Hierarchiczna budowa organizmów
Od atomu do organizmu
Każdy organizm to struktura złożona i bardzo uporządkowana. Można w niej wyróżnić kolejne poziomy organizacji.

Atomy są to podstawowe elementy budowy organizmów. Atomy jednego rodzaju tworzą pierwiastkipierwiastki, a te łączą się ze sobą budując związki chemicznezwiązki chemiczne np. wodęwodę, białkabiałka, cukrycukry (węglowodany) i kwasy nukleinowe.kwasy nukleinowe.
Struktura i cechy poszczególnych cząsteczek decydują o budowie komórekkomórek. Komórki mają bardzo różnorodne kształty, w zależności od funkcji jaką pełnią.

Zespoły komórek o podobnej budowie i funkcji łączą się w tkankitkanki, te zaś w narządynarządy (organy). Narządy są pogrupowane i współpracują ze sobą. W ten sposób powstają zespoły zwane układami narządówukładami narządów.

Układy narządów wspólnie tworzą najwyższy poziom organizacji: organizm. Należy go traktować jako system, czyli zespół połączonych ze sobą elementów, zdolnych do pełnienia funkcji, które są nieosiągalne dla pojedynczych składników.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DD1gSe00C
Przypomnij sobie, w jakich układach narządów znajdują się mózg, serce, czaszka. Rozważ, czy mogą być zbudowane z tej samej tkanki.
Pierwiastki budujące organizmy
Do najważniejszych pierwiastków budujących wszystkie organizmy należą: tlen, węgiel, wodór, azot, siarka, fosfor, wapń, magnez oraz sód.
W jednym kilogramie ciała człowieka znajduje się 650 g tlenu, 180 g węgla,
100 g wodoru, 30 g azotu, 15 g wapnia i 10 g fosforu. W znacznie mniejszej ilości występują m.in. siarka, sód, magnez i wapń.
Nazwa pierwiastka | Znaczenie w organizmie |
|---|---|
węgiel | podstawowy składnik wszystkich białek, cukrów, tłuszczówtłuszczów, kwasów nukleinowych |
wodór | wchodzi w skład wszystkich białek, cukrów, tłuszczów, kwasów nukleinowych |
składnik wody | |
tlen | składnik wody i innych związków chemicznych |
niezbędny do oddychania dla większości organizmów | |
azot | składnik białek i kwasów nukleinowych |
siarka | wchodzi w skład wielu białek |
fosfor | składnik kwasów nukleinowych |
buduje kości i zęby | |
wapń | składnik kości, muszli mięczaków, ścian komórkowychścian komórkowych roślin |
niezbędny w procesie krzepnięcia krwi i skurczu mięśni | |
sód | reguluje ilość wody w organizmie |
bierze udział w przekazywaniu impulsów nerwowych |
Przeprowadź doświadczenie, aby zbadać wpływ pierwiastków na rozwój rzeżuchy.
Jaki wpływ na rozwój rzeżuchy mają pierwiastki zawarte w wodzie mineralnej?
nasiona rzeżuchy
2 talerzyki
wata
woda mineralna o znanym składzie pierwiastkowym
woda destylowana (woda pozbawiona gazu i soli mineralnych, czyli zdemineralizowana).
Próba kontrolna
rzeżucha podlewana wodą destylowaną
Próba badawcza
rzeżucha podlewana wodą mineralną
Na jednym talerzyku ułóż grubą warstwę waty zwilżonej wodą destylowaną (próba kontrolna), a na drugim grubą warstwę waty zwilżonej wodą mineralną (próba badawcza).
Rozsyp na wacie po 30 nasion i ustaw talerzyki w nasłonecznionym miejscu o stałej temperaturze (ok. 20°C).
Podlewaj nasiona wodą destylowaną (próba kontrolna) lub mineralną (próba badawcza). Pilnuj, żeby wata nie wyschła. Po 2 dniach nasiona powinny wykiełkować.
Przez 14 dni codziennie dokonuj pomiarów i porównuj wysokość wykiełkowanych roślin na obu talerzykach.
Zapisz wyniki doświadczenia.
Sformułuj i zapisz wniosek.
R18kSqciDPYIA
Wpływ pierwiastków w wodzie mineralnej na rozwój rzeżuchyŹródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre pierwiastki, są szkodliwe dla organizmu. Należą do nich metale ciężkie, takie jak ołów, rtęć, arsen i kadm. Z zanieczyszczonego środowiska lub pożywienia metale ciężkie przenikają do organizmów, powodując np. uszkodzenie nerek i wątroby.
Związki chemiczne występujące w organizmach
Pierwiastki łączą się ze sobą i tworzą związki chemiczne, takie jak woda (związek tlenu i wodoru), białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe. Organizmy zbudowane są z tych samych związków chemicznych, występujących jednak w różnych proporcjach. Związki chemiczne są też dla nich źródłem energii i regulują procesy w nich zachodzące.
Do związków chemicznych budujących organizmy należą także witaminy odpowiedzialne za prawidłowy przebieg procesów życiowych.
Składniki | Rośliny | Zwierzęta |
Woda | 75 | 60 |
Związki mineralne | 2 | 4 |
Cukry | 18 | 5,8 |
Tłuszcze | 0,5 | 11 |
Białka | 4 | 19 |
Kwasy nukleinowe | 0,5 | 0,2 |
Woda tworzy środowisko życia
Woda jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych substancji na Ziemi. Jej zawartość w organizmach nie jest jednakowa – zależy od gatunkugatunku, środowiska życia i od wieku danego organizmu, a także od rodzaju narządu lub organu.
Woda znajduje się we wszystkich komórkach, a także płynach ciała (np. we krwi i sokach roślinnych), gdzie pełni różnorodne funkcje.

Woda pełni następujące funkcje:
jest środowiskiem, w którym przebiega większość przemian chemicznych i procesów życiowych w organizmie (np. fotosynteza);
umożliwia rozpuszczanie i transport różnych związków chemicznych w organizmie, a także usuwanie substancji szkodliwych i niepotrzebnych (np. wraz z moczem);
umożliwia regulację temperatury ciała: wiele zwierząt oddaje ciepło do otoczenia przez pocenie się, co skutkuje ochłodzeniem organizmu;
wpływa na kształt i wielkość komórek.

Przeprowadź obserwację, aby sprawdzić na liście różnych roślin różnią się zawartością wody.
Problem badawczy: Czy liście różnych roślin różnią się zawartością wody?
kilka świeżych liści różnych roślin
żaroodporne naczynie
piekarnik
waga laboratoryjna
Zważ osobno wszystkie liście.
Włóż je do naczynia żaroodpornego, a następnie umieść w piekarniku nagrzanym do 40°C na 6 godzin.
Zważ wysuszone liście.
Zapisz wyniki i wyciągnij wnioski. Określ, która hipoteza jest prawdziwa, a która fałszywa.
Sole mineralne są źródłem pierwiastków
Każdy organizm potrzebuje soli mineralnych, które zawierają niezbędne do życia pierwiastki takie jak azot, sód, wapń, fosfor, magnez czy siarkę.
Sole mineralne pełnią ważne funkcje budulcowe. Na przykład te, które zawierają wapń i fosfor wchodzą w skład kości, chrząstek i pancerzy. U roślin sole zawierające azot i siarkę są niezbędne do wzrostu, a ich niedobór powoduje, że rośliny są karłowate i wątłe.
Cukry są głównym źródłem energii
Cukry, nazywane także węglowodanami, to bardzo rozpowszechnione w przyrodzie związki chemiczne zbudowane z węgla, wodoru i tlenu. Cukry o małych cząsteczkach łatwo rozpuszczają się w wodzie, a te o długich – słabo. Te pierwsze są słodkie, pozostałe nie mają smaku.
Cukry są:
materiałem energetycznym (np. glukozaglukoza występująca w owocach); jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmów, np. pracy mięśni i mózgu (mózg każdego dnia potrzebuje ok. 130 g glukozy);
materiałem budulcowym (np. celulozaceluloza, która buduje ściany komórkowe roślin, chitynachityna, która tworzy ściany komórkowe grzybów, a także pancerzyki owadów i skorupiaków);
materiałem zapasowym (np. skrobiaskrobia gromadzona m.in. w bulwach ziemniaków), zgromadzone substancje zapasowe rośliny wykorzystują do wzrostu i rozwoju.
Galeria zdjęć ilustrujących funkcje wybranych cukrów:
Przeprowadź obserwację, aby zbadać jaki kształt mają ziarna skrobi zawarte w bulwach ziemniaka.
Problem badawczy: Jaki kształt mają ziarna skrobi obecne w bulwach ziemniaka?
surowy ziemniak
nożyk
przybory do mikroskopowania
mikroskop
Przekrój ziemniak. Zbierz nożykiem płyn, który pojawił się w miejscu cięcia.
Odrobinę płynu umieść na szkiełku podstawowym i dodaj kroplę wody. Przykryj preparat szkiełkiem nakrywkowym.
Obejrzyj preparat pod mikroskopem.
Wykonaj rysunek.
Wyciągnij wnioski i określ, czy postawiona hipoteza jest prawdziwa czy fałszywa.

Celuloza zawarta w roślinach nie jest trawiona przez większość ssaków. Zwierzęta roślinożerne mogą wykorzystywać celulozę jako pokarm dzięki zamieszkującym ich przewód pokarmowy drobnoustrojom, które są zdolne do rozkładu celulozy.
Tłuszcze chronią przed niskimi temperaturami
Tłuszcze są zbudowane z węgla, tlenu i wodoru. Te które występują u roślin są płynne i nazywane są olejami. Tłuszcze zwierzęce mają konsystencję stałą.
Tłuszcze pełnią następujące funkcje:
są materiałem energetycznym;
są materiałem zapasowym gromadzonym u roślin w nasionach, a u zwierząt w tkance tłuszczowej;
pełnią funkcje ochronne przed przed niskimi temperaturami i urazami mechanicznymi.

Białka są głównym budulcem komórek
Białka to związki chemiczne, w skład których wchodzi węgiel, wodór, tlen oraz azot i siarka.
Białka pełnią liczne funkcje, m.in.:
budulcową – budują wszystkie komórki, a także skórę i jej wytwory np. włosy, pióra, paznokcie i rogi, a także ścięgna i więzadła; białka są też głównym składnikiem mięśni;
są materiałem zapasowym – np. białka występujące w nasionach niektórych roślin;
regulują przebieg procesów życiowych – np. enzymy, które przyspieszają szybkość reakcji chemicznych;
biorą udział w reakcji odpornościowej organizmu – np. walczą z bakteriami i wirusami, które wnikają do organizmu i mogą wywołać infekcję.
Szczególnie bogate w białka są pokarmy pochodzenia zwierzęcego (mięso, nabiał), nasiona grochu, fasoli, bobu, soi i soczewicy.

Kwasy nukleinowe zawierają informacje genetyczną
Kwasy nukleinowe występują we wszystkich organizmach i wirusach. Najczęściej występującym kwasem nukleinowym jest DNA (wym. de en a), w którym zapisana jest informacja genetyczna, czyli „przepis na organizm”.
Mimo że zawartość kwasów nukleinowych w komórkach wynosi tylko ok. 1%, ich rola w życiu organizmów jest niezwykle ważna. Każdy osobnik ma charakterystyczny, niepowtarzalny materiał genetyczny, od którego w znacznym stopniu zależą jego wygląd (np. kolor oczu, włosów, skóry) i funkcjonowanie.

To ważne!
Organizmy mają uporządkowaną strukturę, którą można zilustrować zapisem: atom – związek chemiczny – komórka – tkanka – narząd – układ narządów – organizm.
Poszczególne struktury organizmu współpracują ze sobą, realizując funkcje życiowe.
Pierwiastkami, które tworzą organizmy niemal w całości, są węgiel, tlen, wodór, azot, siarka i fosfor. Pozostałe niezbędne do życia pierwiastki to np. sód, wapń, magnez.
Podstawowe związki chemiczne występujące w organizmach to: woda, sole mineralne, białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe.
Woda jest niezbędnym związkiem chemicznym wszystkich organizmów.
W wodzie przebiega większość procesów życiowych w organizmie. Ponadto transportuje różne związki, umożliwia regulację temperatury ciała oraz wpływa na rozmiar i kształt komórek.
Cukry są źródłem energii w komórkach, stanowią materiał budulcowy i zapasowy.
Białka są podstawowym materiałem budulcowym komórek. Ponadto regulują przebieg procesów życiowych organizmów.
Tłuszcze są źródłem energii i materiałem zapasowym; pełnią również funkcje ochronne.
DNA jest nośnikiem informacji genetycznej.
Na pożegnanie
Zaznacz dwie poprawne informacje dotyczące funkcji pełnionych przez tłuszcze.
- Stanowią źródło energii dla procesów zachodzących w komórkach.
- Tworzą długie łańcuchy złożone z reszt glukozy.
- Regulują przebieg reakcji chemicznych w komórce.
- Tworzą warstwę izolacyjną chroniącą przed zimnem.
- Są środowiskiem, w którym zachodzą reakcje w komórkach.
- Niszczą drobnoustroje wnikające do organizmów.
Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o tym, jaka jest hierarchiczna budowa organizmu i z jakich związków chemicznych się składa. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Za Tobą część modułu o hierarchicznej budowie organizmu. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.





