RezLcbOq2VRLi
Rysunek przedstawia wplątane w pędy róż różne przedmioty: ołówek, probówki, autobus z dziećmi, słuchawki.

Części mowy

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
LokomotywaJulian Tuwim
Julian Tuwim Lokomotywa

Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch - jak gorąco!
Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.

Wagony do niej podoczepiali
Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,
I pełno ludzi w każdym wagonie,
A w jednym krowy, a w drugim konie,
A w trzecim siedzą same grubasy,
Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy,
A czwarty wagon pełen bananów,
A w piątym stoi sześć fortepianów,
W szóstym armata - o! jaka wielka!
Pod każdym kołem żelazna belka!
W siódmym dębowe stoły i szafy,
W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
W dziewiątym - same tuczone świnie,
W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie.
A tych wagonów jest ze czterdzieści,
Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.
Lecz choćby przyszło tysiąc atletów
I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się wytężał,
To nie udźwigną, taki to ciężar.

Nagle - gwizd!
Nagle - świst!
Para - buch!
Koła - w ruch!

Najpierw - powoli - jak żółw – ociężale,
Ruszyła - maszyna - po szynach - ospale,
Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
I kręci się, kręci się koło za kołem,
I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,
I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,
A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!
Po torze, po torze, po torze, przez most,
Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,
I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,
Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.
Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,
Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,
Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,
Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.

A skądże to, jakże to, czemu tak gna?
A co to to, co to to, kto to tak pcha,
Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch?
To para gorąca wprawiła to w ruch,
To para, co z kotła rurami do tłoków,
A tłoki kołami ruszają z dwóch boków
I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,
Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,
I koła turkocą, i puka, i stuka to:
Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!…

lok Źródło: Julian Tuwim, Lokomotywa i inne wiersze, Greg 2017, s. 22–23, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 1

Obejrzyj film i wysłuchaj uważnie wiersza Juliana Tuwima „Lokomotywa”.

RQ4421D864Z62
Film rozpoczyna się czołówką - na ekranie ukazuje się ruchoma rozsypanka słów takich jak: kultura, poezja, proza, wartości... Następnie słuchamy wiersza Juliana Tuwima "Lokomotywa" a na ekranie pokazują się ilustracje do kolejnych strof wiersza, ukazujące lokomotywę i pracę palacza dosypującego węgiel, a następnie kolejne wagony z bohaterami wiersza.
Polecenie 1

Zapoznaj się z wierszem Juliana Tuwima „Lokomotywa”

RURNhkNHfyj9v
Ćwiczenie 1
R1Q0ykCfM9uaL
Po zapoznaniu się z wierszem "Lokomotywa", uzupełnij tabelę wyrazami, które są odpowiedzią na pytania. Na samym dole wpisz nazwę części mowy.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
Rea2sW8cWK8XC
Na podstawie ćwiczenia 1 uzupełnij wnioski.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Czasownik

Ćwiczenie 3

Zaznacz czasowniki.

R7xY2lcuTZR9N1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu czasowników w grupie wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rzeczownik

Ćwiczenie 4
R1TxWef4wvRnr
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu prawidłowych wyrazów do komórek tabeli.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przymiotnik

RALfHwn91jDIa
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przysłówek

Ćwiczenie 6
Rw75QvuM9VJ341
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1eovFL8K6Vue
Ćwiczenie 6
Tatuś Muminka zapomniał, że jest mu niedobrze. Tu uzupełnij Ostrożnie Tu uzupełnij wyciągnął łapkę. Spojrzał na Hatifnatów, ale jak zwykle Tu uzupełnij oczy ich były utkwione daleko Tu uzupełnij w horyzont. Wziął zwój kory i powoli Tu uzupełnij przyciągnął do siebie. Potem Tu uzupełnij ostrożnie Tu uzupełnij zaczął rozwijać tajny dokument. Była to zwykła kora brzozowa. Żadna mapa skarbu. Żaden szyfr. W ogóle nic. Może był to bilet wizytowy, który wszyscy Hatifnatowie grzecznie Tu uzupełnij pozostawiają na każdej samotnej wyspie, żeby znaleźli go póżniej Tu uzupełnij inni Hatifnatowie?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R12Z165PNwjMm1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczebnik

R1L3mpEoLdi4J
ILUSTRACJA: ramka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RkGHdEpLHnv0b1
Przyporządkuj wypisane z wiersza „Trudny rachunek” liczebniki główne i porządkowe. Liczebniki główne Możliwe odpowiedzi: 1. pięć, 2. druga, 3. dwie, 4. osiem, 5. szósta, 6. jedna, 7. dziewiąta, 8. trzeciej, 9. siódma, 10. trzecia, 11. pierwsza, 12. trzy Liczebniki porządkowe Możliwe odpowiedzi: 1. pięć, 2. druga, 3. dwie, 4. osiem, 5. szósta, 6. jedna, 7. dziewiąta, 8. trzeciej, 9. siódma, 10. trzecia, 11. pierwsza, 12. trzy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1U6NTEg8AeqE
Źródło: Materiał powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007−2013 oraz Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014−2020), Thinkstock, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Dla chętnych

Polecenie 2

Zapoznaj się z animacją. Co się stało w trakcie przesłuchania  na komisariacie? Wypisz językowe  przykłady nieporozumień, które wynikły z nieprzywiązywania wagi do prawidłowej odmiany wyrazów.

RzAO2QuMz58SG
R1XFY6q5Ru1II
Biała plansza, na której pojawiają się napisy czarnymi, drukowanymi literami: RETORYKA, GRAMATYKA, PROZA, WARTOŚCI, KULTURA, SZTUKA, NARRACJA, POEZJA. Na kolejnej planszy pojawia się tytuł: TARAPATY. Pod nim logo Kapitału Ludzkiego, ORE, scholarisa i Unii Europejskiej. Na białym tle znajdują się narysowane grubą czarną kreską postacie: mężczyzna z czarny wąsikiem, w płaszczu i kapeluszu na głowie i nieogolony drugi mężczyzna w kaszkiecie na głowie, ubrany w pasiasty trykot. Obaj siedzą przy stole i rozmawiają. Postacie są nieruchome. Ruszają się im tylko usta. Na koniec biała plansza, na której pojawiają się napisy czarnymi, drukowanymi literami: RETORYKA, GRAMATYKA, PROZA, WARTOŚCI, KULTURA, SZTUKA, NARRACJA, POEZJA. Na dole planszy logo Kapitału Ludzkiego, ORE, scholarisa i Unii Europejskiej.
Polecenie 3

Czy moglibyśmy porzucić stosowanie odmiany wyrazów? Jak wtedy brzmiałyby nasze wypowiedzi? Jakie są skutki niepoprawnej odmiany i używania wyrazów niezgodnie z ich znaczeniem?  Zapoznaj się z animacją i wypisz przykłady.

RWdycX9DgOMGE
R1NcmhiZLDuVD
Biała plansza, na której pojawiają się napisy czarnymi, drukowanymi literami: RETORYKA, GRAMATYKA, PROZA, WARTOŚCI, KULTURA, SZTUKA, NARRACJA, POEZJA. Na kolejnej planszy pojawia się tytuł: Język polski bez odmiany. Pod nim logo Kapitału Ludzkiego, ORE, scholarisa i Unii Europejskiej. Na białym tle znajdują się narysowane grubą czarną kreską postacie. Pierwszy to mężczyzna z czarnym wąsikiem, w płaszczu i kapeluszu na głowie, z notatnikiem i ołówkiem w ręku oraz drugi mężczyzna z długim nosem, niewielkim wąsem, w meloniku na głowie, swetrze, który pod szyją ma związany krawat w kropki. Pierwszy stoi, drugi pokazany jest od pasa w górę. Obaj rozmawiają i pojawiają się w filmie naprzemiennie. Postacie stoją nieruchomo. Ruszają się im tylko usta. Na koniec biała plansza, na której są napisy czarnymi, drukowanymi literami: RETORYKA, GRAMATYKA, PROZA, WARTOŚCI, KULTURA, SZTUKA, NARRACJA, POEZJA. Na dole planszy logo Kapitału Ludzkiego, ORE, scholarisa i Unii Europejskiej.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 9

Rozwiąż rebusy. Określ osobę i liczbę otrzymanych czasowników. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

RpJe63wizrM99
R1KjE9A0ynUnM
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Określ osobę i liczbę poniższych czasowników:

  • okupuje

  • witamy

  • mokniesz

  • tropię

  • broicie

Rl7nu23zKuuby
(Uzupełnij).
R16KO6ZbOBAib1
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RinGcZgRuksMe
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RijUaNPeuQEqR1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słownik

tarapaty
tarapaty

trudne, niemiłe sytuacje