Zapisywanie dokumentów tworzonych w aplikacji w chmurze cyfrowej na dysku lokalnym
Chmura cyfrowa umożliwia korzystanie z oprogramowania i zasobów, które zapisane są na innym komputerze. Czy jest ci znane pojęcie chmury oraz dostępne w niej narzędzia informatyczne?
Na dysku OneDrive możesz edytować nie tylko pliki tworzone w aplikacjach w chmurze, ale także istniejące na dysku twojego komputera. Możesz również przesyłać pliki utworzone i zapisane na dysku wirtualnym w chmurze cyfrowej do edycji za pomocą programów zainstalowanych na dysku lokalnego komputera.
Aby przesłać na dysk lokalny dokument znajdujący się w chmurze, musisz:
Otworzyć dokument.
RKIQ9QFNrR6Yi
Zrzut okna górnego panelu narzędzi World w przeglądarce. Dostępne zakładki: "Plik", "Narzędzia główne", "Wstawianie", "Układ", "Odwołania", "Recenzja", "Widok", "Pomoc". Na końcu znajduje się jeszcze rozwijana opcja "Edytowanie", która pozwala zmienić tryb przeglądania dokumentu.
Zrzut okna górnego panelu narzędzi World w przeglądarce.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Z menu Plik widocznego w otwartym dokumencie wybrać opcję Zapisz jako.
RH8b54U1ySKkC
Zrzut okna "Zapisz jako" z dostępnymi metodami zapisu dokumentu. Dostępne opcje to: "Zapisz jako", "Zmień nazwę" , "Pobierz kopię", "Pobierz jako plik PDF", "Pobierz jako plik ODT".
Zrzut okna "Zapisz jako" z dostępnymi metodami zapisu dokumentu Word.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W ukazanym menu kliknąć Pobierz kopię.
Dokonać wyboru folderu, w którym chcesz zapisać plik na twoim komputerze.
Uwaga!
Zauważ, że utworzony dokument możesz również zapisać w postaci pliku PDF.
Przekazywanie dokumentów z dysku lokalnego na dysk wirtualny
Gdy już na swoim komputerze wprowadzisz w dokumencie pożądane przez ciebie zmiany, możesz przesłać go z powrotem na dysk wirtualny. W tym celu kliknij w oknie głównym OneDrive przycisk Przekaż i w oknie z ukazanymi zasobami komputera wybierz plik do przesłania.
RYn0L39grIvxa
Zrzut okna górnego panelu dysku OneDrive. Dostępne zakładki: "Nowy", "Przekaż".
Zrzut okna górnego panelu dysku OneDrive.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Przekazany do chmury dokument będzie można po otworzeniu edytować, wykorzystując program Microsoft Word w wersji 2010 lub nowszej albo korzystając z aplikacji Word w pakiecie Microsoft 365. W tym drugim przypadku pozwoli ci to na modyfikację dokumentu w chmurze.
R1ZAuXFwRxTyo
Zrzut okna górnego panelu narzędzi Microsoft Word w przeglądarce. Rozwinięta została opcja "Edytowanie", a w niej znajdują się: "Edytowanie - dokonaj zmian", "Recenzja - Dodaj komentarze i zasugeruj zmiany", "Wyświetlanie - Wyświetl plik plik bez wprowadzania zmian", "Otwórz w aplikacji klasycznej".
Zrzut okna górnego panelu narzędzi Microsoft Word w przeglądarce.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Wykorzystywanie udostępnionych plików w chmurze
Gdy zamierzasz udostępnić swój dokument do edycji innym osobom, musisz kliknąć przycisk Udostępnij znajdujący się w menu Plik, a następnie podać adresy e‑mailowe osób, którym dokument chcesz przedstawić do zapoznania się z nim (adresaci mogą tylko go wyświetlać) lub poprosić o jego wspólną edycję. Możesz również uczynić plik ogólnodostępny dla każdej osoby, która dostanie do niego link.
R2cNaefTsyFlw
Zrzut dwóch okien menu Udostępniania. W pierwszym oknie "Wyślij Link", możesz określić osoby mogące wyświetlać dokument, wpisać ich mail w oknie "Do: imię i nazwisko, grupa lub adres" oraz zostawić notkę w oknie "Wiadomość". Niżej po prawej stronie znajduje się przycisk "Wyślij". W drugim oknie "Ustawienia linku" możesz określić dla kogo ma działać ten link. Opcje do wyboru to: "Zezwalaj na edytowanie", "Ustaw datę wygaśnięcia" i "Ustaw hasło". Niżej po prawej stronie znajduje się przycisk "Zastosuj" oraz "Anuluj".
Zrzut dwóch okien menu Udostępniania.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W polu Wiadomość możesz podać swoje oczekiwania względem adresatów przesłanego pliku. Osoby te będą mogły zapoznać się z udostępnionym w ich poczcie dokumentem lub dokonać modyfikacji widocznych również w twojej przestrzeni OneDrive wraz z informacją, kto i w którym miejscu dokonał lub dokonuje zmian. Zauważ, że pozycje kursorów poszczególnych współautorów są zróżnicowane kolorystycznie, a wszelkie zmiany są dokonywane w czasie rzeczywistym.
RHyGxrWymnj3C
Zrzut okna dokumentu edytowanego w usłudze OneDrive z widoczną dokonywaną modyfikacją przez inną osobę. Jej kursor wyróżnia się w porównaniu do naszego.
Zrzut okna dokumentu edytowanego w usłudze OneDrive z widoczną dokonywaną modyfikacją przez inną osobę.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Jeżeli chcesz edytować dokument udostępniony tobie lub utworzony przez ciebie wcześniej, postępuj w następujący sposób:
Znajdując się w głównym oknie OneDrive, z menu z lewej strony ekranu wybierz opcję Udostępnione. Zobaczysz dokumenty Udostępnione przez siebie (Udostępnione przeze mnie) oraz dokumenty udostępnione tobie (imię i nazwisko osoby udostępniającej).
Rb2B5fYD5zsqd
Zrzut okna zakładki Udostępnione w usłudze OneDrive. Po prawej stronie, na górze znajdują się piki "Udostępnione przeze mnie". Pod nimi znajdują się pliki udostępnione tobie przez inne osoby.
Zrzut okna zakładki Udostępnione w usłudze OneDrive.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Kliknij w ikonę udostępnionego dokumentu znajdującą się po prawej stronie menu.
Po otworzeniu dokumentu możesz go wyświetlać, komentować lub edytować (zależnie od nadanych przez właściciela pliku uprawnień) razem z innymi osobami, którym dokument także został udostępniony.
RE8shyC7HeE9F
Film prezentuje pracę w chmurze cyfrowej w aplikacji Word w pakiecie Microsoft 365.
Film prezentuje pracę w chmurze cyfrowej w aplikacji Word w pakiecie Microsoft 365.
Film prezentujący pracę w chmurze cyfrowej w aplikacji Word w pakiecie Microsoft 365.
Film prezentujący pracę w chmurze cyfrowej w aplikacji Word w pakiecie Microsoft 365.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Film prezentuje pracę w chmurze cyfrowej w aplikacji Word w pakiecie Microsoft 365.
Wykorzystaj poniższy dzienniczek do zapisania swoich notatek lub przemyśleń.
R1UPMp2Spc6Yn
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Przechowując dane w chmurze, istnieje mniejsze prawdopodobieństwo ich utraty, a wszystko czego potrzebujesz, aby z tych danych korzystać, to przeglądarka internetowa zawierająca aplikacje internetoweaplikacje internetoweaplikacje internetowe. Możesz tworzyć i przechowywać swoje zasoby (pocztę, muzykę, zdjęcia, kalendarze, dokumenty), a oprogramowanie chmury cyfrowej zadba o ich aktualizację na wszystkich urządzeniach, którymi się posługujesz.
RVNyZAwtyPbKG
Ilustracja symbolicznej współpracy komputerów z dokumentami umieszczonymi w chmurze cyfrowej. Nad trzema komputerami wisi chmura z której padają piksele. W chmurze znajdują min.: dokumenty, kalendarz, muzyka, zdjęcia i poczta
Ilustracja obrazująca współpracę w chmurze cyfrowej
Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.
Korzystanie z dysku wirtualnego
Wymienione możliwości są do twojej dyspozycji w bezpłatnej przestrzeni dyskowej, np. OneDrive dołączonej do systemów Windows. Możesz do niej dodawać pliki na różne sposoby. Masz już na pewno doświadczenie w korzystaniu z chmury oraz udostępnionej w niej możliwości dodawania plików za pomocą opcji Przekaż.
R11NJooTkyFJT
Zrzut ekranu przedstawia fragment menu znajdującego się na górnej belce usługi: "OneDrive". Na ekranie znajduje się przycisk umożliwiający rozwinięcie wszystkich aplikacji dostępnych online, przycisk: "Nowy" pozwalający na utworzenie nowego pliku przy użyciu jednego z programów dostępnych w chmurze, przycisk: "Przekaż" pozwalający na przesłanie z lokalnego dysku plików lub folderów oraz pole tekstowe: "Przeszukaj wszystko", które pozwala przeszukiwać pliki znajdujące się w chmurze.
Górne menu usługi OneDrive
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Dokumenty można modyfikować za pomocą oprogramowania udostępnionego w chmurze, a pliki zapisywać w różnych formatach.
Możesz również pliki tworzone na komputerze lokalnym zapisywać bezpośrednio w chmurze OneDrive. Wystarczy w używanej aplikacji nacisnąć przycisk Zapisz jako, wybrać pozycję OneDrive --- Osobiste, następnie folder w którym chcesz plik zapisać i po nadaniu nazwy kliknąć przycisk Zapisz.
RLEKgcDLhtACo
Zrzut okna programu Microsoft Word. Na zrzucie widoczne menu: "Plik" z otwartą zakładką: "Zapisz jako" i wybraną opcją: "OneDrive - Osobiste". Po prawej stronie znajduje się konkretne foldery znajdujące się w chmurze OneDrive, spośród których można wybrać konkretne miejsce, gdzie ma zostać zapisany plik.
Zapisywanie dokumentu Word w chmurze OneDrive
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Także udostępnianie plików i folderów możesz przeprowadzać różnymi sposobami. Chcąc przekazać zawartość całego folderu z menu witryny OneDrive, po zaznaczeniu folderu, wybierz opcję Przekaż a następnie Folder.
R1JGNcrbnAsZ4
Zrzut ekranu przedstawiający główną stronę chmury OneDrive po zalogowaniu. Wyróżniona została opcja: "Przekaż", która po rozwinięciu pozwala na wybranie typu zasobu, jaki chcemy przekazać. Mamy do wyboru: "plik" lub: "Folder".
Przekazywanie zawartości folderu do chmury OneDrive
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W identyczny sposób można udostępniać dokumenty. Pracując z kolei z dokumentem otwartym w programie edycyjnym, wystarczy, gdy w jego oknie wybierzesz opcję Udostępnij.
R1EXVz1UigypO
Zrzut ekranu Word Online przedstawiający górny pasek narzędzi. Mamy do dyspozycji zakładki: "Plik", "Narzędzia główne", "Wstawianie", "Układ", "Odwołania", "Recenzja", "Widok", "Pomoc", "Edytowanie", "Udostępnij", "Komentarze". Aktualnie wybrana jest zakładka: "Narzędzia główne" która przedstawia takie same opcje jak klasyczna aplikacja Microsoft Word na komputerze.
Udostępnianie dokumentu w internetowej wersji Microsoft Word
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W każdym z wymienionych przypadków ukaże się po chwili okno, w którym możesz zdecydować o tym, czy chcesz udostępnić plik konkretnym osobom (wpisz maile wybranych odbiorców), czy grupie osób (wybierz Kopiuj link).
RNNMBiUXCuiEr
Zrzut ekranu udostępniania pliku w usłudze OneDrive. Wybrana została opcja: "Każda osoba dysponująca linkiem może edytować". Poniżej został wpisany konkretny adres e‑mail. Pojawia się również pole tekstowe pozwalające na wpisanie kolejnych adresów e‑mail. Następnie możemy dodać wiadomość, jaka zostanie przekazana odbiorcy wraz z linkiem. Poniżej znajduje się opcja wyślij. Na samym dole znajduje się przycisk: "Kopiuj link", pozwalający na skopiowanie linku, który pozwala na dostęp i edycję dokumentu.
Udostępnianie dokumentu za pomocą linku w aplikacji internetowej Microsoft Word
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W pierwszym przypadku masz możliwość nadania określonym osobom uprawnień do udostępnionego pliku. Po wprowadzeniu adresów e‑mailowych i stosownej wiadomości, możesz ustalić poziom nadanych uprawnień. Adresaci będą mogli edytować pliki lub tylko je przeglądać, oraz otworzyć je za pomocą widoku udostępnionego w witrynie OneDrive. W drugim przypadku (Kopiuj link) możesz udostępnić plik wielu osobom, a adresatów nie musisz znać osobiście. Możesz np. opublikować link na Facebooku. Po wybraniu opcji Zezwalaj na edytowanie adresaci będą mogli również plik modyfikować.
R1E0MBQXXPgr3
Zrzut ekranu udostępniania pliku w usłudze OneDrive. Możliwe opcje to: "Wszyscy" oraz "Określone osoby". Poniżej możemy zezwolić na edycję dokumentu. Następnie możemy wprowadzić datę wygaśnięcia linku oraz hasło zabezpieczające dokument przed dostępem niepożądanych osób do dokumentu mających dostęp do linku. Na samym dole znajdują się przyciski: "Zastosuj" oraz "Anuluj".
Ustawienia dostępu za pomocą linku do dokumentu Microsoft Word w wersji online
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ankiety obsługiwane w trybie online
Jeżeli zamierzasz uzyskać od wielu osób informacje umożliwiające przeprowadzenie rozeznania w ważnej dla nich i dla ciebie kwestii, możesz skorzystać z ankiety utworzonej w chmurze obliczeniowej wybranego przez ciebie dostawcy tej usługi. Z jej pomocą wszystkie uzyskane odpowiedzi na zadane pytania zostaną zestawione w jednym arkuszu w trybie online.
1
Ćwiczenie 1
Spróbuj utworzyć ankietę, która pozwoli ustalić, jak dobrze twoje koleżanki i koledzy znają historię swoich miejscowości. Jeżeli masz problem, skorzystaj z podpowiedzi.
W usłudze OneDrive po kliknięciu w menu Utwórz wybierz opcję Ankieta programu Forms.
RC0CBx6eEXY24
Zrzut ekranu przedstawia rozwiniętą opcję: "Nowy", która pozwala na utworzenie nowego pliku w chmurze. Dostępne typy: "Folder", "Dokument programu Word", "Skoroszyt programu Excel", "Prezentacja programu PowerPoint", "Notes programu OneNote", "Ankieta programu Forms", "Dokument ze zwykłym tekstem". Zaznaczona została opcja: "Ankieta programu Forms". W tle widoczna jest sekcja "Dla Ciebie" z dostępem do wspomnień na dowolnym urządzeniu.
Tworzenie nowego pliku w chmurze cyfrowej OneDrive
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W otwartym oknie możesz przystąpić do tworzenia ankiety.
RhFNDTufk3g9G
Zrzut ekranu przedstawia tworzenie nowej ankiety programu Forms. Otwarta jest zakładka: "Pytania". Poniżej znajduje się przycisk: "Dodaj nowy", który pozwala na do dodanie nowego pytania do ankiety. Na pasku narzędzi znajdującym się na górze znajdują się opcje: "Podgląd", "Motyw", "Wyślij".
Tworzenie nowego formularza za pomocą MS Forms
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Wypełnij poszczególne pola, gdyby jakieś pole było zbyteczne, kliknij ikonę Kosza w prawym górnym rogu. Przy budowie ankiety masz możliwość wyboru typu oczekiwanej odpowiedzi oraz dodania tytułu, w którym możesz sprecyzować zadawane pytanie.
Rp04SRO4pbcB3
Zrzut ekranu przedstawia edycję pytania w ankiecie programu Forms. Najpierw musimy wprowadzić pytanie. Po prawej stronie od pola tekstowego pozwalającego na wprowadzenie pytania znajduje się przycisk pozwalający na dołączenie zdjęcia do pytania. Poniżej znajduje się opcja: "Dodaj opcję", która pozwala na dodanie nowej odpowiedzi. W prawym dolnym rogu możemy ustalić, czy odpowiedź na pytanie jest wymaga aby przesłać ankietę. W prawym górnym rogu znajduje się przycisk: "Kopiuj pytanie", "Usuń pytanie", "Przesuń pytanie do góry", "Przesuń pytanie w dół".
Tworzenie pytań w formularzu MS Forms
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Aby zmienić kolejność pytań w ankiecie, przesuń je w górę lub w dół. Aby zobaczyć, jak wygląda ankieta, kliknij przycisk Podgląd w prawym górnym rogu. Jeżeli chcesz wprowadzić dodatkowe poprawki, kliknij przycisk Wstecz, który znajduje się w lewym górnym rogu. Po zakończeniu pracy kliknij Wyślij. Kliknięcie to spowoduje uruchomienie procesu tworzenia odnośnika do ankiety.
R1bMfci0WKOMT
Zrzut ekranu przedstawia okno dialogowe pojawiające się po naciśnięciu przycisku: "Wyślij". Obok znajduje się przycisk "Podgląd" oraz "Motyw". Zakładka "Wyślij" pozwala na skopiowanie linku, który możemy rozesłać, by zebrać odpowiedzi. Poniżej znajduje się opcja: "Skróć adres URL" oraz ikonka listu, kodu QR oraz osadzania. Obok po lewej stronie znajduje się pusty formularz bez tytułu.
Udostępnianie formularza MS Forms za pomocą linku
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Skopiowany link wklej do wiadomości e‑mail wysyłanej do osób mających zapoznać się z ankietą i udzielić na nią odpowiedzi. Każda osoba, która otworzy link, może wypełnić ankietę ale nie zobaczy jej wyniku, który jest dostępny tylko dla jej autora.
Przykładowa ankieta, która zbiera informację o znajomości historii swojej miejscowości:
RTDacjiVyuXpR
Zrzut ekranu przedstawiający przykładową ankietę programu Forms pod tytułem: "Jak dobrze znasz swoją miejscowość?". Pierwsze pytanie: "Jak w skali od jeden do dziesięć ocenisz swoją wiedzę o historii miejscowości w której mieszkasz?". Drugie pytanie: "Jak nazywa się najbardziej rozpoznawalne muzeum w twojej miejscowości?", poniżej znajduje się pole tekstowe pozwalające na wpisanie swojej odpowiedzi. Trzecie pytanie: "Wybierz spośród poniżej podanych miast to, które chciałbyś zwiedzić najbardziej", poniżej znajdują się odpowiedzi: "Kraków", "Warszawa", "Poznań", "Gdańsk", "Wrocław", "Katowice", "Łódź", "Gdynia". Na samym dole znajduje się przycisk: "Wyślij".
Przykładowy formularz w aplikacji MS Forms
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Edytowanie zawartości plików zapisanych w formacie PDF
Portable Document Format (PDFPDFPDF) jest formatem używanym do udostępniania ostatecznych wersji dokumentów. Czasami jednak zdarza się, że nie jesteś twórcą, ale odbiorcą takiego pliku i chcesz dokonać edycji jego fragmentu. Możesz wówczas skorzystać z aplikacji Word Online, która jest udostępniona w chmurze OneDrive. Plik zapisany w formacie PDF przekaż do chmury Microsoftu. Otwierając go w aplikacji Word Online możesz utworzyć edytowalną wersję pliku. W tym celu w aplikacji musisz wybrać opcję Otwórz w aplikacji klasycznej, a następnie Konwertuj. Po wybraniu zostanie utworzona edytowalna kopia, natomiast oryginalny plik zostanie niezmieniony.
R1dCBBQb0RMUn
Zrzut ekranu przedstawiający okno dialogowe: "Konwersja plików". Poniżej znajduje się napis: "Aplikacja Word utworzy kopię Twojego pliku PDF i przekonwertuje ją na dokument programu Word, aby umożliwić Ci edytowanie.". W prawym dolnym rogu znajdują się przyciski: "Konwertuj" oraz: "Anuluj".
Okno informujące o konwersji pliku do formatu dokumentu Word
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RxOPupL3f2qmJ
Zrzut ekranu przedstawiający okno dialogowe: "Konwersja plików". Poniżej znajduje się napis: "Konwersja mogła spowodować zmiany w układzie dokumentu. Aby sprawdzić układ tego dokumentu, kliknij przycisk Wyświetl. Aby rozpocząć edycję teraz, kliknij przycisk Edytuj. Nie martw się, nie wprowadzono żadnych zmian w oryginalnym pliku.". Poniżej znajdują się przyciski: "Widok" oraz "Edytuj".
Okno informujące o zmianach w układzie dokumentu spowodowanych konwersją pliku
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Uwaga!
Strony przekonwertowanego dokumentu mogą nie odpowiadać dokładnie stronom oryginału oraz mogą nie zawierać polskich znaków.
1
Ćwiczenie 2
Bazując na swoich doświadczeniach, spróbuj uzupełnić poniższy wykaz zalet i wad pracy w chmurze cyfrowej.
Zwróć uwagę na dostęp do Internetu. Jego brak całkowicie uniemożliwi ci pracę z twoim dokumentem. Z drugiej strony, przy stabilnym dostępie do Internetu nie musisz martwić się tym, na którym komputerze edytujesz plik, ponieważ wszystko jest zapisane w chmurze.
Zalety pracy w chmurze:
Masz stały dostęp do wszystkich zasobów zgromadzonych w chmurze.
Osoby korzystające z tej samej chmury mogą pracować nad edycją tego samego dokumentu.
Chmura ukazuje historię zmian w dokumencie oraz informację kto wprowadził modyfikacje.
Możesz korzystać z chmury pracując w różnych systemach operacyjnych.
Kopie zapasowe plików tworzone są automatycznie i możesz je odzyskać w przypadku awarii komputera.
Wady pracy w chmurze:
Ograniczenie możliwości w stosunku do używanego na co dzień oprogramowania.
Ryzyko awarii uniemożliwiającej dostęp do internetu.
Nie wiadomo, gdzie są przechowywane fizycznie nasze dane.
Ćwiczenie 3
Korzystając z informacji przedstawionych tym rozdziale, utwórz nowy dokument w wybranej przez ciebie aplikacji sieciowej.
Prześlij utworzony dokument na dysk lokalny:
do edycji w aplikacji klasycznej,
w postaci pliku PDF.
Dokonaj konwersji pliku PDF znajdującego się na twoim komputerze na plik edytowalny.
Opracuj ze swoimi znajomymi dokument mówiący o wadach i zaletach pracy w chmurze:
utwórz i udostępnij dokument zawierający spis treści,
poinformuj, którzy ze znajomych opracowują dane zagadnienie,
obserwuj pracę nad tworzonym plikiem,
komentuj postęp prac wprowadzając swoje uwagi.
Aby pobrać utworzony plik na komputer, wejdź w zakładkę Plik a następnie wybierz Pobierz kopię lub Pobierz jako plik PDF.
RvjwZOHFBAEwT
Zrzut ekranu przedstawia okno: "Zapisz jako" programu Microsoft Word. Znajdują się tam opcje: "Zapisz jako", "Zmień nazwę", "Pobierz kopię", "Pobierz jako plik PDF", "Pobierz jako plik ODT". Poniżej znajduje się napis: "Gdzie jest przycisk zapisz? Nie ma przycisku zapisz, ponieważ automatycznie zapisujemy Twój dokument.".
Zapisywanie pliku utworzonego w chmurze cyfrowej
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Aby dokonać konwersji pliku PDF na plik edytowalny, najpierw musisz przekazać go chmurze OneDrive. Następnie wybierz opcję Otwórz - plik zostanie otworzony w aplikacji Word Online. Następnie kliknij Otwórz w aplikacji klasycznej, Konwertuj oraz Widok Teraz na twojej chmurze znajduje się edytowalny plik.
Zalety:
Możliwość swobodnego dzielenia się danymi poprzez udostępnianie.
Niezależność od awarii naszego sprzętu - wystarczy zalogować się na inne urządzenie z dostępem do Internetu.
Wyeliminowanie potrzeby utrzymywania danych na własnym sprzęcie - wszystkie dane trzymane są w chmurze.
Dostępność do danych z różnych sprzętów i urządzeń.
Wady:
W przypadku słabych zabezpieczeń konta (np. słabe hasło) osoby trzecie mogą uzyskać do naszych poufnych danych.
Niezbędny stały i stabilny dostęp do Internetu.
Potencjalny wgląd w nasze dane przez właściciela chmury.
1
Ćwiczenie 4
RTmeOC40R1J7k
Zrzut ekranu przedstawia pasek adresu internetowego banku: "mbank". Przed adresem strony internetowej znajduje się kłódka.
Pasek adresowy zawierający link przekierowujący do strony baku mBank
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RRHBnLEObPMY4
Możliwe odpowiedzi: 1. Łączenie jest szyfrowane, 2. Strona wymaga podawania danych osobowych, 3. Strona jest stroną fałszywą, 4. Jesteś na stronie wyłudzającej informacje
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R1V39B6iuZo7S
Możliwe odpowiedzi: 1. Ctrl+Shift+P, 2. Ctrl+Shift+N, 3. CTRL+Shift+I, 4. Ctrl+Shift+ F
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6
RAfhLzpAyQvV7
Możliwe odpowiedzi: 1. Phishing, 2. Spyware, 3. Shareware, 4. Trolowanie
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R1QsxwxzDKyks
Możliwe odpowiedzi: 1. DNS, 2. SQL, 3. FTP, 4. HTTPS
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
aplikacje internetowe1
aplikacje internetowe
Aplikacje (programy, narzędzia) dostępne w sieci internetowej
PDF1
PDF
Format używany do udostępniania ostatecznej wersji dokumentów
Adobe Acrobat1
Adobe Acrobat
Program komputerowy do obróbki plików w formacie PDF
Wykorzystaj poniższy dzienniczek do zapisania swoich notatek lub przemyśleń.