Na zdjęciu na drewnianej powierzchni leżą nuty a na nich trąbka. Na środku napis: Wczoraj, dziś i jutro muzyki - Warszawska Jesień w środku lata
Na zdjęciu na drewnianej powierzchni leżą nuty a na nich trąbka. Na środku napis: Wczoraj, dziś i jutro muzyki - Warszawska Jesień w środku lata
Wczoraj, dziś i jutro muzyki - Warszawska Jesień w środku lata
Źródło: online-skills.
Przejdźmy do tematu
Warszawska Jesień - Powstanie festiwalu
Muzyka polska od wielu lat święci tryumfy na scenie muzyki współczesnej. Sukces zawdzięczą m.in. festiwalowi Warszawska Jesień, na którym są prezentowane nowe techniki oraz teoretyczne przygotowanie dla nowych twórców. Festiwal służy konfrontacji różnych stylów muzycznych z całego świata.
Polecenie 1
R1VIorOPPbz50
Posłuchaj jak brzmi trailer Warszawskiej Jesieni z 2016 roku. Napisz, jak możesz określić muzykę, która była prognozowana i prezentowana podczas festiwalu? Próbuj porównać z muzyką z innych epok. Jeżeli chcesz więcej porównań wyszukaj nagrania z tego festiwalu.
R5vBmwgEMz9oo
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
Trailer „Warszawskiej Jesieni 2016”, www.warszawska‑jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawskiej Jesieni 2016”, www.warszawska‑jesien.art.pl, CC BY 3.0
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
Polecenie 1
R1N5RuLl14n43
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
Trailer „Warszawskiej Jesieni 2016”, www.warszawska‑jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawskiej Jesieni 2016”, www.warszawska‑jesien.art.pl, CC BY 3.0
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
R1bxVNz1z8A8a
Wyszukaj dowolny artykuł na temat Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Napisz o tym co cię zaintrygowało w tym artykule na temat tego festiwalu. Wklej link do tego artykułu.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej narodził się w roku 1956 na fali odwilży po latach stalinowskiej dyktatury. Pomysł jego zorganizowania pojawił się w roku 1955 w Związku Kompozytorów PolskichZwiązek Kompozytorów PolskichZwiązku Kompozytorów Polskich. Największy w tym udział mieli kompozytorzyKompozytorkompozytorzy Tadeusz Baird i Kazimierz Serocki.
R1MTez8KjxYTH1
Na pożółkłej kartce wniosek napisany na maszynie o treści: Wniosek w sprawie "Warszawskiej Jesieni”. Walne Zgromadzenie Członków Związku Kompozytorów Polskich poleca przyszłemu Zarządowi Głównemu Związku Kompozytorów Polskich wszczęcie u czynników państwowych, w pierwszym rzędzie, w Ministerstwie Kultury i Sztuki oraz w Komitecie Współpracy Kulturalnej z Zagranicą natychmiastowych starań o organizowanie stałych Festiwali Muzycznych pod nazwą "Warszawska Jesień Muzyczna". Festiwale te odbywałyby się wczesną jesienią i miałyby charakter międzynarodowy, tak jeżeli chodzi o repertuar, jak i o wykonawców. Pierwszy tego rodzaju Festiwal winien odbyć się jesienią 1956 roku. Dokument podpisali Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki. Na dole umieszczono miejscowość i datę: Warszawa, dnia 6 czerwca 1955. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja:
Pierwszy festiwal trwał od 10 do 20 października 1956 r. Następny odbył się dopiero w roku 1958. Później Warszawskie Jesienie inaugurowane były już co roku w II połowie września (z małą przerwą w 1982 r. z uwagi na stan wojenny).
Na pożółkłej kartce wniosek napisany na maszynie o treści: Wniosek w sprawie "Warszawskiej Jesieni”. Walne Zgromadzenie Członków Związku Kompozytorów Polskich poleca przyszłemu Zarządowi Głównemu Związku Kompozytorów Polskich wszczęcie u czynników państwowych, w pierwszym rzędzie, w Ministerstwie Kultury i Sztuki oraz w Komitecie Współpracy Kulturalnej z Zagranicą natychmiastowych starań o organizowanie stałych Festiwali Muzycznych pod nazwą "Warszawska Jesień Muzyczna". Festiwale te odbywałyby się wczesną jesienią i miałyby charakter międzynarodowy, tak jeżeli chodzi o repertuar, jak i o wykonawców. Pierwszy tego rodzaju Festiwal winien odbyć się jesienią 1956 roku. Dokument podpisali Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki. Na dole umieszczono miejscowość i datę: Warszawa, dnia 6 czerwca 1955. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja:
Pierwszy festiwal trwał od 10 do 20 października 1956 r. Następny odbył się dopiero w roku 1958. Później Warszawskie Jesienie inaugurowane były już co roku w II połowie września (z małą przerwą w 1982 r. z uwagi na stan wojenny).
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R6B6LAQMQZF2N
Plakat sześćdziesiątej Warszawskiej Jesieni. Na intensywnym żółtym tle namalowana jest wstążka, zwijająca się w 3 spirale. Wstążka jest niebieska, z dwoma małymi ciemnoróżowymi fragmentami. Nad wstążką liczby: 61. 62. 63. 64. 65. 260. 66. 67. 160. Na dole napisy: 60 Warszawska Jesień Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej. 15 - 23 września 2017.
Plakat sześćdziesiątej Warszawskiej Jesieni
Źródło: online-skills, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Organizatorzy
Głównym organizatorem festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich, natomiast współorganizatorami: Filharmonia Narodowa, Polskie Radio Program II.
Warszawską Jesień wspierają: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, polskie media oraz instytucje i firmy prywatne.
Program Warszawskiej Jesieni układany jest od 1959 roku przez specjalną Komisję Repertuarową, w której skład wchodzą polscy kompozytorzy, dyrygenci, teoretycy i krytycy muzyczni.
Najważniejsze koncerty festiwalu odbywają się w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Założenia festiwalu
początkowo: zapoznanie polskiej publiczności z nowoczesną muzyką zachodnią, otwarcie artystycznych granic Polski, wspomaganie rozwoju muzyki polskiej;
przedstawienie wielości zjawisk i tendencji w muzyce naszych czasów;
prezentacja polskiej muzyki współczesnej;
spotkania i wymiana idei artystycznych.
Polecenie 2
Wysłuchaj nagrania. Zapisz jakie dźwięki słyszałeś. Co przypominały Ci te dźwięki? W jaki sposób powstały?
RI9UmuWsTBvy8
Na nagraniu Trailer "Warszawska Jesień 2011". Słychać: odgłosy zegarów, hałas rozmów, dźwięki elektroniki, glissanda na instrumentach, grę na marimbie, muzykę elektroniczną, szuranie szczotek, grę na saksofonie z olbrzymim pogłosem, rytmy muzyki dance.
Na nagraniu Trailer "Warszawska Jesień 2011". Słychać: odgłosy zegarów, hałas rozmów, dźwięki elektroniki, glissanda na instrumentach, grę na marimbie, muzykę elektroniczną, szuranie szczotek, grę na saksofonie z olbrzymim pogłosem, rytmy muzyki dance.
Trailer „Warszawska Jesień 2011”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawska Jesień 2011”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawska Jesień 2011”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawska Jesień 2011”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Na nagraniu Trailer "Warszawska Jesień 2011". Słychać: odgłosy zegarów, hałas rozmów, dźwięki elektroniki, glissanda na instrumentach, grę na marimbie, muzykę elektroniczną, szuranie szczotek, grę na saksofonie z olbrzymim pogłosem, rytmy muzyki dance.
RD1hLVmYZr91A
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2
RGS9RMSNJM1TO
Odpowiedz na pytanie: Jakimi środkami wyrazu może posługiwać się muzyka współczesna?
Sięgnij pamiecią do poprzednich tematów, w których były przedstawiane wspólczesne kierunki i techniki w muzyce. Przy odpowiedzi na to pytanie zainspirój się również możliwosciami współcesnej technologii.
Muzyka współczesna posługuje się szerokim wachlarzem środków wyrazu, w tym nietradycyjnymi technikami kompozytorskimi, takimi jak atonalność, aleatoryzm czy polirytmia, które łamią klasyczne zasady harmonii i rytmu. Kompozytorzy często korzystają z nowych instrumentów elektronicznych oraz technologii cyfrowych, które umożliwiają tworzenie dźwięków wcześniej nieosiągalnych. Ważnym środkiem wyrazu jest również eksperymentowanie z formą, ciszą i hałasem, które stają się równoprawnymi elementami kompozycji. Muzyka współczesna często sięga po nietypowe sposoby wydobywania dźwięków, np. przez rozszerzone techniki gry na instrumentach czy używanie przedmiotów codziennego użytku jako instrumentów. Wreszcie, inspiracje kulturowe i filozoficzne, takie jak minimalizm, serializm czy improwizacja, nadają muzyce współczesnej unikalny charakter i głęboką refleksję nad współczesnym światem. Ponadto współczesna technologia odgrywa kluczową rolę w muzyce, umożliwiając kompozytorom i artystom tworzenie, przetwarzanie i manipulowanie dźwiękiem w sposób wcześniej niemożliwy. Programy do cyfrowej obróbki dźwięku, syntezatory oraz algorytmy sztucznej inteligencji pozwalają na tworzenie innowacyjnych kompozycji i performansów, poszerzając granice muzycznej ekspresji.
Wielcy artyści Warszawskich Jesieni.
Przez 60 lat swojej działalności i rozwoju Warszawska Jesień gościła wielu znakomitych polskich i zagranicznych kompozytorów. Najczęściej grywanym na festiwalu kompozytorem był Witold Lutosławski (za życia wykonano jego utwory 49 razy). Podczas koncertów prezentowano dzieła zarówno klasyków XX wieku (m.in. Arnolda Schoenberga [czytaj: szynberga], Beli Bartoka, Igora Strawińskiego) jak i awangardystów (m.in.: Pierre’a Bouleza [czytaj: piera buleza], Johna Cage’a [czytaj: dżona kjdża] oraz najważniejszych twórców polskiej muzyki XX wieku (m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna).
Slajd 1 z 10
R15GBR5SBSFDB
Na czarno‑białym zdjęciu znajduje się Witold Lutosławski ,ukazany jako dyrygent. Ubrany jest w białą koszulę, czarny frak, pod szyją ma białą muchę, Kompozytor w ręku trzyma batutę. W tle widać niewyraźne sylwetki wielu ludzi.
Witold Lutosławski
Źródło: online-skills.
RJBbp4Vhw5Qly1
Ilustracja przedstawia poważnego Arnolda Schoenberga. Mężczyzna ukazany z lewego półprofilu. Ubrany jest w garnitur oraz koszulę z krawatem.
Arnold Schoenberg, .schoenberg.at, CC BY 3.0
R18R6OG9BPAOG1
Ilustracja przedstawia uśmiechniętego Bela Bartoka. Starszy mężczyzna ukazany jest w pozycji siedzącej. Ubrany jest w marynarkę oraz koszulę z krawatem.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1A6kab4S7ZLK1
Ilustracja przedstawia siedzącego Igora Strawińskiego. Mężczyzna ukazany jest na tle biblioteczki.
Igor Strawiński, seattleopera50.com, CC BY 3.0
R2AC4MKUDPAJP1
Ilustracja przedstawia zdjęcie podpartego Pierre Bouleze. Starszy mężczyzna ukazany jest w pozycji frontalnej oraz od ramion w górę.
Źródło: presspack.rte.ie, licencja: CC BY 3.0.
R1JMBBD7AAZE51
Ilustracja przedstawia fotografię Johna Cage’a. Starszy mężczyzna ukazany od ramion w górę. W tle widoczny jest gruby, marszczony materiał.
Źródło: online-skills, domena publiczna.
RAJQETZA42RO81
Ilustracja przedstawia fotografię Krzysztofa Pendereckiego. Mężczyzna opiera się o czarny fortepian. Ubrany jest w koszulę oraz marynarkę.
Źródło: online-skills, domena publiczna.
RN2CDKSKQ1VFB1
Ilustracja przedstawia fotografię podpartego i zamyślonego Wojciecha Kilara. Mężczyzna siedzi na krześle. Ukazany jest w pozycji frontalnej oraz od ramion w górę
Źródło: online-skills, domena publiczna.
R1KTJ2wAavVeA1
Ilustracja przedstawia fotografię uśmiechniętego Henryka Mikołaja Góreckiego. Mężczyzna ukazany jest na tle biblioteczki z książkami.
Henryk Mikołaj Górecki, ocdn.eu, CC BY 3.0
R15PFH4SQ6T1G1
Ilustracja przedstawia podpartego Pawła Mykietyna, stojącego przy oknie.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Instrumentarium Warszawskiej Jesieni.
Podczas festiwalu publiczność może usłyszeć i zobaczyć zarówno instrumenty tradycyjne (orkiestrowe), instrumenty muzyki dawnej, jak i rzadko używane, np.: fortepian preparowanyFortepian preparowanyfortepian preparowany.
Polecenie 3
Posłuchaj instrumentów prezentowanych w nowatorskiej formie. Przeczytaj informacje na ich temat.
R19OVJUS6GZG8
Ilustracja przedstawia fortepian preparowany. Na zdjęciu otwarty fortepian. W środku fortepianu, na strunach położone są: kamienie, gumowe rękawiczki, kartka, patyki. Dokoła fortepianu ustawione są mikrofony. Przy fortepianie siedzi pianista. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetlają się dodatkowe informacje: Fortepian preparowany to fortepian poddany modyfikacjom, bądź też wykorzystywany w sposób odmienny od tradycyjnej techniki gry, w celu osiągnięcia nietypowej barwy dźwięku. Wprowadzony przez Johna Cage'a, który zaczął wykorzystywać w ten sposób fortepian w eksperymentalnych kompozycjach z lat czterdziestych XX wieku. Preparacja może polegać na włożeniu między struny fortepianu różnych elementów, np. śrub, sztućców, gwoździ, nałożeniu na struny koralików lub nakrętek. Modyfikacje sposobu gry obejmują, m.in. uderzanie w struny bezpośrednio w pudle rezonansowym z pominięciem mechanizmu młoteczkowego fortepianu, np. pałkami. Oprócz informacji pojawia się też możliwość odtworzenia utworu Johna Cage'a “Piąta Sonata na fortepian preparowany”. Utwór jest rytmiczny, dość wesoły, fortepian pełni jednocześnie rolę instrumentu melodycznego, harmonicznego i perkusyjnego.
Ilustracja przedstawia fortepian preparowany. Na zdjęciu otwarty fortepian. W środku fortepianu, na strunach położone są: kamienie, gumowe rękawiczki, kartka, patyki. Dokoła fortepianu ustawione są mikrofony. Przy fortepianie siedzi pianista. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetlają się dodatkowe informacje: Fortepian preparowany to fortepian poddany modyfikacjom, bądź też wykorzystywany w sposób odmienny od tradycyjnej techniki gry, w celu osiągnięcia nietypowej barwy dźwięku. Wprowadzony przez Johna Cage'a, który zaczął wykorzystywać w ten sposób fortepian w eksperymentalnych kompozycjach z lat czterdziestych XX wieku. Preparacja może polegać na włożeniu między struny fortepianu różnych elementów, np. śrub, sztućców, gwoździ, nałożeniu na struny koralików lub nakrętek. Modyfikacje sposobu gry obejmują, m.in. uderzanie w struny bezpośrednio w pudle rezonansowym z pominięciem mechanizmu młoteczkowego fortepianu, np. pałkami. Oprócz informacji pojawia się też możliwość odtworzenia utworu Johna Cage'a “Piąta Sonata na fortepian preparowany”. Utwór jest rytmiczny, dość wesoły, fortepian pełni jednocześnie rolę instrumentu melodycznego, harmonicznego i perkusyjnego.
Fortepian preparowany
Źródło: zpe.gov.pl.
RNdgf21ps0aT5
Na ilustracji: cytra elektryczna. Na zdjęciu znajduje się instrument z dwunastoma strunami. Z kawałkiem drewna zamiast pudła rezonansowego. Na kablu przyczepiony do instrumentu jest przedmiot, przypominający śrubokręt. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Cytra elektryczna - to tzw. Moodswinger. Instrument muzyczny, należący do grupy chordofonów szarpanych. Stworzył go w roku 2006 Yuri Landman, holenderski muzyk i lutnik. Brzmienie instrumentu trochę przypomina cymbały, trochę gitarę elektryczną, jest mocno brzęczące i hałaśliwe.
Na ilustracji: cytra elektryczna. Na zdjęciu znajduje się instrument z dwunastoma strunami. Z kawałkiem drewna zamiast pudła rezonansowego. Na kablu przyczepiony do instrumentu jest przedmiot, przypominający śrubokręt. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Cytra elektryczna - to tzw. Moodswinger. Instrument muzyczny, należący do grupy chordofonów szarpanych. Stworzył go w roku 2006 Yuri Landman, holenderski muzyk i lutnik. Brzmienie instrumentu trochę przypomina cymbały, trochę gitarę elektryczną, jest mocno brzęczące i hałaśliwe.
Cytra elektryczna, Źródło: zpe.gov.pl
R12eYIu00kGvy
Na zdjęciu syntezator. Instrument składa się z około czterooktawowej klawiatury i mnóstwa przycisków i potencjometrów. Po lewej stronie klawiatury są dwa przyciski i dwa kółka. Na górze, nad klawiaturą na pionowej "desce rozdzielczej" znajduje się 11 przycisków i 40 potencjometrów. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Syntezator to instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku. Podstawową cechą syntezatora, odróżniającą go od innych instrumentów elektronicznych (np. organów elektronicznych i tzw. keyboardów), jest to, że użytkownik instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku. Przedstawione brzmienie jest sztuczne, komputerowe, lekko brzęczące, oparte na zmieniającej się częstotliwości dźwięku.
Na zdjęciu syntezator. Instrument składa się z około czterooktawowej klawiatury i mnóstwa przycisków i potencjometrów. Po lewej stronie klawiatury są dwa przyciski i dwa kółka. Na górze, nad klawiaturą na pionowej "desce rozdzielczej" znajduje się 11 przycisków i 40 potencjometrów. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Syntezator to instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku. Podstawową cechą syntezatora, odróżniającą go od innych instrumentów elektronicznych (np. organów elektronicznych i tzw. keyboardów), jest to, że użytkownik instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku. Przedstawione brzmienie jest sztuczne, komputerowe, lekko brzęczące, oparte na zmieniającej się częstotliwości dźwięku.
Syntezator, Źródło: zpe.gov.pl
Polecenie 3
R1CQsW2VrIau3
Ilustracja przedstawia fortepian preparowany. Na zdjęciu otwarty fortepian. W środku fortepianu, na strunach położone są: kamienie, gumowe rękawiczki, kartka, patyki. Dokoła fortepianu ustawione są mikrofony. Przy fortepianie siedzi pianista. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetlają się dodatkowe informacje: Fortepian preparowany to fortepian poddany modyfikacjom, bądź też wykorzystywany w sposób odmienny od tradycyjnej techniki gry, w celu osiągnięcia nietypowej barwy dźwięku. Wprowadzony przez Johna Cage'a, który zaczął wykorzystywać w ten sposób fortepian w eksperymentalnych kompozycjach z lat czterdziestych XX wieku. Preparacja może polegać na włożeniu między struny fortepianu różnych elementów, np. śrub, sztućców, gwoździ, nałożeniu na struny koralików lub nakrętek. Modyfikacje sposobu gry obejmują, m.in. uderzanie w struny bezpośrednio w pudle rezonansowym z pominięciem mechanizmu młoteczkowego fortepianu, np. pałkami. Oprócz informacji pojawia się też możliwość odtworzenia utworu Johna Cage'a “Piąta Sonata na fortepian preparowany”. Utwór jest rytmiczny, dość wesoły, fortepian pełni jednocześnie rolę instrumentu melodycznego, harmonicznego i perkusyjnego.
Ilustracja przedstawia fortepian preparowany. Na zdjęciu otwarty fortepian. W środku fortepianu, na strunach położone są: kamienie, gumowe rękawiczki, kartka, patyki. Dokoła fortepianu ustawione są mikrofony. Przy fortepianie siedzi pianista. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetlają się dodatkowe informacje: Fortepian preparowany to fortepian poddany modyfikacjom, bądź też wykorzystywany w sposób odmienny od tradycyjnej techniki gry, w celu osiągnięcia nietypowej barwy dźwięku. Wprowadzony przez Johna Cage'a, który zaczął wykorzystywać w ten sposób fortepian w eksperymentalnych kompozycjach z lat czterdziestych XX wieku. Preparacja może polegać na włożeniu między struny fortepianu różnych elementów, np. śrub, sztućców, gwoździ, nałożeniu na struny koralików lub nakrętek. Modyfikacje sposobu gry obejmują, m.in. uderzanie w struny bezpośrednio w pudle rezonansowym z pominięciem mechanizmu młoteczkowego fortepianu, np. pałkami. Oprócz informacji pojawia się też możliwość odtworzenia utworu Johna Cage'a “Piąta Sonata na fortepian preparowany”. Utwór jest rytmiczny, dość wesoły, fortepian pełni jednocześnie rolę instrumentu melodycznego, harmonicznego i perkusyjnego.
Fortepian preparowany, Źródło: zpe.gov.pl
R2vuTHtaCtWRQ
Na ilustracji: cytra elektryczna. Na zdjęciu znajduje się instrument z dwunastoma strunami. Z kawałkiem drewna zamiast pudła rezonansowego. Na kablu przyczepiony do instrumentu jest przedmiot, przypominający śrubokręt. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Cytra elektryczna - to tzw. Moodswinger. Instrument muzyczny, należący do grupy chordofonów szarpanych. Stworzył go w roku 2006 Yuri Landman, holenderski muzyk i lutnik. Brzmienie instrumentu trochę przypomina cymbały, trochę gitarę elektryczną, jest mocno brzęczące i hałaśliwe.
Na ilustracji: cytra elektryczna. Na zdjęciu znajduje się instrument z dwunastoma strunami. Z kawałkiem drewna zamiast pudła rezonansowego. Na kablu przyczepiony do instrumentu jest przedmiot, przypominający śrubokręt. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Cytra elektryczna - to tzw. Moodswinger. Instrument muzyczny, należący do grupy chordofonów szarpanych. Stworzył go w roku 2006 Yuri Landman, holenderski muzyk i lutnik. Brzmienie instrumentu trochę przypomina cymbały, trochę gitarę elektryczną, jest mocno brzęczące i hałaśliwe.
Cytra elektryczna, Źródło: zpe.gov.pl
RXebjvUJFcZQw
Na zdjęciu syntezator. Instrument składa się z około czterooktawowej klawiatury i mnóstwa przycisków i potencjometrów. Po lewej stronie klawiatury są dwa przyciski i dwa kółka. Na górze, nad klawiaturą na pionowej "desce rozdzielczej" znajduje się 11 przycisków i 40 potencjometrów. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Syntezator to instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku. Podstawową cechą syntezatora, odróżniającą go od innych instrumentów elektronicznych (np. organów elektronicznych i tzw. keyboardów), jest to, że użytkownik instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku. Przedstawione brzmienie jest sztuczne, komputerowe, lekko brzęczące, oparte na zmieniającej się częstotliwości dźwięku.
Na zdjęciu syntezator. Instrument składa się z około czterooktawowej klawiatury i mnóstwa przycisków i potencjometrów. Po lewej stronie klawiatury są dwa przyciski i dwa kółka. Na górze, nad klawiaturą na pionowej "desce rozdzielczej" znajduje się 11 przycisków i 40 potencjometrów. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Syntezator to instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku. Podstawową cechą syntezatora, odróżniającą go od innych instrumentów elektronicznych (np. organów elektronicznych i tzw. keyboardów), jest to, że użytkownik instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku. Przedstawione brzmienie jest sztuczne, komputerowe, lekko brzęczące, oparte na zmieniającej się częstotliwości dźwięku.
Syntezator, Źródło: zpe.gov.pl
RqDysfedRPmrV
Przeczytaj informacje na temat instrumentów prezentowanych podczas festiwalu Warszawska Jesień. Dodatkowo jeśli chcesz wyszukaj informacje na temat współczesnych instrumentów lub nowych rozwiązań brzmieniowych związanych z instrumentami tradycyjnymi. Napisz ciekawostkę, która szczególnie Ciebie zainteresowała.
Polecenie 4
Wysłuchaj nagrania, następnie zapisz jakie instrumenty w nim słyszałeś.
RlPE7MwPQEVJe
Utwór muzyczny: Dźwiękowy spot sześćdziesiątej edycji festiwalu Warszawska Jesień. Na nagraniu słychać szybką, rytmiczną grę na fortepianie preparowanym.
Utwór muzyczny: Dźwiękowy spot sześćdziesiątej edycji festiwalu Warszawska Jesień. Na nagraniu słychać szybką, rytmiczną grę na fortepianie preparowanym.
Spot „60.Warszawska Jesień”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Spot „60.Warszawska Jesień”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Dźwiękowy spot sześćdziesiątej edycji festiwalu Warszawska Jesień. Na nagraniu słychać szybką, rytmiczną grę na fortepianie preparowanym.
RchHayN3YmPS4
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 4
R1UJR6VXC6Z4Q
Odpowiedz na pytanie: Co to jest fortepian preparowany?
Powyżej znajdziesz definicję.
Fortepian preparowany to instrument, w którym dźwięk jest zmieniany poprzez umieszczenie różnych przedmiotów, takich jak śruby, kawałki gumy czy papier, pomiędzy strunami lub na nich. Tego rodzaju preparacje pozwalają na uzyskanie nowych, niekonwencjonalnych brzmień, które mogą przypominać perkusyjne lub metaliczne dźwięki. Technika ta została szczególnie spopularyzowana przez amerykańskiego kompozytora Johna Cage’a w połowie XX wieku, który używał fortepianu preparowanego w swoich eksperymentalnych kompozycjach.
Imprezy towarzyszące, wydawnictwa.
Oprócz głównych koncertów Warszawskiej Jesieni wprowadzono również imprezy towarzyszące – koncerty, spotkania z kompozytorami, prezentacje książek, fotografii. Istnieje również internetowe radio festiwalowe, Kronika Dźwiękowa (każdego roku publikowane są wybrane utwory wykonane podczas festiwalu; zadaniem jest propagowanie muzyki polskiej – wydawane w 500 egzemplarzach).
W 2011 roku organizatorzy Warszawskiej Jesieni zainicjowali nowy projekt – Mała Warszawska Jesień. Przeznaczony został dla najmłodszych odbiorców w wieku od 4 do 12 lat. Zamiarem twórców było oswojenie młodych słuchaczy z nowymi, niepokojącymi dźwiękami oraz zachęcenie rodziców do uczestniczenia, ze swoimi pociechami, w koncertach i warsztatach.
Polecenie 5
Wysłuchaj nagrania, podczas słuchania zwórć uwagę na niepokojące dźwięki w nim przedstawione.
Ra81SSEcFpGKD
Na nagraniu spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie, jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery, zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
Na nagraniu spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie, jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery, zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
Mała Warszawska Jesień, www.warszawska‑jesien.art.pl, CC BY 3.0
Mała Warszawska Jesień, www.warszawska‑jesien.art.pl, CC BY 3.0
Na nagraniu spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie, jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery, zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
Polecenie 5
RNNJ1N6383SEV
Zapoznaj się z opisem alternatywnym nagrania z Małej Warszawskiej Jesieni i odpowiedz na pytanie: Jakie nietypowe dźwięki słychać na tym nagraniu?
RVNH34GV52OLT
Na nagraniu spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie, jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery, zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
Na nagraniu spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie, jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery, zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
Mała Warszawska Jesień, www.warszawska‑jesien.art.pl, CC BY 3.0
Mała Warszawska Jesień, www.warszawska‑jesien.art.pl, CC BY 3.0
Na nagraniu spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie, jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery, zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
Informacje znajdziesz w opisie utworu.
Na nagraniu słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie, jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery, zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki „Do, re, mi”, znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
RNFiahDd6Gklo
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty, nietypowe dla muzyki klasycznej wcześniejszych epok, można usłyszeć na Warszawskiej Jesieni?
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty, nietypowe dla muzyki klasycznej wcześniejszych epok, można usłyszeć na Warszawskiej Jesieni?
Podczas lekcji pojawiły się instrumenty, które można zobaczyć i usłyszeć podczas ”Warszawskich Jesieni” . Przyporządkuj prawidłowe nazwy do ilustracji.
Określ czy zdanie jest prawdziwe: Podczas festiwalu Warszawska Jesień muzycy grają zarówno na instrumentach tradycyjnych jak i współczesnych.
RgkQ8z45vZWih
Ćwiczenie 2
Podczas festiwalu prezentowana jest muzyka wielu kompozytorów polskich i zagranicznych. Którego twórcy utwory brzmiały najczęściej? Możliwe odpowiedzi: 1. Krzysztof Penderecki, 2. Witold Lutosławski, 3. Wojciech Kilar
Podczas festiwalu prezentowana jest muzyka wielu kompozytorów polskich i zagranicznych. Którego twórcy utwory brzmiały najczęściej?
Krzysztof Penderecki
Witold Lutosławski
Wojciech Kilar
Rn3Jfsmdwmr9E
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj imię kompozytora do jego nazwiska: Krzysztof Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Witold Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Wojciech Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Henryk Mikołaj Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar John Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar
Przyporządkuj imię kompozytora do jego nazwiska: Krzysztof Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Witold Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Wojciech Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Henryk Mikołaj Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar John Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar
Przyporządkuj imię kompozytora do jego nazwiska.
Penderecki, Kilar, Górecki, Cage, Lutosławski
Krzysztof
Witold
Wojciech
Henryk Mikołaj
John
R1BwRbHUjuVbF
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania: 1. Kiedy odbyła się pierwsza Warszawska Jesień? 2. Gdzie odbywają się najważniejsze koncerty Warszawskiej Jesieni? 3. Kto był pomysłodawcą festiwalu?
Odpowiedz na pytania: 1. Kiedy odbyła się pierwsza Warszawska Jesień? 2. Gdzie odbywają się najważniejsze koncerty Warszawskiej Jesieni? 3. Kto był pomysłodawcą festiwalu?
Połącz hasła i daty z lewej kolumny z opisami z prawej kolumny.
odbył się 60. jubileuszowy festiwal <i>Warszawska Jesień</i>, odbywają się tam główne koncerty <i>Warszawskiej Jesieni</i>, po raz pierwszy odbył się Międzynarodowy Festiwal <i>Warszawska Jesień</i>, są pomysłodawcami festiwalu, organizatorzy <i>Warszawskiej Jesieni</i>
1956
Filharmonia Narodowa w Warszawie
Związek Kompozytorów Polskich
2017
Tadeusz Baird i Kazimierz Serocki
R1dqJsGyXzvsN
Ćwiczenie 5
Wybierz właściwe dokończenie zdania. Międzynarodowy Festiwal Warszawska Jesień to prezentacje: Możliwe odpowiedzi: 1. muzyki dawnej, 2. muzyki współczesnej, 3. muzyki rozrywkowej.
Międzynarodowy Festiwal Warszawska Jesień to prezentacje:
muzyki dawnej
muzyki współczesnej
muzyki rozrywkowej
RCgOgMAlvxOeL
Ćwiczenie 6
Wybierz właściwe dokończenie zdania. Mała Warszawska Jesień to: Możliwe odpowiedzi: 1. Instytucja muzyczna dla dzieci w Warszawie, 2. Imprezy dla dzieci towarzyszące festiwalowi muzycznemu, 3. Koncerty i warsztaty dla dzieci
Mała Warszawska Jesień to:
Instytucja muzyczna dla dzieci w Warszawie
Imprezy dla dzieci towarzyszące festiwalowi muzycznemu
Koncerty i warsztaty dla dzieci
R7fTdBZJZfoDG
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Od którego roku odbywa się festiwal Warszawska Jesień?
Odpowiedz na pytanie: Od którego roku odbywa się festiwal Warszawska Jesień?
R1FulkwGDajIq
Podaj trzy pomysły związane z preparacją fortepianu. Uzasadnij swój wybór.
Polecenie 6
Spróbuj wcielić się w awangardowego twórcę muzyki. Przy pomocy dowolnej technologii stwórz awangardowy utwór muzyczny. Staraj kierować się własną inwencją i kreatywnością. Możesz użyć gotowych aplikacji lub programów do tworzenia i zapisywania muzyki lub nagrać i przetworzyć materiał od samych podstaw. Użyj tradycyjnych brzmień, głosów zwierząt, maszyn, miasta itp. Kreuj efekty i nowe brzmienia. Użyj swojego głosu, improwizuj, twórz dowolne struktury dźwiękowe. Zagraj na dowolnym instrumencie melodie, schematy rytmiczne, akompaniament. Możesz również stworzyć partyturę utworu, w którym zaproponujesz autorską notację muzyczną. Podejmij próbę tworzenia z inną osobą. Wykonajcie utwór wg Twoich wskazówek. Stwórzcie do utworu ilustrację ruchową, plastyczną lub inne pozamuzyczne przedstawienie treści utworu. Zaprezentuj utwór na forum lub w mediach społecznościowych. Zbierz informacje zwrotne na temat swojego utworu. Porozmawiaj z uczniami i uczennicami ze swojej klasy na temat swojego dzieła w języku obcym, którego uczycie się w szkole.
Słownik pojęć
Awangardyści
Awangardyści
przedstawiciele lub zwolennicy awangardyzmu – kierunku w XX‑wiecznej sztuce, charakteryzującego się sprzeciwem wobec tradycji i powszechnie panującym regułom estetycznym
Cytra elektryczna
Cytra elektryczna
tzw. Moodswinger. instrument muzyczny, należący do grupy chordofonów szarpanych. Stworzył go w roku 2006 Yuri Landman, holenderski muzyk i lutnik
Fortepian preparowany
Fortepian preparowany
fortepian poddany modyfikacjom, bądź też wykorzystywany w sposób odmienny od tradycyjnej techniki gry, w celu osiągnięcia nietypowej barwy dźwięku. Wprowadzony przez Johna Cage'a, który zaczął wykorzystywać w ten sposób fortepian w eksperymentalnych kompozycjach z lat czterdziestych XX wieku. Preparacja może polegać na włożeniu między struny fortepianu różnych elementów np. śrub, sztućców, gwoździ, nałożeniu na struny koralików lub nakrętek. Modyfikacje sposobu gry obejmują m.in. uderzanie w struny bezpośrednio w pudle rezonansowym z pominięciem mechanizmu młoteczkowego fortepianu, np. pałkami.
Klasycy XX wieku
Klasycy XX wieku
kompozytorzy tworzący w XX wieku dzieła muzyczne uznane za doskonałe, wzorcowe ( m.in.: Igor Strawiński, Bela Bartok, Arnold Schoenberg, Witold Lutosławski)
Kompozytor
Kompozytor
twórca utworów muzycznych
Syntezator
Syntezator
instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku. Podstawową cechą syntezatora, odróżniającą go od innych instrumentów elektronicznych (np. organów elektronicznych i tzw. keyboardów), jest to, że użytkownik instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku.
Związek Kompozytorów Polskich
Związek Kompozytorów Polskich
polskie stowarzyszenie zrzeszające kompozytorów i muzykologów organizujące koncerty, konferencje muzkologiczne, wystawy, konkursy, konkursy kompozytorskie, gromadzące informacje dotyczące współczesnej muzyki polskiej