Rozród - podsumowanie
Podsumujmy zdobytą wiedzę
Przypomnij sobie informacje o najważniejszych etapach w rozwoju człowieka.
Zaznacz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Zapłodniona komórka jajowa wędruje z jajowodu do macicy. | □ | □ |
| Gdy zarodek ma już praktycznie wykształcone wszystkie podstawowe narządy, zaczyna być nazywany płodem. | □ | □ |
| Okres zarodkowy trwa do połowy ciąży. | □ | □ |
| Substancje odżywcze są dostarczane płodowi przez organizm matki za pośrednictwem łożyska. | □ | □ |
| W łożysku krew matki miesza się z krwią dziecka. | □ | □ |
| Dzieciństwo jest najdłużej trwającym okresem życia człowieka. | □ | □ |
Przyporządkuj poniższe opisy rozwoju człowieka do odpowiedniego etapu życia.
ogromna ruchliwość, zakładanie rodziny, pierwsze samodzielne chodzenie, zaczyna się słyszeć, chodzenie do szkoły, raczkowanie, wypowiadanie pierwszych słów, pierwszy okres życia poza organizmem matki, wyrzynanie się pierwszych zębów mlecznych, zaczyna bić serce, rozpoczęcie pracy zarobkowej, dojrzewanie, zaprzestanie pracy zawodowej, zadawanie ogromnej liczby pytań, opiekowanie się wnukami
| okres zarodkowy | |
|---|---|
| okres płodowy | |
| okres noworodkowy | |
| okres niemowlęcy | |
| okres poniemowlęcy | |
| okres przedszkolny | |
| okres szkolny | |
| okres dorosłości | |
| okres starości |
Wytłumacz, w jaki sposób odżywia się dziecko rozwijające się w macicy matki.
Wymień chronologicznie okresy, jakie wyróżnia się w życiu dziecka zaczynając od najwcześniejszego.
Podaj nazwę okresu rozwojowego, w jakim obecnie jesteś ty, a w jakim są członkowie twojej rodziny.
Uzasadnij, że antybiotyki nie mogą być stosowane w leczeniu wszystkich chorób przenoszonych drogą płciową.
Przeanalizuj tabelę i wykonaj zadania.
Dziennie zapotrzebowanie | Kobiety niebędące w ciąży | Kobiety w ciąży (6‑9 miesiąc) |
energia [MJ] | 9,2 | 11,2 |
witamina C [mg] | 60 | 70 |
witamina D [µg] | 5 | 5 |
witamina B [µg] | 320 | 520 |
wapń [mg] | 800 | 800 |
żelazo [mg] | 18 | 26 |
Indeks górny Na podstawie: M. Jarosz, E. Rychlik, K. Stoś, J. Charzewska (red.), Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, NIZP‑PZH, 2020. Indeks górny koniecNa podstawie: M. Jarosz, E. Rychlik, K. Stoś, J. Charzewska (red.), Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, NIZP‑PZH, 2020.
Wyjaśnij, z czego wynikają różnice dotyczące zapotrzebowania energetycznego u obu grup kobiet.
Wymień składniki pokarmowe, na które zapotrzebowanie w okresie ciąży jest większe niż poza tym okresem. Wyjaśnij przyczynę różnic.
Wiedząc, że dobowe zapotrzebowanie mężczyzn na żelazo to 10 mg, wyjaśnij dlaczego zapotrzebowanie kobiet na żelazo jest wyższe niż u mężczyzn.
Wiedząc, że BIndeks dolny 1212 występuje przede wszystkim w mięsie, rybach, jajkach, mleku i jego przetworach, uzasadnij konieczność suplementacji tej witaminy przez wegan.
Przeanalizuj wykres, który ilustruje zmianę zawartości hormonu płciowego w moczu chłopców i wykonaj zadania.

Podaj nazwę hormonu, którego zmiany przedstawiono na wykresie.
Podaj zakres poziomu hormonu znajdującego się w moczu chłopca przed okresem dojrzewania i po jego zakończeniu.
Wymień zmiany, które zachodzą w organizmie chłopca pod wpływem tego hormonu.
Wirus brodawczaka ludzkiego (HPV) wywołuje choroby nowotworowe: raka szyjki macicy, nowotwory sromu, pochwy, odbytu, gardła i krtani. Szczepionka dziewięciowalentna chroni przed typami onkogennymi wirusa HPV: 16, 18, 31, 33, 45, 52 i 58 oraz nieonkogennymi: 6 i 11 wywołującymi kłykciny kończyste (brodawki płciowe).
W pewnym ośrodku badawczym obserwowano tempo rozwoju mózgu, mięśni i narządów rozrodczych człowieka od dnia narodzin do ich pełnego ukształtowania się. Wyniki tych badań przedstawia wykres.

Zaproponuj tytuł dla tego wykresu.
Porównaj tempo rozwoju narządów rozrodczych z rozwojem innych narządów do 14. roku życia.
Odczytaj z wykresu, w jakim wieku mózg i narządy rozrodcze człowieka są już całkowicie ukształtowane. Sformułuj wniosek wynikający z tego faktu.