Miłość Erosa i Psyche
Warto wiedzieć!
Eros, według dawnej tradycji, to grecki bóg miłości, który wyłonił się z Chaosu jako główna siła wiążąca wszechświat w całość. Tradycja późniejsza określa go jako małego, rozkapryszonego chłopca ze skrzydełkami u ramion. Uzbrojony w łuk i strzały ranił nimi bogów i ludzi, rozbudzając w ich sercach miłość. W tradycji rzymskiej zwany Kupidynem, od łac. cupido – pragnienie, pożądanie lub Amorem od łac. amor – miłość.

Sprawdź, czy dobrze rozumiesz sens podanych wyrazów. Dopasuj odpowiednie znaczenia do słów.
współczucie i dobroć okazywane komuś, człowiek mający zamiłowanie do czegoś; zwolennik, amator, wielbiciel, łaskawy, dobrotliwy; pełen miłości, miłosierdzia; litościwy, głębokie przywiązanie do kogoś lub czegoś, umiłowanie, kochanie kogoś, czegoś; gorące, namiętne uczucie do drugiej osoby, darzyć miłością coś lub kogoś; kochać
| miłosierdzie | |
| miłować | |
| miłościwy | |
| miłość | |
| miłośnik |
Z powyższego ćwiczenia wybierz dwa wyrazy i ułóż z każdym z nich po jednym zdaniu złożonym podrzędnie i współrzędnie.
Popraw związki wyrazowe.
igra, pierwszego, bezgraniczna, wyznać
miłość od siódmego wejrzenia – miłość od ........................ wejrzenia
ograniczona miłość – ........................ miłość
nie pogrywa się z miłością – nie ........................ się z miłością
wymówić miłość – ........................ miłość
Sprawdź w słowniku, jak inaczej nazywano Kupidyna i jakie atrybuty mu przypisywano. Poniżej sporządź krótką notatkę.


Przyjrzyj się powyższej rzeźbie Antonia CanovyAntonia Canovy i opisz, co przedstawia. Określ, jakie uczucia wyrażają postacie. Zwróć uwagę na ich gesty, postawy ciała, mimikę.
Na podstawie opisu rzeźby Antonia CanovyAntonia Canovy określ, jakie uczucia wyrażają gesty postaci i ich postawy ciał.
Przeczytaj poniższy tekst Jana Parandowskiego, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia i polecenia.
Eros i PsycheByła sobie raz królewna i nazywała się Psyche, co po grecku znaczy: dusza. Była tak piękna, że poddani modlili się do niej, zapominając o Afrodycie. Zagniewana bogini wezwała Erosa i kazała mu w sercu Psyche obudzić miłość do najszkaradniejszego potwora, jaki się znajdzie na ziemi. Lecz Eros, ujrzawszy dziewczynę, sam się zakochał i dał jej pałac cudowny. Przychodził do niej nocą i upominał, aby nigdy nie starała się poznać, kim on jest, bo gdy jego twarz zobaczy, zaczną się dla niej dni niedoliniedoli.
Siostry, którym to opowiadała, szydziłyszydziły z niej, mówiąc, że jej kochanek jest zapewne okropnym smokiem. Mówiły tak, gdyż zazdrościły jej bogactw i splendorusplendoru. Ale Psyche uwierzyła. Nie mogąc przełamać ciekawości, pewnej nocy, gdy Eros spał, zapaliła lampę oliwną i podeszła do łóżka. Olśniona nieziemską pięknością, zadrżała i kropla gorącej oliwy spadła z kaganka na obnażone ramię boga. Eros obudził się i znikł. Znikł również pałac cudowny i królewna została sama na dzikiej, pustej skale. Afrodyta mściła się na niej, zsyłając zgryzotęzgryzotę i ból, i mękę. Ale Eros, który kochał ją, zawsze niósł jej pomoc i pociechę.
Na koniec Dzeus ulitował się nad parą kochanków i przyjął Psyche na Olimp, gdzie odbyły się jej zaślubiny z bogiem miłości.
Źródło: Jan Parandowski, Bogowie olimpijscy. Eros (Amor), [w:] tegoż, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1992.
Na podstawie mitu o Erosie i Psyche zredaguj planu wydarzeń w formie pytań.
Opowiedz własnymi słowami historię Erosa i Psyche. Swoje streszczenie mitu zapisz poniżej lub w zeszycie.
Określ temat mitu.
Na podstawie mitu Jana Parandowskiego określ cechy charakteru Psyche.
Psyche – słowo to w języku greckim oznacza duszę. W mitologii Psyche była przedstawiana jako dziewczyna ze skrzydłami motyla.
Wybierz przysłowie, które mogłoby być morałem mitu o Erosie i Psyche. Uzasadnij swój wybór.
„Nie święci garnki lepią”.
„Każda potwora znajdzie swego amatora”.
„Kto mieczem wojuje, od miecza ginie”.
„Miłość wszystko zwycięży”.

Opisz, jaką scenę przedstawia powyższy obraz Anthony'ego van DyckaAnthony'ego van Dycka.
Na podstawie opisu obrazu Anthony'ego van DyckaAnthony'ego van Dycka określ, jaką przedstawia on scenę.


Przyjrzyj się rzeźbie Reinholda BegasaReinholda Begasa i obrazowi Giuseppe Maria CrespiGiuseppe Maria Crespi. Jaką scenę przedstawiają? Zapisz odpowiednie cytaty z mitu.
Na podstawie opisu rzeźby Reinholda BegasaReinholda Begasa i obrazu Giueppe Maria CrespiGiueppe Maria Crespi określ temat tych dzieł. Zapisz swoją odpowiedź.

Marta uważa, że Marysia nie widzi wad swojego chłopaka Piotrka, bo 1. stara miłość nie rdzewieje, 2. zaskarbiła sobie miłość babci, 3. pierwszą miłością, 4. miłość jest ślepa, 5. z miłości.
Dziadek powiedział dziś, że babcia była jego 1. stara miłość nie rdzewieje, 2. zaskarbiła sobie miłość babci, 3. pierwszą miłością, 4. miłość jest ślepa, 5. z miłości.
Jola 1. stara miłość nie rdzewieje, 2. zaskarbiła sobie miłość babci, 3. pierwszą miłością, 4. miłość jest ślepa, 5. z miłości, opiekując się nią w chorobie.
Księżniczka Małgorzata nie wyszła za mąż 1. stara miłość nie rdzewieje, 2. zaskarbiła sobie miłość babci, 3. pierwszą miłością, 4. miłość jest ślepa, 5. z miłości.
chwytać kogoś za serce|Wzruszać kogoś.
człowiek wielkiego serca|Człowiek skłonny do poświęceń dla innych.
iść za głosem serca|Gdy ktoś w swoim postępowaniu kieruje się uczuciami.
kamień spadł komuś z serca|Odczuwać ulgę.
mieć miękkie serce|Gdy ktoś jest bardzo wrażliwy na krzywdę innych.
serce jak dzwon|Mieć zdrowe serce.
komuś serce krwawi|Bardzo coś przeżywać.
komuś serce pęka|Odczuwać smutek, żal.
komuś podchodzi serce do gardła|Gdy ktoś odczuwa mocne bicie serca z powodu emocji.
komuś serce stanęło|Gdy ktoś bardzo się przestraszy i odczuwa silne emocje.
Sprawdź, czy umiesz!
Dopasuj odpowiednie znaczenia do związków frazeologicznych z wyrazem serce.
z ręką na ♥, mieć ♥ na dłoni, ♥ komuś podchodzi do gardła, coś chwyta kogoś za ♥, złamać komuś ♥, ♥ pęka, zajęcze ♥, kamień spadł komuś z ♥
| szczerze, otwarcie | |
| tchórzliwe usposobienie, tchórzostwo | |
| ktoś doznał wielkiej ulgi | |
| zawieść kogoś w uczuciach, unieszczęśliwić kogoś | |
| ktoś doznaje silnych wzruszeń, przeżywa uczucie zachwytu, strachu, grozy itp. | |
| wyróżniać się uczynnością, szczerością, serdecznością, otwartością | |
| ktoś się wzrusza, rozczula czymś | |
| ktoś doznaje uczucia smutku, żalu itp. |
Wypisz utworzone w powyższym ćwiczeniu związki wyrazowe ze słowem 'serce',
a następnie wyjaśnij ich znaczenie.
Narysuj komiks ilustrujący wybrany fragment mitu o Erosie i Psyche. Pamiętaj, aby stroje, przedmioty, elementy architektury nawiązywały do antycznej Grecji. Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.
Na podstawie dostępnych źródeł informacji opisz miejsca w antycznej Grecji, w których przebywali Eros i Psyche. Określ, gdzie mieszkali i jakimi mogli otaczać się przedmiotami.