RDPpoDnTYaVQP
Zdjęcie ukazuje fragment szachownicy. Po lewej stronie stoją ciemne piony, po prawej białe. Pomiędzy nimi, pośrodku, stoi figura króla.

Potęga rozumu - Czesław Miłosz Zaklęcie

Rozumowanie
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Człowiek posiada zdolność samodzielnego myślenia i poznawania świata. Kwestia sposobów odkrywania wiedzy o świecie i obowiązujących w nim zasad zajmowała i fascynowała ludzi każdej epoki. Zastanawiali się oni i pytali o to, co jest pewne, jakiej wiedzy można ufać, a także rozważali, jakie zdolności ludzkiego umysłu pomagają w przeniknięciu praw rządzących naturą.

R1WPEUGmuINBp
Wright of Derby Joseph, Doświadczenie z pompą próżniową, 1768
Źródło: National Gallery, Londyn, dostępny w internecie: Wikipedia Commons, domena publiczna.

Już uczeni i intelektualiści XVIII wieku byli przekonani, że wszystko, co jest dostępne poznaniu za pomocą zmysłów i rozumu, można uporządkować i stworzyć jednolity system ścisłej wiedzy. Dążyli więc do zebrania i usystematyzowania różnorodnych zjawisk podlegających ludzkiemu poznaniu. Stworzyli monumentalne dzieło – Encyklopedię, wydawaną we Francji w latach 1751–1780. Ostateczny jej kształt był efektem zbiorowej pracy uczonych, filozofów, pisarzy, popularyzatorów wiedzy i wydawców, których określono wspólnym mianem encyklopedystów.

R1YpF9DlE2yjA
1. Strona tytułowa Encyclopédie (1751), red. Denis DiderotJean le Rond d'Alembert
2. Charles‑Nicolas Cochin, Fragment frontyspisu Encyclopédie (1772)
3–5. Przykłady stron z Encyclopédie, XVIII w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Utwórz rodziny wyrazów od rzeczowników „rozum” i „myśl”. Każda rodzina powinna liczyć co najmniej sześć wyrazów reprezentujących co najmniej dwie części mowy.

RPBTPlaAb9mJd
(Uzupełnij).
R1JvjiRKtxJs9
Ćwiczenie 2
Rozumowanie prowadzące do rozwiązania problemu jest procesem, na który składa się kilka etapów. Uporządkuj je we właściwej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. sformułowanie problemu, 2. postawienie hipotezy dotyczącej rozwiązania problemu, 3. sprawdzenie hipotez, 4. dostrzeżenie problemu, 5. sformułowanie wniosków
Ćwiczenie 3

Immanuel Kant, niemiecki myśliciel, profesor badający reguły prawidłowego rozumowania, twierdził, że  myślenie to „kłopotliwa sprawa”. Opisz „kłopoty”, jakie przynosi myślenie.

ROcGU1XePPS1q
(Uzupełnij).

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Czesława Miłosza i wykonaj ćwiczenia.

Czesław Miłosz Zaklęcie

Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony.
Ani krata, ni drut, ni oddanie książek na przemiał,
Ani wyrok banicji nie mogą nic przeciw niemu.
On ustanawia w języku powszechne idee
I prowadzi nam rękę, więc piszemy z wielkiej litery
Prawda i Sprawiedliwość, a z małej kłamstwo i krzywda.
On ponad to, co jest, wynosi, co być powinno,
Nieprzyjaciel rozpaczy, przyjaciel nadziei.
On nie zna Żyda ni Greka, niewolnika ni pana,
W zarząd oddając nam wspólne gospodarstwo świata.
On z plugawego zgiełku dręczonych wyrazów
Ocala zdania surowe i jasne.
On mówi nam, że wszystko jest ciągle nowe pod słońcem,
Otwiera dłoń zakrzepłą tego, co już było
Piękna i bardzo młoda jest Filo‑Sofija

I sprzymierzona z nią poezja w służbie Dobrego.
Natura ledwo wczoraj święciła ich narodziny,
Wieść o tym górom przyniosły jednorożec i echo.
Sławna będzie ich przyjaźń, ich czas nie ma granic.
Ich wrogowie wydali siebie na zniszczenie.

Berkeley, 1968

CART1 Źródło: Czesław Miłosz, Zaklęcie, [w:] Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie , Kraków 2018, s. 601.
Ćwiczenie 4

Odszukaj w wierszu Czesława Miłosza Zaklęcie wers pełniący funkcję tezy. Zacytuj ten wers, a następnie sformułuj własnymi słowami trzy argumenty, które podmiot liryczny przedstawia na jej poparcie.

RfKKbuVHgmVnS
Teza: (Uzupełnij). Argument 1: (Uzupełnij). Argument 2: (Uzupełnij). Argument 3: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Odpowiedz na pytanie: Jak rozumiesz tytuł wiersza Czesława Miłosza? Wyjaśnij, w jaki sposób zmienia on wymowę tekstu.

R1E0w0og9QnJ7
(Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 6

Wyjaśnij znaczenia podanych poniżej związków frazeologicznych.

Rt62InDI2svZ8
pójść po rozum do głowy (Uzupełnij) pozjadać wszystkie rozumy (Uzupełnij) nauczyć kogoś rozumu (Uzupełnij) mieć swój rozum (Uzupełnij) brać coś na rozum (Uzupełnij) chłopski rozum (Uzupełnij).