Biologia organizmów zwierzęcych - podsumowanie
Podsumujmy zdobytą wiedzę
Świat zwierząt stanowi część środowiska naturalnego. Królestwo zwierząt obejmuje zarówno bezkręgowce jak również organizmy kręgowe. Część z nich już poznałeś na dotychczasowych zajęciach lub obserwowałeś podczas spacerów. Niebawem wyruszysz na wycieczkę do ogrodu zoologicznego (rzeczywistą lub wirtualną), aby obserwować wybrane zwierzęta żyjące w Polsce i innych krajach. Będziesz miał także okazję uczestniczyć w grze terenowej.
Przegląd królestwa zwierząt
Przypomnij sobie najważniejsze informacje o zwierzętach klikając na wybraną grupę organizmów.
Wycieczka do zoo

Hodowane w zoo zwierzęta muszą mieć zapewnione odpowiednie, dostosowane do ich wymagań wybiegi, dlatego w sposób sztuczny odtwarzane są warunki naturalnych środowisk właściwych dla danego gatunku. Wysoki standard opieki nad zwierzętami obejmuje również właściwe wyżywienie i leczenie weterynaryjne. Działania te umożliwiają przetrwanie gatunków zagrożonych wyginięciem i tym samym przyczyniają się do lepszego zachowania zróżnicowania biologicznego na Ziemi.
Ogrody zoologiczne rozwijają świadomość związaną z ochroną różnorodności biologicznej, m.in. poprzez umieszczanie przy wybiegach etykiet z opisami prezentowanych gatunków.
Kliknij uruchom
, aby rozpocząć wirtualny spacer po ogrodzie zoologicznym we Wrocławiu.
Wirtualny spacer po ogrodzie zoologicznym we Wrocławiu. Pierwsze zdjęcie prezentuje bramę wejściową do zoo. Na drugim zdjęciu znajduje się piaszczysty wybieg dla wielbłądów jednogarbnych z licznymi rozrzuconymi skałami imitujący Saharę. Na trzecim zdjęciu znajduje się piaszczysty wybieg imitujący sawannę. Poruszają się po nim żyrafy, strusie czerwonoskóre oraz zebry. Kolejnym prezentowanym wybiegiem jest wybieg dla nosorożców o bardziej błotnistym podłoży. Na wybiegu znajdują się liczne pnie drzew i opony. Kolejny wybieg znajduje się za przeszkloną galerią. Jest to wybieg dla tygrysów. Podłoże jest porośnięte trawą oraz licznymi drzewami, a w centralnej części wybiegu jest oczko wodne. Następna jest słoniarnia. Na piaszczystym wybiegu znajdują się liczne pnie drzew i opony. Na końcu wybiegu znajduje się wysoki różowy budynek z drewnianą bramą. Małpiarnia jest oddzielona od zwiedzających zoo głębokim betonowym rowem. Sam wybieg dla małp jest skalisty, częściowo porośnięty roślinnością. Znajdują się na nim pawiany masajskie. Na kolejnym wybiegu porośniętym trawą znajdują się liczne kangury rude. Wybieg dla lemurów jest mocno porośnięty trawami. Na jego terenie znajduje się mały domek ze słomianym dachem, klatka oraz liczne drzewa połączone linami. Kolejne zdjęcie prezentuje widok z platformy widokowej na zewnętrzny basen w Afrykarium. Woda ma zielony odcień, a sam basen otoczony jest licznymi dużymi skałami. Kolejne zdjęcie prezentuje widok na inny zewnętrzny basen w Afrykarium. Obok basenu widoczna jest konstrukcja skalna przypominająca domek. Wokół basenu poruszają się pingwiny. Następne zdjęcie prezentuje wnętrze Afrykarium. Znajduje się tam bardzo bujna roślinność porastająca wszystkie wolne miejsca. Poniżej ścieżki zwiedzania znajduje się basen z wodą, w której pływa manat. Kolejne zdjęcie prezentujące wnętrze Afrykarium przedstawia basen, w którym pływa krokodyl nilowy. Następne zdjęcie przedstawia duży wybieg dla żubrów. Drzewa na wybiegu obudowane są drewnianym płotem. Wybieg dla pelikanów składa się z dużego stawu oraz pływającej po nim sztucznej wyspy, na której siedzą pelikany. Staw otoczony jest drzewami oraz trawami. Ostatnie zdjęcie prezentuje kładkę pieszą znajdującą się nad wybiegiem dla niedźwiedzi. Wybieg ten jest gęsto porośnięty drzewami i krzewami. Na jego terenie znajduje się również mały zbiornik wodny.
Bioróżnorodność na talerzu
Zrób zakupy na targu rybnym Arcachon potrzebne do przygotowania kolacji przez francuskiego szefa kuchni. Na podstawie opisów dań dopasuj do każdego z nich odpowiedni organizm.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DnpVDUbwM
Z podanych grup słów kluczowych zbuduj mapę pojęć, poprzez układanie i łączenie ich między sobą. Zobacz jak wygląda struktura Twojej obecnej wiedzy i jakie są jej powiązania pomiędzy sobą.
Słowa kluczowe: tkanka nabłonkowa, tkanka mięśniowa, tkanka łączna, tkanka nerwowa, parzydełkowce, płazińce, tasiemce, nicienie, włosień, glista, owsik, pierścienice, stawonogi, skorupiaki, owady, pajęczaki, mięczaki, ślimaki, małże, głowonogi, zmiennocieplność, stałocieplność, ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki
Aby edytować mapę myśli kliknij przycisk „edytuj” po prawej stronie.
Do stworzonej przez Ciebie mapy myśli, do poszczególnych grup zwierząt, dodaj przynajmniej po 3 przykłady ich przystosowań do środowiska, w jakim żyją.
- Nazwa kategorii: królestwo zwierząt
- Nazwa kategorii: tkanki zwierzęce
- Nazwa kategorii: bezkręgowce
- Nazwa kategorii: kręgowce Koniec elementów należących do kategorii królestwo zwierząt
- Elementy należące do kategorii królestwo zwierząt
Przedstawione słowa kluczowe pogrupuj do odpowiedniej kategorii.
Stwórz, samodzi wybrany przez siebie model organizmu będącego bezkręgowcem (np. biedronka, ważka, mrówka, pszczoła, pająk, np. czarna wdowa, tygrzyk paskowany) lub kręgowcem (np. ryba piła, rzekotka drzewna, jaszczurka, tukan, mysz), aby utrwalić wiedzę z tego zakresu oraz ćwiczyć zdolności manualne.
Do wykonania modelu możesz użyć masy solnej, produktów dostępnych w kuchni, artykułów papierniczych. Do wykonanego okazu zaproponuj krótki opis uwzględniający charakterystykę organizmu. Wykonaj fotografię swojego modelu i pokaż ją nauczycielowi, koleżankom i kolegom. Podczas pracy zwróć uwagę na m. in. zgodność modelu z wyglądem rzeczywistym organizmu, zachowane proporcje wielkości elementów modelu oraz estetykę wykonania.
Opis dotyczy: rybpłazówgadówptakówssaków.
Ciało masywne i wydłużone, wyposażone w 2 pary kończyn, pozbawione ogona. Długie i silne tylne nogi mają palce połączone błoną pławną. Skóra naga, gładka i wilgotna. W okresie godowym (w maju i czerwcu) u samców rozwijają się parzyste rezonatory – duże, błoniaste, szare worki głosowe. Gdy jest ciepło, samce odbywają chóralne śpiewy, zarówno w dzień, jak i w nocy.
Organizm ten występuje w Morzu Bałtyckim. Zwykle można go spotkać na dnie zbiorników, gdzie zagrzebany jest w mule lub piasku. Oddycha skrzelami. Jego ciało zbudowane jest z nogi i worka trzewnego, nie ma wyodrębnionej głowy. Jego muszla składa się z dwóch części połączonych ze sobą zawiasem.

Gatunek X zamieszkuje lasy deszczowe Nowej Gwinei oraz północną Australię. Jest gatunkiem nadrzewnym, który większą część dnia spędza zwinięty na gałęzi. Nie ma kończyn, przemieszcza się, pełzając na brzuchu. Jego ciało pokrywają łuski i tarcze.
Nazwa zwierzęcia | Zużycie tlenu (ml/kg/h) |
pantofelek w spoczynku | 500 |
omułek w spoczynku | 22 |
rak w spoczynku | 47 |
motyl w spoczynku | 600 |
motyl w locie | 100 000 |
karp w spoczynku | 100 |
szczupak w spoczynku | 350 |
mysz w spoczynku | 2 500 |
mysz w biegu | 20 000 |
Indeks górny Źródło: Gordon M.S., Fizjologia zwierząt Indeks górny koniecŹródło: Gordon M.S., Fizjologia zwierzątIndeks górny , PWRiL, Warszawa 1977. Indeks górny koniec, PWRiL, Warszawa 1977.
Wykres przedstawia zależność między temperaturą ciała zwierząt a temperaturą środowiska.

Tabela przedstawia zależność między temperaturą ciała zwierząt a temperaturą środowiska.
Temperatura otoczenia [°C] | Temperatura ciała zwierzęcia stałocieplnego [°C] | Temperatura ciała zwierzęcia zmiennocieplnego [°C] |
|---|---|---|
5 | 37 | 5 |
10 | 37 | 10 |
15 | 37 | 15 |
20 | 37 | 20 |
30 | 37 | 20 |
40 | 37 | 40 |
Galeria przedstawia różne gatunki zwierząt.
Zaprojektuj i nagraj reklamę, która zachęci odbiorców do poznawania i obserwowania przyrody. Pamiętaj, że nie ma jednego przepisu na skuteczną reklamę. Dobra reklama powinna się wyróżniać, przyciągnąć uwagę, wzbudzić zainteresowanie odbiorcy czy nakłonić do działania. Przygotowaną reklamę prześlij do weryfikacji ekspertowi.
Sprawdź co umiesz
Sprawdź, co wiesz o różnych grupach zwierząt. Rozwiąż quiz.
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę. Aby przejść do następnego etapu, należy zaliczyć test na 80%.
Jakie to zwierzę?
Jakie to zwierzę?
Wylosuj zestaw pytań z quizu typu “Milionerzy”. Odpowiedz poprawnie na pytania .
Projekt badawczy
Podziemny świat dżdżownic
Przeprowadź proponowane doświadczenie i uzupełnij w tabeli jego dokumentację.
Problem badawczy: Czy dżdżownice wpływają na strukturę gleby?
2 słoje o pojemności 5 l
ziemia kwiatowa
piasek
woda
zeschłe liście
obierki z jabłek
2 dżdżownice
karton
Po zakończeniu doświadczenia uwolnij dżdżownice w miejscu, z którego zostały zabrane.
Próba kontrolna
Słój bez dżdżownic
Próba badawcza
Słój z dżdżownicami
Wypełnij 2 słoje o pojemności 5 l na przemian warstwami ziemi kwiatowej i piasku o grubości 3 cm każda.
Zroś ziemię wodą, aż będzie wilgotna.
Na wierzchu umieść zeschłe liście i obierki z jabłek.
Do jednego słoja włóż 2 dżdżownice.
Przykryj słoje kartonowym wiekiem z wyciętymi otworkami.
Pamiętaj o utrzymaniu wilgotności podłoża.
W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:
Dlaczego dżdżownice umieszcza się tylko w jednym ze słojów?
Dlaczego podłoże musi być wilgotne?
Czy słoje muszą być przykryte kartonem, czy mogą być przykryte siatką? Dlaczego?
Jaką rolę pełnią otworki w kartonie?
Do czego potrzebne są zeschłe liście i obierki jabłek?
Dlaczego ziemię w słoju należy ułożyć warstwami?








