RiRLDxdhYrHgD
Obraz przedstawia ogromny polowy namiot, na którym znajduje się godło Polski. W namiocie znajduje się krzyż i świece. W nim oraz wokół niego zgromadzeni są liczni żołnierze i dostojnicy. W oddali widoczne są kolejne namioty, oddziały wojska i sztandary.

Orzeł i Pogoń w 1569 r. Rzeczpospolita Obojga Narodów. Model polskiego życia politycznego

Jan Matejko, Potęga Rzeczypospolitej u zenitu. Złota wolność. Elekcja R.P. 1573, 1889 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ustrój Rzeczypospolitej w XVI wieku - podsumowanie

Od dziesiątków lat panuje przekonanie, że ustrój polityczny Rzeczypospolitej stanowił wyjątek na skalę europejską. Ewenementem było to, że prawo do udziału w życiu politycznym obejmowało całą szlachtę, stanowiącą, wedle różnych szacunków, od ok. 6 proc. do ok. 8–10 proc. społeczeństwa. Z tej racji, a także z powodu ograniczenia prawa uczestnictwa w życiu politycznym do jednego stanu, ustrój ten określa się mianem demokracji szlacheckiej.

R18Pzz8T7FE6x1
Demokracja Szlachecka XV- XVI wiek.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Demokracja szlachecka

W XVI w., kiedy najbardziej rozpowszechnionym w Europie typem ustrojowym była monarchia stanowa, ustrój Rzeczypospolitej nie odbiegał od normy. Odrębności prawne prowincji, zdecentralizowana administracja i odgrywające istotną rolę zgromadzenia stanowe – to cechy charakterystyczne niemal wszystkich ówczesnych państw Starego Świata.

RWJE8LRhnFdix1
Połączony Senat i Izba Poselska w czasach Zygmunta III Wazy.
Źródło: Giacomo Lauro, 1622, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pierwsza wolna elekcja w 1573 r. oraz umocnienie pozycji sejmu w wyniku zwycięstwa ruchu egzekucyjnego sprawiły, że przeprowadzenie zmian ustrojowych podobnych do zachodnioeuropejskich stało się bardzo trudne. Przywiązanie szlachty do politycznych przywilejów i gwarancji wolności owocowało jej przekonaniem, że wszelkie próby wzmocnienia władzy centralnej stanowią zagrożenie wolności i prowadzą do absolutyzmu. Uniemożliwiło to dostosowanie ustroju do zmieniających się w XVII w. warunków i sparaliżowało próby reform wojskowych. W konsekwencji w Rzeczypospolitej szlachta sprzeciwiała się (do 1717 r.) stałym podatkom na wojsko, co blokowało jego modernizację. Nie wykształciła się też podległa królowi administracja podobna do zachodnioeuropejskiej. W epoce absolutyzmu i centralizacji władzy na Zachodzie w państwie polsko‑litewskim zachodził proces odwrotny: decentralizacja władzy i wzrost znaczenia sejmików, czyli ciał samorządowych.

R1ZJwZlX1pQn51
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Egzekucjoniści domagali się:
    • Elementy należące do kategorii Egzekucjoniści domagali się:
    • Nazwa kategorii: egzekucji praw
    • Nazwa kategorii: egzekucji dóbr
    • Nazwa kategorii: przestrzegania prawa o tzw. incompatibiliach
    • Nazwa kategorii: zwiększenia uprawnień sejmu
    • Nazwa kategorii: zniesienia uprzywilejowania duchowieństwa, opodatkowania go i sekularyzacji dóbr kościelnych
    • Nazwa kategorii: unowocześnienia procedury sądowej
    • Nazwa kategorii: zacieśnienia unii z Litwą
    • Nazwa kategorii: likwidacji odrębności Prus oraz księstw oświęcimskiego i zatorskiego
    • Nazwa kategorii: potwierdzenia elekcyjności
    • Nazwa kategorii: uporządkowania skarbu
    • Nazwa kategorii: utworzenia stałego wojska
    • Nazwa kategorii: zagwarantowania wolności wyznania
    • Nazwa kategorii: całkowitej wolności celnej, zwolnienia z podatków wewnętrznych
    • Nazwa kategorii: wzmocnienia pozycji szlachty wobec mieszczan
    • Koniec elementów należących do kategorii Egzekucjoniści domagali się:
Postulaty wysuwane przez ruch egzekucyjny

Rzeczpospolita niewiele mogła zaoferować licznej, w większości ubogiej szlachcie. Środków do życia musiała więc ona szukać na służbie u magnaterii, która posługując się głosami swych klientów na sejmikach i w izbie poselskiej, potrafiła udaremniać zamiary panujących. To uzależnienie pozwalało magnatom kontrolować władzę mimo utrzymania pozorów demokracji szlacheckiej. Królowie nie mogli liczyć na pomoc wojska, gdyż żołnierze poczuwali się bardziej do lojalności względem praw Rzeczypospolitej niż względem monarchy. Ustrój państwa polsko‑litewskiego miał zatem nadal więcej wspólnego z monarchią renesansową niż z absolutyzmem.

Zgodnie z wydanym przez Kazimierza Jagiellończyka w 1454 r. przywilejem nieszawskim zmiany w prawie ziemskim, zwoływanie pospolitego ruszenia oraz nakładanie podatków król musiał konsultować z sejmikami ziemskimi – zgromadzeniami szlachty poszczególnych ziem. Z powodu dużej ich liczby władca porozumiewał się zwykle ze zjazdami prowincjonalnymi, w których uczestniczyli możnowładcy oraz przedstawiciele sejmików. W 1468 r. Kazimierz IV Jagiellończyk zwołał w Piotrkowie sejm walny, który poprzedziły spotkania króla z sejmikami prowincjonalnymi –małopolskim i wielkopolskim, a posłowie po raz pierwszy wybrani zostali w ramach sejmików ziemskich. Dziś sejm walny z 1468 r. uważa się za moment utworzenia sejmu dwuizbowego, na który składały się odtąd senat – dawna rada królewska, tworzona przez najwyższych dostojników duchownych i świeckich – oraz izba poselska. W tej ostatniej zasiadali reprezentanci poszczególnych ziem. W 1493 r. na sejmie w Piotrkowie Jan Olbracht, syn Kazimierza Jagiellończyka, zatwierdził dotychczasowe przywileje szlachty.

R1cGXlqIegjMy1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Organizacja sejmu walnego
    • Elementy należące do kategorii Organizacja sejmu walnego
    • Nazwa kategorii: Król
    • Nazwa kategorii: Senat
      • Elementy należące do kategorii Senat
      • Nazwa kategorii: wojewodowie i kasztelanowie z Wielkopolski, Małopolski i Mazowsza
      • Nazwa kategorii: biskupi katoliccy
      • Nazwa kategorii: wyżsi dostojnicy państwowi
      • Koniec elementów należących do kategorii Senat
    • Nazwa kategorii: Izba poselska
      • Elementy należące do kategorii Izba poselska
      • Nazwa kategorii: delegacje sejmików z Wielkopolski, Małopolski i Mazowsza
      • Nazwa kategorii: przy podejmowaniu decyzji zasada „powszechnej zgody”
      • Koniec elementów należących do kategorii Izba poselska
      Koniec elementów należących do kategorii Organizacja sejmu walnego
R1cdh8BGgO2J8
Tablica upamiętniająca uchwalenie nihil novi na zamku w Radomiu.
Źródło: Hiuppo, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Konstytucja nihil novi

Kompetencje przysługujące poszczególnym zgromadzeniom – senatowi, izbie poselskiej i sejmikom ziemskim – ustalono za panowania kolejnego króla. Po bezpotomnej śmierci Jana Olbrachta w 1501 r. z rywalizacji o tron Rzeczypospolitej między jego młodszymi braćmi, Aleksandrem i Zygmuntem, zwycięsko wyszedł ten pierwszy. Ceną za poparcie możnowładztwa miał być opracowany przez senat tzw. przywilej mielnicki, zapewniający wpływ możnych na politykę wewnętrzną i zagraniczną państwa. Nadawał on ramy prawne władzy królewskiej i ograniczał znaczenie posłów ziemskich. Jednak król odmówił jego zaprzysiężenia i we współpracy z wybitnym prawnikiem, kanclerzem koronnym Janem Łaskim, przystąpił do kontrakcji, wykorzystując w tym celu szlachtę. Podczas sejmu w Radomiu w 1505 r. uchwalono konstytucję przekreślającą akt mielnicki. Stanowiła ona, że król nie może ustanawiać „nic nowego” (łac. nihil novinihil novinihil novi), tzn. wprowadzać żadnych zmian w prawie „bez wspólnego zezwolenia senatorów i posłów ziemskich”. W ten sposób ugruntowana została zasada reprezentacji, czyli reguła, że w izbie poselskiej zasiadają przedstawiciele sejmików ziemskich. Sama zaś izba poselska – na razie tylko na piśmie – uzyskała miejsce równoprawne względem senatu i króla, stając się z czasem jednym z trzech stanów sejmujących. Sejm Rzeczpospolitej składał się więc z: króla, senatu (zasiadali w nim najwyżsi dostojnicy państwowi oraz dożywotnio arcybiskupi i biskupi Kościoła katolickiego) i Izby Poselskiej (posłowie ziemscy wybierani na sejmikach ziemskich spośród szlachty danej ziemi).

Pacta conventa i artykuły henrykowskie

W 1573 r., po śmierci Zygmunta II Augusta odbył się pierwszy sejm konwokacyjny, poprzedzający wolną elekcję. Podczas obrad wytypowano kandydatów na tron, ustalono czas i miejsce elekcji, określono też pacta conventapacta conventapacta conventa obowiązujące przyszłego władcę. Podczas sejmu konwokacyjnego szlachta postanowiła też uzyskać od kandydata na króla zapewnienie zachowania „pokoju religijnego”. Akt ten nosi nazwę konfederacji warszawskiej, a jego postanowienia znalazły się w artykułach henrykowskich, spisanych w tym samym roku podczas sejmu elekcyjnego. Nazwa dokumentu pochodzi od Henryka Walezego, pierwszego władcy, który musiał te prawa podpisać, by wstąpić na tron. Artykuły henrykowskie były niezmienne i obowiązywały każdego przyszłego władcę Rzeczpospolitej wybranego w drodze wolnej elekcji. Określały stosunki między królem a sejmem. Narzucały władcy m.in. obowiązek zwoływania sejmu co najmniej raz na dwa lata na okres 6 tygodni, poddawały kontroli sejmu politykę wewnętrzną i zagraniczną, zabraniały królowi podejmowania ważnych decyzji bez zgody senatorów przebywających na dworze, a w przypadku złamania zobowiązań zezwalały szlachcie na wypowiedzenie władcy posłuszeństwa. Artykuły henrykowskie stanowiły istotny element ustroju demokracji szlacheckiej.

Konfederacja warszawska

W 1570 r. zgromadzone na synodzie generalnym w Sandomierzu różne odłamy polskich protestantów zawarły między sobą porozumienie o zachowaniu „pokoju religijnego”. Podkreślić należy niekonstytucyjny charakter tego zgromadzenia, gdyż choć decydującą rolę odgrywała na nim różnowiercza szlachta, nie wynikało ono z polskiego systemu politycznego.

Na zjeździe konwokacyjnym w Warszawie w styczniu 1573 r. szlachta postanowiła uzyskać od kandydata na króla gwarancje zachowania „pokoju religijnego”. Akt ten nosi nazwę konfederacji warszawskiej. Nie podpisało się pod nim wprawdzie wyższe duchowieństwo, ale zgodnie z prawem podczas konfederacji – a taki charakter miała konwokacja – nie obowiązywała zasada jednomyślności, tylko większości głosów. Stąd decyzja o włączeniu postanowień konfederacji do artykułów henrykowskich.

RNyebRxhgJYdL
Akt konfederacji warszawskiej z 1573. z pieczęciami osób, które podpisały dokument
Źródło: a. nn., Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie, domena publiczna.

Kolejni nowo wybrani władcy przysięgali zachować pacem inter disidentes in religionis (pokój między rozróżnionymi w wierze).

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z ilustracjami, a następnie wykonaj polecenie.

Ilustracja A

R1N71RM6PG59X
Ilustracja do zadania
Źródło: rysunek Jana Piotra Norblina, 1785, Wikimedia Commons, dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Ilustracja B

R1Hefs78S9EpQ
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja C

RKaCNVLtSKQZD
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja D

R1czvB3877ED2
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R12Wtfdj9mV40
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1MeIujPwaH73
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w tekście. Pierwsza 1. absolutyzmu, 2. wolna elekcja, 3. decentralizacja, 4. centralizacji w 1573 r. oraz umocnienie pozycji sejmu w wyniku zwycięstwa ruchu egzekucyjnego sprawiły, że przeprowadzenie zmian ustrojowych podobnych do zachodnioeuropejskich stało się bardzo trudne. Przywiązanie szlachty do politycznych przywilejów i gwarancji wolności owocowało jej przekonaniem, że wszelkie próby wzmocnienia władzy centralnej stanowią zagrożenie wolności i prowadzą do 1. absolutyzmu, 2. wolna elekcja, 3. decentralizacja, 4. centralizacji. Uniemożliwiło to dostosowanie ustroju do zmieniających się w XVII w. warunków i sparaliżowało próby reform wojskowych. W konsekwencji w Rzeczypospolitej szlachta sprzeciwiała się (do 1717 r.) stałym podatkom na wojsko, co blokowało jego modernizację. Nie wykształciła się też podległa królowi administracja podobna do zachodnioeuropejskiej. W epoce absolutyzmu i 1. absolutyzmu, 2. wolna elekcja, 3. decentralizacja, 4. centralizacji władzy na Zachodzie w państwie polsko‑litewskim zachodził proces odwrotny: 1. absolutyzmu, 2. wolna elekcja, 3. decentralizacja, 4. centralizacji władzy i wzrost znaczenia sejmików, czyli ciał samorządowych.
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z fragmentami aktu unii lubelskiej w powyższym zadaniu oraz poniżej i odpowiedz na pytania.

1
  1. Też we wszystkich przeciwnościach spoiną pomocą my obojego narodu prałaci, rady, barones i wszystkie stany pomagać sobie mamy wszystkiemi siłami i możnościami, jako spolnej radzie pożytecznie i potrzebnie będzie się zdało szczęśliwe i przeciwne rzeczy za spoinę rozumiejąc i wiernie sobie pomagając.

R12i28YafV0Nw
Odwołując się do zacytowanych postanowień unii podaj przykłady organów ustrojowych wspólnych dla Korony i Litwy. (Uzupełnij) Wyjaśnij, jaki skutek miało zawarcie unii polsko-litewskiej dla ustroju państwa. (Uzupełnij).
RQOUpNEEepDtp
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Uzupełnij tabelkę przedstawiającą ustalenia unii lubelskiej odnoszące się do ustroju Rzeczpospolitej:. Polityka zagraniczna i obronna. Możliwe odpowiedzi: Wspólne, Odrębne. Moneta. Możliwe odpowiedzi: Wspólne, Odrębne. Wojsko. Możliwe odpowiedzi: Wspólne, Odrębne. Sejm. Możliwe odpowiedzi: Wspólne, Odrębne. Prawo i sądownictwo. Możliwe odpowiedzi: Wspólne, Odrębne
R1FoixoEBz0Cp1
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 4
R17KCLFw09Nwd
Ułóż w odpowiedniej kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. Szlachta litewska po raz pierwszy decyduje o tym, kto zostanie królem Rzeczypospolitej, 2. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów złożonej z Korony i Litwy, 3. Zawarcie polsko-litewskiej unii personalnej
R4YFQIglTJehw1
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Rozstrzygnij, które fragmenty źródeł pochodzą z aktu unii postanowionej na sejmie w Lublinie w 1569 roku. Zaznacz „prawda" jeśli pochodzą lub lub „fałsz" jeśli nie.. Ponieważ prawa ogólne i ustawy publiczne dotyczą nie pojedynczego człowieka, ale ogółu narodu, przeto na tym walnym sejmie radomskim [...] postanowiliśmy, iż odtąd na potomne czasy nic nowego [nihil novi] stanowionym być nie ma przez nas i naszych następców, bez wspólnego zezwolenia senatorów [senatu] i posłów ziemskich [izby poselskiej]. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Iż za żywota naszego my i potomkowie nasi, królowie polscy i ciż, wielkie książęta Litewskie […] nie mamy mianować ani obierać jakiego, […], a to dlatego, aby zawdy wiecznymi czasy po zejściu naszym i potomków naszych wolne obieranie zostało wszem stanom koronnym […].. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. A iż tytuł Wielkiego Księstwa Litewskiego i urzędy zostawają, tedy przy obieraniu i koronacjej ma być zaraz obwołań królem polskiem i tenże wielkiem księdzem litewskiem, ruskiem, pruskiem, mazowieckiem, żmodzkiem, kijowskiem, wołyńskiem, podlaskiem, inflandskiem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Aby zaś Rzeczpospolita na przyszłość zdrowszym sposobem była kierowaną, chcemy i niniejszem stanowimy, żeby żadne nowe urządzenia prywatną naradą nie były wprowadzane ani też, aby jakaś wyprawa bez pospolitego ruszenia sejmiku na przyszłość żadną miarą nie była podjętą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 6
RJeUnUab1TIAQ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Zapisz, w którym roku odbyła się pierwsza wolna elekcja.

RY03elzWU2Y8d
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

artykuły henrykowskie
artykuły henrykowskie

akt prawny powstały w 1573 r. w związku z wyborem pierwszego króla w tzw. „wolnej elekcji” (Henryka Walezjusza – stąd nazwa); zawierał on zbiór podstawowych praw Rzeczypospolitej, których przestrzeganie każdy nowo obrany władca musiał potwierdzić przysięgą przed objęciem władzy

klientelizm, klientela
klientelizm, klientela

zjawisko o charakterze ekonomiczno‑politycznym polegające na otaczaniu opieką przez możnego, ustosunkowanego protektora osoby lub grupy osób w zamian za poparcie polityczne; obecnie uważane za formę patologii społecznej

konstytucja, konstytucja sejmowa
konstytucja, konstytucja sejmowa

(z łac. constitutio – ustanowienie, od constituere – ustanawiać, uchwalać) termin odnoszony do każdej ustawy uchwalonej przez sejm Rzeczypospolitej

pacta conventa
pacta conventa

(łac. pacta conventa - pakty uzgodnione) osobiste zobowiązania władców podejmowane w czasie wyborów; rodzaj umowy publiczno‑prawnej zawieranej przez szlachtę z obieranym królem; dotyczyły przede wszystkim polityki zagranicznej, finansów i wojskowości

Nihil novi
Nihil novi

potoczna nazwa konstytucji sejmu w Radomiu z 1505 roku, która zakazała królowi wydawania ustaw bez zgody senatorów i posłów