Rozmnażanie i rozwój człowieka
Rozwój człowieka po narodzinach
Nowonarodzone dziecko, niezdolne do przeżycia bez pomocy dorosłych, w ciągu kilkunastu lat staje się dorosłą osobą zdolną do wydania własnego potomstwa. Czas dzieciństwa u zwierząt podobnych do nas wielkością trwa zaledwie 2‑3 lata. Z czego wynika ta różnica?

Rozwój człowieka po narodzinach obejmuje kilka etapów
Rozwój przebiegający poza organizmem matki obejmuje kolejno następujące po sobie etapy: dzieciństwa (noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny i szkolny), dojrzewania, dorosłości oraz przekwitania i starości.
Od chwili narodzin w organizmie zachodzi szereg zmian prowadzących do osiągnięcia dojrzałości fizycznej, psychicznej i społecznej. Rozwój fizyczny obejmuje wzrost, zmianę proporcji ciała, zwiększenie jego masy, zmiany w funkcjonowaniu tkanek i narządów.

Rozwój psychiczny odbywa się w miarę nabywania umiejętności rozpoznawania swoich emocji i panowania nad nimi oraz budowania relacji z innymi ludźmi. Rozwój społeczny pozwala pełnić role na przykład matki, ojca, pracownika, obywatela. Wszystkie procesy rozwojowe zachodzą etapami i w różnym tempie.
Na rozwój człowieka od samego początku ma wpływ wiele czynników, które można podzielić na 2 grupy:
genetyczne (odziedziczone po rodzicach);
środowiskowe, które obejmują czynniki geograficzne (klimat), społeczno‑ekonomiczne (sytuacja rodzinna, warunki mieszkaniowe, materialne), psychiczne (wpływ rodziny i grup rówieśniczych, własna aktywność, stres) oraz choroby.
W klimacie umiarkowanym w rozwoju dzieci obserwuje się okresowe wahania tempa wzrostu – np. szybszy wzrost wiosną, większe przybieranie na wadze w okresie zimowym. Prawdopodobną przyczyną takich zmian są mechanizmy hormonalne będące odpowiedzią organizmu na oddziaływanie klimatu.
Etap dzieciństwa trwa do 9.-11. roku życia
Najważniejsze okresy rozwojowe obejmujące dzieciństwo to okresy: noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, dzieciństwa.
Galeria zdjęć na różnym etapie dzieciństwa:
Okres noworodkowy rozpoczyna się w momencie urodzenia i trwa miesiąc. Dziecko ma wrodzone odruchy ssania i chwytania. Większość doby przesypia. Jego proporcje ciała są bardzo charakterystyczne: duża głowa, długi tułów, krótka szyja i kończyny, a czaszka nie jest w pełni zrośnięta. Występują ciemiączka, czyli błony łączące kości czaszki u noworodków.
Okres niemowlęcy trwa od początku 2. miesiąca do końca 1. roku życia. Jest etapem najszybszych zmian w zakresie wzrostu i rozwoju młodego organizmu. Dziecko najpierw podnosi główkę, później uczy się siadać, stawać i chodzić. Gaworzy (wydaje dźwięki, które przypominają słowa), uczy się chwytać zabawki, jest bardzo ruchliwe, reaguje na polecenia, wyrzynają mu się pierwsze zęby mleczne.
W okresie poniemowlęcym, trwającym do końca 3. roku życia, tempo rozwoju maleje, dziecko zaczyna się usamodzielniać, zgłasza swoje potrzeby fizjologiczne. Rozumie, co mówią do niego rodzice, wypowiada słowa, ma świadomość własnej odrębności, bardzo interesuje się otoczeniem.
Okres przedszkolny i szkolny trwa od 3. do 9‑11. roku życia. W tym okresie zachodzi dużo zmian. W szkielecie odkłada się coraz więcej soli mineralnych i staje się on coraz bardziej skostniały, pierwsze zęby mleczne są wymieniane na stałe, następuje rozwój układu mięśniowego, rozwija się pamięć, zdolność do abstrakcyjnego myślenia. Zadaje dużo pytań o otaczający świat. Dziecko doskonali sprawność fizyczną, umiejętność pisania i czytania, uczy się funkcjonowania w grupie.
U niemowląt jelita w stosunku do długości ciała są dłuższe niż u osoby dorosłej, wykonują wolniejsze ruchy przesuwające treść pokarmową. Są to przystosowania, które pozwalają na dłuższe przebywanie pokarmu w przewodzie pokarmowym i lepsze trawienie.
Odszukaj swoje zdjęcia z okresu noworodkowego, niemowlęcego, poniemowlęcego, dziecięcego i opisz widoczne różnice w budowie ciała.
Etap dojrzewania trwa do 17.-19. roku życia
W okresie dojrzewania zwiększa się aktywność hormonów płciowych, które odpowiadają za zmiany w budowie i funkcjonowaniu narządów (głównie układu rozrodczego), dojrzewają komórki rozrodcze oraz widoczne stają się cechy płciowe. Zmieniają się proporcje ciała, kształt sylwetki, dojrzewa układ odpornościowy.
Dziewczęta zaczynają dojrzewać ok. 9.-10. roku życia. Stopniowo zmienia się sylwetka: wydłużają się kończyny, tkanka tłuszczowa zaczyna odkładać się na biodrach i udach, zwiększa się masa ciała. Ok. 13. roku życia pojawia się pierwsza miesiączka (menstruacja). Piersi powiększają się, pojawia się owłosienie łonowe, następnie pachowe i kończyn.
Chłopcy zaczynają dojrzewać średnio 2 lata później od dziewcząt, czyli ok. 11.-12. roku życia. W tym okresie następuje szybki wzrost ciała. W związku z rozwojem tkanki mięśniowej zmienia się sylwetka chłopca i wzrasta jego masa. Pojawia się zarost na twarzy, owłosienie łonowe, pachowe i kończyn. Objawem dojrzewania u chłopców jest zmiana barwy głosu z dziecięcej na męską. Zjawisko to nazywa się mutacją. Jest ona wynikiem wydłużania strun głosowych. Jądra zaczynają produkować plemniki, które są usuwane w nocy w wyniku tzw. polucjipolucji.

U dziewcząt i chłopców wzrost stężenia hormonów płciowych ma wpływ także na samopoczucie psychiczne. Pojawiają się stany rozdrażnienia, nerwowości, częste zmiany nastroju.
W okresie dojrzewania uaktywniają się gruczoły łojowe, a cera staje się tłusta i trądzikowa. W tym okresie zwiększa się również aktywność gruczołów potowych, a zapach potu staje się intensywny. Powoduje to, że wzrasta znaczenie higieny, zwłaszcza intymnej. W tym okresie należy regularnie obmywać narządy płciowe, stosując środki do higieny o właściwym pH.
U dziewcząt okres intensywnego wzrostu przypada między 11.-14. rokiem życia, u chłopców między 13.-16. W związku z tym dziewczęta początkowo przewyższają chłopców wzrostem, ale w kolejnych latach tracą tę przewagę.
Etap dorosłości cechuje dojrzałość psychiczna i społeczna
Między 18. a 25. rokiem życia, gdy organizm osiągnął dojrzałość biologiczną, rozpoczyna się kolejny etap rozwoju – dorosłość. Wiąże się ona z uzyskaniem dojrzałości psychicznej i społecznej, które pojawiają się 3‑4 lata po osiągnięciu dojrzałości fizycznej. Dojrzałość psychiczna oznacza równowagę emocjonalną i uczuciową, zdolność do podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych decyzji. Dojrzałość społeczna określa zdolność do podjęcia pracy, osiągnięcia niezależności materialnej, przyjęcia określonych ról i norm społecznych. Jest to czas, w którym zapadają życiowe decyzje, np. dotyczące założenia rodziny. Okres dorosłości trwa do ok. 50. roku życia.
W etapie przekwitania i starości następuje stopniowy spadek wydolności organizmu
Po okresie dorosłości rozpoczyna się przekwitanie – etap, kiedy w organizmie stopniowo zaczynają zachodzić zmiany związane z wchodzeniem w okres starzenia się. Skóra powoli traci jędrność, pojawiają się zmarszczki, włosy siwieją, spada tempo przemiany materii, co może być przyczyną zwiększenia masy ciała. Ten etap rozwoju osobniczegorozwoju osobniczego rozpoczyna się u kobiet między 45‑55, u mężczyzn między 50‑60 rokiem życia. W tym wieku spada poziom hormonów płciowych. U kobiet prowadzi to do zaniku cyklu menstruacyjnego i jajeczkowania. Mężczyźni na ogół zachowują zdolność wytwarzania plemników do późnego wieku, ale ich zdolność rozrodcza się obniża.
Od ok. 60 roku życia organizm człowieka wchodzi w okres starzenia się. Starzenie związane jest ze zmniejszającymi się zdolnościami regeneracyjnymi komórek i tkanek, spadkiem odporności, zmniejszeniem gęstości kości, co zwiększa ich podatność na złamania. Pogorszeniu ulega wzrok i słuch, zmniejsza się sprawność fizyczna.
Galeria zdjęć rozwoju człowieka od nastolatka do starości:
Przebieg i czas trwania tego etapu rozwojowego zależą od czynników genetycznych i środowiskowych. Prawidłowe odżywianie się, aktywność fizyczna i umysłowa oraz dobre samopoczucie psychiczne pomagają opóźnić procesy starzenia.

Gdy jest się młodym i sprawnym, trudno sobie wyobrazić problemy ludzi w podeszłym wieku z poruszaniem się, np. poza domem. Dlatego dla osób przygotowujących się do opieki nad seniorami przygotowano symulatory zamieniające sprawną osobę w staruszka. Symulator zawiera m.in. ograniczniki, które pochylają ciało do przodu, utrudniają zginanie kończyn w stawach i ciężarki, które wymagają zwiększonego wysiłku podczas ruchu. Specjalne okulary zawężają pole i ostrość widzenia, zatyczki do uszu osłabiają słuch, a laska utrudnia manipulacje przedmiotami.
Dowiedz się, czy w twojej miejscowości takie placówki jak urząd pocztowy, urząd miasta (gminy), biblioteka, przychodnia zdrowia ułatwiają funkcjonowanie osobom starszym, czyli czy są wyposażone w windy, podjazdy dla wózków, a chodniki mają równą nawierzchnię. Zastanów się, co można by zrobić aby ułatwić im funkcjonowanie.
To ważne!
Od urodzenia do śmierci wyróżniamy następujące etapy rozwojowe człowieka: dzieciństwa (obejmuje okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny i szkolny), dojrzewania, dorosłości oraz przekwitania i starości.
Organizm ludzki najszybciej rośnie w okresie noworodkowym i niemowlęcym, które wchodzą w skład etapu dzieciństwa.
Okres dojrzewania to czas intensywnych przemian fizycznych i psychicznych będących wynikiem działalności hormonów, głównie płciowych.
Na pełną dojrzałość składają się dojrzałość biologiczna, psychiczna i społeczna.
Dojrzewanie fizyczne to m.in. wzrost wysokości i masy ciała, zmiana proporcji ciała, rozwój narządów i układów narządów. Dojrzewanie psychiczne to m.in. rozwój zdolności do rozpoznawania i kontrolowania emocji, pojmowania oraz odczuwania. Dojrzewanie społeczne to okres rozwoju umiejętności nawiązywania relacji międzyludzkich oraz życia zgodnie z zasadami społecznymi.
Etap przekwitania i starości objawia się postępującym spadkiem wydolności organizmu.
Na pożegnanie
Dojrzałość psychiczna i społeczna powinna charakteryzować człowieka będącego w okresie
- dorosłości.
- starości.
- dzieciństwa.
- dojrzewania.
Połącz w pary opisy zmian zachodzących w organizmie i nazwy okresów życia, dla których są one charakterystyczne.
osiągnięcie pełni rozwoju psychicznego i społecznego, wyraźne zmniejszenie zdolności regeneracyjnej tkanek, podwyższenie poziomu hormonów płciowych, wyrzynanie się zębów mlecznych
| okres niemowlęcy | |
| okres dojrzewania | |
| okres dorosłości | |
| okres starości |
Uzupełnij luki wybierając brakujące elementy z listy.
rozwój postnatalny, rozwój prenatalny, prenatalnego, pozamacicznego, rodowego, wewnątrzmacicznego, osobniczego, rozwój rodowy, rozwój osobniczy, pozamacicznego
Rozwój człowieka trwający od momentu poczęcia do śmierci to ....................................... Zawiązywanie się tkanek i narządów zachodzi w okresie rozwoju ....................................... W okresie rozwoju ...................................... , zachodzącego poza organizmem matki, układy narządów doskonalą swoją budowę i funkcjonowanie.
Wskaż objawy okresu dojrzewania u chłopców.
- wzrost aktywności gruczołów łojowych
- obniżenie tempa metabolizmu
- zakończenie wzrostu ciała
- wydłużanie strun głosowych
- przyrost masy mięśniowej
- pojawianie się pierwszorzędowych cech płciowych
- rozwój tkanki tłuszczowej
Przeanalizuj poniższą tabelę przedstawiającą niektóre zmiany zachodzące w organizmie człowieka wraz z wiekiem, a następnie sformułuj odpowiedni wniosek.
Cecha ulegająca zmianie | Sprawność wybranych narządów i procesów [%] | ||
25 lat | 50 lat | 75 lat | |
tempo przemiany materii | 100 | 95 | 85 |
spoczynkowa pojemność minutowa serca | 100 | 80 | 70 |
pojemność płuc | 100 | 65 | 40 |
czynności nerek | 100 | 80 | 65 |
Narysuj oś czasu od narodzin do śmierci organizmu i zaznacz na niej kolejne etapy rozwoju osobniczego organizmu człowieka od narodzin aż do śmierci.
Opisz oś czasu od narodzin do śmierci organizmu i wskaż na niej kolejne etapy rozwoju osobniczego organizmu człowieka.
Wyjaśnij, co rozumiesz pod pojęciami rozwój fizyczny, społeczny, psychiczny.
Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o rozwoju człowieka po narodzinach. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Za Tobą moduł o rozmnażaniu i rozwoju człowieka. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.








