RA1FsP39pFRiK
Zdjęcie przedstawia przybliżenie na ludzkie oko. Jego tęczówka ma niebieską barwę.

Narządy zmysłów

W prawym oku powstaje nieco inny obraz niż w lewym, co pozwala uzyskać wrażenie widzenia przestrzennego.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Węch, smak i dotyk

Czy bez zmysłów smaku, węchu i dotyku jedzenie sprawiałoby nam przyjemność? Pewnie stałoby się ono uciążliwą czynnością, przerywaną po zaspokojeniu pierwszego głodu. A ponieważ byłoby nam obojętne, co jemy, pochłanialibyśmy nawet zepsute produkty.

Węch - zmysł odbierający bodźce chemiczne

W powietrzu unosi się mnóstwo cząsteczek związków chemicznych, które dostają się do jamy nosowej. W jej górnej części znajduje się nabłonek węchowynabłonek węchowynabłonek węchowy, którego komórki receptorowe reagują pobudzeniem na obecność różnych związków chemicznych. Zbiory cząsteczek różnego rodzaju i o różnym składzie powodują różne wrażenia zapachowe.

R11ugv3ZIbk5J
Jama nosowa jako narząd węchu.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Drobiny substancji rozpuszczają się w śluzie wydzielanym przez komórki błony śluzowej jamy nosowej. Przyłączenie cząsteczki do receptora wywołuje impuls nerwowy, który przekazywany jest przez nerw węchowy do ośrodków w korze mózgowej, gdzie powstaje wrażenie węchowe.

R9ZWcrrospran
Odbieranie wrażeń węchowych.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zmysł węchu szybko przyzwyczaja (adaptuje) się do zapachów. Dzieje się tak dlatego, że wpadające licznie do jamy nosowej cząsteczki substancji chemicznych czasowo blokują receptory komórek zmysłowych. Przestają one wtedy wysyłać impulsy nerwowe do ośrodkowego układu nerwowego i wrażenia węchowe nie powstają. Aby przywrócić komórkom węchowym zdolność do reagowania na bodźce, należy zmienić otoczenie zapachowe, np. wyjść na świeże powietrze.

1
Ćwiczenie 1
R1eNF6v1hjbSq
Podczas wybierania perfum dobrzy sprzedawcy radzą, aby w krótkim czasie nie wąchać więcej niż 2‑3 zapachów. Uzasadnij, że warto skorzystać z ich rady. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Intensywność odbierania wrażeń zapachowych zależy od wielu czynników, m.in. od stanu zdrowia, nastroju. Szczególnie wrażliwe na zapachy są kobiety w ciąży. Zaczynają silnie odczuwać te, na które do tej pory nie zwracały uwagi, lub takie, które dla innych osób są słabo wyczuwalne. Z kolei osoby palące papierosy znacznie słabiej odbierają zapachy niż niepalące.

1
Ćwiczenie 2
R1RnKG4iACCQe
Zmysł węchu pełni funkcje ochronne. Podaj przykłady informacji odbieranych przez ten zmysł, mających istotne znaczenie dla zdrowia i życia człowieka. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

W nabłonku węchowym, który u człowieka zajmuje 3 cmIndeks górny 2 powierzchni jamy nosowej, występuje ponad 5 mln komórek węchowych. U psa nabłonek węchowy ma nawet 120 cmIndeks górny 2 powierzchni i liczy do 200 mln receptorów.

Uwaga!

Wiele zwierząt ma znacznie lepszy węch niż ludzie. Dlatego nigdy nie dotykaj znalezionych młodych zwierząt! Nie zostały one opuszczone – ich matki niedługo do nich powrócą. Jeśli jednak zostawisz na młodym swój zapach, zaniepokojona matka może je porzucić.

R1OnRHng8x5DX1
Jelonek ukrywający się podczas nieobecności matki.
Źródło: Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Zmysł smaku także odbiera związki chemiczne

Bodźce chemiczne odbierane są nie tylko przez komórki węchowe, ale także przez komórki smakowe. Są one rozmieszczone głównie na górnej powierzchni języka oraz dodatkowo na podniebieniu i w gardle.

Na języku gołym okiem widać drobne uwypuklenia zwane brodawkami smakowymi. Każda z nich zawiera ok. 200 kubków smakowychkubki smakowekubków smakowych. Pojedynczy kubek smakowy to skupisko receptorów smaku, reagujących jedynie na cząsteczki związków chemicznych rozpuszczonych w ślinie jamy ustnej. W każdym kubku smakowym znajdują się komórki odbierające wszystkie typy smaków: słodki, słony, kwaśny, gorzki oraz umami (mięsny), dlatego każdy smak odbierany jest całą powierzchnią języka.

RHvlh0DKCqghl
Język odbiera bodźce smakowe.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Odczuwanie smaku słodkiego większości z nas kojarzy się z przyjemnością. Wykształcenie wrażliwości na ten smak pomogło ludziom wybierać dojrzałe, pożywne owoce. Atrakcyjny dla wielu smak umami związany jest z wysokokalorycznym pokarmem białkowym. Z kolei smak gorzki, przykry dla sporej części z nas, jest charakterystyczny dla wielu substancji trujących i ostrzega przed zagrożeniem.

Cząsteczki substancji znajdujących się w jamie ustnej rozpuszczają się w ślinie. Tylko wtedy mogą wywołać podrażnienie receptorów smaku  i powstanie impulsów nerwowych. Impulsy te wędrują nerwami czuciowymi do ośrodków w korze mózgowej. Poszczególne impulsy docierające z pojedynczych komórek zmysłowych nakładają się na siebie w ośrodkach kory mózgowej i powodują powstanie wrażenia smakowego.

Narządy smaku oraz powonienia odbierają bodźce chemiczne i odgrywają istotną rolę w ocenie jakości i świeżości pokarmu. Pełnią niezwykle ważną dla organizmu funkcję ochronną, gdyż informują o niebezpiecznych substancjach obecnych w środowisku.

Ciekawostka

Smak umami został wyróżniony dopiero w 2001 r. Receptory umami wrażliwe na pokarm mięsny, reagują m.in. także na glutaminian sodu, związek chemiczny dodawany do potraw dla polepszenia smaku.

Polecenie 1
RLZ3Wgx1IhjeJ
Przypomnij sobie smakowanie nieznanej potrawy. Którym narządem zmysłu najpierw oceniasz pokarm? (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
R1bpSswkiSYvv
Wyjaśnij, dlaczego spożywane pokarmy wydają się bez smaku, gdy mamy katar. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 1

Przeprowadź doświadczenie, aby sprawdzić jakie zmysły biorą udział w odbieraniu wrażeń smakowych.

Problem badawczy

Jakie narządy zmysłu biorą udział w powstawaniu wrażeń smakowych?

Hipoteza
Hipoteza 1

W powstawaniu wrażeń smakowych bierze udział jedynie narząd zmysłu smaku (kubki smakowe).

Hipoteza 2

Narządy zmysłu smaku i węchu współpracują ze sobą podczas powstawania wrażeń smakowych.

Co będzie potrzebne
  • 2 osoby,

  • jednakowej wielkości drobne cząstki jabłka, ogórka, cebuli, marchewki,

  • wykałaczki,

  • chustka/szalik do zasłonięcia oczu,

  • klamerka do wieszania prania.

Próba kontrolna:

  • Osoba z załoniętymi oczami.

Próba badawcza:

  • Ta sama osoba z zasłoniętymi oczami oraz zatkanym za pomocą klamerki nosem.

Instrukcja
  1. Nadziej kawałki owoców i warzyw na wykałaczki.

  2. Chustką zasłoń oczy badanej osobie i podawaj jej do zjedzenia kolejno kawałki marchewki, cebuli, jabłka, ogórka.

  3. Poproś, aby po zjedzeniu każdego z kawałków rozpoznała, co to za pokarm.

  4. Powtórz doświadczenie. Tej samej osobie zatkaj nos za pomocą klamerki do prania.

  5. Podawaj jej do zjedzenia kawałki przygotowanych produktów, ale w innej kolejności niż przy pierwszym doświadczeniu.

  6. Porównaj, czy osoba badana rozpoznaje pokarmy tak samo trafnie jak poprzednio.

RPyAgyyCnVaP8
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
1
Ćwiczenie 4
RXZ0BXe8VC7sD
Wyjaśnij, czy na podstawie doświadczenia, w którym badana była jedna osoba, można formułować wnioski na temat odbierania wrażeń smakowych. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Obserwacja 1

Przeprowadź analizę właściwości chleba razowego.

Analiza właściwości chleba razowego.

Problem

Jakie właściwości ma chleb razowy?

Hipoteza
Hipoteza 1

Chleb razowy różnych producentów nie różni się właściwościami.

Hipoteza 2

Bochenki chleba razowego pochodzącego od różnych producentów mają różne właściwości.

Co będzie potrzebne
  • twoja osoba,

  • 3 kromki chleba razowego pochodzącego od różnych producentów,

  • kubeczki z wodą do przepłukiwania ust,

  • 3 kredki różnych kolorów,

  • karta pracy.

Instrukcja
  1. Połóż na karcie pracy kawałki chleba i obok każdego narysuj linię wybraną kredką. Tą kredką narysujesz po badaniu profil właściwości dla danej próbki.

  2. Punkt w układzie współrzędnych (zamieszczony w karcie pracy), w którym zbiegają się linie, oznacza, że dana cecha w tej próbce chleba nie występuje, np. chleb nie wykazuje ani odrobiny goryczy. Drugi koniec linii układu współrzędnych oznacza, że dana cecha występuje w próbce w maksymalnym nasileniu.

  3. Weź do ust pierwszą próbkę chleba, a do ręki odpowiadającą jej kredkę. Smakuj chleb i oceniaj po kolei jego cechy wymienione w karcie pracy.

  4. Oceń każdą z cech chleba i postaw kropkę odpowiadającą jej nasileniu na właściwej linii. Połącz kropki sąsiadujących ze sobą linii, tworząc profil danej próbki.

  5. Przepłucz usta wodą, odczekaj chwilę i zbadaj w podobny sposób kolejne próbki chleba. Narysuj w karcie pracy ich profile.

  6. Jeśli chcesz porównać własne odczuwanie smaku z odczuciami innych osób, zaproś je do badania właściwości chleba. W tabeli spisz odczyty z ich profili i oblicz średnie wartości oceny każdej z cech. Narysuj profil wynikający z uśrednienia wyników.

R13HCvB5YbCll
Karta pracy.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R3qm4lofc2JRG
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R18MYO7dMnUGs
U kobiet w ciąży często pojawia się apetyt na potrawy, które wcześniej jadły rzadko. Wyjaśnij, dlaczego w tym okresie przyszłe mamy preferują pewne dania. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zmysł dotyku

Receptory dotyku znajdują się w skórze i odbierają bodźce mechaniczne odczuwalne jako dotyk, ból, ucisk. Ich rozmieszczenie nie jest równomierne na całej powierzchni skóry. Najbardziej wrażliwe na działanie tego typu bodźców są wargi, opuszki palców, spodnia powierzchnia stóp i dłonie. Impulsy nerwowe powstałe w komórkach receptorowych skóry przekazywane są do ośrodków czucia w korze mózgowej.

R1LD3pp1xdtvF
Receptory czucia skórnego. W skórze nieowłosionej występuje większe zagęszczenie receptorów reagujących na dotyk, ucisk, ciepło i zimno. W skórze owłosionej receptorów jest mniej, jednak za sprawą receptorów mieszków włosowych, które stanowią splot zakończeń włókien nerwowych otaczających cebulkę włosa, jest ona bardzo wrażliwa: dotknięcie (ruch) włosa powoduje podrażnienie receptorów.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W skórze, na języku oraz w błonach śluzowych jamy ustnej i nosa, oprócz receptorów dotyku, mieszczą się też receptory ciepłazimna. Są one wrażliwe przede wszystkim na zmiany temperatury otoczenia. Odczucie zimna i ciepła jest względne. Jeśli jedną rękę włożymy do gorącej wody, a drugą do zimnej, a po chwili obie umieścimy w naczyniu z letnią wodą, odczucia biegnące od pierwszej ręki będą miały treść: zimna woda, a od drugiej: gorąca woda.

Doświadczenie 2

Przeprowadź doświadczenie, aby sprawdzić czy możliwie jest odszukanie drogi w labiryncie za pomocą wzroku i dotyku.

Problem badawczy

Czy korzystając wyłącznie ze zmysłu dotyku jesteśmy w stanie równie szybko odnaleźć wyjście z labiryntu, co korzystając ze zmysłu wzroku?

Hipoteza 1

Korzystając ze zmysłu wzroku jesteśmy w stanie szybciej znaleźć wyjście z labiryntu niż korzystając wyłącznie ze zmysłu dotyku.

Hipoteza 2

Korzystając ze zmysłu dotyku jesteśmy w stanie szybciej znaleźć wyjście z labiryntu niż korzystając wyłącznie ze zmysłu wzroku.

Próba kontrolna:

  • Osoba szukająca wyjścia z labiryntu za pomocą wzroku (czyli tak, jak zazwyczaj wykonuje się tego typu łamigłówki).

Próba badawcza:

  • Ta sama osoba szukająca wyjścia z labiryntu za pomocą dotyku.

Co będzie potrzebne
  • 2 osoby,

  • 2 kartki papieru A4 z narysowanym tym samym labiryntem; jeden stanowi lustrzane odbicie drugiego; w jednym droga od startu do mety wyklejona jest wąskim wałeczkiem plasteliny,

  • stoper.

Instrukcja
  1. Uprzedź kolegę/koleżankę, że za chwilę pokażesz im labirynt, na którym mają wzrokiem poszukać drogi wyjścia.

  2. Zaprezentuj labirynt badanej osobie i zmierz czas, jaki upłynie do momentu pokazania jej rysunku do zgłoszenia przez nią, że odszukała wyjście z labiryntu.

  3. Zawiąż oczy badanej osobie, podaj jej drugi labirynt i poproś, by wodząc palcami po wyklejonym plasteliną labiryncie, odszukała z niego drogę wyjścia.

  4. Zmierz czas i porównaj otrzymane wyniki.

RvC8Tdik8TkSY
Labirynt.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eglVkk4MOOF
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Doświadczenie 2

Przeprowadź doświadczenie, samodzielnie lub z kolegą, aby sprawdzić czy możliwie jest odszukanie drogi w labiryncie za pomocą słuchu i dotyku.

Problem badawczy

Czy korzystając wyłącznie ze zmysłu dotyku jesteśmy w stanie równie szybko odnaleźć wyjście z labiryntu, co korzystając ze zmysłu słuchu i dotyku?

Hipoteza 1

Korzystając ze zmysłu słuchu jesteśmy w stanie szybciej znaleźć wyjście z labiryntu niż korzystając wyłącznie ze zmysłu dotyku.

Hipoteza 2

Korzystając ze zmysłu dotyku jesteśmy w stanie szybciej znaleźć wyjście z labiryntu niż korzystając wyłącznie ze zmysłu słuchu.

Próba kontrolna:

  • Osoba szukająca wyjścia z labiryntu przy pomocy drugiej osoby, która prowadzi za pomocą głosu.

Próba badawcza:

  • Ta sama osoba szukająca wyjścia z labiryntu za pomocą dotyku.

Co będzie potrzebne
  • 2 osoby,

  • 2 kartki papieru A4 z narysowanym tym samym labiryntem; jeden stanowi lustrzane odbicie drugiego; w jednym droga od startu do mety wyklejona jest wąskim wałeczkiem plasteliny,

  • stoper.

Instrukcja
  1. Zaprezentuj labirynt badanej osobie i zmierz czas, jaki upłynie do momentu przeprowadzenia jej głosem do wyjścia z labiryntu.

  2. Druga próba polega na odszukaniu wyjścia przez wodzenie palcami po wyklejonym plasteliną labiryncie.

  3. Zmierz czas i porównaj otrzymane wyniki.

RvC8Tdik8TkSY
Labirynt.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eglVkk4MOOF
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
iy7mQTygPN_d5e581
Doświadczenie 3

Przeprowadź doświadczenie aby sprawdzić czy receptory zmysłu dotyku są równomiernie rozmieszczone w skórze.

Problem badawczy

Czy receptory dotyku są równomiernie rozmieszczone w skórze ciała człowieka?

Hipoteza
Hipoteza 1

Rozmieszczenie receptorów dotyku jest różne w różnych miejscach skóry.

Hipoteza 2

Receptory dotyku są jednakowo rozmieszczone na całej powierzchni skóry.

Co będzie potrzebne
  • druga osoba;

  • drucik o długości ok. 8‑10cm;

  • linijka;

  • kartka i długopis.

Próba kontrolna:

  • Skóra na wewnętrznej powierzchni dłoni.

Próby badawcze:

  • Skóra karku;

  • skóra opuszki palca.

Instrukcja
  1. Złóż drucik na pół.

  2. Używając linijki rozstaw końcówki drucika w odległości 30 mm od siebie.

  3. Do skóry górnej powierzchni dłoni badanej osoby dotknij jednocześnie obie końcówkami drutu.

  4. Zapytaj czy badana osoba poczuła dotknięcie każdej z końcówek drutu czy może odczuła to jako jedno dotknięcie.

  5. Powtórz tę czynność zmniejszając odległość między drutami, do momentu aż badana osoba dotknięcie obu końcówek jednocześnie odczuje jako jedno.

  6. Zapisz na kartce  wyniki.

  7. Czynność powtórz badając rozmieszczenie receptorów na skórze wewnętrznej powierzchni dłoni, skórze karku i opuszce palca.

  8. Każdy z wyników zapisz na kartce.

R1IEW5ltFtzA7
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite

To ważne!

  • Za odbiór bodźców chemicznych odpowiadają receptory węchu i smaku.

  • Zmysł węchu stanowią komórki  receptorowe w nabłonku węchowym jamy nosowej.

  • Większość receptorów smaku znajduje się na języku, w kubkach smakowych.

  • Narządy zmysłów smaku i powonienia współpracują ze sobą w odczuwaniu smaku spożywanych potraw.

  • W skórze rozsiane są receptory skórne, które reagują na ból, dotyk, ciepło, zimno, ucisk.

  • Rozmieszczenie receptorów w skórze jest nierównomierne i zależy od tego, w której części ciała się znajdują.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 6
RWDdN6K0r5jW2
Zaznacz poprawne dokończenia zdania.
Jama nosowa oprócz funkcji oddechowej pełni również funkcję zmysłową, ponieważ Możliwe odpowiedzi: 1. Odbiera bodźce mechaniczne drażniące włoski obecne w dolnej części jamy nosowej., 2. Komórki węchowe reagują na substancje chemiczne znajdujące się w powietrzu., 3. W zależności od temperatury pobranego powietrza ogrzewa je lub ochładza., 4. Błona śluzowa wewnątrz nosa zawiera liczne receptory dotyku, bólu i temperatury.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7
RJzrcIvPpseIN
Zależność wrażeń smakowych od stężenia substancji.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RV635gaHDKEGS
Z analizy informacji przedstawionych na schemacie wynika, że: Możliwe odpowiedzi: 1. Kubki smakowe odczuwają najsilniej smak słodki, a najsłabiej gorzki., 2. Im większe stężenie substancji chemicznych w pokarmach, tym większą przyjemność odczuwamy przy ich spożywaniu., 3. Gorzki smak potrawy będzie mniej wyczuwalny, gdy ją posolimy., 4. Przy niskich stężeniach substancji smaki słony, kwaśny i gorzki są odczuwalne jako przyjemne.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bmjSA2N2sjC
Ćwiczenie 7
Uzupełnij luki w tekście poprawnymi wyrażeniami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8
R1Aa351Sp6Qak
zadanie interaktywne
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
R14UBBfhY60EI
zadanie interaktywne
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 10
R19nPdE2Qq6hX
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania Szybciej odczuwamy smak pokarmów płynnych niż stałych ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażliwość komórek zmysłowych zależy od stopnia rozpuszczenia i wielkości cząsteczek chemicznych
., 2. Wrażliwość komórek zmysłowych zależy od stopnia ich zagęszczenia na błonie wyścielające jamę ustną
., 3. Komórki zmysłowe na powierzchni języka wolniej ulegają zjawisku adaptacji przy spożywaniu pokarmów płynnych
., 4. Pokarmy płynne z reguły mają temperaturę niższą od temperatury ciała, co powoduje, że są łatwiej odbierane przez receptory
.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 11
RrV9437yfwV3P
Wyjaśnij, na czym polega informacyjne znaczenie bólu powstałe w wyniku podrażnienia receptorów skórnych. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 12
R1QxVBCAuv0mf
Wyjaśnij, na czym polega podobieństwo w powstawaniu wrażenia smakowego i węchowego. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Ułóż zestaw 3 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o zmysłu węchu, smaku i dotyku. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

Rwd2tlb9fKvpb
Polecenie 3

Za Tobą moduł o narządach zmysłów. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

nabłonek węchowy
nabłonek węchowy

nabłonek wyścielający górną część jamy nosowej; znajdują się w nim komórki odbierające bodźce chemiczne i zakończenia nerwu węchowego

kubki smakowe
kubki smakowe

skupienia komórek smakowych na języku; odbierają bodźce w postaci rozpuszczonych w jamie ustnej substancji chemicznych