R1bY3cqikBA2o
Kolorowa ilustracja przedstawia „wodne perły”, czyli krople wody osiadłe na fantastycznych kwiatach, wyglądem przypominającym białe kocie wąsy. Tło ilustracji jest rozmazane w barwach błękitu, różu i zieleni.

Jak rodzi się pieśń?

Anielskie perły
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Dlaczego śpiewamy? Co skłoniło ludzi do śpiewu?

Definicja słownikowa podaje, że śpiew jest ciągiem dźwięków zmiennych w wysokości, natężeniu i barwie, wytwarzanych przez głos ludzki, tworzących muzyczną całość określonej melodii. To czynność polegająca na artystycznym operowaniu głosem podczas wykonywania utworu muzycznego. Pięknego śpiewu można się nauczyć, jego szkoleniem zajmuje się wokalistyka. Przedmiot ten znajduje się w programie nauczania szkół muzycznych i wyższych uczelni artystycznych.

Ćwiczenie 1

Jaki może być śpiew? Zapisz tutaj lub w zeszycie jak najwięcej określających
go przymiotników (np. wysoki śpiew).

R1TR1qN1zgfn0
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2

Jakimi słowami można zastąpić słowo śpiew? Tutaj lub w zeszycie zapisz swoje propozycje (np. trel).

RA7Bjiqo43PWv
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 3
RoNOjjcN1VR0D
Do podanych zwrotów z czasownikiem "śpiewać" dodaj ich definicje tak, aby tworzyły poprawne pary.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RiOmdNOWpYXPg
Ćwiczenie 4
Utwórz poprawne zdania, wstawiając w puste miejsca odpowiednie czasowniki.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RMAoqXXVEMbYN
Ćwiczenie 5
Do każdego związku frazeologicznego dodaj wyjaśnienie, przesuwając "kafelek" do ramki.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1co7y50ulKAw
Orzeł w locie
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1
R1OWKJo09us3N
Wyszukaj w dostępnych ci źródłach informacje o dźwiękach wydawanych przez orły. Napisz o tym krótką notatkę.
R1HxCvbv8ixAV
Jaskółki w gnieździe
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 2
RoVT1lbJ7Ol0C
Wyszukaj w dostępnych ci źródłach informacje o dźwiękach wydawanych przez jaskółki. Napisz o tym krótką notatkę.
Ważne!

Według „Legendy o pieśni” Janusza Korczaka świat wypełnił się dźwiękami dzięki anielskim perłom, które spadły na ziemię. W wielu kulturach świata perła symbolizuje doskonałość, nieśmiertelność, a także sztukę pięknej wymowy. Z kolei muszla, wewnątrz której formują się perły, jest symbolem muzyki. Z połączenia muzyki oraz słów powstają pieśni.

R37NMLmwUXqKL
Czy ptasi śpiew można zapisać nutowo?
Źródło: a.nn, domena publiczna.

O autorze

Janusz Korczak19421878
RG2cc19DSGD3k1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Janusz Korczak

Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit, a znany był również jako Stary Doktor. Urodził się w 1878 lub 1879 roku. W 1942 roku zginął w komorze gazowej, dobrowolnie towarzysząc w drodze na śmierć swoim wychowankom, z którymi został wywieziony z getta. Pedagog, pisarz, lekarz pediatra, przez 30 lat był kierownikiem Domu Sierot dla dzieci żydowskich w Warszawie. W swoich pismach domagał się poważnego traktowania dzieci, wychowania w umiłowaniu dobra, piękna i wolności. Jego najbardziej znane utwory dla dzieci to: Król Maciuś Pierwszy, Król Maciuś na wyspie bezludnej, Kajtuś Czarodziej.

Legenda o pieśniJanusz Korczak
Janusz Korczak Legenda o pieśni

Kiedy caluchny świat był już stworzony, skończony, gotowy – każdy przyznać musiał, że jest bardzo piękny. Pośród falujących mórz rozrzucony był ląd koloru czekolady, na lądzie usypane były góry i nasadzone lasy. Szczyty gór przysypane były puchem śnieżnym, podnóża wysłane miękką trawą, utkaną kwiatami białymi, niebieskimi, żółtymi i czerwonymi.

W lasach było wiele rozmaitych zwierząt, małych i dużych, wcale do siebie niepodobnych. Na drzewach ptaki wiły swe mieszkania, a same pływały w powietrzu na żaglach z różnobarwnych piór. Królem ptaków był orzeł.

Nie wiedzieli ludzie, że orzeł tak wysoko fruwa, aż powyżej księżyca, słońca i wszystkich gwiazd. Orzeł nie mógł powiedzieć, bo nie miał wcale głosu, jak nie mieli głosu ani ludzie, ani zwierzęta, ani lasy, ani morza. Wszystko było tak samo piękne jak dziś, tylko ciche, nieme, więc smutne.

Razu pewnego wzbił się orzeł tak wysoko, że aż dofrunął do nieba. Patrzy, a tu aniołowie zebrali się i na coś czekają. A tu jeden anioł przyniósł złotą skrzynkę, otworzył ją brylantowym kluczem i wyjął sznur pereł; rozwiązał jedwabny sznurek i zaczął wszystkim aniołom perły rozdawać, każdemu po jednej. Wielki był przy tym porządek, żaden z aniołów nie pchał się, nie kłócił, nie skarżył i nie krzyczał:

– Mnie – mnie – mnie!

A orzeł patrzy zdziwiony, bo nie wie, co z tego będzie. Kiedy perły były rozdane, aniołowie usiedli na ławkach, każdy umieścił w anielskim gardziołku otrzymaną perłę i zaczęły się śpiewy.
Ach, jakie to było cudowne! Orzeł płakał i śmiał się z radości, a kiedy wrócił na ziemię, było mu strasznie smutno, nic go nie bawiło: ani wysokie skały, ani kołysanie się morza, ani mieniące się gwiazdy, ani śnieg lśniący – myślał tylko o złotej skrzynce, gdzie były schowane perły pieśni.

„Ukradnę je” – pomyślał wreszcie. Zauważyły ptaki, że ich król jest smutny, że stracił apetyt i sen, chowa się po dzikich szczytach i często na długo gdzieś znika – i tym smutniejsze były, że nie mogły ani pomówić o tym, ani zaśpiewać, bo były nieme.
Aż zakradł się orzeł do nieba, a kiedy aniołowie spać się pokładli, dziobem i pazurami otworzył skrzynkę, aż dziób mu się skrzywił i wygięły, i pokrwawiły pazury – porwał sznur pieśni i dalejże na ziemię. Ale czy o gwiazdę zahaczył, czy przepalił sznurek, dość że pękł sznurek jedwabny i perły jak deszcz się posypały.

Jedna perła wpadła w morze i morze śpiewać zaczęło, druga padła w las – i las zanucił pieśń, i zaszemrał strumień, i zagadały góry.

Ptaki myślały, że to muszki padają, i najwięcej pochwyciły małych perełek i teraz najwięcej śpiewają.

Na progu chaty siedział chłopiec i dmuchał w drewienko, w którym dziurki powywiercał – nagle w jedną dziurkę wpadła perełka pieśni i fujarka nucić zaczęła. Ucieszył się chłopak i po raz pierwszy zawołał:

– Ach, jak pięknie!

Największą perłę pochwycił orzeł i ukrył w szczelinie. Ale złe sumienie nie dawało mu spokoju. Księżyc, gwiazdy i słońce wołały nań ciągle:

– Złodziej! Ukradł! Złodziej!

Orzeł dał ostatnią perłę słowikowi, słowik dał ją jaskółce, a jaskółka człowiekowi.

Trzy dni tylko były anielskie perły na ziemi, bo roztopiły się i w mgle wieczornej uniosły się znów do nieba.

Od tej pory orzeł nie wzbija się już tak wysoko, ma krzywy dziób i zakręcone pazury, słowikowi wolno śpiewać tylko po zachodzie słońca, jaskółce ludzie pozwalają mieszkać w swojej chacie, a człowiek włada pieśnią, która naśladuje wszystkie głosy i towarzyszy mu w smutku i w weselu, przy pracy i w boju.
Należy kochać i szanować pieśń, bo pochodzenie jej anielskie; dało nam ją poświęcenie królewskie i przywiązanie wiernej, małej ptaszyny.

kor_1 Źródło: Legenda o pieśni, [w:] Janusz Korczak, Woda żywa, Warszawa 1971.
Ćwiczenie 6
R1GjexqOtUYq91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1LhuZX0EFUPE
Miejsce na notatki
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1C585li0xHjy
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Orzeł bielik
Źródło: domena publiczna, Julie Edgleyn, licencja: CC BY-SA 4.0.
R132WXxxf82Y7
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Scharakteryzuj zachowanie orła i oceń jego postawę.

R12t3qEFQpLFt
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się ze schematem kompozycji utworu literackiego. Uzupełnij go podanymi poniżej wydarzeniami.

R14VDpy16PYFx
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Omów kompozycję utworu według następujących punktów:
– ekspozycja,
– zawiązanie akcji,
– rozwój akcji (konflikty, perypetie),
– punkt kulminacyjny,
– rozwiązanie akcji.

R13nktNU7pQyJ
Miejsce na notatki
1
Polecenie 3

Zapoznaj się z prezentacją „Legenda o pieśni”.

RejasqRwWo1x6
Rnoog9a2CnWbX
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12GbOxaRvzn3
R13hDJ3tEyu22
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RoWtWDH62LTnW
Rt3xdlfyYe9q2
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1N5AooLCmgDc
Rx327qlvi2PtQ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19wwPdqFaEVk
RchuJbKWsZJUF
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RS9NRkjMmSFKo
Rn0ta2JnlpbMR
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1HIZF2FvmQrr
R1GsufnNVAgUY
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RZDQpsH9XM5h0
R90FWDMTM6MPP
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLocQ7K8Eptni
RgIykGsC3FZ58
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RMNbXs8ywqguh
R1QANQwTuVWjH
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQITEgQKtMxFe
R2FUxbYz8lMhg
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDQLxHr6GE4ox
RauozhjLfNmEU
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RPJ76NgCg94mZ
RMfaHkfOThh39
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 4

Opisz swoje odczucia po wysłuchaniu dźwięków zamieszczonych w prezentacji.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyobraź sobie, jak mogłaby brzmieć pieśń aniołów i opisz ją za pomocą trzech przymiotników.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Odtwórz za pomocą przedmiotów dostępnych w domu i nagraj następujące dźwięki:

  • szum morza

  • odgłosy lasu

  • perły spadające na ziemię

Polecenie 5

Opisz, jakie zapachy można poczuć, przebywając: 

  • nad morzem

  • w lesie 

    RkqCjPtj27YRs
    (Uzupełnij).
Polecenie 6

Opisz, jak może zmienić się odbiór tekstu po dodaniu do niego efektów dźwiękowych.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Czy dźwięki można sobie wyobrazić? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Ciekawym zabiegiem, który można odnaleźć w wielu wierszach, jest onomatopeja. Naśladuje ona różne dźwięki i odgłosy otaczającego nas świata, dzięki czemu utwór jest bogatszy, a przez to również ciekawszy i mocniej oddziaływujący na wyobraźnię czytelnika.

RJ67mVnRflYZp
Ćwiczenie 11
Ułóż wydarzenia w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. Śpiew ptaków., 2. Pozostanie pieśni wśród ludzi., 3. Śpiew lasu., 4. Ponowna wizyta orła w niebie i kradzież pereł., 5. Lot orła do nieba., 6. Śpiew gór., 7. Śpiew aniołów., 8. Opis piękna stworzonego świata., 9. Przekazanie perły jaskółce., 10. Śpiew strumyka, 11. Rozsypanie się pereł., 12. Powrót orła na ziemię., 13. Śpiew morza., 14. Gra chłopca na fujarce., 15. Ofiarowanie największej perły słowikowi., 16. Oddanie perły człowiekowi., 17. Ukrycie największej perły przez orła.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, dlaczego „spośród wszystkich istot żywych jedynie człowiek włada pieśnią, która naśladuje wszystkie głosy”.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
RbRlLIJwrqIPl
Ćwiczenie 13
W poniższym fragmencie tekstu zaznacz onomatopeję. Jedna perła wpadła w morze i morze śpiewać zaczęło, druga padła w las – i las zanucił pieśń, i zaszemrał strumień, i zagadały góry.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RHgjNfEUvRShC
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15
R5eJ1qsJfVKyr
Niektóre wyrazy mogą mieć więcej niż jedno znaczenie. Połącz w pary wyrazy, które pojawiły się w materiale tej lekcji, z ich objaśnieniami. najwyższy balkon dla widza w teatrze Możliwe odpowiedzi: 1. orzeł, 2. strumień, 3. gwiazda, 4. jaskółka, 5. legenda, 6. perła (np. architektury), 7. anioł, 8. zameldować druga strona monety, nie reszka Możliwe odpowiedzi: 1. orzeł, 2. strumień, 3. gwiazda, 4. jaskółka, 5. legenda, 6. perła (np. architektury), 7. anioł, 8. zameldować tekst dołączony do mapy, który objaśnia występujące na niej symbole Możliwe odpowiedzi: 1. orzeł, 2. strumień, 3. gwiazda, 4. jaskółka, 5. legenda, 6. perła (np. architektury), 7. anioł, 8. zameldować coś wyjątkowego, np. piękny budynek Możliwe odpowiedzi: 1. orzeł, 2. strumień, 3. gwiazda, 4. jaskółka, 5. legenda, 6. perła (np. architektury), 7. anioł, 8. zameldować zgłosić w urzędzie, że ktoś zamieszkał pod danym adresem Możliwe odpowiedzi: 1. orzeł, 2. strumień, 3. gwiazda, 4. jaskółka, 5. legenda, 6. perła (np. architektury), 7. anioł, 8. zameldować osoba sławna i podziwiana Możliwe odpowiedzi: 1. orzeł, 2. strumień, 3. gwiazda, 4. jaskółka, 5. legenda, 6. perła (np. architektury), 7. anioł, 8. zameldować osoba bardzo dobra, szlachetna, łagodna Możliwe odpowiedzi: 1. orzeł, 2. strumień, 3. gwiazda, 4. jaskółka, 5. legenda, 6. perła (np. architektury), 7. anioł, 8. zameldować duża ilość czegoś poruszającego się ciągle, nieprzerwanie w jakimś kierunku Możliwe odpowiedzi: 1. orzeł, 2. strumień, 3. gwiazda, 4. jaskółka, 5. legenda, 6. perła (np. architektury), 7. anioł, 8. zameldować
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rn1nmwMzIXgbV
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SzpzmqBkwDh
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18
RKT8TPCpMno9A
Uzupełnij tabelę według wzoru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, co autor „Legendy”, Janusz Korczak, mówi o wartości i znaczeniu pieśni w życiu ludzi.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
R192lZcSU2Jlk
Ćwiczenie 20
W poniższym fragmencie tekstu zaznacz wartości. Kolorem fioletowym rzeczowniki, a kolorem zielonym czasowniki. Należy kochać i szanować pieśń, bo pochodzenie jej anielskie; dało nam ją poświęcenie królewskie i przywiązanie wiernej, małej ptaszyny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12ciSJCSQRD3
Ćwiczenie 20
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RI0Y2cDnNUGiA
Ćwiczenie 21
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 22

Ułóż z rozsypanych wyrazów zdania, w których zostały zastosowane związki frazeologiczne pochodzące z poprzedniego ćwiczenia.

R1V8lAqf0Gkuj
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1M1fMW9tIPYF
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ADj6TDuVtW5
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRAm1eNzIDxaM
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Narysuj Ziemię, która została opisana w utworze. Skorzystaj ze szkicownika zamieszczonego poniżej.

R1PeM9ugSLktc
Polecenie 7

Zredaguj krótki wiersz, w którym zawrzesz opis Ziemi. Skorzystaj z informacji zawartych w utworze Janusza Korczaka.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).

Pieśni i piosenki patriotyczne

Patriotyzm jest podstawą wspólnoty, wzmacniają go symbole reprezentujące ważne dla tej wspólnoty wartości, które z czasem stają się jej znakami rozpoznawczymi oraz pieśnipiosenki. Mają one w kulturze polskiej wielowiekową tradycję. Wybrzmiewają w uroczystej oprawie oficjalnych obchodów świąt państwowych i rocznic. Wiele z nich powstało nie jako oficjalne pieśni, ale jako piosenki. Spontanicznie rozpowszechniane, łączą sztukę słowa z wpadającą w ucho melodią. O ile jednak pieśń u swoich starożytnych początków była częścią kultury wysokiej, oficjalnej, o tyle piosenka stanowiła, aż do XX wieku, element kultury ludowej, a współcześnie – kultury popularnej. Wiele z nich powstało w czasach wojny i okupacji.

Piosenka „Szara Piechota” powstała na początku XX wieku (w 1915 lub 1918 roku), śpiewali ją żołnierze Legionów Polskich.

Polecenie 8

Przeczytaj lub wysłuchaj tekstu znanej piosenki żołnierskiej „Szara Piechota”.

Bolesław Lubicz -Zahorski, Leon Łuskino Szara Piechota

Nie noszą lampasówlampasylampasów, lecz szary ich strój, 
Nie noszą ni srebra, ni złota, 
Lecz w pierwszym szeregu podąża na bój
PiechotapiechotaPiechota, ta szara piechota.

Maszerują strzelcystrzelcystrzelcy, maszerują, 
Karabiny błyszczą, szary strój, 
A przed nimi drzewcedrzewcedrzewce salutują,
Bo za naszą Polskę idą w bój!

Idą, a w słońcu kołysze się stal,
Dziewczęta zerkają zza płota,
A oczy ich dumnie utkwione są w dal,
Piechota, ta szara piechota. 

Maszerują strzelcy, maszerują…

Nie grają im surmy, nie huczy im róg,
A śmierć im pod stopy się miota,
Lecz w pierwszym szeregu podąża na bój
Piechota, ta szara piechota. 

szara_1 Źródło: Bolesław Lubicz -Zahorski, Leon Łuskino, Szara Piechota, dostępny w internecie: https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/teksty/tekst-utworu-szara-piechota/.
surma
lampasy
piechota
strzelcy
drzewce
Szara PiechotaBolesław Lubicz‑Zahorski, Leon Łuskino, wykonanie Ola Turkiewicz wraz z zespołem Koncertu Niepodległości
Bolesław Lubicz‑Zahorski, Leon Łuskino, wykonanie Ola Turkiewicz wraz z zespołem Koncertu Niepodległości Szara Piechota
R1Zc39d9dKiPa
Nagranie dźwiękowe utworu Bolesława Lubicza‑Zahorskiego, Szara Piechota.
szara_1 Źródło: Bolesław Lubicz -Zahorski, Leon Łuskino, Szara Piechota, dostępny w internecie: https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/teksty/tekst-utworu-szara-piechota/.
Polecenie 9

Opisz, kim są żołnierze z piosenki „Szara Piechota”?

RiHQ9miQNx5mF
Polecenie 10

Zapoznaj się z tekstem piosenki powstańczej lub wysłuchaj nagrania, a następnie  wykonaj ćwiczenia.

Ważne!

Powstanie Warszawskie, które wybuchło 1 sierpnia 1944 roku, było jednym z najtragiczniejszych wydarzeń w dziejach naszego kraju. Piosenki powstańcze oddają nastrój i atmosferę tamtych czasów.

Dziś idę walczyć - Mamo!Józef Szczepański ps. Ziutek
Józef Szczepański ps. Ziutek Dziś idę walczyć - Mamo!

Dziś idę walczyć - Mamo,
Może nie wrócę więcej,
Może mi przyjdzie polec tak samo
Jak tyle tysięcy, tysięcy.

Poległo polskich żołnierzy
Za wolność naszą i sprawę
Ja w Polskę, Mamo, tak strasznie wierzę
I w świętość naszej sprawy.

Dziś idę walczyć - Mamo kochana,
Nie płacz, nie trzeba, ciesz się jak ja,
Serce mam w piersi rozkołatane
Serce mi dziś tak cudnie gra.

dzi_1 Źródło: Dziś idę walczyć - Mamo! Józef Szczepański, [w:] Antologia utworów zestawiona przez Tadeusza Skoczka, Warszawa 2021, s. 91.
Rh6ERVZwYTaOa
Piosenkę powstańczą „Dziś idę walczyć - Mamo!...” wykonuje Piotr Czekała do słów Józefa Szczepańskiego.
Polecenie 11

Czego twoim zdaniem dotyczy utwór „Dziś idę walczyć – Mamo!”? Czy jest to pieśń o wojnie, czy raczej o uczuciu do matki? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
Polecenie 12

Wyjaśnij, kim jest podmiot liryczny i adresat liryczny wiersza.

R64tY5cgjiBZx
(Uzupełnij).
RyJqpjpVbeXEp
Ćwiczenie 23
Wybierz związek frazeologiczny, który najlepiej oddaje charakter piosenki Dziś idę walczyć - Mamo!... Możliwe odpowiedzi: 1. rozdzierająca serce, 2. chwytająca za serce, 3. ściskająca serce, 4. łamiąca serce
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 13

Czy uważasz, że utwór Józefa Szczepańskiego ma symboliczne znaczenie również dla nas współczesnych? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RgSZsiRk109vi
(Uzupełnij).
R1L3esOhYrrYm
Pomnik Małego Powstańca w Warszawie
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.

Polska piosenka „Warszawskie dzieci” z 1944 roku do słów Stanisława Ryszarda DobrowolskiegoStanisław Ryszard DobrowolskiStanisława Ryszarda Dobrowolskiego i muzyki Andrzeja Panufnika przeszła do historii. Jest jedną z najbardziej znanych i lubianych piosenek. Została skomponowana 4 lipca 1944 roku i po raz pierwszy wyemitowana w rozgłośni radiowej 8 sierpnia 1994. Stała się jedną z najpopularniejszych piosenek Powstania Warszawskiego. Zapoznaj się z jej tekstem lub wysłuchaj nagrania, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Stanisław Ryszard Dobrowolski
R1bOed07PmAjL
Warszawskie dziecisł. Stanisław Ryszard Dobrowolski
sł. Stanisław Ryszard Dobrowolski Warszawskie dzieci

Nie złamie wolnych żadna klęska, 
Nie strwoży śmiałych krwawy trud,
Pójdziemy razem do zwycięstwa,
Gdy ramię w ramię stanie lud.

Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój, 
Za każdy kamień Twój, 
Stolico, damy krew! 
Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój,
Gdy padnie rozkaz Twój, 
poniesiem wrogom gniew!

Powiśle, Wola i Mokotów, 
Ulica każda, każdy dom
– Gdy padnie pierwszy strzał, bądź gotów,
Jak w ręku Boga złoty grom.

Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój, 
Za każdy kamień Twój, 
Stolico, damy krew! 
Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój,
Gdy padnie rozkaz Twój, 
poniesiem wrogom gniew!

Od piły, dłuta, młota, kielni – 
Stolico, synów swoich sław,
Że stoją wraz przy Tobie wierni
Na straży Twych żelaznych praw.

Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój, 
Za każdy kamień Twój, Stolico, damy krew!
Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój,
Gdy padnie rozkaz Twój, 
poniesiem wrogom gniew!

Poległym chwała, wolność żywym, 
Niech płynie w niebo dumny śpiew.
Wierzymy, że nam Sprawiedliwy
Odpłaci za przelaną krew.

Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój, 
Za każdy kamień Twój, Stolico, damy krew!
Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój,
Gdy padnie rozkaz Twój, 
poniesiem wrogom gniew!

Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój, 
Za każdy kamień Twój, Stolico, damy krew!
Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój,
Gdy padnie rozkaz Twój, 
poniesiem wrogom gniew!

Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój, 
Za każdy kamień Twój, Stolico, damy krew!
Warszawskie dzieci, pójdziemy w bój, 
Gdy padnie rozkaz Twój, 
poniesiem wrogom gniew!

warsz_1 Źródło: Warszawskie dzieci, [w:] Stanisław Ryszard Dobrowolski, Pieśń ojczysta, Warszawa 2007, s. 147.
R4acIctNAtuO7
Ćwiczenie 24
Określ podmiot liryczny wiersza, w tym celu uzupełnij zdania: W piosence „Warszawskie dzieci” podmiotem lirycznym (jest powstaniec/są powstańcy). Świadczą o tym czasowniki w 1. 1 osobie, 2. płynie, 3. padnie, 4. zbiorowy, 5. mnogiej, 6. nie złamie, 7. wierzymy, 8. pojedynczej, 9. damy, 10. indywidualny, 11. 3 osobie, 12. pójdziemy liczby 1. 1 osobie, 2. płynie, 3. padnie, 4. zbiorowy, 5. mnogiej, 6. nie złamie, 7. wierzymy, 8. pojedynczej, 9. damy, 10. indywidualny, 11. 3 osobie, 12. pójdziemy. Przykłady 1. 1 osobie, 2. płynie, 3. padnie, 4. zbiorowy, 5. mnogiej, 6. nie złamie, 7. wierzymy, 8. pojedynczej, 9. damy, 10. indywidualny, 11. 3 osobie, 12. pójdziemy, 1. 1 osobie, 2. płynie, 3. padnie, 4. zbiorowy, 5. mnogiej, 6. nie złamie, 7. wierzymy, 8. pojedynczej, 9. damy, 10. indywidualny, 11. 3 osobie, 12. pójdziemy, 1. 1 osobie, 2. płynie, 3. padnie, 4. zbiorowy, 5. mnogiej, 6. nie złamie, 7. wierzymy, 8. pojedynczej, 9. damy, 10. indywidualny, 11. 3 osobie, 12. pójdziemy. W piosence występuje podmiot liryczny 1. 1 osobie, 2. płynie, 3. padnie, 4. zbiorowy, 5. mnogiej, 6. nie złamie, 7. wierzymy, 8. pojedynczej, 9. damy, 10. indywidualny, 11. 3 osobie, 12. pójdziemy.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RANaL6vvhw1IJ
Ćwiczenie 25
Ułóż w kolejności chronologicznej tytuły wątków poruszanych w pieśni. Wątek refrenu umieść na końcu. Elementy do uszeregowania: 1. Walka o Stolicę z najwyższym poświęceniem., 2. Wezwanie robotników do wierności i strzeżenia praw Stolicy., 3. Chwała poległym, a żywym wolność, wiara w Boską sprawiedliwość., 4. Wiara w bohaterstwo Polaków i wspólną walkę o wolność., 5. Wezwanie poszczególnych dzielnic Warszawy do gotowości, gdy przyjdzie rozkaz walki.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RLLdXlcOufwvD
Ćwiczenie 26
Jakie wartości ważne dla mieszkańców Warszawy wyraża pieśń „Warszawskie dzieci”? Do cytatów dopasuj nazwy wartości. Gdy ramię w ramię stanie lud. Możliwe odpowiedzi: 1. solidarność, 2. odwaga, 3. poświęcenie, 4. wierność, 5. posłuszeństwo Za każdy kamień Twój, Stolico, damy krew! Możliwe odpowiedzi: 1. solidarność, 2. odwaga, 3. poświęcenie, 4. wierność, 5. posłuszeństwo … pójdziemy w bój, Możliwe odpowiedzi: 1. solidarność, 2. odwaga, 3. poświęcenie, 4. wierność, 5. posłuszeństwo Że stoją wraz przy Tobie wierni Możliwe odpowiedzi: 1. solidarność, 2. odwaga, 3. poświęcenie, 4. wierność, 5. posłuszeństwo Gdy padnie rozkaz Twój, / poniesiem wrogom gniew! Możliwe odpowiedzi: 1. solidarność, 2. odwaga, 3. poświęcenie, 4. wierność, 5. posłuszeństwo
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14

Dlaczego zaimek Twój i rzeczownik Stolica pisane są wielką literą? Wyjaśnij, dlaczego autor zastosował taki zabieg stylistyczny.

RTSllizbckFrg
(Uzupełnij).
Polecenie 15

Wyjaśnij, jak rozumiesz zdanie pojawiające się w refrenie: „Za każdy kamień Twój, Stolico, damy krew!”.

R17hXJ8m4BLbR
(Uzupełnij).
RjLgYt1VW4nVy
Symbol Polski Walczącej - kotwica
Źródło: domena publiczna.
Ważne!

Muzeum Powstania Warszawskiego organizuje w ramach obchodów wybuchu powstania w 1944 roku koncert pod tytułem Warszawiacy śpiewają (nie) ZAKAZANE PIOSENKI. Co roku na Placu Piłsudskiego w Warszawie 1 sierpnia o godzinie 20.00 gromadzą się tłumy, aby wspólnie śpiewać piosenki powstańcze. Telewizja Polska transmituje ten koncert na żywo.

R1lTH71DmMrL9
Ćwiczenie 27
Wybierz określenia opisujące nastrój panujący w piosence Warszawskie dzieci. Możliwe odpowiedzi: 1. żartobliwy, 2. sielankowy, 3. radosny, 4. spokojny, 5. podniosły, 6. nostalgiczny, 7. smutny, 8. ponury, 9. wzruszający
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 28

Wymień minimum dwie emocje, jakie możesz odczuwać w trakcie wysłuchania:

  • hymnu narodowego,

  • piosenki rozrywkowej lecącej w radiu,

  • pieśni religijnej,

  • piosenki o nieszczęśliwej miłości,

  • pieśni w wykonaniu chóru.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
Polecenie 16

Jakie byłoby życie bez możliwości śmiania się? Wymyśl własną legendę o radości lub śmiechu.

R1Zs9cniGLJDY
Miejsce na notatki
Polecenie 17

Opisz, jak zmieniłby się świat, gdyby zabrakło w nim dźwięków.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 29

Wyjaśnij sens ostatniego akapitu tekstu Janusza Korczaka.

RzFyBsMH2TDwt
Miejsce na notatki
Polecenie 18

Zredaguj własną legendę o kolorach, w której wyjaśnisz, skąd wzięły się na Ziemi.

RkqCjPtj27YRs
(Uzupełnij).
Polecenie 19

Czy uważasz, że utwór Józefa Szczepańskiego ma symboliczne znaczenie również dla nas współczesnych? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RgSZsiRk109vi
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 30

Napisz, jak rozumiesz tytuł piosenki Warszawskie dzieci.

RH1fGlKrTOuLq
(Uzupełnij).

Słownik

onomatopeja
onomatopeja

jeden ze środków stylistycznych; inaczej wyraz naśladowczy