Narządy zmysłów
Jak widzimy?
Czy wiesz, co ma wspólnego kamera lub aparat fotograficzny z twoimi oczami? Otóż kamera i aparat fotograficzny – urządzenia stworzone przez człowieka – działają na tej samej zasadzie co oko. Ludzkie oczy są przy tym dużo lepszym i dokładniejszym przyrządem służącym do obserwacji. Jak to się dzieje, że widzimy otaczający nas świat?

Narządy zmysłów odbierają różne rodzaje bodźców
Organizm utrzymuje kontakt z otoczeniem dzięki narządom zmysłównarządom zmysłów: wzroku, słuchu i równowagi, węchu, smaku i dotyku. Każdy z nich jest przystosowany do odbierania innego rodzaju informacji, tzw. bodźców. Bodźce te odbierają znajdujące się w narządach zmysłu odpowiednie receptory. Następnie informacja o bodźcu przekazana zostaje do mózgowia, gdzie jest analizowana i interpretowana.

W organizmie znajdują się receptory informujące o stanie wewnętrznego środowiska organizmu, np. o ilości glukozy czy dwutlenku węgla we krwi, ciśnieniu krwi, wypełnieniu żołądka pokarmem. Na ogół nie jesteśmy świadomi informacji pochodzących od wewnętrznych receptorów.
Oko składa się z gałki ocznej, aparatu ruchowego i aparatu ochronnego
Narząd wzroku to para oczu umieszczona z przodu głowy, w zagłębieniach kostnych zwanych oczodołami. Każde oko składa się z gałki ocznej, aparatu ruchowego oraz aparatu ochronnego.
Aparatu ruchowy odpowiedzialny jest za ruchy gałki ocznej.
Aparat ochronny zabezpiecza przed urazami i drobnoustrojami oraz nawilża gałkę oczną. W jego skład wchodzą:
Brwi i rzęsy, które zatrzymują ciała obce, pył i pot.
Powieki górna i dolna, które zamykają oko, chroniąc je przed czynnikami mechanicznymi oraz intensywnym światłem.
Spojówka, cienka błona śluzowa pokrywająca zewnętrzną powierzchnię gałki ocznej oraz tylną powierzchnię powiek. Spojówka pełni funkcje ochronne, jest też silnie ukrwiona i unerwiona. Nawet niewielkie podrażnienie, np. pył wpadający do oka czy lekki dotyk, powoduje ból, mruganie powiekami i łzawienie, a często kończy się zapaleniem spojówki.
Gruczoł łzowy produkuje łzy, które oprócz wody zawierają sole mineralne i substancje bakteriobójcze. Łzy chronią powierzchnię gałki ocznej przed drobnoustrojami, oczyszczają ją z pyłów i kurzu oraz nawilżają.

Gałkę oczną otaczają trzy błony: twardówka, naczyniówka i siatkówka
TwardówkaTwardówka stanowi najbardziej zewnętrzną warstwę ściany gałki ocznej, chroni ją przed urazami i nadaje jej kształt. W tylnej części gałki ocznej jest gruba, włóknista i nieprzezroczysta, a w przedniej, gdzie nosi nazwę rogówkirogówki, jest cienka i przepuszcza promienie świetlne.
Pod twardówką znajduje się błona naczyniowa, zbudowana z naczyniówki, tęczówki i ciała rzęskowego. NaczyniówkaNaczyniówka, która zawiera naczynia krwionośne, odżywia oko i dostarcza mu tlen oraz odbiera produkty przemiany materii. W przedniej części gałki ocznej naczyniówka przechodzi w tęczówkę, która ma kształt pierścienia. Otwór w pierścieniu to źrenica. W tęczówce znajdują się mięśnie gładkie, dzięki czemu może ona zmieniać średnicę źrenicy i regulować ilość światła wpadającego do oka. Barwa tęczówki zależy od ilości i rozmieszczenia w niej barwnika – melaniny. Na granicy tęczówki i naczyniówki znajduje się ciało rzęskowe. Na jego więzadłach, układających się podobnie jak szprychy w kole roweru, zawieszona jest soczewka. Jest ona dwuwypukła, przezroczysta, elastyczna i może zmieniać kształt. Jej zadaniem jest skupienie światła na siatkówcesiatkówce.
Dzieci rodzą się z tęczówką koloru niebieskiego lub szarego, ponieważ komórki barwnikowe, w których produkowana jest melanina, rozwijają się do ok. 3. roku życia. Osoby ciemnookie mają więcej komórek barwnikowych, a tym samym brunatnego barwnika, jasnookie zaś – mniej. Czasem spotyka się ludzi, u których każde z oczu ma inną barwę, np. jedno jest zielone, a drugie niebieskie. Przyczyną tego zjawiska jest nierównomierny rozwój barwnika w tęczówkach.
Najgłębiej położona błona gałki ocznej to siatkówka. Zawiera ona dwa rodzaje receptorów wrażliwych na światło – czopkiczopki i pręcikipręciki. Pręciki są wrażliwe na ruch i natężenie światła – dzięki nim mózg odróżnia stopnie szarości. Umożliwiają one także widzenie w słabym oświetleniu. Czopki zapewniają widzenie barwne i są aktywne tylko przy jasnym oświetleniu. To dlatego w półmroku nie widzimy dobrze barw.
Miejsce w siatkówce, gdzie występuje największe zagęszczenie czopków nazywane jest plamkąplamką (plamką żółtą). Jest to obszar najostrzejszego widzenia w oku. Na siatkówce znajduje się również miejsce pozbawione komórek receptorowych. Jest to tarcza nerwu wzrokowego (plamka ślepa)plamka ślepa), z której wychodzi nerw wzrokowy przekazujący impulsy nerwowe do mózgowia.
Przeprowadź obserwację, aby dowiedzieć gdzie dokładnie znajduje się tarcza nerwu wzrokowego.
Problem badawczy: Po której stronie gałki ocznej znajduje się tarcza nerwu wzrokowego?
twoja osoba,
długopis,
biała kartka.
Na środku kartki narysuj w poziomie w jednej linii gwiazdkę (w centrum), trójkąt (po lewej stronie) i kółko (po prawej). Znaki powinny mieć ok. 1 cm średnicy.
Zamknij lewe oko, a prawym popatrz na gwiazdkę.
Stopniowo oddalaj od siebie rysunek. Czy przez cały czas widzisz pozostałe symbole?
Powtórz obserwację dla drugiego oka.
Wnętrze gałki ocznej wypełnia galaretowata substancja nazywana ciałem szklistym. Ciało szkliste zbudowane jest głównie z wody, a jego funkcją jest nadawanie gałce kształtu.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/ROBl1CkmSDiiY
Animacja przedstawia budowę oka człowieka. Kolejne slajdy pokazują budowę gałki ocznej oglądanej z profilu.
Na podstawie powyższej animacji i swojej wiedzy wymień elementy budowy oka w kolejności przechodzenia przez nie światła.
Jak widziany jest obraz?
Światło po przejściu przez rogówkę przedostaje się przez źrenicę, za którą znajduje się soczewka. Jest ona przezroczysta, a jej kształt może się zmieniać. Promienie świetlne przenikają przez soczewkę, a potem przez leżące za nią (również przezroczyste) ciało szkliste, zbudowane w 98% z wody. Następnie trafiają na powierzchnię siatkówki. Po drodze zostają załamane przez rogówkę i soczewkę, dzięki czemu na siatkówce tworzy się ostry obraz. Jest on pomniejszony i odwrócony w stosunku do obserwowanego obiektu.

Światło pobudza komórki receptorowe w siatkówce, czyli pręciki i czopki. Powstaje w nich wówczas impuls nerwowy, który wędruje do ośrodków wzrokowych w korze mózgowej. Tam informacje wzrokowe zostają przetworzone tak, abyśmy widzieli obraz w prawidłowej orientacji.
Jak to się dzieje, że widzimy barwy? Otóż każdy przedmiot albo sam świeci, albo pochłania bądź odbija światło. Na przykład książkę o czerwonej okładce widzimy dzięki temu, że pochłonęła ona większość światła, z wyjątkiem barwy czerwonej, która została odbita i trafiła do naszego oka.
Wszystkie barwy możemy uzyskać mieszając trzy barwy światła – czerwoną, niebieską i zieloną. Na przykład kolor żółty powstaje w wyniku nałożenia się światła czerwonego i zielonego.

Oczy dostosowują się do warunków w jakich pracują
Oczy dostosowują się, czyli adaptują do ilości światła. Po wyjściu z ciemności na światło i z jasnego pomieszczenia do ciemnego receptory na siatkówce mogą przez chwilę nie przesyłać informacji do mózgu, jednak po chwili adaptują się do zmienionych warunków oświetlenia. Silne światło jest bodźcem, który wywołuje odruch mrużenia powiek i zwężania źrenicy. Jest to naturalny mechanizm obronny, ponieważ takie światło może uszkodzić wzrok. Z kolei w ciemności, źrenice poszerzają się, aby do siatkówki dotarło więcej światła.

Śledzenie zbliżających się i oddalających obiektów umożliwia zmiana kształtu soczewki. Pozwala ona na ustawienie ostrości obrazu. Gdy patrzymy na przedmiot z bliska, soczewka staje się bardziej wypukła, natomiast gdy patrzymy na obiekt znajdujący się w pewnej odległości od nas, soczewka się spłaszcza. Zjawisko to nazywamy akomodacjąakomodacją oka.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rl08H9HX2SWON
Animacja przedstawia zmiany krzywizny soczewki podczas patrzenia na odległe i bliskie obiekty.
Na podstawie poniższego wykresu sformułuj hipotezę. Sprawdź w dostępnych źródłach, czy twoja hipoteza jest prawdziwa.

Widzenie obuoczne pozwala na ocenę odległości. Gałki oczne są skierowane do przodu, odsunięte od siebie na odległość ok. 6 cm. Dzięki temu odbierają dwa nieco różniące się od siebie obrazy. Nerwy wzrokowe przekazują obie informacje do mózgu, gdzie w ośrodku wzrokowym, w płacie potylicznym, są analizowane i nakładane na siebie. Tak powstaje obraz przestrzenny (trójwymiarowy).
Przeprowadź obserwację aby sprawdzić, czy prawe i lewe oko widzi tak samo.
Problem badawczy: Porównanie obrazów widzianych prawym i lewym okiem.
twoja osoba.
Wyciągnij przed siebie jedną rękę z uniesionym kciukiem i trzymaj ją nieruchomo na wysokości wzroku na tle wzorzystej powierzchni.
Zamknij prawe oko i zaobserwuj lewym, na tle jakiego wzoru widzisz kciuk.
Ćwiczenie to powtórz, mając otwarte prawe oko i zamknięte lewe.
Porównaj położenie kciuka na tle wzorzystej powierzchni.
Przeprowadź obserwację aby zbadać jak oceniamy odległości od przedmiotów.
Problem badawczy: W jaki sposób jesteśmy w stanie ocenić odległości do przedmiotów?
dwie osoby;
trzy ołówki.
Poproś drugą osobę, aby trzymając w każdej z dłoni po jednym ołówku, stanęła naprzeciw ciebie w odległości ok. 1,5 m i wyciągnęła przed siebie ręce z pionowo trzymanymi ołówkami. Ołówki powinny znaleźć się na wysokości wzroku, w odległości ok. 30 cm od siebie.
Odwróć się do niej plecami, trzymając trzeci ołówek.
Na hasło: Już! odwróć się i szybkim ruchem umieść swój ołówek pomiędzy jej ołówkami tak, aby wszystkie znajdowały się w jednej linii.
Zasłoń dłonią lewe oko i powtórz zadanie, a potem wykonaj to samo z zasłoniętym prawym okiem.
Choroby i wady narządu wzroku
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization, WHO) z 2023 r. wady wzroku występują u ok. 2,2 miliarda ludzi na świecie. To niemal ⅓ całej ludzkości.
Wada wzroku to niezdolność oka do tworzenia ostrego obrazu na siatkówce. Wady tego typu obejmują dalekowzrocznośćdalekowzroczność, krótkowzroczność i astygmatyzmastygmatyzm.
Dalekowzroczność (nadwzroczność)
Osoby z dalekowzrocznością widzą wyraźnie przedmioty znajdujące się daleko od nich – stąd nazwa wady. Obiekty położone w bliskiej odległości są niewyraźne. Czasami, gdy wada nie jest duża, osoby widzące dobrze z daleka, aby zobaczyć wyraźnie przedmiot, odsuwają go na jak największą od siebie odległość.

Przy dalekowzroczności promienie światła wpadające do oka skupiają się w punkcie położonym za siatkówką. Przyczyną tej wady wzroku jest najczęściej zbyt krótka gałka oczna. Dalekowzroczność wyrównują okulary ze szkłami skupiającymi (soczewki wypukłe, tzw. plusy), które skupiają promienie światła na siatkówce.
Galeria przedstawiająca dalekowzroczność i jej korekcję
Dalekowzroczność zwykle ma podłoże genetyczne. Może także rozwinąć się w wyniku urazu oczu, chorób zakaźnych lub nowotworów w okolicy oczodołów.
Zadaniem soczewki jako prostego urządzenia optycznego jest załamywanie przechodzącego przez nią światła. Soczewki mogą zarówno skupiać, jak i rozpraszać światło. Odpowiednio nazywamy je soczewkami skupiającymi oraz rozpraszającymi.
Wzorując się na budowie oka, skonstruowano aparat fotograficzny, którego obiektyw jest złożony z kilku, a nawet kilkunastu soczewek.

Krótkowzroczność
Osoby z krótkowzrocznością widzą wyraźnie przedmioty znajdujące się blisko – stąd nazwa wady. Mają jednak problem z widzeniem obiektów położonych daleko – są one rozmazane, niewyraźne.

Wada ta spowodowana jest m.in. nadmiernym wydłużeniem się gałki ocznej w osi przednio‑tylnej. W rezultacie obraz powstaje przed siatkówką zamiast na niej, a oddalone przedmioty widziane są jako nieostre. Krótkowzroczność korygują okulary ze szkłami rozpraszającymi (wklęsłymi, tzw. minusy).
Galeria przedstawiająca krótkowzroczność i jej korekcję
Krótkowzroczność jest zwykle wrodzona. Może się jednak rozwijać w odpowiedzi na czynniki środowiskowe. Sprzyjają mu wielogodzinne korzystanie z telefonu, tabletu czy komputera.
Astygmatyzm
Osoby z astygmatyzmem widzą obraz rozmyty, nieostry lub zniekształcony w różnych płaszczyznach. Litery mogą wydawać się wykrzywione lub przemieszczone, a linie proste mogą wyglądać na krzywe. Wada ta może powodować trudności z widzeniem przestrzennym.
Jest to zniekształcenie obrazu wywołane nieprawidłową krzywizną rogówki lub soczewki. W efekcie, światło skupia się na siatkówce w więcej niż jednym punkcie, w wyniku czego obraz jest niewyraźny.
Korekcję astygmatyzmu można osiągnąć dzięki specjalnie dobranym szkłom cylindrycznym, przesuwając punkty najlepszej ostrości w kierunku siatkówki.
Galeria przedstawiająca astygmatyzm i jego korekcję
Główne przyczyny astygmatyzmu to obciążenie genetyczne oraz urazy oka.
Korekcja wad wzroku – symulacja interaktywna
W dalekowzroczności gałka oczna jest za krótka. Promienie świetlne są skupiane za siatkówką. Aby skorygować tę wadę należy zastosować soczewki dwuwypukłe.
W astygmatyzmie powstaje kilka ognisk skupienia promieni świetlnych na skutek nierównej powierzchni rogówki bądź soczewki. Aby skorygować tę wadę należy zastosować soczewki cylindryczne.
W krótkowzroczności gałka oczna jest za długa. Promienie świetlne są skupiane przed siatkówką. Aby skorygować tę wadę należy zastosować soczewki dwuwklęsłe.
Inne wady wzroku
Drobnoustroje, które dostają się do oka, mogą być przyczyną stanów zapalnych, np. zapalenia spojówek i jęczmienia.
Zapalenie spojówek jest jedną z najczęściej występujących chorób oczu o podłożu alergicznym, bakteryjnym lub wirusowym. Towarzyszą jej zaczerwienienie oczu, obrzęk spojówek, ból, swędzenie i pieczenie, światłowstręt, łzawienie, a w przypadku infekcji bakteryjnej ropna wydzielina. Leczenie polega na miejscowym podaniu leku.
Jęczmień to stan zapalny powiek wywołany przez bakterie. Gdy się rozwinie, dochodzi zaczerwienienie i obrzęku powieki. W leczeniu jęczmienia stosuje się głównie okłady rozgrzewające, masaż, czasem maści z antybiotykiem.
Zaburzenia widzenia mogą być spowodowane chorobami oczu, np. zaćmą (zmętnienie soczewki utrudniające wniknięcie światła do wnętrza oka). Mogą one wynikać z nieprawidłowej budowy i kształtu elementów gałki ocznej albo mieć podłoże genetyczne. Przykładem tej ostatniej wady jest daltonizm. Zaburzenie to jest nieuleczalne. Jednak funkcjonowanie daltonistów w społeczeństwie ułatwiają różne udogodnienia – np. światła na przejściach dla pieszych we wszystkich krajach są ustawione w tej samej kolejności: zielone na dole, a czerwone na górze. Dzięki temu daltonista wie, jakie światło się pali, mimo że nie rozpoznaje barw.
Porównanie wzroku człowieka zdrowego i cierpiącego na daltonizm:
Czasem skierowanie obojga oczu jednocześnie na ten sam przedmiot jest niemożliwe. Taką wadę wzroku nazywamy zezem. Związana jest ona głównie z nieprawidłowo działającymi mięśniami gałek ocznych. Może powodować nieostre widzenie i prowadzić do widzenia jednoocznego.
Jak dbać o wzrok?
Oczy dostarczają ok. 70% informacji z otoczenia. Codziennie działa na nie wiele czynników zewnętrznych, dlatego wymagają szczególnej ochrony i dbałości. Higiena narządu wzroku powinna obejmować takie działania, które pozwolą oczom prawidłowo funkcjonować. Należą do nich m.in.:
ochrona oczu przed zbyt intensywnym światłem przez noszenie w słoneczne dni okularów przeciwsłonecznych z filtrem UV;
zabezpieczanie oczu przed kontaktem z substancjami chemicznymi zawartymi w wodzie (np. w basenie) przez zakładanie okularów pływackich;
dbanie o prawidłowe nawilżenie gałki ocznej przez wypijanie ok. 2,5 l płynów dziennie i utrzymywanie odpowiedniej wilgotności w pomieszczeniach, szczególnie w sezonie grzewczym;
dbanie o prawidłowe oświetlenie miejsca pracy i ustawienie monitora komputera w odległości nie mniejszej niż 50 cm od oczu, a w przypadku dłuższej pracy z komputerem – używanie okularów z soczewkami pokrytymi powłoką antyrefleksyjną;
ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem telewizora lub monitorem komputera;
badania profilaktyczne wzroku.
Praca przy komputerze wymaga skupienia wzroku na pozostającym w stałej odległości ekranie, co w konsekwencji może prowadzić do osłabienia mięśni odpowiedzialnych za zmianę kształtu soczewki i zaburzeń zdolności oka do akomodacji. Dlatego zaleca się robienie krótkich przerw w pracy, w czasie których trzeba patrzeć w dal. Wpatrywanie się w ekran monitora zmniejsza również częstotliwość mrugania, skutkiem czego jest słabe nawilżenie powierzchni gałki ocznej. Odczuwa się wówczas pieczenie, ma się wrażenie piasku w oczach. Taki stan, jeśli trwa dłużej, może prowadzić do zakażeń rogówki.
To ważne!
Narząd wzroku składa się z gałki ocznej oraz aparatu ochronnego i ruchowego.
Aparat ochronny chroni gałkę oczną przed czynnikami zewnętrznymi, zwłaszcza drobnoustrojami i zbyt dużym natężeniem światła.
Ścianę gałki ocznej tworzą trzy błony: twardówka, naczyniówka i siatkówka.
Promień świetlny przechodzi przez rogówkę, soczewkę, ciało szkliste i pada na siatkówkę.
Na siatkówce znajdują się receptory światła – czopki i pręciki.
Plamka (plamka żółta) stanowi miejsce najostrzejszego widzenia.
Obraz, który powstaje na siatkówce, jest pomniejszony i odwrócony. Informacje wzrokowe są przekazywane przez nerwy wzrokowe do mózgu, który odwraca obraz do prawidłowej orientacji i go interpretuje.
Zjawisko akomodacji pozwala na ostre widzenie przedmiotów z bliska i daleka.
Zaburzenia widzenia mogą być spowodowane chorobami oczu, czynnikami genetycznymi lub wynikać z nieprawidłowej budowy i kształtu elementów gałki ocznej (wady wzroku).
Do najbardziej powszechnych wad wzroku należą: krótkowzroczność i dalekowzroczność (wynikające z nieprawidłowego kształtu soczewki lub gałki ocznej) oraz astygmatyzm (powodowany przez niewłaściwą krzywiznę rogówki lub soczewki). Koryguje się je poprzez noszenie odpowiednio dobranych soczewek.
Aby jak najdłużej zachować prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku, należy przestrzegać zasad higieny, obejmujących ochronę oczu przed nadmiernym światłem i wodą, dbanie o nawilżenie gałki ocznej, zapewnianie prawidłowego oświetlenia, ograniczanie czasu spędzanego przed ekranem i monitorem oraz profilaktyczne badania wzroku.
Na pożegnanie
Dokończ zdanie. Dzięki temu, że mamy dwoje oczu, możemy:
- oceniać odległości.
- widzieć obiekty bliskie i dalekie.
- widzieć przestrzenne.
- skupiać obrazy na siatkówce.
- widzieć trójwymiarowo.
- odróżniać barwy.
- odróżniać kształty.
- czytać.
- zauważać ruch.
Zaznacz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Rogówka jest zewnętrzną, przezroczystą warstwą oka. | □ | □ |
| Twardówka to twarda część oka, przez którą z łatwością przechodzi światło. | □ | □ |
| Siatkówka to miejsce, w którym znajdują się komórki światłoczułe. | □ | □ |
| Światło wpadające do oka skupiane jest w mózgu. | □ | □ |
| Powstający w oku obraz jest powiększony. | □ | □ |
Uzupełnij luki, wybierając brakujące elementy z list w taki sposób, by całość tworzyła zdania prawdziwe.
rogówce, spojówce, soczewkę, plamkę żółtą, rogówkę, twardówkę, siatkówkę, rogówka, siatkówka, twardówce, źrenicę, twardówka, naczyniówkę, naczyniówce, spojówkę
Gałkę oczną okrywa od zewnątrz .................................. , która nadaje jej kształt. W przedniej części gałki ocznej przechodzi ona w .................................. , która załamuje promienie świetlne. Naczynia krwionośne znajdujące się w .................................. zaopatrują .................................. w składniki odżywcze i tlen.
Wskaż poprawne zakończenia zdania.
W bezwarunkowym odruchu mrugania bodźcem może być
- podrażnienie spojówki przez wiatr.
- dostanie się do oka pyłu.
- głośny huk za plecami.
- widok osy zbliżającej się do twarzy.
- usłyszane polecenie „Zamknij oczy!”.

Przedstawiona na schemacie wada wzroku to Możliwe odpowiedzi: 1. krótkowzroczność, ponieważ obraz powstaje przed siatkówką., 2. daltonizm, ponieważ promienie świetlne nie docierają do czopków., 3. dalekowzroczność, ponieważ soczewka nie ma zdolności akomodacji., 4. astygmatyzm, ponieważ powstający na siatkówce obraz jest niewyraźny.
Wskaż poprawne zakończenia zdania.
Rogówka i soczewka nie posiadają naczyń krwionośnych,
- ponieważ utrudniałyby one widzenie.
- dlatego można je przeszczepiać, nie obawiając się odrzucenia przeszczepu.
- co oznacza, że są martwymi strukturami.
- ponieważ odżywiane są przez łzy.
Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o wzroku. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Za Tobą część modułu o narządach zmysłów. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.










