RR5DxWSm41whD

Budowanie i modyfikowanie skryptów, tworzenie własnych bloków, stosowanie pętli w Scratch

Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=86915.

Rysowanie wielokątów

W tym materiale stworzymy skrypty, które pozwolą Ci rysować figury o określonych wymiarach, znajdujące się w danym położeniu na ekranie.

Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się przedstawionym poniżej skryptom, a następnie na ich podstawie  wskaż wszystkie prawidłowe zakończenia zdania zamieszczonego poniżej grafiki.

R1HhRXEJCleM2
Zrzut ekranu przedstawiający skrypty z programu Scratch, dzięki którym można narysować kwadrat.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RPbuBCKLUK7ox
Duszek narysuje kwadrat i będzie patrzył w tym samym kierunku jeśli użyjemy sekwencji klawiszy:

Uruchom program Scratch i sprawdź jakie bloki znajdują się w kategorii Kontrola. Którego z nich moglibyśmy użyć do rysowania kwadratu? Oczywiście, że bloku powtórz ...razyiX7liXRCoZ_d357e101powtórz ...razy. Na bloku tym można ustawić liczbę powtórzeń poleceń umieszczonych w jego wnętrzu.

R2TM5amsY6aMd
Blok "powtórz ... razy" z kategorii "Kontrola".
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Zbuduj skrypt, który po naciśnięciu klawisza K narysuje kwadrat o boku 100. Wykorzystaj w skrypcie blok powtórz ... razy.

R1VDasc8uwV4b
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdanie, tak aby było prawdziwe. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź. Duszek- kot narysuje kwadrat, jeżeli 1. przesuń o 100 kroków, 2. czterokrotnie, 3. dwukrotnie, 4. ośmiokrotnie powtórzymy następujące polecenia:
1. 1. przesuń o 100 kroków, 2. czterokrotnie, 3. dwukrotnie, 4. ośmiokrotnie.
2. obróć w lewo o 90 stopni.

Budując kolejne skrypty programu czasem warto wykorzystać skrypt, który już mamy. Można zduplikować (powielić) dowolny skrypt i na jego podstawie stworzyć nowy, wprowadzając odpowiednie zmiany. W tym celu należy wykonać poniższe czynności.

  • Kliknąć na pierwszym klocku skryptu od góry prawym klawiszem myszy.

  • Z menu wybrać opcję duplikuj. Przesunąć kursor myszy - będzie się przesuwał razem z powielonym skryptem.

  • Kliknąć lewym klawiszem myszy w miejscu, gdzie będzie widoczny cały skopiowany skrypt.

Ćwiczenie 3

Zduplikuj skrypt rysujący kwadrat, a następnie popraw go tak, aby po naciśnięciu klawisza T został narysowany trójkąt równoboczny o długości boku 100.

Rfl7SiyOWTvnS
Ćwiczenie 3
Na podstawie poprzedniego ćwiczenia uzupełnij zdanie o rysowaniu trójkąta równobocznego o boku długości 100 kroków.
Ćwiczenie 4

Zbuduj skrypt, który po naciśnięciu klawisza S narysuje sześciokąt foremny o długości boku 80.

RzqHczUyUS8vC
Sześciokąt foremny.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R36945PED5Tvl
Ćwiczenie 4
Uzupełnij listę kroków opisującą proces rysowania sześciokąta foremnego o boku długości 90 kroków. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną liczbę. 1. Powtórz 1. 120, 2. 90, 3. 60, 4. 6, 5. 3 razy:
1.1 Przesuń o 1. 120, 2. 90, 3. 60, 4. 6, 5. 3 kroków
1.2 Obróć w prawo o 1. 120, 2. 90, 3. 60, 4. 6, 5. 3 stopni.
Ćwiczenie 5

Zbuduj skrypt, który po wybraniu zielonej flagi, narysuje poniższą figurę o długości boku 120.

R16gENwHUHh7O
Sześciokąt foremny z połączonymi wierzchołkami.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1JeFD3kWnd68
Ćwiczenie 5
Uzupełnij listę kroków opisującą proces rysowania sześciokąta foremnego złożonego z 6 trójkątów równobocznych o wspólnym wierzchołku. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną liczbę. Powtórz 1. 6, 2. 60, 3. 3, 4. 180, 5. 120 razy:
1. powtórz 3 razy:
1.1 przesuń o 100 kroków
1.2 obróć w lewo o 1. 6, 2. 60, 3. 3, 4. 180, 5. 120 stopni
2. obróć w lewo o 1. 6, 2. 60, 3. 3, 4. 180, 5. 120 stopni.
R1GVlos3FW74Z
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 6

Zbuduj skrypt, który, po naciśnięciu klawisza P, narysuje prostokąt o szerokości 200 i wysokości 100.

R12pRRGaLXBnQ
Prostokąt narysowany w Scratch.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RlQZJ0WCM4oNA
Ćwiczenie 6
Poniżej jest lista kroków, która opisuje skrypt w programie Scratch:

Po naciśnięciu klawisza P duszek - kot rysuje prostokąt o szerokości 200 i wysokości 100.

Uzupełnij listę kroków. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybrać poprawne polecenie.

Ćwiczenie 7

Zbuduj skrypty, które, po naciśnięciu klawiszy 08, narysują odpowiednio cyfry 08.

R1bMts11djT8f
Cyfry 0 i 8 narysowane w Scratch.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Napisz w punktach polecenia dla duszka- kota, tak aby po  naciśnięciu klawisza 0 narysował cyfrę zero.

Uwaga: cyfra powinna składać się z dwóch prostokątów jeden wewnątrz drugiego.

Ciekawostka

Pętlą nazywamy instrukcję, która umożliwia wielokrotne wykonanie ciągu instrukcji.

iX7liXRCoZ_d357e101

Poniżej znajduje się pole tekstowe przeznaczone do zapisywania notatek. Możesz w nim zapisać wszystkie informacje, które uważasz za potrzebne.

R1FvP8C8z4wbi
Pole tekstowe do zapisywania odpowiedzi i notatek.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.