R1HTekGXvjZ1t
Zdjęcie przedstawia widok na jezioro. W centralnej części zdjęcia widoczna jest woda, która odbija światło dzienne i jest biała. Z obydwu stron wody widoczne są wysokie, spadziste, skaliste góry. Na szczycie góry z lewej strony widoczny jest śnieg. Wysoko nad wodą, w lewej dolnej części zdjęcia widoczny jest fragment skały, który jest wysunięty i ma kształt kładki. Na końcu skały stoi kobieta w różowej bluzce i czarnych spodniach. Jej poza wskazuje, że uprawia jogę – stoi w pozycji drzewa. Zdjęcie robione jest w świetle dziennym.

Świecie Zofii – cudowna podróż w głąb samej siebie

Medytacja
Źródło: pexels, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Podróżować można nie tylko w sensie dosłownym, ale także w  znaczeniu przenośnym. Poznawanie samego siebie to także swego rodzaju wędrówka... „Cudowna podróż” w poszukiwaniu siebie może się spełnić dzięki filozofiifilozofiafilozofii. Pytania stawiane przez tę dziedzinę nauki, np. o sens istnienia, cel życia, poznanie i rozumienie, tożsamość osobistą i o to, co jest dla nas najważniejsze w życiu, prowokują do przemyśleń i dyskusji. Odpowiedzi na te pytania nie są proste i jednoznaczne. Potrzebny jest zatem mentor, doświadczony nauczyciel, wychowawca, mistrz, z którym można porozmawiać i wymienić poglądy. Z kimś takim rozmowy prowadzi 14‑letnia Zofia Amundsen - bohaterka powieści Świat Zofii.

1
Polecenie 1

Wypisz wartości, które są dla ciebie ważne. Uszereguj je od najważniejszych do najmniej ważnych.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Świat Zofii Josteina Gaardera

O dziele

Świat Zofii (tytuł oryginału Sofies verden) Josteina Gaarderaj00000005TB3v28_000tp001Josteina Gaardera to powieść o charakterze filozoficznym, wydana w Norwegii w 1991 roku (wydanie polskie: 1995). Czternastoletnia bohaterka Zofia Amundsen pewnego dnia zaczyna dostawać listy, w których spisane są miniwykłady z historii filozofii. Czyta je z wielkim zainteresowaniem. Po jakimś czasie dziewczynka poznaje osobiście autora listów – nauczyciela Alberta Knoxaj00000005TB3v28_000tp002Knoxa, który zabiera ją w „cudowną podróż w głąb historii filozofii”. Knox przybliża uczennicy teorię poszczególnych myślicieli – uczonych (np. Platona, Sokratesa, Heideggeraj00000005TB3v28_000tp003Heideggera), uświadamia prostotę i piękno ich nauk, omawia realia i ducha epok, w których żyli, ale nade wszystko pomaga Zofii w poszukiwaniu samej siebie.

Jostein Gaarder
R1T4lIMwItTyF
Jostein Gaarder
Źródło: GAD, 2009, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jostein Gaarder

(ur. 8 sierpnia 1952) – norweski pisarz, autor książek dla dorosłych i popularnych powieści dla młodzieży, twórca publikacji o charakterze filozoficznym i literatury pięknej. Napisana przez Gaardera powieść Świat Zofii stała się światowym bestsellerem, została przetłumaczona na 53 języki i sprzedana w 26 mln egzemplarzy. Rodzice Josteina związani byli z edukacją i literaturą. Ojciec pracował przez kilka lat jako nauczyciel w liceum, a następnie wykładał filozofię na uniwersytecie, natomiast matka – Inger Margrethe Gaarder – pisała książki dla dzieci. Najbardziej znane powieści pisarza to, oprócz Świata Zofii, m.in. Przepowiednia Dżokera (1990), Magiczna biblioteka Bibbi Bokken (1993), Córka dyrektora cyrku (2001), Dziewczyna z pomarańczami (2004), Szach‑mat (2006), Żółty krasnal (2006).

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment książki Josteina Gaardera pt. Świat Zofii i wykonaj ćwiczenia.

Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofiiJostein Gaarder
Jostein Gaarder Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii

Zosia Amundsen wracała ze szkoły do domu. Pierwszy odcinek drogi przeszła razem z Jorunn. Rozmawiały o elektronicznych robotach. Jorunn twierdziła, że mózg człowieka jest jak skomplikowany komputer, ale Zofia nie była pewna, czy się z nią zgadza. Człowiek musi być chyba czymś więcej niż tylko maszyną? […]

Zofia Amundsen nie zawsze była zadowolona ze swojego wyglądu. Często słyszała, że ma piękne migdałowe oczy, ale z pewnością powtarzano jej to tylko dlatego, że miała za mały nos i za duże usta. W dodatku uszy tkwiły zbyt blisko oczu. A już najgorsze ze wszystkiego były proste, gładkie włosy, za nic niedające się ułożyć w żadną fryzurę. Czasami ojciec gładził ją po głowie i mówił: „Moje ty dziewczę o włosach jak len”, nawiązując do utworu muzycznego Claude’a Debussy’egoj00000005TB3v28_000tp004Claude’a Debussy’ego. Mógł sobie tak mówić, nie był skazany na to, by przez całe życie zwisały mu z głowy proste czarne strąki. Na włosy Zofii nie działały ani pianki, ani żele.

Czasami własny wygląd zdawał jej się do tego stopnia dziwny, że zastanawiała się, czy przypadkiem nie jest kaleką. W każdym razie matka wspominała o trudnym porodzie. Ale czy to naprawdę sam poród decydował o wyglądzie człowieka?

Czy to nie dziwne, że nie wiedziała, kim jest? I czy nie bezsensowne, że sama nie może decydować o swoim wyglądzie? Został jej podany na tacy. Owszem, mogła sobie wybierać przyjaciół, ale samej siebie nie wybrała. Nie wybrała nawet tego, że jest człowiekiem. […]

Droga Zosiu!

Ludzie mają różne hobby. Są tacy, co zbierają stare monety albo znaczki, niektórzy lubią robótki ręczne, inni poświęcają wolny czas na uprawianie jakiejś dyscypliny sportu.

Wiele osób lubi także czytać, jednakże dobór ich lektur bardzo się różni. Jedni czytają gazety albo komiksy, inni wolą powieści, a jeszcze inni książki z różnych dziedzin nauki, na przykład astronomii, życia zwierząt czy wynalazków technicznych.

Jeśli interesują mnie konie albo kamienie szlachetne, nie mogę żądać, aby wszyscy inni również się tym interesowali. Jeżeli z napięciem śledzę relacje sportowe w telewizji, muszę też tolerować zdanie tych, którzy uważają, że sport jest nudny.

Czy mimo wszystko jednak jest coś, co powinno interesować każdego bez wyjątku? Czy istnieje coś, co dotyczy wszystkich ludzi, bez względu na to, kim są i w jakim miejscu na świecie mieszkają? Tak, droga Zosiu. Istnieją pytania, które powinny zajmować wszystkich ludzi. Takich właśnie pytań dotyczyć będzie ten kurs.

Co jest najważniejsze w życiu? Jeśli zapytamy kogoś, kto głoduje, odpowiedź będzie brzmiała: jedzenie. Gdy takie samo pytanie zadamy komuś, kto marznie, odpowie: ciepło. A kiedy spytamy człowieka, który czuje się samotny, stwierdzi z pewnością, że najważniejsza jest więź z innymi ludźmi.

A gdy wszystkie takie potrzeby zostaną zaspokojone, czy nadal jest coś niezbędnego wszystkim ludziom? Filozofowie uważają, że tak. Sądzą, że nie samym chlebem człowiek żyje. Naturalnie wszyscy ludzie potrzebują pożywienia. Wszyscy również potrzebują miłości i troski. Jest jednak coś jeszcze, coś niezbędnego każdemu człowiekowi. Mamy potrzebę znalezienia odpowiedzi na pytanie, kim jesteśmy i dlaczego żyjemy.

Zainteresowanie sensem i przyczyną istnienia nie jest równie „przypadkowe”, jak zainteresowanie zbieraniem znaczków. Ten, kto szuka odpowiedzi na pytania dotyczące istoty życia, zajmuje się tym, nad czym ludzie zastanawiali się, odkąd żyjemy na Ziemi. W jaki sposób powstała przestrzeń kosmiczna, kula ziemska i życie na niej – to pytania poważniejsze i istotniejsze niż kto zdobył złoty medal na zeszłorocznej olimpiadzie.

Najlepszym sposobem zbliżenia się do filozofii jest postawienie sobie kilku filozoficznych pytań.

Jak powstał świat? Czy za tym, co się dzieje, kryje się czyjaś wola, jakiś sens? Czy istnieje życie po śmierci? W jaki w ogóle sposób znaleźć odpowiedź na podobne pytania? I przede wszystkim: jak powinniśmy żyć?

Pytania takie jak te zadawali sobie ludzi od niepamiętnych czasów. Nie znamy kultury, która nie dociekałaby, kim są ludzie czy skąd się wziął świat.

W zasadzie pytań filozoficznych nie jest tak wiele. Najważniejsze już sobie zadaliśmy. Na każde z nich w przeszłości udzielono wielu różnych odpowiedzi.

Łatwiej jest zadawać filozoficzne pytania, niż na nie odpowiadać.

Dzisiaj także każdy człowiek musi znaleźć swoją własną odpowiedź na te pytania. Nie da się niestety zajrzeć do encyklopedii, by dowiedzieć się, czy istnieje Bóg lub czy jest jakieś życie po śmierci. Encyklopedia nie udzieli nam także odpowiedzi na pytanie, jak powinniśmy żyć. Jednakże studiowanie tego, co wymyślili inni ludzie, może okazać się pomocne w formowaniu naszego własnego poglądu na życie.

Pogoń filozofów za prawdą można chyba porównać do opowieści detektywistycznej. Niektórzy uważają, że mordercą jest Jokobsen, inni podejrzewają Nielsena albo Jepsena. Gdy mamy do czynienia z prawdziwą zagadką kryminalną, zdarzyć się może, że policji nagle uda się ją rozwiązać. Możliwe jest także, że nigdy nie zdoła się jej rozwikłać. Ale przecież tajemnica mimo to ma jakieś rozwiązanie.

Choćby na jakieś pytanie trudno było odpowiedzieć, należy jednak przyjąć, że istnieje na nie tylko jedna jedyna odpowiedź. Albo jest jakiś rodzaj egzystencji po śmierci, albo go nie ma. Wiele dawnych zagadek z czasem rozwiązała nauka. Kiedyś wielką tajemnicą był wygląd drugiej strony Księżyca. Do odpowiedzi na to pytanie nie dało się dojść przez dyskusję, pozostawało więc pole do popisu dla fantazji. Dziś jednak wiemy dobrze, jak Księżyc wygląda z drugiej strony. Nikt już nie wierzy, że mieszka tam jakiś człowieczek lub że Księżyc to wielki ser.

Jeden z dawnych filozofów greckich, który żył ponad dwa tysiące lat temu, uważał, że filozofia narodziła się z ludzkiego zdziwienia. Człowieka tak dziwiło istnienie, że pytania filozoficzne same mu się nasunęły.

To trochę tak jak wtedy, gdy obserwujemy czarodziejską sztuczkę: nie możemy pojąć, jak mogło dojść do tego, co widzimy. Pytamy więc właśnie o to: w jaki sposób czarodziej zdołał przemienić kilka jedwabnych białych chustek w żywego królika?

Wielu ludzi ma poczucie, że świat jest równie niepojęty jak sztuka czarodzieja, nagle wyciągającego królika z pustego przed chwilą cylindra.

Jeśli chodzi o królika, rozumiemy, że czarodziej musiał nas oszukać, i pragniemy odkryć, w jaki sposób tego dokonał. Ze światem sprawa przedstawia się nieco inaczej. Wiemy, że świat to nie żadne szachrajstwo i bujda, bo przecież chodzimy po Ziemi, sami jesteśmy częścią świata. Właściwie to my sami jesteśmy białym królikiem wyciągniętym z cylindra. Różnimy się od białego królika tylko tym, że on nie zdaje sobie sprawy, iż bierze udział w sztuce. Z nami jest inaczej. My uważamy, że uczestniczymy w czymś zagadkowym, i chcieliśmy dowiedzieć się, jak właściwie sprawy się mają.

PS Jeśli chodzi o białego królika, to lepiej chyba będzie przyrównać go do całego wszechświata. My, którzy tu mieszkamy, jesteśmy malutkimi stworzonkami, żyjącymi głęboko w futrze królika. Ale filozofowie próbują się wspinać po jednym z cienkich włosków, aby zajrzeć wielkiemu czarodziejowi prosto w oczy.

Czy to dla ciebie nie za nudne, Zosiu? Ciąg dalszy nastąpi.

j00000005TB3v28_00000_BIB_001 Źródło: Jostein Gaarder, Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii, tłum. Iwona Zimnicka, Warszawa 2020, s. 10–277.
Ćwiczenie 1
RLxjKLEoY5Lb8
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Omów krótko rozważania Zosi na temat wyborów człowieka.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Odwołując się do zamieszczonego powyżej fragmentu powieści, rozważ, jaka potrzeba staje się ważna po zaspokojeniu tych najbardziej elementarnych  – pożywienia, więzi z innymi, miłości i troski.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4
R1LqmhHrn0a6t
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij,  w jaki sposób należy szukać odpowiedzi na stawiane sobie pytania filozoficzne.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak narodziła się filozofia.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Odwołując się do przytoczonego tekstu, ustal, do czego autor listu porównuje proces poszukania odpowiedzi na filozoficzne pytania.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8
R1SUhyLzeXsYX
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Przytocz z zakończenia listu zdania, które mają charakter aforyzmów.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Sformułuj ważne dla ciebie pytania, których nie zadali jeszcze filozofowie.

uzupełnij treść
j00000005TB3v28_000tp001
j00000005TB3v28_000tp002
j00000005TB3v28_000tp003
j00000005TB3v28_000tp004
JPOL_E3_E4_Konteksty

Kwestie filozoficzne w poezji Wisławy Szymborskiej

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz „Pytania zadawane sobie” i wykonaj ćwiczenia.

Pytania zadawane sobieWisława Szymborska
Wisława Szymborska Pytania zadawane sobie

Co jest treścią uśmiechu
i podania ręki?
Czy nigdy w powitaniach
nie jesteś daleka,
tak jak bywa daleki
człowiek od człowieka,
gdy wyda sąd niechętny
pierwszego wejrzenia?
Czy każdą dolę ludzką
otwierasz jak książkę,
nie w czcionce,
nie w jej kroju
szukając wzruszenia?
Czy na pewno, czy wszystko
odczytujesz z ludzi?
Wymijające słowo
dałaś w odpowiedzi,
pstry żart w miejsce szczerości –
jak obliczysz straty?
Nieziszczone przyjaźnie,
lodowate światy.
Czy wiesz, że przyjaźń trzeba
współtworzyć jak miłość?
Ktoś w tym surowym trudzie
nie dotrzymał kroku.
A czy w błędach przyjaciół
twej winy nie było?
Ktoś żalił się i radził.
Ile łez obeschło,
zanim przyszłaś na pomoc?
Współodpowiedzialna
za szczęście tysiącleci –
czy nie lekceważysz
pojedynczej minuty
łzy i skurczu twarzy?
Czy nigdy nie wymijasz
cudzego wysiłku?
Stała szklanka na stole
i nikt jej nie spostrzegł,
aż dopiero gdy spadła
nieuważnym potrącona ruchem.

Czy w ludziach wobec ludzi
wszystko jest najprostsze?

j00000005TB3v28_00000_BIB_002 Źródło: Wisława Szymborska, Pytania zadawane sobie, [w:] tejże, Wiersze wybrane, Kraków 2004, s. 17–18.
1
Ćwiczenie 10

Określ, do kogo zwraca się podmiot liryczny w wierszu Szymborskiej. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 11

Określ typ liryki ze względu na temat utworu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 12
R2EExLut2beRU
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 13

Nazwij środek stylistyczny, który dominuje w utworze. Określ jego funkcję.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: „Stała szklanka na stole i nikt jej nie spostrzegł, / aż dopiero gdy spadła / nieuważnym potrącona ruchem”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 15

Określ, jaki jest cel wypowiedzi podmiotu lirycznego.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Rozważ, czy zadania wyznaczone sobie przez podmiot liryczny są trudne czy łatwe do zrealizowania.

uzupełnij treść

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Wisławy Szymborskiej i wykonaj ćwiczenia.

Nic dwa razyWisława Szymborska
Wisława Szymborska Nic dwa razy

Nic dwa razy się nie zdarza
I nie zdarzy. Z tej przyczyny
Zrodziliśmy się bez wprawy
I pomrzemy bez rutyny.

Choćbyśmy uczniami byli
Najtępszymi w szkole świata,
Nie będziemy repetować
Żadnej zimy ani lata.

Żaden dzień się nie powtórzy,
Nie ma dwóch podobnych nocy,
Dwóch tych samych pocałunków,
Dwóch jednakich spojrzeń w oczy.

Wczoraj, kiedy twoje imię
Ktoś wymówił przy mnie głośno,
Tak mi było, jakby róża
Przez otwarte wpadła okno.

Dziś, kiedy jesteśmy razem,
Odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?

Czemu ty się, zła godzino,
Z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś – a więc musisz minąć.
Miniesz – a więc to jest piękne.

Uśmiechnięci, współobjęci,
Spróbujemy szukać zgody,
Choć różnimy się od siebie,
Jak dwie krople czystej wody.

j00000005TB3v28_00000_BIB_003 Źródło: Wisława Szymborska, Nic dwa razy, [w:] tejże, Wiersze wybrane, Kraków 2004, s. 28–29.
Ćwiczenie 16
RmIUaHMffDDAV1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 17

Wskaż odbiorcę wypowiedzi podmiotu lirycznego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 18

Określ temat wiersza.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 19

Ustal, do jakiej filozofii nawiązuje powyższy utwór. Zacytuj odpowiedni fragment.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 20
RzosPpuWJ5soB
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R14MFOJNSDFRS
Ćwiczenie 21
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 22
RhrO3qXiDzMhF
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 23

Zacytuj słowa, które można by uznać za przesłanie wypowiedzi podmiotu lirycznego z  wiersza.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 24
R12sBqVzsDLS2
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 25

Określ funkcję tytułu wiersza.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 26

Wyjaśnij, dlaczego utwór Szymborskiej można zaliczyć do liryki bezśredniej o charakterze filozoficznym.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Sprawdź, czy umiesz!

1
Polecenie 4

Napisz wiersz o charakterze filozoficznym, w którym dominującym środkiem stylistycznym będą pytania retoryczne.

uzupełnij treść
RzmuhP0vIqV3H1
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: poszukiwanie własnej tożsamości, filozofia, pytania zadawane sobie, wartości.

R1NReocMkmib5
Miejsce na notatki ucznia.

Słownik

filozofia
filozofia

wiedza dążąca do poznania istoty, struktury oraz zasad bytu i myślenia, a także najogólniejszych praw rządzących człowiekiem, społeczeństwem i przyrodą; potocznie: dążenie do poznania prawd ogólnych

Źródło: https://zpe.gov.pl/a/w-swiecie-zofii–cudowna-podroz-w-glab-samej-siebie/D17AxS6bn