RfX2ndqkxxgOe1

“Kto ty jesteś?” Zdania pytające, oznajmujące i rozkazujące

Ilustracja przedstawiająca, skaczące po czerwonych i różowych pagórkach, ludziki w kształcie puzzli. Niektóre oznaczono napisami związanymi z gramatyką:„liczba mnoga”, „wołacz”, „rodzaj męski”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Kiedy mówimy, mamy różne intencje. Czasami chcemy przekazać komuś informację, innym razem pytamy o coś, a kiedy indziej chcemy kogoś skłonić do zrobienia czegoś. Pomagają nam w tym odpowiednie słowa oraz intonacja. Chcesz wiedzieć, jak to działa?

Polecenie 1

Wysłuchaj fragmentu rozmowy z profesorem Jerzym Bralczykiem, językoznawcą, który objaśnia, dlaczego ważne jest identyfikowanie zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących i na czym polegają różnice między nimi.

R9V474SHZ9CR4
Film rozpoczyna czołówka będąca ruchomą rozsypanką różnych wyrazów, takich jak: kultura, poezja, proza, wartości... Na ekranie pojawia się tytuł filmu: Informuję, pytam, proszę. W dalszej części trwa rozmowa dwóch osób siedzących naprzeciw siebie: polonistka Barbara Lekarczyk-Cisek rozmawia z profesorem Jerzym Bralczykiem - językoznawcą.
Ćwiczenie 1
RUTIV1du7McLH
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1TSWUicPnL0u
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1JIbEdoX66qZ
Źródło: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego., licencja: CC BY 3.0.

Rodzaje wypowiedzeń

W zależności od celu wypowiedzi rozróżniamy trzy rodzaje wypowiedzeń
(zdań i równoważników zdań):

  • oznajmujące - kiedy kogoś o czymś informujemy, np.

zdanie: Pan Hilary zgubił okulary.

równoważnik zdania: Zgubione okulary pana Hilarego.

  • rozkazujące – kiedy rozkazujemy komuś, prosimy o coś, np.

zdanie: Niech pani kałuże omija.

równoważnik zdania: Uwaga na kałuże.

  • pytające - kiedy pytamy o coś lub o kogoś, np**.**

zdanie: Gdzie moje okulary?

równoważnik zdania: Gdzie okulary?

Ważne!

Pamiętaj: w zdaniu musi się znaleźć osobowa forma czasownika,

np. Jestem Polakiem.

Równoważnik zdania nie ma osobowej formy czasownika,

np. Polak mały.

Ruzxbri5NPYzV
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Przeczytaj poniższy wiersz Władysława Bełzy Katechizm polskiego dziecka z podziałem na role.

Katechizm polskiego dzieckaWładysław Bełza
Władysław Bełza Katechizm polskiego dziecka

— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czem ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czem zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziécię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.

Zmiana pierwszej strofki dla dziewczątek:

— Kto ty jesteś?
— Polka mała.
— Jaki znak twój?
— Lilja biała.
i t. d.

bel_01 Źródło: Katechizm polskiego dziecka, [w:] Władysław Bełza, Katechizm polskiego dziecka, Lwów 1912, domena publiczna.
RpCyS9V2Chfsy
Ćwiczenie 4
Zaznacz zielonym kolorem zdania oznajmujące a niebieskim pytające.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R11Om6UVQCwza
Na podstawie tekstu wiersza W. Bełzy "Katechizm polskiego dziecka" wypisz zdania oznajmujące i pytające.
R1bP41sZoynZ71
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Rv4K7GPUtUM7W
Intonacja
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Przeczytaj na głos poniższe zdania i porównaj ich intonację.

Przyjedziesz dziś do mnie?
Kasia przyszła do szkoły.

RwgV4IhY5ekTm
Ćwiczenie 5

W którym z poniższych zdań intonacja jest wznosząca, a w którym opadająca. Zapisz odpowiedź poniżej.

Przyjedziesz dziś do mnie?
Kasia przyszła do szkoły.

RM8VkMGK0xUkm
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6
R1FpZmlc4agkZ1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7

Do podanego zdania oznajmującego ułóż trzy zdania pytające. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Nad Polską krzyżują się szlaki wędrówek ptaków.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Pomyśl o swoim ulubionym filmie, a następnie jednym zdaniem oznajmującym odpowiedz na pytania. Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

  • Kiedy oglądałeś film?

  • Jaki to był film?

  • Jaki nosił tytuł?

uzupełnij treść
R1R73PjiqSMQl
Ćwiczenie 9
Z rozsypanych wyrazów ułóż zdanie rozkazujące.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1AgGiTdsvvCG
Wyjaśnij znaczenie przysłów z ćwiczenia 9.
Ćwiczenie 11
Rht0PSYSMKEuv1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 12

Ułóż różne rodzaje zdań z podanymi czasownikami. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

  • pomyśleć – zdanie rozkazujące, zdanie pytające wykrzyknikowe, zdanie oznajmujące;

  • zdać – zdanie pytające, zdanie rozkazujące, zdanie oznajmujące wykrzyknikowe;

  • uciec – zdanie rozkazujące wykrzyknikowe, zdanie oznajmujące, zdanie pytające.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 13
R4f8Carlb9Ofy
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Wypisz z dialogu wypowiedzenia: oznajmujące, pytające i rozkazujące.

W poniedziałek wróciłem do domu smutny i przygnębiony.

– Julku, co się stało? – krzyknęła mama w progu. –

– A…nic – odburknąłem. – Jest tata?

– Czy ty naprawdę nie możesz mi powiedzieć, o co chodzi? Musi to być za każdym razem tata? – mamie było najwyraźniej smutno. – Nie, taty nie ma w domu. Znowu coś przeskrobałeś?

– Nie, wcale! – zawołałem, siląc się na nieco bardziej radosny ton. – Mamo, proszę, daj mi dziś szybko obiad. Muszę zaraz lecieć do Łukasza, mamy sprawy do obgadania. –

– Do Łukasza, do Łukasza… – mama była niezadowolona. – Wiesz co? Mam pomysł. Razem odgrzejemy obiad dla ciebie, dobrze?

To oznaczało tylko jedno: mama będzie mnie wypytywać.

A ja nie chcę być wypytywany. Co tu robić?

– Mamo, czy możesz coś dla mnie zrobić? – próbowałem się złapać ostatniej deski ratunku.

– Tak, synku? – mama naprawdę mi wierzyła.

– Obiecaj mi, że nie będziesz mnie pytać o nic. Powiem ci, jak tylko będę mógł.

– Nic z tego nie rozumiem – odparła mama. I teraz to ona była smutna.

R1YfuhEyvKuoW
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Ułóż dialog pt. „Mój przyjaciel i ja na bezludnej wyspie”, w którym zastosujesz jak najwięcej różnych typów zdań. Zapisz go tutaj lub w zeszycie.

Wskazówka: Każdą swoją wypowiedź oraz wypowiedź przyjaciela zacznij od myślnika.

Do oznaczenia słów twoich bądź twojego przyjaciela użyj czasowników: stwierdził, powiedział, szeptał, krzyczał, zapytał, odpowiedział itp. Każdy taki czasownik powinien być poprzedzony myślnikiem, np.
– Przeczytaj mi to – poprosiła mama.

RMjKVyfLE1MgR
(Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 14
R1cMNaGBb2A99
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RURedgaqC62l0
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.