Kolorowa ilustracja przedstawia czarny kontur ludzkiej głowy z profilu. Z jej otwartych ust wyfruwają kolorowe piórka
Kolorowa ilustracja przedstawia czarny kontur ludzkiej głowy z profilu. Z jej otwartych ust wyfruwają kolorowe piórka
Słowa łagodzą, słowa wyostrzają
Słowa_intro
Źródło: Stephen Poff, licencja: CC BY-ND 2.0.
Warto wiedzieć!
Język umożliwia ludziom nie tylko informowanie o faktach, ale również dzielenie się opiniami czy emocjami. Są osoby, które opisując zdarzenia, ludzi, przedmioty lub zjawiska, wyolbrzymiają swoje relacje. Można powiedzieć, że posługują się hiperbolami.
Są jednak i tacy, którzy – prezentując swoje stanowisko w jakiejś sprawie – z rozmysłem posługują się słowami lub sformułowaniami zastępczymi. Pragną w ten sposób złagodzić drastyczność, dosadność lub nieprzyzwoitość swojej wypowiedzi. O takich osobach można powiedzieć, że upodobali sobie eufemizmy.
Już wiesz
1) Zastanów się i odpowiedz, w jakich sytuacjach masz skłonność do wyolbrzymiania swoich emocji, a w jakich do prezentowania ich w złagodzonej formie.
RqEyj6ze4iezH
Miejsce na notatkę ucznia.
2) Czy znasz osoby, które przesadnie mówią o swoich odczuciach? Na czym polega ta przesada? Uzasadnij swoją odpowiedź.
RhvTVveqJtuBC
Miejsce na notatkę ucznia.
Eufemizmy i hiperbole
Eufemizmy to określenia, którymi zastępuje się drastyczne, niestosowne lub niegrzeczne wyrazy/sformułowania. Używa się ich również zamiast wulgaryzmów i wyrazów nieprzyzwoitych. Eufemizmy stosuje się często w celu złagodzenia treści wypowiedzi, ponieważ zastępują one wyrazy dosadne, nazwy czynów niemoralnych (np. „kraść”, „zabijać”, „kłamać”), wstydliwych części ciała („cztery litery”), czynności fizjologicznych (np. „jechać do Rygi” zamiast „wymiotować”).
Powszechnie używa się eufemizmów zamiast wyrazów „umierać” i „śmierć”. Najpopularniejsze to: „zasnąć na wieki”, „zasnąć w Panu”, „odejść z tego świata”, „utracić życie”, „pożegnać się z tym światem”.
Najważniejszymi przyczynami pojawiania się eufemizmów były zatem następujące czynniki: normy towarzyskie, wrażliwość mówiącego oraz tabu (zakaz językowy - coś, o czym się nie mówi) wynikające z zabobonów, wstydu, uprzejmości itp.
Przykłady eufemizmów można znaleźć w słowniku:
Anna Dąbrowska, Słownik eufemizmów polskich, czyli w rzeczy mocno, w sposobie łagodnie, Warszawa 2013.
Eufemizm to osłabienie znaczenia wyrazu
RcFWozOYkKl0b
Kolorowa ilustracja przedstawia dwa ptaki - duży (stoi bliżej) i mały (w głębi). Są szare, mają dzioby, oczy i nogi. Duży ma otwarty dziób, przed którym jest strzałka w kierunku małego ptaka.
Eufemizm_schemat
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zupełnie inny charakter ma hiperbola, czyli wyolbrzymienie, przesada w prezentacji cech, znaczeń. Najczęściej służy do wytworzenia odpowiedniego nastroju (np. patosu lub grozy), przyczynia się do nadania uroczystego tonu, a także do wywołania skrajnych uczuć (np. przerażenia).
Hiperbola jest środkiem stylistycznym używanym nie tylko w literaturze, ale również w tekstach, których celem jest przekonanie odbiorców do czegoś (np. w reklamie często można spotkać takie wyrażenia jak: „legendarny smak”, „idealny produkt”, „niepowtarzalny aromat”, „niespotykany smak”, „absolutny hit”, „wyjątkowy produkt”, „niewiarygodnie niskie ceny”).
Ludzie posługują się też wyolbrzymieniem w codziennej komunikacji. Dlatego tak popularne są zwroty: „pożerać kogoś wzrokiem”, „umierać ze strachu”, „konać ze zmęczenia”, „powtarzać komuś coś tysiąc razy”, „czekać na kogoś wieki”, „wylewać morze łez”. W funkcji hiperboli często pojawiają się przymiotniki w stopniu najwyższym (np. „najwspanialszy”, „największy”, „najsmutniejszy”) oraz wyrazy z przedrostkami prze-, hiper-, super-, mega- (np. „przemiły”, „hiperkrytyczny”, „superinteligentny”, „megaszybki”).
Hiperbola to wyolbrzymienie znaczenia wyrazu
R1c6QsdIOpkcT
Ilustracja przedstawia dwa czarne pająki - jednen jest mały, a drugi duży i włochaty. Od małego pająka prowadzi strzałka do dużego.
Hiperbola_schemat
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka
Niektóre zjawiska (choroba, śmierć, czynności fizjologiczne) do tej pory są objęte tzw. tabu językowym. Nie powinno się o nich mówić w sposób bezmyślny. Gdyby jednak pojawiła się potrzeba, można, nie łamiąc zakazu, użyć określeń zastępczych – eufemizmów, czyli wyrazów o nieco delikatniejszym i łagodniejszym znaczeniu. Zamiast mówić, że ktoś umarł, powiemy: odszedł, zasnął na wieki, przeniósł się na łono Abrahama. Eufemistycznie nazywamy też pewne wady, np. ktoś ma lepkie ręce, ktoś jest puszysty.
RsDqLDQTPYpuL
Kolorowa ilustracja przedstawia postać w koronie, czerwonym płaszczu, spodenkach i butach.
Tam, gdzie król piechotą chodzi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rz9z7GIxhiTIA
Kolorowa ilustracja przedstawia głowę człowieka. Oczy pokrywa warstwa piany (mydlin).
Mydlić komuś oczy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij znaczenie podanych eufemizmów:
do diaska!,
mijać się z prawdą,
jesień życia,
rzucać mięsem,
mieć dwie lewe ręce,
być za kratkami.
R1Ux26U6loqjB
Miejsce na notatki
Skorzystaj ze słownika frazeologicznego lub słownika języka polskiego.
Znaczenie podanych eufemizmów:
wykrzyknik, który wyraża bezradność lub zniecierpliwienie,
kłamać,
starość,
używać niecenzuralnych słów, przeklinać,
o człowieku, który jest leniwy i niczego nie umie zrobić,
odsiadywać wyrok w więzieniu.
Ćwiczenie 2
Podaj – pracując samodzielnie lub w parze z koleżanką lub kolegą z klasy – jak najwięcej synonimów słowa „hiperbola”. Odwołaj/odwołajcie się do różnych źródeł słownikowych.
R1RBc9sMXCM1t
Skorzystaj ze słownika wyrazów bliskoznacznych.
Synonimy do słowa hiperbola to np.: przesadyzm, przejaskrawienie, przesada, przesadzanie, wyolbrzymienie, egzageracja.
Ćwiczenie 3
R1Gk4EXGKH4cd1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wyrazów/sformułowań pełniących funkcję hiperboli.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wyrazów/sformułowań pełniących funkcję hiperboli.
Wskaż w sloganach reklamowych zamieszczonych poniżej słowa lub wyrażenia tworzące hiperbole.
„{Nowe} wedlowskie {Ptasie} Mleczko {#o niebo lepsze}!”.
„U nas {#najlepsze} pierogi {#na całym świecie}”.
„{#Wszyscy} mają Mambę, mam i ja! Mambę {owocową} {#każdy} z nas ma!”.
„Twój uśmiech {wypełni} {#cały} dom”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Przyjrzyj się dokładnie poniższym przykładom karykatur, a następnie odpowiedz, czy karykatura jest rodzajem hiperboli. Uzasadnij swoje stanowisko.
Rv9ZozUlaUFGL
Czarno‑biała grafika przedstawia niskiego mężczyznę z ogromnych rozmiarów głową, który stoi z założonymi rękoma na stercie książek.
Karykatura Wiktora Hugo
Źródło: Honoré Daumier, 1849, domena publiczna.
RNCVDyVNrGWPa
Czarno‑biała grafika przedstawia postać o twarzy starszego mężczyzny z długą, siwą brodą oraz o ciele małpy.
Karykatura Karola Darwina
Źródło: a. nn., 1871, domena publiczna.
RjYB4uKOVBM5d
Grafika przedstawiająca mężczyznę o wielkiej głowie i dużych stopach, ubranego w zniszczony garnitur. W jednej dłoni trzyma melonik, a w drugiej wygiętą laskę. Jego twarz zdobi wąsik.
Karykatura Charliego Chaplina
Źródło: Greg Williams, licencja: CC BY 2.5.
RWKBphdNcgqJf
Skorzystaj ze słownika języka polskiego lub słownika terminów literackich, aby sprawdzić znaczenie słowa karykatura. Zwróć uwagę, które części ciała znanych osób zostały przedstawione karykaturalnie, zastanów się, dlaczego akurat te.
Karykatura – przedstawienie kogoś lub czegoś za pomocą rysunku, rzeźby, tekstu literackiego w sposób zdeformowany, wyjaskrawiony, komiczny poprzez wyolbrzymienie pewnych cech.
Karykatura jest rodzajem hiperboli, ponieważ wyolbrzymia pewne cechy portretowanej postaci, co jest źródłem komizmu. Karol Darwin - twórca teorii ewolucji - przedstawiony został jako małpa z ogromną swoją głową, gdyż to on twierdził, że człowiek wywodzi się od małpy. Wiktor Hugo - francuski myśliciel i pisarz - ma wielką głowę na podkreślenie, że tę właśnie część swojego ciała w życiu wykorzystywał najbardziej.
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij znaczenie terminu karykatura. Następnie zastanów się i odpowiedz, czy może być ona formą hiperboli.
R1InuTGYV1kEV
Miejsce na notatki
Możesz skorzystać z dowolnych źródeł wiedzy. Zwróć uwagę na to, jaką funkcję ma pełnić karykatura.
Karykatura – przedstawienie kogoś lub czegoś za pomocą rysunku, rzeźby, tekstu literackiego w sposób zdeformowany, wyjaskrawiony, komiczny, poprzez wyolbrzymienie pewnych cech. Karykatura jest więc rodzajem hiperboli, ponieważ wyolbrzymia pewne cechy portretowanej postaci.
peryfraza
Definicja: peryfraza
to zastąpienie słowa oznaczającego osobę, przedmiot, czynność lub cechę wyrażeniem wielowyrazowym, bardziej rozbudowanym, np. pensjonariusz zakładu karnego – zamiast więzień; ojczyzna Homera zamiast Grecja; dzięki peryfrazie wypowiedź może stać się bardziej uroczysta i patetyczna, ale też rozwlekła; eufemizm jest szczególnym przypadkiem peryfrazy
Polecenie 1
RrBtIowIf1EqM1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Połącz nazwy miast z ich peryfrazami.
perła Adriatyku, stolica kraju róż, Florencja nad Łabą, gród Giedymina, stolica kraju tysiąca jezior, miasto białych nocy
Drezno
Helsinki
Wenecja
Petersburg
Wilno
Sofia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 5
R3iu4wZclF8pC1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań właściwymi słowami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań właściwymi słowami.
„Świątynia dumania”, „tam, gdzie król piechotą chodzi”, „ustronne miejsce” – to eufemizmy rzeczownika ...................
„Mijać się z prawdą”, „wprowadzać kogoś w błąd”, „mydlić komuś oczy”, „fantazjować”, „opowiadać bajki” – to eufemizmy czasownika ...................
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R18hqAmAS0Mq21
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu eufemizmów właściwym słowem, tak by pasowało do podanej cechy.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu eufemizmów właściwym słowem, tak by pasowało do podanej cechy.
Uzupełnij poniższe wypowiedzi tak, aby nadać im formę eufemizmów.
Leniwy = urodzony w .....................
Umrzeć = przenieść się na łono .................
Chętnie pić alkohol = nie wylewać .........................
Być zarozumiałym = nie grzeszyć ...........................
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
Odwołaj się do swoich spostrzeżeń z obserwacji życia współczesnego i wskaż – pracując samodzielnie lub w grupie z koleżankami i kolegami z klasy – jak najwięcej eufemizmów dotyczących następujących zagadnień: a) starość, b) samotność, c) otyłość.
Następnie odpowiedz, dlaczego ludzie nie lubią poruszać takich tematów.
R1CGHn62hhTFt
Skorzystaj ze słownika eufemizmów. Przeczytaj również uważnie trzeci akapit sekcji „Eufemizmy i hiperbole”.
Przykładowe eufemizmy:
a) starość - jesień życia, trzeci wiek, zaawansowany wiek, wiek emerytalny, sędziwy wiek, zmierzch życia, b) samotność – życie w pojedynkę, życie pustelnicze, wyalienowanie, c) otyłość – apetyczne kształty, duże jest piękne, rubensowskie kształty, puszystość, kobieta w większym wydaniu.
Ludzie wolą nie poruszać takich tematów z obawy, aby kogoś nie urazić. Nie są to kwestie łatwe, mogą być dla kogoś wstydliwe, a zagadnienie śmierci jest we współczesnym świecie traktowane jak temat tabu.
Ćwiczenie 8
Przeczytaj poniższe zdania. Ich treść mogłaby sprawić przykrość odbiorcy, gdyby zostały wypowiedziane wprost. Przeredaguj te wypowiedzenia w taki sposób, aby złagodzić ich wydźwięk/wymowę:
a) „Jak zwykle beznadziejnie napisałeś dyktando”. b) „Tylko taka niezdara jak ty może upaść na prostej drodze”. c) „Ale dziwacznie wyglądasz w tych nowych spodniach!”. d) „Od razu wiedziałam, że zamiast posprzątać w mieszkaniu, zrobisz w nim jeszcze większy bajzel”. e) „Nigdy nie zaproszę do swojego domu kogoś takiego jak ty”.
RlND6ZT7yg3uI
Skorzystaj ze słownika eufemizmów. Przeczytaj również uważnie pierwszy akapit sekcji „Eufemizmy i hiperbole”.
Przykładowa odpowiedź: a) „Niestety, słabo napisałeś dyktando”. b) „Oj, gapa z ciebie. Żeby upaść na prostej drodze”. c) „Oryginalnie wyglądasz w tych nowych spodniach!”. d) „Obawiałam się, że zamiast posprzątać w mieszkaniu, jeszcze bardziej w nim nabałaganisz”. e) „Nie zaproszę do swojego domu osoby, która tak się zachowuje”.
Ćwiczenie 9
Zwróć uwagę, że przesada czy wyolbrzymienie są często źródłem humoru. Wyjaśnij, jak działa ta zasada w poniższej wypowiedzi. Zastanów się, czy znasz dowcipy oparte na podobnej regule.
Wczoraj kupiłam w promocyjnej cenie kilogram mrożonego mintaja. Przyszłam do domu, rybę włożyłam do miski i zostawiłam na całą noc do rozmrożenia. Rano okazało się, że w misce jest bardzo dużo wody, chyba ze 2 litry. Tak to nas oszukują w tych sklepach!
RwIgAoYsfyCB9
Pamiętaj, że 1 litr wody to 1 kilogram (dokładnie 0.998 kg).
Rzeczywiście ryba traci na wadze po rozmrożeniu. Nie jest jednak możliwe, aby z 1 kg ryby po rozmrożeniu wypłynęły 2 litry wody. Musiałaby być to bardzo dużych rozmiarów ryba, aby po rozmrożeniu w misce pojawiły się aż dwa litry wody.
Polecenie 2
Zapisz – w formie mapy myśli – najważniejsze cechy bliskiej ci osoby. Wyraź je w formie hiperboli.
Skorzystaj z wyrażeń typu: „gotuje najlepiej na świecie”, „uśmiechnięta całą dobę” itp.
R1AOJK5B0W5hR
Polecenie 3
Zatytułuj poniższe zdjęcia. Zastosuj hiperbolę.
R1HUUM22LD3nw
Kolorowe zdjęcie przedstawia kobietę siedzącą na walizce na peronie kolejowym. Jest ubrana w długą, czarną, połyskliwą suknię. Na głowie ma kapelusik i woalkę.
Zdjęcie kobiety w ekstrawaganckim stroju
Źródło: Intothewind, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
RCzc72NkfdSBm
Kolorowe zdjęcie przedstawia las porastający zbocza gór.
Krajobraz wysokogórski
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
RywLltgkpJpDd
Kolorowe zdjęcie przedstawia zbudowany z żółtego kamienia zamek ze strzelistymi wieżyczkami. Po prawej stornie widać ogród zimowy. Zamek otacza zieleń (trawa, drzewa).
Zamek w Mosznej
Źródło: Bartosz Kamiński, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
ReLzJPjF9oiFT
Polecenie 3
Wymyśl nazwy do pięknego pałacu, wysokiej góry, groźnego psa. Zastosuj w nich hiperbolę.
RIHMISlqe46QG
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4
Utwórz peryfrazy królów, których widzisz na portretach zamieszczonych w poniższej galerii.
R1AFz6zGec6jD
(Uzupełnij).
Polecenie 4
Zapoznaj się z opisami królów przedstawionych na portretach w poniższej galerii i utwórz peryfrazy, które będą odnosiły się do charakterystycznych cech wyglądu zobrazowanych postaci.
RqyyCA3pXbdZv
Slajd 1 z 6
R1H7o8XAy6gN4
Na obrazie przedstawiony został I król Polski - Bolesław Chrobry. Mężczyzna w średnim wieku siedzi na tronie. Na głowie ma koronę, spod której wystają bujne włosy; czoło przysłonięte jest grzywką. Król ma lekko podkrążone oczy, bujne wąsy. Ubrany jest w kolczugę i pancerz, okrycie wierzchnie stanowi futro spięte dużą klamrą. Na kolanach króla spoczywa miecz. W prawej dłoni mężczyzna trzyma włócznię.
I król Polski, Bolesław Chrobry
Źródło: Jan Matejko, Bolesław I Chrobry, 1890, domena publiczna.
R1TzrUaHIgWFb
Obraz przedstawia króla w pozycji stojącej. Na głowie mężczyzny spoczywa korona, spod której po bokach wychodzą długie do ramion, lekko falowane włosy. Mężczyzna ma surową minę, ściągnięte brwi, nad ustami widoczne są wąsy. Ubrany jest w pancerz i kolczugę, do pasa przytroczony jest róg, okrycie wierzchnie stanowi peleryna spięta herbem z orłami. W lewej dłoni król trzyma miecz skierowany ostrzem w dół.
król Polski, Władysław Łokietek
Źródło: Jan Matejko, Władysław Łokietek, 1890, licencja: CC BY 3.0.
RTfv357PasNKL
Obraz przedstawia króla w pozycji stojącej. Na głowie mężczyzny spoczywa wysoka korona, spod której po bokach wychodzą długie, ciemne włosy. Mężczyzna ma wąsy i długą brodę, ciemną oprawę oczu, która przydaje mu groźnego wyglądu. Ubrany jest w żupan, okrycie wierzchnie stanowi peleryna spięta herbami z orłami. Lewa dłoń króla spoczywa na księdze, w prawej trzyma długie berło.
król Polski
Źródło: Jan Matejko, Kazimierz III Wielki, 1890, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, domena publiczna.
RAgAOHREnjw5k
Obraz przedstawia króla w pozycji stojącej. Na głowie mężczyzny spoczywa wysoka korona, spod której po bokach wychodzą włosy. Mężczyzna ma wąsy i długi zgarbiony nos. Ubrany jest w futro, na piersi widoczny jest herb. Dłonie spoczywają na pasie, do którego przytroczony jest miecz.
król Polski, Władysław Jagiełło
Źródło: Jan Matejko, Władysław II Jagiełło, 1890, domena publiczna.
RKa7yABr8ODzg
Obraz przedstawia przysadzistego mężczyznę w pozycji stojącej. Na głowie człowiek ma futrzaną czapkę z piórami. Mężczyzna ma wąsy i brodę, ciemną oprawę oczu. Ubrany jest w żupan, z futrzanym kołnierzem. W prawej dłoni trzyma miecz skierowany ostrzem w dół.
król Polski, Stefan Batory
Źródło: Jan Matejko, Stefan Batory, 1890, domena publiczna.
R1PfqRFuNoVow
Obraz przedstawia mężczyznę w pozie stojącej bokiem do oglądającego. Człowiek ma na głowie perukę na plecach przewiązaną kokardą. Ma on duży, lekko zgarbiony nos i wydatną brodę. Okrycie wierzchnie - przypominające frak - przepasane jest szarfą z gwiazdą. W prawej dłoni mężczyzna trzyma jakieś papiery. Z lewej strony, tuż nad mężczyzną, stoi zdobione krzesło.
król Polski
Źródło: Jan Matejko, Stanisław August Poniatowski, 1890, domena publiczna.
RzyqR5utlYsDw1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: hiperbola, eufemizm, humor, slogan.