Ilustracja przedstawia budynki widoczne z oddali. Frontowa część budowli ozdobiona jest kolumnami. Nad budynkiem po lewej stronie wznosi się posąg wojownika trzymającego w lewej ręce tarczę, zaś prawą rękę ma uniesioną i trzyma w niej włócznię. W oddali widoczne są niskie zabudowania mieszkalne. Wokół miasta są wzgórza. Na pierwszym planie widoczny jest plac, na którym zgromadzeni są ludzie. Z lewej strony placu znajduje się budynek z kolumnami, do którego prowadzą schody. Po prawej stronie rosną drzewa i palmy. Niebo jest koloru żółto‑niebieskiego. Widoczne są na nim niewielkie obłoki.
Ilustracja przedstawia budynki widoczne z oddali. Frontowa część budowli ozdobiona jest kolumnami. Nad budynkiem po lewej stronie wznosi się posąg wojownika trzymającego w lewej ręce tarczę, zaś prawą rękę ma uniesioną i trzyma w niej włócznię. W oddali widoczne są niskie zabudowania mieszkalne. Wokół miasta są wzgórza. Na pierwszym planie widoczny jest plac, na którym zgromadzeni są ludzie. Z lewej strony placu znajduje się budynek z kolumnami, do którego prowadzą schody. Po prawej stronie rosną drzewa i palmy. Niebo jest koloru żółto‑niebieskiego. Widoczne są na nim niewielkie obłoki.
Tezeusz w labiryncie
Wyobrażenie Akropolu i Areopagu w Atenach w okresie klasycznym
Źródło: Leo von Klenze, 1846, Monachium, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Dla starożytnych Greków bardzo często wzorami postępowania stawali się herosi. O ich życiu opowiadano wiele legend, które przekazywano z pokolenia na pokolenie. Stanowili oni nieodłączny element greckich wierzeń. Niejednokrotnie stawiano ich na równi z bogami, przypisując im rolę półbogów.
Herosem zostawał po śmierci ten, kto mógł się poszczycić wybitnymi osiągnięciami, kto wzbudzał szacunek i podziw swoich współtowarzyszy. Byli nimi np. założyciele rodów lub miast, bohaterowie wojen i bitew, prorocy, wynalazcy. W starożytnej Grecji groby herosów stanowiły miejsce kultu. W chwilach trwogi czy zagrożenia ludzie starożytni modlili się do swoich bohaterów, wierząc, że ci – jako najbliżsi opiekunowie – mogli im przyjść z pomocą.
Tezeusz należy do najbardziej czczonych herosów greckich. W szczególny sposób traktowano go zwłaszcza w rodzinnych Atenach oraz w całej AttyceAttykaAttyce. Widziano w nim postać niemal dorównującą znaczeniem Heraklesowi – w niektórych mitach obaj herosi występują razem.
Kim był heros?
Grecy nazywali herosami przede wszystkim potomków bogów i ludzi. Należeli do nich: Herakles, Achilles, Tezeusz i Perseusz. Do grona herosów zaliczano również pośmiertnie ludzi, którzy dokonali niezwykłych czynów (np. byli bohaterami wojennymi). Tak herosami stali się: Hektor, Jazon czy Odyseusz.
Tym, co łączyło większość herosów, była potężna siła i wielka odwaga, dzięki którym pokonywali wszelkie przeszkody, walcząc z potworami, a nawet z samymi bogami.
Za jednego z największych herosów uważano Tezeusza, bohatera ateńskiego.
Kim byli jego rodzice? Urodziła go Ajtra, córka Pitteusa, mędrca‑króla Trojzeny. Pitteus, nie mogąc doczekać się wnuków, upił goszczącego u niego Egeusza (Ajgeusa), który rządził Atenami. Egeusz spędził miłosną noc z piękną Ajtrą i dlatego później uchodził za ojca Tezeusza, ale niewykluczone, że był nim bóg mórz Posejdon, który też został jej kochankiem. Tezeusz zatem miał niejako dwóch ojców: nieformalnie boga i formalnie człowieka.
R51JPacVd8Bdz
Na obrazie znajduje się mężczyzna w czerwonym stroju; unosi kamienny blok, pod którym leżą sandały i miecz. Kobieta stojąca po prawej stronie przygląda się, wskazując na niego palcem. Ma odsłonięte piersi i ubrana jest w granatowo‑pomarańczową szatę. W tle widoczny fragment zniszczonej kolumny oraz drzewo. Na niebie są szare chmury.
Tezeusz i Ajtra
Źródło: Laurent de La Hyre [czyt. lorę de la hyr], olej na płótnie, Muzeum Sztuk Pięknych, Budapeszt, Węgry.
Wychowanie syna Egeusz powierzył królewnie z Trojzeny. Poprosił tylko, by chłopiec porzucił miejsce dzieciństwa dopiero wtedy, gdy będzie w stanie podnieść ogromny głaz, pod którym zostały ukryte miecz i sandały. Młodzieniec miał ruszyć w świat (a właściwie – do Aten), kiedy będzie dość silny, by przeciwstawić się innym kandydatom do władzy. Stało się to, gdy Tezeusz miał 16 lat.
R1GFRC5DTRrv3
Obraz przedstawia prawie nagiego mężczyznę, który pochyla się i unosi kamienny blok. Pod nim leżą sandały i miecz. Obok niego po lewej stronie znajdują się dwie kobiety. Wyższa z nich wskazuje palcem mężczyznę. Ubrane są w zwiewne szaty: niższa kobieta w szatę żółtą z odkrytymi ramionami; wyższa kobieta w szatę niebieską, a na głowie ma żółtą chustę. W tle widoczne są starożytne budowle z kolumnami i łukowatymi bramami oraz drzewa i wzgórza. Na niebie widoczne są obłoki.
Tezeusz znajduje miecz ojca
Źródło: Nicolas Poussin [czyt. nikolas pusin], 1638, olej na płótnie, Musée Condé, Chantilly, Francja, domena publiczna.
Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami wykonaj polecenia i ćwiczenia.
Ćwiczenie 1
Wymień imiona znanych greckich herosów.
RNRRxz08sP02r
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że heros to postać mitologiczna o nadludzkich cechach.
Herosami byli potomkowie bogów i śmiertelników: Herakles, Achilles, Perseusz, a także ludzie, którzy dokonali niezwykłych czynów i po śmierci zostali uznani za bohaterów, np. Hektor, Jazon czy Odyseusz.
Polecenie 1
Wyszukaj w słowniku języka polskiego hasło: heros. Zapisz jego współczesne znaczenie.
R113NndhgUomy
Miejsce na notatkę
Polecenie 2
Podaj przykłady współczesnych herosów. Uzasadnij swoją odpowiedź.
R1XxCLsSR6hGu
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2
Wyszukaj w dostępnych źródłach informacji na temat symboliki sandałów i miecza. Wyjaśnij, w jakim celu Egeusz schował pod kamieniem sandały i miecz. W odpowiedzi uwzględnij symboliczne znaczenie tych przedmiotów.
R1YgvTp6GIvyl
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że symbol to znak, osoba, przedmiot itp., które coś oznaczają.
Egeusz schował pod kamieniem sandały i miecz, aby Tezeusz wyruszył w świat dopiero, kiedy będzie dość silny, by przeciwstawić się innym pretendentom do władzy. Sandały to symbol podróżowania, natomiast miecz jest symbolem walki o władzę.
Tezeusz wyrusza w świat…
R1OBRHk5Pz4qa
Zdjęcie satelitarne przedstawia północny fragment Półwyspu Peloponeskiego z Kanałem Korynckim, jest to widok z kosmosu. Dwa lądy połączone są wąskim pasem ziemi, na którym wyraźnie widać przekopany prosto Kanał Koryncki. Po obu stronach lądu znajduje się niebiesko‑granatowe morze. Na lądzie wąskie nitki oznaczają drogi i rzeki, ciemno‑zielony kolor tereny pokryte roślinnością, szare kwadraty i prostokąty to zabudowania. Wzdłuż brzegu biegnie szara nitka autostrady.
Przesmyk Koryncki
Źródło: NASA, domena publiczna.
Przeczytaj poniższy tekst Zygmunta Kubiaka o Tezeuszu, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.
Mitologia Greków i RzymianZygmunt Kubiak
Zygmunt KubiakMitologia Greków i Rzymian
W EpidaurosEpidaurosEpidauros zabił syna HefajstosaHefajstosHefajstosa i AntikleiAntiklejaAntiklei, zbója PerifetesaPerifetesPerifetesa, przezywanego Korynetesem („Pałkarzem”), bo tłukł podróżnych maczugą. Tezeusz wyrwał mu ją z rąk, jemu samemu roztrzaskał głowę i odtąd zawsze miał przy sobie ową maczugę. Na Przesmyku Korynckim położył trupem potwornego olbrzyma Sinisa, zwanego PityokamptesemPityokampetesPityokamptesem („Naginaczem Sosen”), który zmuszał wędrowców, by mu pomogli przygiąć sosnę, a on niespodzianie ją puszczał i biedacy wyrzucani byli w górę jak z katapulty; albo przywiązywał nieszczęsnych do dwóch drzew, które potem rozsuwał, by ginęli rozdarci. Tezeusz w taki sam sposób, jak on to innym czynił, uśmiercił okrutnika.
W miejscowości KrommyonKrommyonKrommyon na zachód od Przesmyku jednym ciosem miecza zgładził olbrzymią dziką świnię, która zdążyła zabić mnóstwo ludzi. […] Doszedłszy do skał w pobliżu MegaryMegaraMegary, poskromił łotra Skejrona (od jego imienia owe skały będą zwane Skirońskimi), który zmuszał wędrowców, żeby myli jego nogi, a gdy to czynili, kopnięciem strącał ich z urwiska, w dole zaś rozszarpywał ich olbrzymi żółw. Tezeusz sprawił, że Skejron mył jego nogi i został tak zrzucony, jak to się innym działo. W EleusisEleusisEleusis zgniótł groźnego siłacza KerkyonaKerkyonKerkyona, który zmuszał wędrowców do zapasów. Wreszcie, niedaleko od Eleusis, rozprawił się ze złoczyńcą zwanym Damastesem („Ujarzmicielem”) albo Prokrustesem („Rozciągaczem”). Miał on przy drodze dom z dwoma łóżkami, jednym dużym, drugim małym. Zapraszał wędrowców na nocleg, kładąc dużych ludzi na małym łóżku, a małych na dużym. Aby wszystko pasowało, przycinał wystające członki dużych i rozciągał ciała małych. Tezeusz zmusił Prokrustesa, by się dopasował do jednego ze swoich łóżek.
CART1 Źródło: Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Kraków 2013, s. 352.
Hefajstos
Hefajstos - w mitologii greckiej bóg ognia, kowali i złotników; syn boga Zeusa i bogini Hery
Antikleja
Antikleja - w mitologii greckiej matka Odyseusza, córka Autolykosa, wnuczka boga Hermesa
Perifetes
Perifetes - syn Hefajstosa; rozbójnik olbrzymiego wzrostu; swą działalność prowadził w górskim przesmyku pomiędzy Epidaurosem i Trojzenem; czyhał tam na podróżnych i zabijał za pomocą żelaznej maczugi
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij, co łączy ze sobą kolejne przygody Tezeusza.
R1C30ALPAex43
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę, w jaki sposób Tezeusz karał złoczyńców.
Kolejne przygody Tezeusza łączy to, że heros spotykał różnych złoczyńców i każdego z nich karał w taki sposób, w jaki ginęły ofiary okrutnika.
Ćwiczenie 4
Określ, jakie były cechy wspólne istot spotkanych przez Tezeusza podczas jego wędrówki.
R1aO23xR2Iv3f
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, kogo krzywdzili napotkani przez Tezeusza złoczyńcy i w jaki sposób traktowali swoje ofiary.
Złoczyńcy krzywdzili głównie wędrowców. Byli okrutni, nieludzcy, nielitościwi, nieczuli, bezduszni, brutalni.
Ćwiczenie 5
Jaki jest świat w opowieści o Tezeuszu? Scharakteryzuj go i wypisz jego cechy.
RofUkQkLcCrES
Miejsce na notatkę.
Zwróć uwagę na cechy opisywanego świata oraz kto jest w nim najbardziej zagrożony.
Świat, jaki wyłania się z historii o Tezeuszu, jest niebezpieczny, pełen okrucieństwa i niesprawiedliwości wobec słabszych. Szczególnie zagrożeni są wędrowcy, na których czyhają rozbójnicy i złoczyńcy.
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, w jakim stopniu rzeczy (sandały i miecz) znalezione przez Tezeusza pod kamieniem mogły okazać się mu pomocne. Uzasadnij swoją odpowiedź.
RhQ6b0AvAYIqL
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na symbolikę tych przedmiotów i połącz ją z życiem Tezeusza.
Miecz stanowił dla Tezeusza narzędzie walki ze złoczyńcami. Sandały były przydatne podczas wędrówki. Dzięki nim nie kaleczył stóp.
Kerkyon
Kerkyon [czyt. kerkjon]
Epidauros
Epidauros – w starożytności jedno z najważniejszych – obok Aten, Delf i Olimpii – centrów kultury greckiej i jedno z najsławniejszych sanktuariów świata helleńskiego; Epidauros znajduje się na Peloponezie
Pityokampetes
Pityokamptes [czyt. pitjokamptes]
Krommyon
Krommyon [czyt. kromjon]
Megara
Megara – miasto greckie położone na trasie między Atenami a Koryntem
Eleusis
Eleusis [czyt. eleuzis] – miasto greckie, które w starożytności było znanym miejscem kultu Demeter i Persefony
…i wraca do domu
Po wielu przygodach Tezeusz trafił do ojczyzny swojego ojca. Od razu zyskał sobie sympatię całego ludu (poza ukochaną Egeusza, czarodziejką Medeą, która nienawidziła Tezeusza, ponieważ obawiała się, że dzielny młodzieniec zawładnie tronem Aten i nie dopuści do władzy jej nienarodzonego jeszcze syna). Tym, co wywołało zachwyt Ateńczyków, było pokonanie kolejnego potwora…
RktMGYSHRaND01
Ilustracja przedstawia dzieło Antoine Placide Gibert [czytaj: antłan placid żiber] pt. „Egeusz rozpoznaje syna”. Scena rozgrywa się podczas uczty, kilka osób kobiet i mężczyzn siedzi przy stole. Egeusz został przedstawiony jako starzec z siwymi włosami, brodą i wąsem, który nosi bordową, długą szatę. W tle kobieta niesie na talerzu uniesionym nad głowę jakąś potrawę. Egeusz unosi rękę w stronę młodzieńca stojącego przed nim. Żywo gestykuluje, ma otwarte usta, jakby coś krzyczał. Młodzieniec, ukazany z profilu ubrany jest w złotą tunikę, na ramieniu wisi czerwona peleryna. W prawej ręce trzyma nóż, w lewej złoty puchar. W tle znajdują się inne postaci, które uczestniczą w uczcie, patrzą ze skupieniem i zgrozą na rozgrywającą się scenę.
Źródło: Antoine Placide Gibert, Egeusz rozpoznaje syna, 1832, Muzeum Sztuk Pięknych, Bordeaux [czyt. bordo], Francja, wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Mitologia. Wierzenia i podania Greków i RzymianJan Parandowski
Jan ParandowskiMitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian
Nieznany nikomu wszedł Tezeusz do Aten. Wypadło mu iść koło budującej się właśnie świątyni Apollina. A był on jeszcze bardzo młodziutki, miał delikatną cerę, białe ręce i długie włosy. Matka dała mu płaszczyk szkarłatnej barwy. Na jego widok mularzemularzmularze, pracujący przy świątyni, zaczęli się śmiać, a jeden z nich powiada: „Hej, bracia, słuchajcie no, od kiedy to nastał zwyczaj, żeby panienki same włóczyły się po ulicach?”. Tezeusz nie rzekł nic, tylko odprzągł od stojącego obok wozu parę wołów, wziął je mocno w obie garście i cisnął w powietrze wyżej, niźli sięgał dach świątyni. Zaraz rozeszła się po mieście wiadomość, że zjawił się jakiś młodzieniec nadludzkiej siły. W Atenach wówczas niedobrze się działo. AjgeusAjgeusAjgeus był już stary i zniedołężniały. Ze wszystkich stron szarpali go nieprzyjaciele. Wielka więc była radość, gdy po mieczu i sandałach poznał w Tezeuszu własnego syna.
Chcąc pozyskać miłość ludu, młody bohater wyprawił się na olbrzymiego byka, który grasował w okolicach MaratonuMaratonMaratonu. Ujarzmił go żywcem i oprowadziwszy po całym mieście, złożył na ofiarę Apollinowi.
CART2 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1987, s. 186.
R17XwaubLORP3
W centrum obrazu znajduje się mężczyzna, który chwyta dużego brązowego byka za rogi, zapierając się o schody. Ubrany jest w czerwono‑niebieską szatę; na głowie ma hełm z piórami. Wokół znajduje się tłum wyrażających zaskoczenie ludzi. Z lewej strony wyróżnia się kobieta w czerwonej sukni, ma uniesione lekko ręce. Przed nią biegnie chłopiec, przy nim szczeka na byka biały, duży pies. Za bykiem kłębi się tłum ludzi, wyróżnia się mężczyzna na białym, wierzgającym koniu. Jeździec wskazuje palcem byka. Po prawej stronie obrazu znajdują się ubrani w białe szaty starsi mężczyźni z siwymi brodami; pierwszy z nich ma rozłożone ręce. Wszystkie postaci przedstawione są w ruchu, przez co obraz jest dynamiczny. W tle znajdują się kolumny, brama i budynki w oddali. Na niebie widoczne są białe chmury.
Tezeusz ujarzmiający maratońskiego byka
Źródło: Charles-André Vanloo [czyt. szarl andre wanlo], olej na płótnie, Los Angeles County Museum of Art [czyt. los andżeles kantry mjusejm of art], domena publiczna.
Po przeczytaniu powyższego tekstu Jana Parandowskiego wykonaj ćwiczenia.
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, dlaczego ateńscy murarze drwili z Tezeusza.
RAO2Fz3iYbBeD
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wypowiedź jednego z murarzy, która znajduje się w akapicie pierwszym.
Ateńscy murarze drwili z Tezeusza, ponieważ wyglądał bardzo subtelnie i delikatnie. Przypominał im dziewczynę.
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, jak ateńscy murarze dowiedzieli się o nadludzkiej sile Tezeusza.
R1Jw3NECa3h4Z
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na czyn Tezeusza, którego nie byłby w stanie wykonać zwykły człowiek.
Tezeusz ujawnił swoją nadludzką siłę, wyrzucając w powietrze dwa woły.
Ćwiczenie 9
Wyjaśnij, sens słów odnoszących się do władcy: „Ze wszystkich stron szarpali go nieprzyjaciele”.
R3EtGU2CfYxIH
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na przenośne znaczenie czasownika „szarpali”.
Słowa te dotyczą Ajgeusa, który jako władca był otoczony wrogami próbującymi strącić go z tronu.
Ćwiczenie 10
Zbierz informacje – odwołując się do dowolnego źródła wiedzy – na temat symbolicznego znaczenia postaci byka.
R16AA199zbwZt
Miejsce na notatkę
W celu wyjaśnienia symbolicznego znaczenia postaci byka możesz skorzystać ze słownika symboli.
Informacje na temat symbolicznego znaczenia postaci byka w kulturze można znaleźć w słowniku symboli. Byk to symbol siły i potęgi, a także śmierci.
mularz
mularz – dawniej robotnik zajmujący się murowaniem; dziś: murarz
Ajgeus
Ajgeus – Egeusz – w mitologii greckiej król Aten, syn Pandiona, ojciec Tezeusza
Tezeusz i Minotaur
R4RQiehGhMC4v
Fotografia przedstawia fragment naczynia z malowidłem, na którym widoczny jest mężczyzna z mieczem w prawej ręce, który trzyma za jeden z rogów istotę o ciele mężczyzny i głowie byka. Obaj są nadzy. Tło malowidła jest czarne.
Tezeusz i Minotaur (fragment ceramiki)
Źródło: Marie-Lan Nguyen [czyt. mari lan ngijen], ceramika, Museo Gregoriano Etrusco, Watykan, domena publiczna.
RXNts1YuluAOt1
Zdjęcie przedstawia linie wyryte w kamieniu. Tworzą kształt kolistego labiryntu. Z prawej strony widoczne są zatarte napisy w obcym języku.
Labirynt na portyku katedry San Martino
Źródło: Beatrice [czyt. beatris], Lukka [czyt. luka], Toskania, licencja: CC BY 2.5.
Po przeczytaniu poniższego tekstu Jana Parandowskiego wykonaj ćwiczenia i polecenie.
Mitologia. Wierzenia i podania Greków i RzymianJan Parandowski
Jan ParandowskiMitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian
Ale nikt się z tego nie cieszył, bo w Atenach panowała powszechna żałoba. Oto przyjechali z Krety od króla Minosa posłowie z żądaniem dorocznego haraczuharaczharaczu. Straszny to był haracz. Siedem dziewcząt i siedmiu chłopców wybierano losem z rodzin obywatelskich, aby ich zawieźć na żer dla kreteńskiego potwora o byczej głowie, Minotaura. Tezeusz oświadczył, że pojedzie zabić owo krwi chciwe monstrum. Ajgeus dał mu czerwony żagiel, prosząc, aby go rozpiął w razie szczęśliwego powrotu. Jeżeli zaś wszyscy zginą, niech majtkowie pozostawią czarny żagiel, który już z daleka zwiastować będzie nieszczęście.
Kiedy Tezeusz przybył na Kretę i zjawił się na dworze Minosa, oczy wszystkich patrzyły nań złowrogo i podejrzliwie. Tylko córka królewska, Ariadna, patrzyła nań inaczej:
Tam skoro go królewska dziewka oglądała, Która na wonnym łożu przy matce siedziała… Nie drzewiej oka z niego chciwego spuściła, Aż ognia nieobacznym sercem zachwyciła, Który w niej wszystkich członków zmacał aż do kości i rozpalił niebogę w okrutnej miłości.
[…] Minotaur żył we wspaniałym gmachu, zwanym labiryntem. Było tam tyle pokoi, przejść, sienisieńsieni, schodów i krużgankówkrużganekkrużganków, że ktokolwiek wszedł, już drogi powrotnej znaleźć nie mógł. Lecz Ariadna dała pięknemu Ateńczykowi kłębekkłębekkłębek nici i pouczyła, co ma robić. Tezeusz przywiązał nić u wejścia do labiryntu i w miarę, jak się zapuszczał w zawrotną głąb gmachu, rozsnuwał kłębek. Wreszcie spotkał Minotaura, zabił go i wyszedł tą samą drogą, nawijając nici na kłębek. Po czym wsiadł na okręt i odpłynął. A z nim Ariadna.
CART2 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1987, s. 186.
RPr3X4FbmW4SI
Zdjęcie przedstawia rzeźbę dwóch walczących postaci: człowieka i Minotaura. Nagi, umięśniony mężczyzna po lewej, trzyma lewą ręką za głowę Minotaura - postać o ciele mężczyzny i głowie byka, przytrzymując go jednocześnie kolanem. W drugiej ręce trzyma nad głową maczugę, jakby przygotowywał się do zadania ciosu. Postać o głowie byka leży na boku i odpycha mężczyznę. Obaj są nadzy i bardzo muskularni. Przedstawieni są w ruchu. Tło jest białe.
haracz - opłata wymuszana na kimś siłą, groźbami lub szantażem
Polecenie 3
Na podstawie fragmentu mitu o Tezeuszu, opisz, jak wyobrażasz sobie labirynt, w którym mieszkał Minotaur.
R1YqPuWaK041H
Miejsce na notatkę
R50pDiTOm0MJ31
Fotografia przedstawia zniszczony budynek. Zachowane są jego nieliczne elementy: czerwone kolumny i fragment malowidła ściennego. W tle drzewa. Na niebieskim niebie widoczne są białe chmury.
Ruiny pałacu w Knossos, nazywanego pałacem Minosa lub labiryntem kreteńskim
Źródło: Bernard Gagnon, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 11
Labirynt to przestrzeń, która często nabiera znaczeń przenośnych. Odszukaj w słowniku symboli dwa symboliczne znaczenia labiryntu.
RYcSM3UeoLczz
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że hasła w słowniku zamieszczone są w kolejności alfabetycznej.
Symboliczne znaczenia labiryntu według „Słownika symboli” Władysława Kopalińskiego to: zamęt, zamieszanie, plątanina, gmatwanina, sytuacja skomplikowana lub bez wyjścia; tortury duchowe; błędne koło, trudny i zawiły problem, wieczny powrót; wtajemniczenie, umysł, mądrość; marzenia, podświadomość; grzech, ból; podziemna kraina zmarłych, piekło; niezbadane wyroki boskie; nieskończoność, gwiaździste niebo, świat; życie, świat roślinny.
Ćwiczenie 12
Wyjaśnij, co to znaczy znaleźć się w labiryncie. Przedstaw dosłowne i przenośne znaczenie tego związku frazeologicznego.
R1MllMh3s8rmk
Miejsce na notatkę
Znaczenie dosłowne wynika wprost z tekstu. Znaczenie przenośne ma głębszy, ukryty, symboliczny sens. W razie trudności możesz skorzystać ze słownika frazeologicznego. Pamiętaj, że hasła w słowniku frazeologicznym zamieszczone są w kolejności alfabetycznej.
W sensie dosłownym znaleźć się w labiryncie znaczy znaleźć się w budynku pełnym zawiłych korytarzy i zakamarków, w którym trudno odnaleźć drogę powrotną. Podobnie Tezeusz znalazł się w labiryncie, gdy próbował dotrzeć do Minotaura.
W sensie przenośnym znaleźć się w labiryncie oznacza być w bardzo trudnej i skomplikowanej sytuacji życiowej, w której nie jest łatwo odnaleźć właściwe rozwiązanie.
Ćwiczenie 13
Wyjaśnij dosłowne i przenośne znaczenie frazeologizmu nić Ariadny. Możesz skorzystać ze słownika frazeologicznego.
R1TSRgmUtyaHS
Miejsce na notatkę
Znaczenie dosłowne wynika wprost z tekstu. Znaczenie przenośne ma głębszy, ukryty, symboliczny sens. Pamiętaj, że hasła w słowniku frazeologicznym zamieszczone są w kolejności alfabetycznej.
Znaczenie dosłowne - w mitologii greckiej był to kłębek nici, który Ariadna podarowała Tezeuszowi, aby mógł wydostać się z labiryntu Minotaura.
Znaczenie przenośne - „nić Ariadny” oznacza pomoc w rozwiązaniu trudnego problemu, wyjście z zawiłej, skomplikowanej sytuacji.
Ćwiczenie 14
Podaj dwa przykłady synonimów do słowa „monstrum”.
R10v5G3rjSqEz
Miejsce na notatkę
Synonimy to wyrazy bliskoznaczne. W razie wątpliwości możesz skorzystać ze słownika synonimów. Pamiętaj, że hasła w słowniku są zamieszczone w kolejności alfabetycznej.
Synonimy słowa „monstrum”: potwór, kreatura.
RSKC8MCNQdpj91
Obraz, którego autorem jest George Frederic Watts [czyt. dżordż frederik łats] nosi tytuł „Minotaur”. Na obrazie umięśniony mężczyzna o głowie byka stoi na wysokim murze i patrzy ze smutkiem w dal. Widać tylko część jego profilu. Pysk ma lekko otwarty. Poniżej rozciąga się zamglony krajobraz. Lewą rękę oparł na murze, a dłonią przykrył małego, ptaszka. Widać tylko jego głowę, nieruchome oczy i otwarty dziób. Koniec ogona leży na jego biodrze. Minotaur został przedstawiony w odcieniach brązu, a część ciała, na którą pada światło ma kolor jaśniejszy. Rozciągające się niebo jest zachmurzone, krajobraz poniżej przedstawiony został jako ciemnozielona plama.
Źródło: George Frederic Watts [czyt. dżordż frederik łats], Minotaur, 1855, sieć galerii Tate, Wielka Brytania, Wikimedia.org, domena publiczna.
Ćwiczenie 15
RWIrPJE4WVByq
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej przyczyn pomocy Ariadny Tezeuszowi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
Jak Tezeusz pokonał Minotaura? Ułóż plan historii pokonania Minotaura przez Tezeusza.
RUaQ9mMhRZMGE
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że plan wydarzeń to zapis najważniejszych wydarzeń w utworze, musi mieć układ chronologiczny. Poszczególne punkty możesz zapisać w formie równoważników zdań lub zdań. Pamiętaj, że musisz zdecydować się na jedną formę wypowiedzeń.
Żałoba w Atenach z powodu haraczu dla króla Minosa.
Decyzja Tezeusza o wyprawie na Kretę w celu zabicia Minotaura.
Niebezpieczna wizyta bohatera na dworze królewskim.
Miłość Ariadny do Tezeusza.
Pomysł wykorzystania nici w labiryncie.
Śmierć Minotaura.
Podróż powrotna do Aten Tezeusza i Ariadny.
RLlYVtYfF2Fel
Ilustracja przedstawia spotkanie Minotaura z Tezeuszem. Heros trzyma w jednej ręce czerwoną nić nawiniętą na patyk, w drugiej miecz. Stoi przy ścianie, za jej rogiem, w przejściu między dwoma kolejnymi ścianami, stoi postać o ludzkim ciele i głowie byka; ręce ma założone na biodra. Obaj noszą białe tuniki. Na ziemi leżą ludzkie kości.
Tezeusz i Minotaur
Źródło: Scholaris.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
Tezeusz i Ariadna
RD3gUZjQOmZtn
Obraz "Ariadna i Tezeusz" autorstwa Jean‑Baptiste Regenault {czytaj: żą batist renio] przedstawia tytułową parę idącą przez las. Ariadna to młoda, rudowłosa kobieta, ubrana w niebieską suknię, na jej ramionach powiewa żółty szal. Obok kobiety dumnie kroczy nagi Tezeusz, na ma połyskujący hełm, na ramiona zarzucił czerwoną pelerynę. W prawej dłoni trzyma wyciągnięty miecz, w drugiej okrągły kłębek białych nici. Ariadna trzyma go za prawe ramię, jest nim zauroczona, patrzy mu głęboko w oczy. Z prawej strony widać wejście do labiryntu, przy którym rośnie ogromne drzewo. W tle widoczne są góry i kawałek niebieskiego nieba.
Ariadna i Tezeusz
Źródło: Jean-Baptiste Regnault [czyt. żan batist renijo], Ariadna i Tezeusz, Muzeum Sztuk Pięknych, Rouen, Francja, wikimedia.org, domena publiczna.
Przeczytaj poniższy fragment „Mitologii” Jana Parandowskiego i wykonaj ćwiczenia.
Mitologia. Wierzenia i podania Greków i RzymianJan Parandowski
Jan ParandowskiMitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian
Kochali się bardzo, coś jednak musiało się po drodze odmienić, gdyż Tezeusz kazał wynieść śpiącą Ariadnę i zostawić ją na wyspie Naksos.
Chłód ranny budzi ją ze snu. Ariadna rozgląda się dokoła i widzi jakieś obce i puste wybrzeże, nad którym świeci pobladły księżyc. Woła Tezeusza i słyszy, jak skały powtarzają za nią to imię. Wbiega na górę i zdaje się jej, że w oddali widać żagiel okrętu. Zaczyna krzyczeć. Krzyczy z całych sił, lecz głos łamie się pod szumem fal. Zdejmuje z ramion szkarłatny szal i powiewa nim długo, aż ręce opadają omdlałe. Płacze. Idzie wybrzeżem i nie spotyka śladu ludzi. Płacze z żalu za ojczyzną, za domem i ze strachu, że w tym pustkowiu rzuci się na nią zwierz dziki. Tezeuszu! Tezeuszu! Ramiona wyciąga ku morzu, jakby go chciała prosić, żeby z drogi jeszcze zawrócił – i pada bez zmysłów na ziemię.
W tej chwili góry napełniają się zgiełkiem i ku dziewczynie zbiega tłum satyrówsatyrsatyrów, menad i bachantekmenady i bachantkimenad i bachantek. Gdy Ariadna otwiera oczy, zbliża się do niej DionizosDionizosDionizos, piękny jak dzień, bierze ją za rękę i mówi: „Piękna pani! Kocham cię i pragnę, żebyś była moją żoną”. Ariadna przymyka powieki, bo zdaje się jej, że śni. Ale już bachantki wzięły ją na ramiona i zaniosły na rydwanrydwanrydwan zaprzężony w tygrysy. Porzucona kochanka Tezeusza została małżonką boga wina i ślub odbył się na tej samej wyspie Naksos, która swym kształtem przypomina liść winnej latorośli.
CART2 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1987, s. 186.
RViLP6uuBXLLH
Na obrazie znajduje się kobieta w białej zwiewnej szacie; leży na czerwonej tkaninie, która przykrywa łoże. Jest smutna. Unosi ręce. Głowę ma przechyloną w prawą stronę. Ma upięte włosy. Obok niej znajduje się szkatułka z biżuterią, w której widoczny jest naszyjnik z pereł. W tle znajdują się skały i morze, na którym w oddali widoczny jest statek z postawionym żaglem.
Ariadna opuszczona przez Tezeusza
Źródło: Angelika Kauffmann [czyt. andźelika kałfman], 1774, olej na płótnie, Museum of Fine Arts, Houston, domena publiczna.
satyr
satyr - bóg grecki; demon leśny; bóstwo płodności
menady i bachantki
menady i bachantki - w mitologii greckiej towarzyszki i czcicielki boga Dionizosa (Bachusa)
Dionizos
Dionizos - także: Bachus; w mitologii greckiej bóg płodności, dzikiej natury, winnej latorośli i wina
Ćwiczenie 17
Nazwij emocje i uczucia, jakie mogły towarzyszyć Ariadnie po tym, kiedy została porzucona na wyspie przez Tezeusza.
R1CCTXdrFug9u
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na reakcję Ariadny po tym, jak zorientowała się, że została porzucona.
Ariadna płakała, gdy zorientowała się, że została porzucona. Czuła smutek, rozpacz, żal i samotność, ale także strach, lęk, obawę przed tym, co może ją spotkać.
Ćwiczenie 18
Wybierz jedną z ról: zostań oskarżycielem Tezeusza i znajdź dwa argumenty przeciwko opuszczeniu przez niego Ariadny lub wejdź w rolę obrońcy Tezeusza i przedstaw dwa argumenty usprawiedliwiające jego postępowanie.
R1d2WqTNsgcFA
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że argument to fakt przemawiający za czymś.
Przykładowe argumenty przeciwko zostawieniu Ariadny na wyspie przez Tezeusza:
Ariadnę i Tezeusza łączyło uczucie miłości i z tego powodu bohaterka nie zasługiwała na porzucenie.
Powodem, dla którego Tezeusz nie powinien zostawiać Ariadny na wyspie, jest też niebezpieczeństwo ze strony obcych ludzi lub zwierząt, które mogły zamieszkiwać wyspę i zagrażać jej życiu.
Tezeusz zabrał Ariadnę z rodzinnego domu, więc powinien umożliwić jej bezpieczny powrót.
Ariadna pomogła Tezeuszowi wydostać się z labiryntu Minotaura i powinien okazać jej wdzięczność.
R1drPKQpF6rok
Fotografia przedstawia makietę starożytnego okrętu na białym tle. Długi i wąski okręt ma dwa żagle: jeden duży na środku i mniejszy na dziobie. Z boku okrętu widoczne są rzędy wioseł.
Grecka triera – okręt wojenny z trzema rzędami wioseł
Źródło: Matthias Kabel [czyt. matijas kabel], Muzeum Niemieckie, Monachium, licencja: CC BY-SA 3.0.
Czarny żagiel
Niezależnie od tego, czy Tezeusz chciał rozstać się z Ariadną, czy w ogóle nie brał tego pod uwagę, wracał do Aten jako bohater. Na pewno wyobrażał sobie, jak ojciec wita go w porcie jako zbawcę ojczyzny. Niestety i tym razem losy herosa potoczyły się inaczej…
Po przeczytaniu poniższego fragmentu „Mitologii” wykonaj związane z nim ćwiczenia.
Mitologia. Wierzenia i podania Greków i RzymianJan Parandowski
Jan ParandowskiMitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian
Tymczasem Tezeusz wesoło wracał do Aten. Ale zapomniał zmienić na okręcie żagiel czarny na szkarłatny, jak o to prosił Ajgeus. Stary król patrzył z wysokości skały nadmorskiej. Słabe oczy niewiele już mogły dojrzeć na migotliwej powierzchni wody. Pytał więc co chwila otaczających, czy nie widzą okrętu Tezeusza i jaki na nim żagiel. Nagle wszystkich twarze sposępniały: zbliżał się znany statek, o czarnych żaglach. Ajgeus, pewny, że syn zginął, rzucił się z rozpaczy do morza.
W tej chwili właśnie okręt Tezeusza zawinął do portu Faleron. Bohater wysiadł i zabrał się przede wszystkim do ofiar, które ślubował bogom. Jednocześnie wysłał do miasta heroldaheroldherolda, aby zaniósł ojcu dobrą nowinę. Herold spotkał na gościńcu tłum ludzi opłakujących śmierć króla, wielu jednak powitało go radosnymi okrzykami, jako zwiastuna pomyślnych wieści, i ofiarowało mu wieńce w nagrodę. Herold przyjął wieńce, lecz zamiast ustroić nimi głowę, zawiesił je na lasce i tak wrócił do portu. Ponieważ Tezeusz nie skończył jeszcze ofiary, herold trzymał się z daleka, aby mu nie przeszkadzać. Dopiero gdy wylano libacjęlibacjalibację, zawiadomił go o śmierci ojca. Posłyszawszy to, Tezeusz i wszyscy, którzy z nim byli, skierowali się ku miastu, płacząc i wznosząc okrzyki. Pamięć tego dnia święcono podczas OschoforiówOschoforieOschoforiów, dokładnie odtwarzając dwojaki nastrój uroczystości: żałobny z powodu śmierci Ajgeusa i radosny z powodu szczęśliwego powrotu Tezeusza.
CART2 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1987, s. 186.
R1avsPQNuEWKh
Obraz, którego autorem jest Charles‑Édouard Chaise [czyt. szarl edłard szes] pod tytułem „Tezeusz, pogromca Minotaura” przedstawia triumf Tezeusza nad zwłokami Minotaura. Tezeusz został przedstawiony jako młody mężczyzna o atletycznej budowie ciała, ubrany w czerwone szaty ze złotym hełmem na głowie. Heros stoi w rozkroku, w jednej dłoni trzyma miecz, drugą dłoń ma schowaną pod szatą, rękę oparł o biodro. Patrzy na ciało zabitego Minotaura. Wokół Tezeusza są ludzie, którzy nie dowierzają temu, co właśnie zobaczyli. Kobiety klęczą, mężczyźni wznoszą ręce do nieba, wszyscy patrzą na leżącego na boku Minotaura. Scena rozgrywa się w ciemnym pomieszczeniu, na środkowej ścianie znajduje się niewielkie okno, przez które widać kamienne budowle z kolumnami na tle niebieskiego nieba. Z lewej strony, na murku leży kłębek białych nici, obok stoi waza czerwono‑figurowa i posążek jakiejś bogini, nieco dalej metalowy dzbanek z kielichem.
Tezeusz, pogromca Minotaura
Źródło: Charles-Édouard Chaise [czyt. szarl edłard szes], Tezeusz, pogromca Minotaura, 1791, Muzeum Sztuk Pięknych, Strasburg, Francja, wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.
Ćwiczenie 19
Wyjaśnij, w jakich sytuacjach czerń symbolizuje nieszczęście, smutek itp.
R1MAfyHH5OOwK
Miejsce na notatkę
Podaj sytuacje z życia codziennego.
Kolor czarny stosuje się na przykład na znak żałoby poprzez użycie kiru - czarnego materiału. Czerń obecna jest także w ubiorze, np. podczas pogrzebów, kiedy to jest oznaką smutku po zmarłej osobie.
Ćwiczenie 20
R1FFPb9lm26xJ
Zadanie interaktywne jednokrotnego wyboru polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej przeznaczenia wieńców w micie o Tezeuszu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
Czy oskarżanie Tezeusza o śmierć ojca jest słuszne? Sformułuj własne stanowisko na ten temat i podaj dwa argumenty, którymi uzasadnisz swoją opinię.
RcjlFfRQulif7
Miejsce na wynotowanie argumentów
Pamiętaj, że sformułowane argumenty powinny cechować się logiką, a także siłą przekonywania.
Stanowisko: Tezeusz nie jest winny śmierci ojca.
Przykładowe argumenty uwalniające Tezeusza od winy za śmierć ojca:
Ojciec zbyt pochopnie podjął decyzję o pozbawieniu się życia. Nie zaczekał, aż statek Tezeusza przypłynie do portu, by upewnić się, czy jego syn żyje.
Tezeusz nie jest winny śmierci ojca, gdyż nie zdawał sobie sprawy, że nie zmieniając żagla, spowoduje tak wielką tragedię.
Oschoforie
Oschoforie (gr. óschos ‘gałązka winorośli z gronami’, phoréō ‘noszę’) – w religii starożytnej Grecji: corocznie obchodzone święto ku czci Dionizosa, w czasie którego organizowano uroczystą procesję z ateńskiej świątyni Dionizosa do świątyni Ateny w Faleronie; uczestnicy pochodu nieśli dary z winogron
libacja
libacja (łac. libatio od libare ‘uszczknąć; pokropić; wylać na cześć bogów; ofiarować’) – ofiara płynna dla bogów, składana z wina, mleka lub wody; jedną z form libacji było strącanie na ziemię kilku pierwszych kropel napoju; zwyczaj ten istniał w wielu religiach w starożytności
herold
herold - urzędnik ogłaszający w imieniu władcy ważne zarządzenia lub wydarzenia
Tezeusz – przywódca Aten
R2VECEkixAp7i1
Fotografia nieznanego autora przedstawia malarstwo czerwonofigurowe na czarnej wazie. Prezentuje walkę młodego Tezeusza z Minotaurem. Tezeusz ukazany jest z profilu, na plecy ma narzuconą pelerynę, w prawej dłoni trzyma miecz skierowany w stronę potwora, lewą wyciągnął do przodu. Minotaur uchwycony jest w chwili upadku, z boku leje się krew.
Źródło: Pelike, Tezeusz z bykiem, V w. p.n.e., Stare Muzeum, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Po przeczytaniu poniższego tekstu wykonaj związane z nim ćwiczenie i polecenie.
Mitologia. Wierzenia i podania Greków i RzymianJan Parandowski
Jan ParandowskiMitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian
Po śmierci Ajgeusa dokonał Tezeusz wielkiego dzieła zjednoczenia wszystkich rodów i gmin attyckichAttykaattyckich w jedną całość państwową, ze stolicą w Atenach. Równocześnie zrzekł się władzy królewskiej i utrwalił pierwsze zasady ustroju republikańskiegorepublikańskiustroju republikańskiego. Urządziwszy w ten sposób sprawy krajowe, ruszył nad Morze Czarne, aby idąc śladami HeraklesaHeraklesHeraklesa, spróbować walki z Amazonkami. Skończyło się na tym, że porwał królową Amazonek, Antiope, i wplątał Ateny w długotrwałą wojnę z tym dziarskim plemieniem kobiet.
CART2 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1987, s. 186.
Attyka
Attyka - kraina historyczna w starożytnej Grecji
Herakles
Herakles - w mitologii greckiej jeden z herosów; syn boga Zeusa i śmiertelniczki Alkmeny; znany był z wielkiej siły, waleczności, męstwa i umiejętności wojennych, zwłaszcza celnego strzelania z łuku
republikański
ustrój republikański - forma ustroju państwowego, w którym najwyższe organy władzy są powoływane w drodze wyborów na czas określony
Ćwiczenie 22
Podaj, kto i dlaczego zainspirował Tezeusza do podjęcia walki z Amazonkami.
R1878jHWORFYe
Miejsce na notatkę
Wymień imię herosa, który również walczył z Amazonkami.
Tezeusz zainspirował się dokonaniami Heraklesa. Chciał tak jak on spróbować swoich sił w walce z Amazonkami i pokonać je.
Już jako władca Aten Tezeusz zaprzyjaźnił się z księciem z Tesalii – Pejritoosem. Pewnego razu nieopatrznie obaj sobie obiecali, że będą się wspierać w pojęciu córek Zeusa za żony.
R1C3yexnajiKD
Fotografia przedstawia dwie kolumny z okrągłymi medalionami. Widoczne są na nich wizerunki mężczyzn z profilu. Mężczyzna na medalionie po lewej stronie ma kręcone włosy. Mężczyzna na medalionie z prawej strony ma na głowie hełm. Na głowami mężczyzn znajdują się napisy w języku greckim, są to ich imiona. Nad medalionami wyrzeźbiono duże kokardy. Wokół kolumn widoczne są gałęzie drzew z liśćmi.
Przyjaciele Tezeusz i Pejritoos, medaliony w Świątyni Przyjaźni
Źródło: James Steakley [czyt. dżejms stiklej], Sanssouci Park, Poczdam, licencja: CC BY-SA 3.0.
Mitologia Greków i RzymianZygmunt Kubiak
Zygmunt KubiakMitologia Greków i Rzymian
PejritoosPejritoosPejritoos zaś teraz wyjawił, jaką z olimpijskiego rodu oblubienicę pragnie on dla siebie zdobyć: małżonkę Hadesa, Persefonę, córkę Zeusa i Demeter. Zgroza zatrzęsła Tezeuszem, ale dotrzymując danego słowa, zszedł z przyjacielem w mrok podziemia. […]
Kiedy dwaj herosowie chcieli rozmawiać o swojej sprawie z Hadesem, ten udał, że zaprasza ich na ucztę. Posadził gości na kamiennym „Krześle Zapomnienia” (ho tes Lethes thronosj0000007UWB1v50_000tp00Dho tes Lethes thronos), do którego zaraz przyrośli i nie mogli już wstać, zwłaszcza że węże oplotły ich ciała. Dopiero […] gdy Herakles zstąpi do podziemia po psa CerberaCerberCerbera i Tezeusz głośno wezwie przyjaciela na pomoc, ręka owego mocarza oderwie ateńskiego króla od krzesła, zostawiając jednak spory strzęp jego ciała na kamieniu. Herakles pragnął wyszarpnąć też Pejritoosa, lecz wówczas ziemia zatrzęsła się tak strasznie, że musiał tego zaniechać. […] Błąkała się też taka wieść, że obaj śmiałkowie, usiłujący wydrzeć Hadesowi żonę, zostali wówczas już na zawsze uwięzieni w podziemiu. […] Przeważająca jednak w tradycji wersja wyprowadza króla ateńskiego, bez Pejritoosa, z podziemia i otwiera jeszcze przed nim drogę po ziemi oświeconej słońcem, chociaż niedługą i gorzką […]. Wróciwszy z ciemności, [Tezeusz] nie znalazł już dla siebie miejsca w Atenach.
CART1 Źródło: Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Kraków 2013, s. 352.
R1LCJcrj3G05u1
Rycina przedstawia mężczyznę trzymającego w rękach sznur, na którym uwiązany jest pies z trzema głowami. Mężczyzna jest półnagi; ma przewiązany przez ciało kawałek tkaniny; ma kręcone krótkie włosy i brodę. W tle znajdują się ruiny budowli. Widoczne są płomienie. Na dole ryciny jest data 1545 i litery ISB.
Herakles i Cerber
Źródło: Hans Sebald Beham, 1545, domena publiczna.
Po przeczytaniu powyższego tekstu wykonaj ćwiczenia i polecenia.
j0000007UWB1v50_0000006Y
Ćwiczenie 23
Wyjaśnij, co było przyczyną niepokoju Tezeusza, kiedy heros usłyszał o planach małżeńskich swojego przyjaciela, Pejritoosa.
R1ePBgAz2pULc
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na miejsce, do którego Pejritoos chciał się udać.
Przyczyną niepokoju Tezeusza był fakt, że plany małżeńskie Pejritoosa wiązały się z wyprawą do Hadesu, krainy umarłych, gdzie groziło wiele niebezpieczeństw. Ponadto Persefona miała już męża, boga Hadesa, który nie byłby łaskawy dla swoich konkurentów.
Ćwiczenie 24
Jak sądzisz, dlaczego Tezeusz mimo wielu obaw wyruszył na wyprawę razem z przyjacielem? Uzasadnij swoje stanowisko.
R1ORg0nRd8hgY
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, że miejsce, do którego wyruszali było pełne niebezpieczeństw i nieznanych zagrożeń.
Tezeusz mimo wielu obaw wyruszył na wyprawę razem z Pejritoosem, gdyż być może obawiał się o losy przyjaciela i nie chciał, aby przydarzyło mu się nieszczęście.
Polecenie 4
Czy Tezeusz okazał się prawdziwym przyjacielem? Uzasadnij swoją opinię.
RXQr2PRUHKsKn
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 25
Wyjaśnij, jaka nauka wynika z historii o pobycie Tezeusza w podziemiach.
RlNrgub3DjwQe
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, jak zachował się Tezeusz względem swojego przyjaciela, gdy ten poprosił go o towarzyszenie mu w niebezpiecznej wyprawie.
Opowieść uczy, że nie należy próbować odbierać komuś szczęścia. Poza tym jest to historia o prawdziwej przyjaźni. Tezeusz, choć obawiał się niepowodzenia wyprawy, dotrzymał słowa i zdecydował się towarzyszyć przyjacielowi.
Pejritoos
Pejritoos [czyt. pejritos] – przyjaciel Tezeusza; często towarzyszył mu w dalekich wyprawach
j0000007UWB1v50_000tp00D
[czyt. ho tes lethes thronos]
Cerber
Cerber – w mitologii greckiej strażnik pilnujący wejścia do podziemi, którego przedstawiano zazwyczaj jako trójgłowego psa
Śmierć Tezeusza
R130WD0gCV0oA
Na fotografii duży ptak stoi na kamienistej pustyni. Ma ubarwienie w różnych kolorach brązu i zakrzywiony dziób.
Orzeł cesarski. „[...] wódz ateński Kimon, opanowawszy wyspę, odnalazł grób Tezeusza. W czasie poszukiwań ujrzał orła, który wzleciał na wzgórek i, uderzając raz po raz dziobem w ziemię, darł murawę pazurami, jakby chciał się dostać do wnętrza”. Jan Parandowski Mitologia
Źródło: Sumeet Moghe [czyt. sumit moge], licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeczytaj poniższy fragment „Mitologii” Jana Parandowskiego, a następnie wykonaj ćwiczenia i polecenia.
Mitologia. Wierzenia i podania Greków i RzymianJan Parandowski
Jan ParandowskiMitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian
Tezeusz, mając już lat pięćdziesiąt, popełnił wielki błąd: porwał ze Sparty Helenę, córkę króla Tyndareosa, wówczas siedmioletnią dziewczynkę. Po co to uczynił – nie wiadomo. Podobno chciał ją sobie wychować na żonę i dlatego umieścił w jednym ze swoich zamków, pod okiem matki staruszki, Ajtry. Synowie króla Tyndareosa zebrali wojsko i stanęli pod Atenami. Tezeusz był z Pejritoosem na jakiejś dalekiej wyprawie. Ateńskie zgromadzenie ludowezgromadzenie ludowezgromadzenie ludowe kazało wydać Helenę, a nieobecnego Tezeusza obłożyło karą wygnania. Jakoż więcej nie wrócił. Resztę dni przeżył na wyspie Skyros, u króla Likomedesa. Pewnego razu przechadzał się po górach, pośliznął się i spadł w przepaść.
Po wojnach perskich wyrocznia delfickawyrocznia delfickawyrocznia delficka nakazała Ateńczykom sprowadzić kości bohatera do ojczyzny. Nie było rzeczą łatwą znaleźć zwłoki od tak dawna zapomniane […]. Lecz wódz ateński Kimon, opanowawszy wyspę, odnalazł grób Tezeusza. W czasie poszukiwań ujrzał orła, który wzleciał na wzgórek i, uderzając raz po raz dziobem w ziemię, darł murawę pazurami, jakby chciał się dostać do wnętrza. Kimon, widząc w tym znak boży, kazał kopać w tym miejscu: jakoż znaleziono tam trumnę, a w niej szkielet mężczyzny wielkiego wzrostu, obok zaś żeleźceżeleźceżeleźce włóczni i miecz. Kimon przeniósł te drogocenne szczątki na okręt i zawiózł do Aten. Ateńczycy, upojeni radością, przyjęli je z procesją i ofiarami, i z takim przepychem, jak gdyby Tezeusz we własnej osobie zawitał do miasta. Działo się to w roku 474 p.n.e.
Pochowano go w środku miasta, a grób bohatera stał się azylemazylazylem dla niewolników i wszystkich, którzy obawiali się jakiejś krzywdy. Był to najpiękniejszy hołd dla Tezeusza, który w ciągu swego żywota był dobroczyńcą uciśnionych. Ateńczycy obchodzili ku jego czci uroczyste święto w ósmym dniu miesiąca PyanopsionPyanopsionPyanopsion (październik), tj. w dniu, w którym on powrócił z Krety po zabiciu Minotaura.
CART2 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1987, s. 186.
RVo5dSvLRtBE7
Na zdjęciu znajduje się czarna rzeźba mężczyzny na białym tle. Nagi mężczyzna w uniesionej lewej ręce trzyma głowę byka, drugą rękę ma opuszczoną i trzyma w niej maczugę. Przyrodzenie ma zakryte liściem. Rzeźba przymocowana jest do okrągłej podstawy.
Tezeusz z głową Minotaura
Źródło: a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
wyrocznia delficka
wyrocznia delficka - miejsce święte, gdzie bogowie za pośrednictwem kapłanów przepowiadali przyszłość, wyrażali swoją wolę i udzielali rad w sprawach prywatnych i państwowych; znajdowała się w Delfach w świątyni boga Apollina
Pyanopsion
Pyanoppsion [czyt.pjanopsjon]
Ciekawostka
W XIX‑wiecznych wydaniach ŻywotówPlutarchaPlutarchPlutarcha na początku części poświęconej Tezeuszowi pojawiają się informacje sytuujące życie tego herosa na osi czasu. Według nich Tezeusz urodził się ok. 450 lat przed pierwszymi igrzyskami, ok. 470 lat przed założeniem Rzymu, a więc ok. 1200 r. p.n.e. Potwierdzają one obecne już w antyku przekonanie, że Tezeusz żył jedno pokolenie przed wybuchem wojny trojańskiej, natomiast w walkach między Grekami a Trojanami wzięli udział jego synowie.
Ćwiczenie 26
R1eaeZPKCp7VH
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi określających powód zaprzestania rządów przez Tezeusza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 27
Przedstaw okoliczności śmierci Tezeusza.
RK2Jj26oiICMH
Miejsce na notatkę
Informacje na temat okoliczności śmierci Tezeusza znajdziesz w pierwszym akapicie tekstu.
Tezeusz zginął w przepaści, do której wpadł podczas spaceru po górach. Nigdy się z niej nie wydostał.
Ćwiczenie 28
Wyjaśnij, jak Ateńczycy traktowali miejsce, w którym złożono szczątki bohatera.
R1b7cliPS0BRW
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę także na to, kto upodobał sobie miejsce, w którym złożono szczątki Tezeusza.
Niewolnicy i ludzie, którzy doświadczyli krzywdy, traktowali miejsce złożenia szczątków Tezeusza w Atenach jako schronienie. Wciąż widzieli w nim obrońcę. Tezeusz, gdy żył, stawał w obronie słabszych i poszkodowanych.
Ćwiczenie 29
Wyjaśnij, dlaczego Tezeusz stał się ulubionym bohaterem różnych tekstów kultury (np. poetyckich, malarskich lub rzeźbiarskich).
RgNTYeuplika7
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na pochodzenie i dokonania Tezeusza. Przyjrzyj się uważnie dziełom malarskim umieszczonym w materiale.
Tezeusz stał się ulubionym bohaterem różnych tekstów kultury, ponieważ był w połowie człowiekiem i ludzie utożsamiali się z nim, jego siłą i mądrością. Bohater mógł stanowić wzór do naśladowania, gdyż bronił słabszych i przeciwstawiał się niesprawiedliwości. Dokonał wielkich czynów, które chętnie upamiętniano w tekstach kultury.
Ćwiczenie 30
Wyjaśnij, w jaki sposób Ateńczycy upamiętnili Tezeusza.
R4U2lVb3NtQi6
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, jakie wydarzenie jest związane z upamiętnieniem Tezeusza.
Ateńczycy upamiętnili Tezeusza, ustanawiając w ósmym dniu października święto ku jego czci. Był to dzień, w którym bohater powrócił zwycięsko z Krety po zabiciu Minotaura.
ReTGdiNMxgGGN
Zdjęcie przedstawia fragment antycznego malowidła. To walczące wręcz dwie postacie. Po lewej znajduje się atletycznie zbudowany mężczyzna, po prawej stronie mężczyzna z głową i ogonem byka.
Przedstawienie Tezeusza i Minotaura na garncarstwie czarnofigurowym z VI w. p.n.e.
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Przeczytaj poniższy tekst Lucilli BurnLucilla BurnLucilli Burn i wykonaj ćwiczenia i polecenia.
LucillaBurnMity greckie
Tezeusz był uosobieniem ateńskiego herosa. Jego osoba reprezentowała wszystko, co najlepsze i najbardziej charakterystyczne dla samych Ateńczyków. Został obdarowany większością tych nadludzkich cech, które przypisywano Heraklesowi, a jego czyny wyglądały równie imponująco. W porównaniu z Heraklesem był jednak subtelniejszy i bardziej cywilizowany, a jako prawdziwy mąż stanu mógł zaliczyć do swych dokonań nie tylko ufundowanie takich religijnych i społecznych instytucji, jak ateńskie święto Panatenajów [...], ale również polityczne zjednoczenie Attyki (synojkismós) i podwaliny ateńskiej demokracji.
CART4 Źródło: LucillaBurn, Mity greckie, tłum. Robert Sucharski, Warszawa 1999, s. 33.
Lucilla Burn
Lucilla Burn (ang.) - [czyt. lusila been]
R11Lwba4hbjtL
Zdjęcie przedstawia marmurową rzeźbę mężczyzny siedzącego na pół‑byku, pół‑człowieku. Jest on młody, nagi, atletycznie zbudowany. Na ramieniu i przyrodzeniu ma zarzuconą tkaninę. Patrzy na leżącego pod nim Minotaura, w lewej ręce trzyma wielką maczugę. Minotaur leży na plecach, jest pyskiem odwrócony do widza. Rzeźba znajduje się na półokrągłym, brązowym postumencie.
Antonio Canova , Tezeusz, 1782, Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RmpgxfX0I6Kp8
Ćwiczenie 31
Gdzie według mitów żył Minotaur? Podaj poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. na Krecie, 2. w Knossos, 3. na Cyprze, 4. na Naksos, 5. w Amatos
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 32
Podaj trzy przykłady synonimów do wyrazu „bohater”.
R1WRwX3sC3Eus
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że synonim to inaczej wyraz bliskoznaczny. W razie wątpliwości skorzystaj ze słownika synonimów.
Synonimy do wyrazu „bohater” to: heros, śmiałek, postać.
Ćwiczenie 33
Utwórz wyraz pokrewny będący przymiotnikiem od wyrazu „heros”. Wyjaśnij jego znaczenie i podaj przykład użycia w zdaniu.
R1MG7dVvlICu6
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że wyraz pokrewny to wyraz mający wspólne pochodzenie z innym wyrazem, np. dom - domownik. Zawiera także wspólną cząstkę znaczeniową (rdzeń).
Wyraz pokrewny do wyrazu „heros” to „heroiczny”. Oznacza cechę nazywającą wyjątkowe bohaterstwo, poświęcenie dla innych i odwagę w szczególnie trudnej sytuacji.
Przykład zdania: Tezeusz odznaczył się wieloma heroicznymi czynami.
Polecenie 5
Czy według ciebie w dzisiejszych czasach są potrzebni herosi? Uzasadnij swoją odpowiedź.
RXGkLZpQnLc4P
Miejsce na notatkę
Polecenie 6
Napisz w imieniu Tezeusza list, w którym wyjaśnisz Ariadnie powody pozostawienia jej na wyspie Naksos.
R12Rdo8zCMq2j
Miejsce na notatkę
-
Polecenie 7
Która postać z mitu wydaje ci się najbardziej tragiczna: Tezeusz, Ariadna czy Minotaur? Uzasadnij swój wybór.
R1blzERdcoBa9
Miejsce na notatkę
Polecenie 8
Czy Twoim zdaniem Tezeusz okazał się władcą idealnym? Uzasadnij odpowiedź.
RTIvIMgKEBh1p
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 34
Wyjaśnij, na czym polega ponadczasowość historii Tezeusza. Uzasadnij swoje stanowisko.
R1MakaZCOSh6x
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, czy ludzie współcześni mogą się z tej historii dowiedzieć czegoś o sobie samych.
Historia Tezeusza może stanowić cenną i uniwersalną naukę o tym, że pokonując swoje wewnętrzne słabości, należy wytrwale dążyć do celu, by osiągnąć sukces. Tego uczy opowieść o zabiciu przez bohatera Minotaura i wydostaniu się z labiryntu. Tezeusz pokonał potwora w szlachetnej sprawie, co dowodzi, że nie należy kierować się tylko własnymi ambicjami, ale powinno się dbać także o dobro innych. Z mitu o Tezeuszu wynika też wniosek, że wszelka niegodziwość ma swoją cenę, dlatego należy być prawym i uczciwym człowiekiem. Bohater zdradził Ariadnę, porzucając ją i spotkała go kara - śmierć ojca w wyniku nieporozumienia.
Słownik
Attyka
Attyka
w starożytności kraina historyczna we wschodniej Grecji
azyl
azyl
zaciszne schronienie, bezpieczne miejsce
herold
herold
urzędnik ogłaszający w imieniu władcy ważne zarządzenia lub wydarzenia
kłębek
kłębek
zdrobnienie od kłąb; coś, co jest mocno splątane
krużganek
krużganek
otwarty korytarz na zewnątrz budynku, biegnący wokół dziedzińca, wzdłuż ściany, oddzielony od niego rzędem kolumn
Maraton
Maraton
miejscowość na wybrzeżu Attyki na północny wschód od Aten, znana ze słynnej bitwy Hellenów z Persami w 490 r. p.n.e., według legendy wysłany do Aten posłaniec biegł 42 kilometry, aby obwieścić zwycięstwo i ostrzec miasto przed inwazją Persów, na pamiątkę wydarzenia rozgrywany jest bieg maratoński na tym dystansie
Plutarch
Plutarch
pisarz, historyk i filozof‑moralista, żyjący w I - II wieku naszej ery w Grecji
rydwan
rydwan
używany w starożytności dwukołowy pojazd konny otwarty z tyłu, używany na wojnie, w czasie igrzysk, podczas tryumfalnych wjazdów bohaterów
sień
sień
zwykle w domach wiejskich, pomieszczenie pierwsze od wejścia, prowadzące do wnętrza domu
zgromadzenie ludowe
zgromadzenie ludowe
zgromadzenie obywateli w demokracji ateńskiej, podejmujące najważniejsze decyzje w sprawach polis drogą debaty i głosowania