Pogoda ma duży wpływ na gospodarkę. Niedobór opadów i związana z nim susza wpływają na obniżenie produkcji rolniczej. Z kolei ulewne deszcze wywołują powodzie i powodują olbrzymie straty w infrastrukturze publicznej, zabudowie oraz w rolnictwie. Długo trwające mrozy w połączeniu z opadami śniegu paraliżują transport i komunikację, wymuszają także znaczące zwiększenie środków przeznaczonych na walkę z gołoledzią. Chłodne i deszczowe lato odbija się na kondycji branży turystycznej, ludzie wybierają bowiem inne, często położone za granicą, miejsca wypoczynku, gwarantujące słoneczną i bezdeszczową pogodę..

RYDpLZzJnuKRO
Szadź na jabłoni
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Scharakteryzujesz wpływ klimatuklimatklimatupogodypogodapogody na rolnictwo, transport i turystykę w Polsce

  • Wyjaśnisz wpływ zmienności pogody w Polsce na rolnictwo, transport i turystykę.

Cechy klimatu i pogody w Polsce

Polska leży w strefie klimatu umiarkowanego przejściowego, pomiędzy klimatem umiarkowanym morskim na zachodzie a klimatem umiarkowanym kontynentalnym na wschodzie. Powoduje to dużą zmienność i różnorodność typów pogody, spowodowaną napływem nad obszar Polski różnorodnych mas powietrza.

W Polsce wyróżnia się 6 klimatycznych pór roku. Między zimą a wiosną oraz między jesienią a zimą istnieją wyraźne pory przejściowe, w czasie których temperatury utrzymują się w pobliżu zera. Czas trwania poszczególnych pór roku jest zróżnicowany regionalnie. Lato jest najdłuższe na Nizinie Śląskiej, Nizinie Szczecińskiej, Ziemi Lubuskiej i w zachodniej części Kotliny Sandomierskiej. Z kolei zima trwa najdłużej na Pojezierzu Suwalskim. Na wybrzeżu wszystkie pory roku zaczynają się później, co ma związek z bliskością morza. W najwyższych partiach gór zima jest mroźna i długa, a termiczne lato w ogóle nie występuje.

Tabela 1. Średnia dobowa temperatura dla pór roku występujących w Polsce.

Pory roku

Średnia dobowa temperatura (°C)

przedwiośnie

od 0°C do 5°C

wiosna

od 5°C do 15°C

lato

≥ 15°C

jesień

od 5°C do 15°C

przedzimie

od 0°C do 5°C

zima

≤ 0°C

Indeks górny Źródło: imgw.pl; licencja CC BY‑SA 3.0. Indeks górny koniec

Przejściowość klimatu powoduje, że na obszarze Polski występuje duża zmienność pogody w ciągu roku (szczególnie na przełomie jesieni i zimy oraz zimy i wiosny), a także w kolejnych latach – lata o typowej pogodzie dla klimatu kontynentalnego z mroźną zimą i upalnym latem przeplatają się z latami o pogodzie typowej dla klimatu morskiego z łagodną zimą i chłodnym deszczowym latem.

Dodatkowo zmiany klimatu powodują występowanie coraz częstszych anomalii pogodowychanomalia pogodowaanomalii pogodowych, powodujących, że zmienność typu pogody zachodzi nieraz z dnia na dzień, a nawet niekiedy z godziny na godzinę. Związane jest z nimi występowanie ekstremalnych zjawisk pogodowych, do których należą m.in.:

  • skrajnie niskie i skrajnie wysokie temperatury powietrza,

  • brak opadów i wywołana nim susza,

  • gwałtowne opady i wywołane nimi podtopienia i powodzie,

  • gwałtowne burze z gradobiciem,

  • silne wiatry.

Przy dużym nasileniu mogą one prowadzić do klęsk żywiołowych, wpływających m.in. na uprawy rolnicze, transport i turystykę oraz pozostałe działy gospodarki.

Wpływ pogody na rolnictwo

Ponieważ w południowo‑zachodniej części kraju zima jest znacznie krótsza niż w północno‑wschodniej, wiosenne prace polowe rozpoczynają się tam wcześniej, wcześniej także prowadzone są żniwa, po których zostaje jeszcze wystarczająco długi czas na wzrost poplonów lub dłuższe wypasanie bydła na pastwiskach. Z kolei w części północno‑wschodniej wiosna przychodzi późno, a jesień wcześnie. Nadejściu tych pór roku towarzyszą późne wiosenne i wczesne jesienne przymrozki. Krótszy okres wegetacyjny utrudnia stosowanie poplonów, a także powoduje konieczność przyspieszenia prac polowych. W górach zima jest długa, mroźna i śnieżna, a więc zarówno zasiewy, jak i żniwa wykonywane są tu znacznie później niż na nizinach.

Dla upraw rolniczych istotne znaczenie ma długość okresu wegetacyjnego, czyli okresu, w którym roślinność może się rozwijać ze względu na dostateczną ilość wilgoci i ciepła. W Polsce jest to okres ze średnią dobową temperaturą powietrza powyżej 5°C. Trwa on od ostatnich przymrozków wiosennych do pierwszych przymrozków jesiennych.

RtyFC8g4iipov1
Długość okresu wegetacyjnego w Polsce – średnia dla lat 1971–2000
Źródło: Anna Nieróbca, Wpływ zmiany klimatu na rolnictwo, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznastwa, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z obserwacji wieloletnich wynika, że długość okresu wegetacyjnego w ostatnich dziesięcioleciach waha się w nizinnej części kraju od 200 dni na Suwalszczyźnie do ponad 230 dni na Dolnym Śląsku. W górach jest on najkrótszy i trwa 100–150 dni. Najwcześniej, średnio już przed 25 marca, rozpoczyna się on na południowym zachodzie kraju (w rejonie Leszna, Wrocławia i Głogowa) oraz w rejonie Tarnowa, a najpóźniej, dopiero po 15 kwietnia, na Pojezierzu Suwalskim i w górach. Najwcześniej, przed 25 października, kończy się na Pojezierzu Suwalskim i w górach, a najpóźniej w pasie biegnącym wzdłuż wybrzeża Bałtyku, doliną Odry, Niziną Śląską i Kotlinami Podkarpackimi. Polska otrzymuje w okresie wegetacyjnym dostateczną ilość ciepła do uprawy wszystkich ważniejszych ziemiopłodów strefy umiarkowanej.

Przedstawione prawidłowości wynikają z wieloletnich obserwacji i pomiarów elementów klimatu. Mogą one jednak ulegać zmianom w przypadku występowania dużej zmienności pogody, powodując nieurodzaj. Generalnie najwyższe plony występują w tych latach, w których w okresie wzrostu i rozwoju roślin uprawnych opady są dostatecznie obfite przy stosunkowo niskich temperaturach powietrza. W takich warunkach wilgoć w glebie utrzymuje się długo, zaopatrując rośliny w wodę. Niedobór opadów, któremu towarzyszy wysoka temperatura powietrza, powoduje szybkie parowanie wody z gleby, co sprawia, że rośliny w okresie dojrzewania cierpią wskutek jej braku, pojawia się susza, a wraz z nią następuje niszczenie gleby przez wiatr.

Wpływ pogody na uprawę rolniczą jest jednak zależny nie tylko od współwystępowania i zmienności jej składników, ale także od wymagań poszczególnych gatunków uprawnych.

Na przykład dobre plony zbóż (żyta, pszenicy, jęczmienia i in.) uzyskuje się, kiedy zimą występują małe opady i wczesną wiosną są one niewielkie, a bardziej obfite pojawiają się dopiero w maju, w czasie kwitnienia i dojrzewania zbóż. W lecie natomiast, ze względu na zbiory, opady powinny być małe.

Zmiany pogody w poszczególnych latach są jednak znaczne, np. średnio w co drugim roku nie osiąga się takiej sumy opadów, jaka jest potrzebna do wzrostu i rozwoju wielu roślin uprawnych. Niedobór ten szczególnie dotkliwie daje się odczuć w środkowej części kraju.

Zbiory owoców są silnie uzależnione od warunków pogodowych panujących w okresie kwitnienia drzew i krzewów oraz tworzenia zawiązków owoców. Obfite kwitnienie drzew nie musi jednak oznaczać ich dużego owocowania. To, czy pojawią się owoce, zależy bowiem od owadów zapylających, zwłaszcza pszczół, które są bardzo wrażliwe na zmieniające się warunki pogodowe (owoce bez zapylaczy nie mają szansy się zawiązać). Straty w zbiorach owoców powodują również przymrozki. Jeśli wiosna opóźni się albo w okresie kwitnienia drzew i krzewów pojawi się nawet jedna mroźna noc, nastąpi zmrożenie kwiatów i już zawiązanych owoców. Sytuacja taka może wystąpić nawet w połowie maja, np. w okresie tzw. „zimnych ogrodników”. Wtedy na teren Polski po dłuższym okresie utrzymywania się ciepłej i słonecznej pogody zaczyna napływać zimne powietrze z obszarów arktycznych, powodujące nagły spadek temperatury powietrza i przymrozki.

Negatywny wpływ na uprawy ma także występowanie trudnych do przewidzenia ekstremalnych zjawisk pogodowych, mających najczęściej charakter krótkotrwały. Nawet niezbyt długie przymrozki pojawiające się w okresie wegetacji roślin wyrządzają wielkie straty w uprawach, zwłaszcza, jak wspomniano powyżej, w ogrodach i sadach, gdzie niszczą wiosną kwiaty i zawiązki drzew owocowych, jesienią zaś uszkadzają warzywa oraz wrażliwe na chłód uprawy polowe.

REFp5kYQU5KVh
Szadź na jabłoni
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
RXfh3fzeQ69vq
Zmrożone kwiaty jabłoni
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 1.0.
RAfrrDThUEtrl
Uszkodzenie mrozowe pnia śliwy
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Z kolei upały powodują (zwłaszcza w połączeniu z niedoborem opadów) susze, czego konsekwencją jest więdniecie roślin.

RZg60CYtZg2eZ
Siewki kukurydzy w czasie suszy
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 1.0.
RNp0vC1uKMKc7
Usychające łodygi pszenicy podczas suszy
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 1.0.

Grad miażdży kwiaty i pąki, dziurawi liście, łamie łodygi i gałęzie. Jest on najbardziej niebezpieczny dla roślin w późniejszym okresie ich rozwoju, gdy nie są one już w stanie regenerować uszkodzonych organów.

R1dxv9abmU1sL
Owoce jabłoni uszkodzone przez grad
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RBZG3NKMktTuf
Uszkodzenia kukurydzy spowodowane gradobiciem
Źródło: dostępny w internecie: wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Silne wiatry łamią pnie i gałęzie drzew, przyczyniając się do powstania tzw. wiatrołomówwiatrołomwiatrołomów, lub zginają łodygi roślin, powodując kładzenie się, a następnie gnicie zbóż.

Nadmierny opad śniegu w okresie zimowym przyczynia się do łamania gałęzi i drzew (powstają tzw. śniegołomyśniegołomśniegołomy), a pod jego zbyt grubą pokrywą rośliny ulegają wymakaniu i wyprzeniuwyprzenie roślinwyprzeniu.

Gwałtowne ulewy, przedzielone okresami suszy, przynoszą niewielką korzyść, gdyż większa część wód opadowych spływa po powierzchni terenu, powodując zmywanie gleby.

R4Uo8JU60XpPY
Podtopione pola uprawne
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 1.0.

Wpływ pogody na transport

W wielu krajach świata, także w Polsce, transportowa infrastruktura drogowa, kolejowa, żeglugowa czy lotnicza jest projektowana pod względem technicznym i technologicznym z uwzględnieniem panujących warunków środowiska przyrodniczego, również klimatu. Zagrożenie dla niej stwarzają sytuacje pogodowe odbiegające od warunków przeciętnych panujących w danej porze roku, mające niejednokrotnie charakter zjawisk ekstremalnych. Dla transportu największe zagrożenie stwarzają: silny wiatr, obfite opady śniegu, oblodzenie, gradobicie, ulewy i będące ich efektem powodzie i podtopienia, burze, upały i mróz. Niektóre z nich mają wpływ na wszystkie środki transportu i infrastrukturę transportową, znaczenie innych zmienia się w zależności od rodzaju transportu.

R1dTAf4aMfpi9
Transport drogowy Transport kolejowy Transport lotniczy Żegluga śródlądowa uszkodzenie linii energetycznychtarasowanie dróg przez powalone drzewazamknięcie dróguszkodzenie pojazdów przez konary powalonych drzewzepchnięcie pojazdu z drogikierowanie pojazdów na objazdyuszkodzenie wiat przystankowych i budynków zaplecza technicznegoutrudnienia w prowadzeniu prac załadunkowych uszkodzenia sieci trakcyjnych i linii energetycznychtarasowanie dróg kolejowych przez powalone drzewauszkodzenia budynków zaplecza technicznego i stacji przerwanie podejścia do lądowania lub przekierowanie na inne lotniskokonieczność zatrzymania lub ograniczenia pracy radarów,konieczność odstawienia i unieruchomienia pomostów pasażerskichuszkodzenia naziemnych urządzeń zabezpieczenia ruchu lotniczegoopóźnienia lub wstrzymanie ruchu lotniczego brak możliwości wyjścia na wodęutrudnienia w pracy urządzeń przeładunkowychuszkodzenia nabrzeży, spłycenie toru wodnegopowstawanie cofki i wysokiej faliniszczenie znaków nawigacyjnych na wodzieniszczenie urządzeń przeładunkowychograniczenie prędkości , Ulewy, powodzie i podtopienia Transport drogowy Transport kolejowy Transport lotniczy Żegluga śródlądowa zalane drogi i torowiskauszkodzenia infrastruktury drogowej, obsunięcia ziemi, szczególnie na terenach podmokłych lub w pobliżu rzekzawieszone lub opóźnione kursy ze względu na nieprzejezdność drógkierowanie samochodów na objazdyuszkodzenie jezdni w wyniku podmycia wodąutrata środków transportowych zniszczonych podczas powodzi uszkodzenia infrastruktury kolejowejmiejscowe zalania terenu, obsunięcia ziemiuszkodzenia lub zakłócenia w pracy urządzeń sterowania ruchem kolejowym zalanie nawierzchni lotniskowych, utrudnienia w odprowadzeniu wodymiejscowe zalania terenu i obiektów zaplecza, awarie i uszkodzenia urządzeń obsługi naziemnej ograniczenie prędkości jednostkilokalne osuwiska zboczy doliny rzecznejzalania transportowanych towarówbrak możliwości wyjścia na wodę jednostek , Burze i towarzyszące im gradobicie Transport drogowy Transport kolejowy Transport lotniczy Żegluga śródlądowa uszkodzenie elementów systemów informatycznychuszkodzenia lub zakłócenia w pracy urządzeń energetycznychtrudności w tankowaniu paliwa uszkodzenia lub zakłócenia w pracy urządzeń energetycznychuszkodzenia lub zakłócenia w pracy urządzeń łącznościuszkodzenia sieci trakcyjnej konieczność zmiany tras lotu statków powietrznych, opóźnienia w ruchu lotniczymuszkodzenia lub zakłócenia w pracy urządzeń statku powietrznego uszkodzenia lub zakłócenia w pracy urządzeń energetycznychuszkodzenia lub zakłócenia w pracy urządzeń łączności , Upały Transport drogowy Transport kolejowy Transport lotniczy Żegluga śródlądowa przegrzewanie silnikówutrudnienia w realizacji przewozów chłodniczychprzegrzanie wnętrz pojazdówszybsze zmęczenie kierowców powodujące wzrost liczby wypadkówpożary powodujące uszkodzenia infrastruktury deformacje torów w wyniku wydłużania się szynpożary powodujące uszkodzenia infrastruktury kolejowej możliwość przegrzania naziemnych urządzeń zabezpieczenia ruchu lotniczegoawaria urządzeń klimatyzacyjnych przegrzewanie sprzętu przeładunkowegokonieczność chłodzenia towarów wrażliwych na wysokie temperatury , Mróz Transport drogowy Transport kolejowy Transport lotniczy Żegluga śródlądowa trudności z uruchamianiem silnikówawarie układów chłodzeniawychłodzenie wnętrz pojazdówzamarzanie układów paliwowychwymiana akumulatorów, stosowanie ogumienia zimowegozwiększone zużycie paliwa i energii elektrycznejuszkodzenia nawierzchni drogowejutrudnienia w pracach przeładunkowych pęknięcia szynzamarzanie rozjazdów i trudności z ich przekładaniemoblodzenie przewodów jezdnych uszkodzenia linii energetycznych zasilających naziemne urządzenia zabezpieczenia ruchu lotniczegokonieczność korzystania z agregatów prądotwórczychzamarzanie zaworów i pomp w samolotach i pojazdach pomocniczychzakłócenia w dostawie paliwa konieczność kruszenia lodu na rzekach i zbiornikachograniczenie żeglowności toru wodnegozamarzanie transportowanych towarówkonieczność stosowania specjalnego paliwa, smarów i olejów , Obfite opady śniegu i oblodzenia Transport drogowy Transport kolejowy Transport lotniczy Żegluga śródlądowa konieczność ciągłego odśnieżania dróg, powstawanie zasp śnieżnych, nieprzejezdność drógopóźnione lub niezrealizowane kursy, zmniejszona prędkość eksploatacyjna taboruśliskość nawierzchni powodująca wypadki drogowe - poślizg, wypadnięcie na łuku drogiuszkodzenia: zderzaków, reflektorów i otarcia karoseriizwężenie jezdni przez leżące zwały śniegu powstawanie zasp śnieżnychoblodzenie sieci trakcyjnych i linii energetycznychzaśnieżenie torówzaśnieżenie i oblodzenie nawierzchni peronówzmiany rozkładu jazdy zaśnieżenie płyty lotniska,utrudniona dostępność pasów lotniska,konieczność zmiany tras lotu statków powietrznych,opóźnienia w ruchu lotniczym konieczność odśnieżania jednostki, nabrzeżyograniczenie pracy urządzeń przeładunkowychprzerwy w realizacji inwestycji infrastrukturalnych , Mgła Transport drogowy Transport kolejowy Transport lotniczy Żegluga śródlądowa ograniczenie widocznościzwiększone ryzyko wypadku drogowegozmniejszenie prędkości pojazdów ograniczenie widoczności. czasowe ograniczenie pracy portu lotniczegoutrudnienia w operacji startu i w precyzyjnym podejściu do lądowaniaprzerwanie podejścia do lądowania lub przekierowanie na inne lotniskoopóźnienia w ruchu lotniczym ograniczenie prędkości ruchu jednostekograniczenie ruchu jednostek pozbawionych urządzeń radarowychograniczenie lub uniemożliwienie pracy urządzeń przeładunkowych , Inne Transport drogowy Transport kolejowy Transport lotniczy Żegluga śródlądowa niska podstawa chmur - przerwanie podejścia do lądowania lub przekierowanie na inne lotniskopył wulkaniczny -ograniczenie ruchu lotniczego, opóźnienia
Skutki występowania zjawisk pogodowych w odniesieniu do poszczególnych rodzajów transportu
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RADpLQJ5bESvt
Zasypana śniegiem droga
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
Re98Mwe9R2Xtn
Pług śnieżny
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
RlRBEvUXjlblC
Odśnieżanie płyty lotniska
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
RFa2otGKEZT74
Gołoledź
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 4.0.
RvmzurAikjpIK
Zwężenie szerokości drogi przez zaspy śnieżne
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
R16zo8WDuiCfQ
Ograniczenie widoczności na autostradzie w wyniku mgły
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1I4oeNm74rfh
Film nawiązujący do treści materiału
Polecenie 1

Stwórz mapę myśli, która zawierać będzie wpływ pogody na: turystykę, transport i rolnictwo w Polsce.

Polecenie 2

Wskaż na poniższej mapie trzy miejsca o najdłuższym okresie wegetacyjnym w Polsce.

R1MZFAS8NUSG5
Mapa hipsometryczna Polski
Źródło: dostępny w internecie: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy wymień trzy miejsca o najdłuższym okresie wegetacyjnym w Polsce.

R1GUGFpuHYRgi
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Na podstawie filmu opisz jeden przykład wpływu pogody na rolnictwo, transport lub turystykę.

RF4ShbOF14X5p
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wpływ pogody na turystykę

Klimat i pogoda są jednymi z cech środowiska, które najsilniej wpływają na rozwój turystyki. Od klimatu zależą bowiem długość sezonu turystycznego oraz dotykające mieszkańców zagrożenia i niedogodności. Do warunków klimatu dostosowuje się technologie, infrastrukturę oraz charakter zagospodarowania turystycznego, w tym bazy noclegowej i gastronomicznej. Inwestycje te, pochłaniające duże środki, są jednak obciążone znacznym ryzykiem, bowiem zmiany pogody mogą powodować spadek ruchu turystycznego i tym samym wymierne straty finansowe.

Pogoda i klimat stanowią bardzo ważny czynnik decydujący o dochodach branży turystycznej. Organizatorzy turystyki z reguły nie interesują się obszarami o złych warunkach pogodowych, ponieważ nie przynoszą one znaczącego zysku. Dotyczy to zarówno turystyki letniej, jak i turystyki zimowej. W przypadku turystyki letniej zmienna pogoda generuje olbrzymie straty właścicielom gastronomii działających sezonowo (nadmorskich barów, food trucków itd.), biurom podróży specjalizującym się w lokalnej turystyce, organizatorom letnich festiwali i innym sezonowym przedsiębiorcom. Turystyka zimowa to na przykład turystyka narciarska w polskich górach. W tych rejonach zmienność warunków pogodowych jest częstym zjawiskiem, co prowadzi do dużych strat ponoszonych przez właścicieli ośrodków narciarskich oraz większych kosztów związanych np. ze sztucznym naśnieżaniem stoków. Wpływ warunków pogodowych widać wyraźnie na przykładzie nadmorskich i górskich ośrodków turystycznych w Polsce (Mielna, Kołobrzegu, Władysławowa, Karpacza, Zakopanego i in.), gdzie podczas deszczowego lata lub w czasie zimy z niewielkimi opadami śniegu dochody płynące z obsługi ruchu turystycznego są wyraźnie mniejsze.

R1XVg3MnHorlN
Mgła w Tatrach
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
RuCsedLmTpc64
Bałtycka plaża podczas sztormu
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z raptownymi, trudnymi do przewidzenia zmianami pogody wiążą się także poważne zagrożenia dla turystów. Najlepiej obrazują to konkretne przykłady. Miejscem atrakcyjnym dla wielu turystów w Polsce są między innymi duże kompleksy leśne, puszcze i bory. Huraganowe wiatry, które w 2017 roku przeszły od Dolnego Śląska przez Wielkopolskę po Kujawy i Pomorze Gdańskie, spustoszyły m.in. Bory Tucholskie, powodując powstanie wiatrołomów i niszcząc bazę turystyczną na tym terenie. Regionem atrakcyjnym dla turystyki wodnej jest Pojezierze Mazurskie. Zagrożenie dla życia turystów stworzyła na przykład nawałnica, która w 2007 roku przeszła nad Mazurami i doprowadziła do śmierci dwunastu żeglarzy. W trakcie zaledwie kwadransa zatonęło 15 jachtów, a ponad 60 jednostek zostało wywróconych. Huraganowy wiatr wiał około 5 minut i ucichł tak samo raptownie, jak się pojawił. Jego prędkość przekraczała chwilami 120 km/h, a temperatura powietrza w krótkim czasie obniżyła się o 12Indeks górny oC. Natomiast w sierpniu 2019 roku niespodziewana burza stała się przyczyną śmierci 4 osób (w tym dwojga dzieci) na Giewoncie. Poszkodowanych zostało aż 157 turystów.

RvvQgTuJi6db8
Wiatrołom w Borach Tucholskich
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Turysta przebywający w niesprzyjających i zmiennych warunkach klimatycznych ponosi zwykle wyższe koszty (np. transportu), odczuwa różne niewygody (m.in. transport ubioru i dodatkowego sprzętu) albo naraża organizm na zwiększony wysiłek fizyczny i niebezpieczeństwo (np. pokonywanie zamieci, wiatrołomów, rozmiękłych pod wpływem deszczu szlaków, rozlewisk i bagien, ryzyko niespodziewanej burzy w górach).

R1GyBoAV4Rrtc
Górskie szlaki po deszczu
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pogoda i klimat są więc czynnikami decydującymi o wyborze miejsca wypoczynku, formy aktywności i co za tym idzie pakietu zamawianych usług. W Polsce regionem cieszącym się niesłabnącym zainteresowaniem turystów jest wybrzeże Morza Bałtyckiego. Mimo zmiennej pogody i chłodnych wód Bałtyku każdego roku w letnich miesiącach na polskich plażach wypoczywa ponad 1 mln turystów. Mogłoby być ich znacznie więcej, pozwala na to bowiem istniejąca baza noclegowa i infrastruktura turystyczno‑rekreacyjna, jednak nieprzewidywalność warunków pogodowych i ich duża zmienność powoduje, że znaczna część turystów wybiera wypoczynek w regionach o bardziej stabilnym klimacie, np. na wybrzeżu Morza Śródziemnego.

Podsumowanie

  • Pogoda i klimat mają znaczący wpływ na rolnictwo, transport i turystykę.

  • Anomalie pogodowe, w tym ekstremalne zjawiska pogodowe, wpływają na obniżenie plonów roślin uprawnych.

  • Zmienność warunków pogodowych wpływa na przepustowość szlaków komunikacyjnych i warunki bezpieczeństwa.

  • Zmienność warunków pogodowych jest przyczyną strat finansowych w sektorze turystyki i powoduje odpływ turystów do regionów położonych za granicą.

  • Katastrofy naturalne występujące w ostatnich latach w Polsce były w większości spowodowane gwałtownymi, trudnymi do przewidzenia zmianami pogody.

Słownik

anomalia pogodowa
anomalia pogodowa

odchylenia od normy pogodowej

klimat
klimat

ogół zjawisk pogodowych występujących na danym obszarze w okresie wieloletnim. Ustalany jest na podstawie wieloletnich obserwacji różnorodnych składników, najczęściej pomiarów temperatury, opadów atmosferycznych, wiatru, parowania, wilgotności i in.

pogoda
pogoda

zmienne warunki meteorologiczne na danym obszarze. Jej stan określają składniki pogody, m.in.: temperatura powietrza, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność, natężenie promieniowania słonecznego, prędkość i kierunek wiatru, zachmurzenie i rodzaj chmur, opady i osady atmosferyczne (ich rodzaj i wielkość), zjawiska atmosferyczne

śniegołom
śniegołom

złamanie drzewa lub jego konarów na skutek nadmiernego obciążenia korony mokrym lub zlodowaciałym śniegiem

wiatrołom
wiatrołom

złamanie drzewa lub jego konarów na skutek silnego wiatru

wyprzenie roślin
wyprzenie roślin

choroba roślin występująca w wyniku zbyt długiego zalegania pokrywy śnieżnej, powodująca ich zamieranie

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1

Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Zmienność pogody w Polsce wynika z:

RvMxNdTCorztw
Możliwe odpowiedzi: 1. położenia w umiarkowanych szerokościach geograficznych, 2. napływu mas powietrza morskiego i kontynentalnego, 3. zanieczyszczenia powietrza ograniczającego dopływ promieniowania słonecznego, 4. napływu mas powietrza polarnego i zwrotnikowego
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Zaproponuj dwa działania mające na celu ochronę plonów przed wiosennymi przymrozkami.

R1ZbD2G8myuGQ
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 3

Zaznacz, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.

R5a8K7GOUMFEC
Łączenie par. . Dużą zmiennością pogody charakteryzują się wszystkie kraje Europy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zmienność pogody powoduje występowanie strat finansowych w rolnictwie, transporcie i turystyce.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wpływ zmienności pogody na plony jest taki sam w przypadku wszystkich roślin uprawnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Występowanie upałów jest czynnikiem oddziałującym negatywnie na wszystkie rodzaje transportu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Turystyka najlepiej rozwija się w regionach o stabilnej, przewidywalnej pogodzie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4

Wstaw podane poniżej wyrazy w odpowiednie miejsca.

R1EaXdUdPpS9f
Zmienność pogody ma wpływ na różne działy gospodarki. Należą do nich nie tylko rolnictwo, transport i turystyka, ale także 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka, bowiem przy dużym przy dużym 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka ogniwa 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka (panele 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka) produkują dużo energii, natomiast 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka ogranicza jej wytwarzanie. Zróżnicowanie temperatury 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka powoduje zróżnicowanie długości trwania okresu 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka. W Polsce trwa on średnio ok. 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka dni, najkrótszy jest na Pojezierzu 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka, a najdłuższy na Nizinie 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka. Duża zmienność pogody może jednak zaburzyć cykl 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka roślin. Na przykład wiosenne 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka mogą uszkodzić 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka i zawiązki 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka. Brak opadów, któremu zwykle towarzyszy 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka pogoda, powoduje 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka i 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka roślin uprawnych. Ich 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka powoduje natomiast podtopienie gleb i 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka roślin. Intensywne opady 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka, deszczu lub 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka mogą powodować problemy z 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka pojazdów. Wpływają także na zmniejszenie 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka i zwiększenie liczby 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka. Pokryte lodem rzeki i zbiorniki powodują utratę 1. gnicie, 2. suszę, 3. przyczepnością, 4. nadmiar, 5. usłonecznieniu, 6. powietrza, 7. 200, 8. gołoledź, 9. fotowoltaiczne, 10. Śląskiej, 11. przymrozki, 12. Suwalskim, 13. wegetacyjnego, 14. żeglowności, 15. więdnięcie, 16. widoczności, 17. owoców, 18. śniegu, 19. wypadków, 20. kwiaty, 21. zachmurzenie, 22. słoneczne, 23. wegetacji, 24. słoneczna, 25. energetyka.
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Wpisz do tabeli po trzy skutki zmienności pogody dla każdego z wymienionych działów gospodarki.

Dział gospodarki

Skutki

Rolnictwo

RSKxU5tZYXKqF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Transport

R12QvFGiI69rO
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Turystyka

RfvpRDwRc8UW3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Indeks górny Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec

11
Ćwiczenie 6

Wykres przedstawia zbiory zbóż w Polsce w latach 2013–2020. Widoczne jest wyraźne obniżenie w latach 2015 i 2018. Skorzystaj z innych źródeł informacji i określ, jaki czynnik był tego przyczyną. Możesz wykorzystać np. biuletyny Państwowej Służby Hydrologiczno‑Meteorologicznej.

RcloM4wlKWzGr
Wykres kolumnowy przedstawiający zbiory zbóż w Polsce w latach 2013-2020. Oś pionowa przedstawia ilość zbiorów w milionach ton, oś pozioma lata zbiorów od 2013 do 2020. W roku 2013 zbiory zbóż wyniosły 28,5; w roku 2014 zbiory zbóż wyniosły 31,9; w roku 2015 zbiory zbóż wyniosły 28; w roku 2016 zbiory zbóż wyniosły 29,8; w roku 2017 zbiory zbóż wyniosły 31,9; w roku 2018 zbiory zbóż wyniosły 26,8; w roku 2019 zbiory zbóż wyniosły 29; w roku 2020 zbiory zbóż wyniosły 33,3.
Zbiory zbóż w Polsce w latach 2013–2020
Źródło: dostępny w internecie: GUS, licencja: CC BY-SA 3.0.
R19TUu9iJqNMT
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 7

W ostatnich dwudziestu latach Polskę kilkakrotnie nawiedziły ekstremalne zjawiska pogodowe. Niektóre z nich stały się przyczyną wystąpienia klęsk żywiołowych. Skorzystaj z innych źródeł informacji i podaj 5 przykładów takich zjawisk.

R13MHNpG86dCK
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Notatki

Rpk34VpDXyiDF
(Uzupełnij).