11
Ćwiczenie 1
R7HDhUrVlWSzM
Wodór występuje w przyrodzie w postaci trzech izotopów. Wymień ich nazwy, symbole oraz określ ich liczby masowe. (Uzupełnij).
RpEnlVzkhXkp51
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiedniej formie. Wodór to bezbarwny, bezwonny i palny gaz, Tu uzupełnij od powietrza, praktycznie Tu uzupełnij w wodzie, w atmosferze występuje w cząsteczkach dwuatomowych H2. Tu uzupełnij jest najlżejszym i najbardziej rozpowszechnionym w przyrodzie izotopem wodoru. Deuter występuje w naturze w śladowych ilościach, a jego związki, np. D2O (tzw. Tu uzupełnij), używane są w laboratoriach chemicznych i fizycznych do różnego typu badań. Tryt jest najmniej trwałym, Tu uzupełnij izotopem wodoru.
21
Ćwiczenie 3
R1IEVR2kqv5iZ
Wymień co najmniej cztery zastosowania wodoru. (Uzupełnij).
REdRJfXYwr3JS2
Ćwiczenie 4
Poniżej przedstawiono trzy sposoby otrzymywania wodoru w pracowni szkolnej. Uzupełnij równania poniższych reakcji. a) + MgCl2 + H2
b) Mg + Mg(OH)2 + H2
c) Ca + 2 H2O + H2
21
Ćwiczenie 5

Wodór można otrzymać w przemyśle na różne sposoby, m.in. działając na rozżarzony węgiel parą wodną lub parą wodną na metan (gaz ziemny). Zapisz równania tych reakcji.

R1MdbuHBXoPxN
(Uzupełnij).
RGuMNlIAnCe3G
(Uzupełnij).
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 6

Wykorzystując kolorową plastelinę, zaproponuj i skonstruuj modele czaszowe cząsteczki tlenu oraz cząsteczki ozonu.

RZMHu67NvLbaN
Zrób zdjęcie stworzonego modelu, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RT9X10NMV8Evl
Ćwiczenie 6
Dopasuj odpowiedni wzór sumaryczny do nazwy związku. tlen Możliwe odpowiedzi: 1. O2, 2. O3 ozon Możliwe odpowiedzi: 1. O2, 2. O3
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 7

Zaprojektuj zestaw do otrzymywania tlenu z manganianu(VII) potasu.

R1Gf8EXreaMrN1
Aplikacja interaktywna w formie układanki, polega na przeciągnięciu widocznych w dolnej części okna pięciu elementów zestawu eksperymentatorskiego: zlewki z wodą, palnika, probówki ze sproszkowaną substancją, probówki z wodą oraz rurki z korkiem do odpowiednich miejsc wokół laboratoryjnego statywu. Przycisk Sprawdź w prawym dolnym rogu okna służy do zweryfikowania poprawności wykonania zadania.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
1
Ćwiczenie 7

Napisz, jak wygląda zestaw do otrzymywania tlenu z manganianu(VII) potasu.

RvTL4fhB72EBl
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Zaznacz poprawną odpowiedź.

R12jO1gwfeQW511
zadanie interaktywne
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10ibw9DmtTOW21
Ćwiczenie 9
zadanie interaktywne
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1AVSlgN1RFag2
Ćwiczenie 10
Uzupełnij podpisy na schemacie obiegu tlenu w przyrodzie.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
21
Ćwiczenie 10

Napisz, jak wygląda obieg tlenu w przyrodzie. Jakie wyróżniamy dwa główne komponenty oraz co na nie wpływa i na co wpływają?

R4SQ3EO02ydkf
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 11

Napisz, który z poniższych procesów przedstawionych na zdjęciach można nazwać utlenianiem?

R1BPXtx3II76X
Rdzewienie
Źródło: dostępny w internecie: pexels.com, domena publiczna.
RNJU3I6oYbzh1
Oddychanie
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com, domena publiczna.

Napisz, który z poniższych procesów można nazwać utlenianiem?

  • oddychanie;

  • rdzewienie.

RaHeuTTneb7xB
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1djQJEQBUXM32
Ćwiczenie 12
Określ położenie tlenu w układzie okresowym, a następnie uzupełnij poniższą tabelę wyrażeniami podanymi poniżej.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 13

Odpowiedz na poniższe pytania.

Czy tlen może być szkodliwy? Czy tlenoterapia (w miejscach nazywanych „barami tlenowymi”) rekomendowana jest przez lekarzy? Dlaczego w inkubatorach monitoruje się stężenie tlenu?

RtDyrez3VaxKx
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RBpXPFMiKOKlE3
Ćwiczenie 14
Masz do dyspozycji różnego rodzaju szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Twoim zadaniem jest dopasowanie szkła laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych do odpowiedniego doświadczenia, które polega na otrzymaniu tlenu oraz jego identyfikacji. Termiczny rozkład manganianu(VII) potasu Możliwe odpowiedzi: 1. manganian(VII) potasu, 2. probówka, 3. łuczywo,, 4. probówka z korkiem z rurką odprowadzającą,, 5. krystalizator,, 6. drożdże, 7. zapałki, 8. woda,, 9. metalowa łapa,, 10. zapałki, 11. palnik,, 12. statyw,, 13. łuczywo, 14. kolba stożkowa,, 15. woda utleniona (3% roztwór H2O2) Katalityczny rozkład nadtlenku wodoru Możliwe odpowiedzi: 1. manganian(VII) potasu, 2. probówka, 3. łuczywo,, 4. probówka z korkiem z rurką odprowadzającą,, 5. krystalizator,, 6. drożdże, 7. zapałki, 8. woda,, 9. metalowa łapa,, 10. zapałki, 11. palnik,, 12. statyw,, 13. łuczywo, 14. kolba stożkowa,, 15. woda utleniona (3% roztwór H2O2)
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż ćwiczenia:
RUGlRjApfKxpI1
Ćwiczenie 15
Spośród podanych poniżej wzorów strukturalnych wskaż ten, który poprawnie obrazuje budowę cząsteczki azotu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18goPEmgnaEw1
Ćwiczenie 15
Wybierz i zaznacz zdanie prawidłowo opisujące cząsteczkę azotu. Możliwe odpowiedzi: 1. Cząsteczka azotu zbudowana jest z dwóch atomów azotu połączonych ze sobą wiązaniem podwójnym., 2. Cząsteczka azotu zbudowana jest z dwóch atomów azotu połączonych ze sobą wiązaniem potrójnym., 3. Cząsteczka azotu zbudowana jest z trzech atomów azotu, z czego dwa połączone są ze sobą wiązaniem podwójnym i dwa połączone są ze sobą wiązaniem pojedynczym,, 4. Cząsteczka azotu zbudowana jest z trzech atomów azotu połączonych ze sobą wiązaniami pojedynczymi.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14CC53qPBdD41
Ćwiczenie 16
Łączenie par. Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo "Fałsz", jeśli jest fałszywe.. Człowiek podczas oddechu wdycha więcej azotu niż go wydycha.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym ze sztucznych źródeł azotu w glebie jest stosowanie nawozów nazywanych saletrami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rośliny motylkowe (np. koniczyna) mają zdolność do bezpośredniego wchłaniania azotu atmosferycznego dzięki obecności w ich systemie korzeniowym bakterii brodawkowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Źródłem azotu dla przeżuwaczy jest białko roślinne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RsPGkhxpL11jK1
Ćwiczenie 17
Spośród wymienionych poniżej właściwości fizykochemicznych substancji wybierz i zaznacz wszystkie właściwości fizyczne azotu (w temperaturze pokojowej, pod ciśnieniem 1013 hPa). Możliwe odpowiedzi: 1. gazowy stan skupienia, 2. ciekły stan skupienia, 3. stały stan skupienia, 4. bezbarwny, 5. bezwonny, 6. o charakterystycznym zapachu, 7. palny, 8. niepalny, 9. bardzo dobrze rozpuszczalny w wodzie, 10. słabo rozpuszczalny w wodzie
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rw504oRTvznqX2
Ćwiczenie 18
Azot wykorzystywany jest powszechnie do syntezy amoniaku, a ten z kolei do produkcji azotowych nawozów sztucznych. Poniżej przedstawiono schemat równania reakcji otrzymywania amoniaku opisaną metodą.
wodór+azottemperaturakatalizatoramoniak
Zaznacz poprawne zakończenie zdania:
Suma współczynników stechiometrycznych w analizowanym równaniu reakcji otrzymywania amoniaku wynosi: Możliwe odpowiedzi: 1. 3., 2. 5., 3. 6., 4. 4.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 19

Uczeń otrzymał od nauczyciela dwie zlewki, podpisane odpowiednio gaz 1 i gaz 2. W jednej z nich znajdował się tlen, a w drugiej azot. Zadaniem ucznia była identyfikacja tych gazów.

W celu wykonania zadania uczeń przeprowadził doświadczenie zilustrowane na poniższym schemacie.

R1h71HXlpgn4v
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W celu wykonania zadania uczeń wykonał doświadczenie polegające na wprowadzeniu płonącego łuczywa do dwóch zlewek, zawierających dwa różne gazy.

W czasie wykonywania doświadczenia uczeń zauważył, że zapalone łuczywo, wprowadzone do butelki wypełnionej gazem 1, zgasło.

Na podstawie analizy przeprowadzonego przez ucznia doświadczenia wskaż pozostałe obserwacje oraz wnioski. Wybrane informacje dopasuj do odpowiedniej kategorii.

R1LqUkTOWcZ5m
Obserwacje: Możliwe odpowiedzi: 1. Gazem oznaczonym nr 2 był azot., 2. Gazem oznaczonym nr 2 był tlen., 3. Gazem oznaczonym nr 1 był azot., 4. Płomień łuczywa, wprowadzonego do butelki wypełnionej gazem nr 2, zwiększył się., 5. Zapalone łuczywo, wprowadzone do butelki wypełnionej gazem nr 2, zgasło., 6. Gazem oznaczonym nr 1 był tlen. Wnioski: Możliwe odpowiedzi: 1. Gazem oznaczonym nr 2 był azot., 2. Gazem oznaczonym nr 2 był tlen., 3. Gazem oznaczonym nr 1 był azot., 4. Płomień łuczywa, wprowadzonego do butelki wypełnionej gazem nr 2, zwiększył się., 5. Zapalone łuczywo, wprowadzone do butelki wypełnionej gazem nr 2, zgasło., 6. Gazem oznaczonym nr 1 był tlen. Stwierdzenia niepasujące do przeprowadzonego doświadczenia: Możliwe odpowiedzi: 1. Gazem oznaczonym nr 2 był azot., 2. Gazem oznaczonym nr 2 był tlen., 3. Gazem oznaczonym nr 1 był azot., 4. Płomień łuczywa, wprowadzonego do butelki wypełnionej gazem nr 2, zwiększył się., 5. Zapalone łuczywo, wprowadzone do butelki wypełnionej gazem nr 2, zgasło., 6. Gazem oznaczonym nr 1 był tlen.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RvMxZCuPHVwkZ2
Ćwiczenie 20
Jedną z metod otrzymywania azotu w laboratorium chemicznym jest termiczny rozkład związku chemicznego o nazwie azotan(III) amonu i wzorze sumarycznym NH4NO2. Podczas zachodzącej reakcji chemicznej, obok azotu, powstaje również woda (w postaci pary wodnej). W innej metodzie azot otrzymuje się w wyniku reakcji chemicznej, którą można opisać równaniem:
NH4Cl+NaNO2TN2+NaCl+2 H2O

chlorek amonu+azotanIII soduTazot+chlorek sodu+woda

Wskaż podpunkt, w którym prawidłowo wskazano nazwy substratów i produktów obydwu opisanych powyżej reakcji chemicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. SUBSTRATY: azotan(V) amonu, chlorek amonu, azotan(III) sodu
PRODUKTY: azot, woda, chlorek sodu, 2. SUBSTRATY: azot, woda, chlorek sodu
PRODUKTY: azotan(V) amonu, chlorek amonu, azotan(III) sodu, 3. SUBSTRATY: azot, woda, chlorek sodu, azotan(V) amonu
PRODUKTY: chlorek amonu, azotan(III) sodu, 4. SUBSTRATY: azot, woda, chlorek amonu, azotan(III) sodu
PRODUKTY: azotan(V) amonu, chlorek sodu
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 21

W temperaturze 20   C (pod ciśnieniem 1 atm) w 100 g wody rozpuszcza się maksymalnie około 1,89 mg azotu. Z kolei w temperaturze 60   C (pod ciśnieniem 1 atm) w 100 g wody rozpuszcza się maksymalnie około 1,05 mg azotu.

Załóżmy, że dysponujesz próbką 200 g wody o temperaturze 20   C, w której rozpuszczono maksymalną liczbę miligramów azotu, jaką można rozpuścić we wskazanej temperaturze, pod ciśnieniem 1 atm.

Na podstawie powyższych informacji oblicz, ile miligramów azotu wydzieli się z opisanego roztworu, jeśli podgrzejemy go do temperatury 60   C (nie zmieniając ciśnienia).

RcFJTgb6FDCFF
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RunHS82QZCIBT
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czego się nauczyłaś/nauczyłeś?

R12aXNLrHUnFx
(Uzupełnij).
RqezBnvSQSRZa
(Uzupełnij).
RYPkhltx6jA5Q
(Uzupełnij).
R17uWfOpxTWUf
(Uzupełnij).
bg‑gold

Notatnik

R17TY7A3VUjRk
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.