Rośliny zarodnikowe
Na dobry początek
W różnych środowiskach, od lądowego po wodne można spotkać rośliny, które nigdy nie kwitną. Niektóre z nich tworzą kępy przypominające puszyste poduszki, inne wytwarzają duże pióropusze liści, a jeszcze inne skrzypią na wietrze. Chociaż różnią się wyglądem i budową wewnętrzną wszystkie rozmnażają się przez zarodniki tworząc dużą grupę roślin zarodnikowych. Organizmy te żyją na Ziemi od co najmniej 400 mln lat, a śladem po dawnej świetności niektórych z nich są pokłady węgla kamiennego.
W tym module znajdziesz odpowiedź na wiele pytań, między innymi:
Dlaczego mchy występują głównie w środowiskach wilgotnych i zacienionych?
Dlaczego niektóre rośliny zarodnikowe nazywamy organowcami?
Jakie są różnice i podobieństwa w rozmnażaniu mchów i paprotników?
Jak są różnice w budowie zewnętrznej między paprociami, widłakami a skrzypami?
Jakie znaczenie mają mchy i paprotniki w życiu człowieka?
Zapoznaj się z prezentowanymi słowami kluczowymi, a następnie rozdziel je do 3 grup dopasowując do odpowiedniego pola: znam słowo kluczowe i potrafię je wyjaśnić, znam słowo kluczowe, ale nie potrafię go wyjaśnić, nie znam słowa kluczowego i nie potrafię go wyjaśnić.
W polu tekstowym poniżej wypisz wszystkie wymienione słowa kluczowe, jedno pod drugim. Do tych słów, które już znasz i potrafisz wyjaśnić dopisz swoją definicję, na przykład: biologia - nauka o organizmach żywych, ich pochodzeniu, rozwoju i różnorodności oraz zależnościach między organizmami a środowiskiem, w którym żyją.
Jeżeli znaczenia jakiegoś słowa kluczowego nie znasz, zostaw przy nim wolne miejsce, np. drewno - .... W trakcie realizacji kolejnych materiałów, kiedy poznasz ich znaczenie, dopisz do nich swoją definicję. W ten sposób stworzysz swój własny słownik biologiczny. Zobaczysz, jak łatwo przy jego pomocy zapamiętać różne, trudne pojęcia biologiczne!