R1etfoLYWAWFw
Na zdjęciu zespół wokalny - 15 śpiewających, młodych osób. Na pierwszym planie dziewczyna, która najprawdopodobniej śpiewa partię solową. Dziewczyna ma ręce złożone na piersi, zamknięte oczy, jest bardzo zaangażowana w to co robi. Na tle zdjęcia napis: Sopranem i basem.

Sopranem i basem

M‑076‑FOTO0 Źródło: online‑skills.

Jak powstaje głos? Przypomnienie

W głosie ludzkim dźwięk powstaje ze złożonego działania szeregu narządów:

  • tchawica z krtanią i umieszczone w niej więzadła głosowe;

  • płuca wraz z przeponą (aparat oddechowy);

  • nasada, tj. znajdująca się nad krtanią jama gardłowa i nosowa (komory rezonansowe) oraz język, zęby i wargi.

R44xmV6wYWJMD1
Źródło: online-skills, Przekrój twarzy z podpisami budowy gardła i narządów głosu.

Więzadła głosowe posiadają zdolność zbliżania się i rozsuwania, co umożliwia regulowanie (strojenie) głośni. Źródłem dźwięku głosu ludzkiego jest drgający słup powietrza, wprowadzony w drganie podczas przechodzenia przez więzadła. Zmieniający się układ i napięcie więzadeł nadaje głosowi odpowiednią wysokość i dynamikę.
Dźwięk przechodząc przez nasadę, wzmacnia się i nabiera odpowiedniej barwy brzmieniowej. Za pomocą mięśni warg, języka i podniebienia głos łączy się z mową, tworząc śpiew.

Głos ludzki

Głos ludzki jest instrumentem, który można rozwijać i doskonalić. Za pomocą głosu porozumiewamy się – szepczemy, krzyczymy, śpiewamy.

Z cech charakterystycznych dla głosu ludzkiego wyróżnić możemy: rodzaj głosu (żeński, męski, dziecięcy), wysokość (głos wysoki lub niski), barwę (ciemną lub jasną) siłę natężenia dźwięku (głos cichy lub głośny). W śpiewie wyróżniamy głos żeński i męski oraz głos dziecięcy.

RH6Ha6RKG8j9Q
Na ilustracji portret Stanisława Moniuszki. Kompozytor przedstawiony jest jako potężny mężczyzna, z siwiejącymi włosami i bokobrodami. Ubrany jest w koszulę, kamizelkę i marynarkę. Na szyi ma muchę, na nosie okulary w metalowych oprawkach. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Stanisław Moniuszko Pieśń Dziad i Baba. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Stanisław Moniuszko Pieśń "Dziad i Baba". Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. CC BY 3.0
Źródło: AMFN.

Rodzaje głosów ludzkich

Naturalna wysokość głosu zależy od wielu czynników. Posiadaczom głosów niskich łatwiej będzie się śpiewało niższe dźwięki, i na odwrót. Głosy dzieli się na żeńskie oraz męskie, a te z kolei na wysokie i niskie. Poniżej przedstawiono podstawowe rodzaje głosów:

Rodzaje głosów i ich nazwy  (od najwyższych do najniższych):

  • dziecięce: sopran, alt;

  • żeńskie: sopran, mezzosopran, alt;

  • męskie: tenor, baryton, bas.

RiJtHCjXLBlVD
Ćwiczenie 1
Wskaż głosy, które wchodzą w skład wokalnego zespołu męskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. tenor, baryton, bas, 2. sopran, tenor, bas, 3. tenor, baryton, alt
R1Bo4ignk6QeV
Ćwiczenie 2
Wskaż głosy, które wchodzą w skład wokalnego zespołu żeńskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. alt, tenor, bas, 2. sopran, mezzosopran, alt, 3. sopran, mezzosopran, bas
  • Sopran -  najwyższy głos kobiecy lub dziecięcy (u chłopców – dyszkant).

  • Skala sopranu: c1‑c3.

R1e2CfPQttEi31
Skala sopranu, online-skills, CC BY 3.0
RoLtLSpZHVzXV
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Marii Callas. Śpiewaczka jest piękną kobietą, ma duże, ciemne oczy i pięknie wyeksponowane usta. Uczesana jest w niskiego koka, ma perły na szyi i w uszach. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria VIssi d’arte z opery Toska Giacomo Pucciniego. Wykonawca: Maria Callas oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu fragment wzruszającej, spokojnej arii. Śpiewaczka śpiewa pięknie, mocnym i wysokim głosem. Obie zaśpiewane frazy zaczynają się wysoko i schodzą w dół.
Zdjęcie Marii Callas. CC BY 3.0

Ze względu na różną skalę, barwę i dynamikę wyróżniamy trzy rodzaje sopranu:

  1. dramatyczny,

  2. liryczny,

  3. koloraturowy.

RAxe0qdHlFUHL
Ilustracja przedstawia portret Georga Friedricha Haendla autorstwa Balthasara Dennera. Na obrazie widnieje postać mężczyzny w średnim wieku, w jasnej, puszystej peruce. Kompozytor ukazany jest z półprofilu. Pod szyją zawiązany ma biały halsztuk. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu spokojny, refleksyjny utwór w wykonaniu sopranu - wysokiego głosu żeńskiego z akompaniamentem fortepianu.
Portret Georga Friedricha Haendla autorstwa Balthasara Dennera
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

Istnieją również głosy kobiece, których skala nie sięga w górę do najwyższych dźwięków sopranu, ani w dół do najniższych dźwięków altu i nazywa się je mezzosopranem.

Rozróżnia się dwa rodzaje mezzosopranu:

liryczny – eksponujący technikę koloraturową,

dramatyczny – o większej sile brzmienia.

Alt – najniższy głos kobiecy lub dziecięcy. Skala altu: g‑g2.
Nazwa pochodzi od wprowadzonego ok. 1450 roku do polifonicznych utworów głosu contratenor altus (czyt. kontratenor altus) lub krótko altus, tj. wysoki kontratenor (bardzo wysoki głos męski).

R1QkIHv46rUiM1
Skala altu, online-skills, CC BY 3.0
RagD8y3AHFqFE
Na nagraniu Aria “But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth?” z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Arię wykonuje kobieta a niskim głosie - alt z towarzyszeniem fortepianu. Aria rozpoczyna się spokojnie, refleksyjnie. Środkowa część utworu jest bardzo dynamiczna, przebiegi dźwięków są bardzo szybkie, na jednej sylabie śpiewaczka wykonuje bardzo dużo dźwięków.
R3M9JXSD2MHGU
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Ewy Podleś. Śpiewaczka jest elegancką panią, ma średniej długości, lekko kręcone włosy, zaczesane do góry i do tyłu, dyskretny makijaż, w którym mocny akcent stanowią karminowe usta. Ubrana jest w czarną sukienkę, na szyi ma czarny naszyjnik. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Orfeusz i Eurydyka Akt I Scena II -Ciel rivederla potro, autorstwa Christopha Willibalda Glucka, wykonanie Ewa Podleś oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu rzewna i dość dramatyczna aria, częściowo recytowana. Głos śpiewaczki jest nośny, z ciemną barwą, brzmiący dość nisko.
Ewa Podleś
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=8f_NJSdM05Q.

Tenor – wysoki głos męski. Partię głosu tenorowego najczęściej zapisujemy w kluczu wiolinowym (z charakterystyczną ósemką, mówiącą o transpozycji zapisu nutowego o oktawę w dół), rzadziej w kluczu basowym. Skala głosu: c‑c2.
Ze względu na różną skalę, barwę i dynamikę głosu wyróżniamy dwa typy tenorów:

  • liryczny,

  • dramatyczny.

RB8wrHayoWAty1
Skala tenoru, online-skills, CC BY 3.0
ROfCZppz8RJ4E
Na nagraniu aria: " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o wysokim głosie - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest bardzo smutny.
R1LnW1Lqf4lsq
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Alfredo Krausa. Śpiewak na zdjęciu jest w stroju księcia. Stoi w dumnej pozie i szeroko się uśmiecha. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Libiamo z opery Traviata, autorstwa Giuseppe Verdiego, wykonawca Alfredo Kraus, London Philharmonic Orchestra, dyrygent Ricardo Mutti oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu radosna i skoczna aria. Śpiewak śpiewa radośnie, wysokim głosem męskim. Orkiestra gra akompaniament w rytmie szybkiego walca.
RqMgQuj1IlexZ1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podobnie jak w przypadku głosów kobiecych, tu również istnieje głos średni zwany barytonem.

Bas – najniższy głos męski. Partię basu zapisujemy w kluczu basowym. Skala głosu: E‑d1.

R1UpUPaegyteR1
Skala basu, online-skills, CC BY 3.0
Rruv5ncXVPI2C
Na nagraniu aria: "Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o niskim głosie - bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, bardzo szybki, śpiewak wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Głębię głosu słychać w pełnej krasie kiedy wykonuje najniższe dźwięki.

Nazwa bas pochodzi od wprowadzonego ok. 1450 roku głosu contratenor bassus (czyt. kontratenor bassus) lub krótko bassus (kontratenor niski).
Wyróżniamy następujące rodzaje basu:

  • cantante (czyt. kantate) (śpiewny),

  • profondo (głęboki, o najniższej skali),

  • buffo (do wykonywania partii w operach komicznych).

R1Grn7raUYIsQ
Na nagraniu aria "Ten zegar stary” z opery "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszko. Utwór wykonywany jest przez niski głos męski - bas, z akompaniamentem fortepianu. Nastrój utworu jest tajemniczy, dramatyczny. Śpiewak opowiada historię duchów praprababek, które schodzą z obrazów w "Strasznym Dworze" i pyta słuchacza czy się boi.

Głosy te różnią się nie tylko skalą (czyli zakresem możliwych do wykonania dźwięków), ale również innymi cechami – barwą, siłą czy zwinnością. Są głosy cechujące się niezwykłą łatwością śpiewania bardzo szybko i bardzo czysto – to tzw. koloratury.

RF2BT66COD5XZ
Na ilustracji interaktywnej zdjęcie Emmy Matthews. Śpiewaczka na zdjęciu to piękna kobieta. Ma niebieskie oczy i rude, średniej długości włosy. W uszach ma kolczyki z perłami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet, autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: Emma Matthews, Tasmanian Symphony Orchestra, dyrygent Marko Letonja oraz pojawia możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu arię wykonuje bardzo wysoki głos żeński - sopran koloraturowy. Aria jest bardzo trudna, oszałamiająca, zawiera bardzo trudne do zaśpiewania powtarzające się bardzo wysokie dźwięki.
Fot. nieznany, Emma Matthews, 2012, mso.com.au, CC BY 3.0 (ilustracja); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Aria Królowej nocy”, z opery „Czarodziejski flet”
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Istnieje jeszcze wiele odmian poszczególnych głosów, jak np.

Kontratenor – śpiewak płci męskiej, który mimo przebytej mutacji głosu, dzięki odpowiedniej technice jak i wrodzonym uwarunkowaniom jest w stanie operować pełną skalą altu, mezzosopranu lub nawet sopranu.

Basso profondo - najniższy głos męski, o bardzo rozbudowanej skali w dół.

Głosy dziecięce/chłopięce

Naturalna wysokość głosu wynika z budowy naszego aparatu głosowego (długości więzadeł głosowych i wielkości krtani) – im krótsze fałdy głosowe i mniejsza krtań tym głos jest wyższy. Dlatego głos dziecka jest wysoki, ponieważ jego krtań jest bardzo mała. Analogicznie głos dorosłego człowieka jest niższy, ponieważ jego krtań jest większa, a fałdy głosowe – dłuższe. W miarę dorastania krtanie dziewcząt powiększają się w spokojnym tempie, natomiast u chłopców krtań zaczyna rosnąć szybko (między 11 a 15 rokiem życia); poszczególne części zaczynają się rozrastać w różnym tempie – stąd problemy z głosem (faza mutacji). Po tej fazie głos chłopców obniża się o oktawę, a dziewcząt przeciętnie o kwartę.

Dlaczego nasz głos z wiekiem się zmienia?

Malutkie dziecko ma bardzo wysoki głos, bo jego krtań jest jeszcze mała. Wraz z rozwojem i wzrostem i ona się powiększa, a to z kolei wpływa na zmianę głosu. Dziewczęta przechodzą mutację powoli, w dłuższym okresie czasu, co skutkuje obniżeniem ich głosu przeciętnie o kwartę. Natomiast mutacja u chłopców przebiega szybko i gwałtownie, dzieje się to miedzy 11. a 15. rokiem życia. Wówczas krtań chłopców zaczyna gwałtownie rosnąć, na szyi pojawia się zgrubienie zwane jabłkiem Adama, w głosie zachodzą nagłe zmiany, obniża się on nawet o oktawę. Głosy dorosłych kobiet i mężczyzn znacznie różnią się od siebie. Dorośli charakteryzują się niższymi głosami z uwagi na większą krtań i dłuższe struny głosowe.

Możliwości ludzkiego głosu

Wokalista ma możliwość wykreowania za pomocą swojego instrumentu wielu różnych brzmień tego samego dźwięku. Przy stosowaniu odpowiednich technik ma do dyspozycji wiele wokalnych „efektów specjalnych”, które są charakterystyczne dla danych gatunków muzycznych. Są to m.in.:

Biały śpiew – to specyficzny rodzaj śpiewu, typowy dla muzyki ludowej i folkowej. Kładzie nacisk na przenikliwość i natężenie dźwięku, a także na „jaskrawą, jasną” barwę.

RORPwA0iB58KH
Na nagraniu utwór zespołu: „Kapela ze Wsi Warszawa”, pt. „Ej, ty gburski synie”. Utwór jest zestawieniem, pozornie bardzo odległych stylów muzycznych: muzyki rozrywkowej i muzyki etnicznej, folklorystycznej. Wokalistki śpiewają białym głosem, bardzo jaskrawą barwą, mocno, zdecydowanie. Akompaniament jest mieszanką brzmień folkowych, np. cymbałów i rozrywkowych: perkusja, instrumenty elektroniczne.

Śpiew alikwotowy - to rodzaj śpiewu, w którym śpiewający wykorzystuje zjawisko rezonansu. Pozwala ono na wydobycie pozornie więcej niż jednego dźwięku w tym samym czasie, podczas gdy w rzeczywistości fałdy głosowe wytwarzają jeden dźwięk o częstotliwości podstawowej, jednak wzmacniając wybrane alikwoty.

R1QBmF6lc4XfL
Na nagraniu utwór Sweven wykonywany przez Annę‑Marię Hefele. We wstępie wokalistka wykonuje dźwięki, przypominające trochę śpiew, a trochę grę na pile. Dźwięki są mocno rozwibrowane, momentami mamy wrażenie że słychać dwa różne dźwięki. Pomiędzy tymi przygrywkami, wokalistka śpiewa smutną, spokojną piosenkę przy akompaniamencie harfy i akordeonu.

Whistle (gwizdek) – jest to efekt wokalny, ukazujący najwyższe dźwięki ludzkiej skali głosu. Jego nazwa tego pochodzi od specyficznego brzmienia, które osiąga się tym efektem wokalnym przypominającym brzmienie gwizdania w gwizdek.

RXGmPVLYlLSA9
Fragment piosenki „Emotions" w wykonaniu Mariah Carey. Rozpoczyna się bardzo wysokimi dźwiękami wykonanymi przez wokalistkę. Trochę przypominają one piszczenie, trochę gwizdanie.

Beatbox i imitowanie instrumentów głosem – to forma rytmicznego tworzenia dźwięków np. perkusji, linii basu, trąbki, głosów zwierząt lub odgłosów maszyn za pomocą narządów mowy między innymi ust, języka, gardła, krtani.

R1EUsVwKgq8uT
Fragment beat‑boxu. Bardzo rytmiczny utwór. Muzyk odtwarza brzmienie perkusji ustami.
R122QAGMRLGXU1
Ćwiczenie 3
Na zajęciach poznaliśmy podstawowe rodzaje głosów ludzkich. Zaznacz, które z wymienionych to głosy niskie?
Źródło: Aleksandra Sieja, licencja: CC BY 3.0.
RUZK199AAKB6F1
Ćwiczenie 4
Które z wymienionych efektów wokalnych pokazuje najwyższe dźwięki skali głosu? Możliwości: A. gwizdek, B. śpiew biały C. śpiew alikwotowy
Źródło: Aleksandra Sieja.
R1S5V1J94VK89
Ćwiczenie 5
Wskaż które z wymienionych to głosy żeńskie. Możliwe odpowiedzi: 1. alt, 2. mezzosopran, 3. tenor
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RaDgG0YPFJJhx
Ćwiczenie 6
Połącz w pary nazwy głosów ludzkich z odpowiadającym im opisem. Sopran. Możliwe odpowiedzi: 1. wysoki głos męski, 2. średni głos męski, 3. wysoki głos żeński, 4. niski głos żeński. Alt. Możliwe odpowiedzi: 1. wysoki głos męski, 2. średni głos męski, 3. wysoki głos żeński, 4. niski głos żeński. Tenor. Możliwe odpowiedzi: 1. wysoki głos męski, 2. średni głos męski, 3. wysoki głos żeński, 4. niski głos żeński. Baryton. Możliwe odpowiedzi: 1. wysoki głos męski, 2. średni głos męski, 3. wysoki głos żeński, 4. niski głos żeński.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1HkiOi8px946
Ćwiczenie 7
Uszereguj głosy od najwyższego do najniższego. Głosy: 1. alt, 2. sopran, 3. baryton, 4. bas, 5. tenor, 6. mezzosopran.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

a cappella
a cappella

[wym. a kapella] bez akompaniamentu instrumentów

alikwoty
alikwoty

tony składowe dźwięku, których częstotliwości są wielokrotnościami częstotliwości tonu podstawowego; decydują o barwie dźwięku

aria
aria

pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, wchodząca w skład opery, kantaty, oratorium i mszy, różniąca się od poprzedzającego ją często recytatywu rozwiniętą śpiewnym przebiegiem linii melodycznej, stanowiąca wyodrębniony, samodzielny fragment

dyszkant
dyszkant

inaczej sopran chłopięcy, to głos chłopca przed mutacją

intonacja
intonacja

precyzja wydobycia dźwięku, właściwe lub niewłaściwe pod względem wysokości

koloratura
koloratura

wirtuozowskie ozdabianie melodii wokalnej (śpiewu), np.: pasażami, biegnikami, trylami, staccatami, wykonywanymi na jednej sylabie tekstu lub wokalizą

mutacja
mutacja

zmiana głosu ludzkiego z dziecięcej na dojrzały na skutek zmian fizjologicznych w obrębie narządów głosu w wyniku rozwoju i wzrostu; zmianie ulegają: krtań, fałdy głosowe i tchawica, przekształcając się w dojrzałe narządy mowy; głos staje się niższy