Pierwszy program w języku Python
Poznaliśmy już wizualne języki programowania, takie jak Scratch albo Blockly. Są one czytelne i proste w obsłudze. W tym e‑materiale poznamy tekstowy język programowania wysokiego poziomuwysokiego poziomu – język Python.
W języku tym mamy możliwość zaprogramowania m.in. gier, stron internetowych, programów okienkowych (np. prostego kalkulatora).
Python korzysta z interpreterainterpretera – taki sposób pozwala przenosić kod źródłowy i uruchamiać go pod różnymi systemami operacyjnymi.
Instalacja języka Python
By zainstalować w używanym przez ciebie systemie operacyjnym język Python, musisz wykonać kilka kroków:
W systemie
LinuxPython jest zainstalowany w systemie; musimy tylko doinstalować środowisko IDLEIDLE; wykonujemy w terminalu polecenie (dotyczy to dystrybucji Debian/Ubuntu i pochodnych):
W systemie
macOSkorzystamy z instalatora pobranego ze strony internetowej python.org.W systemie operacyjnym
MS‑Windowskorzystamy z instalatora pobranego ze strony internetowej python.org.


W każdym języku programowania zostały określone pewne reguły, aby zapisane programy można było przetłumaczyć na instrukcje zrozumiałe dla komputera. Obejmują one m.in.:
zmienne, w których przechowujemy różnego rodzaju dane (informacje),
operatory, które pozwalają wykonywać różne operacje (np. arytmetyczne) na tych danych,
słowa kluczowe – wyodrębnione słowa, które najczęściej należą do języka naturalnego (najczęściej j. angielskiego), mające szczególne znaczenie i identyfikujące określony rozkaz, instrukcję albo deklarację w programie komputerowym; lista słów kluczowych jest najczęściej z góry ustalona.
SkładniaSkładnia języka programowania w języku Python jest zbliżona do języka naturalnego (w tym przypadku chodzi o język angielski).
Należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, m.in.:
kolejne instrukcje należy zapisywać w nowych wierszach,
zapisanie instrukcji programu rozpoczynamy od lewej strony bez żadnego odstępu, nawet 1 spacja na początku linijki może spowodować błąd,
język Python rozróżnia wielkość liter, zmienna o nazwie
danato inna zmienna niżDananazwy zmiennych muszą zaczynać się od litery (a‑z, A‑Z) lub znaku podkreślenia (_) i mogą zawierać litery, cyfry (0‑9) oraz znak podkreślenia; nie mogą zaczynać się od cyfry,
wcięcia w języku Python są istotne, ponieważ są używane do oznaczania bloków kodu, takich jak funkcje, pętle i instrukcje warunkowe.
Dokładne i pełne zasady pisania w języku Python znajdziemy w specjalnym dokumencie o nazwie PEP 8.
Zapoznajmy się z najprostszym programem zapisanym za pomocą języka Python.
print() to standardowa funkcjafunkcja w języku Python – służy do wyświetlania danych na ekranie (tzw. standardowe wyjście). Natomiast ciąg znaków "Hello, world!" to tzw. argument funkcji. Ciągi znakowe będziemy umieszczać zawsze w apostrofach lub cudzysłowie.
Pierwszy krok na drodze do nauczenia się języka Python za nami!
Teraz poznamy jedną z podstawowych konstrukcji w różnych językach programowania, jaką jest instrukcja (operacja) przypisania. Instrukcja przypisania służy do nadania zmiennej wartości. Może to być wartość stałej (np. 0), wyrażenia lub wynik operacji bądź wynik działania funkcjifunkcji.
Przykłady przypisania zmiennym nowych wartości w języku Python:
Przykłady nadania zmiennym wartości będących wynikiem operacji na danych:
Funkcja input() jest funkcją służącą do pobierana danych od użytkownika. Może zawierać też tekst, który informuje jakie wartości należy wprowadzić np.
Dane wprowadzone przez użytkownika zostaną przypisane zmiennej jak w przykładzie poniżej.
Przykład nadania zmiennej wartości wprowadzonej z klawiatury – wynik działania funkcji input():
Uwaga! Funkcja ta zwraca zawsze tekstowy typ danych. Nawet jeśli wprowadzimy liczbę program interpretuję ją jako tekst – a wynikiem funkcji jest to, co użytkownik wpisze z klawiatury. Klawisz ENTER kończy wpisywanie.
Uwagi dotyczące składni
Musimy pamiętać o regułach składni języka, jeśli nie będziemy ich stosować, programy nie będą się uruchamiały – zobaczymy komunikat błędu: SyntaxError: invalid syntax. Oto niektóre wymagane reguły oraz dobre praktyki.
Wymagane elementy – musimy o nich zawsze pamiętać:
nazwy zmiennych nie mogą rozpoczynać się od cyfr ani składać z wielu wyrazów,
znak
:(dwukropek) poprzedza blok instrukcji (kodu),wcięcia oznaczają bloki kodu, powinny mieć 4 spacje wg dokumentu
PEP 8znak
=(jeden znak równości) to operator przypisania,a dwa znaki
==(dwa znaki równości) to operator porównania.
Ważne, czyli tzw. dobre praktyki:
nazwy zmiennych zapisujemy literami z alfabetu łacińskiego (nie używamy liter: ą, ę i podobnych znaków diakrytycznych – to może wywołać problemy w systemach o innych wersjach językowych),
jeśli chcemy, aby nazwy zmiennych składały się z kilku słów, wyrazy łączymy znakiem
_(podkreślenia), a nie spacji,operatory obejmujemy znakami spacji,
małe i duże litery są rozróżniane,
pomiędzy nazwą funkcji a otwierającym nawiasem nie wpisujemy spacji.
Podstawowe operatory arytmetyczne używane w języku Python
Operator | Wyjaśnienie / opis działania |
|---|---|
+ | dodawanie |
- | odejmowanie |
* | mnożenie |
/ | dzielenie rzeczywiste |
// | dzielenie całkowite |
% | reszta z dzielenia całkowitego (modulo) |
** | potęgowanie |
Notatnik
Prezentacja multimedialna
Indeks górny Źródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0. Indeks górny koniecŹródło: Adam Jurkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
int Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 float Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 bool Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94 str Możliwe odpowiedzi: 1. 0.15, 2. -20, 3. nieprawda, 4. True, 5. 11, 6. 13, 7. siedem, 8. False, 9. -1.94"imie" wartość "Adam". Możliwe odpowiedzi: 1. imie = "Adam", 2. imie = Adam, 3. imie == "Adam", 4. "imie" = "Adam"Uruchom w swoim komputerze IDLE. Sprawdź, którą wersję Pythona masz zainstalowaną. Umieść informację na temat swojej wersji w polu pod przykładem.
Przykład:
Słownik
wydzielona część programu posiadająca nazwę, którą możemy wielokrotnie uruchamiać; możemy napisać własną funkcję lub korzystać z funkcji standardowych
(ang. Integrated Development and Learning Environment) środowisko do zapisywania i uruchamiania programów napisanych w języku Python
program tłumaczący instrukcje języka programowania na polecenia zrozumiałe dla procesora komputera, interpreter wykonuje kod źródłowy na bieżąco instrukcja po instrukcji
(ang. high‑level programming language) typ języka programowania mający ułatwić rozumienie kodu programu przez człowieka; taki kod nie jest możliwy do wykonania przez komputer bezpośrednio
inaczej syntaktyka; zbiór zasad danego języka programowania; zawiera np. słowa kluczowe, zasady nazywania zmiennych, operatory, ograniczniki tekstu, oraz inne elementy, ich pełny opis dla języka Python w języku angielskim znajduje się na stronie dokumentacji języka Python
firma programistyczna publikująca różne statystyki dotyczące programowania
lista 500 najpotężniejszych superkomputerów na świecie















