R122qk2rnOEyS
Na zdjęciu znajduje się ściółka leśna wraz z niskimi pniami ściętych drzew. Zarówno pnie, jak i podłoże są gęsto i równomiernie porośnięte jasnozielonym mchem.

Rośliny zarodnikowe

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Mchy

Panuje przekonanie, że mchy obrastają północną stronę pni drzew i dzięki temu mogą zabłąkanemu wędrowcowi zastąpić kompas. Tymczasem prawdą jest tylko to, że rosną liczniej na zacienionej (na przykład przez inne drzewa) powierzchni pnia, gdzie mają więcej wilgoci.

RVhEHEOSVFjxf
Łodyżki mchu płonnika gotowe do rozmnażania płciowego
Źródło: Martin Vaculík, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mchy żyją głównie w miejscach wilgotnych i zacienionych

Mchy to niewielkie rośliny tworzące gęste skupiska przypominające miękkie poduchy, tzw. darnie. Zwarta grupa tych roślin potrafi gromadzić duże ilości wody w licznych wąskich przestrzeniach pomiędzy poszczególnymi osobnikami i częściami ich ciała. Gdy wokół podłoże wysycha, mchy nadal dobrze funkcjonują. Nawet zupełnie wysuszone i pozornie martwe mogą po ponownym nawilżeniu kontynuować procesy życiowe.

Obserwacja 1

Przeprowadź obserwację, aby sprawdzić, czy mech ma zdolność pobierania i zatrzymywania wody.

Problem badawczy: Czy mech ma zdolność pobierania i zatrzymywania wody?

Hipoteza 1

Mech ma zdolność pobierania i zatrzymywania wody.

Hipoteza 2

Mech nie ma zdolności pobierania i zatrzymywania wody.

Co będzie potrzebne
  • zasuszone okazy mchu,

  • lupa;

  • spodeczek z wodą.

Instrukcja
  1. Umieść rośliny mchu na spodeczku wypełnionym wodą i obserwuj położenie listków.

  2. Pozostaw mokre rośliny do wysuszenia i zwróć uwagę na to, co stanie się z listkami.

  3. Wyjaśnij obserwowane zjawisko.

RNyc75AfWyu6s
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite

Dzięki zdolności do wchłaniania i magazynowania wody mchy mogą żyć w środowiskach bardzo suchych, np. na wydmach. Najczęściej występują jednak w miejscach zacienionychwilgotnych, takich jak runo leśneruno leśneruno leśne, powalone pnie i kora drzew. Niektóre rosną w szczelinach skalnych i na kamieniach, a także w miastach i wsiach na murach, dachach czy między płytkami chodnikowymi. Nieliczne żyją również w rzekach i jeziorach. Nie występują natomiast w morzach i oceanach.

Galeria przedstawiająca miejsca, w jakich można znaleźć mchy:

wide
Ciekawostka

Dawniej ludzie często używali mchów do uszczelniania drewnianych domów. Ponieważ rośliny te potrafią wchłonąć dużą ilość wody, nawet podczas obfitych opadów deszczu czy śniegu woda nie przedostawała się do wnętrza domu.

R1auOOssEmcB2
Uszczelnienie domu mchem
Źródło: Wolfgang Sauber, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Mchy nie posiadają typowych dla roślin organów

Mchy charakteryzują się prostszą budową niż inne rośliny lądowe. Zamiast korzeni  mają chwytnikichwytnikichwytniki, zamiast łodygi – łodyżkę, a zamiast liści – listki. Nazwy organów będące zdrobnieniami nie oznaczają, że są to liście czy łodygi mniejsze niż zwykle u roślin. Za pomocą takich nazw naukowcy informują, że te organy są jedynie w pewnym stopniu do nich podobne.

Mchy nie posiadają także tkanki okrywającej, dzięki czemu mogą wchłaniać wodę przez liście.

Budowa mchu płonnika

Płonnik pospolity jest powszechnie występującym w Polsce mchem. Jego część nadziemną stanowi prosta lub rozgałęziona ulistniona łodyżkałodyżka ulistnionaulistniona łodyżka. Drobne, zielone listki prowadzą fotosyntezęfotosyntezafotosyntezę oraz wchłaniają i magazynują wodę.

Z dolnej części łodyżki wyrastają cienkie, nitkowate chwytniki. Służą one roślinie do umocowania w podłożu.

R1VFA6amKicMZ
Budowa mchu płonnika
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.

Na szczycie ulistnionej łodyżki latem wyrasta łodyżka bezlistnałodyżka bezlistnałodyżka bezlistna – długa, pozbawiona chlorofilu i nie przeprowadzająca fotosyntezy. Bezlistna łodyżka zakończona jest zarodniązarodniazarodnią, która zamknięta jest wieczkiem i przykryta czepkiem. Powstają w niej drobniutkie zarodnikizarodnikizarodniki, które po wysypaniu z zarodni kiełkują w ulistnione łodyżki z chwytnikami.

Ważne!

Mchy należą do roślin zarodnikowych, ponieważ w procesie rozmnażania tworzą zarodniki.

1
Ćwiczenie 1
R1GZCjTRIn99l
Wyjaśnij, dlaczego mchy występują głównie w miejscach wilgotnych. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacja 2

Przeprowadź obserwację, aby sprawdzić, czy w budowie mchu można wyróżnić organy.

Problem badawczy: Czy w budowie mchu można wyróżnić organy?

Hipoteza 1

W budowie mchu można wyróżnić organy.

Hipoteza 2

W budowie mchu nie można wyróżnić organów.

Co będzie potrzebne
  • kępki mchu pędzlika murowego zebrane z miejskich murów lub ulic lub mchu płonnika,

  • lupa,

  • biała kartka papieru.

Instrukcja
  1. Rozdziel kępę mchu i obejrzyj pojedynczą roślinę, wyróżniając łodyżkę ulistnioną i łodyżkę bezlistną.

  2. Używając igły, rozsuń listki i przez lupę przyjrzyj się im oraz chwytnikom.

  3. Zwróć uwagę na zarodnię umieszczoną na szczycie łodyżki bezlistnej.

  4. Jeśli zarodnia jest dojrzała i sucha, możesz, potrząsając nią, wysypać na białą kartkę papieru zarodniki. Określ ich barwę i wielkość.

  5. Narysuj i opisz jedną roślinę mchu.

RR70IyQhOtz8C
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite

Mchy rozmnażają się płciowo i bezpłciowo

RV5i3ScBTyTET1
Ilustracja składa się z kilkukolorowych rysunków i przedstawia schematycznie cykl rozwojowy mchu płonnika. Po lewej znajdują się dwie rośliny z zielonym łodyżkami, które porośnięte są podłużnymi listkami i na szczycie mają żółty kielich. Nad nimi znajduje się błękitna kropla wody. W jednym kielichu mchu znajduje się wiele pociągłych, pozawijanych, białych nitek, czyli plemników, jest to przedstawiciel męski. W drugim na dnie kielicha mchu leży okrągła, fioletowa komórka jajowa, jest to osobnik żeński. Strzałki wskazują, że plemniki w kropli wody przepływają do komórki jajowej. Środkowy rysunek ukazuje zapłodnioną komórkę jajową w zamkniętym żółtym kielichu, to zarodnia. Od niej strzałka prowadzi do dwóch roślin mchu po prawej. Na jednej zarodnia jest okryta czapeczką. Na drugiej zarodnia dojrzała i wysypują się z niej brązowe zarodniki. Na dole powiększenie: w bezowym owalu znajdują się dwie brązowe kulki – zarodniki. W lewo wyrósł z nich zielony, nitkowaty splątek. Strzałka w lewo wskazuje dorosłe mchy: żeński, czyli z komórką jajową i męski z podłużnymi plemnikami. Cykl może się powtórzyć.
Cykl rozwojowy mchu płonnika
Źródło: Tomorrow sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rozmnażanie mchów przebiega w dwóch etapach. Cykl życiowy rozpoczyna zarodnik, z którego wyrasta nitkowata zielona struktura zwana splątkiemspląteksplątkiem. Daje ona początek licznym ulistnionym łodyżkom. Każda z takich łodyżek na szczycie wytwarza plemniki albo komórki jajowe. Łodyżki rosną bardzo blisko siebie, dzięki czemu plemniki mogą w kroplach wody przepłynąć do komórek jajowych. Po zapłodnieniu na szczycie ulistnionej łodyżki wyrasta łodyżka z zarodnią rozmnażająca się bezpłciowo – przez zarodniki.

Torfowce i inne mchy

TorfowcetorfowceTorfowce to mchy ściśle związane ze środowiskiem wodnym. Wraz z innymi roślinami tworzą niezwykłe zbiorowiska roślinne – torfowiska.

Cienkie listki torfowców zbudowane są z dwóch rodzajów komórek. Komórki żywe, zielone, wyposażone w chloroplasty prowadzą fotosyntezę. Pomiędzy nimi leżą martwe, beczułkowate komórki służące jako zbiorniki wody. Dzięki temu torfowce nasiąkają wodą jak gąbka i mogą zgromadzić jej nawet kilkanaście razy więcej niż same ważą!

RDiPEpxXF8gHa
Mech torfowiec
Źródło: Tomorrow sp.z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1PLIvG5PVIkW1
Budowa listka mchu torfowca widziana pod mikroskopem
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., HermannSchachner, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Torfowce rosną przez całe życie. Podczas gdy wierzchołek rośliny stale się wydłuża, dolna, zanurzona w wodzie część stopniowo obumiera. Powstaje z niej miękka, brunatna masa – torftorftorf, który wykorzystywany jest przez człowieka w różnych dziedzinach życia.

Obserwacja 3

Przeprowadź obserwację, aby dowiedzieć się, czy torf ma zdolność wchłaniania wody.

Problem badawczy: Czy torf ma zdolność wchłaniania wody?

Hipoteza 1

Torf nie ma zdolności wchłaniania wody.

Hipoteza 2

Torf ma zdolność wchłaniania wody.

Co będzie potrzebne
  • 10 suchych krążków torfu (można je kupić w sklepie ogrodniczym),

  • naczynie z wysokim brzegiem,

  • woda,

  • naklejki oznaczone cyframi od 1 do 10,

  • waga.

Instrukcja
  1. Oznacz krążki torfu cyframi od 1 do 10.

  2. Zważ osobno każdy krążek i zanotuj wyniki w tabeli.

  3. Umieść krążki w naczyniu, a następnie zalej je wodą tak, aby były całkowicie zanurzone.

  4. Odczekaj klika minut; w razie potrzeby dolej trochę wody.

  5. Wyjmuj pojedynczo krążki torfu, otrząsaj delikatnie z wody, by nie kapała.

  6. Zważ krążki i zanotuj wyniki w tabeli.

  7. Oblicz średnią masę suchych i mokrych krążków.

  8. Oblicz, ile razy zmieniła się masa torfu po zamoczeniu.

R1C7kMJuKdcq5
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite

Do pospolitych w Polsce mchów należą:

  • płonnik pospolity - powszechny w lasach, na łąkach i torfowiskach;

  • pędzlik murowy - występujący w miastach;

  • widłoząb miotlasty - rosnący w borach i na torfowiskach;

  • zdrojek pospolity - mech wodny, żyjący w czystych wodach na kamieniach.

Galeria przedstawiają przedstawicieli mchów spotykanych w Polsce:

Ciekawostka

Świetlanka to mech spotykany w tatrzańskich jaskiniach, zacienionych szczelinach skalnych, gdzie dochodzi niewielka ilość światła dziennego. W jego soczewkowatych komórkach załamują się promienie świetlne, co powoduje powstanie złoto‑szmaragdowej poświaty. Być może tu mają swe źródło legendy o skarbach ukrytych w tatrzańskich jaskiniach, znikających przed niepowołanymi oczami.

Mchy mają duże znaczenie w przyrodzie...

  • organizmami pionierskimi - ich obumarłe szczątki wzbogacają podłoże w próchnicę, przygotowując je dla innych bardziej wymagających roślin;

  • magazynują duże ilości wody, przez co chronią przed powodziami;

  • stanowią środowisko życia dla wielu protistów, grzybów oraz zwierząt bezkręgowych (ślimaków, owadów, pajęczaków) i drobnych kręgowców (żaby, jaszczurki);

  • są całorocznym pokarmem dla wielu zwierząt roślinożernych, np. saren i jeleni.

... i dla człowieka

  • tworzą torf, który ma liczne zastosowania w rolnictwie, lecznictwie i kosmetyce;

  • borowina, która jest rodzajem torfu jest wykorzystywana do rozgrzewających okładów i kąpieli pomocnych w chorobach układu ruchu;

  • w niektórych krajach torf wykorzystywany jest jako materiał opałowy;

  • ze względu na gromadzenie dużej ilości wody mają niekiedy wpływ negatywny na środowisko przyczyniając się do zabagnienia pól uprawnych.

1
Ćwiczenie 2
RmzAmTU056J2M
Wyjaśnij, w jakim celu glebę w ogrodzie i doniczkach miesza się z torfem. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria przedstawiająca sposoby wykorzystania mchów przez człowieka:

To ważne!

  • Mchy obficie występują w wilgotnych środowiskach lądowych.

  • Są to rośliny zarodnikowe wytwarzające organy ale inne niż te występujące u roślin nasiennych.

  • Mchy są zbudowane z ulistnionej łodyżki, która przeprowadza fotosyntezę oraz łodyżki bezlistnej, na której rozwija się zarodnia.

  • Mchy regulują krążenie wody w środowisku, są schronieniem i pokarmem dla zwierząt.

  • Torf wykorzystywany jest w lecznictwie, ogrodnictwie oraz jako źródło opału.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 3
R1Xl8rmayVXQv
Wybierz opis podstawowej funkcji chwytników mchu. Możliwe odpowiedzi: 1. pobieranie wody, 2. rozmnażanie, 3. fotosynteza, 4. przytrzymywane mchu w podłożu
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RDeOhkEIMmsjC
Wybierz opis funkcji listków mchu. Możliwe odpowiedzi: 1. fotosynteza i zaopatrywanie mchu w wodę, 2. rozmnażanie, 3. usuwanie wilgoci, 4. chłodzenie rośliny, 5. ochrona łodyżki przed zimnem, 6. wytwarzanie zarodników, 7. umocowanie rośliny w glebie
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RNVpnZnoEnyKm
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RaadjwKKQaDoH
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1GqTw2D2VSkz
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.. Mchy są składnikiem runa leśnego i ostoją dla wielu drobnych zwierząt.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mchy razem z porostami uczestniczą w procesie tworzenia gleby.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Organami mchów są liście, łodygi, korzenie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mchy przystosowane są do gromadzenia wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mchy torfowce to doskonałe źródło energii.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Torfowiska gromadzą duże ilości wód opadowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Torf powstaje w warunkach utrudnionego dostępu do wody i dwutlenku węgla.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RoN9HMCzaUMoP
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
R1dDUSH0WNJfK
Rozpoznaj na ilustracji mech i zaznacz odpowiadającą mu cyfrę. Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
RAD8aM23tZ1ac
Porównaj budowę zewnętrzną mchu płonnika i mchu torfowca. Wyróżnij ich organy. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R1ZGb9DQVPvOJ
Wyjaśnij, w jaki sposób powstaje torf. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Ułóż zestaw 3 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o mchach. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

RiwEpQ9FMV3bu
Polecenie 2

Za Tobą część modułu o roślinach zarodnikowych. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

runo leśne
runo leśne

najniższa warstwa roślin w lesie, poniżej warstwy podszytu; składa się głównie z roślin zielnych, mchów, porostów i grzybów

chwytniki
chwytniki

nitkowate wyrostki łodyżki, za pomocą których mchy są przytwierdzone do podłoża i pobierają z niego wodę oraz sole mineralne

łodyżka ulistniona
łodyżka ulistniona

zielona łodyżka mchu pokryta listkami

fotosynteza
fotosynteza

proces zachodzący w chloroplastach, podczas którego z wody i dwutlenku węgla – przy udziale energii słonecznej – powstaje glukoza i tlen

łodyżka bezlistna
łodyżka bezlistna

pęd mchu wyrastający na szczycie łodyżki ulistnionej; zakończony jest zarodnią

zarodnia
zarodnia

element budowy umożliwiający proces bezpłciowego rozmnażania się; zarodnie produkują zarodniki

zarodniki
zarodniki

komórki służące niektórym roślinom (mchy, paprocie) oraz grzybom do rozmnażania bezpłciowego

splątek
splątek

cienkie, nitkowate stadium rozwojowe mchów; rozwija się z kiełkującego zarodnika; po wykształceniu łodyżki z listkami zamiera

torfowce
torfowce

rodzaj mchów rosnących w środowisku bardzo silnie nawodnionym

torf
torf

osad złożony z szczątków torfowców oraz innych roślin; powstaje w warunkach dużej wilgotności i małej ilości tlenu