Na zdjęciu zespół wokalny - 15 śpiewających, młodych osób. Na pierwszym planie dziewczyna, która najprawdopodobniej śpiewa partię solową. Dziewczyna ma ręce złożone na piersi, zamknięte oczy, jest bardzo zaangażowana w to co robi. Na tle zdjęcia napis: Sopranem i basem.
Na zdjęciu zespół wokalny - 15 śpiewających, młodych osób. Na pierwszym planie dziewczyna, która najprawdopodobniej śpiewa partię solową. Dziewczyna ma ręce złożone na piersi, zamknięte oczy, jest bardzo zaangażowana w to co robi. Na tle zdjęcia napis: Sopranem i basem.
Sopranem i basem
M‑076‑FOTO0
Źródło: online‑skills.
Jak powstaje głos? Przypomnienie
W głosie ludzkim dźwięk powstaje ze złożonego działania szeregu narządów:
tchawica z krtanią i umieszczone w niej więzadła głosowe;
płuca wraz z przeponą (aparat oddechowy);
nasada, tj. znajdująca się nad krtanią jama gardłowa i nosowa (komory rezonansowe) oraz język, zęby i wargi.
R44xmV6wYWJMD1
Grafika przedstawia przekrój twarzy z podpisami budowy gardła i narządów głosu. Podpisane są: zatoki czołowa i klinowa (znajdująca się za jamą nosa), jama nosowa, a w niej: małżowiny nosowe, jama nosa, przedsionek nosa, na końcu jamy nosa znajdują się migdałek gardłowy, ujście gardłowe trąbki słuchowej (trąbki Eustachiusza). W jamie ustnej znajdują się: język, podniebienie, migdałek podniebienny. W szyi - krtań, tchawica i przełyk. Ponad szyją, pod podniebieniem znajduje się nagłośnia.
Źródło: online-skills, Przekrój twarzy z podpisami budowy gardła i narządów głosu.
Więzadła głosowe posiadają zdolność zbliżania się i rozsuwania, co umożliwia regulowanie (strojenie) głośni. Źródłem dźwięku głosu ludzkiego jest drgający słup powietrza, wprowadzony w drganie podczas przechodzenia przez więzadła. Zmieniający się układ i napięcie więzadeł nadaje głosowi odpowiednią wysokość i dynamikę. Dźwięk przechodząc przez nasadę, wzmacnia się i nabiera odpowiedniej barwy brzmieniowej. Za pomocą mięśni warg, języka i podniebienia głos łączy się z mową, tworząc śpiew.
Głos ludzki
Głos ludzki jest instrumentem, który można rozwijać i doskonalić. Za pomocą głosu porozumiewamy się – szepczemy, krzyczymy, śpiewamy.
Z cech charakterystycznych dla głosu ludzkiego wyróżnić możemy: rodzaj głosu (żeński, męski, dziecięcy), wysokość (głos wysoki lub niski), barwę (ciemną lub jasną) siłę natężenia dźwięku (głos cichy lub głośny). W śpiewie wyróżniamy głos żeński i męski oraz głos dziecięcy.
RH6Ha6RKG8j9Q
Na ilustracji portret Stanisława Moniuszki. Kompozytor przedstawiony jest jako potężny mężczyzna, z siwiejącymi włosami i bokobrodami. Ubrany jest w koszulę, kamizelkę i marynarkę. Na szyi ma muchę, na nosie okulary w metalowych oprawkach. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Stanisław Moniuszko Pieśń Dziad i Baba. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Na ilustracji portret Stanisława Moniuszki. Kompozytor przedstawiony jest jako potężny mężczyzna, z siwiejącymi włosami i bokobrodami. Ubrany jest w koszulę, kamizelkę i marynarkę. Na szyi ma muchę, na nosie okulary w metalowych oprawkach. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Stanisław Moniuszko Pieśń Dziad i Baba. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Stanisław Moniuszko Pieśń "Dziad i Baba". Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. CC BY 3.0
Źródło: AMFN.
Rodzaje głosów ludzkich
Naturalna wysokość głosu zależy od wielu czynników. Posiadaczom głosów niskich łatwiej będzie się śpiewało niższe dźwięki, i na odwrót. Głosy dzieli się na żeńskie oraz męskie, a te z kolei na wysokie i niskie. Poniżej przedstawiono podstawowe rodzaje głosów:
Rodzaje głosów i ich nazwy (od najwyższych do najniższych):
dziecięce: sopran, alt;
żeńskie: sopran, mezzosopran, alt;
męskie: tenor, baryton, bas.
RiJtHCjXLBlVD
Ćwiczenie 1
Wskaż głosy, które wchodzą w skład wokalnego zespołu męskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. tenor, baryton, bas, 2. sopran, tenor, bas, 3. tenor, baryton, alt
Zaznacz, które głosy wchodzą w skład wokalnego zespołu męskiego.
tenor, baryton, bas
sopran, tenor, bas
tenor, baryton, alt
R1Bo4ignk6QeV
Ćwiczenie 2
Wskaż głosy, które wchodzą w skład wokalnego zespołu żeńskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. alt, tenor, bas, 2. sopran, mezzosopran, alt, 3. sopran, mezzosopran, bas
Zaznacz, które głosy wchodzą w skład wokalnego zespołu żeńskiego.
alt, tenor, bas
sopran, mezzosopran, alt
sopran, mezzosopran, bas
Sopran - najwyższy głos kobiecy lub dziecięcy (u chłopców – dyszkant).
Skala sopranu: c1‑c3.
R1e2CfPQttEi31
Na pięciolinii przedstawiono skalę sopranu. Po kluczu wiolinowym zapisano najniższy (c razkreślne) i najwyższy (c trzykreślne) dźwięk skali.
Skala sopranu, online-skills, CC BY 3.0
RoLtLSpZHVzXV
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Marii Callas. Śpiewaczka jest piękną kobietą, ma duże, ciemne oczy i pięknie wyeksponowane usta. Uczesana jest w niskiego koka, ma perły na szyi i w uszach. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria VIssi d’arte z opery Toska Giacomo Pucciniego. Wykonawca: Maria Callas oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu fragment wzruszającej, spokojnej arii. Śpiewaczka śpiewa pięknie, mocnym i wysokim głosem. Obie zaśpiewane frazy zaczynają się wysoko i schodzą w dół.
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Marii Callas. Śpiewaczka jest piękną kobietą, ma duże, ciemne oczy i pięknie wyeksponowane usta. Uczesana jest w niskiego koka, ma perły na szyi i w uszach. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria VIssi d’arte z opery Toska Giacomo Pucciniego. Wykonawca: Maria Callas oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu fragment wzruszającej, spokojnej arii. Śpiewaczka śpiewa pięknie, mocnym i wysokim głosem. Obie zaśpiewane frazy zaczynają się wysoko i schodzą w dół.
Zdjęcie Marii Callas. CC BY 3.0
Ze względu na różną skalę, barwę i dynamikę wyróżniamy trzy rodzaje sopranu:
dramatyczny,
liryczny,
koloraturowy.
RAxe0qdHlFUHL
Ilustracja przedstawia portret Georga Friedricha Haendla autorstwa Balthasara Dennera. Na obrazie widnieje postać mężczyzny w średnim wieku, w jasnej, puszystej peruce. Kompozytor ukazany jest z półprofilu. Pod szyją zawiązany ma biały halsztuk. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu spokojny, refleksyjny utwór w wykonaniu sopranu - wysokiego głosu żeńskiego z akompaniamentem fortepianu.
Ilustracja przedstawia portret Georga Friedricha Haendla autorstwa Balthasara Dennera. Na obrazie widnieje postać mężczyzny w średnim wieku, w jasnej, puszystej peruce. Kompozytor ukazany jest z półprofilu. Pod szyją zawiązany ma biały halsztuk. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu spokojny, refleksyjny utwór w wykonaniu sopranu - wysokiego głosu żeńskiego z akompaniamentem fortepianu.
Portret Georga Friedricha Haendla autorstwa Balthasara Dennera
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Istnieją również głosy kobiece, których skala nie sięga w górę do najwyższych dźwięków sopranu, ani w dół do najniższych dźwięków altu i nazywa się je mezzosopranem.
Rozróżnia się dwa rodzaje mezzosopranu:
liryczny – eksponujący technikę koloraturową,
dramatyczny – o większej sile brzmienia.
Alt – najniższy głos kobiecy lub dziecięcy. Skala altu: g‑g2. Nazwa pochodzi od wprowadzonego ok. 1450 roku do polifonicznych utworów głosu contratenor altus (czyt. kontratenor altus) lub krótko altus, tj. wysoki kontratenor (bardzo wysoki głos męski).
R1QkIHv46rUiM1
Zapis nutowy skali altu. Na pięciolinii zapisano najniższy - g małe i najwyższy dźwięk skali - g dwukreślne.
Skala altu, online-skills, CC BY 3.0
RagD8y3AHFqFE
Na nagraniu Aria “But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth?” z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Arię wykonuje kobieta a niskim głosie - alt z towarzyszeniem fortepianu. Aria rozpoczyna się spokojnie, refleksyjnie. Środkowa część utworu jest bardzo dynamiczna, przebiegi dźwięków są bardzo szybkie, na jednej sylabie śpiewaczka wykonuje bardzo dużo dźwięków.
Na nagraniu Aria “But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth?” z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Arię wykonuje kobieta a niskim głosie - alt z towarzyszeniem fortepianu. Aria rozpoczyna się spokojnie, refleksyjnie. Środkowa część utworu jest bardzo dynamiczna, przebiegi dźwięków są bardzo szybkie, na jednej sylabie śpiewaczka wykonuje bardzo dużo dźwięków.
Georg Friedrich Händel, Aria „But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth? For he is like a refiner's fire” („Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia i kto się ostoi, gdy się ukaże? Albowiem On jest jak ogień złotnika.”) z Oratorium Mesjasz, online-skills, CC BY 3.0
Georg Friedrich Händel, Aria „But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth? For he is like a refiner's fire” („Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia i kto się ostoi, gdy się ukaże? Albowiem On jest jak ogień złotnika.”) z Oratorium Mesjasz, online-skills, CC BY 3.0
Na nagraniu Aria “But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth?” z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Arię wykonuje kobieta a niskim głosie - alt z towarzyszeniem fortepianu. Aria rozpoczyna się spokojnie, refleksyjnie. Środkowa część utworu jest bardzo dynamiczna, przebiegi dźwięków są bardzo szybkie, na jednej sylabie śpiewaczka wykonuje bardzo dużo dźwięków.
R3M9JXSD2MHGU
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Ewy Podleś. Śpiewaczka jest elegancką panią, ma średniej długości, lekko kręcone włosy, zaczesane do góry i do tyłu, dyskretny makijaż, w którym mocny akcent stanowią karminowe usta. Ubrana jest w czarną sukienkę, na szyi ma czarny naszyjnik. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Orfeusz i Eurydyka Akt I Scena II -Ciel rivederla potro, autorstwa Christopha Willibalda Glucka, wykonanie Ewa Podleś oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu rzewna i dość dramatyczna aria, częściowo recytowana. Głos śpiewaczki jest nośny, z ciemną barwą, brzmiący dość nisko.
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Ewy Podleś. Śpiewaczka jest elegancką panią, ma średniej długości, lekko kręcone włosy, zaczesane do góry i do tyłu, dyskretny makijaż, w którym mocny akcent stanowią karminowe usta. Ubrana jest w czarną sukienkę, na szyi ma czarny naszyjnik. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Orfeusz i Eurydyka Akt I Scena II -Ciel rivederla potro, autorstwa Christopha Willibalda Glucka, wykonanie Ewa Podleś oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu rzewna i dość dramatyczna aria, częściowo recytowana. Głos śpiewaczki jest nośny, z ciemną barwą, brzmiący dość nisko.
Tenor – wysoki głos męski. Partię głosu tenorowego najczęściej zapisujemy w kluczu wiolinowym (z charakterystyczną ósemką, mówiącą o transpozycji zapisu nutowego o oktawę w dół), rzadziej w kluczu basowym. Skala głosu: c‑c2. Ze względu na różną skalę, barwę i dynamikę głosu wyróżniamy dwa typy tenorów:
liryczny,
dramatyczny.
RB8wrHayoWAty1
Zapis nutowy skali tenoru. Na pięciolinii zapisano najniższy - c małe i najwyższy dźwięk skali - e dwukreślne.
Skala tenoru, online-skills, CC BY 3.0
ROfCZppz8RJ4E
Na nagraniu aria: " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o wysokim głosie - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest bardzo smutny.
Na nagraniu aria: " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o wysokim głosie - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest bardzo smutny.
Źródło: online-skills, Aria " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: online-skills, Aria " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla, licencja: CC BY 3.0.
Na nagraniu aria: " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o wysokim głosie - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest bardzo smutny.
R1LnW1Lqf4lsq
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Alfredo Krausa. Śpiewak na zdjęciu jest w stroju księcia. Stoi w dumnej pozie i szeroko się uśmiecha. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Libiamo z opery Traviata, autorstwa Giuseppe Verdiego, wykonawca Alfredo Kraus, London Philharmonic Orchestra, dyrygent Ricardo Mutti oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu radosna i skoczna aria. Śpiewak śpiewa radośnie, wysokim głosem męskim. Orkiestra gra akompaniament w rytmie szybkiego walca.
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Alfredo Krausa. Śpiewak na zdjęciu jest w stroju księcia. Stoi w dumnej pozie i szeroko się uśmiecha. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Libiamo z opery Traviata, autorstwa Giuseppe Verdiego, wykonawca Alfredo Kraus, London Philharmonic Orchestra, dyrygent Ricardo Mutti oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu radosna i skoczna aria. Śpiewak śpiewa radośnie, wysokim głosem męskim. Orkiestra gra akompaniament w rytmie szybkiego walca.
RqMgQuj1IlexZ1
Ilustracja przedstawia Luciano Pavarottiego, włoskiego tenora. Mężczyzna ukazany jest w trakcie śpiewu. Śpiewak ma południowy typ urody: ciemne włosy, ciemne oczy, wyraźne ciemne brwi. Włosy mężczyzny sięgają do ucha, na twarzy ma gęsty ciemny zarost. Ubrany jest w białą koszulę i ciemny frak. Pod szyją ma białą muchę.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Podobnie jak w przypadku głosów kobiecych, tu również istnieje głos średni zwany barytonem.
Bas – najniższy głos męski. Partię basu zapisujemy w kluczu basowym. Skala głosu: E‑d1.
R1UpUPaegyteR1
Zapis nutowy skali basu. Na pięciolinii zapisano najniższy - e wielkie i najwyższy dźwięk skali - d razkreślne.
Skala basu, online-skills, CC BY 3.0
Rruv5ncXVPI2C
Na nagraniu aria: "Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o niskim głosie - bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, bardzo szybki, śpiewak wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Głębię głosu słychać w pełnej krasie kiedy wykonuje najniższe dźwięki.
Na nagraniu aria: "Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o niskim głosie - bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, bardzo szybki, śpiewak wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Głębię głosu słychać w pełnej krasie kiedy wykonuje najniższe dźwięki.
Źródło: Aria pt."Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla.
Źródło: Aria pt."Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla.
Na nagraniu aria: "Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o niskim głosie - bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, bardzo szybki, śpiewak wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Głębię głosu słychać w pełnej krasie kiedy wykonuje najniższe dźwięki.
Nazwa bas pochodzi od wprowadzonego ok. 1450 roku głosu contratenor bassus (czyt. kontratenor bassus) lub krótko bassus (kontratenor niski). Wyróżniamy następujące rodzaje basu:
cantante (czyt. kantate) (śpiewny),
profondo (głęboki, o najniższej skali),
buffo (do wykonywania partii w operach komicznych).
R1Grn7raUYIsQ
Na nagraniu aria "Ten zegar stary” z opery "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszko. Utwór wykonywany jest przez niski głos męski - bas, z akompaniamentem fortepianu. Nastrój utworu jest tajemniczy, dramatyczny. Śpiewak opowiada historię duchów praprababek, które schodzą z obrazów w "Strasznym Dworze" i pyta słuchacza czy się boi.
Na nagraniu aria "Ten zegar stary” z opery "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszko. Utwór wykonywany jest przez niski głos męski - bas, z akompaniamentem fortepianu. Nastrój utworu jest tajemniczy, dramatyczny. Śpiewak opowiada historię duchów praprababek, które schodzą z obrazów w "Strasznym Dworze" i pyta słuchacza czy się boi.
Aria "Ten zegar stary” z opery "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszko.
Aria "Ten zegar stary” z opery "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszko.
Źródło: Aleksandra Sieja, licencja: CC BY 3.0.
Na nagraniu aria "Ten zegar stary” z opery "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszko. Utwór wykonywany jest przez niski głos męski - bas, z akompaniamentem fortepianu. Nastrój utworu jest tajemniczy, dramatyczny. Śpiewak opowiada historię duchów praprababek, które schodzą z obrazów w "Strasznym Dworze" i pyta słuchacza czy się boi.
Głosy te różnią się nie tylko skalą (czyli zakresem możliwych do wykonania dźwięków), ale również innymi cechami – barwą, siłą czy zwinnością. Są głosy cechujące się niezwykłą łatwością śpiewania bardzo szybko i bardzo czysto – to tzw. koloratury.
RF2BT66COD5XZ
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Emmy Matthews. Śpiewaczka na zdjęciu to piękna kobieta. Ma niebieskie oczy i rude, średniej długości włosy. W uszach ma kolczyki z perłami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet, autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: Emma Matthews, Tasmanian Symphony Orchestra, dyrygent Marko Letonja oraz pojawia możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu arię wykonuje bardzo wysoki głos żeński - sopran koloraturowy. Aria jest bardzo trudna, oszałamiająca, zawiera bardzo trudne do zaśpiewania powtarzające się bardzo wysokie dźwięki.
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Emmy Matthews. Śpiewaczka na zdjęciu to piękna kobieta. Ma niebieskie oczy i rude, średniej długości włosy. W uszach ma kolczyki z perłami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet, autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: Emma Matthews, Tasmanian Symphony Orchestra, dyrygent Marko Letonja oraz pojawia możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu arię wykonuje bardzo wysoki głos żeński - sopran koloraturowy. Aria jest bardzo trudna, oszałamiająca, zawiera bardzo trudne do zaśpiewania powtarzające się bardzo wysokie dźwięki.
Fot. nieznany, Emma Matthews, 2012, mso.com.au, CC BY 3.0 (ilustracja); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Aria Królowej nocy”, z opery „Czarodziejski flet”
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Istnieje jeszcze wiele odmian poszczególnych głosów, jak np.
Kontratenor – śpiewak płci męskiej, który mimo przebytej mutacji głosu, dzięki odpowiedniej technice jak i wrodzonym uwarunkowaniom jest w stanie operować pełną skalą altu, mezzosopranu lub nawet sopranu.
Basso profondo - najniższy głos męski, o bardzo rozbudowanej skali w dół.
Głosy dziecięce/chłopięce
Naturalna wysokość głosu wynika z budowy naszego aparatu głosowego (długości więzadeł głosowych i wielkości krtani) – im krótsze fałdy głosowe i mniejsza krtań tym głos jest wyższy. Dlatego głos dziecka jest wysoki, ponieważ jego krtań jest bardzo mała. Analogicznie głos dorosłego człowieka jest niższy, ponieważ jego krtań jest większa, a fałdy głosowe – dłuższe. W miarę dorastania krtanie dziewcząt powiększają się w spokojnym tempie, natomiast u chłopców krtań zaczyna rosnąć szybko (między 11 a 15 rokiem życia); poszczególne części zaczynają się rozrastać w różnym tempie – stąd problemy z głosem (faza mutacji). Po tej fazie głos chłopców obniża się o oktawę, a dziewcząt przeciętnie o kwartę.
Dlaczego nasz głos z wiekiem się zmienia?
Malutkie dziecko ma bardzo wysoki głos, bo jego krtań jest jeszcze mała. Wraz z rozwojem i wzrostem i ona się powiększa, a to z kolei wpływa na zmianę głosu. Dziewczęta przechodzą mutację powoli, w dłuższym okresie czasu, co skutkuje obniżeniem ich głosu przeciętnie o kwartę. Natomiast mutacja u chłopców przebiega szybko i gwałtownie, dzieje się to miedzy 11. a 15. rokiem życia. Wówczas krtań chłopców zaczyna gwałtownie rosnąć, na szyi pojawia się zgrubienie zwane jabłkiem Adama, w głosie zachodzą nagłe zmiany, obniża się on nawet o oktawę. Głosy dorosłych kobiet i mężczyzn znacznie różnią się od siebie. Dorośli charakteryzują się niższymi głosami z uwagi na większą krtań i dłuższe struny głosowe.
Możliwości ludzkiego głosu
Wokalista ma możliwość wykreowania za pomocą swojego instrumentu wielu różnych brzmień tego samego dźwięku. Przy stosowaniu odpowiednich technik ma do dyspozycji wiele wokalnych „efektów specjalnych”, które są charakterystyczne dla danych gatunków muzycznych. Są to m.in.:
Biały śpiew – to specyficzny rodzaj śpiewu, typowy dla muzyki ludowej i folkowej. Kładzie nacisk na przenikliwość i natężenie dźwięku, a także na „jaskrawą, jasną” barwę.
RORPwA0iB58KH
Na nagraniu utwór zespołu: „Kapela ze Wsi Warszawa”, pt. „Ej, ty gburski synie”. Utwór jest zestawieniem, pozornie bardzo odległych stylów muzycznych: muzyki rozrywkowej i muzyki etnicznej, folklorystycznej. Wokalistki śpiewają białym głosem, bardzo jaskrawą barwą, mocno, zdecydowanie. Akompaniament jest mieszanką brzmień folkowych, np. cymbałów i rozrywkowych: perkusja, instrumenty elektroniczne.
Na nagraniu utwór zespołu: „Kapela ze Wsi Warszawa”, pt. „Ej, ty gburski synie”. Utwór jest zestawieniem, pozornie bardzo odległych stylów muzycznych: muzyki rozrywkowej i muzyki etnicznej, folklorystycznej. Wokalistki śpiewają białym głosem, bardzo jaskrawą barwą, mocno, zdecydowanie. Akompaniament jest mieszanką brzmień folkowych, np. cymbałów i rozrywkowych: perkusja, instrumenty elektroniczne.
"Ej, ty gburski synie". Wykonawca: Kapela ze Wsi Warszawa. Źródło: Nord
"Ej, ty gburski synie". Wykonawca: Kapela ze Wsi Warszawa. Źródło: Nord
Na nagraniu utwór zespołu: „Kapela ze Wsi Warszawa”, pt. „Ej, ty gburski synie”. Utwór jest zestawieniem, pozornie bardzo odległych stylów muzycznych: muzyki rozrywkowej i muzyki etnicznej, folklorystycznej. Wokalistki śpiewają białym głosem, bardzo jaskrawą barwą, mocno, zdecydowanie. Akompaniament jest mieszanką brzmień folkowych, np. cymbałów i rozrywkowych: perkusja, instrumenty elektroniczne.
Śpiew alikwotowy - to rodzaj śpiewu, w którym śpiewający wykorzystuje zjawisko rezonansu. Pozwala ono na wydobycie pozornie więcej niż jednego dźwięku w tym samym czasie, podczas gdy w rzeczywistości fałdy głosowe wytwarzają jeden dźwięk o częstotliwości podstawowej, jednak wzmacniając wybrane alikwoty.
R1QBmF6lc4XfL
Na nagraniu utwór Sweven wykonywany przez Annę‑Marię Hefele. We wstępie wokalistka wykonuje dźwięki, przypominające trochę śpiew, a trochę grę na pile. Dźwięki są mocno rozwibrowane, momentami mamy wrażenie że słychać dwa różne dźwięki. Pomiędzy tymi przygrywkami, wokalistka śpiewa smutną, spokojną piosenkę przy akompaniamencie harfy i akordeonu.
Na nagraniu utwór Sweven wykonywany przez Annę‑Marię Hefele. We wstępie wokalistka wykonuje dźwięki, przypominające trochę śpiew, a trochę grę na pile. Dźwięki są mocno rozwibrowane, momentami mamy wrażenie że słychać dwa różne dźwięki. Pomiędzy tymi przygrywkami, wokalistka śpiewa smutną, spokojną piosenkę przy akompaniamencie harfy i akordeonu.
Na nagraniu utwór Sweven wykonywany przez Annę‑Marię Hefele. We wstępie wokalistka wykonuje dźwięki, przypominające trochę śpiew, a trochę grę na pile. Dźwięki są mocno rozwibrowane, momentami mamy wrażenie że słychać dwa różne dźwięki. Pomiędzy tymi przygrywkami, wokalistka śpiewa smutną, spokojną piosenkę przy akompaniamencie harfy i akordeonu.
Whistle (gwizdek) – jest to efekt wokalny, ukazujący najwyższe dźwięki ludzkiej skali głosu. Jego nazwa tego pochodzi od specyficznego brzmienia, które osiąga się tym efektem wokalnym przypominającym brzmienie gwizdania w gwizdek.
RXGmPVLYlLSA9
Fragment piosenki „Emotions" w wykonaniu Mariah Carey. Rozpoczyna się bardzo wysokimi dźwiękami wykonanymi przez wokalistkę. Trochę przypominają one piszczenie, trochę gwizdanie.
Fragment piosenki „Emotions" w wykonaniu Mariah Carey. Rozpoczyna się bardzo wysokimi dźwiękami wykonanymi przez wokalistkę. Trochę przypominają one piszczenie, trochę gwizdanie.
Fragment piosenki „Emotions" w wykonaniu Mariah Carey. Rozpoczyna się bardzo wysokimi dźwiękami wykonanymi przez wokalistkę. Trochę przypominają one piszczenie, trochę gwizdanie.
Beatbox i imitowanie instrumentów głosem – to forma rytmicznego tworzenia dźwięków np. perkusji, linii basu, trąbki, głosów zwierząt lub odgłosów maszyn za pomocą narządów mowy między innymi ust, języka, gardła, krtani.
R1EUsVwKgq8uT
Fragment beat‑boxu. Bardzo rytmiczny utwór. Muzyk odtwarza brzmienie perkusji ustami.
Fragment beat‑boxu. Bardzo rytmiczny utwór. Muzyk odtwarza brzmienie perkusji ustami.
Uszereguj głosy od najwyższego do najniższego. Głosy: 1. alt, 2. sopran, 3. baryton, 4. bas, 5. tenor, 6. mezzosopran.
Uszereguj głosy od najwyższego do najniższego. Głosy: 1. alt, 2. sopran, 3. baryton, 4. bas, 5. tenor, 6. mezzosopran.
Rozwiąż krzyżówkę.
Wysoki głos męski.
Średni głos męski.
Wysoki głos żeński.
Niski głos męski.
Niski głos żeński.
Średni głos żeński.
Faza rozrostu krtani (u dziewcząt i chłopców).
1
2
3
4
5
6
7
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Słownik pojęć
a cappella
a cappella
[wym. a kapella] bez akompaniamentu instrumentów
alikwoty
alikwoty
tony składowe dźwięku, których częstotliwości są wielokrotnościami częstotliwości tonu podstawowego; decydują o barwie dźwięku
aria
aria
pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, wchodząca w skład opery, kantaty, oratorium i mszy, różniąca się od poprzedzającego ją często recytatywu rozwiniętą śpiewnym przebiegiem linii melodycznej, stanowiąca wyodrębniony, samodzielny fragment
dyszkant
dyszkant
inaczej sopran chłopięcy, to głos chłopca przed mutacją
intonacja
intonacja
precyzja wydobycia dźwięku, właściwe lub niewłaściwe pod względem wysokości
koloratura
koloratura
wirtuozowskie ozdabianie melodii wokalnej (śpiewu), np.: pasażami, biegnikami, trylami, staccatami, wykonywanymi na jednej sylabie tekstu lub wokalizą
mutacja
mutacja
zmiana głosu ludzkiego z dziecięcej na dojrzały na skutek zmian fizjologicznych w obrębie narządów głosu w wyniku rozwoju i wzrostu; zmianie ulegają: krtań, fałdy głosowe i tchawica, przekształcając się w dojrzałe narządy mowy; głos staje się niższy