R1KpJEuTyYYk8
Fotografia przedstawia postać ludzką od ramion w górę odwróconą tyłem. Jest półprzezroczysta, ma widoczne kości kręgosłupa, jednej uniesionej dłoni, czaszki oraz zaznaczony na czerwono mózg.

Regulacja nerwowo‑hormonalna i jej kontrola - podsumowanie

Mózgowie jest centralnym narządem układu nerwowego człowieka, który kontroluje również układ dokrewny i przetwarza informacje płynące z narządów zmysłów.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Podsumujmy zdobytą wiedzę

Czynność wielu organów w ludzkim organizmie jest regulowana zarówno na drodze nerwowej, jak i hormonalnej. Przykładowo ośrodki zlokalizowane w rdzeniu przedłużonym odpowiedzialne są za zmianę częstości pracy serca. Działają one dzięki specjalnym przekaźnikom, które są hormonami. Zwykła sytuacja stresowa lub wysiłek fizyczny powodują uruchomienie w naszym organizmie procesów prowadzących do zmiany szybkości pracy serca i utrzymania krążenia krwi na odpowiednim poziomie.

RznPfFQD06KqI
Obwodowy układ nerwowy zbudowany jest z nerwów, kieruje pracą całego organizmu.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Układ nerwowy koordynuje pracę narządów i układów narządów w organizmie

Układ nerwowy zbudowany jest z dwóch części:

  • ośrodkowego układu nerwowego (OUN),

  • obwodowego układu nerwowego.

Ośrodkowy układ nerwowy

Ośrodkowy układ nerwowy odbiera, analizuje i przetwarza informacje pochodzące ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, wysyła odpowiedzi do narządów wykonawczych. Składa się z:

  • mózgowia (mózg, móżdżek, pień mózgu),

  • rdzenia kręgowego.

Obwodowy układ nerwowy

Obwodowy układ nerwowy odbiera informacje z receptorów, przesyła je do ośrodkowego układu nerwowego oraz przewodzi odpowiedzi na nie z mózgowia i rdzenia kręgowego do narządów wykonawczych czyli efektorów. Budują go przede wszystkim nerwy, wśród których najważniejsze są:

  • nerwy czaszkowe,

  • nerwy rdzeniowe.

W obwodowym układzie nerwowym wyróżnia się układ somatycznyukład autonomiczny.

Układ somatyczny odbiera bodźce ze środowiska zewnętrznego i kieruje pracą mięśni szkieletowych. Jest zależny od woli człowieka.

Układ autonomiczny odbiera bodźce pochodzące ze środowiska wewnętrznego i kontroluje pracę narządów wewnętrznych (np. mięśnia sercowego, jelit, żołądka). Funkcjonuje niezależnie od woli człowieka. W układzie autonomicznym wyróżnia się część współczulnączęść przywspółczulną.

Odruchy

Organizm posiada zestaw typowych, automatycznych reakcji – odruchów. Dzieli się je na odruchy bezwarunkoweodruchy warunkowe.

Porównanie odruchów warunkowych i bezwarunkowych

Odruchy bezwarunkowe

Odruchy warunkowe

wrodzone

nabyte (wyuczone)

wykonywane automatycznie

można je kontrolować

nie podlegają zmianom

można je modyfikować

nie zanikają

nieutrwalone słabną lub zanikają

Zmysły umożliwiają odbieranie zmian zachodzących w środowisku

Bodźce płynące ze świata zewnętrznego są odbierane przez zmysły wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotykurównowagi. Pozyskane informacje trafiają do odpowiednich ośrodków w korze mózgowej, gdzie są analizowane i przetwarzane na wrażenia zmysłowe. Dzięki temu widzimy, słyszymy, rozpoznajemy zapachy i  smaki, odczuwamy dotyk dłoni osoby, z którą się witamy, wiemy, w jakiej pozycji jest nasze ciało i czy trzymamy się prosto, siedząc na krześle.

Zmysły człowieka i ich lokalizacja

Zmysł

Bodziec

Lokalizacja

wzrok

światło (bodźce świetlne, optyczne)

komórki zmysłowe w siatkówce oka (pręciki i czopki)

słuch

fale dźwiękowe (bodźce akustyczne)

komórki zmysłowe w uchu wewnętrznym w ślimaku

równowaga

zmiana położenia ciała (bodźce mechaniczne)

komórki zmysłowe w uchu wewnętrznym (przedsionek, kanały półkoliste)

węch

substancje rozproszone w powietrzu (bodźce chemiczne)

komórki zmysłowe w jamie nosowej

smak

roztwory (bodźce chemiczne)

komórki zmysłowe w brodawkach smakowych głównie na języku

dotyk

ucisk (bodźce mechaniczne)

komórki zmysłowe oraz zakończenia nerwów w skórze i narządach wewnętrznych

Układ dokrewny wytwarza hormony, które są cząsteczkami regulatorowymi

Gruczoły dokrewne, nazywana także gruczołami hormonalnymi lub gruczołami wydzielania wewnętrznego, wydzielają hormony bezpośrednio do krwi. Gdy hormon znajdzie się w układzie krążenia, dociera do wszystkich komórek. Na jego obecność reagują tylko te komórki, które mają odpowiednie receptory. Hormony są cząsteczkami regulatorowymi, które wpływają na podstawowe funkcje organizmu, takie jak wzrost, tempo przemiany materii i rozród. Nad właściwą ilością wytwarzanych hormonów czuwa gruczoł nadrzędny – przysadka mózgowa, która produkuje hormony kontrolujące i modyfikujące pracę pozostałych gruczołów dokrewnych.

R1KdlaQGcFWj3
Hormony za pośrednictwem krwi docierają do komórek receptorowych.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gruczoły dokrewne i działanie wytwarzanych przez nie hormonów

Gruczoł

Hormon

Działanie

przysadka mózgowa

hormon wzrostu

przyspieszanie wzrostu organizmu

hormony pobudzające inne gruczoły dokrewne

regulacja pracy innych gruczołów dokrewnych

tarczyca

tyroksyna

regulacja szybkości metabolizmu

trzustka

insulina i glukagon

regulacja poziomu cukru we krwi

nadnercze

adrenalina

pobudzanie organizmu do działania, np. w sytuacji zagrożenia życia

jajniki

żeńskie hormony płciowe, estrogeny

kontrolowanie rozwoju płciowego, wpływanie na rozwój cech żeńskich

progesteron

odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do ciąży

jądra

męskie hormony płciowe, testosteron

kontrolowanie rozwoju płciowego, wpływanie na rozwój cech męskich

Układ nerwowy i dokrewny ściśle ze sobą współpracują aby utrzymać homeostazę organizmu

Organizm człowieka sprawnie funkcjonuje dzięki skoordynowanym działaniom wszystkich narządów. Nad utrzymaniem homeostazy, czyli stałości środowiska wewnętrznego organizmu czuwają dwa układy: nerwowy i dokrewny. Układ nerwowy odbiera bodźce ze środowiska, analizuje i szybko na nie reaguje wysyłając informacje np. do mięśni oraz gruczołów dokrewnych. Doskonale sprawdza się w dynamicznie zmieniających się sytuacjach, np. w zagrożeniach. Regulacja hormonalna przebiega wolniej i trwa dłużej. Wykorzystywana jest przez organizm w długotrwałych procesach takich jak wzrost, regulacja przemiany materii, procesy związane z rozrodem.

Dla zainteresowanych

Elementem łączącym pracę tych układu nerwowego i hormonalnego jest podwzgórze – część mózgu, w której wydzielane są hormony stymulujące przysadkę mózgową do produkcji hormonów przysadkowych.

Porównanie działania układów nerwowego i hormonalnego

Układ nerwowy

Układ hormonalny

Informacja do komórek docelowych wysyłana jest w postaci impulsów nerwowych.

Informacja dociera do komórek docelowych za pośrednictwem krwi w postaci związków chemicznych – hormonów.

Pobudza gruczoły do wydzielania, a mięśnie do skurczu.

Pobudza gruczoły, wpływa na przemiany metaboliczne komórek.

Działa szybko, a efekt jest krótkotrwały.

Działa długo, powoli, nawet kilka dni od pobudzenia.

RObj7KuABFfbz1
Współdziałanie układu nerwowego i hormonalnego na przykładzie reakcji na zimno.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ASAKYvE54jb
Film nawiązujący do treści omawiających sposoby działania homeostazy w ludzkim ciele. Jej regulacji oraz mechanizmów.
1
Ćwiczenie 1
R9nyifL90GUS3
Wyjaśnij, jaka jest rola receptorów i efektorów w regulacji poziomu parametrów wewnętrznych organizmu. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Przedstaw w formie tabeli, jak organizm chroni się przed wychłodzeniem, a jak przed przegrzaniem.

RYN4CcpJVX50s
1
Ćwiczenie 3
R1LcpDQdmYW4G
Opisz, w jaki sposób regulowane jest przez ośrodki głodu i sytości stężenie glukozy we krwi. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Choroba to stan zaburzenia homeostazy organizmu

Zdrowie to stan, kiedy człowiek nie odczuwa żadnych dolegliwości, a jego organizm znajduje się w równowadze, czyli homeostazie. O zdrowiu można mówić wtedy, gdy dobrostan dotyczy zarówno sfery fizycznej, jak i psychiki oraz relacji z innymi ludźmi.

Choroba z kolei jest zaburzeniem zdrowia, czyli homeostazy. Może być spowodowana nieprawidłowościami w budowie lub funkcjonowaniu organizmu człowieka albo wywołana czynnikami chorobotwórczymi, takimi jak bakterie, grzyby, protisty czy wirusy.

Niektóry choroby wymagają stosowania leków. Należy pamiętać, żeby przyjmować je  tylko zgodnie z zaleceniami lekarza. Zażywanie leków na własną rękę, modyfikowanie dawkowania lub schematu ich przyjmowania może powodować niebezpieczne skutki uboczne prowadzące do ciężkich uszkodzeń narządów i układów organizmu, a nawet śmierci. Szczególnej uwagi wymaga stosowanie antybiotyków, które wykorzystuje się do walki z bakteriami chorobotwórczymi oraz leki hormonalne.

RVQabYOKJZ8AX
Niektóre skutki przyjmowania testosteronu bez kontroli lekarza.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

W profilaktyce wielu chorób ważną rolę odgrywa prowadzenie zdrowego trybu życia, m.in. przestrzeganie zasad prawidłowego żywienia oraz aktywność fizyczna.

Ćwiczenie 4
R1ObdIzcMcdsB
zadanie interaktywne
Źródło: Monika Zaleska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QZW635jSRNy
Ćwiczenie 5
Zaznacz czynności pełnione przez pień mózgu. Możliwe odpowiedzi: 1. kierowanie oddychaniem, pracą serca, trawieniem, 2. uczenie się, regulacja ciśnienia krwi, 3. zapamiętywanie, odczuwanie emocji, 4. utrzymanie równowagi, koordynacja ruchów
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11as4PiNKSap
Ćwiczenie 6
Wskaż poprawne dokończenie zdania. Komórki węchowe: Możliwe odpowiedzi: 1. reagują na bodźce chemiczne., 2. reagują na bodźce mechaniczne., 3. reagują na bodźce akustyczne., 4. reagują na bodźce świetlne.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RHJ1lXGGTkOwl
Ćwiczenie 7
Do jakiego rodzaju odruchów zaliczymy ruchy robaczkowe jelit? Wybierz poprawną odpowiedź i jej uzasadnienie. Ruchy robaczkowe jelit należą do 1. odruchów warunkowych, 2. odruchów bezwarunkowych, 3. nie zależą od naszej woli, 4. zależą od naszej woli, ponieważ 1. odruchów warunkowych, 2. odruchów bezwarunkowych, 3. nie zależą od naszej woli, 4. zależą od naszej woli.
Źródło: Alicja Kasińska, Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
R139moaJOHh7w
Ćwiczenie 8
Przeczytaj opis i wskaż nazwę gruczołu oraz hormonu, który odpowiada za wymienione funkcje. Gruczoł ten wydziela hormon, który przyspiesza przemianę materii, wzmaga spalanie tłuszczu w tkankach, podnosi temperaturę ciała. Jego zbyt wysokie stężenie, związane z nadczynnością, prowadzi do zaburzeń rytmu serca, nerwowości i zwiększonego apetytu.

Gruczoł: 1. trzustka, 2. insulina, 3. tyroksyna, 4. nadnercze, 5. adrenalina, 6. testosteron, 7. jądro, 8. tarczyca
Hormon: 1. trzustka, 2. insulina, 3. tyroksyna, 4. nadnercze, 5. adrenalina, 6. testosteron, 7. jądro, 8. tarczyca
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
RMcQq5VvJRfdZ
Ćwiczenie 9
Insulina jest hormonem który obniżapodnosi poziom cukru we krwi, ponieważ magazynuje nadmiar glukozy w wątrobieprzyspiesza transport glukozy do komórek.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R9uDUolg1fRR2
Ćwiczenie 10
Każdemu z gruczołów dokrewnych przyporządkuj hormony, które wydziela. Przysadka mózgowa Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Jądra Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Jajniki Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Nadnercza Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Tarczyca Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Trzustka Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RUvgBc9zQ95F0
Ćwiczenie 11
Połącz w pary hormon z pełnioną przez niego funkcją. hormon wzrostu Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi testosteron Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi estrogen Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi progesteron Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi tyroksyna Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi insulina Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi glukagon Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi adrenalina Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DRcWyKx69Wi
Ćwiczenie 12
Łączenie par. Oceń, czy poniższe zdania dotyczące przysadki mózgowej są prawdziwe czy fałszywe.. Wydziela hormony hamujące działanie innych gruczołów dokrewnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ma wpływ na tempo metabolizmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jest gruczołem wydzielania zewnętrznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 13
R133KqoWoHsnC
Przeczytaj opis, a następnie wybierz poprawne zakończenie zdania. Opis ten dotyczy: Możliwe odpowiedzi: 1. podwzgórza., 2. szyszynki., 3. móżdżku., 4. pnia mózgu.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 14
R1blD03alMcjK
zadanie interaktywne
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15
R5tNF2rD6B7AD
zadanie interaktywne
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10SxIznRlyWH
Ćwiczenie 16
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Alicja Kasińska, Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 17
R1YdvGTduLO4c
Dieta bogata w warzywa i owoce sprzyja zachowaniu zdrowia
Źródło: Dan Gold, Unsplash, licencja: CC BY-SA 3.0.
RBNf0IhMeeeZ6
Zaznacz te zachowania, które należą do profilaktyki chorób zakaźnych i pasożytniczych. Możliwe odpowiedzi: 1. Szczepienia ochronne
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rg7Xhc2CK4x7I
Ćwiczenie 18
Wskaż radę, do której nie należy się stosować. Możliwe odpowiedzi: 1. Antybiotyki pozostałe z poprzedniego leczenia możesz wykorzystać, gdy znów zachorujesz., 2. Zażywaj lek tylko w dawkach przepisanych przez lekarza., 3. Sprawdzaj terminy ważności leków; leki przeterminowane oddawaj w aptece., 4. Zanim przyjmiesz lek, sprawdź, czy trzeba go zażywać przed czy po posiłku.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 19
R1LBJuXUA9Kxx
Antagonizm działania insuliny i glukagonu.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
REUwpEQb3XTzw
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 20
RcvNSkqa6WHQ5
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 21
Ralr3t1SdAVwc
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 22
R1PxDNtJwroI7
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 23

Podaj nazwę hormonu, który

  1. mobilizuje organizm do działania w warunkach stresu,

  2. powoduje, że organizm mężczyzny wytwarza plemniki,

  3. sprawia, że u dziewcząt wykształcają się piersi.

R1A4n5MbZ3HOh
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 24
RiNTMnIlTWJLc
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 25
R1PNFqpZuRtbH
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 26
RPiBjIZHqPepN
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 27

Twój kolega chodził boso po dywanie, nadepnął na pinezkę i podskoczył. Wykorzystując ilustrację wyjaśnij, co się wydarzyło w układzie nerwowym kolegi. Wykonaj poniższe zadania.

RRraAnyDHl12Q
Łuk odruchowy.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Wyjaśnij, jaki rodzaj odruchu miał miejsce w opisanej sytuacji.

  2. Podaj nazwy neuronów oznaczonych X, Y, Z.

  3. Wskaż, co jest receptorem, a co efektorem w tym odruchu.

  4. Zakładając, że długość każdego z elementów X i Y wynosi ok. 1 m, a impulsy nerwowe biegną z szybkością 100 m na sekundę oblicz, jak szybko nastąpiła reakcja na ukłucie pinezką.

  5. Oceń biologiczne znaczenie tego odruchu.

R1QBTsEBq1ujM
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
11
Ćwiczenie 28

Ilustracje przedstawiają elementy budowy ucha i mózgowia człowieka.

R1LavNASpjG3Z
Ucho i mózgowie.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Podaj nazwy elementów budowy ucha od a do h.

  2. Podaj nazwę płatu mózgu, który odbiera i interpretuje wrażenia słuchowe. Wskaż jego lokalizację, podając oznaczenie literowe A‑F.

  3. Wymień elementy budowy ucha i mózgowia współpracujące ze sobą w utrzymaniu równowagi. Podaj ich oznaczenia literowe.

R1K3SkS2C65zC
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 28

Ilustracje przedstawiają elementy budowy ucha i mózgowia człowieka.

R1LavNASpjG3Z
Ucho i mózgowie.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Podaj, które elementy budowy ucha należą do ucha wewnętrznego.

  2. Podaj nazwę płatu mózgu, który odbiera i interpretuje wrażenia słuchowe.

  3. Wymień elementy budowy ucha i mózgowia współpracujące ze sobą w utrzymaniu równowagi.

R1K3SkS2C65zC
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 29

Przeanalizuj wykres i wykonaj zadania.

RFU05dmYt0Uto
Poziom glukozy i insuliny w ciągu doby.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Odczytaj, kiedy nastąpił nagły wzrost stężenia glukozy we krwi. Jak często w ciągu doby to zjawisko miało miejsce? Jak sądzisz, co mogło być tego przyczyną?

  2. Opisz, jak zmienia się poziom stężenia insuliny w odniesieniu do stężenia glukozy.

  3. Wyjaśnij, wykorzystując dane z wykresu, jaką rolę pełni insulina.

RI76pQsNLuYDU
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 30

Przeczytaj tekst i wykonaj zadania.

Ostatnie lata przyniosły kilka zaskakujących odkryć w dziedzinie odczuwania smaków. Okazało się, że oprócz podstawowych smaków (słodki, słony, gorzki, kwaśny), wyczuwamy także smak umami (mięsny) oraz smak jonów wapnia. Upadł także pogląd, jakoby za odbieranie poszczególnych smaków odpowiadały konkretne fragmenty powierzchni języka (tzw. mapa języka). Receptory smaku są rozmieszczone mniej więcej równomiernie, choć większość skupia się w przedniej części języka – część od strony gardła jest już znacznie mniej wrażliwa. Jedna substancja może oddziaływać na więcej niż jeden typ receptora. Dlatego nie każda sól jest słona – sól kuchenna (chlorek sodu) działa wyłącznie na receptory słonego smaku, a chlorek potasu odbierany jest zarówno przez receptory smaku słonego jak i gorzkiego. Gorzki smak odczuwamy dzięki co najmniej 3 niezależnym typom receptorów. Co ciekawe, nawet do 30 % osób jest szczególnie wyczulonych na gorzki smak, co odbiera im przyjemność ze spożywania niektórych pokarmów, np. grejpfrutów, brukselki czy gorzkiej czekolady.

Indeks górny Na podstawie: Jedynak P., Szymańska R., Życie ze smakiemWiedza i Życie, nr 9, 2014, s. 76‑77. Indeks górny koniec

  1. Wymień nazwy smaków odczuwanych przez człowieka.

  2. Porównaj, jak zmienił się obecny stan wiedzy o rozmieszczeniu receptorów smaku na języku w stosunku do tego sprzed kilkunastu lat.

  3. Opisz, jak smakuje chlorek sodu, a jak chlorek potasu. Z czego wynikają różnice w smakach tych soli?

  4. Wyjaśnij na podstawie tekstu, dlaczego niektóre osoby nie lubią czekolady.

  5. Wyjaśnij, dlaczego większość receptorów smaku jest rozmieszczona na przedniej stronie języka.

RZN3Pl6ylZN7K
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 31
R3OObcYGyGYp7
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YbWJyzNZdvB
Ćwiczenie 32
Zaznacz metodę leczenia, która jest nieskuteczna w walce nowotworami. Możliwe odpowiedzi: 1. radioterapia, 2. chemioterapia, 3. antybiotykoterapia, 4. leczenie operacyjne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GAXiCSG4eul
Ćwiczenie 33
Wskaż dwa zachowania, które mogą prowadzić do rozwoju choroby nowotworowej. Możliwe odpowiedzi: 1. spożywanie owoców i warzyw oraz innych produktów zawierających błonnik, 2. spożywanie produktów grillowanych i wędzonych, zawierających tłuszcze zwierzęce, 3. stosowanie diety zrównoważonej, bogatej w białko i witaminy, 4. uprawianie sportu lub wykonywanie codziennych ćwiczeń fizycznych, 5. regularne korzystanie z solarium i opalanie się
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 34

Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania.

Palenie papierosów zwiększa ryzyko wszystkich typów nowotworów płuc. Z wdychaniem dymu tytoniowego wiążą się też zachorowania na nowotwory krtani, języka i warg. U palaczy, częściej niż u osób niepalących, występują też nowotwory nerek, pęcherza moczowego, żołądka, wątroby i trzustki, sutka i szyjki macicy, a także białaczki. Zdaniem niektórych ekspertów, ok. 1/3 wszystkich nowotworów ma związek z paleniem tytoniu.

Za ich wywołanie odpowiedzialne są kancerogeny obecne zarówno w powietrzu wciąganym do płuc podczas palenia tytoniu (tzw. strumień główny), jaki i dymie unoszącym się swobodnie z żarzącego się papierosa (tzw. strumień boczny). Co ciekawe, w strumieniu bocznym stężenia tych niebezpiecznych substancji są nawet wyższe niż w głównym. […] W strumieniu głównym dymu papierosowego wykrywa się ponad 60 kancerogenów. Najbardziej znanym jest alfa‑benzopiren. […] Inne silne substancje rakotwórcze to N‑nitrozoaminy i aminy aromatyczne […]. Ponadto na dym papierosowy składa się wiele czynników o słabszym działaniu, ale za to występujących w większych ilościach. Należą do nich acetoaldehyd, tlenek azotu oraz tlenek węgla. Mówiąc o składnikach zawartych w tytoniu, nie można zapomnieć o nikotynie. W mniejszych dawkach zwęża ona naczynia krwionośne (w tym wieńcowe), w dużych zaś jest silnie trująca. W przypadku obecności nowotworu może pobudzać wzrost guza przez nasilenie tworzenia nowych naczyń krwionośnych, które go odżywiają.

  1. Podaj nazwy chorób nowotworowych, na które narażeni są palacze tytoniu.

  2. Podaj nazwę użytego w tekście naukowego terminu oznaczającego czynniki rakotwórcze.

  3. Opisz konsekwencje zdrowotne przebywania w pomieszczeniach, gdzie pali się papierosy.

  4. Wymień nazwy czynników rakotwórczych zawartych w dymie papierosowym.

RikCrN4cdXau6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 35

W pewnym szpitalu klinicznym wybrano 2 grupy pacjentów płci męskiej w podobnym wieku. Pacjenci z grupy A chorowali na raka płuc, a pacjenci z grupy B mieli inne schorzenia. Ustalono, ilu pacjentów w każdej grupie paliło papierosy. Wyniki tego badania przedstawia tabela.

Wyniki badania

Badana grupa

Odsetek pacjentów palących ponad 20 papierosów dziennie

Odsetek pacjentów niepalących

grupa A

30

1

grupa B

10

5

  1. Sformułuj problem badawczy, który rozwiązywano, prowadząc opisane obserwacje.

  2. Ustal, jaką rolę pełnili w tym badaniu pacjenci z grupy B.

  3. Na podstawie danych zawartych w tabeli sformułuj wniosek wynikający z badań.

R1efmSbpcoYOp
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 36
R1KrqAMfh4fjb
Czynniki zwiększające ryzyko chorób nowotworowych
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NBBpnycyS2x
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 37
R1P3urh7h9EXC
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 38

Spróbuj odczytać napis.

Rw7TUxg6WjXFa
Napis.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
RSMOBvy9jlKma
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 38
RzgLiejt3eiDB
Napis.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyjaśnij, dlaczego napis jest łatwy do odczytania.

R1TcUAaSVDe68
1
Ćwiczenie 39
R163yiI35fgDO
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 40

Ulotki dołączane do każdego leku zawierają szereg informacji ważnych dla pacjenta. Wyszukaj w ulotce popularnego leku na przeziębienie informacje, które pozwolą ci wykonać zadania.

  1. Podaj nazwy głównych składników leku i opisz ich działanie.

  2. Wyjaśnij, przy jakich dolegliwościach stosuje się ten lek.

  3. Wymień osoby, które nie powinny stosować tego leku.

  4. Wyjaśnij, w jakich sytuacjach należy zachować ostrożność w stosowaniu leku.

  5. Wymień działania niepożądane podczas stosowania leku i określ, gdzie należy je zgłosić w razie ich wystąpienia.

RiQc9Q9Yzf9Gj
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Wylosuj zestaw pytań z quizu typu “Milionerzy”. Odpowiedz poprawnie na pytania .

Projekt badawczy

Obserwacja 1

Problem badawczy: Jaki obraz powstaje na siatkówce oka?

R21sZzM3AHZeQ
Hipoteza 1 Obraz powstający na siatkówce jest odwrócony i pomniejszony., Hipoteza 2 Obraz powstający na siatkówce jest rzeczywisty.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • camera obscura

Instrukcja
  1. Pomaluj wnętrze pudełka po butach czarną farbą.

  2. Wytnij w pudełku jedną z krótkich ścianek.

  3. Wyciętą ściankę zaklej przezroczystym papierem.

  4. Pośrodku ścianki położonej naprzeciw tej zaklejonej papierem zrób igłą niewielki otworek (0,3‑1 mm).

  5. Skieruj kamerę otworkiem w stronę światła, np. okna.

  6. Ustaw się po drugiej stronie pudełka, nakryj głowę wraz z pudełkiem kocem, uważając, by nie zasłonić otworu skierowanego na okno.

  7. Obserwuj obraz powstały na ściance z kalką.

  8. W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:

  • Modelem czego jest camera obscura?

  • Odpowiednikami czego są otwór w pudełku i ścianka wyłożona kalką?

  • Dlaczego należało pomalować wnętrze pudełka czarną farbą?

  • Jakie są cechy obserwowanego obrazu w camera obscura?

  • Dlaczego obrazy otoczenia różnią się od tych obserwowanych przez camera obscura?

RgrWObYKGf0V6

Załącznik do pobrania. Zawiera on projekt badawczy w formacie PDF.

Załącznik do pobrania.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 142.99 KB w języku polskim