Pierwsi lotnicy - Dedal i Ikar
Warto wiedzieć!
Ludzie od wieków zazdrościli ptakom i marzyli o lataniu. Sen o wzbijaniu się w przestworza to jedno z najpopularniejszych marzeń człowieka. Leonardo da VinciLeonardo da Vinci, renesansowy artysta i konstruktor, już ponad 500 lat temu stworzył projekty maszyn latających. Jednak marzenie mogło się spełnić dopiero na początku XX wieku. Tymczasem starożytni Grecy zafascynowani pomysłem latania dali jego odzwierciedlenie w micie o Dedalu i Ikarze.
Wymień wynalazki, które umożliwiły ludziom opanowanie przestworzy.
Napisz, jaki związek z rozwojem lotnictwa mają Leonardo da VinciLeonardo da Vinci i bracia WrightWright. Jeśli nie wiesz, poszukaj informacji na ten temat w internecie.
Jak dziś można realizować marzenia o lataniu? Zapisz swoje spostrzeżenia w polu poniżej lub w zeszycie.
Marzenia o lataniu w mitologii greckiej
Przeczytaj poniższy mit Jana Parandowskiego i wykonaj związane z nim ćwiczenia i polecenia.
Dedal i IkarTymczasem Minos panował na Krecie. Był to rozumny król, który swoją potęgę umiał rozszerzyć bez podbojów, jedynie przez umiejętne współżycie z innymi krajami, skąd ciągnął zyski rozległym handlem. Miał wielką flotęflotę i był prawdziwym władcą mórz. Nie było jednak szczęścia w jego domu. Jego żona, Pazyfae, urodziła dziecko, które miało kształt byka i człowieka. Ten syn szkaradny wyrósł na groźnego potwora i nazwano go Minotaurem. Król, obawiając się, aby straszydło nie szkodziło jego poddanym, postanowił je zamknąć w jakimś bezpiecznym miejscu. W tym celu wybudowano wspaniały gmach, labirynt, o niezliczonej liczbie pokoi, z których gmatwaniny Minotaur wyplątać się nie mógł. [...]
Budowę labiryntu prowadził Ateńczyk Dedal [...]. Był on mistrzem we wszystkich sztukach. Miasta zamawiały u niego posągi bogów i bohaterów i ludzie zjeżdżali się z daleka, na uroczyste święta, aby podziwiać kunszt tego artysty, o którym mówiono, że umie w drzewo lub kamień tchnąć duszę żywą, tak iż ma się wrażenie, jakby postacie jego ruszały się, chodziły, patrzyły. W niektórych świątyniach kapłani przywiązywali jego statuystatuy łańcuchami w obawie, żeby nie uciekły. [...]
Tym bardziej że był godny sławy, ponieważ wynalazł mnóstwo rzeczy pożytecznych, na przykład świder, grundwagęgrundwagę. Król kochał go tak bardzo, że nie chciał się z nim rozstać nawet wtedy, gdy Dedal, trapiony tęsknotą za ojczyzną, usilnie prosił o pozwolenie wyjazdu. Król nie pozwolił. Miał w tym trochę słuszności, gdyż Dedal zbyt długo był jego powiernikiem i zbyt dobrze znał różne tajemnice państwowe: taki człowiek za granicą mógł łatwo stać się niebezpieczny.
Wówczas Dedal wymyślił nowy i niesłychany sposób ucieczki. Z piór ptasich, sklejonych woskiem, sporządził olbrzymie skrzydła dla siebie i dla swego syna, Ikara. Obaj przytwierdzili sobie skrzydła do ramion, a zanim ruszyli w drogę, rzekł ojciec do syna: „Pamiętaj, synu, żebyś zawsze latał środkiem, między morzem a niebem. Nie wolno ci zbyt wysoko szybować, gdyż gorąco promieni słonecznych roztopi wosk, który spaja skrzydła; ani nie zlatuj zbyt nisko, aby wilgocią wody nie nasiąknęły pióra”.
Dedal leciał pierwszy i pokazywał drogę synowi. Rybak, który zakładał sieci wśród sitowia, pasterz idący za swymi trzodamitrzodami, oraczoracz postępujący za pługiem – wszyscy podnosili zdziwione oczy ku niebu, gdzie w obłokach szybowali ci dwaj niezwyczajni latawcy. Zdumienie ogarnęło ludzi na widok czarodzieja, który ptakom wydarł tajemnicę lotu i pokonał powietrze, dotychczas niedostępne dla mieszkańców ziemi. Minęli wkrótce wyspy SamosSamos, ParosParos i DelosDelos. Lecz Ikar, uniesiony zachwytem nad potęgą wynalazku, zapomniał o przestrogach ojca i coraz wyżej wzbijał się w błękitne przestworza. I wówczas stało się to, co przewidział Dedal. Pod wpływem żaru słonecznego wosk stopniał i pióra, jedno po drugim, zaczęły opadać. Ikar, jak gromem rażony, runął z wysokości na ziemię i zabił się na miejscu. Po długich poszukiwaniach odnalazł ojciec żałosne szczątki syna. Wyspę, na którą spadł Ikar, nazwano Ikarią, a morze dookoła niej – Morzem Ikaryjskim. [...]
Dedal pochował syna, a sam udał się w dalszą drogę. Przybył na SycylięSycylię, gdzie u pewnego króla został nadwornym budowniczym. Wykopał wielkie sztuczne jezioro i na stromych skałach zbudował gród warownywarowny, w którym jego nowy pan przechowywał swoje skarby. W kilka lat później Minos z wielką flotą ruszył na Sycylię, aby upomnieć się o Dedala. Lecz zginął w czasie wojny, która się wywiązała, a Dedal dożył głębokiej starości, powszechnie czczony.
Źródło: Jan Parandowski, Mitologia: wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn 1992, s. 213–215.

![Ilustracja przedstawia obraz „Dedal i Ikar” autorstwa Laurenta Pécheux [czyt. lorą peszo]. Obraz ukazuje dwie postacie Dedala i Ikara z doczepionymi u ramion ptasimi skrzydłami. Obaj mężczyźni są nadzy, na biodrach mają jedynie udrapowane szerokie szarfy materiału: Ikar różową, Dedal czerwoną. Stoją na tle muru. Młodzieniec stoi na schodach, ma młodą, prawie dziewczęcą twarz. Prawą ręką podparł się pod bokiem , lewą trzyma wijący się materiał. Ojciec o siwych włosach i brodzie siedzi poniżej, lewą ręką dotyka syna, prawą uniósł nad głową. Na ziemi rozrzucone są narzędzia (młotek, cyrkiel, linki, linijki, pędzel) i naczynia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1S3A4Jw4ac3w/1710922860/2A187vUWYcPIdlzCtpH7ngmm2h5WFHlc.jpg)
Wyjaśnij, w jaki sposób Dedal i Ikar zrealizowali odwieczne marzenie ludzkości.
Mit o Dedalu i Ikarze wyjaśnia pochodzenie nazw wyspy (Ikaria) i morza (Morze Ikaryjskie).
Na podstawie mitu o Dedalu i Ikarze oraz poniższej mapy zaznacz wyrazy w zdaniach, aby utworzyły poprawne informacje, zgodne z treścią mitu.


Symboliczne przesłanie mitu
Ikar symbolizuje w kulturze zazwyczaj siłę marzenia, a nawet szaleństwa, które nie potrzebuje rozumowych uzasadnień. Jest synonimem młodości i wolności, dążenia ku górze, ku temu, co zachwyca, wbrew rozsądkowi i logice. To idealista, który dąży do ideałów, ignorując realne niebezpieczeństwa.
Dedal jest zaś wzorem człowieka roztropnego, rozważającego wszelkie za i przeciw, działającego z rozmysłem i żelazną konsekwencją; typem doświadczonej osoby, która mocno stąpa po ziemi, rachuje i oblicza siły, aby wykonać zamiar. To realista, ufający tylko temu, co naprawdę istnieje.
![Obraz „Ikar i Dedal” autorstwa Charles'a Paula Landona [czyt: szarla pola landona] przedstawia postać Dedala i Ikara na tle niebieskiego nieba. Dwaj nadzy mężczyźni z ptasimi skrzydłami przygotowują się do lotu. Starszy mężczyzna pomaga młodszemu unieść się w powietrze, ma wyciągnięte ręce. Młodszy już uniósł się, jego nogi nie dotykają muru, na którym stoi ojciec. Uniósł ręce w górę, aby utrzymać równowagę.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1KjQyUti11gg/1710922862/eQjxZymHkszoVPQZVw45g7kMgf6698cg.jpg)
Złoty środek - związek frazeologiczny oznaczający umiar, umiarkowanie; zasada zalecająca unikanie skrajnych zachowań.
Znaleźć złoty środek - znaleźć rozwiązanie zadowalające wszystkich zainteresowanych.
Trzymać się reguły złotego środka - zachowywać się z umiarem, nie przesadzać.
Pamiętać o regule złotego środka - pamiętać o tym, aby zachowywać się z umiarem.
Przeczytaj uważnie Ważne! i wyjaśnij, na czym polega związek „złotego środka” z mitem o Dedalu i Ikarze.
Zapisz poniżej lub w zeszycie swoją definicję wyrażenia ikarowy lot. Porównaj ją z tą, która znajduje się w słowniku frazeologicznym.

Wyobraź sobie, że jesteś Ikarem i z zachwytem spoglądasz na świat z góry. Opisz swoje emocje związane z lotem. Możesz zastosować wykrzyknienia, równoważniki zdań lub zdania urwane.

Zapoznaj się z obrazem Herberta Jamesa DraperaHerberta Jamesa Drapera pt. „Opłakiwanie Ikara”, a następnie odpowiedz na pytania:
Kim są postacie znajdujące się na obrazie?
Co ułatwiło ci zidentyfikowanie tych postaci?
Co wyrażają gesty i mimika twarzy postaci przedstawionych na obrazie? Nazwij ich uczucia.
Na podstawie opisu obrazu „Opłakiwanie Ikara”, nazwij uczucia nimf, które znalazły ciało Ikara.
Pejzaż z upadkiem Ikara
Mit o Dedalu i Ikarze zainspirował wielu artystów. Ciekawą interpretacją jest obraz Pietera Breugela StarszegoPietera Breugela Starszego (ok. 1525‑1569), malarza niderlandzkiego – „Pejzaż z upadkiem Ikara”. Obraz został namalowany około 1558 r. i jest jednym z najbardziej znanych dzieł sztuki poświęconych mitologicznemu Ikarowi.

Przeczytaj, jak w swoim opowiadaniu Ikar polski poeta i prozaik Jarosław Iwaszkiewicz (1894‑1980) opisuje to, co dzieje się na obrazie PieteraPietera BrueglaBruegla.
IkarIstnieje pewien obraz BreughlaBreughla, zatytułowany „Ikar”. Kiedy się na ten obraz patrzy, spostrzega się chłopa orzącego ziemię na wysokim brzegu morza, pastucha pasącego obojętnie swoje stado, wędkarza, który wyciąga z morza swoje wędki, miasto spokojne w od dali. Morzem płynie statek z rozwiniętymi żaglami, a na jego pokładzie kupcy rozmawiają o interesach. Słowem, widzimy życie z jego codziennymi troskami i codziennym natężeniem zwykłych ludzkich zajęć i kłopotów. Gdzież jest Ikar? Gdzież ten, który usiłował wylecieć w słońce? I dopiero kiedy dobrze przyjrzymy się obrazowi, w pewnym kącie morza spostrzegamy dwie nogi wyzierające z wody i parę piór w powietrzu nad wodą leżących, wyszarpniętych siłą upadku z bezmyślnie skonstruowanych skrzydeł.
Przed chwilą nastąpił upadek Ikara. Śmiałek, który przyprawił sobie skrzydła - podług greckiej legendy - wzniósł się wysoko, tak wysoko, że znalazł się w pobliżu słońca. Promienie słoneczne stopiły wosk, którym przymocował sobie rzędy piór do skrzydeł, i młodzieniec spadł. Dopełnia się tragedia - oto właśnie tonie i zanurza się w morzu, ale ludzie tego nie zauważyli. Ani chłop orzący ziemię, ani kupiec płynący w dal, ani gapiący się na niebo pasterz - nikt nie spostrzegł śmierci Ikara. Jeden tylko poeta czy malarz ujrzał tę śmierć i przekazał ją potomności.
Źródło: Jarosław Iwaszkiewicz, Ikar, [w:] tegoż, Opowiadania, Wrocław 2001, s. 385–389.
![Fragment obrazu Petera Bruegela [czyt. pitera brojgela] "Pejzaż z upadkiem Ikara", przedstawiający scenę topienia się Ikara. Widać fragment nadmorskiej zatoki, w centrum obrazu znajduje się statek z białymi żaglami. Na pierwszym planie widać rybaka zarzucającego sieci i patrzącego na wodę. Między rybakiem a statkiem widać nogi, od kolan do stóp, topiącej się postaci. W tle majaczą się skały i wyspa znajdująca się na środku zatoki. W lewym dolnym rogu widać krzewy i cztery pasące się owce.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RdHqs9dIsQ2Lg/1710922866/xIdmQBeOweSe4E8ci5E7853o8xGMxrrB.jpg)
Wyjaśnij, dlaczego malarz ukazał postać Ikara jako mało istotny element krajobrazu. Uzasadnij swoje zdanie.
Nie tylko Dedal i Ikar marzyli o lataniu...

Po pogrzebie Ikara Dedal ruszył w dalszą drogę. Nie dotarł jednak do Aten. Jego dalsze losy związane są z Sycylią. Tam miał wybudować wspaniałą świątynię poświęconą Apollonowi, któremu tak wiele zawdzięczał. W świątyni tej, jako wotum, miał złożyć swoje skrzydła, dzięki którym udało mu się uciec z Krety.

Odczytaj z rozsypanych liter imiona bogów greckich, którzy mieli skrzydła. Wyjaśnij, do czego im służyły.

Odczytaj z rozsypanych liter imiona bogów greckich, którzy mieli skrzydła. Wyjaśnij, do czego im służyły.
S, H, O, A, M, R, T, E, S, O, E, S, T, A, N, R, E
Sprawdź, czy umiesz!
Obejrzyj poniższy film zawierający wykład profesora Jana Hartmana na temat Dedala i Ikara, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia i polecenia.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R9gIA1DoJ5KKN
Przed wykładem pojawia się plansza. Na szarym tle napisy Gramatyka, Literatura, Sztuka, Kultura oraz plansza z tytułem: Kim był Dedal? Na filmie występuje profesor Jan Hartman, jest to mężczyzna w średnim wieku, który siedzi na tle regału z książkami i prowadzi wykład. W lewym górnym rogu znajduje się napis: Wypowiedź argumentacyjna 1. Postawienie tezy 2. Argumentacja (fakty/dane) - Przesłanki mniejsze - Przesłanki większe Po wykładzie pojawia się plansza. Na szarym tle napisy Gramatyka, Literatura, Sztuka, Kultura oraz logo: Kapitał Ludzki, ORE, Scholaris, Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny. Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bogowie ukarali Dedala za
Na podstawie wypowiedzi profesora Jana Hartmana wyjaśnij, czego uczy współczesne pokolenie mit o Dedalu i Ikarze.
Słownik
(gr. tópos koinós, łac. locus communis [czytaj: lokus komunis]- miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)
stan psychiczny charakteryzujący się napięciem nerwowym i negatywnymi emocjami, wywołany przykrym i ciężkim przeżyciem, powodujący zmiany w psychice i w zachowaniu danej osoby
oparty na rozsądku i logicznym myśleniu, a nie na emocjach

