R18CRxt0EqfAM
Otwarta książka. Strony widoczne są z bliska.

Interpunkcja zdań złożonych

Strony książki
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Przecinek jest najczęściej stosowanym znakiem interpunkcyjnym. Słowo pochodzi od czasownika przecinać, czyli rozdzielać coś. Przecinek rozdziela, przecina zdanie na części. Kiedy w tekście go brakuje, informacja staje się niejasna, zaczynamy zastanawiać się, o co w nim chodzi.
Przyjrzyj się zdaniom:
Nie jest szczęśliwy.
Nie, jest szczęśliwy.
Pozornie treść jest ta sama, ale przecinek w drugim zdaniu zupełnie zmienia jego znaczenie. Pierwsze zdanie informuje, że ktoś nie jest szczęśliwy, drugie, wskazuje na coś wręcz przeciwnego.
Zasady, gdzie stawiać przecinek, są logiczne i proste, warto się z nimi zapoznać.

Ćwiczenie 1
RatvXM8m3OuAS1
Zaznacz kolorem niebieskim zdania pojedyncze, żółtym zdania złożone. Przyjrzyj się miejscom, w których wstawiono przecinki. Pomidory pochodzą z Ameryki Środkowej i Południowej, a Aztekowie i Inkowie uprawiali je już 1800 lat temu. Kolumb przywiózł je do Europy w 1498 roku, ale przez długi czas traktowano je jako rośliny ozdobne. Dopiero około stu lat temu doceniono ich walory smakowe. Istnieje około pięciu tysięcy odmian pomidorów, jednak połowę z nich stanowią odmiany sztucznie wyhodowane przez człowieka. Pomidory mogą mieć różnorodne zabarwienie: białe, żółte, pomarańczowe, czerwone, różowe, zielonkawe, fioletowe lub czarne. Pomidory można spożywać na surowo albo w postaci keczupu, sosu pomidorowego i przecieru.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Określ, które z poniższych zdań jest pojedyncze, a które złożone. Zwróć uwagę na to, gdzie są w tych zdaniach wstawione przecinki.

Pomidory pochodzą z Ameryki Środkowej i Południowej, a Aztekowie i Inkowie uprawiali je już 1800 lat temu.
Kolumb przywiózł je do Europy w 1498 roku, ale przez długi czas traktowano je jako rośliny ozdobne.
Dopiero około stu lat temu doceniono ich walory smakowe.
Istnieje około pięciu tysięcy odmian pomidorów, jednak połowę z nich stanowią odmiany sztucznie wyhodowane przez człowieka.
Pomidory mogą mieć różnorodne zabarwienie: białe, żółte, pomarańczowe, czerwone, różowe, zielonkawe, fioletowe lub czarne.
Pomidory można spożywać na surowo albo w postaci keczupu, sosu pomidorowego i przecieru.

R1VUmVzhHMrOC
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Jaki wniosek, dotyczący stawiania przecinka w zdaniach, nasuwa się po wykonaniu ćwiczenia 1. ?  Zapisz go poniżej. Zwróć uwagę na liczbę czasowników w zdaniu.

R1VIHiLdotvM3

Gdzie postawić przecinek?

Ćwiczenie 2

Przeczytaj zasady stosowania przecinka. Do każdej zasady dopasuj zdanie z tekstu z poprzedniego ćwiczenia.

RbxwuhL6filzT
(Uzupełnij).
RkgjSnpPLIGzy1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Nie stawiamy przecinka przed spójnikami: albo, ani, bądź, czy, i, oraz, chyba że dany spójnik się powtarza.

Przykłady:
Goście przyszli punktualnie i zostali do wieczora.
Rodzice kupią Marcie wymarzoną hulajnogę albo wykupią jej roczny karnet na jazdę konną.

Ale:
Albo pójdę na basen, albo na zakupy.

Ćwiczenie 3

Przepisz poniżej przepis na zupę pomidorową. Uzupełnij go przecinkami.

Zupa pomidorowa

Do dużego garnka wlej litr wody wrzuć marchewkę pietruszkę kawałek selera i kawałek pora. Gotuj wywar warzywny około pół godziny. Cztery duże pomidory sparz wrzątkiem obierz ze skórki posiekaj i przesmaż na maśle. Pomidory wlej do wywaru z warzyw i dodaj przyprawy: pieprz sól majeranek. Całość zmiksuj. Dodaj śmietanę posyp posiekaną natką pietruszki. Podawaj z makaronem ryżem lub groszkiem ptysiowym. Smacznego.

R1ZsXL8HC4LF3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Ułóż zdania z podanymi spójnikami. Zapisz je tutaj lub w zeszycie. Zwróć uwagę na interpunkcję.

albo, więc, ponieważ, i, lub, ale

R1Lgz3RT0plpB
Ćwiczenie 5

Przepisz poniżej podane zdania i uzupełnij w nich znaki interpunkcyjne.

  1. Na stole leżały pomidory i ogórki i papryka.

  2. Albo zjem pizzę albo makaron z sosem pomidorowym.

  3. W lodówce nie ma ani śmietany ani jogurtu.

R13ciikgKCB9z
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
R1HLmsDb6Pahz1
Basia nie radzi sobie jeszcze ze stawianiem przecinków, a jutro oddaje pracę z historii. Pomóż jej i wstaw przecinki tam, gdzie dziewczynka je opuściła. Niezwykły rejs Magellan pierwszy opłynął kulę ziemską. Historię jego wyprawy Tu uzupełnij niczym scenariusz sensacyjnego filmu. W czasie tej niezwykłej podróży miały miejsce i bunty załogi Tu uzupełnij i podstępne morderstwa Tu uzupełnij i krwawe walki z mieszkańcami egzotycznych wysp Tu uzupełnij i publiczne egzekucje. Wyprawa trwała trzy lata Tu uzupełnij które wzięły w niej początkowo udział Tu uzupełnij powrócił jeden – „Victoria”. W rejs dookoła świata wypłynęło Tu uzupełnij przeżyło szesnastu. Podczas wyprawy doszło do tego Tu uzupełnij że marynarze dziennie pili tylko szklankę brudnej Tu uzupełnij stęchłej wody Tu uzupełnij łapali szczury Tu uzupełnij których cena doszła do pół złotego dukata Tu uzupełnij a na koniec zaczęli zjadać bydlęce Tu uzupełnij że musieli je moczyć w wodzie przez pięć dni Tu uzupełnij a potem piekli je w ogniu Tu uzupełnij żeby nadawały się do jedzenia. Ekspedycja przyniosła znaczne Tu uzupełnij pokryły wszelkie koszty wyprawy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się mapie, na której zaznaczono trasy wypraw Magellana. Przez jakie oceany i wokół jakich kontynentów płynęli żeglarze? Opisz pełnymi zdaniami całą podróż, pamiętając o poprawnej pisowni nazw własnych i o przecinkach. Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

RgfKpBacgzfmb
Ćwiczenie 7

Korzystając z opisu trasy wyprawy Magellana, napisz, przez jakie oceany i wokół jakich kontynentów płynęli żeglarze. Opisz pełnymi zdaniami całą podróż, pamiętając o interpunkcji oraz o poprawnej pisowni nazw własnych.

RmPcpR2wX6ppX
(Uzupełnij).
R1E6wedHYi6Yq
Mapa z trasami wypraw Magellana
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przecinek w zdaniu złożonym

Jeżeli zdanie ma co najmniej dwa orzeczenia, mówimy o zdaniu złożonym. Wyróżniamy zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.

Gdy w zdaniu złożonym zdania składowe wzajemnie się uzupełniają i żadne nie określa drugiego, nazywamy je zdaniem złożonym współrzędnie. 
Poszczególne wypowiedzenia wchodzące w skład takiego zdania mogą się łączyć za pomocą spójników lub bezspójnikowo, np.:

  1. Michał chciał przeczytać do końca książkę, ale musiał odrobić lekcję. – wypowiedzenia połączone spójnikiem „ale”.

  2. Wygrałem z Bartkiem, byłem szczęśliwy. - wypowiedzenia połączone znakiem interpunkcyjnym - bezspójnikowo.

Jeżeli w zdaniu złożonym jedno zdanie składowe (podrzędne) uzupełnia lub rozwija treść drugiego (nadrzędnego), określa się je jako zdanie złożone podrzędnie.

Polecenie 2

Zapoznaj się teraz z rodzajami zdań złożonych podrzędnie i ich wykresami.

Przykłady wykresów zdań złożonych podrzędnie:

R19D3k8wrN3Au
Wykresy zdań złożonych podrzędnie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zdania złożone współrzędnie

R1AJq6YfWwVXB1
Źródło: a. nn., Zdania złożone współrzędnie.

Podział zdań złożonych współrzędnie ze względu na związek znaczeniowy między zdaniami składowymi przedstawiają poniższe wykresy:

  • Łączne
    Czytam książkę (1) / i słucham dobrej muzyki. (2)

RDJ0Ob7bik60N1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
  • Przeciwstawne
    Poszedłem na koncert (1) /, ale zabrakło już biletów. (2)

RghDR3T7xvUGD1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
  • Rozłączne
    Pojadę nad morze (1) / albo wybiorę się w góry. (2)

R1ATSQce6mO6G1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
  • Wynikowe
    Wróciłem właśnie z wakacji (1)/, więc możesz mnie odwiedzić. (2)

Rft41D81qA2rG1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
RCFlG5Hlzbiiw
Ćwiczenie 8
Przypisz zdanie do jego typu. Zdania złożone współrzędnie Możliwe odpowiedzi: 1. Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę., 2. Wartownicy zgasili latarnię i dołączyli do oddziału., 3. Nudziłam się, więc zadzwoniłam do koleżanki., 4. Na urodziny dostałam od rodziców prezent, a później jeszcze zabrali mnie do kina., 5. Ponieważ byłem chory, nie poszedłem do szkoły., 6. Czy to było wtedy, kiedy spotkałem Kasię przy Akademii?, 7. Nie pytaj mnie, dlaczego to zrobiłem., 8. Wyjdę z tobą na spacer albo odrobię lekcje z matematyki. Zdania złożone podrzędnie Możliwe odpowiedzi: 1. Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę., 2. Wartownicy zgasili latarnię i dołączyli do oddziału., 3. Nudziłam się, więc zadzwoniłam do koleżanki., 4. Na urodziny dostałam od rodziców prezent, a później jeszcze zabrali mnie do kina., 5. Ponieważ byłem chory, nie poszedłem do szkoły., 6. Czy to było wtedy, kiedy spotkałem Kasię przy Akademii?, 7. Nie pytaj mnie, dlaczego to zrobiłem., 8. Wyjdę z tobą na spacer albo odrobię lekcje z matematyki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRj4QYKXqh4PX
Ćwiczenie 9
Uzupełnij luki, tak aby powstały wskazane rodzaje zdań złożonych. Zdał sobie sprawę, Tu uzupełnij teraz wszystko zależy od niego. - zdanie złożone podrzędnie dopełnieniowe Był mądrym chłopcem Tu uzupełnij nie zdawał sobie jeszcze z tego sprawy. - zdanie złożone współrzędnie przeciwstawne Siedział na ławeczce przed swoją chatką Tu uzupełnij palił fajkę. - zdanie złożone współrzędnie łączne Było już późno, Tu uzupełnij wrócili do domu. - zdanie złożone podrzędnie okolicznikowe czasu
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sposoby łączenia zdań złożonych - spójnik

Części mowy dzielimy na odmienne i nieodmienne. Nieodmienne części mowy to takie, których wyrazy nie zmieniają formy gramatycznej (odmianie przez osoby, czasy czy przypadki). Te części mowy pozostają takie same, bez względu na inne wyrazy w zdaniu. Dziś dla nas najważniejszy jest s p ó j n i k !

RXDvZDsPPHY8v
Nieodmienne części mowy
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Robdn2eqRkHCt
Źródło: Materiał powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007−2013 oraz Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014−2020, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Ćwiczenie 10
R1Ydq1bbVfrOr1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej odpowiednich wyrazów z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Wypowiedzenia złożone zwykle rozpoznajemy po charakterystycznych dla nich wskaźnikach zespolenia. W zdaniach złożonych współrzędnie zawsze są to spójniki współrzędności. Niekiedy jednak w wypowiedzeniu nie występuje spójnik (pojawia się sam przecinek), a w języku mówionym granice między poszczególnymi zdaniami wyznacza dłuższa pauza. Na przykład:

  • Jest dość pochmurno. Co jakiś czas pada deszcz. – dwa oddzielne zdania pojedyncze.

  • Jest dość pochmurno (1) i co jakiś czas pada deszcz. (2) – wypowiedzenie współrzędne łączne spójnikowe.

  • Jest dość pochmurno, (1) co jakiś czas pada deszcz. (2) – wypowiedzenie współrzędne łączne bezspójnikowe (połączone przecinkiem).

Oto najczęściej używane zaimki i spójniki w zdaniach złożonych.

RWKXVSloO8o4E1
Źródło: a. nn.

Kłopotliwa może się okazać interpunkcja zdań współrzędnie złożonych. Należy tu pamiętać o ważnej zasadzie:

  • przecinkami oddzielamy zdania przeciwstawne i wynikowe,

  • nie oddzielamy przecinkami zdań łącznych i  rozłącznych.

Jeśli jednak powtarza się spójnik charakterystyczny dla zdań łącznych i rozłącznych, to przed drugim i kolejnym użyciem powinien pojawić się przecinek, np.:

Ani nie pójdę do kina, ani nie odwiedzę koleżanki.
Albo pójdę na spacer, albo zostanę w domu.

Często w zdaniach podrzędnych i współrzędnych – dłuższych i charakterystycznych dla wypowiedzi oficjalnych – pojawiają się podwojone (złożone) spójniki. Należy pamiętać o tym, aby zawsze stosownie użyć jednego i drugiego spójnika z danej pary, a także postawić przecinek między nimi. Poniżej zostały wypisane przykłady takich wskaźników zespolenia.

R1APRKhdHqsqh1
Źródło: a. nn.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
R1O6oPiDxFoFx
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych odpowiedzi spośród proponowanych przykładów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
R1cImfGIDFpvt
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu typu zdania poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Ułóż po jednym zdaniu złożonym:

  1. współrzędnie połączonym spójnikiem;

  2. podrzędnie połączonym zaimkiem;

  3. współrzędnie połączonym bezspójnikowo;

  4. podrzędnie połączonym spójnikiem.

R2cZfnzpF3I1B
(Uzupełnij).

Wypowiedzenie wielokrotnie złożone

Teksty pisane (np. literackie) często zawierają wypowiedzenia wielokrotnie złożone. Tworzą je co najmniej trzy zdania składowe. Mogą one łączyć się w porządkach współrzędnym (np. Czytam i uczę się do sprawdzianu, więc nie mam czasu.) lub nadrzędno‑podrzędnym (np. Kiedy czytam, muszę mieć ciszę, gdyż nie mogę się skupić.). Wypowiedzenia wielokrotnie złożone mogą być zbudowane nie tylko ze zdań składowych, ale również z równoważników zdania.

Analiza wypowiedzenia wielokrotnie złożonego nie różni się zbytnio od opisu zdań złożonych, które składają się z dwóch zdań składowych.

Poniżej przedstawiono metodę opisywania wypowiedzeń wielokrotnie złożonych krok po kroku.

Przykładowe wypowiedzenie wielokrotnie złożone:

Po długiej wyprawie dotarłem wreszcie do domu i opowiedziałem moim rodzicom, co się wydarzyło podczas wycieczki, na którą pojechałem z wielką radością.

KROK 1. Oznaczenie orzeczeń w wypowiedzeniu złożonym

Najpierw należy wyszukać wszystkie czasowniki pełniące funkcje orzeczeń. Ich liczba może być równa liczbie zdań składowych. W wypowiedzeniu mogą także występować równoważniki zdania, które również są zdaniami składowymi.

W tej metodzie każde z orzeczeń należy oznaczyć innym kolorem, który będzie od tej pory przypisany do zdania składowego zawierającego to orzeczenie.

RBNXgP4eeMOgp
Orzeczenia w zdaniu wielokrotnie złożonym
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

KROK 2. Wyodrębnienie i numeracja zdań składowych

Po odszukaniu orzeczeń (dotarłem, opowiedziałem, wydarzyło się, pojechałem) należy znaleźć granice zdań składowych. Zwykle wyznaczają je spójniki lub zaimki bądź spajające zdania znaki interpunkcyjne, takie jak przecinki czy myślniki.

Następnie zdania składowe należy ponumerować zgodnie z kolejnością ich występowania w wypowiedzeniu (na końcach zdań zapisać liczby w nawiasach i nadać im odpowiednio takie kolory, jakimi oznaczone są orzeczenia).

R1ZAr3EnXFsCd
Zdania składowe w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Jest to wypowiedzenie wielokrotnie złożone, które składa się z czterech zdań składowych.

KROK 3. Oznaczenie wskaźników zespolenia

W analizowanym wypowiedzeniu są nimi:

  • „i” – spójnik współrzędności,

  • „co” – zaimek,

  • „na którą” – zaimek z przyimkiem.

Wskaźniki zespolenia należy pogrubić.

REETmNjCQaydO
Wskaźniki zespolenia w zdaniu wielokrotnie złożonym
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Krok 4. Wyodrębnienie zdania głównego

W każdym wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym pojawia się jedno zdanie, którego treść jest samodzielna i nie wymaga odniesień do pozostałych zdań składowych. Jest to zdanie główne. Zdanie główne zazwyczaj nie zawiera wskaźników zespolenia.

W analizowanym wypowiedzeniu jedynym zdaniem samodzielnym treściowo jest zdanie nr 1. To zdanie główne. Nie zawiera ono spójników ani zaimków w funkcji wskaźników zespolenia.

Krok 5. Rozpoznanie rodzajów zdań składowych

Najpierw należy rozpoznać rodzaj każdego ze zdań składowych – które z nich są współrzędne, a które podrzędne.

Pomocne w tym okazują się wskaźniki zespolenia:

  • spójniki współrzędności (np. i, oraz, lecz, albo, więc), wprowadzające nowe zdania współrzędne;

  • spójniki podrzędności (np. ponieważ, gdyż, że, jeśli, kiedy, mimo że), które rozpoczynają zdania podrzędne;

  • zaimki (np. który, co, jaki), które pojawiają się w zdaniach podrzędnych.

Relacje między zdaniami składowymi nie dotyczą wyłącznie gramatyki. Odnoszą się one również do treści całego wypowiedzenia. Aby lepiej zrozumieć składnię wypowiedzenia wielokrotnie złożonego, należy sprawdzić, czy i jakie pytania można zadać kolejnym zdaniom składowym. W ten sposób można ustalić, które zdania składowe są nadrzędne, a które podrzędne. Pytania zawsze należy kierować od zdania nadrzędnego do podrzędnego.

RiyXNvTmJszP5
Pytania zdań składowych w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

W omawianym wypowiedzeniu kolejne zdania składowe układają się w następującym porządku:

  • Zdanie (1) to zdanie główne.

  • Zdanie (2) jest współrzędne do zdania (1) – można rozpoznać ten układ po spójniku „i”. Przed nim nie stawia się przecinka.

  • Zdanie (3) jest podrzędne do zdania (2) – można rozpoznać ten układ po zaimku „co” oraz pytaniu, które możemy zadać do treści zdania (2): o czym? Przecinek należy postawić.

  • Zdanie (4) jest podrzędne do zdania (3) – można rozpoznać ten układ po wyrażeniu przyimkowym „na którą” oraz pytaniu odnoszącym się do treści zdania (3): której? Przecinek należy postawić.

Ćwiczenie 14
RQL1enXxayTwN
Uzupełnij przecinki w zdaniach.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Z poniższych wypowiedzeń wypisz orzeczenia, a zdania składowe ponumeruj i nazwij.

  • Choć miał dzisiaj dużo zajęć, nie czuł się zmęczony i mógłby jeszcze pójść na dodatkowy trening.

  • Przygotowawszy się do jutrzejszych lekcji, poszłam wcześniej spać, abym mogła wstać rano wypoczęta.

  • Autobus, który zawsze dowozi nas do szkoły, dzisiaj nie przyjechał, ponieważ miał awarię silnika.

  • Tomek spostrzegł, że wyszedł z domu trochę za późno, więc zaczął biec, gdy usłyszał gwizd na odjazd pociągu.

R11UH401SIMGv
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16

Przepisz poniżej lub do zeszytu wypowiedzenia wielokrotnie złożone. Uzupełnij je brakującymi przecinkami.

  • Kubuś Puchatek usiadł sobie pod tym dębem podparł głowę na łapkach i zaczął rozmyślać.

  • Małe rybki co pływały w wodzie koło listka słyszały całą przemowę ropuchy
    a teraz im przykro było słuchać płaczu dziecka.

  • Słońce świeciło ślicznie woda błyszczała jak srebro wszystko jej się podobało.

  • Głód począł im dokuczać gdyż nie jedli nic prócz kilku znalezionych jagódek.

  • W południe ujrzały pięknego śnieżnobiałego ptaszka który siedział na gałęzi
    i śpiewał tak cudownie że dzieci stanęły zachwycone.

RrwwIyVH0eEs6
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RbuRQbkOrqgiq
Ćwiczenie 17
Należy uzupełnić zdania odpowiednimi wskaźnikami zespolenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

R13YGjzoAkTj3
Ćwiczenie 18
Uporządkuj zdania składowe tak, aby powstało wypowiedzenie wielokrotnie złożone. Elementy do uszeregowania: 1. Ponieważ bardzo nie lubił podróżować,, 2. nawet wtedy, gdy cel podróży był oddalony kilkanaście kilometrów od domu., 3. nigdy nie zapisywał się na żadne wycieczki ani inne zorganizowane wyjazdy,
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RCQ3sPUHlMsMI
Ćwiczenie 19
W poniższym wypowiedzeniu zmień szyk tak, by nie było wątpliwości, czym interesował się Roman i kto nie chciał kupić roweru. Rower, którym również interesował się Roman, zaprowadzili do Adama, jednak on nie chciał go kupić.

1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower, 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower, 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower, 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower 1. jednak, 2. on, 3. go, 4. do, 5. Adama, 6. kupić, 7. którym, 8. nie chciał, 9. interesował się, 10. zaprowadzili, 11. również, 12. Roman, 13. Rower.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDqLvCw4kQWwU
Ćwiczenie 20
W poniższym wypowiedzeniu zmień szyk tak, by nie było wątpliwości czego doświadczyli Robinson i Piętaszek – przygody czy wyspy. Książka opowiada też o przygodzie na plaży i wzgórzach wyspy, której doświadczyli Robinson wraz z Piętaszkiem, gdy dotarli do nich piraci.
1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada, 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada, 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada 1. plaży, 2. wraz, 3. piraci, 4. nich, 5. której, 6. dotarli, 7. gdy, 8. też, 9. z, 10. o, 11. doświadczyli, 12. Książka, 13. do, 14. Robinson, 15. wzgórzach, 16. Piętaszkiem, 17. wyspy, 18. przygodzie, 19. na, 20. i, 21. opowiada.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLjpRxcMYfzwY
Ćwiczenie 21
W poniższym wypowiedzeniu zmień szyk tak, by nie było wątpliwości kto odnosi wrażenie dotyczące prędkości jazdy – samochód czy Jan. Jan naciskał pedał gazu, a samochód wlókł się niemiłosiernie, lecz odnosił wrażenie, że on tak szybko nigdy nie jechał drogą przez las.
1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy, 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy, 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy, 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy 1. przez, 2. tak, 3. samochód, 4. drogą, 5. niemiłosiernie, 6. nie, 7. a, 8. Jan, 9. wlókł się, 10. jechał, 11. naciskał, 12. wrażenie, 13. pedał, 14. gazu, 15. że, 16. on, 17. las, 18. odnosił, 19. lecz, 20. szybko, 21. nigdy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRan2dqUK5Pvy
Ćwiczenie 22
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23
RQSL7iIEUq3Ld1
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.