R1LSUTltXAmg8
Kolorowa ilustracja przedstawia czarny kontur ludzkiej głowy z profilu. Z jej otwartych ust wyfruwają kolorowe piórka

Słowa łagodzą, słowa wyostrzają

Słowa_intro
Źródło: Stephen Poff, licencja: CC BY-ND 2.0.

Warto wiedzieć!

Język umożliwia ludziom nie tylko informowanie o faktach, ale również dzielenie się opiniami czy emocjami. Są osoby, które opisując zdarzenia, ludzi, przedmioty lub zjawiska, wyolbrzymiają swoje relacje. Można  powiedzieć, że posługują się hiperbolami.

Są jednak i tacy, którzy – prezentując swoje stanowisko w jakiejś sprawie – z rozmysłem posługują się słowami lub sformułowaniami zastępczymi. Pragną w ten sposób złagodzić drastyczność, dosadność lub nieprzyzwoitość swojej wypowiedzi. O takich osobach można powiedzieć, że upodobali sobie eufemizmy.

Już wiesz

1) Zastanów się i odpowiedz, w jakich sytuacjach masz skłonność do wyolbrzymiania swoich emocji, a w jakich do prezentowania ich w złagodzonej formie.

RqEyj6ze4iezH
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Czy znasz osoby, które przesadnie mówią o swoich odczuciach? Na czym polega ta przesada? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RhvTVveqJtuBC
Miejsce na notatkę ucznia.

Eufemizmy i hiperbole

Eufemizmy to określenia, którymi zastępuje się drastyczne, niestosowne lub niegrzeczne wyrazy/sformułowania. Używa się ich również zamiast wulgaryzmów i wyrazów nieprzyzwoitych. Eufemizmy stosuje się często w celu złagodzenia treści wypowiedzi, ponieważ zastępują one wyrazy dosadne, nazwy czynów niemoralnych (np. „kraść”, „zabijać”, „kłamać”), wstydliwych części ciała („cztery litery”), czynności fizjologicznych (np. „jechać do Rygi” zamiast „wymiotować”).

Powszechnie używa się eufemizmów zamiast wyrazów „umierać” i „śmierć”. Najpopularniejsze to: „zasnąć na wieki”, „zasnąć w Panu”, „odejść z tego świata”, „utracić życie”, „pożegnać się z tym światem”.

Najważniejszymi przyczynami pojawiania się eufemizmów były zatem następujące czynniki: normy towarzyskie, wrażliwość mówiącego oraz tabu (zakaz językowy - coś, o czym się nie mówi) wynikające z zabobonów, wstydu, uprzejmości itp.

Przykłady eufemizmów można znaleźć w słowniku:

Anna Dąbrowska, Słownik eufemizmów polskich, czyli w rzeczy mocno, w sposobie łagodnie, Warszawa 2013.

Eufemizm to osłabienie znaczenia wyrazu

RcFWozOYkKl0b
Eufemizm_schemat
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zupełnie inny charakter ma hiperbola, czyli wyolbrzymienie, przesada w prezentacji cech, znaczeń. Najczęściej służy do wytworzenia odpowiedniego nastroju (np. patosu lub grozy), przyczynia się do nadania uroczystego tonu, a także do wywołania skrajnych uczuć (np. przerażenia).

Hiperbola jest środkiem stylistycznym używanym nie tylko w literaturze, ale również w tekstach, których celem jest przekonanie odbiorców do czegoś (np. w reklamie często można spotkać takie wyrażenia jak: „legendarny smak”, „idealny produkt”, „niepowtarzalny aromat”, „niespotykany smak”, „absolutny hit”, „wyjątkowy produkt”, „niewiarygodnie niskie ceny”).

Ludzie posługują się też wyolbrzymieniem w codziennej komunikacji. Dlatego tak popularne są zwroty: „pożerać kogoś wzrokiem”, „umierać ze strachu”, „konać ze zmęczenia”, „powtarzać komuś coś tysiąc razy”, „czekać na kogoś wieki”, „wylewać morze łez”. W funkcji hiperboli często pojawiają się przymiotniki w stopniu najwyższym (np. „najwspanialszy”, „największy”, „najsmutniejszy”) oraz wyrazy z przedrostkami prze-, hiper-, super-, mega- (np. „przemiły”, „hiperkrytyczny”, „superinteligentny”, „megaszybki”).

Hiperbola to wyolbrzymienie znaczenia wyrazu

R1c6QsdIOpkcT
Hiperbola_schemat
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Niektóre zjawiska (choroba, śmierć, czynności fizjologiczne) do tej pory są objęte tzw. tabu językowym. Nie powinno się o nich mówić w sposób bezmyślny. Gdyby jednak pojawiła się potrzeba, można, nie łamiąc zakazu, użyć określeń zastępczych – eufemizmów, czyli wyrazów o nieco delikatniejszym i łagodniejszym znaczeniu. Zamiast mówić, że ktoś umarł, powiemy: odszedł, zasnął na wieki, przeniósł się na łono Abrahama. Eufemistycznie nazywamy też pewne wady, np. ktoś ma lepkie ręce, ktoś jest puszysty.

RsDqLDQTPYpuL
Tam, gdzie król piechotą chodzi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rz9z7GIxhiTIA
Mydlić komuś oczy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij znaczenie podanych eufemizmów:

  • do diaska!,

  • mijać się z prawdą,

  • jesień życia,

  • rzucać mięsem,

  • mieć dwie lewe ręce,

  • być za kratkami.

R1Ux26U6loqjB
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2

Podaj – pracując samodzielnie lub w parze z koleżanką lub kolegą z klasy – jak najwięcej synonimów słowa „hiperbola”. Odwołaj/odwołajcie się do różnych źródeł słownikowych.

R1RBc9sMXCM1t
Ćwiczenie 3
R1Gk4EXGKH4cd1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wyrazów/sformułowań pełniących funkcję hiperboli.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się dokładnie poniższym przykładom karykatur, a następnie odpowiedz, czy karykatura jest rodzajem hiperboli. Uzasadnij swoje stanowisko.

RWKBphdNcgqJf
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij znaczenie terminu karykatura.  Następnie zastanów się i odpowiedz, czy może być ona formą hiperboli.

R1InuTGYV1kEV
Miejsce na notatki
peryfraza
Definicja: peryfraza

to zastąpienie słowa oznaczającego osobę, przedmiot, czynność lub cechę wyrażeniem wielowyrazowym, bardziej rozbudowanym, np. pensjonariusz zakładu karnego – zamiast więzień; ojczyzna Homera zamiast Grecja; dzięki peryfrazie wypowiedź może stać się bardziej uroczysta i patetyczna, ale też rozwlekła; eufemizm jest szczególnym przypadkiem peryfrazy

Polecenie 1
RrBtIowIf1EqM1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 5
R3iu4wZclF8pC1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań właściwymi słowami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R18hqAmAS0Mq21
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu eufemizmów właściwym słowem, tak by pasowało do podanej cechy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Odwołaj się do swoich spostrzeżeń z obserwacji życia współczesnego i wskaż – pracując samodzielnie lub w grupie z koleżankami i kolegami z klasy – jak najwięcej eufemizmów dotyczących następujących zagadnień:
a) starość,
b) samotność,
c) otyłość.

Następnie odpowiedz, dlaczego ludzie nie lubią poruszać takich tematów.

R1CGHn62hhTFt
Ćwiczenie 8

Przeczytaj poniższe zdania. Ich treść mogłaby sprawić przykrość odbiorcy, gdyby zostały wypowiedziane wprost. Przeredaguj te wypowiedzenia w taki sposób, aby złagodzić ich wydźwięk/wymowę:

a) „Jak zwykle beznadziejnie napisałeś dyktando”.
b) „Tylko taka niezdara jak ty może upaść na prostej drodze”.
c) „Ale dziwacznie wyglądasz w tych nowych spodniach!”.
d) „Od razu wiedziałam, że zamiast posprzątać w mieszkaniu, zrobisz w nim jeszcze większy bajzel”.
e) „Nigdy nie zaproszę do swojego domu kogoś takiego jak ty”.

RlND6ZT7yg3uI
Ćwiczenie 9

Zwróć uwagę, że przesada czy wyolbrzymienie są często źródłem humoru.
Wyjaśnij, jak działa ta zasada w poniższej wypowiedzi. Zastanów się, czy znasz dowcipy oparte na podobnej regule.

Wczoraj kupiłam w promocyjnej cenie kilogram mrożonego mintaja. Przyszłam
do domu, rybę włożyłam do miski i zostawiłam na całą noc do rozmrożenia. Rano okazało się, że w misce jest bardzo dużo wody, chyba ze 2 litry. Tak to nas oszukują w tych sklepach!

RwIgAoYsfyCB9
Polecenie 2

Zapisz – w formie mapy myśli – najważniejsze cechy bliskiej ci osoby. Wyraź je w formie hiperboli.

Skorzystaj z wyrażeń typu: „gotuje najlepiej na świecie”, „uśmiechnięta całą dobę” itp.

R1AOJK5B0W5hR
Polecenie 3

Zatytułuj poniższe zdjęcia. Zastosuj hiperbolę.

ReLzJPjF9oiFT
Polecenie 3

Wymyśl nazwy do pięknego pałacu, wysokiej góry, groźnego psa. Zastosuj w nich hiperbolę.

RIHMISlqe46QG
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4

Utwórz peryfrazy królów, których widzisz na portretach zamieszczonych  w poniższej galerii.

R1AFz6zGec6jD
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zapoznaj się z opisami królów przedstawionych na portretach w poniższej galerii i utwórz peryfrazy, które będą odnosiły się do charakterystycznych cech wyglądu zobrazowanych postaci.

RqyyCA3pXbdZv
RzyqR5utlYsDw1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: hiperbola, eufemizm, humor, slogan.

Rrl5QvtMiAOgS
Miejsce na notatkę ucznia.