R1X4jeU91I64Z
Kolorowa fotografia przedstawia widok na wyspę na morzu. Jest on lekko przesłonięty wąskimi liśćmi palmowymi. Na wyspie rosną palmy, przy prawym brzegu zacumowana żaglówka z opuszczonymi żaglami. Wyspę okalają piaszczyste plaże. Niebo jest bezchmurne, woda w morzu lekko się marszczy.

Henryk Sienkiewicz Latarnik

Jedna z wysepek archipelagu San Blas w Panamie
Źródło: MBialy, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Obejrzyj prezentację o Oblęgorku, dworku, w którym mieszkał Henryk Sienkiewicz.

R1SG9m0tShrdp
Dworek Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku
Źródło: Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, oddział w Oblęgorku.
1
RLgCigJqM2PNg
Nagranie

Dar od społeczeństwa

Henryk Sienkiewicz zamieszkał w Oblęgorku w roku 1902. Jednak szybko okazało się, że pałacyk nie jest jeszcze gotów na przyjęcie mieszkańców. Pisarz relacjonował sytuację w liście do siostry Heleny:

Listy Henryka Sienkiewicza do siostry Heleny z lat 1886–1904

Kochana Helciu!
Onegdaj pisałem do Maryni, chcąc powtórzyć czarno na białym zaproszenie ustne do Oblęgorka dla niej i dla Ciebie.
Powoli przychodzi się tu do jakiegoś porządku. Sień, mój gabinet, mój sypialny, salon, sala jadalna i pokój Babuni urządzono już bez mała zupełnie, a pokój Dzinki [córki pisarza, Jadwigi, przyp. red.] w robocie. Wszystko to jest ogromne i wygląda bardzo ładnie. Ale robota zmorzyła wszystkich. Nie wiem, którą już noc źle przesypiam, gdyż tak jak po długim wincie śnią się karty, tak samo wskutek tych urządzań ledwie oczy przymknę, mam pełną głowę mebli, obrazów, ram etc. Prócz tego zdźwigałem się różnymi ciężarami, a że kości i muskuły nie mają już dawnej giętkości, więc bolą mnie krzyże, nogi, ręce, i humorek jest odpowiedni.

CART1 Źródło: Listy Henryka Sienkiewicza do siostry Heleny z lat 1886–1904.
RcwKQzc73Flmj
Sienkiewicz z rodziną w Oblęgorku
Źródło: Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, oddział w Oblęgorku.
1

Trudne początki

Pierwsze tygodnie w Oblęgorku nie były łatwe, a jak się później okazało, z powodu wilgoci i zimna dwór nie mógł służyć rodzinie jako dom całoroczny. Sienkiewiczowie przyjeżdżali więc z Warszawy tylko na letnie miesiące.

Listy Henryka Sienkiewicza do siostry Heleny z lat 1886–1904

Zresztą Oblęgorek jest — jak zobaczycie — pod psem. Dom odrapany, pokoje ciemne, w parku krzaczyny zamiast drzew, na gazonach badyle i zielsko, krzywe płoty, podłogi z nieheblowanych desek, [...] Tylko Babunia się zachwyca domem, parkiem i wszystkim.

CART1 Źródło: Listy Henryka Sienkiewicza do siostry Heleny z lat 1886–1904.
RYfhbfIwScvtb
Pałacyk Sienkiewicza w Oblęgorku
Źródło: Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, oddział w Oblęgorku.
1

Budowniczy i gospodarz

Był więc Sienkiewicz nie tylko otaczanym czcią „skarbem narodowym”, ale także zapobiegliwym gospodarzem i sprawnym budowniczym. Pisał:

Listy Henryka Sienkiewicza do siostry Heleny z lat 1886–1904

Zresztą obchodzę pola, las, park, sady. Spoglądam z daleka na dom i sam śmieję się trochę na myśl, że robię zupełnie to, co robił Maćko z Bogdańca. Kasztel jest. Łupu godnego w kasztelu nie brak, bo i przecie naprawdę te wszystkie graty, obrazy, brązy etc., etc. to nic innego, jak łup w ciągu życia [...] zdobyty. [...] Tyle tu drzwi i okien, że paradniejsze graty, a zwłaszcza obrazy, nie bardzo się chcą pomieścić, natomiast brak trochę zwykłych, a pożytecznych rzeczy, zwłaszcza do pokojów na górce. Nie ma dość łóżek, krzeseł etc., etc.

CART1 Źródło: Listy Henryka Sienkiewicza do siostry Heleny z lat 1886–1904.
R1Ms41SY7QBrO
Gabinet pisarza z oryginalnymi meblami i wyposażeniem
Źródło: Muzeum Narodowe w Kielcach, oddział w Oblęgorku.
1

Twórca

Wreszcie udało się jednak urządzić Oblęgorek tak, by stał się miejscem przyjaznym, z atmosferą sprzyjającą pracy. To tu Henryk Sienkiewicz napisał W pustyni i w puszczy i dużą część Trylogii.

Odwiedzając muzeum w Oblęgorku, można zdobyć wiele informacji na temat życia i twórczości pisarza. Okazuje się na przykład, że wbrew krążącej opinii, Sienkiewicz nie wzorował postaci Wołodyjowskiego na samym sobie. Pułkownik Wołodyjowski istniał naprawdę i wiele faktów z jego biografii wykorzystał Sienkiewicz, konstruując postać Małego Rycerza. Choćby ten, że z polecenia hetmana Jana Sobieskiego Wołodyjowski został rotmistrzem twierdzy w Kamieńcu Podolskim. Zorganizował jej obronę przed turecką nawałą w 1672 roku. Kamieniec odpierał napór Turków przez tydzień, wreszcie twierdza musiała się poddać. Autentyczna jest historia podpalenia prochów w kamienieckich piwnicach. Jednak w powieści Sienkiewicza Wołodyjowski ginie jako świadomy sprawca tego wybuchu. Tymczasem w rzeczywistości pułkownik Wołodyjowski zginął raniony odłamkiem, kiedy próbował wycofać się z oblężonej twierdzy.

RqOIYtKIpMM3G
Jacek Malczewski, Portret Pana S., 1906
Źródło: Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, oddział w Oblęgorku, domena publiczna.
1

Kolekcjoner

Gdy już udało się rozwiązać najpilniejsze sprawy dotyczące urządzenia domu w Oblęgorku, Henryk Sienkiewicz oddał się swojej pasji kolekcjonerskiej. Był znawcą malarstwa, gromadził także broń myśliwską i numizmaty. Do najcenniejszych dzieł w kolekcji pisarza należy portret jego syna Henryka Józefa namalowany przez Jacka Malczewskiego. Do dziś obraz ten zdobi salon pałacyku w Oblęgorku.

RyTaKyMf8EPkE
Stanisław Witkiewicz, Henryk Sienkiewicz w puszczy kaktusowej, po 1876
Źródło: Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, domena publiczna.
1

Podróżnik

W 1836 roku, jako korespondent „Gazety Polskiej”, Henryk Sienkiewicz wyjechał do Ameryki. Pamiątką z podróży, w której towarzyszyli pisarzowi m.in. Helena Modrzejewska, słynna aktorka, i Stanisław Witkiewicz, malarz i architekt, jest portret zatytułowany Henryk Sienkiewicz w puszczy kaktusowej. Dziś można go oglądać w jednej z sal oblęgorskiego Muzeum Henryka Sienkiewicza.

Jolanta Sztachelska Co Sienkiewicz przywiózł z Ameryki? Wokół podróży z 1876 roku

Właściwa przygoda amerykańska zaczyna się dla Sienkiewicza wraz z opuszczeniem Nowego Jorku. To najpierw długa, trwająca siedem dni i siedem nocy podróż koleją łączącą dwa oceany, wiodąca przez ogromne połacie kraju, aż na granicę z Kanadą i potem na Południe w kierunku zachodnim. Zaś po przybyciu do Kalifornii także wiele innych wypraw powziętych przez wędrowca, by sprostać zadaniu specjalnego sprawozdawcy: do dzikich puszcz, gdzie żyje ze skwaterami [osadnikami], w stronę egzotycznych, odradzających się wiosną stepów Nebraski, w Góry Skaliste i na pustynię Mohave, do Wyoming – krainy rozległych prerii i dzikiego zwierza. Dzięki tym wędrówkom na własnej skórze doświadczy zmienności krajobrazu i klimatu, zobaczy mieszankę ras i typów ludzkich, otrze się o niebezpieczeństwo i zakosztuje przygody, których przedsmak, ale tylko przedsmak – jak wyzna to w pewnym miejscu – znał z opowieści z Dzikiego Zachodu […]. Im dalej na zachód, tym w naszym reporterze z Warszawy znajdziemy mniej pewności siebie i przewidywalności doświadczeń. Pozostałość europejskich wyobrażeń rozwiewa się równie szybko jak trwałość uprzedzeń i schematów poznawczych wypracowanych na podstawie wcześniejszych lektur. Pochłania go pełnia życia, ekscytującego nowością, brakiem konwenansu i rutyny. <br> Gdzieś w środku amerykańskiego kontynentu wyzna wreszcie, że Stanów nie da się, jak czynią to niektórzy podróżnicy, bezpiecznie usadowieni w którymś z portów nad Atlantykiem, opisać tak, jakby się na nie patrzyło „z pierwszej lepszej wieży kościelnej”. Nie da się, bo to kraj ogromny i bardzo zróżnicowany, a po drugie opis taki z konieczności byłby banalny, powierzchowny, nie sięgałby istoty rzeczy. Tak jak się nie da za jednym razem objąć różnorodności geograficznej tego kontynent, tak nie da się powiedzieć całej prawdy o kraju i jego mieszkańcach, bo – prawdopodobnie – taka jedna jedyna prawda nie istnieje.

CART2 Źródło: Jolanta Sztachelska, Co Sienkiewicz przywiózł z Ameryki? Wokół podróży z 1876 roku, Białystok 2012, s. 279–280.
RkK172oZOEaYK
Henryk Sienkiewicz z córką Jadwigą (Dzinką)
Źródło: Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, oddział w Oblęgorku.
1

Ojciec

Oblęgorek był świadkiem spokojnego, sielskiego życia rodziny pisarza, choćby przez te krótkie letnie miesiące, kiedy przyjeżdżali z Warszawy lub licznych podróży. Dorastały tu jego dzieci: Jadwiga i Henryk. Zresztą pisarz równie chętnie podróżował z dziećmi. Pisał:

Dla dzieci podróż była czymś bajecznym. Wiedeń, Mediolan, Genua, port, okręty, tunele – jedno upojenie, ciągłe krzyki, ciągłe pytania „Tatusiu, a jeśli” itd. Naprawdę rozkosz podróżować z takimi figurami. Wszystko im się podoba, wszystko je zachwyca. Zakopanego tylko nie chcą odstąpić i utrzymują oboje, że wszędzie ślicznie, ale jednak Zakopane najpiękniejsze.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2

Na podstawie prezentacji wyjaśnij, czego można się dowiedzieć o Henryku Sienkiewiczu, odwiedzając Oblęgorek.

R1MLEHiIV7zaQ
(Uzupełnij).

Warto wiedzieć

W latach 1876 -1879 Henryk Sienkiewicz udał się w podróż do Ameryki.  Regularnie zdawał relacje ze swoich wojaży, były one publikowane na łamach „Gazety Polskiej”. Część z nich przypomina zapiski pamiętnikarskie ze względu na liczne odniesienia do życia prywatnego i osobiste opinie. Niektóre wydarzenia Sienkiewicz przedstawiał w sposób typowy dla literatury beletrystycznejbeletrystykabeletrystycznej, upodabniając narrację do opowiadania. Ukazywał życie amerykańskiego społeczeństwa, relacjonował styl życia poszczególnych środowisk, wprowadzał też do listów szczegółowe opisy miejscowej floryflorafloryfaunyfaunafauny.

Korespondencje z podróży były zamieszczane cyklicznie w niemal wszystkich liczących się tytułach prasowych drugiej połowy XIX wieku. Cieszyły się dużą popularnością. Sienkiewiczowskie relacje z przemierzania Ameryki z pewnością należą do prawdziwych perełek piśmiennictwa. Jego teksty, pełne interesujących szczegółów z życia mieszkańców, pisane z humorystycznym zacięciem, zyskały uznanie wielu czytelników. Po zebraniu w całość, wydano je pod tytułem Listy z podróży. Po powrocie powstały również utwory literackie, między innymi Latarnik, który został wydany w 1880 roku.

beletrystyka
fauna
flora
R1cz1WcT7Mnuj
Strona tytułowa pierwszego wydania "Listów z podróży" Henryka Sienkiewicza.
Źródło: Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży, Warszawa 1880, domena publiczna.
Polecenie 3
RpkWUDTqhETw1
Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje związane z genezą „Latarnika” Henryka Sienkiewicza. Napisz krótką notatkę na ten temat, zwróć uwagę na to, kiedy powstał tekst, jak nazywał się pierwowzór postaci latarnika, jaką książkę czytał bohater.
Ćwiczenie 1
RivYhZGNUQJ3L
Opisz świat przedstawiony w noweli „Latarnik” Henryka Sienkiewicza, w tym celu uzupełnij tabelę.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1Qkp8Tnbw5Ol
Przyjrzyj się narracji "Latarnika". Określ typ narratora.
RsOT1KV83IP4e
Ćwiczenie 3
Ułóż ramowy plan wydarzeń w noweli „Latarnik” Henryka Sienkiewicza. Uporządkuj elementy planu w kolejności chronologicznej.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Henryk Sienkiewicz poszerzył czas fabuły noweli „Latarnik” o informacje dotyczące wcześniejszych losów Józefa Skawińskiego, sięgają one dzieciństwa, powstania listopadowego (1830) i tułaczego życia przed przyjęciem posady latarnika. Taki zabieg nazywa się inwersją czasowąinwersja czasowainwersją czasową. Wydarzenia z życia bohatera nie są ułożone chronologicznie.

inwersja czasowa
LatarnikHenryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz Latarnik

Stary człowiek wyciągnął z zanadrza spłowiały jedwabny szmat, podobny do strzępu starej chorągwi. Rozwinął go i rzekł:

— Oto są świadectwa. Ten krzyż dostałem w roku trzydziestymtrzydziestymtrzydziestym. Ten drugi jest hiszpański z wojny karlistowskiejwojna karlistowskawojny karlistowskiej; trzeci to legia francuskalegia francuskalegia francuska; czwarty otrzymałem na WęgrzechWęgrzechWęgrzech. Potem biłem się w StanachStanachStanach przeciw południowcom, ale tam nie dają krzyżów — więc oto papier.

FalconbridgeFalconbridgeFalconbridge wziął papier i zaczął czytać.

— Hm! Skawiński? To jest wasze nazwisko?… Hm!…
Dwie chorągwie zdobyte własnoręcznie w ataku na bagnety… Byliście walecznym żołnierzem!

— Potrafię być i sumiennym latarnikiem.

— Trzeba tam co dzień wchodzić po kilka razy na wieżę. Czy nogi macie zdrowe?

— Przeszedłem piechotą „plenyplenypleny”.

— All rightAll rightAll right! Czy jesteście obeznani ze służbą morską?

 - Trzy lata służyłem na wielorybniku.

— Próbowaliście różnych zawodów?

— Nie zaznałem tylko spokojności.

— Dlaczego?

Stary człowiek ruszył ramionami. — Taki los… — Wszelako na latarnika wydajecie mi się za starzy.

— Sir — ozwał się nagle kandydat wzruszonym głosem. — Jestem bardzo znużony i skołatany. Dużo, widzicie, przeszedłem.

(…)

Część swych dziwnych kolei opowiadał sam Falconbridge'owiFalconbridgeFalconbridge'owi, nie wspomniał jednak o tysiącznych innych przygodach. Miał on nieszczęście, że ilekroć rozbił gdzie namiot i rozniecił ognisko, by się osiedlić stale, jakiś wiatr wyrywał kołki namiotu, rozwiewał ognisko, a jego samego niósł na stracenie. Spoglądając teraz z wieżowego balkonu na oświecone fale, wspominał o wszystkim, co przeszedł. Oto bił się w czterech częściach świata — i na tułaczce próbował wszystkich niemal zawodów. Pracowity i uczciwy, nieraz dorabiał się grosza i zawsze tracił go wbrew wszelkim przewidywaniom i największej ostrożności.

Był kopaczem złota w Australii, poszukiwaczem diamentów w Afryce, strzelcem rządowym w Indiach WschodnichIndie WschodnieIndiach Wschodnich. Gdy w swoim czasie założył w Kalifornii farmę, zgubiła go susza; próbował handlu z dzikimi plemionami zamieszkującymi wnętrze Brazylii: tratwa jego rozbiła się na Amazonce, on sam zaś bezbronny i prawie nagi tułał się w lasach przez kilka tygodni, żywiąc się dzikim owocem, narażony co chwila na śmierć w paszczy drapieżnych zwierząt. Założył warsztat kowalski w Helenie, w ArkansasArkansasArkansas, i — spalił się w wielkim pożarze całego miasta. Następnie w Górach SkalistychGóry SkalisteGórach Skalistych dostał się w ręce Indian i cudem tylko został wybawiony przez kanadyjskich strzelców. Służył jako majtek na statku kursującym między BahiąBahiaBahiąBordeauxBordeauxBordeaux, potem jako harpunnik na wielorybniku: oba statki rozbiły się. Miał fabrykę cygar w HawanieHawanaHawanie — został okradziony przez wspólnika w chwili, gdy sam leżał chory na „vomitovomitovomito”. Wreszcie przybył do AspinwallAspinwallAspinwall — i tu miał być kres jego niepowodzeń.

lat_1 Źródło: Latarnik, [w:] Henryk Sienkiewicz, Wybór nowel i opowiadań, Wrocław 1986, s. 316–319.
Falconbridge
All right
trzydziestym
wojna karlistowska
Węgrzech
legia francuska
Stanach
pleny
Indie Wschodnie
Arkansas
Góry Skaliste
Bahia
Bordeaux
Hawana
Aspinwall
vomito
Ćwiczenie 4
RZkDOQ1iD1QeU
Przeczytaj uważnie fragmenty „Latarnika” Henryka Sienkiewicza. Ułóż, w formie zdań, plan szczegółowy tułaczych losów Józefa Skawińskiego, począwszy od wyjazdu z kraju po upadku powstania listopadowego.
Polecenie 4
R24kxFWbVIJ9P
Wyszukaj w słowniku języka polskiego hasła: harpunnik, majtek i wielorybnik. Wyjaśnienie ich wpisz poniżej.
RTn9pSBBvoqCk1
Ćwiczenie 5
Wskaż miejsca, do których los rzucił Józefa Skawińskiego. Wyszukaj odpowiednią nazwę geograficzną i przesuń na mapę.
Mapa konturowa świata, źródło: Michael Weinold, CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Do jakich miejsc los rzucał Józefa Skawińskiego? Wypisz nazwy krajów, kontynentów i miast.

R1JhdJWwwNu4C
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poszczególne etapy życia głównego bohatera „Latarnika”. Uzupełnij mapę myśli cechami charakteru i usposobienia Józefa Skawińskiego.

R158MFhDJJLja1
Wersja alternatywna: Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Józef Skawiński
    • Elementy należące do kategorii Józef Skawiński
    • Nazwa kategorii: Żołnierz.
      • Elementy należące do kategorii Żołnierz.
      • Nazwa kategorii: odwaga
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Żołnierz.
    • Nazwa kategorii: Poszukiwacz złota i diamentów.
      • Elementy należące do kategorii Poszukiwacz złota i diamentów.
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Poszukiwacz złota i diamentów.
    • Nazwa kategorii: Ułan w powstaniu listopadowym.
      • Elementy należące do kategorii Ułan w powstaniu listopadowym.
      • Nazwa kategorii: patriotyzm
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Ułan w powstaniu listopadowym.
    • Nazwa kategorii: Farmer w Kalifornii.
      • Elementy należące do kategorii Farmer w Kalifornii.
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Farmer w Kalifornii.
    • Nazwa kategorii: Marynarz na statkach.
      • Elementy należące do kategorii Marynarz na statkach.
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Marynarz na statkach.
    • Nazwa kategorii: Właściciel kuźni i fabryki.
      • Elementy należące do kategorii Właściciel kuźni i fabryki.
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Właściciel kuźni i fabryki.
    • Nazwa kategorii: Handlarz.
      • Elementy należące do kategorii Handlarz.
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Handlarz.
      Koniec elementów należących do kategorii Józef Skawiński
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poszczególne etapy życia głównego bohatera „Latarnika”. Wypisz cechy charakteru i usposobienia Józefa Skawińskiego.

Rx5IBtuvPnLd5
Już wiesz

Przypomnij sobie jak pisze się podania. Zapoznaj się z grafiką.

Rpn5cUboVxVJl
Źródło: Opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zapoznaj się z poniższym pismem i zamieszczonymi w nim informacjami. Po najechaniu kursorem na poszczególne cyfry poznasz elementy składowe podania.

ReAAjHDha7kX4
Ilustracja przedstawia typowe podanie. Przy poszczególnych elementach podania znajdują się kółka z numerami, w których zapisano ogólne informacje. TREŚĆ PODANIA: W prawym górnym rogu zapis: Wrocław, 15 kwietnia 2021 r. Treść numeru 1: Informacje o miejscu i czasie. W lewym górnym rogu są dane nadawcy: Jan Nowak, ul. Mandarynkowa 5, 00-345 Zamek. Treść numeru 2: Dane nadawcy. Poniżej, z prawej strony znajduje się zapis: Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Księgogrodzie. Treść numeru 3: Dane adresata. Poniżej w kolejnych akapitach znajduje się treść podania. W pierwszym akapicie znajduje się zdanie: Zwracam się z prośbą o przyjęcie mnie do I klasy liceum z autorskim programem filmoznawstwa. Przy tym akapicie umieszczony jest numer 4. Treść: Informacje o celu napisania podania. Drugi akapit, treść: Prośbę swą motywuję tym, że po skończeniu VIII klasy Szkoły Podstawowej nr 1 w Zamku chciałbym pogłębiać wiedzę na temat filmu, którym interesuję się od wczesnego dzieciństwa. Brałem już udział w kilku plenerach filmowych, a także jestem laureatem ogólnopolskiego konkursu „X Muza”. Przy akapicie znajduje się numer 5, treść: Uzasadnienie. W ostatnim akapicie znajduje się zdanie: Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby. Przy akapicie jest umieszczony numer 6 o treści: Końcowa prośba o pozytywne rozpatrzenie podania. Po prawej stronie na dole pisma znajduje się grzecznościowa formuła końcowa: Z poważaniem. Pod nią własnoręczny podpis: Jan Nowak, poniżej podpis: Jan Nowak. Treść numeru 7: Formuła grzecznościowa. Treść numeru 8 : Własnoręczny podpis. W lewym dolnym rogu zapis: Załączniki: 1. Dyplom laureata konkursu „X Muza”. 2. 3 zdjęcia. Informacje w punkcie 9: Załączniki (jeśli są wymagane).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
LatarnikHenryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz Latarnik

SirsirSir — ozwał się nagle kandydat wzruszonym głosem. — Jestem bardzo znużony i skołatany. Dużo, widzicie, przeszedłem. Miejsce to jest jedno z takich, jakie najgoręcej pragnąłem otrzymać. Jestem stary, potrzebuję spokoju! Potrzebuję sobie powiedzieć: tu już będziesz siedział, to jest twój port. Ach, sir! to od was tylko zależy. Drugi raz się może taka posada nie zdarzy. Co za szczęście, że byłem w Panamie… Błagam was… Jak mi Bóg miły, jestem jak statek, który jeśli nie wejdzie do portu, to zatonie… Jeśli chcecie uszczęśliwić człowieka starego… Przysięgam, że jestem uczciwy, ale… Dość mam już tego tułactwa…

Niebieskie oczy starca wyrażały tak gorącą prośbę, że FalconbridgeFalconbridgeFalconbridge, który miał dobre, proste serce, czuł się wzruszony.

WellwellWell! — rzekł. — Przyjmuję was. Jesteście latarnikiem.

lat_3 Źródło: Latarnik, [w:] Henryk Sienkiewicz, Wybór nowel i opowiadań, Wrocław 1986, s. 317.
well
sir
Polecenie 6
RB1Qv9eVghxf3
Przeczytaj uważnie powyższy fragment "Latarnika". Jakich argumentów powinien jeszcze użyć Skawiński, starając się o przyjęcie do pracy? Czy kandydat na latarnika powinien liczyć tylko na litościwe serce przyszłego pracodawcy? Podyskutujcie o tym w klasie.
Polecenie 7
R198Tz6kA4AHM
Wypisz konkretne argumenty, jakich mógłby użyć Skawiński w podaniu o pracę na latarni w Aspinwall.
Ćwiczenie 7

Omów kompozycję „Latarnika” na podstawie schematu.

R1YDSq0sd0xS1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
RvNhtaJV5IBRr
Miejsce na notatki
Ważne!

W drugiej połowie XIX wieku nowele zyskały w polskiej literaturze bardzo ważne znaczenie. Stało się to nie tylko ze względu na ich popularność, ale przede wszystkim w związku z tym, że autorzy wyrażali w nich poglądy na ówczesne kwestie społeczne. Można się spotkać ze stwierdzeniem, że II połowa XIX wieku była „złotym okresem polskiej nowelistyki”.

Nowela to krótki, zwięzły, jednowątkowy utwór epicki, pisany prozą. Istotną rolę odgrywa w niej postać głównego bohatera lub jakiś przedmiot. Wydarzenia dążą do punktu kulminacyjnego, który stanowi moment największego napięcia w utworze.

Nowela to gatunek literacki o określonej budowie. Elementy kompozycyjne noweli przedstawia poniższy schemat.

RPpGnYft6l8yb
Budowa noweli
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1PkNChNNDH4J
Istotne cechy noweli
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Rg788Dk75dNN9
Udowodnij, że "Latarnik" jest nowelą. Uzupełnij tabelę, wpisz krótkie uzasadnienia cech.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1Axlhoc9Qkst
Ćwiczenie 9
Dopasuj elementy kompozycyjne noweli do wydarzeń z „Janka Muzykanta”. zawiązanie epilog Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka rozwinięcie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka punkt kulminacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka rozwiązanie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka epilog Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka
Źródło: Opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

nowela ma zawsze dobitne, jednoznaczne zakończenie -  puentę (pointę) lub morał (pouczenie), może także zawierać epilogepilogepilog.

RmufoKJHH6KPJ
Ułan i dziewczyna
Źródło: Wojciech Kossak, Ułan i dziewczyna, farba olejna, deska, Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.
LatarnikHenryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz Latarnik

Zegary aspinwallskie wybiły piątą po południu. Jasnego nieba nie zaciemniała żadna chmurka, kilka mew tylko pławiło się w błękitach. Ocean był ukołysany. Nadbrzeżne fale zaledwie bełkotały z cicha, rozpływając się łagodnie po piaskach. W dali śmiały się białe domy Aspinwallu i cudne grupy palm. Naprawdę było jakoś uroczyście, a cicho i poważnie. Nagle wśród tego spokoju natury rozległ się drżący głos starego, który czytał głośno, by się samemu lepiej rozumieć:

Litwo, ojczyzno moja, ty jesteś jak zdrowie!
Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie,
Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie
Widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie…

Skawińskiemu zabrakło głosu. Litery poczęły mu skakać do oczu; w piersi coś urwało się i szło na kształt fali od serca wyżej i wyżej, tłumiąc głos, ściskając za gardło… Chwila jeszcze, opanował się i czytał dalej:

Panno Święta, co jasnej bronisz Częstochowy
I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy
Nowogrodzki ochraniasz z jego wiernym ludem!
Jak mnie, dziecko, do zdrowia powróciłaś cudem,
(Gdy od płaczącej matki pod Twoją opiekę
Ofiarowany, martwą podniosłem powiekę
I zaraz mogłem pieszo do Twych świątyń progu
Iść, za zwrócone życie podziękować Bogu),
Tak nas powrócisz cudem na Ojczyzny łono…

Wezbrana fala przerwała tamę woli. Stary ryknął i rzucił się na ziemię; jego mleczne włosy zmieszały się z piaskiem nadmorskim. Oto czterdzieści lat dobiegało, jak nie widział kraju, i Bóg wie ile, jak nie słyszał mowy rodzinnej, a tu tymczasem ta mowa przyszła sama do niego — przepłynęła ocean i znalazła go, samotnika, na drugiej półkuli, taka kochana, taka droga, taka śliczna! We łkaniu, jakie nim wstrząsało, nie było bólu, ale tylko nagle rozbudzona niezmierna miłość, przy której wszystko jest niczym… On po prostu tym wielkim płaczem przepraszał tę ukochaną, oddaloną za to, że się już tak zestarzał, tak zżył z samotną skałą i tak zapamiętał, iż się w nim i tęsknota poczynała zacierać. A teraz „wracał cudem” — więc się w nim serce rwało. Chwile mijały jedna za drugą: on wciąż leżał. Mewy przyleciały nad latarnię, pokrzykując jakby niespokojne o swego starego przyjaciela. Nadchodziła godzina, w której je karmił resztkami swej żywności, więc kilka z nich zleciało z wierzchu latarni aż do niego. Potem przybyło ich coraz więcej i zaczęły go dziobać lekko i furkotać skrzydłami nad jego głową. Szumy skrzydeł zbudziły go. Wypłakawszy się, miał teraz w twarzy jakiś spokój i rozpromienienie, a oczy jego były jakby natchnione. Oddał bezwiednie całą swoją żywność ptakom, które rzuciły się na nią z wrzaskiem, a sam wziął znowu książkę. Słońce już było przeszło nad ogrodami i nad dziewiczym lasem Panamy i staczało się z wolna za międzymorze, ku drugiemu oceanowi, ale i Atlantyk był jeszcze pełen blasku, w powietrzu widno zupełnie, więc czytał dalej:

Tymczasem przenoś duszę moją utęsknioną
Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych…

Zmierzch dopiero zatarł litery na białej karcie, zmierzch krótki jak mgnienie oka. Starzec oparł głowę o skałę i przymknął oczy. A wówczas „Ta, co jasnej broni Częstochowy” zabrała jego duszę i przeniosła „do tych pól malowanych zbożem rozmaitym”. Na niebie paliły się jeszcze długie szlaki czerwone i złote, a on w tych światłościach leciał ku stronom kochanym. Zaszumiały mu w uszach lasy sosnowe, zabełkotały rzeki rodzinne. Widzi wszystko, jak było. Wszystko go pyta: „Pamiętasz?”. On pamięta! A zresztą widzi: pola przestronne, miedze, łąki, lasy i wioski. Noc już! O tej porze już zwykle jego latarnia rozświecała ciemności morskie — ale teraz on jest we wsi rodzinnej. Stara głowa pochyla się na piersi i śni. Obrazy przesuwają się przed jego oczyma szybko i trochę bezładnie. Nie widzi domu rodzinnego, bo starła go wojna, nie widzi ojca ani matki, bo go odumarli dzieckiem; ale zresztą wieś, jakby ją wczoraj opuścił: szereg chałup ze światełkami w oknach, grobla, młyn, dwa stawy podane ku sobie i brzmiące całą noc chórami żab. Niegdyś w tej swojej wiosce stał nocą na widecie, teraz przeszłość ta podstawia się nagle w szeregu widzeń. Oto znowu jest ułanem i stoi na widecie: z dala karczma pogląda płonącymi oczyma i brzmi, i śpiewa, i huczy wśród ciszy nocnej tupotaniem, głosami skrzypiec i basetli. „U‑ha! U‑ha!” To ułany krzeszą ognia podkówkami, a jemu tam nudno samemu na koniu! Godziny wloką się leniwo, wreszcie światła gasną; teraz, jak okiem sięgnąć, mgła i mgła nieprzejrzana: opar widocznie podnosi się z łąk i obejmuje świat cały białawym tumanem. Rzekłbyś: zupełnie ocean. Ale to łąki: rychło czekać, jak derkacz ozwie się w ciemności i bąki zahuczą po trzcinach. Noc jest spokojna i chłodna, prawdziwie polska noc! W oddali bór sosnowy szumi bez wiatru… Jak fala morska. Wkrótce świtanie wschód ubieli: jakoż i kury pieją już w zapłociach. Jeden drugiemu podaje głos z chaty do chaty; wraz i żurawie krzyczą już gdzieś z wysoka. Ułanowi jakoś rześko, zdrowo. Coś tam gadali o jutrzejszej bitwie. Hej! To i pójdzie, jak pójdą inni z krzykiem i furkotaniem chorągiewek. Młoda krew gra jak trąbka, choć powiew nocny ją chłodzi. Ale już świta, świta! Noc blednie: z cienia wychylają się lasy, zarośla, szereg chałup, młyn, topole. Studnie skrzypią, jakby blaszana chorągiewka na wieży. Jaka ta ziemia kochana, śliczna w różowych blaskach jutrzni! Oj, jedyna, jedyna!
Cicho! Czujna widetwidetawideta słyszy, że się ktoś zbliża. Zapewne idą zluzować warty.

lat_2 Źródło: Latarnik, [w:] Henryk Sienkiewicz, Wybór nowel i opowiadań, Wrocław 1986, s. 328–331, domena publiczna.
wideta
epilog
RLOQ85MMVgiT8
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 10 związków wyrazowych przydatnych podczas opisu przeżyć wewnętrznych.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Rl82ov6fJJ1dG
Ćwiczenie 11
Uzupełnij poniższy tekst podanymi słowami. Nowela należy do rodzaju literackiego, którym jest 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego. Posiada 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego budowę, której treść zbudowana jest na jednym 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego, który prowadzi do 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EWz2mkfzYvq
Ćwiczenie 12
Dobierz w pary termin i definicję. Ekspozycja Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Akcja Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Punkt kulminacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Rozwiązanie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Epilog Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8
RwbAHuwomfOZy
Napisz podanie o pracę w charakterze latarnika w imieniu Józefa Skawińskiego. Wykorzystaj informacje zgromadzone w poprzednich ćwiczeniach. Wskaż konkretne umiejętności i zadbaj o solidną argumentację.
Ćwiczenie 13
R13tV1c5CUoie
Opisz, w formie kartki z pamiętnika, jak wyglądał zwykły dzień latarnika. Pamiętaj o narracji pierwszoosobowej.
Polecenie 9
RtYQ6x1fzwXDS
Narysuj obraz, jaki wyłonił się we wspomnieniach Józefa Skawińskiego, wywołanych lekturą Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
Polecenie 9
R8oKR3RuXRKoc
Opisz obraz, jaki wyłonił się we wspomnieniach Józefa Skawińskiego, wywołanych lekturą Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.

Słownik

geneza
geneza

przyczyna powstania, warunki składające się na powstanie czegoś

fakultatywny
fakultatywny

nieobowiązkowy

puenta
puenta

krótkie podsumowanie, zakończenie