RJ7uar1Ctfxgi
Czarno‑białe zdjęcie mikroskopowe przedstawia podłużne bakterie w kształcie pałeczek.

Świat wybranych organizmów bezjądrowych i jądrowych - podsumowanie

Zdjęcie mikroskopowe bakterii w kształcie pałeczek.
Źródło: Rocky Mountain Laboratories, domena publiczna.

Podsumujmy zdobytą wiedzę

Do obserwacji małych obiektów, ale widocznych gołym okiem służy lupamikroskop stereoskopowy (binokular). Natomiast do obejrzenia organizmów jednokomórkowych oraz budowy wewnętrznej organizmów wielokomórkowych wykorzystuje się mikroskop optyczny.

Bakterie to jednokomórkowe organizmy jądrowe żyjące we wszystkich środowiskach na Ziemi. Mają różne kształty, a część z nich tworzy skupienia zwane koloniami. Mogą odżywiać się samożywnie lub cudzożywnie, a oddychać tlenowo lub beztlenowo. Bakterie szybko zwiększają swoją liczebność dzięki rozmnażaniu się przez podział komórki. W przyrodzie pełnią ważną rolę, ponieważ rozkładają martwe szczątki organizmów zapobiegając ich gromadzeniu się. Człowiek wykorzystuje je w różnych dziedzinach życia, np. w oczyszczaniu ścieków, do produkcji żywności i leków. Bakterie wywołują też wiele chorób ludzi, między innymi salmonellozę, gruźlicę, boreliozę i tężec.

Protisty to organizmy jądrowe jedno- lub wielokomórkowe, które zamieszkują różnorodne środowiska, głównie wodne. Mogą być samożywne lub cudzożywne. Oddychają głównie tlenowo, natomiast pasożyty przeprowadzają fermentację. Rozmnażają się bezpłciowo lub płciowo. Ich główna funkcja w przyrodzie polega na produkcji tlenu i substancji pokarmowych (gatunki samożywne) i rozkładzie substancji organicznych na związki proste. Protisty wywołują też groźne dla człowieka choroby, takie jak malaria i toksoplazmoza.

Grzyby występują na lądzie w miejscach zacienionych, wilgotnych i ciepłych. Ich ciało ma postać plechy, zbudowane jest z nitkowatych strzępek i nazywane grzybnią. Są to organizmy cudzożywne, głównie saprobionty, które mają ogromne znaczenie w przyrodzie. Większość z nich oddycha tlenowo, a te które przeprowadzają fermentację alkoholową mają duże znaczenie dla człowieka w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.  Niektóre grzyby żyją w symbiozie z glonami i tworzą porosty, które są zaliczane do królestwach grzybów.

Czy ruch protistów jest kierunkowy?

1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium dotyczące ruchu organizmów jednokomórkowych.

Przeczytaj poniższy opis doświadczenia dotyczącego ruchu organizmów jednokomórkowych.

Co będzie potrzebne?

  • płynna hodowla pantofelków

  • pipeta

  • pęseta

  • sól kuchenna

  • szkiełka podstawowe i nakrywkowe

  • alkohol

  • bibuła

  • mikroskop

Rrqr1ZCSfaicd
Symulacja interaktywna przedstawia ruch organizmów jednokomórkowych. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół laboratoryjny z następującym wyposażeniem: mikroskop, pęseta, szkiełka podstawowa, szkiełka, nakrywkowe, pipeta, bibuła, płynna hodowla pantofelków, sól kuchenna, czyli Na Cl chlorek sodu oraz alkohol. U góry znajduje się przycisk z napisem instrukcja. Po kliknięciu na niego wyświetla się następujący tekst. Punkt pierwszy. Odtłuść dwa szkiełka podstawowe alkoholem, a następnie przetrzyj bibułą. Punkt drugi. Na odtłuszczone szkiełka nanieś po dwie krople hodowli pantofelków. Punkt trzeci. Na szkiełko pierwsze (czyli próbę pierwszą) nałóż szkiełko nakrywkowe i obejrzyj preparat pod mikroskopem. Punkt czwarty. Na środku kropli z hodowlą pantofelków na szkiełku drugim (czyli próbie drugiej) umieść za pomocą pęsety kryształek soli kuchennej i nałóż szkiełko nakrywkowe, a następnie obejrzyj preparat pod mikroskopem. Po wykonaniu tych czynności w próbie pierwszej pod mikroskopem widać owalne ruszające się pantofelki. W próbie drugiej pantofelki uciekają od umieszczonego na środku preparatu kryształka soli kuchennej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulacja interaktywna przedstawia ruch organizmów jednokomórkowych. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół laboratoryjny z następującym wyposażeniem: mikroskop, pęseta, szkiełka podstawowa, szkiełka, nakrywkowe, pipeta, bibuła, płynna hodowla pantofelków, sól kuchenna, czyli Na Cl chlorek sodu oraz alkohol. U góry znajduje się przycisk z napisem instrukcja. Po kliknięciu na niego wyświetla się następujący tekst. Punkt pierwszy. Odtłuść dwa szkiełka podstawowe alkoholem, a następnie przetrzyj bibułą. Punkt drugi. Na odtłuszczone szkiełka nanieś po dwie krople hodowli pantofelków. Punkt trzeci. Na szkiełko pierwsze (czyli próbę pierwszą) nałóż szkiełko nakrywkowe i obejrzyj preparat pod mikroskopem. Punkt czwarty. Na środku kropli z hodowlą pantofelków na szkiełku drugim (czyli próbie drugiej) umieść za pomocą pęsety kryształek soli kuchennej i nałóż szkiełko nakrywkowe, a następnie obejrzyj preparat pod mikroskopem. Po wykonaniu tych czynności w próbie pierwszej pod mikroskopem widać owalne ruszające się pantofelki. W próbie drugiej pantofelki uciekają od umieszczonego na środku preparatu kryształka soli kuchennej.

R18TDyOGBZczf1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RnlAEDvlZilm9
Ćwiczenie 1
Wskaż cechy jednokomórkowych protistów.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R2KfKNvy0y2Rp
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RbyOCUuQSlGNb
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RaRIhkTX34i0k
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R15I2Y3hUZga7
Wymień kolejno czynności, jakie należy wykonać, aby przygotować świeży preparat mikroskopowy. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
RRQKdBBwlrXV4
Wskaż problem badawczy, jaki mogą sprawdzić uczniowie, obserwując z użyciem mikroskopu świetlnego komórki nabłonka skóry, mięśnia sercowego i mózgu.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
R7s1uWlOxWhwD
Ćwiczenie 6
Wskaż cechy protistów.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1LmHcqnQHVsU
zadanie interaktywne
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Rx8StKFepAE19
Ćwiczenie 8
Wskaż, które z wymienionych struktur otaczają komórkę bakteryjną:
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
RE64KaTG8Ulkb
Ćwiczenie 9
Przypisz choroby do źródła ich zakażenia.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R19Loh6pSH9GS
Przyporządkuj odpowiednie choroby bakteryjne do charakterystycznych objawów. 1. Gruźlica, 2. Borelioza, 3. Salmonelloza, 4. Tężec – objawia się gorączką, kaszlem z towarzyszącym bólem w klatce piersiowej oraz spadkiem masy ciała. Prowadzi do osłabienia organizmu, a nawet śmierci.

1. Gruźlica, 2. Borelioza, 3. Salmonelloza, 4. Tężec – objawy infekcji to symptomy podobne do grypy, a także drętwienie kończyn i języka, przewlekły ból stawów oraz wysypka skórna i objawy ze strony układu nerwowego, w tym stany depresyjne.

1. Gruźlica, 2. Borelioza, 3. Salmonelloza, 4. Tężec – objawia się zaburzeniami czucia, bólami głowy, wzmożonym napięciem mięśni oraz drgawkami.

1. Gruźlica, 2. Borelioza, 3. Salmonelloza, 4. Tężec – objawia się gorączką, biegunką oraz silnymi bólami brzucha z nudnościami i wymiotami.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY-SA 3.0.
RDgRU33oGRAN0
Ćwiczenie 11
Zaznacz nazwę elementu budowy mikroskopu, który odpowiada za ustawienie odległości obiektywu od preparatu oraz ustawienie przybliżonej ostrości obrazu.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
R1bAwR37ZX4Aj
Ćwiczenie 12
Wskaż nazwy grzybów jadalnych.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RYnDgl35LqQLB
Pień drzewa porośnięty trzema rodzajami organizmów
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RFzmyLNJmR3Mv
Rozpoznaj na ilustracji porosty i zaznacz odpowiadającą im cyfrę. Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 1, 3. 3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 14
R1ZOnGI4E3ESz
Wskaż wszystkie poprawne stwierdzenia dotyczące porostów. Możliwe odpowiedzi: 1. Porosty są bioindykatorami stopnia zanieczyszczenia powietrza., 2. Zielenica będąca składnikiem porostu jest pasożytem grzyba., 3. Porosty mogą zasiedlać tereny nieprzyjazne dla roślin., 4. Zielenica dostarcza porostowi wody i soli mineralnych, a grzyb przeprowadza fotosyntezę.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15
R1ZV5wTG6U5eJ
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1M9Ke6LAkDBx
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6Ew2ai5OdLV2
Ćwiczenie 16
Wstaw w tekst odpowiednie określenia z rozwijanej listy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 17
RVpjnW3RbsjDt
Określ rodzaj plechy porostu przedstawionego na fotografii.
Źródło zdj.: Jerzy Opioła, Wikimedia Commons, licencja: CC BY‑SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RnrolyAfwHony
„Plecha ta przypomina pofałdowane przy brzegach liście. Do podłoża przytwierdzona jest fałdami bądź chwytnikami. Występuje u porostów o średniej wrażliwości na zanieczyszczenia powietrza."

Określ opisany rodzaj plechy porostu. Możliwe odpowiedzi: 1. Krzaczkowata, 2. Listkowata, 3. Skorupiasta
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YnUIU2NSaBO
Ćwiczenie 18
Łączenie par. Przyporządkuj chorobom drogi i sposoby ich przenoszenia. Zaznacz odpowiednią komórkę tabeli.. Tężec. Możliwe odpowiedzi: Powietrze, Pokarm, Rany, Kontakty seksualne. Choroba Heinego-Medina. Możliwe odpowiedzi: Powietrze, Pokarm, Rany, Kontakty seksualne. Dur brzuszny. Możliwe odpowiedzi: Powietrze, Pokarm, Rany, Kontakty seksualne
Źródło: Alicja Kasińska, Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że rozkład żywności przez bakterie jest zjawiskiem niepożądanym? Przedstaw argumenty za i przeciw. Możesz ich użyć w debacie na temat roli bakterii w życiu człowieka.

R4HYCcUXjpm9E
Ćwiczenie 19
REBBFGfcXyPSa
Uzupełnij tabelę, wstawiając w puste pola odpowiednie nazwy i opisy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 20
RNcduCBTwbTFE
Wzrost bakterii w hodowli na sztucznej pożywce.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RvCF8uKWcUGt7
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 21
ROBY84NrNmosA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 22
R1L5WMD2d8pPQ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Wylosuj zestaw pytań z quizu typu “Milionerzy”. Odpowiedz poprawnie na pytania .