R11WLSnIXTkVq1
Ilustracja przedstawia Dwór Moniuszków w Ubielu. Jest to rodzinny dom Stanisława Moniuszki w Ubielu koło Mińska. Na malunku widoczna jest chata ze strzelistym dachem, prowadząca do niej droga oraz drzewa. Na środku napis: Wpływ Stanisława Moniuszki na kształtowanie tożsamości narodowej

Wpływ Stanisława Moniuszki na kształtowanie tożsamości narodowej

Źródło: Ewelina Boesche, licencja: CC0.

Przejdźmy do tematu

Stanisław Moniuszko – dzieciństwo i lata młodzieńcze

R1Q94FHGAQBDS
Adolphe Lafosse, Stanisław Moniuszko
Źródło: cyfrowe.mnw.art.pl, licencja: CC BY 3.0.

Stanisław Moniuszko to obok Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, jeden z największych polskich kompozytorów. Podobnie jak Fryderyk Chopin żył i tworzył w okresie romantyzmu. Moniuszko pozostawił potomnym utwory wokalne i wokalno‑instrumentalne: pieśniPieśńpieśni solowe i chóralne oraz operyOperetkaopery, operetkiOperetkaoperetkibaletyBaletbalety.

R14isdLk7SfkS1
Ilustracja przedstawia kolorowy szkic dworu Moniuszków w Ubielu, w którym wychował się Stanisław Moniuszko. Rysunek został wykonany przez Napoleona Ordy. W centralnym miejscu grafiki znajduje się drewniany dom ze spadzistym dachem oraz dużym, dwukondygnacyjnym portalem kolumnowym. Po lewej stronie budynku umieścił autor zabudowania gospodarcze. Przed domem widnieje otoczony płotem ogród z fontanną pośrodku. Na pierwszym planie, po prawej stronie ilustracji znajduje się duże, rozłożyste drzewo. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: Stanisław Moniuszko urodził się w 1819 roku w majątku Ubiel na Białorusi.
Napoleon Odra, „Dwór Moniuszków w Ubielu”, 1872, Wikipedia, domena publiczna

Już jako dziecko był spokojny i wyjątkowo poważny. Lubił czytać książki, dlatego posiadał rozległą wiedzę z zakresu sztuki.

W wieku 8 lat (1827 r.) Moniuszko zamieszkał w Warszawie. Rodzina Moniuszków (Stanisław z rodzicami) przeniosła się do dużego miasta przede wszystkim dlatego, aby Stanisław mógł się kształcić, również muzycznie. Mimo iż w tym czasie w Warszawie przebywał znany już i podziwiany Fryderyk Chopin, kompozytorzy nigdy się nie spotkali. Od ok. 1830 roku, przez kilka kolejnych lat, w trudnych i niespokojnych czasach walk o wolność ojczyzny, Stanisław dojrzewał do podjęcia decyzji o poświęceniu się muzyce. W 1837 r. wyjechał do Berlina – ówczesnego europejskiego centrum muzycznego, gdzie podjął studia muzyczne. Kształcił się tam przez 3 lata. Po powrocie do kraju (1840 r.) zamieszkał w Wilnie, gdzie był organistą, nauczycielem muzyki i kompozytorem. Nowo napisane utwory wykonywały z wielkim zapałem istniejące tam wówczas: orkiestra (nie należąca do najlepszych) i chór (złożony z muzycznych amatorów).

Ciekawostka

Moniuszko wywodził się z rodziny szlacheckiej herbu Krzywda.

RsbxwS8peDKB3
Herb Krzywda (herb szlachecki)
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Stanisław Moniuszko - twórca opery narodowej

Polecenie 1

Obejrzyj prezentację pt. Stanisław Moniuszko - twórca opery narodowej

R7K2DtgUnSYBT
Prezentacja połączona z komentarzem lektora pt.: “Stanisław Moniuszko - twórca opery narodowej.”. Pierwszy slajd poświęcony jest operze Halka. Wyświetlony zostaje portret Stanisława Moniuszki i afisz promujący operę Halka. Lektor czyta: Latem 1846 roku Moniuszko ponownie przybył do Warszawy, gdzie bywał na koncertach i poznawał wielu znanych artystów, literatów, śpiewaków i malarzy. Zainspirowany poematem jednego z młodych twórców Włodzimierza Wolskiego, skomponował operę opartą na poznanym temacie, była to opera pod tytułem “Halka”. Na kolejnych slajdach sceny z Halki, wystawianej w Teatrze Opera Nova w Bydgoszczy. Lektor opowiada: Akcja opery rozgrywa się w polskich górach. Halka to góralska dziewczyna, którą pokochał, a następnie porzucił młody szlachcic, Janusz. Kiedy w wiejskim kościele poślubia on młodą szlachciankę, Halka z wielkiej rozpaczy rzuca się do rzeki i ginie. Halkę kocha góral Jontek, ale niestety nie udaje mu się uratować dziewczyny. Oprócz głównych bohaterów na scenie występują górale i szlachta w narodowych strojach. Dzieło jest przepełnione pięknymi melodiami arii i skocznymi tańcami góralskimi. Autor prezentuje w niej również Polskie tańce narodowe, majestatyczny polonez i porywający mazur. Opera porusza kwestie nierówności społecznej. Utwór Aria Jontka “Szumią jodły na gór szczycie’, wykonanie artyści Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Tu odtworzona zostaje muzyka. Wykonuje ją śpiewak - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Tenorowa Aria Jontka - to pełna bólu i żalu skarga po odepchnięciu przez ukochaną. Premiera opery miała miejsce w Wilnie w 1848 roku, przyjęta została z zachwytem i wzruszeniem, choć wykonanie było bardzo skromne: bez dekoracji, kostiumów i z niepełną orkiestrą. W czasie powstania “Halki” w Warszawie wielką popularnością cieszyły się dzieła obce opery: włoskie, niemieckie i francuskie. Na scenie Warszawskiej wystawiono operę dopiero 10 lat po premierze Wileńskiej. W Warszawie “Halka” odniosła spektakularny sukces. Kolejną operą przedstawioną w prezentacji jest “Straszny dwór”. W prezentacji pojawiają się zdjęcia ze spektaklu na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej a lektor czyta: Kolejnym wielkim dziełem kompozytora była opera “Straszny dwór”. Jest to muzyczna opowieść o braciach Stefanie i Zbigniewie, którzy ślubowali, że nigdy się nie ożenią, a całe swoje życie poświęcą na służbę ojczyźnie. Po wielu zabawnych scenach opera kończy się jednak podwójnymi zaręczynami braci z Hanną i Jadwigą córkami Miecznika. Skąd tytuł opery? Dwór Miecznika nazwano Strasznym, ponieważ miały się go bać okoliczne panny. Ich strach przed staropanieństwem wywoływał fakt, że od wielu pokoleń mieszkające w nim panny bardzo szybko wychodziły za mąż, odbierając młodzieńców dziewczętom z okolicy. Opera została skomponowana w latach 1861‑1864, libretto napisał Jan Chęciński. Jest to dzieło romantyczno‑komediowe z silnym zabarwieniem patriotycznym. Przedstawiony wątek patriotyczny był powodem wielkiej popularności opery wśród polskiej publiczności, jak i niechęci ze strony zaborcy, władz rosyjskich. Premiera dzieła, która miała miejsce 28 września 1865 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie, była wielką manifestacją patriotyczną. Kompozytor pokazał w “Strasznym dworze” kunszt budowy dzieła dramatycznego, integrując zarazem tradycyjne polskie pieśni i tańce mazur, polonez, krakowiak. Dzieło jest uważane za najlepszą operę Moniuszki i najlepszy tego typu utwór polski XIX wieku. Basowa Aria Skołuby, starego żołnierza i klucznika na dworze Miecznika, w której opowiada on Maciejowi historię zegara, grającego kuranty. Tu odtworzona zostaje Aria Skołuby. Wykonana jest przez śpiewaka śpiewającego basem, z akompaniamentem fortepianu. Na koniec lektor podsumowuje: Innymi znanymi operami Moniuszki są Verbum Nobile, Fils, Paria i Hrabina. Moniuszko tworzył także operetki i balety. Kompozytor zmarł na atak serca w 1872 roku w Warszawie, spoczywa na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.

Straszny dwór

Straszny dwór – opera w czterech aktachAktaktach, librettoLibrettolibretto - Jan Chęciński.

Po klęsce powstania styczniowego (1863 – 1864) dla Polaków nastał czas żałoby narodowej, zaborcy zaś nasilili represje wobec społeczeństwa polskiego. Moniuszko postanowił skomponować dzieło, które byłoby pocieszeniem dla polskiego narodu. Dziełem tym stała się opera Straszny dwór, której akcja rozgrywała się w przeszłości, ponieważ łatwiej było w ten sposób przemycić treści narodowe przed cenzurą carską. Moniuszko chciał tym dziełem dodać otuchy zmartwionemu społeczeństwu, które utraciło kolejną nadzieję na wolną Polskę. Opera Straszny dwór oddaje tragicznego ducha czasu zaborów po upadku powstania styczniowego, jednak prace nad operą Moniuszko rozpoczął jeszcze przed jego wybuchem w roku 1861.

Premiera opery odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie w roku 1865. Dzieło zachwyciło i oczarowało Polaków, stało się przyczynkiem do manifestowania uczuć patriotycznych, idealnie odpowiadało na potrzeby polskiego społeczeństwa. Niestety, bardzo szybko zareagowały na to władze carskie, uznały treści narodowe za zbyt niebezpieczne i po trzecim przedstawieniu operę zdjęto z afiszy. Mimo ogromnego sukcesu, Moniuszko nie doczekał się za życia wznowienia przedstawień. Dopiero w 1901 roku odbyła się premiera opery we Lwowie, w 1946 roku w Poznaniu, Bytomiu i Wrocławiu, w 1947 w Krakowie.

Przeczytaj fragment recenzji z Gazety Muzycznej i Teatralnej z dnia 13 października 1865 roku.

Jakieś wewnętrzne ciepło opanowało nas , gdyśmy słuchali tej muzyki tak swojskiej, tak naszej – pisał po premierze Strasznego dworu Józef Sikorski – że mimowolnie poczuwaliśmy się do pewnej solidarności z kompozytorem, który – zdawało się – jakby nam, słuchaczom, wyjął z piersi jakąś cząstkę naszej duszy i tę ozdobił i upiększył, ułożył w cudną całość i to wszystko nam do podziwu przedstawił.

Źródło

Źródło

Akcja opery rozgrywa się w drugiej połowie XVII wieku, w tradycyjnym polskim dworze szlacheckim. Przedstawia staropolskie obyczaje i życie w dawnej, silnej i wolnej Polsce.

Bracia, Stefan i Zbigniew, wracają do domu po wyprawie wojennej. Składają przysięgę, że nigdy się nie ożenią, ponieważ muszą być zawsze gotowi do obrony ojczyzny. Dzieje się jednak inaczej, bracia poznają dwie siostry szlachcianki, w których się z wzajemnością zakochują. Mimo wielu perypetii i utrudnień ze strony różnych osób, historia miłości kończy się szczęśliwie - Stefana żeni się z Hanną, a Zbigniew z Jadwigą.

Straszny dwór emanuje polskością: pięknymi strojami szlachty polskiej, atmosferą polskości w dworze szlacheckim, muzyką, w której Moniuszko przemycił melodie i rytmy polskich tańców narodowych – poloneza, mazura, krakowiaka.

Posłuchaj ariiAriaarii Miecznika z II aktu „Kto z mych dziewek serce której”, napisanej w rytmie polonezaPolonezpoloneza. Jest ona pochwałą patriotyzmu. Miecznik to ojciec Jadwigi i Hanny, przyjaciel Stolnika, ojca Stefana i Zbigniewa. W swojej arii śpiewa o tym, jacy powinni być przyszli mężowie jego córek. Mają być odważni, rycerscy, waleczni, mają pielęgnować polskie tradycje, żyć w umiłowaniu Boga, ludzi i ojczyzny. Stolnik w tym opisie ukazuje cechy, jakimi powinni odznaczać się polscy patrioci.

RDtTJhS12XnhV
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Stanisława Moniuszko. Mężczyzna w średnim wieku, wzrok ma skierowany na widza. Moniuszko ma krótkie włosy, ubrany jest w granatową marynarkę i białą koszulę. Kompozytor ma charakterystyczny głęboki dołek w brodzie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się napis: Solista i Orkiestra Teatru Wielkiego Opery Narodowej oraz zostanie odtworzony utwór muzyczny aria Miecznika z II aktu opery „Straszny dwór”. Utwór jest dostojny w rytmie poloneza, w tempie umiarkowanym. Wykonuje go męski głos, akompaniuje orkiestra. Tekst traktuje o tym, jacy powinni być przyszli mężowie córek Miecznika: mają być odważni, rycerscy, waleczni i mają pielęgnować polskie tradycje.
Portret Stanisława Moniuszko: ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przed tobą basowaBasbasowa aria Skołuby z III aktu opery Ten zegar stary. Skołuba w arii opowiada budzące grozę historie o piekielnych kurantach wygrywanych prze zepsuty zegar oraz o obrazach przedstawiających prababki Miecznika, które wychodzą z ram i kłócą się. Wszystko to ma dziać się wówczas, kiedy przebywają tam obcy goście.

RLhtqG1VPvaau
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę z przedstawienia operowego Stanisława Moniuszki „Straszny dwór" w reżyserii Davida Pountneya. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się napis: Muzycy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz zostanie odtworzony utwór muzyczny „Aria Skołuby” z opery “Straszny dwór”. Utwór wykonywany przez niski głos męski z akompaniamentem fortepianu. Nastrój utworu jest tajemniczy, dramatyczny. Śpiewak opowiada historię duchów praprababek, które schodzą z obrazów w Strasznym Dworze i pyta słuchacza, czy się boi.
Scena z przedstawienia operowego Stanisława Moniuszki „Straszny dwór" w reżyserii Davida Pountneya: ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Duch polskości obecny jest także w scenach zbiorowych, m.in. w finałowym mazurzeMazurmazurze. Zanim posłuchasz mazura, przeczytaj fragment tekstu, który śpiewają artyści. Oddaje on charakter tego tańca narodowego oraz jego ludowe pochodzenie, zwraca też uwagę na rolę muzyki w życiu ludzi.

Hej zagrajcie siarczyście rżnijcie nam od ucha
smykiem rwać ogniście puzon w grzmot niech dmucha
grajcie nam ogniście smykiem rwać ogniście
puzon w grzmot niech dmucha hejże zgodnie wraz.
Ach muzyka to cudo cieszy po i wzruszy
Nie da nas owładnąć nudą Ona rajem duszy
To uczucia maluje to w nas zapał budzi
Ona uszlachetnia ludzi z nią rozkoszy czas.

Ona wszystkich sztuk jest chlubą najdawniejszą w świecie
A z nią nawet lubo kiedy źle na świecie
Więc gdy rozwesela niechaj brzmi kapela
Skrzypki trąby flety i buczący bas…

RQgsk7AyjBibS
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę Mazura z opery „Straszny dwór" w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca WARSZAWIANKA. Na zdjęciu kilka par ubranych w strój kontuszowy, w którym zazwyczaj tańczy się mazura. Panie mają suknie do łydki, barwne płaszczyk obszyty futerkiem i czapeczkę, również obszytą futerkiem. Panowie ubrani są w kontusz, z ozdobnym szerokim pasem, na głowie mają futrzaną czapkę, ozdobioną piórami. Pary ustawione są jedna za drugą, poruszają się energicznie w tym samym kierunku. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz zostanie odtworzona muzyka. Utwór jest bardzo żywiołowy, głośny, dynamiczny. Śpiewa go chór mieszany z akompaniamentem orkiestry symfonicznej. Śpiewacy śpiewają tekst: Hej zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam do ucha. Tekst ten w pełni oddaje charakter muzyki.
Mazur z opery Straszny Dwór, Źródło: zpe.gov.pl

Halka

Halka – opera w dwóch lub czterech aktach, libretto – Włodzimierz Wolski.

W operze Halka przedstawiona jest miłość łącząca góralską dziewczynę, Halkę, oraz szlachcica Janusza. Niestety, Halka nie może liczyć na ślub ze szlachcicem – Janusz żeni się z córką Stolnika - Zofią, która również jest szlachcianką. Cierpi również góral Jontek, który kocha Halkę, lecz ona wierzy zwodniczym obietnicom Janusza. Ostatecznie dziewczyna popada w obłęd i z rozpaczy rzuca się ze skały w nurt górskiej rzeki. Halka to opera, w której ukazane są tragiczne losy ludzi pochodzących z dwóch warstw społecznych. Inspiracją do Halki były wydarzenia z 1846 roku, związane z buntem polskich chłopów. Jako opera dwuaktowa powstała w Wilnie, dwa kolejne zaś akty Moniuszko dopisał w Warszawie. Wersja czteroaktowa odniosła wówczas ogromny sukces.

Posłuchaj arii Jontka Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka.

R1crLXKf5EnW71
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat programu z „Halką” z sezonu 1948/1949 w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Na środku plakatu jest napisane: Halka Opera narodowa Stanisława Moniuszki. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Muzycy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz zostanie oraz odtworzony zostanie utwór muzyczny aria Jontka „Szumią jodły na gór szczycie” z opery „Halka”. Utwór wykonuje wysoki głos męski z akompaniamentem fortepianu. Utwór zaczyna się melancholijnie i bardzo spokojnie. Mężczyzna śpiewa tęskną melodię. Momentem kulminacyjnym jest moment, w którym śpiewa tekst "Oj Halino, Oj jedyna dziewczyno moja".
Plakat programu z opery „Halka”
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

Czy tylko opery?

Stanisław Moniuszko – twórca pieśni

Obok utworów wokalno‑instrumentalnych, w okresie wileńskim powstało również wiele pieśni, które wydane zostały w 12 tomach (6 za życia kompozytora, 6 po jego śmierci) pod wspólnym tytułem Śpiewniki domowe.

RcHYlzclSvneN1
Okładka III tomu „Śpiewnika domowego”, cdn.imslp.org, CC BY 3.0

Teksty do swoich utworów wybierał kompozytor z twórczości największych polskich poetów: Jana Kochanowskiego i Adama Mickiewicza oraz autorów XIX wiecznych: Józefa Ignacego Kraszewskiego, Jana Czeczota, Władysława Syrokomli czyli Ludwika Kondratowicza, Teofila Lenartowicza i Józefa Korzeniowskiego.

Polecenie 2
Zapoznaj się z opisem alternatywnym pieśni Dziad i baba. Zwróć uwagę na treść pieśni.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym pieśni Dziad i baba. Zwróć uwagę na treść pieśni.
RIWgB7eBB5Gpf
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.

Dziad i baba to żartobliwa pieśń o starych małżonkach, którzy wciąż zapewniają się o swojej miłości. Sytuacja zmienia się gdy do drzwi puka Śmierć. W perspektywie śmierci zarówno żona, jak i mąż myślą tylko o sobie. Pieśń jest satyrą na ludzki egoizm i zakłamanie.

Słuchając pieśni, zwróć uwagę na związek muzyki i tekstu: fragmentom opowiadającym o przyjemnych sytuacjach towarzyszy spokojna i łagodna muzyka, która w momentach traktujących o śmierci zmienia się w dynamiczną, mocną a nawet nerwową. Ponieważ pieśń wykonywana jest przez solistę z akompaniamentem fortepianu, który wokalnie zaprezentować musi kilka występujących w niej postaci, wokalista zmienia barwę głosu, a tym samym charakter poszczególnych fragmentów.

Pieśni ze zbioru Śpiewniki domowe przeznaczone były do wspólnego śpiewania w domu, w gronie miłośników muzyki. Przez lata powstało ich ponad 300. Pieśni obejmują bardzo szeroką tematykę: od pieśni idyllicznych, przez refleksyjne, religijne, patriotyczne, historyczne, obyczajowe i miłosne do fantastycznych. Były wśród nich proste, ludowe melodie do śpiewania, wielozwrotkowe pieśni z refrenem, ale również rozbudowane, bogate ballady, dumki i romanse. Większość posiada walory artystyczne. Niektóre pełnią funkcje utworów pedagogicznych, inne kompozycji żartobliwych dla dzieci, a część powstała dla śpiewaków. W pieśniach Moniuszko nawiązał do polskiego folkloruFolklorfolkloru, wprowadzając charakterystyczne zwroty melodyczne oraz rytmikę tańców: mazura, krakowiakaKrakowiakkrakowiaka i poloneza. Do tych, które zdobyły największa popularność należą: Prząśniczka, Chochlik, Pieśń wieczorna, Krakowiaczek, Znasz li ten kraj, Kozak, Stary kapral, Dziad i baba, Trzech Budrysów. Na ich piękno składają się melodie, ale też ciekawy, ilustracyjny, podkreślający nastrój akompaniament fortepianowy.

Wysłuchaj pieśni Prząśniczka

R1EikXQ2gA456
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.

Prząśniczka to pieśń z charakterystycznym, ilustrującym terkot kołowrotka akompaniamentem i prowadzoną na jego tle melodią. Opowiada o dziewczynie, która po odjeździe narzeczonego szybko znajduje nowego adoratora. Wykonywana jest przez solistę z akompaniamentem fortepianu. Pieśń utrzymana jest w szybkim, motorycznym tempie. W czwartej zwrotce, po tekście: prysła wątła nić, melodia nagle urywa się. Ta przerwana melodia ma symbolizować zapomnienie dziewczyny o młodzieńcu. W finale znów powraca motoryczny motyw muzyczny.

Polecenie 3
Opowiedz treść pieśni „Prząśniczka”.
Opowiedz treść pieśni „Prząśniczka”.

1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki,
Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki.

Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!

2.Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną,
Łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną.

Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!

3.Gładko idzie przędza, wesoło dziewczynie,
Pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.

Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!

4.Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza
I innemu rada dziewczyna ochocza.

Kręć się kręć wrzeciono! Prysła wątła nić.
Wstydem dziewczę płonie,
Wstydź się dziewczę, wstydź!

R1QjMamZ2qbh31
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło pt. „Prząśniczka”. Wiejska dziewczyna, w skupieniu zwija wełnę w kłębuszek, używając motowidła nazywanego wijatką koziołkową. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się napis: Muzycy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz zostanie oraz odtworzony zostanie utwór muzyczny „Prząśniczka” Stanisława Moniuszko. Utwór wykonuje wysoki głos żeński z akompaniamentem fortepianu. Akompaniament jest bardzo szybki, imituje kręcący się kołowrotek. Kobieta śpiewa tekst o dziewczynach, które przędą nić.
Apoloniusz Kędzierski, Prządka, Źródło: zpe.gov.pl

Inne utwory Moniuszki

Ponadto Moniuszko komponował baletyBaletbalety, operetkiOperetkaoperetki, kantatyKantatakantaty, mszeMszamsze, utwory symfoniczneMuzyka symfonicznautwory symfoniczne, kameralneMuzyka kameralnakameralne (kwartety smyczkoweKwartet smyczkowykwartety smyczkowe) i instrumentalne na fortepian.

Pamięć o kompozytorze

O wielkości zasług Moniuszki można się przekonać również obecnie. Najlepszym dowodem jest to, że jego opery stanowią stały repertuar operOperaoper i teatrów muzycznych. W polskim życiu kulturalnym na stałe zagościł Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski, istnieje również kilka towarzystw muzycznych kultywujących pamięć o kompozytorze.

Warto pamiętać również o tym, że Senat RP przyjął uchwałę ustanawiającą rok 2019 Rokiem Stanisława Moniuszki. W związku z 200. rocznicą urodzin kompozytora, oddano w niej hołd „wybitnemu artyście, który swoje życie i twórczość poświęcił krzewieniu polskiej muzyki – stawiając go za wzór patriotyzmu”.

Polecenie 4

Obejrzyj film o Stanisławie Moniuszce.

R1a3AgEQjnvtz
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko”
R1cg37cdCG7S5
Ćwiczenie 1
Moniuszko dorastał w atmosferze patriotyzmu a jego dom rodzinny odwiedzali znakomici goście. Połącz w pary imię i nazwisko z wykonywanym zajęciem.
RhDcXGSgkrq8N
Ćwiczenie 2
Wskaż wszystkie formy, jakie komponował Stanisław Moniuszko. Możliwe odpowiedzi: 1. Opery, 2. Msze, 3. Pieśni, 4. Kantaty, 5. Balety, 6. Operetki, 7. Poematy symfoniczne, 8. Musicale, 9. Wodewile.
Rjpk1mdbXXTok
Ćwiczenie 3
Który rok Senat RP ustanowił Rokiem Stanisława Moniuszki?
R17SN3SVSCi4E
Ćwiczenie 4
Którą z oper Moniuszko napisał po upadku powstania styczniowego „ku pokrzepieniu serc” rodaków? Możliwe odpowiedzi: 1. Straszny dwór, 2. Halka, 3. Hrabina.
R1KSBdKF3sZqT
Ćwiczenie 5
Uzupełnij zdanie. Zbiór pieśni Stanisława Moniuszki obejmujący 12 tomów nosi tytuł 1. Śpiewnik domowy, 2. Śpiewnik narodowy, 3. Śpiewnik salonowy, 4. Śpiewnik ludowy.
RBe7AkAYaURwE
Ćwiczenie 6
Opowiedz, o czym jest opera "Straszny Dwór".
R1FCUSfhGJ1G2
Ćwiczenie 6
Wskaż kompozytorów z tej samej epoki, w której tworzył Moniuszko.
R17jCJZ4ymvGz
Ćwiczenie 7
Na podstawie informacji o utworze "Mazur z opery Straszny Dwór", z którym można było zapoznać się podczas lekcji, określ, jaki jest charakter tego tańca.
Źródło: online skills sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
RPYKGwZJzwKyc
Ćwiczenie 7
Uporządkuj tekst Mazura z opery Straszny Dwór. Zwróć uwagę na rymy i treść. Pierwszy wers zaczyna się od słów "Hej zagrajcie siarczyście...".
RXoBGVUpYSqaJ
Ćwiczenie 8
Wskaż tytuł utworu, który nie jest operą Moniuszki? Możliwe odpowiedzi: 1. Halka, 2. Prząśniczka, 3. Straszny dwór, 4. Paria
R1CqXX8Rch30M1
Ćwiczenie 9
Przyporządkuj imiona do nazwisk polskich kompozytorów. 1. Penderecki. Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof 2. Szymanowski Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof 3. Lutosławski Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof 4. Chopin Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof 5. Moniuszko Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
R1LPbj1YMSWiJ1
Ćwiczenie 10
Określ czy cytowany tekst pochodzi z pieśni czy z arii. 1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki... 2. Szumią jodły na gór szczycie... 3. Był sobie dziad i baba bardzo starzy oboje... 4. Ten zegar stary od stu lat kuranty ciął jak z nut...
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
Rflsm7rDURj661
Ćwiczenie 11
Określ czy wymienione postacie są bohaterami opery Halka czy opery Straszny Dwór. 1. Hanna, 2. Halina, 3. Janusz, 4. Skołuba, 5. Stefan, 6. Miecznik, 7. Jontek, 8. Jadwiga, 9. Zbigniew.
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
Ćwiczenie 12
RIWgB7eBB5Gpf
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
R1G1K0RxEZ9oD
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
R11wLDV6uBbv6
Na nagraniu Aria Jontka "Szumią jodły na gór szczycie". Śpiewak - tenor z towarzyszeniem fortepianu śpiewa smutną, pełną żałości arię. Jontek rozpacza po stracie ukochanej.
RPOaBRa2PsUQT
Na nagraniu Aria Skołuby Stanisława Moniuszki. Utwór wykonuje śpiewak - bas z towarzyszeniem fortepianu. Śpiewak opowiada historię zegara i Strasznego Dworu. Chce przestraszyć słuchaczy i pyta czy się boją.
R11YMRkOMkAHJ1
Wskaż jaki nastrój i charakter mają wymienione utwory 1. Szumią jodły Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 2. Prząśniczka Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 3. Dziad i baba Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 4. Ten zegar stary Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia.
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
R14V9UHAt3F12
Ćwiczenie 12
Połącz w pary tytuł utworu Moniuszki z fragmentem tekstu.
R1HqKOmKxVdRg1
Ćwiczenie 13
Określ czy wymienione tytuły są tytułami pieśni czy oper. 1. Znasz li ten kraj, 2. Straszny dwór, 3. Verbum nobile, 4. Paria, 5. Stary kapral, 6. Flis, 7. Krakowiaczek, 8. Dziad i baba, 9. Halka, 10. Pieśń wieczorna, 11. Kozak, 12. Prząśniczka, 13. Hrabina.
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
Polecenie 5
RZHvan9HyuNAl
Wyszukaj informacje na temat instytucji upowszechniających kulturę muzyczną w Twoim regionie, kraju i na świecie. Zaproponuj wydarzenia artystyczne związane z promocją kultury narodowej, które te instytucje obecnie promują. Podczas poszukiwania informacji skorzystaj z dowolnych źródeł, np. wydawnictw książkowych, multimedialnych i innych dostępnych w sieci.

Słownik pojęć

Akt
Akt

część utworu dramatycznego lub przedstawienia teatralnego

Aria
Aria

pieśń solowa z akompaniamentem orkiestry, składająca się zwykle z dwóch części, występuje w operze lub w innej wielkiej formie wokalno‑instrumentalnej: w oratorium, operetce, kantacie

Balet
Balet

forma widowiska teatralnego, którego zasadnicze elementy stanowią ruch, muzyka i oprawa scenograficzna, powiązane wspólną myślą przewodnią

Bas
Bas

najniższy głos męski

Folklor
Folklor

ludowa twórczość artystyczna

Kantata
Kantata

(wł. cantare, śpiewać) - utwór wokalny, złożony z arii, recytatywów, duetów, ansambli, chórów i ritornelów instrumentalnych. Kantata rozwinęła się we Włoszech na początku XVII w. jako świecki utwór na głos solo z towarzyszeniem instrumentów

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych

Krakowiak
Krakowiak

żywy polski taniec ludowy w takcie 2/4, z charakterystycznym rytmem synkopowanym i z akcentem na słabej części taktu

Kujawiak
Kujawiak

polski taniec ludowy, odmiana mazura, w tempie umiarkowanym, w takcie ¾; towarzyszy mu melodia śpiewana, liryczna; występuje w formie stylizowanej również pod nazwą mazurka (F. Chopin, K. Szymanowski)

Kwartet smyczkowy
Kwartet smyczkowy

utwór na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę

Libretto
Libretto

tekst słowny utworu muzyczno‑scenicznego, np. opery, operetki, oratorium”; 2. „scenariusz do baletu; librecista – autor libretta

Mazur
Mazur

żywy, skoczny polski taniec ludowy w takcie ¾, oparty na charakterystycznym rytmie punktowanym, z akcentem na drugiej lub trzeciej ćwierci

Msza
Msza

cykliczna kompozycja wokalna lub wokalno‑instrumentalna, przeznaczona do wykonania w kościele podczas obrzędu m. świętej

Muzyka kameralna
Muzyka kameralna

muzyka skomponowana na niewielką liczbę instrumentów muzycznych

Muzyka symfoniczna
Muzyka symfoniczna

muzyka przeznaczona do wykonywania przez orkiestrę o różnym składzie instrumentów

Opera
Opera

dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą

Operetka
Operetka

muzyczny utwór sceniczny o charakterze rozrywkowym

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego, np. w staroż. Grecji z akompaniamentem liry, kitary, w czasach nowoż. gitary, od końca XVIII w. najczęściej fortepianu (p. na głos męski lub żeński, także duety, tercety itd., niektóre p. chóralne); b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry (p. orkiestrowe, symfoniczne); d) a cappella (p. powszechne, p. chóralne).

Polonez
Polonez

polski taniec narodowy tańczony parami w chodzonym korowodzie; też: muzyka do tego tańca lub utwór muzyczny oparty na jego rytmie

Utwory kameralne
Utwory kameralne

utwory skomponowane na niewielką liczbę instrumentów muzycznych

Utwory symfoniczne
Utwory symfoniczne

utwory pisane na orkiestrę symfoniczną

Wokalna muzyka
Wokalna muzyka

muzyka przeznaczona do śpiewu, zaopatrzona w tekst słowny, którego ilustracją jest śpiewana melodia; tekst nadaje muzyce wokalnej właściwości programowe przez co oddziałuje ona bardziej wyraziście niż muzyka instrumentalna