Na zakończenie - sprawdź, czy umiesz
Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiedniej formie.
Wodór to bezbarwny, bezwonny i palny gaz, ................ od powietrza, praktycznie ................................ w wodzie i występujący w atmosferze pod postacią cząsteczek dwuatomowych H2.
............ jest najlżejszym i najbardziej rozpowszechnionym w przyrodzie izotopem wodoru. Deuter występuje w naturze w śladowych ilościach, a jego związki, np. D2O (tzw. ..........................), używane są w laboratoriach chemicznych i fizycznych do różnego typu badań. Tryt jest najmniej trwałym, .................................... izotopem wodoru.
b) Mg + Mg(OH)2 + H2
c) Ca + 2 H2O + H2
Poniżej przedstawiono trzy sposoby otrzymywania wodoru w pracowni szkolnej. Uzupełnij poniższe równania reakcji.
Ca(OH)2, Mg, H2, HCl, O2, 3, 2, 3, CaH2, 2, Ca, H2O
a) .............. + .............. .............. → MgCl2 + H2 ↑
b) Mg +.............. .............. → Mg(OH)2 + H2 ↑
c) Ca + 2 H2O → .............. + H2 ↑
Wodór można otrzymać w przemyśle na różne sposoby, m.in. działając na rozżarzony węgiel parą wodną lub parą wodną na metan (gaz ziemny). Zapisz równania tych reakcji.
Wykorzystując kolorową plastelinę, zaproponuj i skonstruuj modele czaszowe cząsteczki tlenu oraz cząsteczki ozonu.
Zaprojektuj zestaw do otrzymywania tlenu z manganianu(VII) potasu.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DTGAuHZ09
Napisz, jak wygląda zestaw do otrzymywania tlenu z manganianu() potasu.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zadaniem uczniów było podanie przykładu zastosowania tlenu. Która z osób popełniła błąd?
- Lena – Tlen jest stosowany do miejscowego znieczulania oraz w komorach kriogenicznych (leczenie zimnem).
- Igor – Tlen jest stosowany w palnikach do spawania i cięcia metali.
- Maciej – Tlen o odpowiednim stężeniu jest podawany wcześniakom w inkubatorach.
- Marta – Tlen zmieszany np. z azotem jest stosowany w butlach dla nurków, alpinistów, kosmonautów.
Oceń, czy podane informacje na temat tlenu są prawdziwe, czy fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| W temperaturze pokojowej jest niebieską cieczą. | □ | □ |
| W warunkach normalnych jest gazem bezbarwnym, bezwonnym, tworzącym dwuatomowe cząsteczki. | □ | □ |
| Gaz ten podtrzymuje spalanie. | □ | □ |
Napisz, jak wygląda obieg tlenu w przyrodzie. Jakie wyróżniamy dwa główne komponenty oraz co na nie wpływa i na co wpływają?
Napisz, który z poniższych procesów przedstawionych na zdjęciach można nazwać utlenianiem?


Napisz, który z poniższych procesów można nazwać utlenianiem?
oddychanie;
rdzewienie.
Odpowiedz na poniższe pytania.
Czy tlen może być szkodliwy? Czy tlenoterapia (w miejscach nazywanych „barami tlenowymi”) rekomendowana jest przez lekarzy? Dlaczego w inkubatorach monitoruje się stężenie tlenu?
Suma współczynników stechiometrycznych w analizowanym równaniu reakcji otrzymywania amoniaku wynosi: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Uczeń otrzymał od nauczyciela dwie zlewki, podpisane odpowiednio gaz i gaz . W jednej z nich znajdował się tlen, a w drugiej azot. Zadaniem ucznia była identyfikacja tych gazów.
W celu wykonania zadania uczeń przeprowadził doświadczenie zilustrowane na poniższym schemacie.

W celu wykonania zadania uczeń wykonał doświadczenie polegające na wprowadzeniu płonącego łuczywa do dwóch zlewek, zawierających dwa różne gazy.
W czasie wykonywania doświadczenia uczeń zauważył, że zapalone łuczywo, wprowadzone do butelki wypełnionej gazem , zgasło.
Na podstawie analizy przeprowadzonego przez ucznia doświadczenia wskaż pozostałe obserwacje oraz wnioski. Wybrane informacje dopasuj do odpowiedniej kategorii.
Wskaż podpunkt, w którym prawidłowo wskazano nazwy substratów i produktów obydwu opisanych powyżej reakcji chemicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. SUBSTRATY: azotan() amonu, chlorek amonu, azotan() sodu
PRODUKTY: azot, woda, chlorek sodu, 2. SUBSTRATY: azot, woda, chlorek sodu
PRODUKTY: azotan() amonu, chlorek amonu, azotan() sodu, 3. SUBSTRATY: azot, woda, chlorek sodu, azotan() amonu
PRODUKTY: chlorek amonu, azotan() sodu, 4. SUBSTRATY: azot, woda, chlorek amonu, azotan() sodu
PRODUKTY: azotan() amonu, chlorek sodu
W temperaturze (pod ciśnieniem ) w wody rozpuszcza się maksymalnie około azotu. Z kolei w temperaturze (pod ciśnieniem ) w wody rozpuszcza się maksymalnie około azotu.
Załóżmy, że dysponujesz próbką wody o temperaturze , w której rozpuszczono maksymalną liczbę miligramów azotu, jaką można rozpuścić we wskazanej temperaturze, pod ciśnieniem .
Na podstawie powyższych informacji oblicz, ile miligramów azotu wydzieli się z opisanego roztworu, jeśli podgrzejemy go do temperatury (nie zmieniając ciśnienia).
