Jak pięknie śpiewać?
Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga...
Improwizacja głosowa
Jednym z największych mistrzów improwizacji głosowej jest Bobby McFerrin [czytaj: bobi makferin] - amerykański wokalista, kompozytor i dyrygent, którego twórczość była inspiracją dla wielu innych artystów. McFerrin jest znany ze swojego niezwykłego głosu i umiejętności tworzenia muzyki na żywo, co przyczyniło się do jego międzynarodowej sławy i uznania w świecie muzyki jazzowej [czytaj: dżezowej]. McFerrin eksploruje różne style muzyczne, łącząc je w swojej muzyce i dodając do tego elementy improwizacji głosowej.
Dzięki swojej innowacyjnej i niepowtarzalnej technice, Bobby McFerrin pozostaje jednym z największych artystów jazzowych wszech czasów i inspiracją dla wielu młodych muzyków.

Sztuka improwizacji w muzyce kojarzona jest zazwyczaj z jazzem lub bluesem [czytaj: blusem], których muzykę teoretycznie nie sposób zapisać „nuta w nutę”. Te gatunki nie stanowią klasycznego zapisu przykładowej symfonii Beethovena [czytaj: betowena] czy sonaty Jana Sebastiana Bacha. Kompozytorzy w drugiej połowie XX wieku zaczynają postrzegać muzykę w inny niż dotychczasowy sposób, odbiegając od szczegółowego i drobiazgowego zapisu nut. Przekładając to na język muzyki wokalnej i samego śpiewu jest bardzo podobnie. Improwizacja to sposób wymyślania, organizowania sobie nowych przestrzeni muzycznych, których upust możemy pokazać w grze na instrumencie jakim jest między innymi głos. Ci, którzy zamysł muzyczny mają tak wysoce wyspecjalizowany operują bogatym warsztatem wokalnym, niezapomnianą barwą głosu, są technicznie niedościgłymi mistrzami śpiewu. Kreują nam wzorce i stanowią wzór świetnego zmysłu zespolenia się z otaczającym go tłem zespołu wokalnego, chóru czy orkiestry.
Jakim bogactwem dźwięków potrafią zaskoczyć nas mistrzowie śpiewu dowiemy się z kolejnego fragmentu filmowego zatytułowanego „Improwizacja wokalna”.
Odpowiedz na pytanie. Jak budować improwizację wokalną?
Odpowiedz na pytanie. Jakie są środki wyrazu w improwizacji dźwiękowej?
Podaj, jedną z wybitnych postaci, która zrewolucjonizowała improwizacje wokalną.
Ciekawostki
Przed Tobą kilka niezwykłych ciekawostek dotyczących śpiewu.
Technika Kargyraa w Mongolii
W tradycyjnym mongolskim śpiewie gardłowym, znanym jako Kargyraa, wykonawcy używają specjalnej techniki, aby wytwarzać równocześnie niskie dźwięki z krtani i wysokie dźwięki z migdałków. Jest to tzw. śpiew alikwotowy.
Jodłowanie w Alpach
Jodłowanie to tradycyjna technika wokalna pochodząca z regionów alpejskich. Charakteryzuje się szybkim przełączaniem między niskimi i wysokimi tonami, tworząc charakterystyczny dźwięk. Szwajcar Franzl Lang był jednym z najbardziej znanych mistrzów jodłowania.
Wokalne melizmaty w muzyce orientalnej
W muzyce orientalnej, szczególnie w stylach takich jak muzyka arabska czy indyjska, stosuje się bogate ornamenty wokalne, zwane melizmatami. Wykonawcy potrafią zdobić dźwięki poprzez szybkie zmiany wysokości tonów.
Wokalne flamenco w Hiszpanii
Śpiew flamenco to tradycyjny hiszpański styl muzyczny, który wywodzi się z Andaluzji. Charakteryzuje się intensywnością emocji, a śpiewacy często używają techniki zwanej „duende” do wyrażenia głębokich uczuć.
Beatbox jako sztuka wokalna
Beatbox to sztuka wokalna, w której wykonawca używa ust, krtani i nosa, aby naśladować dźwięki perkusyjne i instrumentalne. Ten styl stał się popularny w kulturze hip‑hopowej i jest używany przez wielu utalentowanych artystów na całym świecie.
Tradycyjne pieśni ludowe w Bułgarii
Bułgarski śpiew chóralny, znany jako „Bulgarian Choral Music”, jest uważany za jedną z najtrudniejszych technik wokalnych. Występują w nim skomplikowane harmonie, niezwykle szybkie zmiany tonacji i nietypowe dla innych stylów wokalnych techniki.
Wokalne formy w muzyce klasycznej Indii
Klasyczna muzyka indyjska obejmuje różne formy. Każda z tych form ma swoje unikalne cechy, a śpiewacy ćwiczą przez wiele lat, aby osiągnąć doskonałość w danej formie.
Wokalne tradycje ludowe w Afryce
W różnych regionach Afryki istnieją różnorodne tradycje wokalne. Na przykład wokaliści z plemienia Pigmejów w Kongo używają techniki jodłowania, podczas gdy wokaliści z plemienia Xhosa w Południowej Afryce są znani z trudnych technik klikania podczas śpiewu. Xhosa to także aglutynacyjny język tonalny z rodziny bantu. W języku tonalnym każda sylaba ma przypisany pewien ton, polegający na odpowiedniej modulacji głosu.
Kozackie pieśni w Ukrainie
Tradycyjne pieśni śpiewane przez Kozaków, znane jako „dumy”, to potężne i pełne pasji utwory, które odzwierciedlają historię i heroiczne czyny. Wykonywane są z użyciem specjalnej techniki wokalnej, która podkreśla siłę i męstwo.