RRJCmUG0JtI2k
Baner przedstawia dwie ryby o pomarańczowo‑białym ubarwieniu, które pływają wśród zielonych ukwiałów z brązowymi czułkami.

Ekologia i ochrona środowiska - podsumowanie

Zależność między amfiprionem plamistym, zwanym błazenkiem, a ukwiałem niesie korzyści dla obu stron. Czułki ukwiała zaopatrzone są w parzydełka, które służą do zdobywania pokarmu i obrony. Substancje produkowane przez parzydełka są dla większości organizmów niebezpieczne. Jednak amfiprion może bezpiecznie poruszać się wśród czułków ukwiała, ponieważ jego ciało pokrywa specjalny śluz, który swoim składem przypomina śluz pokrywający czułki.
Źródło: Jenny, Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Podsumujmy zdobytą wiedzę

Bioróżnorodność jest warunkiem równowagi ekosystemów. Utrata tej równowagi stanowi poważne zagrożenie dla funkcjonowania ziemskiej biosfery, stwarzając ryzyko wyginięcia zarówno całych gatunków, jak i pojedynczych populacji. Dlatego obowiązkiem człowieka jest ochrona bogactwa przyrody zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.

R1Ilcl43rM76H
Staw leśny jako przykład ekosystemu o dużej różnorodności biologicznej. Zamieszkuje go wiele gatunków organizmów – bakterii, protistów, roślin wodnych, ryb, płazów i gadów
Źródło: Novackos, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekologia jest nauką o środowisku przyrodniczym

Wszystkie elementy ekosystemu oddziałują na siebie. Należą do nich organizmy, które są nazywane ożywionymi elementami przyrody (biocenoza), i elementy nieożywione (biotop), takie jak składniki mineralne zawarte w glebie, światło, woda, wilgotność, temperatura powietrza, tlen i dwutlenek węgla, zasolenie wody i gleby. Organizmy mają określone wymagania wobec środowiska. Dany gatunek zasiedla tylko taki teren, na którym może zaspokajać swoje potrzeby. Organizmy są powiązane wieloma zależnościami zarówno z innymi osobnikami, jak i ze składnikami przyrody nieożywionej.

RbyofHhYH0N3f
Elementy ekosystemu
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Film pokazuje jak analizować zakresy tolerancji organizmów na czynniki środowiskowe

R1bqQDCm1zP4n
Film na temat zakresu tolerancji organizmów na czynniki środowiska.
1
Ćwiczenie 1

Wymień działania człowieka prowadzące do zmian parametrów środowiska i tym samym do zaburzenia naturalnego działania ekosystemów.

R1QwYe1Y1g3aP
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Przedstaw sposób, w jaki analizuje się zakres tolerancji ekologicznej na dany czynnik dla występujących na danym obszarze organizmów.

Rnj8bmj5TjGbJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Opisz wyniki oraz wymień wnioski, które można wyciągnąć z przeprowadzonego w filmie eksperymentu.

R14Hanmw4V3Ex
Wyjaśnij, dlaczego niedobór soli mineralnych ogranicza wzrost organizmów. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Organizmy wchodzą ze sobą w relacje antagonistyczne i nieantagonistyczne

Organizmy zamieszkujące to samo środowisko wzajemnie na siebie oddziałują. Oddziaływania te mogą być dla nich korzystne (nieantagonistyczne) lub niekorzystne (antagonistyczne). Korzystną relację między dwoma osobnikami należącymi do różnych gatunków, w wyniku której zwiększają się szanse na przeżycie obu z nich, nazywa się mutualizmem. Mutualizm może być bezwzględnie konieczny do przeżycia organizmów lub mieć charakter okresowy (protokooperacja). Relacja, która przynosi korzyści jednemu organizmowi, a dla drugiego jest obojętna, to komensalizm. Niekorzystne relacje między gatunkami występują, jeśli osobniki jednego z gatunków osłabiają, wywołują chorobę bądź uśmiercają osobniki drugiego gatunku. Przykładami niekorzystnych relacji są drapieżnictwo, pasożytnictwo, roślinożernośćkonkurencja.

Łańcuchy i sieci pokarmowe przedstawiają zależności pokarmowe między organizmami

Zależności między organizmami w ekosystemie przedstawiane są graficznie w postaci łańcuchówsieci pokarmowych (troficznych). W łańcuchach organizmy tworzą szereg, w którym każdy z nich zajmuje odpowiedni poziom troficzny (pokarmowy). Pierwsze miejsce (ogniwo) łańcucha pokarmowego zajmują producenci materii organicznej – zwykle są to rośliny. Następne ogniwa zajmują cudzożywni konsumenci, najczęściej zwierzęta. I jedni i drudzy po śmierci stają się pokarmem destruentów (bakterii i grzybów), którzy rozkładają materię organiczną do prostych substancji nieorganicznych, będących składnikiem biotopu. Gdy substancje te zostaną pobrane przez rośliny, wracają do łańcucha pokarmowego. W ten sposób materia nieustannie krąży w ekosystemie między organizmami a ich środowiskiem.

W ekosystemie, w którym producentami są rośliny, energia słoneczna przekształcana jest przez nie w energię wiązań chemicznych w związkach organicznych. Jej część jest wykorzystywana przez organizmy do budowy ciała i prowadzenia procesów życiowych. Duża jej część jest rozpraszana w postaci ciepła. Z tego powodu, mówimy że energia przepływa przez ekosystem (w przeciwieństwie do materii, która w nim krąży).

R1Yo1GFcrxqtV
Obieg materii, przepływ energii
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Populację tworzą osobniki tego samego gatunku zamieszkujące dany teren

Każda populacja charakteryzuje się szeregiem cech, które określają jej stan i dynamikę. Do najważniejszych z nich należą: rozrodczość, śmiertelność, liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura płciowa i struktura wiekowa.

Rozrodczość to liczba potomstwa wydanego na świat w określonym czasie.

Śmiertelność to liczba osobników, które giną w określonym czasie.

Liczebność – liczba osobników, które tworzą populację; wpływają na nią m.in. rozrodczość i śmiertelność.

Zagęszczenie – liczba osobników przypadających na jednostkę powierzchni.

Struktura przestrzenna (rozmieszczenie) – sposób, w jaki osobniki należące do danej populacji są rozmieszczone na zajmowanym przez siebie obszarze. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje rozmieszczenia:

  • skupiskowe – osobniki danej populacji skupiają się w pewnych rejonach zajmowanego obszaru;

  • losowe – osobniki danej populacji są przypadkowo rozlokowane w przestrzeni;

  • równomierne – osobniki danej populacji są równomiernie rozlokowane w przestrzeni.

Galeria przedstawia rodzaje struktury przestrzennej organizmów:

Struktura płciowa – wzajemny stosunek osobników męskich i żeńskich w populacji.

Struktura wiekowa to zróżnicowanie osobników populacji pod względem wiekowym. Osobniki dzieli się na:

  • osobniki młode, w wieku przedrozrodczym, które są jeszcze niezdolne do rozmnażania;

  • osobniki dojrzałe, w wieku rozrodczym, które są zdolne do rozmnażania;

  • osobniki stare, w wieku porozrodczym, które utraciły zdolność do rozmnażania.

Strukturę wiekową populacji przedstawia się graficznie w postaci piramidy wieku. Kształt piramidy wieku określa stan populacji, na podstawie którego można prognozować jej dalsze losy: rozwój, stabilizację bądź wymieranie.

Galeria przedstawia rodzaje piramid wieku:

Wyróżnia się trzy poziomy różnorodności biologicznej

Różnorodność biologiczna (bioróżnorodność) Ziemi jest efektem istnienia ogromnej liczby gatunków składających się z różniących się między sobą osobników, które żyją w nieprzeliczonych ekosystemach lądowych i wodnych. Różnorodność genetyczna w obrębie gatunku lub populacji zależy od liczby różnych alleli (wersji) danego genu. Z kolei różnorodność gatunkowa wynika ze zmian ewolucyjnych oraz współczesnych: istnienia stref klimatycznych, zróżnicowanego ukształtowania terenu, a także relacji pomiędzy żywymi elementami ekosystemów. Bogactwo ekosystemów na Ziemi to różnorodność ekosystemowa. Obecnie na wszystkie typy różnorodności biologicznej największy wpływ ma człowiek.

Działalność człowieka zagraża bioróżnorodności

Jeśli liczebność danego gatunku jest mała, grozi mu wyginięcie. Wymarcie gatunku następuje w chwili śmierci jego ostatniego przedstawiciela. Wymieranie gatunków prowadzi do spadku bioróżnorodności.

W dziejach Ziemi pięciokrotnie występowało zjawisko naturalnego, masowego wymierania gatunków, spowodowane zmianami klimatu, nagłymi wybuchami wulkanów i uderzeniami planetoid. Naukowcy uważają, że od ok. 10 tysięcy lat trwa kolejne wymieranie gatunków. Za podstawową przyczynę tego procesu uznaje się działalność człowieka.

Film przedstawiający przykłady gospodarczego wykorzystania ekosystemów:

ROnztXG5L8gm8
Film dotyczący gospodarczego użytkowania ekosystemów.
1
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego intensywny wzrost liczebności populacji ludzkiej powoduje zubożenie różnorodności biologicznej.

RYnQioZyCOTp9
Wyjaśnij, dlaczego intensywny wzrost liczebności populacji ludzkiej powoduje zubożenie różnorodności biologicznej. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, w jaki sposób masowe rybołówstwo przyczynia się do zubożenia różnorodności biologicznej ekosystemów wodnych.

RWOVkCWg8gVJK
Wyjaśnij, w jaki sposób masowe rybołówstwo przyczynia się do zubożenia różnorodności biologicznej ekosystemów wodnych. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, w jaki sposób wypas owiec na halach może wpłynąć na zubożenie różnorodności gatunkowej ptaków naturalnie zamieszkujących obszary wypasu.

RcmkgWlcg035f
Wyjaśnij, w jaki sposób wypas owiec na halach może wpłynąć na zubożenie różnorodności gatunkowej ptaków naturalnie zamieszkujących obszary wypasu. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Celem ochrony przyrody jest zachowanie bioróżnorodności

Istnienie każdego gatunku, łącznie z gatunkiem ludzkim, zależy od zachowania jego różnorodności genetycznej. Zachowanie różnorodności genetycznej jest możliwe dzięki ochronie przyrody. Ma ona na celu utrzymanie naturalnych procesów ekologicznych i ewolucyjnych oraz warunków optymalnych dla życia organizmów, racjonalne użytkowanie zasobów przyrody i zachowanie piękna krajobrazu. Działania w ramach ochrony przyrody zmierzają do odtwarzania lub zwiększania liczby składników przyrody zniszczonych lub zmienionych przez człowieka.

Dzięki podjęciu działań ochronnych udało się uchronić przed wyginięciem żubra, bobra europejskiego i sowę puchacza.

RkmiFltomp5GT1
Mapa myśli przedstawia metody ochrony przyrody. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Ochrona przyrody
    • Elementy należące do kategorii Ochrona przyrody
    • Nazwa kategorii: Ze względu na ingerencję człowieka
      • Elementy należące do kategorii Ze względu na ingerencję człowieka
      • Nazwa kategorii: Bierna
      • Nazwa kategorii: Czynna
      • Koniec elementów należących do kategorii Ze względu na ingerencję człowieka
    • Nazwa kategorii: Ze względu na obiekt ochrony
      • Elementy należące do kategorii Ze względu na obiekt ochrony
      • Nazwa kategorii: obszarowa
        • Elementy należące do kategorii obszarowa
        • Nazwa kategorii: parki narodowe
        • Nazwa kategorii: rezerwaty przyrody
        • Nazwa kategorii: parki krajobrazowe
        • Nazwa kategorii: obszary chronionego krajobrazu
        • Nazwa kategorii: obszary Natura 2000
        • Koniec elementów należących do kategorii obszarowa
      • Nazwa kategorii: gatunkowa
        • Elementy należące do kategorii gatunkowa
        • Nazwa kategorii: ścisła
        • Nazwa kategorii: częściowa
        • Koniec elementów należących do kategorii gatunkowa
      • Nazwa kategorii: indywidualna
        • Elementy należące do kategorii indywidualna
        • Nazwa kategorii: pomniki przyrody
        • Nazwa kategorii: stanowiska dokumentacyjne
        • Nazwa kategorii: użytki ekologiczne
        • Nazwa kategorii: zespoły przyrodniczo‑krajobrazowe
        • Koniec elementów należących do kategorii indywidualna
        Koniec elementów należących do kategorii Ze względu na obiekt ochrony
      Koniec elementów należących do kategorii Ochrona przyrody
Metody ochrony przyrody.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zasady zrównoważonego rozwoju definiują racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody

Zrównoważony rozwój zakłada rozwój cywilizacyjny przy ograniczeniu negatywnych działań człowieka na otoczenie. Zasady zrównoważonego rozwoju zostały sformułowane podczas Szczytu Ziemi w 1992 roku w Rio de Janeiro. Został wówczas  opracowany Globalny Program Działań znany jako Agenda 21. Są w nim zawarte zalecenia i wytyczne dotyczące działań, które trzeba podjąć, żeby ograniczyć zużycie zasobów przyrody.

R1AgbVPbWupfv
Ilustracja przedstawia cele zrównoważonego rozwoju 2030. 1. Grafika przedstawia wielodzietną rodzinę. Wyeliminowanie ubóstwa we wszystkich jego formach na całym świecie., 2. Grafika przedstawia talerz z zupą. Wyeliminowanie głodu, osiągnięcie bezpieczeństwa żywnościowego i lepszego odżywienia oraz promowanie zrównoważonego rolnictwa., 3. Grafika przedstawia wykres EKG. Zapewnienie wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowego życia oraz promowanie dobrobytu., 4. Grafika przedstawia zeszyt oraz długopis. Zapewnienie wszystkim edukacji wysokiej jakości oraz promowanie uczenia się przez całe życie., 5. Grafika przedstawia znak równości płci męskiej i żeńskiej. Osiągnięcie równość płci oraz wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt., 6. Grafika przedstawia naczynie z wodą. Zapewnienie wszystkim ludziom dostępu do wody i warunków sanitarnych poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi., 7. Grafika przedstawia słońce. Zapewnienie wszystkim dostępu do źródeł stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii po przystępnej cenie., 8. Grafika przedstawia wykres. Promowanie stabilnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich ludzi., 9. Grafika przedstawia trzy połączone ze soba wzajemnie elementy, stanowiące jedną całość. Budowanie stabilnej infrastruktury, promowanie zrównoważonego uprzemysłowienia oraz wspieranie innowacyjności., 10. Grafika przedstawia znak równości w okręgu. Zmniejszenie nierówności w krajach i między krajami., 11. Grafika przedstawia budynki miasta. Uczynienie miast i osiedli ludzkich bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu., 12. Grafika przedstawia znak nieskończoności. Zapewnienie wzorców zrównoważonej konsumpcji i produkcji., 13. Grafika przedstawia glob Ziemski wpisany w rysunek oka. Podjęcie pilnego działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom., 14. Grafika przedstawia rybę w morzu. Ochrona oceanów, mórz i zasobów morskich oraz wykorzystywanie ich w sposób zrównoważony., 15. Grafika przedstawia góry oraz las. Ochrona, przywrócenie oraz promowanie zrównoważonego użytkowania ekosystemów lądowych, zrównoważonego gospodarowania lasami, zwalczanie pustynnienia, powstrzymywanie i odwracanie procesu degradacji gleby oraz powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej., 16. Grafika przedstawia gołębia z gałązką w dziobie, który siedzi na młotku sędziego. Promowanie pokojowego i inkluzywnego społeczeństwa, zapewnienia wszystkim ludziom dostępu do wymiaru sprawiedliwości oraz budowanie na wszystkich szczeblach skutecznej i odpowiedzialnej instytucji, sprzyjającej włączeniu społecznemu., 17. Grafika przedstawia pięć okręgów zazębionych wspólnie o siebie. Wzmocnienie środków wdrażania i ożywienie globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Na koniec całej infografiki zamieszczona jest grafika z logo ONZu - Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Cele zrównoważonego rozwoju zawarte w rezolucji „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”
Źródło: UNDP, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 7
RaKOyslMI1E1c
Wybierz zestaw nazw elementów środowiska, który zawiera wyłącznie nazwy czynników nieożywionych. Możliwe odpowiedzi: 1. skały, woda, światło słoneczne, 2. sosny, trawa, woda, 3. opady, wiatr, plankton, 4. bakterie, gleba, dżdżownice
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R1a7wfONNmw6G
Wskaż poprawne dokończenie zdania.

Producentem jest organizm, który: Możliwe odpowiedzi: 1. wytwarza związki organiczne ze związków nieorganicznych pobranych ze środowiska., 2. wytwarza pokarm ze związków organicznych pobranych od innych organizmów., 3. pozyskuje od innych organizmów substancje organiczne., 4. za pomocą korzeni czerpie substancje nieorganiczne z ciał innych organizmów.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
RhaCpPercx2EC
Podziel poniższe działania człowieka na te sprzyjające utrzymaniu bioróżnorodności gatunkowej oraz te wpływające na nią negawnie. Działania sprzyjające zachowaniu bioróżnorodności Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 1, 2. element 2 grupy 1, 3. element 1 grupy 1, 4. element 1 grupy 2, 5. element 2 grupy 2, 6. element 4 grupy 1, 7. element 3 grupy 2 grupa 2 Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 1, 2. element 2 grupy 1, 3. element 1 grupy 1, 4. element 1 grupy 2, 5. element 2 grupy 2, 6. element 4 grupy 1, 7. element 3 grupy 2
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 10
RbvTqc4MkWXWk
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Mikroorganizmy, które wytwarzają substancje organiczne z substancji nieorganicznych z wykorzystaniem energii chemicznej, pełnią w ekosystemach funkcję producentów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przepływ energii w ekosystemie kończy się na destruentach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krążenie materii w ekosystemie zachodzi pomiędzy producentami i konsumentami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
Rj4GxlscmMIma
Połącz w pary organizmy z typem oddziaływania, jaki między nimi zachodzi. dąb – borowik Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja lis – kuropatwa Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja kleszcz – borsuk Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja szczur śniady – szczur wędrowny Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
Re3EIBBNLiged
Łączenie par. . Zależności pokarmowe ilustruje się za pomocą łańcuchów pokarmowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. We wszystkich ekosystemach organizmy roślinożerne tworzą drugi poziom troficzny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W stabilnym ekosystemie żyje wiele gatunków organizmów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RWRCY9doq1GrV
Ekologiem, w ścisłym znaczeniu tego słowa, jest ten, kto prowadzi badania ekosystemów: ustala zależności między populacjami oraz między populacją a środowiskiem. Badacz taki formułuje hipotezy, a następnie przygotowuje i przeprowadza doświadczenia i obserwacje.

Wskaż pytania, na które odpowiadają ekolodzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Dlaczego niektóre gatunki występują razem, a inne nie tolerują swojego towarzystwa?, 2. Od czego zależy budowa organizmów?, 3. Od czego zależy tempo fotosyntezy?, 4. Czym żywi się puchacz zwyczajny?, 5. Dlaczego niektóre gatunki mają małą liczebność, a inne są liczne?, 6. Do jakiego gatunku dinozaura należą znalezione szczątki?, 7. W jaki sposób organizmy bronią się przed drapieżnikami?, 8. Dlaczego niektóre gatunki powinny być chronione, a inne nie?
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.

lustracja do ćwiczeń 15 i 16.

Rfkjs3HND2jCL
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 14
RyE5qFmptsRqQ
Uzupełnij tekst, zaznaczając właściwe cyfry i litery. Do ekosystemu dociera z zewnątrz 1/2. Jako pierwsi wykorzystują ją A/B/C/D, którzy przekształcają ją w 1/2. Część tej energii jest zużywana do budowy ciała i procesów życiowych przez A/B/C/D, a pozostała część jest rozpraszana w postaci ciepła w środowisku.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15
R1UUUanpFNelG
Uzupełnij tekst, zaznaczając właściwe cyfry i litery. W ekosystemie materia jest wytwarzana ze związków nieorganicznych przez A/B/C/D, a przetwarzana przez A/B/C/D. Martwą materię organiczną A/B/C/D zamieniają na proste substancje nieorganiczne, z których korzystają ponownie A/B/C/D.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RssWKapGGckNP
Ćwiczenie 16
Wybierz poprawne dokończenie zdania.

Bogactwo gatunkowe ekosystemów lądowych określa się na podstawie ilości gatunków Możliwe odpowiedzi: 1. endemitów, 2. ssaków, 3. roślin naczyniowych, 4. roślin zarodnikowych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R14KmsVajArr5
Ćwiczenie 17
Wpisz typ formy ochrony przyrody, którą opisuje poniższy tekst.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R17NwAsTwov9T
Ćwiczenie 18
Połącz w pary sposoby ochrony przyrody z ich definicją.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RA7bt01RfKraZ
Ćwiczenie 19
Wskaż zdanie, które zawiera błąd.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20

Żółw błotny jest gadem wpisanym do Polskiej i Europejskiej Czerwonej Księgi Zwierząt jako gatunek narażony na wyginięcie. Jego ochrona realizowana w Poleskim Parku Narodowym (PPN) polega na obserwacji żółwic na lęgowiskach, lokalizacji składanych przez nie jaj i zabezpieczaniu ich przed drapieżnikami. Gdy żółwie nie zdążą wykluć się przed zimą, jaja przenosi się ze złóż i inkubuje w Ośrodku Ochrony Żółwia Błotnego PPN. Po wykluciu żółwiki są karmione, a wiosną wypuszczane do naturalnych siedlisk. Równocześnie prowadzone są działania w zakresie ochrony biotopu żółwia błotnego. Drzewa i zarośla, które zacieniają lęgowiska żółwi, są wykaszane. Utrzymywany jest też odpowiedni poziom wody zbiorników wodnych w miejscach bytowania żółwi.

RU4FJaHm8E1cG
Wskaż formy ochrony, które zostały zastosowane w celu ratowania żółwia błotnego. Możliwe odpowiedzi: 1. ochrona czynna gatunkowa, 2. ochrona bierna gatunkowa, 3. park narodowy, 4. restytucja, 5. reintrodukja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RMXEUZ2jcXVHd
Ćwiczenie 21
Zaznacz kolorem zielonym pozytywne dla przyrody skutki rozwoju nowoczesnego rolnictwa, a kolorem czerwonym negatywne skutki. wzrost różnorodności genetycznej roślin uprawnych i zwierząt hodowlanych spadek różnorodności gatunkowej organizmów dziko żyjących użyźnienie wód powierzchniowych i zbiorników wodnych powstanie wielkopowierzchniowych pól uprawnych – monokultur
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Xai53nKk6FU
Ćwiczenie 21
Pogrupuj podane elementy na pozytywne i negatywne dla przyrody skutki rozwoju nowoczesnego rolnictwa.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 22

Na dowolnym przykładzie pary zwierząt – drapieżnika i jego ofiary – opisz ich przystosowania do polowania (drapieżnik) i uniknięcia schwytania (ofiara).

REWXFexru1hn5
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 23

Przystosowania zwierząt do pobierania pokarmu zależą od rodzaju ich pożywienia. Niedźwiedź brunatny jest zwierzęciem wszystkożernym. Żywi się głównie jagodami i grzybami, nie gardzi padliną. Zdarza się, że poluje na drobne zwierzęta, a nawet ryby. Opisz przystosowania niedźwiedzia do jego sposobów odżywiania się.

RhJsHlOLjLhJT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 24

Łuskiewnik różowy jest pozbawioną chlorofilu rośliną żyjącą na korzeniach drzew liściastych i szpilkowych. Czerpie z nich pokarm oraz wodę za pomocą ssawek. Większą część roku znajduje się pod ziemią. Na wiosnę wypuszcza nadziemny pęd kwiatowy koloru różowego, pokryty mięsistymi łuskami.  

  1. Określ rodzaj relacji międzygatunkowej, jaka zachodzi między łuskiewnikiem a drzewami różnych gatunków.

  2. Wymień przystosowania w budowie łuskiewnika do jego trybu życia.

R73cY4P6Ryo7p
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 25

Oceń, czy prawdziwe jest zdanie: Organizmy zajmują w ekosystemie stałe poziomy troficzne. Uzasadnij swoją opinię, podając odpowiednie przykłady.  Zapisz swoją odpowiedź.

R1DsiNWnVGIZh
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 26

Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj zadania.

Bałtyk stanowi ekosystem ubogi gatunkowo. Dorsz pełnił w nim funkcję ostatniego drapieżnika. Jednak jego nadmierne połowy spowodowały znaczący wzrost liczebności populacji głównych ofiar dorsza: śledzi i szprotek. Są to gatunki ryb żywiące się głównie planktonem zwierzęcym, dla którego pożywienie stanowią jednokomórkowe, samożywne bakterie i protisty. W efekcie pojawiły się obszerne zakwity sinic, których szczątki opadają na dno i tworzą obszary beztlenowe.

  1. Ustal, które z opisanych w tekście organizmów są producentami, a które konsumentami, ułóż z nich łańcuch pokarmowy.

  2. Opisz skutki nadmiernego połowu dorsza w Bałtyku.

R11pyJNND5ug0
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 27

W tabeli przedstawiono liczebność populacji cudzożywnych gatunków (A‑D), które tworzą łańcuch pokarmowy w pewnym ekosystemie.

Liczebność populacji

Gatunek

Liczba osobników

A

1000

B

127

C

30

D

1

  1. Określ liczbę poziomów troficznych w tym ekosystemie.

  2. Wskaż gatunek roślinożerny i gatunek, który w tym ekosystemie zajmuje ostatni poziom troficzny w łańcuchu pokarmowym.

R7A4MI0SQaJUJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 28

Ilustracja przedstawia fragment sieci pokarmowej na skraju lasu.

RgyRdJdD0lmSD
Sieć pokarmowa na skraju lasu
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
  1. Podaj nazwy poziomów troficznych A‑D.

  2. Znajdź na ilustracji jak najwięcej łańcuchów pokarmowych.

  3. Wybierz dwa organizmy, które mogą ze sobą konkurować o pokarm.

  4. Wybierz (z podanych niżej) wszystkie właściwe określenia dotyczące lisa:
    roślinożerca, drapieżnik, producent, konsument I rzędu, konsument II rzędu, konsument III rzędu, saprobiont.

RuVFzpuuFUCRI
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 29

Wykresy przedstawiają zmiany liczebności osobników populacji A i B oraz C i D w dwóch różnych ekosystemach.

ReveatUzqgdlS
Zmiany liczebności gatunków w dwóch ekosystemach
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  1. Określ rodzaj zależności, jaka zachodzi między populacjami A i B oraz C i D.

  2. Wyjaśnij, w jaki sposób regulowana jest liczebność populacji w obu ekosystemach.

RHzWKfzTHTlcD
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 30

Na ilustracji przedstawiono najważniejsze elementy ekosystemu jeziora.

RcN8OvfQsn0eF
Ilustracja ekosystemu jeziora
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
  1. Wskaż gatunek, który zajmuje najwyższy poziom troficzny, oraz gatunek, który ma najwięcej konkurentów.

  2. Wskaż populację, na której liczebność negatywnie wpłynie wzrost populacji szczupaka.

  3. Wyjaśnij, czy usunięcie błotniarki może spowodować całkowite wyginięcie populacji konsumentów wyższego rzędu w tym ekosystemie.

  4. Wskaż przedstawionych na ilustracji producentów.

RpZ53I6MYibJ0
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 31
RxdRCxfnDOcoG
Struktura płci i wieku populacji Polski, 2023
Źródło: populationpyramid.net, licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie powyższego schematu określ stan populacji Polski. Zapisz i uzasadnij swoją odpowiedź.

R3X7x6Lcu9WC5
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Ćwiczenie 32

Podaj nazwy parków narodowych, które obejmują wyjątkowe obszary przyrodnicze (takie jak las pierwotny, wydmy, torfowiska, bagna, klify morskie) i wskaż je na mapie.

R15W5OMEJOveq
Obszary chronione w Polsce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podaj nazwy parków narodowych, które obejmują wyjątkowe obszary przyrodnicze, takie jak las pierwotny, wydmy, torfowiska, bagna, klify morskie.

R15Q0MVibwdFe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 33

Obszary sieci Natura 2000 budzą wiele kontrowersji, szczególnie wśród przedstawicieli lokalnej administracji, którzy woleliby w inny sposób zagospodarować podległe im tereny. Właściciele gruntów objętych obszarami Natura 2000 otrzymują rekompensaty finansowe za utracone dochody wynikające z wprowadzonych ograniczeń.

Jak sądzisz, co jest ważniejsze: ochrona ginących gatunków i ich siedlisk czy rozwój gospodarczy regionu? Wyraź swoją opinię i zaproponuj rozwiązanie zasygnalizowanego problemu.

RugIhkYQewaPg
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 34
RdsetR8Hfdc4n
Wykres kolumnowy. Lista elementów: 1. zestaw danych:Gromada kręgowców: RybySzacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem: 10; Podpis osi wartości: Szacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem [[%]]2. zestaw danych:Gromada kręgowców: PłazySzacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem: 41; Podpis osi wartości: Szacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem [[%]]3. zestaw danych:Gromada kręgowców: GadySzacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem: 21; Podpis osi wartości: Szacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem [[%]]4. zestaw danych:Gromada kręgowców: PtakiSzacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem: 13; Podpis osi wartości: Szacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem [[%]]5. zestaw danych:Gromada kręgowców: SsakiSzacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem: 27; Podpis osi wartości: Szacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem [[%]]
Szacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem w 2022 r
Źródło: IUCN Red List of Threatened Species, licencja: CC BY-SA 3.0.

Szacunkowy odsetek gatunków zagrożonych wyginięciem w 2022 r. wynosił 10% dla ryb, 41% dla płazów, 21% dla gadów, 13% dla ptaków i 37% dla ssaków.

RQi7OJrwc2R18
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 35

Przeczytaj tekst i wykonaj ćwiczenia.

Przez stulecia bezlitośnie tępiono duże drapieżniki. Na początku XX w. w Europie występowały jedynie szczątkowe populacje wilków, rysi eurazjatyckich, niedźwiedzi brunatnych i rosomaków. Obecnie obserwuje się wzrost ich liczebności. Stopniowo powracają do dawnych ostoi, nierzadko zamieszkując obszary położone w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi. Odtwarzanie się ich populacji jest ogromnym sukcesem europejskiego modelu ochrony przyrody. Naukowcy podkreślają, że rozwiązania wdrażane w innych częściach świata, polegające na ochronie dużych drapieżników niemal wyłącznie w parkach narodowych oraz odległych i odizolowanych od ludzkich skupisk obszarach dziewiczych, są niewystarczające. Europa, pomimo 2 razy mniejszej powierzchni i znacznie większej gęstości zaludnienia, ma dwukrotnie więcej wilków niż Stany Zjednoczone (wyłączając Alaskę).

Duże drapieżniki wiele zyskały dzięki wprowadzeniu wiążących większość europejskich krajów rozwiązań prawnych, m.in. konwencji berneńskiej oraz dyrektywy siedliskowej. Według raportu z 2023 r. największą liczebność we wszystkich krajach europejskich wykazuje wilk – ok. 19 tysięcy osobników. Zaraz za nim plasuje się niedźwiedź brunatny – 17 tysięcy osobników (wyłączając Rosję) oraz ryś euroazjatycki – 10 tysięcy osobników. Najrzadszy jest rosomak, który przetrwał wyłącznie w Szwecji, Norwegii i Finlandii, a jego liczebność oceniono na ok. 2 tysiące osobników. Odrodzenie populacji dużych drapieżników rodzi jednak problemy związane z drapieżnictwem na zwierzętach hodowlanych. Istnieje potrzeba ciągłego monitorowania populacji drapieżników oraz rozwiązywania ewentualnych konfliktów, np. między hodowcami a instytucjami czuwającymi nad zwiększeniem populacji drapieżników. Bez tego sukces może zostać szybko zaprzepaszczony.

RbV6qoiQ5jzlo
(Uzupełnij).
R3z1DyjpDxkzL
Ustaw wysokość słupków na wykresie ilustrującym liczebność dużych drapieżników na terenie Europy w 2023 r.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rag29dAi3zd8h
Uporządkuj duże drapieżniki występujące na terenie Europy w 2023 r. pod względem wielkości ich populacji, zaczynając od najmniejszej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 36

Nikt nie przewidział, że przywiezienie ponad 100 lat temu do Anglii kilku wiewiórek szarych z Ameryki Północnej przesądzi o losie ich rudych kuzynek, które zostały wyparte ze wszystkich siedlisk z wyjątkiem 16 rezerwatów. Około 70% wiewiórek szarych w Wielkiej Brytanii jest nosicielami wirusa ospy, który u nich nie wywołuje choroby, ale jest śmiertelnie groźny dla wiewiórek europejskich. Tam, gdzie choroba występuje, populacja rudych gryzoni kurczy się nawet 25 razy szybciej niż w rejonach wolnych od wirusa.

W 1948 r. sprowadzono 5 wiewiórek szarych do północnych Włoch, gdzie znalazły świetne warunki do życia. W ciągu 50 lat dotarły do Francji, potem ruszyły na północny wschód. Wkrótce podbiją resztę Europy. Na szczęście, we włoskiej populacji tych zwierząt nie stwierdzono wirusa ospy.

R6cNQkexJvlN3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 37

Ochrona wilka w Europie budzi wiele emocji. Największe kontrowersje pojawiają się w państwach, w których wilki wytępiono przed dziesiątkami lat. Tamtejsi hodowcy zarzucili wszelkie metody ochrony stad i wprowadzili masowy, pozbawiony nadzoru system wypasu owiec. Pojawienie się pierwszych wilków po tak długim czasie spowodowało lawinę szkód i ogromną niechęć ludzi do dzikich przybyszów. W Polsce liczne są głosy myśliwych oraz hodowców owiec i bydła, aby zezwolić na odstrzał tych drapieżników. Protestują przeciwko temu naukowcy i działacze ochrony przyrody, wskazując na ważną rolę wilków w ekosystemach.

RjufvBw8v6Xqz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wylosuj zestaw pytań z quizu typu “Milionerzy”. Odpowiedz poprawnie na pytania .

Projekty edukacyjne

Obserwacja 1

Przeprowadź obserwację aby zbadać od czego zależą poszczególne cechy populacji wybranych gatunków roślin.

Problem badawczy: Od czego zależy liczebność, rozmieszczenie i zagęszczenie wybranych gatunków roślin zielnych?

Hipoteza 1

Liczebność, zagęszczenie i sposób rozmieszczenia osobników w populacji zależy od gatunku rośliny zielnej.

Hipoteza 2

Liczebność, zagęszczenie i sposób rozmieszczenia osobników w populacji nie zależy od gatunku rośliny zielnej.

Co będzie potrzebne
  • taśma miernicza;

  • palik i sznurek;

  • atlas lub klucz do oznaczania roślin;

  • duży arkusz szarego papieru;

  • pisaki;

  • wybrane gatunki roślin zielnych.

Instrukcja
  1. W parku, lesie lub na łące o znanej powierzchni wybierz 1 roślinę zielną dziko rosnącą i ustal jej nazwę gatunkową za pomocą klucza, atlasu do oznaczania roślin lub specjalnej aplikacji do rozpoznawania gatunków.

  2. W wybranym losowo miejscu odmierz kwadrat o boku 1 m.

  3. Policz, ile osobników wybranego przez ciebie gatunku występuje w obrębie tego kwadratu.

  4. Cztery takie same kwadraty (1 mIndeks górny 2) wyznacz w innych losowo wybranych miejscach o podobnych warunkach siedliskowych w obrębie twojego obszaru i policz, ile osobników obserwowanego gatunku tam występuje.

  5. Wydrukuj kartę, która jest do pobrania pod instrukcją. Zapisz dokumentację obserwacji: jej cel, nazwę gatunkową obserwowanej rośliny i wyniki w postaci tabeli.

  6. Oblicz średnie zagęszczenie roślin (liczba osobników na powierzchni 1 mIndeks górny 2).

  7. Oszacuj liczebność populacji badanego gatunku. W tym celu pomnóż wartość średniego zagęszczenia przez wielkość powierzchni twojego obszaru.

  8. Opracuj wykres kolumnowy przedstawiający liczbę osobników na każdym poletku.

  9. W karcie zanotuj, jaki jest typ rozmieszczenia wybranego gatunku na podstawie przeprowadzonej przez ciebie obserwacji.

  10. Wyszukaj w dowolnych źródłach informacje na temat typu rozmieszczenia obserwowanego przez ciebie gatunku; w razie rozbieżności między ustalonymi przez ciebie danymi i danymi ze źródeł sformułuj hipotezę, która będzie próbą wyjaśnienia różnic.

  11. W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:

  • Dlaczego przed policzeniem roślin wyznacza się w terenie poletka (kwadraty) o powierzchni 1 mIndeks górny 2?

  • Dlaczego położenie poletek powinno być wyznaczone w sposób losowy?

  • Jak zapewnić losowy wybór miejsca kolejnych poletek?

  • Ile poletek należy wyznaczyć, by otrzymać wiarygodne wyniki?

R1MJ3aQs0yATu

Plik zawiera powyższy projekt badawczy w formie PDF.

Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 159.71 KB w języku polskim
Polecenie 2

Gorące punkty bioróżnorodności

Na podstawie e‑podręcznika i informacji z innych źródeł zilustrujcie bogactwo przyrody oraz problemy nękające ludzi żyjących na obszarach nazywanych gorącymi punktami bioróżnorodności Ziemi.

  1. Dobierzcie się w zespoły 3‑4 osobowe.

  2. Drogą losowania wybierzcie jeden obszar – gorący punkt, który będzie przedmiotem waszej pracy.

  3. Wybierzcie formę prezentacji waszej pracy (prezentacja multimedialna, poster, album, film itp.)

  4. Ustalcie, jakie problemy poruszycie w prezentacji.

  5. Określcie sposoby, dzięki którym prezentacja okaże się atrakcyjna dla słuchaczy.

  6. Określcie 3 kryteria, na podstawie których ocenicie jakość prezentacji.

  7. Dokonajcie podziału zadań i ustalcie, kto:

  • będzie liderem zespołu odpowiedzialnym za sprawny przebieg zadania,

  • zbierze potrzebne materiały,

  • wykona wybraną formę prezentacji materiału,

  • przedstawi wyniki pracy na forum klasy.

  1. Ustalcie harmonogram prac zespołu, formę i terminy spotkań.

  2. Zaprezentujcie wyniki swej pracy na forum klasy lub szkoły.

  3. Poszukajcie odpowiedzi na pytania:

  • Jaki jest cel prezentacji?

  • Po czym poznacie, że jej cel został osiągnięty?

  • Dlaczego obszar będący przedmiotem waszego opracowania jest zagrożony?

  • Dlaczego objęto ten obszar ochroną?

  • Jakie gatunki roślin i zwierząt są chronione na tym obszarze?

  • Jakie działania podjęto w celu ratowania tego obszaru?

RPe6CICL68WKo

Plik zawiera powyższy projekt edukacyjny w formie PDF.

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 116.16 KB w języku polskim