R1crGTJdSjWJ1
Baner przedstawia wrzecionowate komórki prostych organizmów jednokomórkowych - okrzemek. Ich pancerzyki zawierają liczne otworki.

Podstawy biologii - podsumowanie

Zdjęcie mikroskopowe okrzemek - jednokomórkowych organizmów należących do protistów.
Źródło: Mogana Das Murtey and Patchamuthu Ramasamy, licencja: CC BY 3.0.

Podsumujmy zdobytą wiedzę

Biolodzy poznają świat organizmów poprzez obserwacjędoświadczenie. Na podstawie pokrewieństw i podobieństw budowy przyporządkowują organizmy do odpowiednich jednostek taksonomicznych, takich jak np. królestwo, typ, gromada, rodzina, rodzaj i gatunek.

Wszystkie organizmy zbudowane są z komórek. Zwierzęta, grzyby, rośliny i protisty posiadają w swoich komórkach jądro i nazywane są organizmami eukariotycznymi (jądrowymi). Bakterie natomiast, nie posiadają jądra i nazywane są organizmami prokariotycznymi (bezjądrowymi).

Czynności życiowe organizmów to: odżywianie, oddychanie, wydalanie, reagowanie na bodźce oraz rozmnażanie. Ze względu na sposób odżywiania organizmy dzieli się na: samożywne, czyli takie, które same wytwarzają pokarm oraz cudzożywne, które muszą pozyskiwać substancje odżywcze z innych organizmów. Samożywne są rośliny i niektóre bakterie, pozostałe organizmy są cudzożywne.

Fotosynteza jest rodzajem samożywności polega na wytwarzaniu substancji pokarmowych przy udziale światła. Przeprowadzają ją rośliny, które podczas fotosyntezy wydzielają również tlen. Tlen jest potrzebny do uwolnienia z pożywienia energii potrzebnej do wykonywania wszystkich czynności życiowych. Proces, w którym energia jest pozyskiwana z pokarmu nazywa się oddychaniem komórkowym.

Wirusy nie są organizmami, ponieważ nie mają budowy komórkowej i nie wykazują czynności życiowych. Wiele z nich powoduje groźne choroby ludzi, zwierząt i bakterii. Podstawą zapobiegania chorobom wirusowym jest dbanie o higienę oraz szczepienia ochronne.

Jak światło wpływa na ruch chloroplastów?

Liczba i ułożenie chloroplastów w komórkach zależy od kierunku padania i natężenia światła w środowisku, w którym żyje roślina.

1
Symulacja 1

Za pomocą symulacji interaktywnej sprawdź, jaki wpływ ma oświetlenie na ruch chloroplastów.

Zapoznaj się z opisem symulacji interaktywnej, z której dowiesz się, jaki wpływ ma oświetlenie na ruch chloroplastów.

RJIqckmSI36WQ
Symulator przedstawia ruch chloroplastów w zależności od oświetlenia. Po kliknięciu przycisku start pojawia się ekran ukazujący komórkę roślinną w widoku z góry i w widoku z boku. U góry ekranu widać napis: Zmień natężenie światła, aby sprawdzić, w jaki sposób zmieniło się ułożenie chloroplastów. Ponad komórkami widać suwak, którym ustawia się natężenie światła. Gdy jest bezchmurnie, to chloroplasty układają się przy krawędzi komórki (w widoku z góry) oraz rozłożone są na całym przekroju (w widoku z boku). Im większe zachmurzenie, tym bardziej chloroplasty zaczynają się przesuwać, aby przy całkowitym zachmurzeniu w widoku z boku ułożyć się nierównomiernie, a w widoku z boku przy krawędzi komórki.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulator przedstawia ruch chloroplastów w zależności od oświetlenia. Po kliknięciu przycisku start pojawia się ekran ukazujący komórkę roślinną w widoku z góry i w widoku z boku. U góry ekranu widać napis: Zmień natężenie światła, aby sprawdzić, w jaki sposób zmieniło się ułożenie chloroplastów. Ponad komórkami widać suwak, którym ustawia się natężenie światła. Gdy jest bezchmurnie, to chloroplasty układają się przy krawędzi komórki (w widoku z góry) oraz rozłożone są na całym przekroju (w widoku z boku). Im większe zachmurzenie, tym bardziej chloroplasty zaczynają się przesuwać, aby przy całkowitym zachmurzeniu w widoku z boku ułożyć się nierównomiernie, a w widoku z boku przy krawędzi komórki.

1
Ćwiczenie 1
R9JhIoJFp33gF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1OTMC7KkqjZ4
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Rt0W8Pw6DCtuc
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RgBZU84PcxtAl
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj jednostkom klasyfikacji odpowiednie terminy.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
RM4dYnj4zv3NN
Ćwiczenie 5
Uszereguj poziomy organizacji organizmu.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Raehg740GnEGT
Ćwiczenie 6
Uzupełnij poniższy tekst o budowie komórki.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1Y4lLfh4yioo
zadanie interaktywne
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, na podstawie: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
RX8dPjl8ZOxih
Ćwiczenie 8
Uporządkuj etapy doświadczenia.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R11pgqjTPfJE01
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R10Hg5UMNtg6T
zadanie interaktywne
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R17y2k7eGTjTO1
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
RsF19Sr4myGp8
Ćwiczenie 12
Zaprojektuj doświadczenie badające wpływ ilości dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej. Połącz w pary podane nazwy i odpowiadające im opisy. Problem badawczy Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla powoduje wzrost intensywności fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej., 2. Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na intensywność fotosyntezy?, 3. Zlewka z wodą gazowaną i pędem moczarki kanadyjskiej., 4. Zlewka z wodą wodociągową i pędem moczarki kanadyjskiej. Próba kontrolna Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla powoduje wzrost intensywności fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej., 2. Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na intensywność fotosyntezy?, 3. Zlewka z wodą gazowaną i pędem moczarki kanadyjskiej., 4. Zlewka z wodą wodociągową i pędem moczarki kanadyjskiej. Próba badawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla powoduje wzrost intensywności fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej., 2. Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na intensywność fotosyntezy?, 3. Zlewka z wodą gazowaną i pędem moczarki kanadyjskiej., 4. Zlewka z wodą wodociągową i pędem moczarki kanadyjskiej. Hipoteza Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla powoduje wzrost intensywności fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej., 2. Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na intensywność fotosyntezy?, 3. Zlewka z wodą gazowaną i pędem moczarki kanadyjskiej., 4. Zlewka z wodą wodociągową i pędem moczarki kanadyjskiej.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RCupZQFiOjMbe
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
RDsoVDDhPAXJi
Ćwiczenie 14
Wskaż zdania prawdziwe.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
R1SrXjUBTARRI
Ćwiczenie 15
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Problem badawczy to...
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Jedne są dobrze rozpuszczalne w wodzie, inne nie rozpuszczają się w niej wcale. Dla wszystkich istot są podstawowym źródłem energii. Występują między innymi w mleku ssaków, w miąższu owoców i warzyw oraz w ścianach komórkowych roślin.

RHIcJ8Q4bWz7D
Których związków chemicznych dotyczy powyższy opis? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
R8Y9NMgfgTwqZ
Ćwiczenie 17
Wskaż prawdziwe zdanie.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
RsDOLRSZ3pjYK
Ćwiczenie 18
Uzupełnij tabelę tak, aby przedstawiała poprawne informacje na temat rozmnażania.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
RdJPrEt9YWR4A
Ćwiczenie 19
Poprawnie zdefiniuj próbę kontrolną i próbę badawczą.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
RJIg0Ivx5R5Mn
Ćwiczenie 20
Uzupełnij poniższy tekst w taki sposób, aby przedstawiał prawdziwe informacje na temat błony komórkowej.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
R7fQFj4YkF9Cz
Ćwiczenie 21
Na podstawie analizy substratów i produktów reakcji zachodzących w organizmach rozpoznaj i wskaż proces oddychania tlenowego.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22

Nasiono kanianki kiełkuje w glebie. Rosnący pęd wykonuje okrężne ruchy w poszukiwaniu sąsiedniej rośliny. Gdy okaże się ona właściwa, kanianka wnika ssawkami w głąb jej tkanek. Niedługo potem łodyga kanianki obumiera i łamie się, przerywając połączenie z podłożem. Od tego czasu kanianka jest całkowicie uzależniona od drugiej rośliny, oplata ją pędami, które praktycznie pozbawione są chloroplastów.

R1Vx3y1YkowhH
Przeanalizuj tekst i wskaż poprawne dokończenie zdania, opisujące sposób odżywiania kanianki.

Kanianka jest rośliną...
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 23
R1ZngE7nh4ZwR
Odżywianie się Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Oddychanie Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Wydalanie Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Ruch Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Wzrost i rozwój Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Rozmnażanie się Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Reakcja na bodźce Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 24

Dwie jednakowe hodowle z jednodniowymi roślinami owsa umieszczono na parapecie okna w takiej samej temperaturze i warunkach oświetlenia oraz podlewano je tak samo przez dwa tygodnie. Doniczkę nr 1 obracano codziennie o 180°, a doniczkę nr 2 pozostawiono bez zmian. Wynik doświadczenia przedstawiono na poniższym rysunku.

R35HLn78ji8jS
Wynik doświadczenia.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OQkfAOMzg8n
Wskaż pytanie, na które odpowiedź dało doświadczenie opisane powyżej. Możliwe odpowiedzi: 1. Dlaczego rośliny rosną w kierunku światła?, 2. Czy duże natężenie światła jest istotne dla roślin?, 3. Jaki czynnik ma wpływ na kształt pędu owsa?, 4. Jaki jest związek między podlewaniem a wzrostem owsa?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 25
RchYEEu7pCWoF
Przyporządkuj opisy dotyczące obserwacji i doświadczenia w odpowiednie miejsca. Obserwacja Możliwe odpowiedzi: 1. najstarsze źródło wiedzy biologicznej, 2. kontrolujemy warunki badań, 3. polega na przyglądaniu się organizmom, 4. zmieniamy jeden z czynników wpływających na obiekt badany, 5. można w tej metodzie wykorzystać lupę, mikroskop, lornetkę, 6. nie należy ingerować w przedmiot badania, 7. stosujemy próbę badawcza i kontrolną, 8. w tej metodzie możemy zbadać wpływ światła na kiełkowanie roślin Doświadczenie Możliwe odpowiedzi: 1. najstarsze źródło wiedzy biologicznej, 2. kontrolujemy warunki badań, 3. polega na przyglądaniu się organizmom, 4. zmieniamy jeden z czynników wpływających na obiekt badany, 5. można w tej metodzie wykorzystać lupę, mikroskop, lornetkę, 6. nie należy ingerować w przedmiot badania, 7. stosujemy próbę badawcza i kontrolną, 8. w tej metodzie możemy zbadać wpływ światła na kiełkowanie roślin
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 26
R1VDjObtpvv9K
Wyjaśnij, dlaczego wirusów nie zalicza się do organizmów żywych.
1
Ćwiczenie 27
R15hVKiwjJeK3
Opisz, jak zmienia się intensywność fotosyntezy w zależności od temperatury, dostępu do światła i ilości dwutlenku węgla. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 28
RXarAYXRFMx0O
Wypisz dwa przykłady obserwacji, które przeprowadziłeś/przeprowadziłaś w ciągu ostatniego miesiąca (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RuxlQTzuxvlbw
Ćwiczenie 29
Połącz w pary nazwę procesu z jego substratami i produktami.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 30

Większość grzybów pozyskuje substancje odżywcze z podłoża. W przeciwieństwie do zwierząt, które pobierają pokarm do wnętrza ciała, a następnie trawią go, grzyb trawi pokarm poza swoim ciałem, wydzielając do otoczenia specjalne białka. W tym procesie złożone substancje są rozkładane na substancje proste, które grzyb może wchłaniać. W wyniku rozkładu związków chemicznych w podłożu i w obumarłych organizmach są uwalniane węgiel, azot i inne pierwiastki – dzięki temu mogą być ponownie wykorzystane w przyrodzie. Na przykład dwutlenek węgla powstały podczas rozkładu jest uwalniany do atmosfery, substancje mineralne wracają zaś do gleby.

R1BA08LU4ot2G
1. Podaj nazwę typu trawienia, które występuje u grzybów.
2. Nazwij grupę organizmów, które wykorzystują do swoich procesów życiowych uwalniany przez grzyby dwutlenek węgla i substancje mineralne.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 31
RSf3iuSBqrL9k
Joasia położyła słoiczek z mlekiem w ciepłym miejscu. Po trzech dniach na dnie słoiczka pojawił się żółtawy płyn, którego przybywało z każdym dniem. Szóstego dnia ścięte mleko wyraźnie oddzieliło się od obficie wydzielonej serwatki.
1. Podaj nazwę procesu, który zaszedł w słoiczku.
2. Podaj nazwę związku, który powstał podczas tego procesu.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 32

Iwona przeniosła bukiet tulipanów z tarasu do ciepłego salonu. Kwiaty zmieniły wygląd.

R10CkDqnkP3m4
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6ejFCQZyYSzq
Sformułuj problem badawczy oraz hipotezę dla tego doświadczenia. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 33

Do składników chemicznych pewnej komórki należą celuloza i skrobia. Cytoplazma i niewielkie jądro są zepchnięte przez dużą wakuolę na obwód komórki. W cienkiej warstwie cytoplazmy przemieszczają się chloroplasty.

R5DHI2p28Q8ms
1. Określ, jakiej komórki dotyczy opis – roślinnej czy zwierzęcej. Odpowiedź uzasadnij.
2. Wymień warunki niezbędne do tego, żeby komórka ta rozpoczęła proces fotosyntezy.
3. Podaj, gdzie nocą jest większe stężenie dwutlenku węgla – we wnętrzu opisanej komórki czy na zewnątrz. Odpowiedź uzasadnij.
4. Podaj nazwę związków chemicznych, do których należy celuloza i skrobia.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 34

Z pewnego jednokomórkowego organizmu za pomocą igły usunięto jądro komórkowe. Po zabiegu organizm nadal się poruszał, ale przestał rosnąć i po kilku dniach obumarł. Pojawiły się wątpliwości, czy śmierć komórki była spowodowana usunięciem jądra komórkowego, czy też wykonaniem samego zabiegu.

W celu wyjaśnienia tego problemu przeprowadzono doświadczenie. Dwie grupy organizmów poddano takim samym urazom operacyjnym. Komórkom z jednej grupy usunięto jądra, komórkom z drugiej pozostawiono je na miejscu po uprzednim nakłuciu i wykonywaniu ruchów symulujących usuwanie jądra. Organizmy po pozorowanej operacji powracały do zdrowia, a następnie rosły i się rozmnażały. Organizmy pozbawione jądra obumierały.

R1H5EZnwSdOyX
1. Sformułuj hipotezę sprawdzaną w opisanym doświadczeniu.
2. Wskaż próbę kontrolną i wyjaśnij jej znaczenie w tym doświadczeniu.
3. Wyjaśnij, dlaczego ameby z usuniętym jądrem umierały, te zaś, którym pozostawiono jądro, żyły i się rozmnażały.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 35

Jak się okazuje, ciemniejsze lub czerwonawe plamy na liściach sałaty są odpowiednikiem ludzkiej… opalenizny. Wystawiona na słońce roślina wytwarza pochłaniające promienie ultrafioletowe substancje zwane polifenolami. Czyni to, aby szkodliwe promieniowanie nie uszkodziło jej komórek i nie zmniejszyło efektywności fotosyntezy. My zaś, zjadając „opaloną” sałatę, przyswajamy więcej polifenoli – witamin i barwników roślinnych – które pomagają utrzymać nasz organizm w dobrej kondycji. Zespół Stevena Britza z amerykańskiego departamentu rolnictwa opracował metodę, dzięki której można mieć zdrowszą sałatę także zimą. Rośliny w szklarniach otrzymują mało promieniowania ultrafioletowego (UVB), ponieważ brakuje go w świetle tradycyjnych lamp, z kolei światło słoneczne, i tak skąpe w zimie, jest w dużej części zatrzymywane przez szkło. Rozwiązaniem jest zastosowanie diod LED emitujących promieniowanie UVB, dzięki którym już po dwóch dniach liście roślin czerwienieją. Teraz naukowcy pracują nad wykorzystaniem promieniowania do podnoszenia wartości odżywczej przechowywanych w magazynach warzyw i owoców.

Rkv2wYGMcpdBS
1. Wyjaśnij, jaką funkcję w komórkach sałaty pełnią polifenole.
2. Wymień korzyści, jakie odnosi człowiek, zjadając sałatę wysyconą polifenolami.
3. Wyjaśnij, dlaczego zawartość polifenoli w roślinach uprawianych w szklarniach jest niższa niż w roślinach uprawianych w gruncie.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 36

Woda podczas zamarzania zwiększa swoją objętość. Właściwość ta jest dobrze znana rolnikom i ogrodnikom.

R1WfPfxQyYTXh
1. Przedstaw negatywne skutki tego zjawiska dla roślin uprawnych.
2. Zaproponuj sposób, który pozwoli ochronić rośliny przed negatywnym wpływem mrozu.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 37

Uczniowie otrzymali zadanie obserwowania pewnego procesu charakterystycznego dla drożdży. Nastawili hodowlę według poniższej instrukcji i przez 30 minut śledzili przebieg zjawiska. Do wykrycia dwutlenku węgla użyli wody wapiennej, która pod jego wpływem mętnieje.

R5KtrhJo5ovqq
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
  1. Do kolby stożkowej o pojemności 100 cmIndeks górny 3 nalej ciepłej wody o temperaturze 35°C.

  2. Do kolby stożkowej z ciepłą wodą dodaj łyżkę cukru i grudkę drożdży.

  3. Kolbę zatkaj korkiem z rurką odprowadzającą.

  4. Drugi koniec rurki umieść w probówce z wodą wapienną.

R1Kd2GmHjxNH5
1. Podaj nazwę procesu, który obserwowali uczniowie.
2. Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
3. Sformułuj hipotezę, jaką uczniowie sprawdzali podczas hodowli drożdży.
4. Określ wynik obserwacji.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 38

Uczniowie chcieli zbadać wpływ wody na wzrost pędów fasoli. Użyli 40 sadzonek fasoli, które podlewali co dwa dni taką samą objętością wody i co pięć dni mierzyli ich przyrost na długość. W tabeli zamieścili wyniki pomiarów.

Dzień hodowli

1.

5.

10.

15.

20.

25.

30.

Średnia długość pędów (w cm)

10

12

16

21

25

29

32

R1RbJPg0rffim
1. Określ, czy działanie uczniów można nazwać doświadczeniem.
2. Uzasadnij, czy uczniowie zbadali wpływ wody na wzrost pędów fasoli.
3. Wyjaśnij, czy próbą kontrolną w tym doświadczeniu może być 40 sadzonek fasoli, których podlewania zaprzestano.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wylosuj zestaw pytań z quizu typu “Milionerzy”. Odpowiedz poprawnie na pytania .

Projekt badawczy

Doświadczenie 1

Oddychanie roślin: prawda czy fałsz?

Problem badawczy: Czy rośliny wytwarzają dwutlenek węgla?

RhpT0ZagePuw9
Co będzie potrzebne
  • mała główka czerwonej kapusty

  • nóż

  • miska

  • woda destylowana

  • czajnik

  • 3 słoiki z pokrywkami

  • gałązki moczarki kanadyjskiej

  • folia aluminiowa

  • słomka

Instrukcja
  1. Przygotuj wskaźnik z czerwonej kapusty

  • Poszatkuj drobno małą główkę czerwonej kapusty i umieść ją w misce.

  • Zalej kapustę taką ilością gorącej wody destylowanej, aby wypełnić miskę.

  • Pozostaw kapustę w misce do wystygnięcia.

  • Odcedź powstały błękitny płyn.

  1. Wykaż, że rośliny wydzielają dwutlenek węgla podczas oddychania

  • Przemyj słoiki wodą destylowaną.

  • Wypełnij słoiki do połowy wskaźnikiem z czerwonej kapusty.

  • W jednym ze słoików umieść gałązki moczarki, zamknij słoik i owiń go folią aluminiową.

  • Drugi słoik (bez moczarki) również zamknij i owiń folią aluminiową.

  • Umieść oba słoiki w ustronnym, ciemnym miejscu.

  • Do trzeciego słoika wlej resztę pozostałego wskaźnika.

  • Do płynu w tym słoiku wdmuchuj powietrze przez słomkę, aż zmieni kolor.

  1. Pobierz kartę pracy. Odpowiedz na pytania:

  • Co dokładnie trzeba zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?

  • Do czego jest potrzebny wskaźnik z czerwonej kapusty?

  • Czy faktycznie trzeba wdmuchiwać powietrze do trzeciego słoika ze wskaźnikiem? Po co?

  • Dlaczego pierwszy i drugi słoik powinien być zamknięty i owinięty folią aluminiową?

  • Dlaczego wskaźnik z kapusty zmienił kolor?

  • Jakiego innego wskaźnika „domowej produkcji” można było użyć w tym doświadczeniu?

R15uPyytJI6NH

Plik zawiera powyższy projekt badawczy w formie PDF.

Plik PDF o rozmiarze 142.43 KB w języku polskim