R1cZAreSS4cRt
Czarnobiałe zdjęcie przedstawia kamienny obelisk ze znakiem Polski walczącej i daty 1939, 1945. Na obelisku leży wieniec, którego ramiona opadają wzdłuż krawędzi równoległoboku. Z każdej strony pomnika, symetrycznie w równych odstępach stoją harcerze pełniący wartę. Na pierwszym planie znajdują się ziemne groby z drewnianymi krzyżami. Za pomnikiem tłum ludzi biorących udział w uroczystości.

Wrześniowa katastrofa i jej tragiczne skutki. O „Zośce” „Alku” „Rudym” i „Szarych Szeregach”

Uroczystości przed pomnikiem Gloria Victis na cmentarzu wojskowym na Powązkach w Warszawie, 1959 r.
Źródło: domena publiczna.
bg‑gold

Mówi się, że trudne czasy rodzą prawdziwych bohaterów, niezależnie od wieku. Patriotyzm, odwaga, a także wierność przyjaciołom, za cenę krwi i życia. Tacy byli bohaterowie tego materiału: „Zośka”, „Alek” i „Rudy”. Po dziś dzień stanowią oni wzór dla kolejnych pokoleń polskiej młodzieży.

Nauczysz się:

  • opowiadać o  „Zośce”, „Alku” i „Rudym”;

  • porządkować chronologicznie wydarzenia z życia bohaterów „Szarych Szeregów”.

R1QsQQpgTD1w8
Oś czasu, dotycząca losów "Zośki", "Alka" i "Rudego". 1918 Odzyskanie przez Polskę niepodległości. 1920 - 1943 Okres w którym żyli Alek, Zośka, Rudy# Alek (ur. 3 listopada 1920 w Drohobyczu, zm. 30 marca 1943 w Warszawie) Zośka (ur. 24 stycznia 1921 w Warszawie, zm. 20 sierpnia 1943 w Sieczychach) Rudy (ur. 6 maja 1921 w Kolbuszowej, zm. 30 marca 1943 w Warszawie). 1919 - 1939 Dwudziestolecie międzywojenne. 1939 Wybuch II wojny światowej. 1943 Akcja pod Arsenałem
Oś czasu - Losy "Zośki", "Alka" i "Rudego".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sytuacja Polaków w czasie wojny

bg‑gold

Tadeusz Zawadzki „Zośka”, Maciej Aleksy Dawidowski „Alek” oraz Jan Bytnar „Rudy” należeli do pokolenia, które przyszło na świat w niepodległej Polsce. Ich rodziny były zaangażowane najpierw w walkę o wyzwolenie ziem polskich spod ucisku zaborców, a potem w budowę wolnego polskiego państwa. Na postawę naszych bohaterów miała wpływ także szkoła i organizacja harcerska, które wychowywały w duchu patriotycznym. Najważniejsza dla tych młodych ludzi była miłość do Ojczyzny i służba Polsce.

RKdyyy9G16VFn
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie. W jakiej tradycji wychowali się bohaterowie? Możliwe odpowiedzi: 1. robotniczej, walki o sprawiedliwość społeczną, 2. niepodległościowej, walki i pracy na rzecz Polski, 3. ludowej, walki o ziemię
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RIKTPYWLZ5m2z
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie. Jaka organizacja miała wpływ na wychowanie bohaterów? Możliwe odpowiedzi: 1. drużyna harcerska, 2. stowarzyszenie charytatywne, 3. klub sportowy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
bg‑gold

Wstrząsem dla naszych bohaterów i ich rodzin był wybuch II wojny światowej. Zagładzie uległ dorobek polskiego państwa, a nadzieje wychowywanego w wolnym kraju pokolenia młodzieży brutalnie weryfikowała sytuacja na zajętych przez okupantów ziemiach polskich.

Ważne!

Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyglądała sytuacja Polaków w czasie wojny, zapoznaj się ze slajdami prezentacji, przesuwając kursorem kolejne plansze:

RFOwGjHbZEWBP
1
R1qoHIagYkNq6
Pod niemiecką i sowiecką okupacją.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Pod niemiecką i sowiecką okupacją

R1WbyZ9DKGQUq
1
R1dTTXZh37PTp
Agresja niemiecka i sowiecka na Polskę we wrześniu 1939 r. - mapa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

1 września 1939 roku wybucha II wojna światowa. Niemcy pragną odzyskać Śląsk, Wielkopolskę i Pomorze utracone po I wojnie światowej, gdy Polska odzyskała niepodległość. Pomimo ogromnego bohaterstwa polskiej armii, m.in. żołnierzy walczących siedem dni bez wsparcia na Westerplatte w Gdańsku, Niemcy wdzierają się w głąb kraju i podchodzą aż pod Warszawę. 17 września 1939 roku Związek Sowiecki również występuje przeciwko Polsce i zajmuje wschodnie jej tereny. Polska armia zostaje rozbita, a najeźdźcy dzielą obszar kraju między siebie i zaprowadzają na zajętym terenie własną administrację.

RYMJe9ZeXuXHR
1
RT9rTguhz0cZN
Film prezentuje okupację Polski
1

Życie Polaków zmienia się gwałtownie.

RKjbrHyBrBObm
1
RlIkZ8y7qUesB
Represje wobec ludności polskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Okupacja wiąże się ze zniszczeniem polskiego dziedzictwa kulturowego oraz masowymi represjami wobec ludności. Niemcy dopuszczają się eksterminacji Polaków: zaczynają się aresztowania, przetrzymywania w więzieniach takich jak Pawiak, rozstrzeliwania w zbiorowych egzekucjach, np. w Palmirach.

Rt0bsoO9TzYGC
1
R5b5VuwIhzR8y
Represje wobec ludności polskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Niemcy zaczynają budować na terytorium Polski obozy koncentracyjne, gdzie przewożą ludzi celem ich eliminacji. Najbardziej znanym miejscem kaźni staje się Auschwitz [czyt.: auszwic]. Więźniowie trafiają tam z łapanek, choć część zatrzymanych przewożona jest w głąb Niemiec do pracy przymusowej.

R2uqQ4DAmSGrX
1
RdgHv7ETicp8j
Represje wobec ludności polskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Niemcy dopuszczają się też pacyfikacji opornych wobec ich polityki wsi, a na niektórych obszarach jak Wielkopolska czy Zamojszczyzna stosują wysiedlenia.

RxbnWlNFnqN1L
1
R10qWi74UamLC
Represje wobec ludności polskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Deportacje stają się również głównym narzędziem antypolskiej polityki na terenach zajętych przez ZSRS. Wywożonych Polaków kieruje się do specjalnych obozów pracy na Syberię lub do Kazachstanu. Zamkniętych w więzieniach poddaje się brutalnym represjom i rozstrzeliwuje.

R1dLFa2xwzSDZ
1
Rr8ybEdlbZamV
A więc wojna!
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W maju 1939 roku nasi bohaterowie zdali maturę i przygotowywali się do rozpoczęcia studiów. Tymczasem 1 września usłyszeli w radio: „A więc wojna! Z dniem dzisiejszym wszelkie sprawy i zagadnienia schodzą na plan dalszy. Całe nasze życie, publiczne i prywatne przestawiamy na specjalne tory, weszliśmy w okres wojny. Cały wysiłek narodu musi iść w jednym kierunku. Wszyscy jesteśmy żołnierzami. Musimy myśleć tylko o jednym - walka aż do zwycięstwa!”

ReXjLnL4bWYxK
1
R1AoK8J0gjpjq
Armia Krajowa (AK).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W związku z tym apelem Polacy na okupowanych terenach rozwinęli silny ruch oporu przeciw najeźdźcom. Stworzyli struktury podziemnego państwa powiązanego z działającym w Londynie rządem emigracyjnym. W ramach tego konspiracyjnego organizmu funkcjonowała Armia Krajowa (AK). Była ona częścią polskiej armii, która na zachodzie Europy walczyła u boku aliantów z Niemcami. Jej głównym zadaniem było przygotowanie i przeprowadzenie powstania ogólnonarodowego, które doprowadziłoby w czasie dogodnym do wyzwolenia ziem polskich spod okupacji. Armia Krajowa liczyła blisko 400 tys. osób, a w jej obrębie formacją szczególną, złożoną z harcerzy, były Szare Szeregi.

RwV8o9QlpN84Z
1
RgB7RtPmWgFtt
Zawiszacy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Dzieliły się one na trzy grupy młodzieży z uwagi na kategorie wiekowe: najmłodsi w przedziale wieku 12‑14 lat określali się jako „Zawiszacy”. W programie ideowym organizacji „Dziś, jutro, pojutrze” mieli za zadanie przede wszystkim uczyć się na tajnych kompletach, szkolić w ratownictwie medycznym oraz w łączności. W trakcie ogólnopolskiego powstania mieli przenosić meldunki. Podczas powstania warszawskiego, które wybuchło w stolicy w sierpniu 1944 roku celem wyzwolenia miasta, „Zawiszacy” zorganizowali Harcerską Pocztę Polową i roznosili listy.

RXvYQaboE7MiH
1
R1WqbabxSRLAp
Bojowe Szkoły.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Kolejną grupą wiekową w przedziale 15‑17 lat były Bojowe Szkoły. Gromadziły harcerzy, którzy przechodzili już przeszkolenie wojskowe celem pomocy w przyszłej walce zbrojnej. Grupa ta miała otrzymać w trakcie powstania przydział do oddziałów łączności bądź rozpoznania. Tymczasem była wykorzystywana w akcjach propagandowych tzw. małego sabotażu. Polegały one na pisaniu na murach haseł zagrzewających do walki, rozlepianiu afiszy i nalepek, rozdawaniu ulotek, kolportażu fikcyjnych dodatków nadzwyczajnych do gazet, podłączeniu się do niemieckich megafonów, zrywaniu niemieckich flag, usuwaniu z wystaw i gablot niemieckich fotografii, gazowaniu kin, itp. Ponadto Bojowe Szkoły w ramach akcji wywiadowczych obserwowały ruchy niemieckich wojsk.

RuAVaZzuT01uk
1
Rz5WzIzXZ6kDi
Grupy Szturmowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Najstarsi harcerze, którzy ukończyli 18 lat, byli zebrani w Grupach Szturmowych. Ich celem było bezpośrednie przygotowanie wojskowe do walki zbrojnej, stąd szkolenie w podchorążówkach oraz na kursach saperskich, motorowych i spadochronowych. Grupy Szturmowe brały udział w akcjach dywersyjnych: wysadzały mosty, odbijały więźniów, likwidowały Niemców odpowiedzialnych za mordowanie Polaków oraz walczyły w oddziałach partyzanckich. W trakcie powstania warszawskiego zorganizowane przez Szare Szeregi bataliony „Zośka” i „Parasol” brały udział w walkach na terenie Woli, Śródmieścia i Czerniakowa.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Ćwiczenie 3

Podaj nazwy państw, które najechały Polskę we wrześniu 1939 roku.

RojJXJ2qCgXjR
(Uzupełnij).
RDC35QBWzgUar
Ćwiczenie 4
Połącz w pary zadania programu Szarych Szeregów: "Dziś, jutro, pojutrze". Zawiszacy Możliwe odpowiedzi: 1. obserwacja niemieckich wojsk, 2. przenoszenie meldunków, 3. szkolenie saperskie Bojowe Szkoły Możliwe odpowiedzi: 1. obserwacja niemieckich wojsk, 2. przenoszenie meldunków, 3. szkolenie saperskie Grupy Szturmowe Możliwe odpowiedzi: 1. obserwacja niemieckich wojsk, 2. przenoszenie meldunków, 3. szkolenie saperskie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R110e6CKZPdGL
Ćwiczenie 5
Pogrupuj akcje podziemia na sabotażowe i dywersyjne. Mały sabotaż Możliwe odpowiedzi: 1. pisanie na murach napisu „Pawiak pomścimy!”, 2. zerwanie niemieckiej flagi z gmachu Zachęty, 3. nadawanie polskiego hymnu przez niemieckie megafony, 4. odbicie więźniów Pawiaka pod Arsenałem w Warszawie, 5. wysadzenie torów kolejowych w węźle warszawskim, 6. likwidacja Franza Kutschery, odpowiedzialnego za masowe mordy Polaków w Warszawie Dywersja Możliwe odpowiedzi: 1. pisanie na murach napisu „Pawiak pomścimy!”, 2. zerwanie niemieckiej flagi z gmachu Zachęty, 3. nadawanie polskiego hymnu przez niemieckie megafony, 4. odbicie więźniów Pawiaka pod Arsenałem w Warszawie, 5. wysadzenie torów kolejowych w węźle warszawskim, 6. likwidacja Franza Kutschery, odpowiedzialnego za masowe mordy Polaków w Warszawie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Bohaterowie w walce z okupantem

bg‑gold

Nasi bohaterowie musieli zweryfikować swoje plany życiowe i podjąć decyzje, jak przetrwać okres wojny. Ich tożsamość stanowić zaczęły pseudonimy, a nie nazwiska. Zmianie uległo nie tylko życie codzienne, ale i zainteresowania, które coraz częściej obejmowały działalność w ruchu oporu.

Ważne!

Jeśli chcesz wiedzieć, co działo się z naszymi bohaterami w czasie wojny, zapoznaj się z poniższą informacją:

RTPEaE0pGxc3a
„Rudy”, „Alek” i „Zośka” - sylwetki bohaterów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1N08zitJghU8
Ćwiczenie 6
Zdjęcie przedstawia napis na murze: „Jam tu ludu Warszawy – Jan Kiliński”. Wskaż autora zapisu: 1. Tadeusz Zawadzki "Zośka", 2. Maciej Aleksy Dawidowski "Alek", 3. Jan Bytnar "Rudy". Poprawna odpowiedź: 2.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1chRhcxLWpD1
Ćwiczenie 7
Zdjęcie z czasów okupacji, pokazujące tylną stronę Pomnika Lotnika w Warszawie, na którego obelisku jest narysowana kotwica Polski Walczącej. Grupy przechodniów przechodzą przez skwer, po prawej stronie zdjęcia widoczna kamienica mieszkalna. Wskaż autora symbolu: 1. Tadeusz Zawadzki "Zośka", 2. Maciej Aleksy Dawidowski "Alek", 3. Jan Bytnar "Rudy". Prawidłowa odpowiedź: 3
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego nasi bohaterowie już w czasie wojny stali się sławni i podziwiani, zapoznaj się z poniższą informacją:

R1HgxOTwCAFyk
Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Raf7Zig5HrdTG
Ćwiczenie 8
Ustal, co oznacza tytuł książki Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. Możliwe odpowiedzi: 1. zwraca uwagę na tradycję niepodległościową, w której wychowali się bohaterowie, 2. odnosi się do ciężkiego życia bohaterów i ich rodzin w czasie okupacji, 3. pokazuje, czym są dla bohaterów ich czyny: bezinteresowną służbą dla Polski, aby bronić jej istnienia i wolności, 4. wskazuje na strukturę organizacyjną Szarych Szeregów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Akcja pod Arsenałem

bg‑gold

Tragedią dla naszych bohaterów było aresztowanie przez Gestapo Jana Bytnara „Rudego”. Zmobilizowano znaczne siły podziemnej organizacji harcerskiej, aby go odbić z rąk Niemców.

Ważne!

Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyglądała akcja polskiego ruchu oporu, zapoznaj się ze slajdami prezentacji, przesuwając kursorem kolejne plansze:

R1YEPkCd6AF7M
R15lpXslsRdIT
Przebieg akcji pod Arsenałem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Przebieg akcji pod Arsenałem.

RERsY1JgqI6LE
Rfb9mMugVDxLD
Al. Szucha, siedziba Gestapo w okupowanej przez Niemców Warszawie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W piątek 26 marca 1943 r. o godzinie 17.00 pracujący w gmachu gestapo przy al. Szucha informator Zygmunt Kaczyński o pseudonimie „Wesoły” słowami: „Wysyłam towar, bezwzględnie musi być odebrany!” powiadomił telefonicznie dowódcę akcji Stanisława Broniewskiego „Orszę”, że więźniarka z 21 osobami, w tym ze zmaltretowanym podczas przesłuchań Janem Bytnarem „Rudym”, wyruszyła w drogę na Pawiak.

R28q8wOfxaEpS
RAQDDvSOo1bqx
ul. Bielańska w Warszawie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Podążający ul. Bielańską samochód dostrzegli członkowie sekcji „Sygnalizacja” i poprzez głębokie ukłony kapeluszami powiadomili stojącego u wylotu ulicy „Orszę”, że można rozpoczynać akcję.

R16KgiirAKnyC
R11yMXDYMpeHG
ul. Bielańska i ul. Nalewki w Warszawie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W tym czasie na chodniku przy ruinach Pasażu Simonsa naprzeciw Arsenału gromadzili się członkowie poszczególnych sekcji linii ataku. Mieli uderzyć na ciężarówkę w momencie, kiedy ta miała wykonywać skręt z ul. Bielańskiej w ul. Nalewki. Nie stało się tak, gdyż gwizdek „Orszy”, inicjujący o godzinie 17.30 akcję, zainteresował wychodzącego z domu naprzeciwko granatowego policjanta. Ruszył on w stronę zgromadzonych przy ul. Długiej mężczyzn i gdy zobaczył, że Tadeusz Zawadzki „Zośka” ma w ręku broń, sam zaczął szukać pistoletu. „Zośka” był zmuszony oddać do niego strzał, czym ciężko ranił mężczyznę.

R1ZPZiBUYfFoY
R13syIFHWvSH0
ul. Nalewki - widok współczesny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zaalarmowany strzałami kierowca więźniarki zamiast spodziewanego manewru skrętu w prawo pojechał prosto ul. Długą w stronę ul. Przejazd. Wtedy samochód został obrzucony butelkami z benzyną. Pierwsza z nich rzucona przez dowódcę sekcji „Butelki” Jana Rodowicza „Anodę” upadła na jezdnię, druga zsunęła się pod pojazd, dopiero trzecia miotana ręką Tadeusza Chojko „Bolca” rozbiła szybę furgonetki i doprowadziła do pożaru wewnątrz szoferki. Ciężko ranny kierowca i dwaj gestapowcy zaczęli płonąć, gdy pojazd siłą bezwładu zaczął toczyć się w stronę Arsenału.

RtdCnIFQZYpmi
R18k901ewJeAW
ul. Nalewki - widok współczesny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Nadbiegający od strony ul. Nalewki gestapowiec został zastrzelony przez dowódcę sekcji „Granaty” Aleksego Dawidowskiego „Alka”. Siedzący w tyle płonącego wozu Niemcy zaczęli ostrzeliwać przebiegających przez jezdnię członków sekcji „Sten I” i „Sten II”, którzy mieli odpowiadać za likwidację gestapowców z ochrony więźniarki. Ranny granatowy policjant oddał strzał w stronę Tadeusza Krzyżewicza „Buzdygana” ciężko go raniąc w brzuch.

R1I5pQ4DjfKXH
R1Mdmdu7dpUcs
Arsenał.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

„Zośka” wraz z kolegami ukryli się za filarami Arsenału i stamtąd prowadzili ogień w stronę więźniarki. Ponieważ akcja niebezpiecznie się przedłużała, „Zośka” poderwał kolegów do ataku bezpośredniego na samochód. Wtedy dowódcy sekcji „Sten II” Jerzemu Gawinowi o pseudonimie „Słoń” zaciął się pistolet maszynowy. Gdyby nie refleks „Zośki”, który wyrwał stena z rąk kolegi i zarepetował, sytuacja mogłaby stać się dramatyczna.

R12xW881MJO8n
Rhatn9MzjgY3k
Akcja pod Arsenałem - kadr z filmu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Napięcie, jakie wywołało to zdarzenie, doprowadziło do próby ucieczki z wozu jednego z gestapowców, co w ostateczności przypieczętowało jego śmierć z rąk nadbiegającego do tylnej części samochodu członka sekcji „Sten I” Eugeniusza Koechera „Kołczana”. Po odblokowaniu klapy ciężarówki uwolnieni więźniowie zaczęli uciekać ul. Długą w stronę Starego Miasta bądź kierowali się do Arsenału, by przejść w pobliżu ruin na ul. Leszno.

RePOBe0NSxc3R
R8BiBF0CY3jkf
ul. Ursynowska w Warszawie - widok współczesny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Niemogącego się poruszać o własnych siłach „Rudego” przeniesiono na rękach do samochodu ewakuacyjnego, którym kierował Jerzy Zborowski „Jeremi”. Wciągnięto tam również rannego „Buzdygana” i razem z „Zośką” odstawiono wszystkich do przygotowanego wcześniej punktu sanitarnego.

RZABueqGwMSwj
Rg0FChvgxqrPu
ul. Długa w Warszawie - kierunek odwrotu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wtedy „Orsza” gwizdkiem o 17.45 zakończył akcję i nakazał odwrót ul. Długą.

RcbQxIyKrd9ag
R19IYn3726PST
Postrzelenie "Alka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wycofujących się w kierunku Placu Krasińskich uczestników akcji ostrzelali Niemcy z bramy pobliskiego urzędu pracy. Serię w brzuch otrzymał „Alek”, który zdołał jeszcze przed upadkiem rzucić granat w stronę Niemców. Idący za nim koledzy z grupy „Ubezpieczenie” przejęli siłą nadjeżdżający samochód i wciągnęli do niego rannego „Alka”. Ostrzeliwując się w drodze, zawieźli go do mieszkania jego przyjaciela na Żoliborz.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Rt2iUjkzjPFc5
Ćwiczenie 9
Uporządkuj zdarzenia akcji pod Arsenałem w układzie chronologicznym od góry do dołu, począwszy od najstarszego. Elementy do uszeregowania: 1. dotarcie ostatnich uczestników akcji pod dom „Alka”, 2. nieoczekiwane pojawienie się niemieckiego żandarma, 3. sygnał łącznika o nadjeżdżającej karetce, 4. zjechanie auta z zaplanowanej trasy, 5. ucieczka z miejsca akcji, 6. wymiana ognia, 7. uwolnienie „Rudego” i innych więźniów, 8. znak dowódcy do rozpoczęcia akcji, 9. przeniesienie „Rudego” do oczekującego auta, 10. zajęcie ustalonych pozycji przez uczestników akcji
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgW3l3U3uDGQI
Ćwiczenie 10
Ustal, o kim mowa i uzupełnij tabelę podanymi poniżej pseudonimami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Podsumowanie

bg‑gold

1 września 1939 roku Niemcy rozpoczęły II wojnę światową. 17 września 1939 roku także Związek Sowiecki wystąpił przeciwko Polsce. Okupacja niemiecka i sowiecka doprowadziły do wyniszczenia polskiej ludności. Opór wobec najeźdźców prowadziła Armia Krajowa i znajdujące się w jej strukturach Szare Szeregi. W akcjach sabotażowych brali udział harcerze min.: Tadeusz Zawadzki „Zośka”, Maciej Aleksy Dawidowski „Alek” oraz Jan Bytnar „Rudy”. Aresztowanie „Rudego” doprowadziło 26 marca 1943 roku do akcji odwetowej pod Arsenałem w Warszawie. Śmierć bohaterskich harcerzy kształtowała postawy młodzieży walczącej w 1944 roku w powstaniu warszawskim.

Polecenie 1

Wypełnij pocztówkę dla Bohatera osobistymi podziękowaniami. Napisz, za co najbardziej jesteś wdzięczny pokoleniu „Zośki”, „Rudego” i „Alka”. Wydrukuj i wręcz swoją pocztówkę weteranom wojennym podczas patriotycznej uroczystości. Możesz wzorować się na poniższej kartce.

RDUjZyJxjnpD6
Pocztówka ku pamięci żołnierzy Armii Krajowej
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Bd8v9zNunAX
(Uzupełnij).

Słownik

Auschwitz [czyt. auszwic]
Auschwitz [czyt. auszwic]

zbudowany pod Oświęcimiem w 1940 roku największy na terytorium okupowanej przez Niemców Polski kompleks obozu koncentracyjnegoobóz koncentracyjnyobozu koncentracyjnegoobozu zagładyobóz zagładyobozu zagłady, w którym zginęło około 1 mln 300 tys. ludzi

Arsenał
Arsenał

zlokalizowany przy ul. Długiej w Warszawie pochodzący z XVII wieku budynek dawnej zbrojowni, który był przed wojną wykorzystany na archiwum miejskie

deportacja
deportacja

przymusowe przesiedlenie grupy osób z powodów politycznych

dywersja
dywersja

akcje zbrojne na zapleczu poza obszarem działań wojennych wiążące przeciwnika i osłabiające jego możliwości walki na froncie

eksterminacja
eksterminacja

inaczej ludobójstwo; celowe wyniszczenie narodu lub części, poprzez fizyczną eliminację jego członków, np. przez masowe rozstrzeliwania, gazowanie czy głodzenie

Gestapo
Gestapo

tajna policja państwowa w Niemczech zwalczająca w krajach okupowanych ruch oporu

granatowa policja
granatowa policja

potoczne określenie od koloru noszonych mundurów polskiej policji działającej w okresie okupacji i podporządkowanej władzom niemieckim

łapanka
łapanka

akcja zatrzymywania większej liczby osób na ulicach miast w celu ich uwięzienia, umieszczenia w obozach lub skierowania na roboty przymusowe

mały sabotaż
mały sabotaż

sabotowanie zarządzeń niemieckich poprzez powolną pracę, niedbałe wykonywanie poleceń oraz ignorowanie konieczności używania na co dzień języka niemieckiego; również przeprowadzanie akcji propagandowych mających na celu przekonanie ludności o istnieniu i działaniu ruchu oporu oraz o możliwości zwycięstwa mimo represji; zespół działań realizowanych przez Szare Szeregi, ludność cywilną i oddziały polskiego podziemia w czasie okupacji

obóz koncentracyjny
obóz koncentracyjny

obóz przetrzymywania więźniów, głównie celem ich eksterminacjieksterminacjaeksterminacji m.in. przez ciężką pracę, głodzenie czy rozstrzeliwanie; obozy koncentracyjne w czasie wojny były, poprzez budowę komór gazowych lub tworzenie podobozów, przekształcane w miejsca masowej zagłady; do obozów koncentracyjnych na terenie okupowanychokupacjaokupowanych przez Niemców ziem polskich należy zaliczyć kompleks obozowy AuschwitzAuschwitz [czyt. auszwic]Auschwitz, Stutthof (włączony w 1944 r. do projektu „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”) czy Majdanek ( włączony w 1942 r. do projektu „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”)

obóz zagłady
obóz zagłady

obóz pełniący funkcję miejsca masowej likwidacji więźniów, natychmiast po ich przetransportowaniu; od obozów koncentracyjnych odróżniał obóz zagłady niemal przemysłowy charakter likwidacji więźniów; w przypadku okupowanychokupacjaokupowanych przez Niemców ziem polskich w czasie II wojny światowej obozami zagłady były: Bełżec, Chełmno nad Nerem, Majdanek, Sobibór i Treblinka. Podobozem w kompleksie obozów AuschwitzAuschwitz [czyt. auszwic]Auschwitz, pełniącym funkcję obozu zagłady, był podobóz Auschwitz II - Birkenau

okupacja
okupacja

czasowe zajęcie terytorium danego państwa przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę i tymczasowe wprowadzenie tam władzy wojskowej bądź cywilnej

pacyfikacja
pacyfikacja

ekspedycja karna za sprzeciw wobec polityki okupanta na określonym terytorium, której celem jest masakra ludności cywilnej

Palmiry
Palmiry

zlokalizowane pod Warszawą w Puszczy Kampinoskiej miejsce masowych rozstrzeliwań, głównie więźniów Pawiaka

Pawiak
Pawiak

więzienie w Warszawie, gdzie osadzano Polaków podejrzanych o wykroczenia przeciw Niemcom, np. udział w tajnych organizacjach niepodległościowych

sabotaż
sabotaż

tutaj: dezorganizowanie działań okupanta poprzez umyślne niewykonywanie zadań lub celowe uszkadzanie obiektów o znaczeniu militarnym lub gospodarczym

Westerplatte
Westerplatte

polska placówka wojskowa w Gdańsku, która jako pierwsza odpowiedziała na atak niemiecki i broniła swoich pozycji przez siedem kolejnych dni (1.09. - 7.09.1939 r.)

R60LS4ZQg6apF
(Uzupełnij).