Jak pięknie śpiewać?
Jak powstaje głos? - budowa aparatu głosowego
Śpiewanie u większości osób jest intuicyjnie. Wszyscy muszą dbać o głos, dlatego każdy powinien posiąść podstawową wiedzę na jego temat. Osoba używająca swojego głosu zbyt długo w sposób nieodpowiedni, może nabawić się chrypy, czy czasowego zaniku głosu. Żeby temu zapobiec, dowiemy się w jaki sposób wydobywamy z siebie głos oraz w jak można nad nim zapanować, by stał się narzędziem muzycznej ekspresji.
Sprawny i zadbany głos czysto intonuje niskie i wysokie, a także krótkie i długie dźwięki w różnorodnej dynamice. Do osiągnięcia tych celów konieczne są wokalne ćwiczenia oparte na podstawowej wiedzy o głosie i jego działaniu. Aby wiedzieć jak powstaje głos, musimy zapoznać się z podstawowymi elementami, które biorą udział w procesie śpiewania.
Przeczytaj uważnie opis powstawania dźwięków mowy i przyjrzyj się rysunkowi budowy narządów mowy. Ustal, ile części aparatu mowy bierze udział w powstawaniu dźwięku.
Aby powstały dźwięki mowy, potrzebny jest sprawny układ oddechowy. Zanim coś powiesz, musisz nabrać powietrza. Podczas wdechu wiązadła głosowe są szeroko rozsunięte i nie wydają żadnego dźwięku. W fazie wydechu strumień powietrza jest pompowany przez tchawicę do umieszczonych w krtani, zbliżonych do siebie strun (wiązadeł głosowych), które zaczynają drgać – jak struny w gitarze.
Następnie powietrze wpada do jamy gardłowej. Zaraz za językiem, nad krtanią znajduje się ruchoma chrząstka – klapka bezpieczeństwa, która chroni tchawicę
(i płuca) przed wpadnięciem pokarmu lub płynu. Kiedy mówisz i jesz jednocześnie, chrząstka może nie zdążyć zasłonić tchawicy i wtedy się krztusisz.
Z jamy gardłowej, w zależności od pozycji języczka, powietrze wędruje do jamy ustnej albo do jamy ustnej i nosowej. W jamie ustnej znajduje się wiele miejsc artykulacji, które uczestniczą w powstawaniu dźwięków. Są to kolejno: język i podniebienie, dziąsła, zęby i wargi.
Każdy człowiek ma specyficzną barwę głosu, którą łatwo odróżnić. Kobiety i dzieci mają zazwyczaj głos wyższy, a mężczyźni niższy.
Przeczytaj uważnie opis powstawania dźwięków mowy. Zwróć uwagę na to, ile części aparatu mowy bierze udział w powstawaniu dźwięku
Aby powstały dźwięki mowy, potrzebny jest sprawny układ oddechowy. Zanim coś powiesz, musisz nabrać powietrza. Podczas wdechu wiązadła głosowe są szeroko rozsunięte i nie wydają żadnego dźwięku. W fazie wydechu strumień powietrza jest pompowany przez tchawicę do umieszczonych w krtani, zbliżonych do siebie strun (wiązadeł głosowych), które zaczynają drgać – jak struny w gitarze.
Następnie powietrze wpada do jamy gardłowej. Zaraz za językiem, nad krtanią znajduje się ruchoma chrząstka – klapka bezpieczeństwa, która chroni tchawicę (i płuca) przed wpadnięciem pokarmu lub płynu. Kiedy mówisz i jesz jednocześnie, chrząstka może nie zdążyć zasłonić tchawicy i wtedy się krztusisz.
Z jamy gardłowej, w zależności od pozycji języczka, powietrze wędruje do jamy ustnej albo do jamy ustnej i nosowej. W jamie ustnej znajduje się wiele miejsc artykulacji, które uczestniczą w powstawaniu dźwięków. Są to kolejno: język i podniebienie, dziąsła, zęby i wargi.
Każdy człowiek ma specyficzną barwę głosu, którą łatwo odróżnić. Kobiety i dzieci mają zazwyczaj głos wyższy, a mężczyźni niższy.
Przyjrzyj się w lusterku swoim narządom mowy. Nazwij te, które możesz zobaczyć.
Odpowiedz, które z narządów mowy są ruchome, a które nieruchome?
Patrząc w lusterko, wymów wszystkie samogłoski. Na podstawie obserwacji uzupełnij wnioski.
Przy wymawianiu samogłoski ............ usta są najbardziej zaokrąglone.
Najszerzej otwiera się usta, wymawiając samogłoskę .............
„Uśmiechasz się”, gdy wypowiadasz samogłoskę .............
Patrząc w lusterko, wymów spółgłoski: s, b, r, ch, w. Na podstawie obserwacji uzupełnij wnioski.
Powietrze przeciska się przez zbliżone wargi podczas wymawiania spółgłoski .............
Język wprawiasz w drgania, gdy wymawiasz spółgłoskę .............
Podczas wymawiania spółgłoski ............ czubek języka i przednie zęby tworzą szczelinę.
Mózg
Tu zaczyna się proces śpiewania. Tu powstaje nasza chęć i wyobrażenie na temat dźwięku. W mózgu pojawia się pierwszy impuls, który jest rozsyłany po kolejnych częściach narządu głosowego. Impulsy mobilizują określone grupy mięśni do wykonywania przypisanych im czynności i ruchów. Są one ze sobą zsynchronizowane i w odpowiednim czasie docierają do obszarów ciała zaangażowanych w proces tworzenia i wydobywania dźwięku.
1. Lewa półkula mózgu odpowiada za śpiew, oraz za wyczucie rytmu.
2. Prawa półkula mózgu odpowiada za słyszenie melodii.
Płuca i przepona
Pierwszy sygnał dociera do płuc i bierzemy wdech dostarczając sobie niezbędnego powietrza do powstania dźwięku. Wiele różnych mięśni bierze udział w oddychaniu, jednym z najważniejszych jest przepona, znajdująca się tuż pod płucami. Przepona to duży mięsień, który umożliwia oddychanie. Ma kształt kopuły i oddziela jamę brzuszną od wnętrza klatki piersiowej. Przepona porusza się intensywnie podczas śmiechu - to doskonała i bardzo przyjemna rozgrzewka przepony.
1. Mięsień przepony
2. Płuco - jedno po lewej i po prawej stronie.
Na czym polegają wdech i wydech?
Wymiana gazowa w płucach polega na dostarczeniu powietrza bogatego w tlen i usunięciu z nich takiego, które zawiera dużo dwutlenku węgla. Jest to możliwe dzięki mechanizmowi wentylacji płuc. Opiera się on na wdechu i wydechu. Podczas wdechu powietrze bogate w tlen przepływa przez drogi oddechowe do płuc. Podczas wydechu powietrze uboższe w tlen wydostaje się na zewnątrz układu oddechowego.
Mechanizm wentylacji płuc zachodzi dzięki pracy mięśni oddechowych: przepony i mięśni międzyżebrowych. Przepona działa jak tłok, którego ruch zasysa powietrze do płuc oraz wypycha je z nich. Mięśnie międzyżebrowe umożliwiają natomiast zmianę objętości klatki piersiowej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1CHLsEhEXNCh
Rysunki przedstawiające człowieka z widocznymi drogami oddechowymi oraz klatką piersiową z przodu oraz z boku. Klatka piersiowa oraz przepona w spoczynku. Wdech. Przepona obniża się, klatka piersiowa (żebra i mostek) unosi się do góry (mostek oddala się od kręgosłupa). Wydech. Przepona unosi/wygina się do góry, klatka piersiowa (żebra i mostek) opada w dół.
Sprawdź, czy podczas wdechu i wydechu zmienia się wielkość klatki piersiowej. Za pomocą taśmy mierniczej zmierz jej obwód po wdechu i wydechu.
W ciągu dnia wykonujemy około 20 tysięcy wdechów i wydechów. W tym czasie wdychamy około 16 kg powietrza – to 6 razy więcej, niż przyjmujemy pokarmu lub napojów.
Wydychane powietrze z płuc przedostaje się drogami oddechowymi do najważniejszego elementu naszego aparatu głosowego – krtani.
Krtań
Krtań położona jest w obrębie szyi na wysokości 4 i 5 kręgu szyjnego. Od góry graniczy z gardłem, a od dołu – z tchawicą.
Mężczyźni mają na szyi wyraźnie widoczną pod skórą wystającą chrząstkę,
tzw. jabłko Adama. Według legendy to pozostałość po grzechu pierworodnym. Kiedy Adam zjadł zakazany owoc z drzewa poznania dobra i zła, kawałek jabłka utkwił mu w gardle.

Rysunek przedstawiający budowę i położenie krtani 1
Rysunek przedstawiający największe chrząstki budujące krtań 1
Szkielet krtani tworzy dziewięć chrząstek (parzyste: nalewkowata, różkowata, klinowata oraz nieparzyste: tarczowata, pierścieniowata, nagłośniowa) połączonych za pomocą stawów, więzadeł i mięśni poprzecznie prążkowanych. Umożliwia im to przemieszczanie się względem siebie podczas wydawania dźwięków. Wnętrze krtani pokrywa błona śluzowa.
Głośnia
Poniżej nagłośni leży głośnia, która jest miejscem powstawania głosu. Tworzą ją przyczepione do chrząstek nalewkowatych i tarczowatych fałdy głosowe zbudowane z mięśni i więzadeł. Pomiędzy fałdami głosowymi znajduje się szczelina tworząca szparę głośni.
Fałdy głosowe
Podczas oddychania chrząstki nalewkowate są oddalone od siebie (co przekłada się na rozwarcie fałdów głosowych), a światło szpary głosowej rozszerza się. Przechodzące przez szparę głośni powietrze nie powoduje drgań fałdów głosowych i powstawania dźwięków.
Rysunki przedstawiające ułożenie fałdów głosowych podczas mówienia i szeptania 1
Podczas mówienia powietrze wydychane pod pewnym ciśnieniem powoduje, że fałdy głosowe rytmicznie zbliżają się do siebie i oddalają, zmieniając wielkość szpary głosowej. Drgania fałdów głosowych powodują powstanie dźwięków.
Dlaczego nasze głosy się różnią?
W wydobywanie głosu zaangażowane są nie tylko ruchy krtani, ale również języka, policzków, podniebienia i warg. Wszystkie te struktury tworzą aparat artykulacyjny, który podlega kontroli układu nerwowego.
Audiobook
Dźwięk każdego ze znanych nam instrumentów muzycznych powstaje dzięki wprawieniu w drgania jakiejś jego części (np. struny w gitarze). Krtań to nasz właściwy instrument głosowy i to w nim znajdują się tzw. struny głosowe. Nazwa jest jednak trochę myląca, tak naprawdę nie są to struny, tylko dwa fałdy skórne (fałdy głosowe), które dzięki odpowiednim mięśniom mogą otwierać lub zamykać otwór, którym przepływa powietrze.
Ich działanie przypomina dwuczęściową kurtynę w teatrze. Gdy oddychamy, fałdy są rozchylone, natomiast podczas wydawania głosu zbliżają się do siebie, a ich krawędzie bardzo szybko drgają (wibrują). To właśnie owe drgania są bezpośrednim źródłem dźwięku. Prawidłowo działający głos wokalisty jest wynikiem kompromisu, balansu między pracą mięśni a przepływem powietrza.
Naturalna wysokość głosu zależy przede wszystkim od długości i grubości strun głosowych oraz wielkości krtani. Głosy dziecięce są zazwyczaj wysokie, dlatego że mają krótkie struny głosowe i małą krtań. Z kolei krtań dorosłego mężczyzny jest o wiele większa niż krtań kobiety i tworzy na szyi wypukłość zwaną jabłkiem Adama. Męskie struny głosowe są dłuższe i grubsze, dlatego mężczyźni mają zwykle głos niższy od kobiet, których fałdy głosowe są zazwyczaj krótsze i cieńsze od męskich.
Krtań dziewcząt w miarę dorastania powiększa się w spokojnym tempie, natomiast u chłopców między 11., a 15. rokiem życia zaczyna gwałtownie rosnąć, czego efektem mogą być intensywne zmiany w głosie. Ten okres nazywany jest mutacją głosu. Głos chłopców po zakończeniu mutacji obniża się nawet o oktawę, z kolei głosy dziewcząt w wyniku mutacji staje się niższy przeciętnie o kwartę.
Rezonatory
Rezonatorami w ciele nazywamy zamkniętą przestrzeń, od której wewnętrznych ścian dźwięk się wielokrotnie odbija, nabierając mocy, stając się głośniejszym i wzbogacając swe brzmienie. Są to m. in. krtań i gardło, jama nosowa i jama ustna, której wielkość i wewnętrzny kształt możemy na różne sposoby modyfikować, operując policzkami, językiem, ustami i podniebieniem miękkim, co oczywiście znacząco wpływa na różne parametry i jakość dźwięku. Rezonatorami są też sztywne elementy naszego ciała, czyli np. kości – przede wszystkim kości czaszki, górna część kręgosłupa i kości klatki piersiowej.
Wszystkie te elementy tak zwanego traktu głosowego obsługiwane są przez ogromną liczbę mniejszych i większych mięśni. Nauka śpiewu przypomina więc trochę trening sportowy – trzeba regularnie ćwiczyć, wówczas mięśnie stają się silniejsze i mamy nad nimi większą kontrolę, a co za tym idzie mamy również większe możliwości używania naszego głosu.
Rozśpiewanie – przykłady ćwiczeń
Przed długotrwałym korzystaniem z głosu, tak jak przed zawodami sportowymi, niezbędna jest rozgrzewka, by nie nabawić się wokalnej kontuzji. W ciągu swojej przygody ze śpiewaniem spotkasz się z wieloma różnymi ćwiczeniami i technikami wokalnymi.
Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń oddechowych.
Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń poprawiających artykulację.
Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń poprawiających emisję głosu.
Poniżej przedstawiono przykładowe ćwiczenia, które należy wykonać przed każdym długotrwałym korzystaniem z głosu.
Rozgrzewka fizyczna i postawa ciała
Nasz głos znajduje się w naszym ciele, więc każde napięcie może oddziaływać na nasz głos. Warto obserwować swoje ciało i rozluźniać poszczególne partie stosując proste ćwiczenia fizyczne, np. ruchy głowy, krążenia barków, rozciąganie ciała do góry i na boki, krążenie bioder, masowanie i rozluźnianie części twarzy (szczególnie czoła, policzków i żuchwy). Przed rozpoczęciem kolejnych ćwiczeń nie można zapomnieć o właściwej postawie ciała.
O ile jest to możliwe to najlepiej jest śpiewać stojąc stabilnie w lekkim rozkroku, ciało powinno być wyprostowane, ramiona opuszczone, łopatki ściągnięte. Ciało powinno być aktywne i gotowe do działania, ale jednocześnie swobodne i zrelaksowane.
Rozgrzewka oddechowa
Swobodny, stabilny przepływ powietrza to podstawa pięknego i zdrowego śpiewu. Oddychanie w spoczynku jest odruchem wrodzonym, podczas śpiewu jednak oddycha się nieco inaczej. Dzięki odpowiednio wykonywanym ćwiczeniom wydech śpiewaka potrafi być o wiele dłuższy niż u przeciętnego człowieka.
Eksperyment
Aby sprawdzić w jaki sposób zazwyczaj oddychasz, połóż dłoń na przeciwległym barku (np. prawą na lewym) i weź głęboki oddech. Zaobserwuj, czy podnosi się Twój łokieć. Jeśli tak się dzieje, bierzesz oddech samą górną częścią płuc. Wypełniasz w ten sposób ok 10% swojej pełnej objętości płuc. Jeśli łokieć pozostaje nieruchomy, a wydyma się Twój brzuch to bierzesz wdech brzuszny, zwany też przeponowym. W ten sposób nabierasz znacznie więcej powietrza niż oddychając piersiowo. Pilnuj, aby powietrze było wdychane lub wydychane całkowicie równomiernie, bez zrywów i wstrzymywania.
Uwaga! Polecenie należy wykonać pod opieką nauczyciela lub opiekuna.
Weź głęboki oddech i całkowicie się rozluźniając westchnij na luźnym wydechu mówiąc „aaaaaaaaaaah”. Powtórz kilka razy.
Następnie weź głęboki wdech, powoli przesuwając ręce od boków ciała, aż do połączenia ich nad głową, kiedy nabierzesz pełne płuca.
Robiąc długi wydech, powoli opuszczaj ręce, wypuszczając całe powietrze ustami w momencie, kiedy dotkną boków. Ręce sterują oddechem, nie odwrotnie.
Powtórz ćwiczenie kilka razy wypuszczając powietrze na różnych wydłużonych bezdźwięcznych głoskach np. f, sz czy s
Rozgrzewka dykcyjna
Podczas śpiewu często zapomina się o wyraźnym wypowiadaniu tekstu, który staje się niezrozumiały dla słuchacza. Ćwiczenia, które mają na celu poprawić wyrazistość nazywamy dykcyjnymi. Przed wykonaniem tych ćwiczeń warto kilkukrotnie swobodnie opuścić żuchwę, porozciągać język próbując dotknąć jego koniuszkiem brody lub nosa, parsknąć jak koń by rozluźnić usta.
Przeczytaj na głos poniższe teksty. Zacznij bardzo wyraźnie i wolno, a potem w coraz szybszym tempie (uważaj by nie zmieniać dynamiki):
Koszt poczt w Tczewie.
Myśli człowieka człowiek nie dociecze, lecz kluczem do nich są czyny człowiecze.
Popłakuje Paula w auli, że koala łka w Australii.
Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu.
Emisja głosu – proces wydobywania się głosu
Podczas śpiewania łatwo zauważyć, że niektóre wysokości dźwięków są dla nas łatwiejsze do zaśpiewania, niektóre trudniejsze. Ma na to wpływ budowa naszego instrumentu głosowego, a także doświadczenie w śpiewaniu. Dobrze wytrenowany głos płynnie i swobodnie łączy niskie i wysokie dźwięki, które nie powinny różnić się od siebie barwą. Taki głos ma także ogromne możliwości różnicowania głośności.
Eksperyment
Oprzyj dłoń na górnej części klatki piersiowej, rozluźnij usta i głośno powiedzieć długie „m” (mormorando) tak nisko, jak tylko potrafisz. Powinieneś poczuć pod dłonią wibracje. A teraz zachowując tę samą pozycję próbujemy powiedzieć „m” jak najwyżej. Czy wciąż czujemy wibracje w tym samym miejscu? Teraz możesz poczuć wibracje w ciele gdzieś wyżej w obrębie głowy.
Zaśpiewaj jeszcze raz mormorando na jednym dźwięku i na jednym wydechu postaraj się utrzymać go swobodnie i długo czując jak łaskoczą usta. Potem spróbuj wykonać glissando od najwyższych dźwięków, jakie możesz zaśpiewać do najniższego i odwrotnie.
Ciało tak właśnie działa, że w różnych miejscach w ciele odczuwamy dźwięki. Należy przyzwyczaić się i zaakceptować to uczucie. Niezależnie czy śpiewamy nisko, czy wysoko zamiast myśleć o przemieszczaniu się dźwięku tylko w górę i w dół warto wyobrażać sobie, że kierunek dźwięku to wprost przed siebie.
Higiena głosu – jak dbać o swój głos
Głos mamy tylko jeden na całe życie, więc bardzo ważna jest jego pielęgnacja. Poniżej znajduje się kilka podstawowych zasad higieny głosu, których należy przestrzegać, aby zachować zdrowy głos:
zdrowo się odżywiaj;
pij dużo wody niegazowanej;
unikaj krzyku i bardzo głośnego, męczącego śpiewania;
nie przeciążaj głosu, kiedy jesteś chory lub bardzo zmęczony;
zadbaj o ogólną czystość wokół siebie;
pamiętaj o regularnej higienie jamy ustnej, nosa, uszu i gardła;
ubieraj się stosownie do pogody;
oddychaj przez nos na mrozie;
unikaj hałasu.

Sprawa codziennego wydobywania głosu dla zdrowych ludzi wydaje się rzeczą oczywistą i niczym niezwykłym. Samo emitowanie głosu podchodzi pod definicję jako skoordynowany zespół czynności oddychania, fonacji i artykulacjiartykulacji oraz powstającego przy tym rezonansurezonansu. To dość trudnie brzmiące połączenie stwarza warunki do wydawania i umiejętnego posługiwania się głosem w połączeniu z prawidłowym sposobem oddychania. Jak wygląda ta nasza codzienna czynność zwana oddychaniem pokaże nam film.
Wyjaśnij, jak rozumiesz definicję emisji dźwięku?
Zapisz poniżej kilka podstawowych zasad wydobywania dźwięku.
Wyjaśnij, czym jest artykulacja?
Sprawdź się
Wskaż dalszą część zdania.
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.
Na poniższej ilustracji przedstawiono ułożenie fałdów głosowych głośni.

Wskaż nazwę właściwą strun głosowych.
- Fałdy głosowe
- Ścięgna głosowe
- Kości głosowe
Przy poznawaniu budowy aparatu głosowego poznaliśmy zadania poszczególnych części ciała biorących udział w procesie powstawania dźwięku.
Połącz w pary części ciała z ich funkcjami w procesie powstawania dźwięku.
pod wpływem powietrza drgają i tworzą dźwięk, właściwy instrument głosowy, tam znajdują się fałdy głosowe, dodają dźwięczność i barwę, wysyła impuls nerwowy do innych narządów, dostarczają powietrza niezbędnego do powstania dźwięku
| płuca | |
| mózg | |
| fałdy głosowe | |
| krtań | |
| rezonatory |
Słownik
dotyczy sposobu wydobywania dźwięku. Oznaczenia artykulacyjne określają, w jaki sposób należy wykonywać dany dźwięk, na przykład krótko i ostro (staccato [czytaj: stakato]) lub płynnie przechodząc od jednego dźwięku do drugiego (legato)
tony składowe dźwięku, których częstotliwości są wielokrotnościami częstotliwości tonu podstawowego; decydują o barwie dźwięku
błoniaste fałdy przyczepione do chrząstek tarczowatych i nalewkowatych, zbudowane z mięśni i więzadeł; ich drgania wywołane strumieniem wydychanego powietrza powodują powstanie głosu
płynne przejście od jednego dźwięku do innego
środkowy, najwęższy odcinek krtani poniżej nagłośni, w którym znajduje się narząd głosu w postaci fałdów głosowych
precyzja wydobycia dźwięku, właściwe lub niewłaściwe pod względem wysokości
nieparzysta kość trzewioczaszki, która bierze udział w ruchach krtani dzięki połączeniu z chrząstką tarczowatą
z języka włoskiego mrucząc; śpiewanie z zamkniętymi ustami, najczęściej na długiej głosce m
ruchoma, nieparzysta chrząstka; podczas połykania pokarmu obniża się i zamyka wejście do dróg oddechowych
mięsień oddzielający od dołu klatkę piersiową od jamy brzusznej, którego skurcze powodują zasysanie powietrza do płuc poprzez zmianę kształtu i objętości klatki piersiowej
zjawisko akustyczne polegające na wchodzeniu drgań fałdów głosowych w inne struktury ciała; rezonans nadaje głosowi właściwe, jasne lub przyciemnione, brzmienie
fałdy znajdujące się na bocznych ścianach krtani, które mogą się zbliżać i oddalać względem siebie; dzięki ich drganiom wytwarzane są dźwięki
szczelina między fałdami głosowymi a brzegami chrząstek nalewkowatych
termin obejmujący gardło, jamę ustną, jamę nosową oraz zatoki przyboczne nosa