R12192efrJ5bH
Grafika przedstawia dwa splecione symbole węży. Jeden jest niebieski, a drugi żółty.

Pierwszy program w języku Python

Logo języka Python
Źródło: Dnu72, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Poznaliśmy już wizualne języki programowania, takie jak Scratch albo Blockly. Są one czytelne i proste w obsłudze. W tym e‑materiale poznamy tekstowy język programowania wysokiego poziomujęzyk wysokiego poziomuwysokiego poziomu – język Python.

W języku tym mamy możliwość zaprogramowania m.in. gier, stron internetowych, programów okienkowych (np. prostego kalkulatora).

Python korzysta z interpreterainterpreterinterpretera – taki sposób pozwala przenosić kod źródłowy i uruchamiać go pod różnymi systemami operacyjnymi.


Instalacja języka Python

By zainstalować w używanym przez ciebie systemie operacyjnym język Python, musisz wykonać kilka kroków:

  • W systemie Linux Python jest zainstalowany w systemie; musimy tylko doinstalować środowisko IDLEIDLEIDLE; wykonujemy w terminalu polecenie (dotyczy to dystrybucji Debian/Ubuntu i pochodnych):

Linia 1. sudo apt install idle3.
  • W systemie macOS korzystamy z instalatora pobranego ze strony internetowej python.org.

  • W systemie operacyjnym MS‑Windows korzystamy z instalatora pobranego ze strony internetowej python.org.

R10iFIQ1nq0jz1
Widok środowiska IDLE w systemie Linux
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RmkX17ksa2luL1
Widok środowiska IDLE w systemie MS‑Windows 10
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.

W każdym języku programowania zostały określone pewne reguły, aby zapisane programy można było przetłumaczyć na instrukcje zrozumiałe dla komputera. Obejmują one m.in.:

  • zmienne, w których przechowujemy różnego rodzaju dane (informacje),

  • operatory, które pozwalają wykonywać różne operacje (np. arytmetyczne) na tych danych,

  • słowa kluczowe – wyodrębnione słowa, które najczęściej należą do języka naturalnego (najczęściej j. angielskiego), mające szczególne znaczenie i identyfikujące określony rozkaz, instrukcję albo deklarację w programie komputerowym; lista słów kluczowych jest najczęściej z góry ustalona.

Ciekawostka

Python jest najbardziej rozpowszechniony wśród języków programowania (wg TIOBETIOBETIOBE – dane z roku 2025), tak jak Windows jest najbardziej rozpowszechnionym systemem operacyjnym wśród komputerów osobistych, a Linux wśród serwerów i komputerów z listy TOP 500TOP 500TOP 500.

SkładniaskładniaSkładnia języka programowania w języku Python jest zbliżona do języka naturalnego (w tym przypadku chodzi o język angielski).

Należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, m.in.:

  • kolejne instrukcje należy zapisywać w nowych wierszach,

  • zapisanie instrukcji programu rozpoczynamy od lewej strony bez żadnego odstępu, nawet 1 spacja na początku linijki może spowodować błąd,

  • język Python rozróżnia wielkość liter, zmienna o nazwie dana to inna zmienna niż Dana

  • nazwy zmiennych muszą zaczynać się od litery (a‑z, A‑Z) lub znaku podkreślenia (_) i mogą zawierać litery, cyfry (0‑9) oraz znak podkreślenia; nie mogą zaczynać się od cyfry,

  • wcięcia w języku Python są istotne, ponieważ są używane do oznaczania bloków kodu, takich jak funkcje, pętle i instrukcje warunkowe.

Dla zainteresowanych

Dokładne i pełne zasady pisania w języku Python znajdziemy w specjalnym dokumencie o nazwie PEP 8.

Przykład 1

Zapoznajmy się z najprostszym programem zapisanym za pomocą języka Python.

Linia 1. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Hello przecinek world wykrzyknik cudzysłów zamknij nawias okrągły.

print() to standardowa funkcjafunkcja w języku programowaniafunkcja w języku Python – służy do wyświetlania danych na ekranie (tzw. standardowe wyjście). Natomiast ciąg znaków "Hello, world!" to tzw. argument funkcji. Ciągi znakowe będziemy umieszczać zawsze w apostrofach lub cudzysłowie.

RkJtqAkmqXeao1

Pierwszy krok na drodze do nauczenia się języka Python za nami!

Polecenie 1
R1B10mYD8DBiW
Czy według Ciebie Python to trudny język? Czy warto się go uczyć? (Uzupełnij).

Teraz poznamy jedną z podstawowych konstrukcji w różnych językach programowania, jaką jest instrukcja (operacja) przypisania. Instrukcja przypisania służy do nadania zmiennej wartości. Może to być wartość stałej (np. 0), wyrażenia lub wynik operacji bądź wynik działania funkcjifunkcja w języku programowaniafunkcji.

Przykład 2

Przykłady przypisania zmiennym nowych wartości w języku Python:

Linia 1. imie znak równości cudzysłów Maria cudzysłów. Linia 2. nazwisko znak równości cudzysłów Pawlikowska minus Jasnorzewska cudzysłów. Linia 3. rok podkreślnik urodzenia znak równości 1891. Linia 4. logiczna podkreślnik prawda znak równości True.
Przykład 3

Przykłady nadania zmiennym wartości będących wynikiem operacji na danych:

Linia 1. wiek znak równości 1945 minus 1891. Linia 2. imie podkreślnik nazwisko znak równości cudzysłów Maria cudzysłów plus cudzysłów Pawlikowska minus Jasnorzewska cudzysłów.
Przykład 4
Ważne!

Funkcja input() jest funkcją służącą do pobierana danych od użytkownika. Może zawierać też tekst, który informuje jakie wartości należy wprowadzić np.

Linia 1. imie znak równości input otwórz nawias okrągły cudzysłów Podaj imię dwukropek cudzysłów zamknij nawias okrągły.

Dane wprowadzone przez użytkownika zostaną przypisane zmiennej jak w  przykładzie poniżej.

Przykład nadania zmiennej wartości wprowadzonej z klawiatury – wynik działania funkcji input():

Linia 1. wiek znak równości input otwórz nawias okrągły cudzysłów Podaj swój wiek dwukropek cudzysłów zamknij nawias okrągły.

Uwaga! Funkcja ta zwraca zawsze tekstowy typ danych. Nawet jeśli wprowadzimy liczbę program interpretuję ją jako tekst – a wynikiem funkcji jest to, co użytkownik wpisze z klawiatury. Klawisz ENTER kończy wpisywanie.

Uwagi dotyczące składni

Musimy pamiętać o regułach składni języka, jeśli nie będziemy ich stosować, programy nie będą się uruchamiały – zobaczymy komunikat błędu: SyntaxError: invalid syntax. Oto niektóre wymagane reguły oraz dobre praktyki.

Wymagane elementy – musimy o nich zawsze pamiętać:

  • nazwy zmiennych nie mogą rozpoczynać się od cyfr ani składać z wielu wyrazów,

  • znak : (dwukropek) poprzedza blok instrukcji (kodu),

  • wcięcia oznaczają bloki kodu, powinny mieć 4 spacje wg dokumentu PEP 8

  • znak = (jeden znak równości) to operator przypisania,

  • a dwa znaki == (dwa znaki równości) to operator porównania.

Ważne, czyli tzw. dobre praktyki:

  • nazwy zmiennych zapisujemy literami z alfabetu łacińskiego (nie używamy liter: ą, ę i podobnych znaków diakrytycznych – to może wywołać problemy w systemach o innych wersjach językowych),

  • jeśli chcemy, aby nazwy zmiennych składały się z kilku słów, wyrazy łączymy znakiem _ (podkreślenia), a nie spacji,

  • operatory obejmujemy znakami spacji,

  • małe i duże litery są rozróżniane,

  • pomiędzy nazwą funkcji a otwierającym nawiasem nie wpisujemy spacji.

Podstawowe operatory arytmetyczne używane w języku Python

Operator

Wyjaśnienie / opis działania

+

dodawanie

-

odejmowanie

*

mnożenie

/

dzielenie rzeczywiste

//

dzielenie całkowite

%

reszta z dzielenia całkowitego (modulo)

**

potęgowanie

Notatnik

R161VG7SKEbGq

Prezentacja multimedialna

1
R1MOWpucwnOw4

Wprowadzenie do programowania w języku Python – twórca

Twórcą języka Python jest Guido Van Rossum. Język miał być następcą wykorzystywanego języka ABC.

R1Xxrg4QuVHfS
Guido Van Rossum, twórca języka Python.
Źródło: Daniel Stroud, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.
RtB7rCW4SdUAM

Dlaczego Python?

Choć może się to wydawać nieoczywiste, nazwa języka stworzonego przez Rossuma nie pochodzi od zwierzęcia, lecz od serialu komediowego emitowanego w latach siedemdziesiątych przez brytyjską stację BBC. W Polsce znany jest on pod nazwą Latający cyrk Monty Pythona. Twórca języka był fanem serialu.

1,1
R109GUiXsswua
W czołówce serialu pojawia się stopa – pochodzi z obrazu włoskiego malarza (Alegoria z Wenus i Kupidynem).
Źródło: Agnolo Bronzino, Alegoria z Wenus i Kupidynem, dostępny w internecie, domena publiczna.
RIJjkkndTv6VF
Karta tytułowa pojawiająca się przed telewizyjnymi skeczami grupy o nazwie Latający Cyrk Monty Pythona (ang. Monty Python's Flying Circus)
Źródło: Tytuł z czołówki serialu, dostępny na stronie BBC, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RBe6Ev1u7UuhD

Przykład środowiska

RGNkrJLRA3ur2
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
R1NVSzlnAmupx

Pobieranie dla systemów Windows i macOS

Korzystamy z instalatora dostępnego na oficjalnej stronie języka Python.

R5Ex7Md9GRPm8
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RmikUPESRCZXo

Różne typy danych w języku Python

Zaprezentujemy podstawowe typy danych, sposoby przypisania wartości do zmiennych i odpowiadające im bloki w języku Scratch.

1,1

Podstawowe typy danych w języku Python:

str – ciąg znaków, np. 'Adam' albo 'Nowak'

int – liczby całkowite, np. 1974

float – liczby rzeczywiste, np. 3.1415

bool – wartości logiczne, True lub False


Przypisanie wartości do zmiennych w języku Python:

imie = 'Adam'

rok_urodzenia = 1974

liczba_pi = 3.1415

prawda = True

Przypisanie wartości do zmiennych w języku Scratch:

RDG9HfS72BDEk
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RXHl0pDtakhRS
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
R1N2JnJn8XiPP
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
R1eVhjJi0EQuq

Podstawowe działanie w języku Python

Dystrybucja Linux

RakwEiy4xp8wI
Film ilustrujący sposób uruchamiania Pythona w linii poleceń systemu operacyjnego Linux oraz wykonanie skryptu zawierającego podstawowe operacje.
R1Nx5xnSlVowM

Podstawowe działanie w języku Python

System Windows 10

Rf4uV8iMwri57
Film ilustrujący sposób uruchamiania Pythona w systemie operacyjnym Windows 10 oraz wykonanie skryptu zawierającego podstawowe operacje.
RF8qQtrSEnXzW

Porównanie kodów

Zapoznaj się z kodem źródłowym skryptu zaprezentowanego w filmach filmach na poprzednich slajdach oraz odpowiadającymi mu blokami w języku Scratch.

1,1
R1CBEgEbkg3Vd
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Linia 1. imie znak równości apostrof Adam apostrof. Linia 2. nazwisko znak równości cudzysłów Jurkiewicz cudzysłów. Linia 3. rok podkreślnik urodzenia znak równości 1974. Linia 4. logiczna podkreślnik prawda znak równości True. Linia 6. wiek znak równości 2022 minus rok podkreślnik urodzenia. Linia 7. imie podkreślnik nazwisko znak równości imie plus nazwisko. Linia 9. print otwórz nawias okrągły apostrof Mam na imię Adam kropka apostrof zamknij nawias okrągły. Linia 10. print otwórz nawias okrągły wiek zamknij nawias okrągły. Linia 11. print otwórz nawias okrągły imie podkreślnik nazwisko zamknij nawias okrągły.
Rjhp6yf8eBgK1
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RW4rXYPlGNSNV

Podstawowe działania w języku Python: IDLE – Tryb interaktywny

Dystrybucja Linux

R1POVwqsoqoQy
Film ilustrujący sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie interaktywnym w systemie Linuxi wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Ważne! W środowisku IDLE w trybie interaktywnym wystarczy wpisać nazwę zmiennej, by wyświetlić jej zawartość.

RQeQtmXtDU1sR

Podstawowe działania w języku Python: IDLE – Tryb interaktywny

System Windows 10

R12F8arWvZxsw
Film ilustrujący sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie interaktywnym w systemie Windows 10 i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Ważne! W środowisku IDLE w trybie interaktywnym wystarczy wpisać nazwę zmiennej, by wyświetlić jej zawartość.

RZPTn8DcCGseL

Podstawowe działania w języku Python: IDLE – Tryb skryptowy

Dystrybucja Linux

R1BwhxlTAs2ii
Film ilustrujący sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie skryptowym w systemie Linux i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Ważne! W środowisku IDLE w trybie skryptowym używamy funkcji print(), aby wyświetlić zawartość zmiennej.

RFh0a9bQzOE4p

Podstawowe działania w języku Python: IDLE – Tryb skryptowy

System Windows 10

R114HLio8SCu3
Film ilustrujący sposób uruchamiania środowiska IDLE Python w trybie skryptowym w systemie Windows 10 i wykonanie w nim kilku podstawowych poleceń.

Ważne! W środowisku IDLE w trybie skryptowym używamy funkcji print(), aby wyświetlić zawartość zmiennej.

Głośność lektora
Głośność muzyki

Indeks górny Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0. Indeks górny koniec

Polecenie 2
R1Ic98IuGLVfQ
Przyporządkuj wartości do odpowiednich typów. int Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 float Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 bool Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 str Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R192PLvfIuKUS
Wskaż, która instrukcja przypisuje zmiennej "imie" wartość "Adam". Możliwe odpowiedzi: 1. imie = "Adam", 2. imie = Adam, 3. imie == "Adam", 4. "imie" = "Adam"
Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Uruchom w swoim komputerze IDLE. Sprawdź, którą wersję Pythona masz zainstalowaną. Umieść informację na temat swojej wersji w polu pod przykładem.

Przykład:

Linia 1. Python 3 kropka 10 kropka 6 otwórz nawias okrągły main przecinek Nov 2 2022 przecinek 18 dwukropek 53 dwukropek 38 zamknij nawias okrągły otwórz nawias kwadratowy GCC 11 kropka 3 kropka 0 zamknij nawias kwadratowy on linux. Linia 2. Type cudzysłów help cudzysłów przecinek cudzysłów copyright cudzysłów przecinek cudzysłów credits cudzysłów or cudzysłów license otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły cudzysłów for more information kropka.
R1bgHmicg8LzQ
s
3

Słownik

funkcja w języku programowania
funkcja w języku programowania

wydzielona część programu posiadająca nazwę, którą możemy wielokrotnie uruchamiać; możemy napisać własną funkcję lub korzystać z funkcji standardowych

IDLE
IDLE

(ang. Integrated Development and Learning Environment) środowisko do zapisywania i uruchamiania programów napisanych w języku Python

interpreter
interpreter

program tłumaczący instrukcje języka programowania na polecenia zrozumiałe dla procesora komputera, interpreter wykonuje kod źródłowy na bieżąco instrukcja po instrukcji

język wysokiego poziomu
język wysokiego poziomu

(ang. high‑level programming language) typ języka programowania mający ułatwić rozumienie kodu programu przez człowieka; taki kod nie jest możliwy do wykonania przez komputer bezpośrednio

składnia
składnia

inaczej syntaktyka; zbiór zasad danego języka programowania; zawiera np. słowa kluczowe, zasady nazywania zmiennych, operatory, ograniczniki tekstu, oraz inne elementy, ich pełny opis dla języka Python w języku angielskim znajduje się na stronie dokumentacji języka Python

TIOBE
TIOBE

firma programistyczna publikująca różne statystyki dotyczące programowania

TOP 500
TOP 500

lista 500 najpotężniejszych superkomputerów na świecie

5