R19H9crDclLYZ

Detektywie, zgłoś się! - Edmund Niziurski  Niewiarygodne przygody Marka Piegusa

Ilustracja przedstawia las nocą. Widać liczne szare pnie drzew. W trzech pniach znajdują się otwory dziupli, a w jednym – dziurka na kluczyk. Z trzech gałęzi zwisają czarne nietoperze. Na trzech pniach widoczne są czarne ręce. Tło jest ciemnoszare.
Szyfrowisko
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Szyfrowisko, licencja: CC BY 3.0.
Szyfrowisko
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Szyfrowisko, licencja: CC BY 3.0.

Przed tobą zadanie specjalne. Wciel się w rolę detektywa i rozszyfruj poniższą wiadomość. To nie będzie takie łatwe… Przynajmniej do momentu, w którym otrzymasz wskazówki od Marka Piegusa i Pumeksa. Możesz wrócić do tego zadania pod koniec zajęć. Powodzenia!

Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższą grafiką. W każdym rzędzie obrazków ukryta jest litera. Odgadniesz ją, kiedy wykonasz działania matematyczne przedstawione szyfrem. Ich wynik odpowiada konkretnym literom alfabetu. Jakim? Zajrzyj do ściągi pod obrazkami.  Zapisuj kolejne działania lub wskazane liczby i odpowiadające im litery.

Zapoznaj się z poniższą grafiką lub jej opisem. W każdym rzędzie obrazków ukryta jest litera. Odgadniesz ją, kiedy wykonasz działania matematyczne przedstawione szyfrem. Ich wynik odpowiada konkretnym literom alfabetu. Jakim? Zajrzyj do ściągi pod obrazkami.  Zapisuj kolejne działania lub wskazane liczby i odpowiadające im litery.

R1Mx7JbXXAmUt
Szyfr fizjologiczny
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
R1VAVpp0BGLSS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Zastanów się, jakie cechy powinien mieć dobry detektyw. Wypisz kilka przymiotników, które go określają.

RyhrDill7vaq4
Ćwiczenie 2
  • Przyjrzyj się zamieszczonym poniżej obrazkom i powiedz, co je łączy. Jakim słowem można określić je wszystkie?

  • Jakie funkcje pełnią informacje przedstawione na obrazkach?

  • Wymień sytuacje, kiedy posługiwanie się podobnymi formami przekazywania informacji może się okazać potrzebne.

  • Przyjrzyj się lub zapoznaj się z opisem zamieszczonych poniżej obrazków i powiedz, co je łączy. Jakim słowem można określić je wszystkie?

  • Wyjaśnij, jakie funkcje pełnią informacje przedstawione na obrazkach.

  • Wymień sytuacje, kiedy posługiwanie się podobnymi formami przekazywania informacji może się okazać potrzebne.

RZiVZkvL6fosw
(Uzupełnij).

Przeczytaj fragment książki Edmunda Niziurskiego pt. „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa”. Zachowaj czujność - gdzieś w tekście ukryty jest klucz do rozwiązania zagadki...

Szyfr fizjologicznyEdmund Niziurski
Edmund Niziurski Szyfr fizjologiczny

– Nowy dyżurny?
– Tak jest, proszę kolegi.
– Nie wyglądasz mi zbyt mądrze – wycedził. – Wiesz, kto ja jestem? – zapytał groźnie.
– Ko... kolega jest przerośniętymt69demjAKk_000tp001przerośniętym Pumeksem, wyczynowcem – odrzekłem, czując, że nogi uginają się pode mną.
– Nieścisłe. Jestem Pumeksem Drugim – wbił we mnie bawoli wzrok. – Jestem Pumeksem Drugim i w ten sposób odróżniam się od mojego brata z jedenastej, Pumeksa Pierwszego, który zresztą nie dorasta mi do pięt. Powtórz!
– Kolega jest Pumeksem Drugim. W ten sposób kolega odróżnia się od swojego brata, Pumeksa Pierwszego, z jedenastej, który zresztą nie dorasta koledze do pięt.
– Dobrze! Podpowiadać umiesz?
– Tak, ale...
– Pytam, czy umiesz podpowiadać szyfrem fizjologicznym!
– Logicznym... Nie... nie słyszałem o czymś takim, proszę kolegi – przełknąłem ślinę przez ściśnięte gardło.
– No, to uważaj – Pumeks II przeszywał mnie swym bawolim wzrokiem. – Musisz się tego nauczyć. Dyżurni zawsze podpowiadają mi moim specjalnym szyfrem fizjologicznym. Zapamiętaj sygnały. Dotknąć czoła znaczy „jeden”, dotknąć nosa – „dwa”, dotknąć brody – „trzy”, dotknąć ucha – „cztery”, nadąć policzki – „pięć”, zrobić ryjek – „sześć”, zęby wyszczerzyć – „siedem”, język pokazać – „osiem”, kaszlnąć – „dziewięć”, ziewnąć – „zero”, drapać się jedną ręką – „odjąć”, drapać się dwoma rękami – „dodać”, pięść pokazać – „pomnożyć”, dwie pięści pokazać – „podzielić”...
– Kolega żartuje! Ja mam to wszystko robić? – wybełkotałem.
– A kto? Duch Święty? – zmarszczył się Pumeks II. – A teraz powtórz! Chcę sprawdzić, czy zapamiętałeś.
– Zrobić ryjek – „sześć”... zrobić ryjek – „sześć” – powtarzałem ogłupiały.
– Tylko o ryjku zapamiętałeś – rozzłościł się Pumeks II – co za cymbał! Uważaj, nadaję sygnał!
Nadął policzki, podrapał się w głowę dwiemat69demjAKk_000tp002dwiema rękami, a potem wyszczerzył zęby.
– No, co ja zrobiłem? – zapytał.
– Małpę.
– Ech, ty idioto, zrobiłem działanie.
– Tak jest, działanie – powtórzyłem szybko.
Pumeks II spojrzał na mnie ciężkim wzrokiem.
– Od razu zauważyłem, że nie jesteś zbyt inteligentny. Ale to nic – sięgnął do kieszeni i wręczył mi kartkę papieru – tu jest spis sygnałów. Przepiszesz sobie i wkujesz na przerwie. Jak mnie PitagorasPitagorasPitagoras weźmie do tablicy, będziesz sygnalizował z ławki. Ale pamiętaj, jak się omylisz, zostanie z ciebie mokra plama, rozumiesz?
– Ro... rozumiem.
– No, to pamiętaj! – powtórzył rozwlekle bardzo nosowym głosem, który nie wróżył nic dobrego, i dla zachęty obdarzył mnie małym kuksańcem pod żebro. [...]
Do klasy wszedł Pitagoras. [...]
– A teraz wszyscy na miejsca. Do tablicy przyjdzie Pumeks.
Pumeks II wyszedł z ławki. Mijając mnie, ścisnął boleśnie i znacząco moje ramię.
– Pumeks, rozwiążesz zadanie dziewiąte z podręcznika – Pitagoras wręczył mu książkę.
Pumeks II przeczytał, stanął bezradnie i zaczął mrugać na mnie swoim bawolim okiem. Udałem, że nie widzę, Czesiek trącił mnie łokciem. Zacząłem więc podpowiadać fizjologicznie. Dotknąłem czoła, nosa, brody, pokazałem język, pokazałem pięść, zrobiłem ryjek, wyszczerzyłem zęby.
Pitagoras patrzył na mnie z osłupieniem, założył okulary, jakby jeszcze nie dowierzał, wreszcie wybiegł zza katedryt69demjAKk_000tp003katedry.
– Dyżurny Piegus! Co się z tobą dzieje?
Wstałem gwałtownie.
– Twój dzienniczek!
Roztrzęsiony sięgnąłem pod pulpitt69demjAKk_000tp004pulpit.

t69demjAKk_00000_BIB_001 Źródło: Edmund Niziurski, Szyfr fizjologiczny, [w:] tegoż, Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Łódź 2000, s. 55–65.
Pitagoras
t69demjAKk_000tp001
t69demjAKk_000tp002
t69demjAKk_000tp003
t69demjAKk_000tp004

O autorze

Edmund Niziurski20131925
RrAmPbmwptwr01
Źródło: Mariusz Kubik, licencja: CC BY 2.5.

Edmund Niziurski

- polski pisarz, scenarzysta, dramaturg, a także socjolog i prawnik. Popularny autor powieści dla dzieci i młodzieży. Napisał m.in. „Księgę urwisów”, „Sposób na Alcybiadesa” oraz „Awanturę w Niekłaju”.

Ćwiczenie 3
RZKEFtE0DntUy
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1JVutebmXcTi1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1aTelpz0Dcu0
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Qe03cDsCJy7
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów fragmentów i tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EeI50uGucAx
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Który z bohaterów - Piegus czy Pumeks Drugi -  wzbudza twoją sympatię? Wyjaśnij, dlaczego.

R16DSmC3fge0Q
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Ustal, jaką informację przekazał Piegus szyfrem fizjologicznym. Odszyfruj i zapisz działanie matematyczne.

RIsTvSGxMSX48
(Uzupełnij).
R10N1To1W5Za2
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rxgx3ssqSBqKP
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Spróbuj przekazać szyfrem Pumeksa Drugiego proste działanie matematyczne.

RJfH8wipUrIyJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Spróbuj odczytać głośno zdania napisane szyfrem:

Spróbuj odczytać zdania napisane szyfrem:

1) kaje‑kaśli‑kabę‑kadziesz‑kacier‑kapli‑kawie‑kaćwi‑kaczył‑kabę‑kadziesz‑kamógł-
kamó‑kawić‑kawten‑kaspo‑kasób‑kabar‑kadzo‑kaszyb‑kako! fitwo‑fija‑fibab‑ficia‑fimo‑fiże‑fiznać‑fiten‑fiszyfr‑fiu‑fiwa‑fiżaj
2) Tok typa, ein bidzął

Zapisz odszyfrowane zdania.

R1PNHKPxD2Ejp
(Uzupełnij).
Polecenie 3
  • Przedstaw się, wykorzystując jeden z powyższych lub wymyślony przez siebie szyfr.

  • Zapisz krótką wiadomość na dowolny temat, posługując się wybranym szyfrem.

RgVO8lKMR3vih
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Odczytaj tekst w ramce. Czy jego treść jest zrozumiała? Wyjaśnij, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby tekst był zrozumiały dla czytającego.

R1Sqkta0xqKOk
Grafika – pismo jako sposób kodowania
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
R1363Jmnxr5jA
(Uzupełnij).
RUgCNzt18Gsnp
Ćwiczenie 13
Zadanie polega na wpisaniu wyrazów utworzonych z liter podanych słów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Przeczytaj zamieszczony poniżej  fragment komiksu. Określ, jaką częścią mowy są wyróżnione wyrazy.

R1VHYmrPKZ2ES
(Uzupełnij).
ROYbQTr0UFVgm
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 15

Teraz możesz śmiało przystąpić do rozwiązania zagadki z początku lekcji! Zapisz wyraz, który jest jej rozwiązaniem.

R7l3h306kI8kU
(Uzupełnij).