RnCRKhex4Jxej
Obraz przedstawia jezioro lub staw w zagłębieniu u podnóży otaczających je gór. Woda jest ciemna w miejscu, w którym odbijają się ciemne burzowe chmury. Z kolei zza jaśniejszych chmur w wyższych partiach przebija słońce, które oświetla brzegi jeziora. W tle pasmo gór, których szczyty są mocno zacienione przez chmury. Na pierwszym planie pagórkowata kamienista przestrzeń porośnięta głównie niską zielenią (trawa, krzewy). Przy jeziorze, nieco dalej w głąb rośnie kilka drzew iglastych. Z prawej strony widać wysoką skalistą górę, zacienioną przez chmury, na jej zboczu rośnie kilka wygiętych drzew, bliżej, w stronę jeziora, widać zniszczone drzewa z połamanymi gałęziami, jedno jest przechylone, jakby miało się wkrótce przewrócić.

Romantyczna podróż na Wschód w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza

Burza w skalistych górach
Źródło: Albert Bierstadt, Burza w skalistych górach, 1866, olej na płótnie, Brooklyn Museum, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Polecenie 1

1) Przygotuj informacje na temat położenia geograficznego, ukształtowania terenu i klimatu Półwyspu Krymskiego. Wypisz np. egzotyczne nazwy własne miejscowości oraz pasm górskich.

RUqnKyzGuXZeO
Miejsce na notatki

2) Zbierz informacje na temat podróżowania we współczesnym świecie (np. środki transportu, cele podróży, chętnie wybierane kierunki). Zapisz trzy cechy charakterystyczne.

RTpadaZ58tJvK
Miejsce na notatki

O autorze sonetów

Adam Mickiewicz18551798
REOU4sIXe8NiQ
Portret Adama Mickiewicza
Źródło: Julian Mackiewicz, Portret Adama Mickiewicza, litografia, domena publiczna.

Adam Mickiewicz

- poeta, pisarz, tłumacz, działacz polityczny, jeden z najbardziej znanych twórców literatury polskiej. Artysta urodził się w Nowogródku na Litwie, w średniozamożnej rodzinie szlacheckiej. Już w trakcie studiów na Uniwersytecie Wileńskim zaangażował się w działalność tajnej organizacji - Towarzystwa Filomatów. W 1819 r. rozpoczął pracę jako nauczyciel w Kownie. W 1823 r. został aresztowany i osadzony w klasztorze Bazylianów w Wilnie. Przebywał tam do marca 1824 r. Następnie zesłano go do Rosji. Mickiewicz znalazł się w centralnej części kraju (w Odessie, Moskwie i Petersburgu), gdzie spędził lata 1824–1829.

Od 1829 r. rozpoczął się dla Mickiewicza czas podróży po Europie. Zwiedził Niemcy, Szwajcarię i Włochy, nawiązując znajomość z uznanymi twórcami tamtych czasów. Na wieść o wybuchu powstania listopadowego w 1830 r. Mickiewicz usiłował wrócić do kraju. Niestety, bez powodzenia.

W 1832 r. rozpoczął się tzw. okres paryski w biografii Mickiewicza. Poeta mieszkał w stolicy Francji do 1855 r., wyłączając przerwę na pobyt w Lozannie (1839), gdzie był wykładowcą literatury łacińskiej, oraz w Rzymie (1848), gdzie utworzył Legion Polski. We wrześniu 1855 r. Adam Mickiewicz udał się do Stambułu. Poeta zmarł nagle podczas epidemii cholery.

Do najbardziej znanych dzieł twórcy należą: Oda do młodości, Ballady i romanse, Grażyna, Dziady (część II, część IV, część III), Sonety krymskieSonety odeskie, Konrad Wallenrod, Pan Tadeusz, cykl liryków lozańskich.

Sonety krymskie

Sonety krymskie to cykl 18 wierszy, który ukazał się w 1826 roku w Moskwie. Stanowi poetyckie świadectwo pobytu Adama Mickiewicza na Krymiej0000000DRB2v23_000tp103Krymie w 1825 roku.
Po procesie filomatówj0000000DRB2v23_000tp101filomatów poeta zamieszkał w Odessiej0000000DRB2v23_000tp102Odessie. Liczne podróże odbywał często w towarzystwie przyjaciół, m.in. Karoliny Sobańskiejj0000000DRB2v23_000tp104Karoliny Sobańskiej, Jana Wittaj0000000DRB2v23_000tp105Jana Witta i Henryka Rzewuskiegoj0000000DRB2v23_000tp106Henryka Rzewuskiego. Odwiedził miejsca, które wprowadził do swoich utworów, czyli m.in.: Bakczysarajj0000000DRB2v23_000tp107Bakczysaraj, Bajdaryj0000000DRB2v23_000tp108Bajdary, Czufut‑Kalej0000000DRB2v23_000tp109Czufut‑Kale, Ałusztęj0000000DRB2v23_000tp110Ałusztę, okolice Ajudahuj0000000DRB2v23_000tp111Ajudahu.

Fascynująca podróż do krainy Orientu stała się wielką inspiracją poetycką, potraktowana została jednak w utworach dość swobodnie, dzięki czemu stała się przede wszystkim świadectwem opisu wrażeń i emocji Pielgrzyma podróżującego po Krymie.

Utwory cyklu nie zostały ułożone zgodnie z punktami popularnych tras turystycznych, ale według wrażeń, jakie wywoływały miejsca oglądane przez poetę. Pierwsza grupa utworów to sonety o tematyce morskiej. Kolejna sięga do wizerunku stolicy chanówj0000000DRB2v23_000tp117chanów, czyli Bakczysaraju – przywołuje dawną potęgę i wprowadza rozważania o ludzkim szczęściu. Jeszcze inna – zawiera opisy gór i refleksje z nimi związane.

R1dLw1AkgHbYN
Pałac chanów krymskich w Bakczysaraju
Źródło: a. nn., 1830, domena publiczna.
RkuSOQrzzIaw5
Ałuszta, współczesna panorama miasta
Źródło: Ivan Z., licencja: CC BY 3.0.
R1Gs9dNBHLiPN
Część twierdzy w Czufut‑Kale, widok współczesny
Źródło: Enzojabol-commonswiki, licencja: CC BY 3.0.
Ri7fAMBDgKuaD
Góry Krymskie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RmsjARGgrwmf5
Widok na Ajudah
Źródło: GPodkolzin, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zapoznaj się z trasą, którą pokonał Adam Mickiewicz podczas swojej podróży na Krymie. Wyjaśnij własnymi słowami, dlaczego przedstawione miejsca mogły zainteresować poetę‑romantyka.

R145Icod5VCQv
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
R162iLvsopeKf
Mapa przedstawia trasę, którą pokonał Adam Mickiewicz podczas podróży krymskiej. 1. Sewastopol. W sierpniu tysiąc osiemset dwudziestego piątego roku poeta, za namową Karoliny Sobańskiej, wyruszył w podróż na Krym. W dniu 15 sierpnia wraz z towarzyszami wypłynęli statkiem z Odessy i, żeglując po Morzu Czarnym, udają się w kierunku Sewastopola. Obraz Iwana Ajwazowskiego pod tytułem "Rosyjska eskadra na torze wodnym Sewastopola", tysiąc osiemset czterdziesty szósty rok. Obraz przedstawia statki w porcie. Nad brzegiem morza stoją ludzie i machają w kierunku statku. Tekst i nagranie utworu Adama Mickiewicza „Cisza morska”., 2. Kozłow. Poeta rozpoczął podróż po Krymie od zwiedzania okolic Kozłowa. Teren wokół miejscowości nazywano stepami Kozłowa. Z tego miejsca Mickiewicz ujrzał po raz pierwszy góry krymskie. Obraz Carla Bossoliego zatytułowany "Eupatoria", tysiąc osiemset pięćdziesiąty szósty rok. Obraz przedstawia plażę nad brzegiem morza. Na plaży są ludzie - jedni są ubrani, drudzy nadzy. Na morzu widać statek ze zwiniętymi żaglami. Zacumował blisko brzegu. W sąsiedztwie plaży stoją luksusowe budynki., 3. Bakczysaraj. Bakczysaraj to miasto w górach krymskich w przyszłości miejscowości znajdowała się stolica Chanatu Krymskiego. Pozostałością tych czasów są ruiny pałacu chanów. Z ogromnego kompleksu zachowało się niewiele oryginalnych elementów, między innymi słynna Fontanna Łez, o której Mickiewicz wspomina w sonetach, oraz mauzoleum z grobowcami chanów. Niedaleko pałacowych ruin znajduje się kapliczka z grobem Potockiej opisanym w jednym z utworów poety. Obraz Carla Bossoliego, Widok na pałac chanów krymskich w Bakczysaraju, tysiąc osiemset pięćdziesiąty siódmy rok. Obraz przedstawia ludzi znajdujących się na miejskim placu. Plac otoczony jest budynkami. Tekst i nagranie utworu Adama Mickiewicza „Bakczysaraj”., Czufut‑Kale. Czufut‑Kale to opuszczone średniowieczne miasto w południowej części Krymu, niedaleko Bakczysaraju. Część domostw jest wydrążona w skale i zdaje się wisieć nad przepaścią. Dawniej była to ważna i niedostępna twierdza. Obraz Carla Bossoliego, Czufut‑Kale, pozostałości fortyfikacji genueńskich, tysiąc osiemset pięćdziesiąty szósty rok. Obraz przedstawia kamienną drogę, która prowadzi do bramy z wieżami. Na drodze jest kilka osób. Po lewej i prawej stronie bramy widoczne są mury. Po lewej stronie obrazu znajdują się wzniesienia., 5. Czatyrdah. Czatyrdah (tysiąc pięćset dwadzieścia siedem metrów nad poziomem morza) to druga co do wielkości góra Półwyspu Krymskiego. Ponieważ wzniesienie jest odosobnione od reszty Gór Taurydzkich, widać je z niemal każdego zakątka półwyspu. Góra ma charakterystyczny kształt, od którego wywodzi się nazwa wzniesienia – czatyr– namiot, dah – góra. Obraz Carla Bossoliego, Góra Czatyrdah, tysiąc osiemset pięćdziesiąty szósty rok. Na obrazie znajduje się krajobraz górski z wyróżniającą się najwyższą górą w tle. Szczyt góry jest nieco pochylony, płaski. Tekst i nagranie utworu Adama Mickiewicza „Czatyrdah”., 6. Ałuszta. Ałusztato miejscowość wypoczynkowa na Krymie słynąca z winnic i sadów owocowych. Dzisiejsza osada stoi na gruzach zamku Alustan, zbudowanego w szóstym wieku przez Justyniana pierwszego. Obraz Carla Bossoliego, Ałuszta, tysiąc osiemset pięćdziesiąty szósty rok. Obraz przedstawia krajobraz górski. Po prawej stronie u stóp wzniesienia leży miasto. Na pierwszym planie po prawej stronie widać bujną roślinność. Tekst i nagranie utworu Adama Mickiewicza „Ałuszta w dzień”., 7. Ajudah . Ajudah (pięćset siedemdziesiąt dwa metry nad poziomem morza) to góra na południowym wybrzeżu Krymu, leżąca między Ałusztą a Jałtą. Nazywana jest również Górą Niedźwiedzią (aju – niedźwiedź, dah – góra). Obraz Ivana Weltza zatytułowany Przylądek Ajudah, tysiąc dziewięćset czwarty rok. Obraz, na pierwszym planie, przedstawia brzeg morza, na którym znajdują się łódki, oraz rybaka, który idzie zarzucać sieć. Po lewej stronie obrazu widoczne są zabudowania miasta. Nad miastem, na drugim planie, wznosi się wysoki szczyt. Tekst i nagranie utworu Adama Mickiewicza „Ajudah”., 8. Kikineis. Kikineisto nazwa wioski leżącej na wschód od Doliny Bajdarskiej. Na zdjęciu znajduje się morze i wysokie skały wokół małej zatoki. To wschodnie wybrzeże Krymu., 9. Bajdar. Bajdar to kotlina w górach krymskich. Wjeżdża się przez nią na południowe wybrzeże Krymu, jadąc przez tak zwane bajdarskie wrota – malowniczą drogę na górskiej przełęczy. Zdjęcie przedstawia Dolinę Bajdarską - płaski teren porośnięty trawą. W tle są niewysokie wzniesienia porośnięte roślinnością., 10 Bałakława. Bałakława to górskie miasteczko usytuowane między dwoma wzniesieniami. Na jednym z nich znajdują się ruiny zamku obronnego, wybudowanego przez Greków, następnie odbudowanego przez Wenecjan, a później Genueńczyków. Ci ostatni nadali osadzie nazwę Bellachiave (dosłownie: piękny klucz), którą Tatarzy przerobili na Bałakławę. Ilustracja przedstawia nieliczne zabudowania u stóp wzniesienia, nad zatoką Morza Czarnego. Po prawej stronie od zabudowań jest wyższe wzniesienie. Tam znajdują się ruiny zamku z dwoma wieżami. To Bałakława, rok 1830.
CC by SA‑3.0, autor: Andrew Butko, Wikimedia Commons; domena publiczna
RnL4GBynZiqaW
Nagranie recytacji Stepów akermańskich

Zapoznaj się z sonetem „Stepy akermańskie” i wykonaj ćwiczenia.

Stepy akermańskieAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Stepy akermańskie

Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu,
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
Omijam koralowe ostrowyj0000000DRB2v23_000tp112ostrowy burzanuj0000000DRB2v23_000tp1113burzanu.

Już mrok zapada, nigdzie drogi ni kurhanukurhankurhanu;
Patrzę w niebo, gwiazd szukam, przewodniczek łodzi;
Tam z dala błyszczy obłok – tam jutrzenka wschodzi;
To błyszczy Dniestr, to weszła lampa Akermanu.

Stójmy! – jak cicho! – słyszę ciągnące żurawie,
Których by nie dościgły źrenice sokoła;
Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie,

Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła.
W takiej ciszy – tak ucho natężam ciekawie,
Że słyszałbym głos z Litwy. – Jedźmy, nikt nie woła.

j0000000DRB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Adam Mickiewicz, Stepy akermańskie, [w:] tegoż, Wybór poezyj, t. 2, oprac. Czesław Zgorzelski, Wrocław 1997, s. 80–81.
kurhan
Ćwiczenie 1

Określ, jakie środki stylistyczne zastosował poeta, aby przedstawić przestrzeń, w której znajduje się podmiot liryczny.

ROwa3ntdNQln8
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2

Opisz, na czym polega dynamika opisu w utworze. Nazwij środki, za pomocą których autor uzyskał taki efekt.

R15lRrtprSkJK
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 3

Zacytuj fragmenty sonetu świadczące o bezkresie stepu oraz określenia małości i zagubienia w nim człowieka i jego niepewności.

RxdmR13mcgMiL
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 4

Scharakteryzuj przyrodę przedstawioną w sonecie.

R1eoVcvmaIouO
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 5

Oceń, czy wrażliwy wędrowiec korzysta ze znaków „przekazywanych” przez przyrodę.

RpN5I54pJJUDR
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6

Objaśnij symbolikę węża. Jaką rolę pełni on w utworze?

RoON5ZtYQ2MWm
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7

Zastanów się nad pojęciem nostalgii i zinterpretuj ostatnie dwa wersy utworu, biorąc pod uwagę kondycję psychiczną wędrowca.

R4qnrO9n4okhG
Miejsce na notatki

Zapoznaj się z sonetem „Burza”  Adama Mickiewicza i wykonaj ćwiczenia.

Adam Mickiewicz Burza

Zdarto żagle, ster prysnął, ryk wód, szum zawiei,
Głosy trwożnej gromady, pomp złowieszcze jęki,
Ostatnie liny majtkom wyrwały się z ręki,
Słońce krwawo zachodzi, z nim reszta nadziei.

Wicher z tryumfem zawył; a na mokre góry,
Wznoszące się piętrami z morskiego odmętu,
Wstąpił geniusz śmierci i szedł do okrętu,
Jak żołnierz, szturmujący w połamane mury.

Ci leżą na pół martwi, ów załamał dłonie,
Ten w objęcia przyjaciół żegnając się pada,
Ci modlą się przed śmiercią, aby śmierć odegnać.

Jeden podróżny siedział w milczeniu na stronie
I pomyślił: szczęśliwy, kto siły postrada,
Albo modlić się umie, lub ma z kim się żegnać.

s_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Burza, [w:] Adam Mickiewicz, Wiersze, t. 1, oprac. Czesław Zgorzelski, Warszawa 1982, s. 212.
Ćwiczenie 8

Zastanów się, co przedstawiają obrazy kolejno przywoływane przez podmiot liryczny. Nadaj tytuł każdej ze strof.

RLiWuscyZh41s
Miejsce na notatki
RVJJnA56kaPGy
Ćwiczenie 9
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.. W pierwszej strofie autor ukazuje realistyczny opis sztormu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W drugiej strofie obraz burzy ulega metaforyzacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ukazany opis morza jest statyczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dużą rolę w budowaniu nastroju odgrywa nagromadzenie czasowników.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: zpe.gov.pl.
Ćwiczenie 10
R16SMBwhppRi1
1. Opisz zachowania i reakcje pasażerów statku: (Uzupełnij) 2. Opisz zachowanie samotnego podróżnego: (Uzupełnij) 3. Wyjaśnij, jak rozumiesz refleksję mężczyzny „[...] szczęśliwy, kto siły postrada, Albo modlić się umie, lub ma się z kim żegnać": (Uzupełnij).
RhI0eUBe4JmgV
Ćwiczenie 11
Dokończ zdanie. Zastosowane w opisie burzy środki stylistyczne uruchamiają u odbiorcy zmysły: Możliwe odpowiedzi: 1. słuchu., 2. smaku., 3. dotyku., 4. wzroku., 5. węchu.
Źródło: zpe.gov.pl.
RkkZj1p3CG7Ua
Ćwiczenie 12
W sonecie Burza została zastosowana zasada kontrastu. Wybierz sformułowania, które dotyczą tego zabiegu w wierszu. Możliwe odpowiedzi: 1. jest widoczny w zestawieniu: samotny podróżny – pozostali pasażerowie, 2. jest widoczny w warstwie brzmieniowej utworu i przejściu: cisza – nagromadzenie dźwięków, 3. jest widoczny w zestawieniu: dynamizm żywiołu – bierność, statyczność samotnego podróżnika, 4. jest widoczny w kompozycji tekstu – dwie pierwsze strofy kontrastują ze strofami trzecią i czwartą, 5. pozwala uwydatnić pewne cechy/zachowania, 6. akcentuje i uwydatnia cechy oraz stan psychiczny wędrowca, 7. pozwala uwypuklić puentę utworu
Źródło: zpe.gov.pl.
Ćwiczenie 13

Plastyczny opis burzy został wprowadzony, by ukazać stan wewnętrzny podróżnego. Scharakteryzuj tę postać i opisz sytuację, w której się znajduje. Wykorzystaj kontekst biografii poety.

R7qZYbsdezo7L
Miejsce na notatki
Rx17bNYgcNEb8
Ćwiczenie 14
Mickiewicz zawarł opis podróży na Krym w cyklu sonetów. Uzupełnij poniższy tekst, będący definicją sonetu. Sonet to utwór poetycki zbudowany z czterech 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. Dwie pierwsze są 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof, a dwie kolejne 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W klasycznej formie gatunku dwie pierwsze strofy mają charakter 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof, a dwie ostatnie – 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W ostatniej strofie wyraźna jest dobitna 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W sonetach podejmowano najczęściej tematykę 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof i 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W literaturze polskiej sonety tworzył m.in. 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof.
Źródło: zpe.gov.pl.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j0000000DRB2v23_000tp101
j0000000DRB2v23_000tp103
j0000000DRB2v23_000tp102
j0000000DRB2v23_000tp104
j0000000DRB2v23_000tp105
j0000000DRB2v23_000tp106
j0000000DRB2v23_000tp107
j0000000DRB2v23_000tp108
j0000000DRB2v23_000tp109
j0000000DRB2v23_000tp110
j0000000DRB2v23_000tp111
j0000000DRB2v23_000tp117
j0000000DRB2v23_000tp112
j0000000DRB2v23_000tp1113
j0000000DRB2v23_000tp114
j0000000DRB2v23_000tp115
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Przeredaguj treść wybranego sonetu na kartkę pamiętnika z podróży.

RAr4snbl4mcZw