R1KOorvxxDcUc
Zdjęcie przedstawia Ziemię. W lewej części widoczny jest fragment planety, a na niej lądy koloru zielonego i piaskowego, fragmenty pokryte przez lodowce oraz niebieskie oceany. Widok Ziemi częściowo przesłaniają chmury. Zza Ziemi promieniuje blask Słońca. Tło jest czarne. Na nim widać maleńkie jasne punkty.

Na planecie mojej, na Ziemi, płynę pośród gwiezdnej przestrzeni...

Ziemia
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Jak powstał świat? Co było na początku? Z czego zbudowany jest kosmos? Te oraz wiele innych pytań dotyczących pochodzenia świata od zarania dziejów zadawali sobie ludzie. Obserwując niebo, poszukiwali odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Próby wyjaśnienia budowy i historii kosmosu doprowadziły do powstania jednej z najstarszych nauk - kosmologiikosmologiakosmologii.

Pierwotnie sądzono, że Ziemia jest płaska niczym tarcza. Starożytni uczeni ustalili jednak już 2500 lat temu, że nasza planeta jest kulą. Założyli jednak, że stanowi ona centrum kosmosu, wokół którego krążą wszystkie ciała niebieskie. Dopiero w XVI wieku polski astronom Mikołaj KopernikMikołaj KopernikMikołaj Kopernik dowiódł, że to Ziemia krąży wokół Słońca.

Zapoznaj się z animacją pt. Ziemia we Wszechświecie, a następnie wykonaj polecenia.

RDuCZQLy3JIMg
Animacja z audiodeskrypcją na temat Ziemi oraz planet Układu Słonecznego.
Polecenie 1

Wyjaśnij, jak można rozumieć cytat z wiersza Czesława Miłosza przytoczony na końcu animacji.

R1cVIT6ihSSFB
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Ustal, od jakich słów został utworzony termin kosmonauta oraz wymień pięć cech, którymi powinien charakteryzować się zdobywca kosmosu.

Ru7N4nutT9VsE
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Odszukaj w dostępnych źródłach nazwisko polskiego kosmonauty. Sporządź notatkę na temat lotu, w którym uczestniczył.

RfcHDFT89FX0I
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1

Na podstawie animacji sporządź graficzną notatkę na temat Ziemi. Uzupełnij pola tekstowe, a następnie przeciągnij je w dowolne miejsca na ilustracji.

RIg7gb7ipHa4E
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Grafika: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Na podstawie animacji sporządź notatkę na temat Ziemi.

R9sn6nbocUTpI
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ważne!

Nazwy ciał niebieskich (planet, gwiazd, księżyców itp.) zapisujemy wielkimi literami, np. Księżyc to naturalny satelita Ziemi, ruch Ziemi wokół Słońca. Natomiast rzeczowniki pospolite: ziemia, słońce, księżyc zapisujemy małymi literami, np. stąpać twardo po ziemi, księżyce Saturna, promienie zachodzącego słońca.

RVZWv40N7UKhJ
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu wyrazów w odpowiedniej formie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zanim rozwój cywilizacjicywilizacjacywilizacji pozwolił na udzielenie naukowych wyjaśnień na temat budowy i funkcjonowania kosmosu, ludzie tworzyli fantastyczne opowieści o powstaniu świata i władających nim bóstwach, przyczynach zmieniania się pór roku, nastawania dnia i nocy itp.

Zapoznaj się z poniższym mitemmitmitem, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Ru1IfefO70GAf1
Faeton
Źródło: Gustave Moreau [czyt. Gustaw Moro], 1878, Muzeum w Luwrze, Paryż, domena publiczna.
Jan Parandowski Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian

Grecy podzielili królestwo słoneczne między dwóch bogów: Apollo, pan życia i śmierci, wyobrażał dobrą i wielką potęgę słońca; Helios zaś był woźnicą wyjeżdżającym o świcie znad brzegów Oceanu, aby znów o zachodzie, po drugiej stronie widnokręgu, zanurzyć się w falach tej rzeki otaczającej ziemię dokoła i orzeźwić siebie i swoje konie chłodną kąpielą.

Miał on pałac cudowny, cały ze złota, pełen drogich kamieni i ozdób z kości słoniowej. PodwojepodwojePodwoje srebrne, na których wyrzeźbiono rozmaite dziwne historie — otwierały się wprost ku wielkiej sali, gdzie w purpurę odziany siedział na tronie ze złota Helios, w otoczeniu Dni, Miesięcy, Lat i Stuleci, w koronie promienistej, tak jasny i błyszczący, że nawet syn jego Faeton nie śmiał mu spojrzeć w oblicze, z obawy, by wzroku nie stracić.

A właśnie miał ważną i pilną sprawę do ojca. Od progu tedy przemówił. Oto na ziemi drwią z niego, mówią, że nie jest synem słońca. Jeśli ojciec go kocha, niech mu powie całą prawdę i niech spełni życzenie, z którym tu przyszedł. Helios odparł, że Faeton jest jego dzieckiem, i nie pytając, czego by pragnął, przysiągł, że każde jego życzenie wypełni. Wówczas młodzieniec prosił, aby mu zezwolił raz jeden wyjechać na wozie słonecznym. Zatroskał się Helios i zaczął przedkładaćprzedkładaćprzedkładać chłopcu, że to rzecz bardzo niebezpieczna, bo kierowanie wozem słońca jest trudem wielkim i wymaga wielkiej siły. Chłopak jednak nie chciał ustąpić. Cofać się było za późno, dał bowiem Helios przysięgę.

Z promiennego pałacu słońca wyjechał Faeton na wozie ognistym i wzbił się pod lazurowelazurowylazurowe sklepienie. Wnet poznały rumaki nieśmiertelne, że jakaś miękka i niewprawna dłoń je prowadzi. Zboczyły zaraz ze swej drogi. Raz wznosiły się tak wysoko, że eteretereter zaczynał płonąć, to znów opadały tak nisko, że aż rzeki wysychały. Wtedy to Etiopom poczerniała skóra, a zielone pola Afryki zmieniły się w pustynię. Ziemia, której ogień już palił wnętrzności, jęknęła i, podniósłszy ręce do nieba, zaczęła wzywać pomocy DzeusaDzeusDzeusa. Król bogów, widząc bożycabożycbożyca pędzącego na zbłąkanym rydwanie i konie spłoszone, raził go piorunem. Faeton spadł z wozu do rzeki Erydanu. Tak zakończył swą podróż podniebną syn złotowłosej KlymenyKlymeneKlymeny.

wpis_01 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1984, s. 71–72.
R1KSVAYih3EGf
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Ułóż plan wydarzeń mitu o Heliosie i Faetonie, a następnie wskaż wydarzenia fantastyczne.

R1Bo8OyhgRgdf
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RgDTEdCe6WB7i
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Zaznacz prawidłowe odpowiedzi na poniższe pytania.

RfeDVf1MoOEEh
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19xqoQJOB3D0
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Ułóż trzy pytania, na które mit o Heliosie i Faetonie dawał odpowiedzi starożytnym Grekom.

RmM8RFmj3WUoS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RnCVwBibRVrkF
Ćwiczenie 8
Zadanie polega na zaznaczeniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ziemia jako planeta, na której żyją miliardy ludzi, jest jednocześnie jedną z wielu planet w nieskończonym kosmosie. Ta sprzeczność od lat fascynuje nie tylko naukowców, ale i artystów. Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Danuta Wawiłow Latem

Leżę sobie w parku
na trawie.
Leżę sobie w mieście
Warszawie.

Ważka mi usiadła
na dłoni,
dzwonią gdzieś nad Wisłą
tramwaje,
leci w górze biały
szybowiec,
widzi różne miasta
i kraje.

W trawie są biedronki
i mlecze.
Leżę sobie w Polsce
na świecie.

Leżę pod drzewami
wielkimi,
leżę pod chmurami
wielkimi,
mały jak maleńkie
ziarenko,
na planecie mojej
na Ziemi.

Na planecie mojej,
na Ziemi,
płynę pośród gwiezdnej
przestrzeni.

wpis_02 Źródło: Danuta Wawiłow, Latem, [w:] tejże, Czego mi się chce, Poznań 2008, s. 19.
1
1
Ćwiczenie 9
RypzFtOcID4u0
Zadanie polega na uszeregowaniu ilustracji.
Grafiki: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1DnIQcrlKfWe
Ćwiczenie 9
Zadanie polega na prawidłowym uszeregowaniu wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RBpUK3OG9LyYF
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1UimzpjGF6RX
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1OzNSOoIBQtT
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 4

Wyobraź sobie, że leżysz w parku na trawie. Narysuj świat widziany z tej perspektywy. Możesz skorzystać z poniższego szkicownika.

R14z1O2bnXEBh
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Wyobraź sobie, że leżysz w parku na trawie. Opisz świat widziany z tej pozycji.

RCDRfiptmTtDG
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5

Wyobraź sobie, że odkryto planetę, na której istnieje cywilizacja. Napisz list do jej mieszkańca, w którym opowiesz o zaletach życia na Ziemi.

R3SqLs1ODB0Pi
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

bożyc
bożyc

syn boga

cywilizacja
cywilizacja

poziom rozwoju społeczeństwa, jego osiągnięcia w zakresie nauki, kultury itp.

Dzeus
Dzeus

w mitologii greckiej najważniejszy z bogów, władca nieba i ziemi

eter
eter

według wierzeń starożytnych Greków substancja, która wypełnia wszechświat

Klymene
Klymene

nimfa morska

kontekst
kontekst

zespół odniesień niezbędnych do zrozumienia utworu literackiego, dzieła naukowego itp.

kosmologia
kosmologia

nauka zajmująca się budową i ewolucją wszechświata

lazurowy
lazurowy

jasnoniebieski

Mikołaj Kopernik
Mikołaj Kopernik

(1473 - 1543) - polski astronom, matematyk, lekarz, prawnik; autor dzieła O obrotach sfer niebieskich; udowodnił, że Ziemia krąży wokół Słońca

mit
mit

fantastyczna opowieść z dawnych czasów wyrażająca wierzenia oraz wyobrażenia o świecie danej społeczności

podwoje
podwoje

duże, dwuskrzydłowe drzwi

przedkładać
przedkładać

tłumaczyć, wyjaśniać

Notatki

RosuyHLQDJJmX
Miejsce na notatki ucznia.