przykład: .gov – strona rządowa, .com – komercyjna, .edu – edukacyjna, .mil – wojskowa) oraz pojawiający się na końcu symbol kraju, np. .pl, .ru, .fr, .uk.

Podczas selekcji informacji powinieneś brać pod uwagę:
aktualność informacji (data umieszczenia w sieci),
obiektywizm treści (odnośniki do innych, konkurencyjnych stron),
informacje o autorze (adres e‑mail),
wiarygodność (jaki był powód utworzenia strony),
dokładność zasobów (odnośniki prowadzące do istniejących stron);
wygląd i strukturę stron (równowaga między treścią, a elementami graficznymi)
dostępność (czy sposób użytkowania dostosowany jest do wieku użytkownika),
typ organizacji, do której należy strona WWW (informacja zawarta w przedostatnim członie pełnego adresu strony WWW)
Portale edukacyjne, aplikacje interaktywne dostępne w internecie, gry, quizy umiejętnie wykorzystywane mogą pomóc ci w przyswajaniu wiedzy. Możesz wykorzystywać zasoby edukacyjne dostępne na takich portalach jak np.: Centrum Nauki Kopernik, Narodowy Instytut Audiowizualny, Medianauka. Znajdziesz tam, między innymi, aplikacje pozwalające na przykład na wprowadzanie zmian w widocznej na ekranie zawartości, poprzez przeciąganie tekstu lub grafiki w wybrane miejsce.
Internet jest niewątpliwie kluczowym wynalazkiem ostatnich dziesięcioleci ubiegłego wieku. Trudno dziś wyobrazić sobie świat bez cyfryzacji. Trzeba jednak pamiętać,
że tyle samo w nim pożytecznych, co niebezpiecznych zjawisk. Te pierwsze regulowane są przez kodeks zachowań komunikacyjnych w sieci, zwany netykietą. Drugie zaś, stanowiące formy łamania prawa w internecie, określa się jako cyberprzemoc lub cyberprzestępstwo.
Czym jest cyberprzemoc?
Cyberprzemoc to forma przemocy, do której dochodzi za pośrednictwem internetu oraz urządzeń elektronicznych służących do wysyłania wiadomości SMS, e‑maili czy też uczestnictwa w chatach. Istnieje wiele rodzajów cyberprzemocy, a do najczęściej spotykanych należą:
flamingflaming – wymiana agresywnych wiadomości za pośrednictwem komunikatora,
cyberprześladowanie – nękanie ofiary w sposób ciągły i regularny poprzez wysyłanie jej ubliżających wiadomości SMS, e‑maili lub za pomocą innych komunikatorów, do cyberprześladowania zalicza się także wysyłanie gróźb, szantażowanie bądź udostępnianie danych osobowych ofiary lub rozsyłanie wiadomości otrzymanych od ofiary w celu jej poniżenia,
maskarada – tworzenie nieprawdziwych kont na portalach internetowych w celu krzywdzenia ofiary,
trollingtrolling – zamieszczanie dużej liczby nieprzyjemnych komentarzy na temat ofiary w celu jej skompromitowania bądź ośmieszenia, a także zmienianie zdjęć i informacji umieszczanych na profilach ofiary czy umieszczanie w jej imieniu obraźliwych statusów,
floodflood – wielokrotne wysyłanie tej samej bądź różnych wiadomości do ofiary w celu zapchania jej skrzynki odbiorczej,
sextingsexting – wysyłanie oraz wymienianie się zdjęciami, filmami i innymi treściami o charakterze seksualnym w celu poniżenia ofiary,
patostreampatostream – internetowa transmisja prowadzona na żywo, w serwisach internetowych typu YouTube, której celem jest prezentowanie zachowań dewiacyjnych, np. libacji alkoholowych, przyjmowania narkotyków, przemocy, wulgarnych i agresywnych zachowań,
sextortionsextortion – wyłudzanie od innej osoby materiałów o treści seksualnej z jej udziałem, a następnie grożenie, że treści te zostaną udostępnione, jeśli ofiara nie wpłaci określonej sumy pieniędzy bądź nie przyśle kolejnych materiałów,
sharentingsharenting – używanie przez dewiantówdewiantów fotografii dzieci zamieszczonych przez ich rodziców, często o intymnym charakterze, w celu wywoływania w dziecku poczucia zażenowania,
challengechallenge – niebezpieczne wyzwania podejmowane przez dzieci i nastolatków poprzez portale społecznościowe lub komunikatory.
Doświadczanie różnych form przemocy przez nastolatków w internecie

Ilustracja przedstawia wykres prezentujący jakich form przemocy internetowej doświadczyli nastolatkowie.
Ankietowani wskazali:
wyzywanie w Internecie: 29,7%;
ośmieszanie: 22,8%;
poniżanie: 22,0%;
straszenie: 13,4%;
podszywanie się: 11,0%;
szantażowanie: 10,5%;
rozpowszechnianie kompromitujących materiałów związanych z moją osobą 10,2%.
Wśród ankietowanych mamy również takie wskazania jak:
trudno powiedzieć: 13,6%;
nie spotkałem (nie spotkałam ) się: 48,4%.
Konsekwencje cyberprzemocy
Skutki cyberprzemocy są bardzo bolesne dla osób, które stały się obiektem ataków – wynika to między innymi z faktu, że mają one znacznie bardziej ograniczone możliwości zareagowania na agresję i obrony przed nią. To powoduje, że wyrządzone szkody często trudno jest odwrócić.
- Nazwa kategorii: przykładowe konsekwencje cyberprzestępczości
- Nazwa kategorii: zmiana miejsca pracy lub jej utrata
- Nazwa kategorii: zmiana zachowania w kontakcie z innymi ludźmi
- Nazwa kategorii: myśli samobójcze
- Nazwa kategorii: wyciek danych
- Nazwa kategorii: podwyższony poziom lęku
- Nazwa kategorii: stany depresyjne
- Nazwa kategorii: unikanie pewnych osób i miejsc
- Nazwa kategorii: zmiana miejsca zamieszkania
- Nazwa kategorii: negatywne konsekwencje finansowe
- Nazwa kategorii: rzadsze wychodzenie z domu Koniec elementów należących do kategorii przykładowe konsekwencje cyberprzestępczości
- Elementy należące do kategorii przykładowe konsekwencje
cyberprzestępczości
Anna Borkowska, Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców.Konsekwencje doświadczenia prześladowania w sieci mogą być różne, w zależności od powagi aktu agresji. Jeśli dziecko otrzyma nieprzyjemny e‑mail od kogoś nieznajomego, to skutki będą raczej niewielkie – wystarczy wykasować wiadomość i zapomnieć o całej sprawie. [...] Co innego, jeśli sprawcami są osoby ważne dla dziecka – takie, z którymi jest w ciągłym kontakcie, a akty cyberprzemocy są długotrwałe i dochodzi do nich tradycyjna agresja. [...]
Dzieci doświadczające cyberprzemocy przeżywają bardzo trudne emocje. Mogą czuć się osaczone, osamotnione i bezsilne. Często są przekonane, że nic nie da się zrobić z sytuacją, w której się znalazły. Obawiają się, że kompromitujące materiały mogą dotrzeć do bardzo dużej grupy osób, przez co przeżywają poniżenie, upokorzenie, lęk, rozpacz, smutek. Niekiedy mogą wstydzić się i mieć poczucie winy, że nie potrafiły same sobie poradzić. Wiele z nich mówi, że chciałoby „cofnąć czas”.
Długie pozostawanie w sytuacji przemocy wpływa na sposób myślenia o sobie i innych, na relacje z otoczeniem. Ofiary przemocy częściej niż ich rówieśnicy doświadczają problemów w kontaktach z innymi ludźmi, mają zaniżone poczucie własnej wartości, zaczynają mieć kłopoty z nauką, pojawiają się u nich problemy psychologiczne, a także zdrowotne – bóle głowy, brzucha, problemy ze snem, itp. W skrajnych przypadkach u prześladowanych dzieci mogą pojawić się myśli oraz próby samobójcze.
Skutki doświadczania cyberprzemocy zostają z dziećmi na długo. Badania losów dzieci i ich drogi życiowej wskazują, że nawet w dorosłym życiu, długo po opuszczeniu szkoły, ofiary przemocy nadal zmagają się z problemami psychosomatycznymi, depresją, lękiem, obniżonym poczuciem wartości.
Źródło: Anna Borkowska, Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców., dostępny w internecie: https://www.gov.pl/attachment/530f02a2-8c60-4319-a218-9dd93e86ac3d.
Jak powinna zareagować ofiara cyberprzemocy?

Wykres przedstawia wyniki ankiety: Źródła pomocy dla uczniów dotkniętych cyberprzemocą w opinii ankietowanych uczniów.
Ankietowani uczniowie udzielali odpowiedzi na dwa pytania.
Pierwsze: Gdybyś był/była ofiarą cyberprzemocy, do kogo zwróciłbyś/zwróciłabyś się o pomoc?
Odpowiedzi ankietowanych:
nie zwracałbym się o pomoc: 8,6%;
innej osoby: 6,1%;
kolegi: 18%;
do nauczyciela/wychowawcy ze szkoły: 22,8%;
do rodziców: 44,5%.
Drugie pytanie: Do kogo zwróciłeś/zwróciłaś się o pomoc w przypadku doświadczenia cyberprzemocy?
Odpowiedzi ankietowanych:
nie zwracałem się o pomoc: 48,9%;
innej osoby: 4,6%;
kolegi 14,6%;
do nauczyciela/wychowawcy ze szkoły: 13,3%;
do rodziców: 18,6%.

Niezwykle ważne jest, aby ofiara cyberprzemocy znalazła w sobie siłę do skutecznej i konsekwentnej reakcji na skierowane wobec niej każde przejawy agresji. Formą takiej reakcji może być:
rozmowa z rodzicem, opiekunem, wychowawcą czy pedagogiem szkolnym,
zabezpieczenie dowodów cyberprzemocy (SMS-y, maile, zdjęcia, komentarze do wpisów, treści rozmów prowadzonych przy użyciu komunikatorów lub czatów),
zgłoszenie do administratora serwisu przypadku naruszenie regulaminu i żądanie podjęcia interwencji – zablokowania konta agresora, usunięcia szkodliwych treści (do podjęcia takiego działania zobowiązuje administratora serwisu art. 14 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną).
Obok takich działań możliwe jest także skorzystanie z pomocy świadczonej przez przeznaczone do tego instytucje. Jako ofiary cyberprzemocy możemy:
zgłosić sprawę na policję,
zadzwonić pod telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez fundację Dajemy Dzieciom Siłę (numer to 116 111),
zadzwonić pod dziecięcy telefon zaufania prowadzony przez Rzecznika Praw Dziecka (numer to 800 12 12 12),
zgłosić nielegalne treści w internecie do punktu kontaktowego NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej), instytutu zajmującego się zapewnieniem bezpieczeństwa w internecie, zgłoszenia można dokonać za pośrednictwem strony https://dyzurnet.pl/ lub infolinii 0 801 615 005.
W taki sam sposób powinna zareagować osoba, która jest świadkiem cyberprzemocy. Warto też pamiętać, że osoba, która dopuszcza się cyberprzemocy podlega odpowiedzialności karnej.
Art. 190. [Groźba karalna]
§ 1. Kto grozi innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę lub szkodę osoby najbliższej, jeżeli groźba wzbudza w zagrożonym uzasadnioną obawę, że będzie spełniona, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 2. Ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Art. 190a.
§ 1. Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia lub istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto, podszywając się pod inną osobę, wykorzystuje jej wizerunek, inne jej dane osobowe lub inne dane, za pomocą których jest ona publicznie identyfikowana, w celu wyrządzenia jej szkody majątkowej lub osobistej.
§ 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 1 lub 2 jest targnięcie się pokrzywdzonego na własne życie, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.
§ 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Źródło: Kodeks Karny art. 190, dostępny w internecie: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-karny-16798683/art-190 [dostęp 21.08.2021].

Schemat, który przedstawia system zapobiegania i przeciwdziałania cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży.
Ministerstwo Edukacji Narodowej nadzoruje i koordynuje działania kuratoriów oświaty oraz koordynuje działania szkół.
Kuratoria Oświaty sprawują nadzór pedagogiczny nad szkołami.
Policja wspomaga w realizacji programów rządowych Ministerstwo Edukacji Narodowej, przeprowadza działania profilaktyczne w szkołach, prowadzi działania prewencyjne, wykrywa sprawców cyberprzemocy.
Szkoły realizują działania profilaktyczno - wychowawcze na terenie swoich placówek, które są skierowane do uczniów.
NASK (Państwowy Instytut Badawczy, którego misją jest poszukiwanie i wdrażanie rozwiązań, służących rozwojowi sieci teleinformatycznych w Polsce) wspomaga Ministerstwo Cyfryzacji.
Ministerstwo Cyfryzacji zleca podmiotom zewnętrznym wspomaganie działań profilaktycznych w szkołach oraz wspiera Ministerstwo Edukacji Narodowej w realizacji programów rządowych.
Wymień trzy największe, twoim zdaniem, zalety internetu.
Wyjaśnij, jakie zagrożenia niesie ze sobą korzystanie z internetu.
Wyjaśnij, czym jest siecioholizm?
Gdy zostajesz samemu… Czym grozi cyberprzemoc?
Cyberprzemoc dzieje się, ponieważ wiele osób sądzi, że w internecie są anonimowi i mogą mówić i pisać, co chcą, bez względu na to, czy to kogoś dotknie, czy nie.
Dlatego wypowiadają się w sposób bezkompromisowy i kontrowersyjny, wierząc, że nie narażą się na takie konsekwencje, jakie spotkałby je w życiu realnym. Czują się bezkarnie i uważają, że mają prawo do wszystkiego. Z drugiej strony, korzystający z internetu nie widzą reakcji drugiej osoby, źle interpretują postawy rozmówców, co często prowadzi do kłótni, a w konsekwencji niecenzuralnej wymiany zdań.

Warto powiedzieć sobie, że cyberprzemoc jest złem i nikt nie powinien traktować jej z obojętnością. Ani ofiara przemocy, ani każdy, kto jest jej świadkiem. Skutki, które to zjawisko powoduje, mogą być bowiem tragiczne.
Ask.fm to portal istniejący od 2010 roku. Osobom, które założą sobie na nim konto, inni użytkownicy mogą zadawać pytania.
Jedną z użytkowniczek portalu była 14‑letnia Hannah Smith z Lutterworth w Wielkiej Brytanii. Inni użytkownicy Ask.fm byli względem niej agresywni. „Ty obrzydliwa k..., idź się zabić, wszyscy będą szczęśliwi”, „krowo”, „gruba szmato” - w taki sposób zwracali się do Hannah internauci. Dziewczyna starała się z nimi dyskutować, pytając np. czy „byliby szczęśliwi, gdyby się zabiła”.
2 sierpnia rodzice znaleźli ciało 14‑latki w pokoju. Dziewczyna powiesiła się. Komputer w pokoju był włączony - przed śmiercią 14‑latka odwiedziła witrynę Ask.fm. - Na takich stronach można znęcać się nad innymi, bo ludzie mogą być anonimowi. Jeżeli czegoś z tym nie zrobimy, w przyszłym tygodniu może zginąć kolejny nastolatek. Ask.fm i podobne strony zarabiają miliony na ludzkim cierpieniu - podkreśla ojciec nastolatki, który chce, aby właściciele strony odpowiedzieli za śmierć jego dziecka.
Źródło: dostępny w internecie: https://www.wprost.pl/411785/dramat-14-latki-powiesila-sie-przez-komentarze-w-internecie.html [dostęp 21.08.2021].
Na podstawie tekstu dotyczącego przypadku 14‑letniej Hannah Smith wyjaśnij, na czym polega zagrożenie związane z istnieniem stron internetowych typu Ask.fm.
Podsumowanie
Wraz z pojawieniem się internetu diametralnie zmieniło się życie wielu ludzi. Z jednej strony wpływ technologii informatycznej jest bardzo korzystny - uzyskaliśmy znacznie szerszy dostęp do wiedzy, możemy rozwijać swoje pasje i zainteresowanie, możemy za pośrednictwem internetu załatwić wiele spraw, w tym urzędowych, mamy też możliwość kontaktu z wieloma ludźmi na całym świecie, stajemy się bardziej otwarci i tolerancyjny.
Na stronach portali edukacyjnych prezentowane są różnorodne materiały przydatne w uczeniu się, mające postać multimediów, aplikacji sieciowych (programy komputerowe wykorzystywane poprzez internet i przeglądarkę internetową) oraz narzędzi internetowych (komunikatory, blogi, kursy).
Z drugiej strony internet okazał się także wielkim zagrożeniem, a jego głównym przejawem jest cyberprzemoc.
Przeczytaj treść wpisu na czacie. Odszukaj i popraw błędy:
Tommy: ELO! CO SIE Z TOBA DZIEJE????!!!!!! CZEKAM JUZ GODZINE!!!!! :-\ Miales mi pomoc w matmie. Przez ciebie obleje sprawdzian!!!!!!! :-(
ObiOne: sory nie wsciekaj sie za 5 minut bede :-D
Tommy: OKI!!!! Pamietaj przynies ta ksiazke o kturej gadalismy i ZADANIE DOMOWE!!!!!!
ObiOne: Noway! I co wcisniesz je jako swoje????? DIY ;-)))) ja tylko tumacze.
Tommy: LUZUJ zartowalem tylko mi wytlumacz i bedzie.
Odszukaj w dowolnych źródłach zasady netykiety. Zapoznaj się z nimi, następnie zredaguj w pięciu punktach własny kodeks kulturalnej komunikacji i bezpieczeństwa w internecie.
Zapoznaj się ze źródłem i wykonaj polecenie.
Elektroniczna przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc)Bullying (nękanie) jest to najbardziej destrukcyjny i dotkliwy dla ofiary rodzaj przemocy rówieśniczej, charakteryzujący się trzema podstawowymi właściwościami (…):
regularnością – ta sama ofiara doświadcza ich regularnie przez dłuższy czas,
nierównowagą sił – sprawca lub sprawcy, dzięki określonym cechom, są znacznie silniejsi od ofiary, która czuje się bezradna,
intencjonalnością – sprawcy chcą zaszkodzić ofierze lub mają świadomość, że ich działania spowodują krzywdę.
Źródło: Jacek Pyżalski, Elektroniczna przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc), [w:] Katarzyna Abramczuk, Jacek Pyżalski, Łukasz Tomczyk, Aldona Zdrodowska, Polskie badanie EU KIDS ONLINE 2018, Poznań 2019, s. 101.
Zapoznaj się z mapą myśli, a następnie zastanów się, w jaki sposób można chronić dzieci przed wpływem szkodliwych treści, z którymi mogą się spotkać w internecie. Wpisz swoje propozycje w puste pola.
Zapoznaj się z mapą myśli i zastanów się, w jaki sposób można chronić dzieci przed wpływem szkodliwych treści, z którymi mogą spotkać się w internecie.
- Nazwa kategorii: ochrona dzieci[br]przed cyberprzestępczością
- Nazwa kategorii: ustalenie sposobu[br] korzystania z internetu
- Nazwa kategorii: rozmowa
- Nazwa kategorii: wskazanie[br]możliwych zagrożeń
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii ochrona dzieci[br]przed cyberprzestępczością
- Elementy należące do kategorii ochrona dzieci[br]przed cyberprzestępczością
Słownik
wszelkie informacje pozwalające zidentyfikować żyjącą osobę fizyczną; także informacje, które w połączeniu ze sobą mogą prowadzić do zidentyfikowania tożsamości danej osoby
osoba, która zachowaniem i postawą odbiega od przyjętych zwyczajowo norm społecznych; osoba, która przejawia odchylenia od normy
sposób organizacji informacji w tekście komputerowym, polegający na zastosowaniu wyróżnionych odsyłaczy, które automatycznie przenoszą użytkownika do innych informacji
zbiór przepisów dotyczących odpowiedzialności karnej, przestępstw oraz kar uchwalony w formie ustawy










