RRK11jmt3KQ8o
Na ilustracji fragment arrasu z kolekcji króla Zygmunta Augusta pt.: Szczęśliwość rajska. Widać pawia ze złożonym ogonem na tle zieleni: traw, krzaków jagód i poziomek. W tle widać nogi dwojga ludzi.

Polska odmiana renesansu i reformacji

Fragment arrasu z kolekcji króla Zygmunta Augusta
Źródło: Jan de Kempeener, Szczęśliwość rajska, tkanie: wełna, jedwab, nić srebrna, Zamek Królewski na Wawelu, domena publiczna.

Renesans w Polsce. Związki z reformacją i renesansem w Europie

R1Zd8fEv5hlwp1
Renesans w Polsce
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jerzy Liban (1464‑1546), urodzony w Legnicy, jak wielu Ślązaków przełomu XV i XVI w., ścieżkę swojego rozwoju realizował w Polsce. Związany był zwłaszcza z Uniwersytetem Jagiellońskim, gdzie wykładał, a nawet był jego rektorem. Był humanistą, propagował antyk, zajmował się też komponowaniem muzyki. Popularny stał się po 1945 r., dzięki chętnie wykorzystywanym propagandowo związkom ziem zachodnich z kulturą polską.

W rzeczywistości Liban nazywał się Georg Weihrauch, co na język polski można przetłumaczyć: „Jerzy Kadzidło”. Jednak zgodnie z renesansową modą na antyk, przetłumaczył swoje nazwisko na greckie „libanos”, stąd Liban.

Renesans - nawiązanie do antyku

RdZ7q56aCTL8Q
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem: „Trzy nuty renesansowego zainteresowania tradycją antyczną”. Następnie pojawia się prof. Przemysław Wiszewski z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna o krótkich włosach w okularach siedzi w jasnym pomieszczeniu. W tle biała ściana, powieszony na niej fragment grafiki, regał z książkami, fragment roślinki. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił prof. Przemysław Wiszewski, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", wrzesień 2014.
tMP3F07Bbc_0000000Z

Fascynacja kulturą włoską na dworze królewskim

R1UWB98YFxm9d1
Nagrobek Tamasa Bakocza w katedrze w Ostrzyhomiu
Źródło: Wikimedia Commons, Andres rus, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwszych włoskich architektów sprowadzono do Polski prawdopodobnie z Węgier, gdzie wpływy płynące bezpośrednio z Półwyspu Apenińskiego były szczególnie silne.

Na dworze Macieja Korwina artyści z Włoch pojawili się za sprawą jego małżeństwa z włoską księżniczką Beatrycze Aragońską. Objęcie tronu węgierskiego przez Władysława Jagiellończyka i jego krótkie małżeństwo z wdową po Korwinie spowodowały, że na dworze budziańskim z nową sztuką zetknął się najmłodszy brat króla, Zygmunt - późniejszy król Polski. Jego zafascynowanie kulturą włoską musiało być duże, skoro wkrótce do Krakowa sprowadził dwóch artystów: najpierw Franciszka Florentczyka, a kilka lat później Bartłomieja Berecciego.

ROffvISM5VQ9v
Nagrobek Jana Olbrachta w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Wspaniałe renesansowe obramienie nagrobka było dziełem Franciszka Florentczyka i powstało w latach 1502‑1505. Dzieło uznawane jest ze jedno z pierwszych manifestacji pełnej sztuki renesansowej na terenie polskim. Sama tumba grobowa to dzieło jeszcze gotyckie, wywodzące się z warsztatu Stwosza
Źródło: Wikimedia Commons, Poznaniak, licencja: CC BY-SA 2.5.

To z inicjatywy króla Zygmunta Starego zaczęto przebudowywać w nowym, „włoskim stylu” pałac królewski na Wawelu, zniszczony w pożarze w 1499 roku. W latach 1519‑1531 powstało mauzoleum grobowe ostatnich Jagiellonów - „Kaplica Zygmuntowska” - uznawane za jedno z lepszych naśladownictw architektury florenckiej na północ od Alp. Oprócz Bartłomieja Berecciego przy jego tworzeniu działali wybitni rzeźbiarze: Jan Maria Padovano oraz Santi Gucci. Budowla ma plan centralny z kopułą zwieńczoną latarnią. Zastosowano tu bardzo szeroką gamę detali opartych na wzorach antycznych.

tMP3F07Bbc_00000021

Polscy twórcy renesansowi i ich dzieła

Artyści z Włoch znaleźli naśladowców pośród Polaków. Szczególnie popularne było budowanie kaplic grobowych przez najzamożniejsze rody magnackie oraz upamiętnianie zmarłych okazałymi marmurowymi nagrobkami. Na tym polu zasłynął Jan Michałowicz z Urzędowa, który upowszechnił typ przyściennego nagrobka z leżącą w sennej pozie postacią zmarłego.

RaEyTM6VxjG6h
Nagrobek prymasa Jakuba Uchańskiego w katedrze w Łowiczu. Jan Michałowicz z Urzędowa był twórcą szeregu nagrobków. W latach 1580‑1583 w kolegiacie łowickiej wyrzeźbił nagrobek dla prymasa Jakuba Uchańskiego. Do innych jego znanych dzieł należy nagrobek Urszuli z Maciejowskich Leżeńskiej w farze w Brzezinach, wzniesiony w latach 1563‑1568
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Innym rodzimym twórcą był Benedykt z Sandomierza, który objął kierownictwo przebudowy Wawelu po architektach włoskich. Przypisuje się mu przebudowy tak ważnych historycznych obiektów, jak zamki królewskie w Piotrkowie (później nazwanym Trybunalskim), Sandomierzu czy Niepołomicach.

tMP3F07Bbc_0000002V

Jednym z ważniejszych wątków w kulturze i sztuce średniowiecza była śmierć. Zwłaszcza kryzys społeczny i gospodarczy XIV i XV w. upowszechnił motywy funeralne (związane ze śmiercią), takie jak taniec śmierci, szkielety itd.. Renesans dodał do tego zestawu potrzebę autoprezentacji i podkreślenia swoich zasług tak, aby utrwalić pamięć o sobie. To co wcześniej miało wymiar polityczny i odnosiło się przeważnie do chęci podkreślenia ciągłości władzy (świeckiej: nagrobki, czy fundacje władców, wielkich panów feudalnych, wyższego duchowieństwa), teraz często służyło przekazaniu pamięci o osobach. Zatem obok poprzedniego zestawu pojawiły się nagrobki (ale też utwory literackie) upamiętniające dzieci, kobiety, mieszczan, nieraz całe zbiorowości.

Śmierć stawała się pretekstem do utrwalenia sławy i zasług doczesnych.

RDTJxMLJ7Zh8g
Strona tytułowa drugiego wydania trenów Jana Kochanowskiego – znalazły one uznanie wśród czytelników, o czym świadczy to, że w ciągu zaledwie pięciu lat wznawiano je trzykrotnie (w 1580, 1583, 1585 r.)
Źródło: a. nn., domena publiczna.
tMP3F07Bbc_00000035

Miasta i mieszczanie Rzeczypospolitej w XVI wieku

Mieszczaństwo w Rzeczypospolitej było niezwykle zróżnicowanym stanem. Było to szczególnie widoczne w sferze kultury materialnej - w zwyczajnych kamienicach miejskich, jak też budowlach reprezentacyjnych. Na terenach Wielkopolski, Małopolski czy Pomorza dominowała już zabudowa ceglana, podczas gdy na wschodzie nadal królowało budownictwo z drewna.

Najważniejszym elementem publicznego życia mieszczan, podobnie jak we Włoszech, były: kościół parafialny, ratusz, sukiennice, a dopiero w dalszej kolejności domy prywatne. W miastach polskich murowane fary wzniesiono już wcześniej w stylu gotyckim. Podobnie było z ratuszami i innymi obiektami miejskimi. Teraz jednak mieszczanie, widząc dzieła architektoniczne powstające na potrzeby kręgów dworskich, chcieli nadać swoim reprezentacyjnym budowlom nowy wyraz. Racjonalizm kazał im ograniczyć się do pewnych detali podkreślających nową, modną szatę, np. dodania attyki czy zmiany architektonicznego wystroju fasady. Tak przyozdobiono ratusze w Sandomierzu, Tarnowie czy Sukiennice w Krakowie, nie wspominając o licznych kamienicach mieszczańskich.

R1Et0OgrwvrU9
Ratusz w Sandomierzu powstał w XIV w. jako budowla gotycka. W XVI w. Jan Maria Padowano zaprojektował rozbudowę, w której do gmachu dodano wspaniałą attykę. Wieża dobudowana została w XVI w.
Źródło: Wikimedia Commons, Jakub Hałun, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1buZk0T600kZ
Sukiennice w Krakowie. Nowe, gotyckie sukiennice wystawił król Kazimierz Wielki przed 1358. Środkowa hala o długości 108 m i szerokości 10 m z dwóch stron miała dostawione dwa rzędy kramów. Budynek spłonął w 1555 r. i wówczas (1556‑1559) rozpoczęto odbudowę. Zastosowano szereg elementów renesansowych – attykę, loggie. Przy pracach tych działali włoscy artyści Santi Gucci i Jan Maria Padovano
Źródło: Necrothesp, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RBKieisEYx98p
Kamienice ormiańskie w Rynku w Zamościu. Kamienica „ormiańska” nr 28 (ciemnożółta) to kamienica Rudomiczowska. Należy ona do Bazylego Rudomicza, prawnika, profesora Akademii Zamojskiej, wybitnego patrycjusza zamojskiego
Źródło: Wikimedia Commons, MaKa, licencja: CC BY-ND 2.5.
Re8PFga9pij6j
Attyka w kamienicy Mikołaja Przybyły w Kazimierzu Dolnym. W Kazimierzu Dolnym w XVII wieku powstały kamienice należące do braci Mikołaja i Krzysztofa Przybyłów, którzy przyozdobili je wizerunkami swoich świętych patronów (stąd nazwy). Posiadają one analogiczne rozplanowanie: podcienia o trzech arkadach i piętro z trzema oknami. Na płaskorzeźbach w fasadzie widać postacie ludzkie i zwierzęce, a także ornamenty roślinne. Dach schowany został za wysokie attyki
Źródło: Wikimedia Commons, Maciej Szczepańczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NsJjKkguKo0
Kamienica Chociszewska (nr 6) na Rynku w Lublinie. Stanowiła własność rajcy Adama Doydzwona, a później Barbary Skromowskiej. Dopiero w XVII w. przejęła ją rodzina Chociszewskich i od niej przyjęła się nazwa budynku
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Jednym z nielicznych przykładów całkiem nowych inwestycji był ratusz w Poznaniu, wzniesiony przez północnowłoskiego architekta Jana Baptystę di Quadro [czyt.: kłatro] w miejsce spalonego starego ratusza. Natomiast spalony ratusz w Gdańsku przy odbudowie zyskał jedynie renesansowe detale.

RJIa1nAvPw1Xt
Renesansowy Ratusz w Poznaniu zaprojektował Jan Baptysta di QuadroLugano w północnych Włoszech w 1550 r. Gotycka budowla spłonęła w 1536 r. Realizacja renesansowego projektu trwała do 1560 r. Od frontu budynku umieszczono bogate zdobienia o charakterze antycznym. Widać też nawiązania do dziejów Polski. Szczególną sławą cieszy się zegar
Źródło: A. Savin, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YqxQ45GAUYa
Rzeźba Jana Baptysty Quadro (Giovanni Battista di Quadro). Rzeźba powstała w XX w. na kamienicy w Poznaniu, w której mieszkał budowniczy. Quadro pochodził z okolic jeziora Como, na pograniczu włosko‑szwajcarskim. Z tych okolic pochodziło wielu budowniczych pracujących w Europie Środkowej – w Niemczech, Czechach, na Śląsku w Polsce. Zwano tych architektów „komaskami” (od nazwy jeziora Como)
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Po pożarze w 1556 r. ratusz w Gdańsku zaczęto odbudowywać w nowym, renesansowym stylu. Prace trwały sześć lat, a ich zwieńczeniem stało się wykonanie w latach 1559‑1560 nowego hełmu wieży.

R19VZg1MQIxJ1
Gotycki ratusz w Gdańsku po pożarze został odbudowany z elementami renesansowymi, m.in.: wieżą, wieżyczkami, obramieniami okiennymi, portalem wejściowym i zegarem
Źródło: Wikimedia Commons, Marcin Białek, licencja: CC BY-SA 3.0.
RbQu3jDujXXdo
Portal wejściowy z detalem renesansowym
Źródło: Colin Pelka, domena publiczna.
tMP3F07Bbc_0000004X

Renesans europejski na ziemiach polskich

1
Wskazówka

Nauczyciel wybiera do realizacji materiał dotyczący jednego z regionów; podane materiały dotyczą dużych regionów historycznych Polski. Podrozdział Wschodnie ziemie stanowi materiał dodatkowy na zajęcia koła zainteresowań.

Renesansowe wzorce napływały na Śląsk zarówno z ośrodków włoskich, jak i niderlandzkich. W pierwszym przypadku odbywało się to za pośrednictwem kontaktów z dworem władców rezydujących w Pradze i Budzie oraz impulsów napływających z Krakowa, gdzie licznie studiowała śląska młodzież i z którym żywe kontakty gospodarcze utrzymywało mieszczaństwo. Natomiast wzorce niderlandzkie upowszechniły się szczególnie mocno po wystąpieniu Lutra i w miarę rosnącego na Śląsku poparcia dla nowego wyznania. Ich naśladowanie postrzegano niemal jako polityczną deklarację zerwania z Rzymem.

Dzieła renesansowe pojawiły się we Wrocławiu z inspiracji biskupa Jana Thurzo, którego nagrobek w katedrze należał do pierwszych przykładów transpozycji wzorców włoskich. Wprawdzie attykowe zwieńczenie fasad kamienicy mieszczańskiej nie stało się tu tak popularne jak w Polsce, ale zaopatrzona w nie kamienica „Pod Złotą Koroną” we wrocławskim Rynku zdobyła powszechne uznanie. W śląskich domach częściej wykorzystywano renesansowy detal architektoniczny w postaci portali czy obramowań okiennych (Dom Rybischa [czyt.: rybisza]), a szczególnie chętnie sięgano po dekorację sgraffitową. W drugiej połowie XVI w. coraz popularniejsze stawały się epitafia nagrobne w nowej stylistyce (nagrobek Rybischa).

RiG8DP9w5I2Yx
Nagrobek biskupa wrocławskiego Jana Turzo (1464‑1520). Jan Thurzo był wielkim miłośnikiem sztuki i nauki, mecenasem artystów (kupował obrazy m.in. DüreraLucasa Cranacha). Z jego inicjatywy w 1517 r. wzniesiono nowy portal w katedrze, stanowiący pierwsze renesansowe dzieło na Śląsku. Prezentowany pomnik biskupa Jana Thurzo stanowi jedynie fragment dawnego renesansowego nagrobka
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1551sqteI3de
Nagrobek Rybischa (1485‑1544) w kościele św. Elżbiety we Wrocławiu – humanisty, rajcy miejskiego pochowanego w kościele parafialnym pw. św. Elżbiety. Rybisch uczestniczył w 1518 r. w ślubie króla Zygmunta Starego z drugą żoną Boną Sforzą. Gorący zwolennik poglądów Lutra.
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 2.5.
RlGauZMROt8mb
Renesansowy, krużgankowy dziedziniec zamku w Brzegu. Książę Jerzy II z rodu Piastów w poł. XVI w. dokonał przebudowy swojej siedziby w Brzegu w stylu renesansowym. Wzorem była dla niego przebudowa Wawelu przez Jagiellonów. Podobieństwa spowodowały nadanie zamkowi brzeskiemu miana „Śląskiego Wawelu”. Prace kontynuowali kolejni Piastowicze na tronie księstwa: Fryderyk II i Jerzy II. W latach 1554‑1560 wzniesiono reprezentacyjną bramę wjazdową ozdobioną posągami fundatora i jego małżonki oraz popiersiami swoich przodków.
Źródło: Wikimedia Commons, Jerzy Strzelecki, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GStKXORcga5
Brama wjazdowa do Zamku w Brzegu – wspaniała renesansowa dekoracja będąca apoteozą śląskich Piastów
Źródło: Wikimedia Commons, Barbara Maliszewska, licencja: CC BY-SA 3.0.

Najwybitniejszymi dziełami renesansowymi bez wątpienia pozostawały przebudowy siedzib lokalnych władców, a szczególnie prace zrealizowane przez Jacopa Parra i Bernarda Niurona na zamku książęcym w Brzegu (seria zamek w Brzegu, ale też Oleśnica, Legnica, Wojnowice).

R1aeDtmXN8cT2
Dziedziniec zamku w Oleśnicy
Źródło: Jerzy Strzelecki, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rz5ZA0v0eTCdj
Pałacyk gotycko‑renesansowy w Wojnowicach pod Wrocławiem
Źródło: Wikimedia Commons, Sławomir Milejski, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Na podstawie przedstawionych obiektów wymień cechy stylu renesansowego w architekturze.

RQ58Cy5mvwdYy
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wymień cechy stylu renesansowego w architekturze.

R106U3xN5krYZ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tMP3F07Bbc_00000069

Pomimo przesunięcia politycznego centrum decyzyjnego do Małopolski, Wielkopolska pozostała dzielnicą bardzo podatną na kulturalne wpływy płynące ze sfer dworskich. Wynikało to ze znaczenia politycznego tutejszych dostojników pełniących najwyższe urzędy krajowe i kościelne z prymasowskim na czele. Miasta takie jak Poznań, Kalisz, czy Gniezno i Łowicz (siedziba prymasów) oraz liczne siedziby magnackie zachowały wiele przykładów sztuki renesansowej.

Do najważniejszych należą wspomniany ratusz poznański, ale też liczne nagrobki w katedrach poznańskiej i gnieźnieńskiej, w kolegiacie łowickiej, dwory, np.: obronny Leszczyńskich w Gołuchowie, dwór w Poddębicach koło Łęczycy i w Pabianicach.

RGFTala6Klx0a
Nagrobek Adama Konarskiego (1526‑1574) dłuta Hieronima Canavasiego w katedrze w Poznaniu. Charakterystyczna poza sansowinowska
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eXdEDZfMdfW
Nagrobek Jakuba Uchańskiego w kolegiacie w Łowiczu
Źródło: Wikimedia Commons, Jolanta Dyr, licencja: CC BY-SA 3.0.
RTCpdy8QA89MA
Dwór w Gołuchowie
Źródło: Michał Babilas, domena publiczna.
Polecenie 2

Na podstawie przedstawionych obiektów wymień cechy stylu renesansowego w architekturze.

R14oWfCXSWjiv
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zapisz przykłady sztuki renesansowej w Wielkopolsce.

RTZ2ODvkfT7yG
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Stołeczność Krakowa i obecność dworu królewskiego sprawiły, że najżywszym centrum sztuki renesansowej była Małopolska. W jego najbliższych okolicach przebudowano według nowej estetyki szereg siedzib królewskich oraz magnackich, m.in.: zamki w Niepołomicach, Pieskowej Skale, Baranowie, Krasiczynie czy dwory w Książu Wielkim i Szymbarku koło Gorlic.

RlAw8kzW47GMq
Zamek w Piaskowej Skale – widok bramy wjazdowej
Źródło: Wikimedia Commons, Jan Jerszyński, licencja: CC BY-SA 2.5.
R2tddubLzvYC9
Zamek w Piaskowej Skale – widok od strony doliny
Źródło: Wikimedia Commons, Jan Jerszyński, licencja: CC BY-SA 2.5.
RUjkbPNRjWQx8
Zamek w Baranowie, widok z zewnątrz
Źródło: Wikimedia Commons, Jerzy Strzelecki, licencja: CC BY-SA 3.0.
RcsaaWiR5pTyq
Zamek w Baranowie, widok dziedzińca
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3

Na podstawie powyższych obiektów wymień cechy stylu renesansowego w architekturze.

R1Cri2IpOObdE
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Zapisz przykłady architektury renesansowej w Małopolsce.

R6uUqTB3nTHR3
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EaKK9jXTEsY
Pałac Mirów w Książu Wielkim w powiecie miechowskim w Małopolskiem. Wzniesiony przez znanego artystę Santi Gucciego w latach 1585‑1595 na zlecenie biskupa krakowskiego Piotra Myszkowskiego. Pałac składał się z trzech budynków: centralnie położonego zamku oraz dwóch pawilonów bocznych. Kontrast między obu częściami wskazywany jest jako element tzw. późnego renesansu, czyli manieryzmu
Źródło: Wikimedia Commons, Jerzy Strzelecki, licencja: CC BY-SA 3.0.
RJyg6z6JRAWDP
Dwór w Książu Wielkim – pawilon boczny
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
RV7QzHBRdGN3W
Dwór w Szymbarku w powiecie gorlickim w Małopolsce był siedzibą rodu Gładyszów. Powstał między 1540 a 1590 r. Przykład architektury renesansowej z charakterystyczną attyką, dekoracjami sgraffitowymi oraz typowymi basztami alkierzowymi
Źródło: Silar, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zamość. Ideał renesansowego miasta w Polsce

Jedną z bardziej znanych realizacji koncepcji renesansowych było wybudowanie przez Jana Zamoyskiego miasta w centrum swoich posiadłości ziemskich, nazwanego od jego nazwiska Zamościem. Była to realizacja koncepcji miasta idealnego, z zamkiem, rynkiem, z ratuszem, katolickim kościołem parafialnym, szkołą wyższą (Akademią Zamoyską) i synagogą. Całość otaczały nowoczesne fortyfikacje typu włoskiego, co uczyniło z miasta jeden z ważniejszych punktów obronnych Rzeczypospolitej.

RLHbSqvtGH7v7
Jan Zamoyski – portret namalowany przed 1602 r. przez Jana Szwankowskiego. Obraz obecnie przechowywany jest w Galerii Narodowej we Lwowie
Źródło: Jan Szwankowski, olej na płótnie, Narodowa Galeria Sztuki we Lwowie, domena publiczna.
RZxeI9L1mdCf6
Zamość – miasto idealne – plan z drugiej poł. XVII w.
Źródło: Stanisław Jabłonowski, domena publiczna.
R1PSveKUkjd2S
Ratusz w Zamościu
Źródło: Mceurytos, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R26GJ62Jld9EV
Synagoga w Zamościu
Źródło: Mceurytos, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RfSXG5zpyiIXO
Zamość jako twierdza. Rozmowa posła Szmiarowskiego z hetmanem Chmielnickim w sprawie odstąpienia od oblężenia Zamościa w 1648 r. Grafika - Józef Hilary Głowacki (1789‑1858). powstała ok. 1858 r.
Źródło: Józef Hilary Głowacki, domena publiczna.

Niezwykle bujnie rozwijała się rzeźba, głownie nagrobna. Wspaniałe epitafia miały nie tylko bogatą renesansową oprawę architektoniczną, ale też stanowiły piękną ilustrację ówczesnych sylwetek, ubiorów i postaw, a inskrypcje - przykłady poezji łacińskiej. Do najbardziej znanych epitafiów należy tzw. „lament opatowski”, płaskorzeźba umieszczona w kolegiacie w Opatowie na nagrobku Krzysztofa Szydłowieckiego, kanclerza wielkiego koronnego zmarłego w 1532 r. Lament stanowi niezwykle sugestywny obraz rozpaczy prawdopodobnie po śmierci zmarłego.

R1SXHW9ido4hX
Nagrobek kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., Lament Opatowski, licencja: CC BY-SA 3.0.
tMP3F07Bbc_0000009C

Znacząco inny charakter miały  nowe wzorców w nadbałtyckich prowincjach Rzeczypospolitej. Tutaj silne były wpływy z regionów północnoniemieckich i niderlandzkich. Ponieważ napływ nowych impulsów estetycznych zbiegł się, podobnie jak w przypadku pozostającego poza granicami Polski Śląska, z napływem idei luterańskich, przybrał on specyficzną formę, wtapiając się w sztukę „mieszczańską”. Ponownie zatem najciekawsze dzieła rzeźbiarskie to epitafia w gdańskich kościołach oraz budynki publiczne. W Gdańsku szczególne wrażenie robiły wspaniałe bramy miejskie: Złota, Zielona i Wyżynna; wspomniany ratusz, Dwór Artusa (miejsce spotkań mieszczan), Wielka Zbrojownia oraz liczne kamienice mieszczańskie.

ROeAhbmNJLQTE
Gdańsk – Brama Złota
Źródło: a. nn., 1687, domena publiczna.
RJiA5indybmTY
Gdańsk – Brama Zielona
Źródło: Wikimedia Commons, Marcin Białek, licencja: CC BY-SA 4.0.
RTmvrkQ6mdGYj
Gdańsk – Brama Wyżynna
Źródło: Wikimedia Commons, Artur Andrzej, licencja: CC 0 1.0.
RAO8JNMBuViee
Gdańsk – Dwór Artusa
Źródło: Diego Delso, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R91TfIVrUCTAi
Gdańsk – Dwór Artusa – wnętrze
Źródło: Wikimedia Commons, PawełS, licencja: CC BY 4.0.
RfYRtlIMseXwS
Gdańsk – Wielka Zbrojownia
Źródło: DerHexer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EEjgVUhrZq2
Gdańsk – kamienica Złota
Źródło: Wikimedia Commons, Gdaniec, licencja: CC BY 3.0.
RFZybP0dt8Rtr
Gdańsk – kamienica Faberów
Źródło: Wikimedia Commons, Pumeks, domena publiczna.
RSkOT08FX7qgk
Gdańsk – kamienica Lwi Zamek
Źródło: Wikimedia Commons, Rafał Peplinski, licencja: CC BY 3.0.
RrfCeO6O1i3QX
Gdańsk – kamienica van der Lindów
Źródło: Wikimedia Commons, Wolskaola, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Na podstawie przedstawionych obiektów wymień cechy stylu renesansowego (w jego odmianie niderlandzkiej) w architekturze.

R4CpEIF3Dh9vO
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Zapisz co robiło największe wrażenie, z renesansowej architektury, na odwiedzających Gdańsk.

R1S1N0TcdpIrw
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tMP3F07Bbc_000000B6

Mazowsze należało do uboższych dzielnic i powstało tu stosunkowo mało dzieł renesansowych. Wynikało to z pewnością z braku wielkich rodzin magnackich oraz stosunkowo słabego przez znaczną część XVI w. mecenatu dworskiego. Głównym inwestorem pozostawał Kościół. Do najbardziej znaczących realizacji należy zaliczyć przebudowę katedry płockiej, zbudowanej w stylu romańskim i zniszczonej przez pożar. Biskup Andrzej Krzycki sprowadził w latach 1531‑1534 specjalistów zaangażowanych wcześniej przy pracach na Wawelu: Bernardino Zanobiego Giannottiego oraz Giovanniego Cini. Obaj współpracowali przy wzniesieniu nagrobka Szydłowieckiego w Opatowie, a pierwszy z nich był też autorem renesansowego nagrobka ostatnich książąt mazowieckich, Janusza i Stanisława.

RK1Xp5mpikRgy
Katedra w Płocku
Źródło: Wikimedia Commons, Chrisiek, licencja: CC BY 2.5.
Rav5d6Zvvhj2d
Bernardino Zanobi Giannotti – nagrobek książąt mazowieckich (1528‑1530)
Źródło: Wikimedia Commons, Wistula, licencja: CC BY 3.0.

Wzniesiono również kilka kościołów renesansowych, co zdarzało się stosunkowo rzadko, gdyż epoka ta, z powodu kryzysu Kościoła katolickiego, nie sprzyjała takim inwestycjom. Obiekty takie powstały w Broku, Brochowie, Pułtusku i Łomży.

R1Lpx1Snhhodh
Kościół parafialny w Broku – widok z zewnątrz
Źródło: Wikimedia Commons, Katarinka1711, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1XC5vS0ED4Ud
Kościół parafialny w Broku – wnętrze
Źródło: Wikimedia Commons, Katarinka1711, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QlHsO1ddxjn
Kościół kolegiacki w Pułtusku – sklepienie
Źródło: Wikimedia Commons, Maciej Szczepańczyk, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wymień cechy stylu renesansowego widoczne w architekturze przedstawionych obiektów.

R189Qia73kmsx
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zapisz, jakie obiekty renesansowe można zobaczyć na Mazowszu.

Rd5DNAn1wOSvB
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tMP3F07Bbc_000000C7

Wiele znaczących obiektów renesansowych powstało na terenach ówczesnego województwa ruskiego. Założona przez hetmana Stanisława Żółkiewskiego w 1597 r. Żółkiew, podobnie jak oddalony od niej zaledwie o 100 km Zamość, była zbudowana w oparciu o plany tzw. „miasta idealnego”. Również w tym miasteczku niemal wszystkie obiekty zbudowano w stylistyce renesansu i manieryzmu. Do bardziej znanych z pewnością należy zaliczyć wspaniałą synagogę. Renesansowe (zwłaszcza z późnego manierystycznego okresu) obiekty sakralne powstawały na wschodnich rubieżach stosunkowo często. Najwięcej przykładów można znaleźć we Lwowie, największym tamtejszym mieście, w którym obok wspaniałych kaplic Kampianów i Boimów przy Katedrze Łacińskiej, wymienić należy kościół Bernardynów czy cerkiew Wołoską. Wspomnieć też warto o architekturze świeckiej, przede wszystkim zamkach, np. w Brzeżanach, Żółkwi, Ostrogu, ale też niezwykle pięknych kamienicach, m.in.: Królewskiej czy Czarnej na lwowskim Rynku albo podcieniowych kamienicach w Żółkwi.

R1OI9ARyShLf5
Żółkiew – widok z Rynku na kościół katolicki
Źródło: Wikimedia Commons, Jan Mehlich, licencja: CC BY-SA 3.0.
RjGqmdFHVsJbc
Synagoga w Żółkwi
Źródło: Wikimedia Commons, Tomasz Leśniowski, licencja: CC BY-SA 3.0.
RF0TI0ybHWD7t
Lwów – kaplica Kampianów przy katedrze łacińskiej
Źródło: Aeou, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RUr9i6h0VxQEt
Lwów – kaplica Boimów, widok z zewnątrz
Źródło: Robin & Bazylek, licencja: CC BY 2.0.
RWTtpB9SeO935
Lwów – kaplica Boimów, widok wnętrza kopuły
Źródło: Wikimedia Commons, Jan Mehlich, licencja: CC BY-SA 3.0.
RH80p1PPLdyUj
Lwów – kościół bernardynów, widok z zewnątrz
Źródło: Janmad, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1W3lclZM3iR8
Lwów – kościół bernardynów, wnętrze
Źródło: Janmad, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
RKpFTuykCkscB
Lwów – cerkiew wołoska. W głębi kościół z kopułą – świątynia dominikanów
Źródło: Wikimedia Commons, Jan Mehlich, licencja: CC BY-SA 3.0.
RW0tHVUuVcGlQ
Zamek w Brzeżanach
Źródło: Elya at German Wikipedia, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1AnZoURmS5rX
Zamek w Ostrogu
Źródło: Zygmunt Vogel, 1796, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
R12R4A61hIT0x
Lwów – Kamienica Królewska – widok od strony Rynku
Źródło: Gryffindor, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RR9a1d5YhOBO1
Lwów – Kamienica Królewska, dziedziniec
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
R125YH7AE1HR6
Lwów – Kamienica Czarna
Źródło: Jan Mehlich, Muzeum Narodowe w Warszawie, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wilno, pełniące obok Krakowa funkcje stołeczne, nie doczekało się wprawdzie tak licznych inwestycji, jednak dokonano tu znaczącej przebudowy Dolnego Zamku, a w katedrze pojawiły się nagrobki w nowym stylu.

R1FRgAp9CAL6Z
Wilno Dolny Zamek – makieta rekonstrukcji
Źródło: Algirdas, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RyryGR2N9ZchI
Wilno, Dolny Zamek
Źródło: Wikimedia Commons, Poznaniak, licencja: CC BY-SA 2.5.
Polecenie 6

Na podstawie przedstawionych obiektów wymień cechy stylu renesansowego w architekturze.

R18EeV8LXkYdU
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Zapisz jakie miało słynęło z najciekawszych miejsc architektury renesansowej na dawnych wschodnich ziemiach Rzeczypospolitej.

RZbKpI4TpAavB
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1
RSw5GleUvTIhw1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1WB9MQZbjYD01
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1LClIVbggyzR1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Wymień jednego polskiego architekta i jednego rzeźbiarza okresu odrodzenia.

RJUJiQUwabVbe
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Rx4T3uxmR03ly1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R5Ot178QhtCzg1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słownik

humanizm
humanizm

(z łac. humanus – ludzki) termin oznaczający nurt umysłowy, który polegał na odrodzeniu znajomości języków i literatury klasycznej oraz przyznaniu człowiekowi miejsca w centrum zainteresowania kultury