RZBvI5H6lnlJk
Na zdjęciu porośnięta trawą ścieżka biegnąca między niskimi jabłonkami, posadzonymi w rzędach. Na drzewach są dojrzałe owoce. W tle bezchmurne niebo.

Przymiotniki w opisie

Sad jabłkowy
Źródło: MikeyMoose, licencja: CC BY-SA 3.0.

Warto wiedzieć!

Natura nie przestaje zaskakiwać człowieka – pozwala mu na zachwyt, odpoczynek czy zadumę. Jest niekończącym się źródłem inspiracji dla artystów, którzy w swoich dziełach opisują ją i oddają hołd. Takie opisy możemy odnaleźć w wielu utworach polskich pisarzy, m.in. Adama Mickiewicza, Bolesława Leśmiana, Juliana Tuwima. Ich podstawą są przymiotniki.

Fragment krajobrazu

Pan TadeuszAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga II. Zamek, w. 403 - 430

Był sad.
Drzewa owocnej0000008IHB5v22_000tp001owocne, zasadzone w rzędy,
Ocieniały szerokie pole; spodem grzędy,
Tu kapusta, sędziwej0000008IHB5v22_000tp002sędziwe schylając łysiny,
Siedzi i zda się dumać o losach jarzyny;
Tam, plącząc strąki w marchwi zielonej warkoczu,
Wysmukły bob obraca na nią tysiąc oczu;
Owdzie podnosi złotą kitę kukuruzaj0000008IHB5v22_000tp003kukuruza;
Gdzieniegdzie otyłego widać brzuch harbuzaj0000008IHB5v22_000tp004harbuza,
Który od swej łodygi aż w daleką stronę
Wtoczył się jak gość między buraki czerwone.
Grzędy rozjętej0000008IHB5v22_000tp005rozjęte miedzą; na każdym przykopie
Stoją jakby na straży w szeregach konopiekonopiekonopie,
Cyprysy jarzyn: ciche, proste i zielone.
Ich liście i woń służą grzędom za obronę,
Bo przez ich liście nie śmie przecisnąć się żmija,
A ich woń gąsienice i owad zabija,
Dalej maków białawe górują badyle;
Na nich, myślisz, iż rojem usiadły motyle,
Trzepiecącj0000008IHB5v22_000tp006Trzepiecąc skrzydełkami, na których się mieni
Z rozmaitością tęczy blask drogich kamieni;
Tyląj0000008IHB5v22_000tp007Tylą farb żywych, różnych mak zrzenicęzrzenicazrzenicę mami.
W środku kwiatów, jak pełnia pomiędzy gwiazdami
Krągły słonecznik licem wielkiem, gorejącem,
Od wschodu do zachodu kręci się za słońcem.

Pod płotem wąskie, długie, wypukłe pagórki,
Bez drzew, krzewów i kwiatów: ogród na ogórki.
Pięknie wyrosły; liściem wielkim, rozłożystym,
Okryły grzędy jakby kobiercem fałdzistym.

j0000008IHB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 2015, s. 207.
zrzenica
konopie
Ćwiczenie 1

Nazwij zmysł, na który najbardziej oddziałuje opis sadu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RQoSiNQwhgvvT
Miejsce na notatki
R18tffUq4Ir9i
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
Rtn1cTJiG9WLT
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu odpowiednimi wyrazami luk w tekście.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R2qv6RfTtSQ1i
Zadanie interaktywne polegające na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R9IihCtpVp5xU
Obraz poetycki
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 1

Naszkicuj obraz poetycki przedstawiony we fragmencie Pana Tadeusza. W tym celu:

  • wykorzystaj informacje o rozmieszczeniu roślin zawarte w tekście,

  • zadbaj o odpowiednią kolorystykę.

Możesz skorzystać z dostępnego poniżej szkicownika.

R8IZzbJSaTHaa
Polecenie 1

Wypisz, jakie drzewa, krzewy, kwiaty i warzywa znajdują się w opisanym przez Mickiewicza ogrodzie.

R1DKHOVYYUx5f
Miejsce na notatki
Ważne!

Połączenia przymiotników, które nazywają dwa lub więcej kolory wyraźnie oddzielone od siebie należy zapisywać z łącznikiem, np. czarno‑białe zdjęcia, biało‑czerwona flaga.

Nazwy kolorów, w których są zawarte ich odcienie pisze się łącznie, np. bladoróżowy (różowy o bladym odcieniu) tulipan, ciemnozielone (zielone o ciemnym odcieniu) liście, perłowoszary (szary z odcieniem perłowym) makijaż.

Łączna pisownia obowiązuje także w odniesieniu do nazw kolorów mieszanych, np. burozielonobrązowy (brązowy z odcieniem burozielonym) sweter, szaroniebieskosrebrzysta (srebrzysta z odcieniem szaroniebieskim) bombka.

Warto również zwrócić uwagę na nazwy kolorów, które trudno jednoznacznie określić jako odcienie konkretnych barw podstawowych. W ich przypadku używamy końcówki -awy, np. niebieskawy, czerwonawy.

Polecenie 2

Przyjrzyj się zamieszczonym poniżej obrazom przedstawiającym sad. Wybierz jeden z nich i opisz jak najdokładniej.

R1HkqYmg7wUUq
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Opisz w kilku zdaniach twoje skojarzenia związane z sadem. Mogą to być np. wrażenia dotykowe, dźwięki, zapachy, przedmioty, osoby lub jakieś wspomnienie.

R1cEcnmvCT8k6
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Zapoznaj się z paletą barw, klikając w poszczególne numerki, znajdziesz informacje na temat kolorów i ich odcieni.

RUmUDKGsGmXPd
Ilustracja przedstawia koło z paletą barw, które przechodzą jedne w drugie. Na samej górze koła fiolet, idąc w lewo po okręgu, przechodzi w róż, czerwień, pomarańcz, żółć, zieleń, niebieski, granat i znów fiolet. Na palecie znajdują się koła z numerkami od 1 do 17. Informacje w numerkach. Numer jeden: Światło. Aby widzieć i rozróżniać kolory, potrzebne jest światło. Światło słoneczne, inaczej nazywane białym, daje się rozszczepić na poszczególne barwy. W naturze można to zobaczyć na tęczy. Pod informacją rysunek łuku tęczy. Pod tęczą informacje: Odcień, to odmiana jakiejś barwy, która różni się stopniem intensywności koloru lub domieszką innego. Numer dwa: Barwy podstawowe. Do barw podstawowych należą czerwony, żółty i niebieski. Nie można ich uzyskać ze zmieszania kolorów. Poniżej trzy kółka od prawej granatowe, po lewej czerwone, poniżej żółte. Numer trzy: Barwy pochodne. Mieszając ze sobą dwa kolory podstawowe, otrzymamy kolory pochodne. Numer cztery znajduje się na polu niebieskim, napis: Barwy zimne. Barwy znajdujące się blisko niebieskiego (m.in. odcienie niebieskiego, fioletowego i zielonego), kojarzą nam się z chłodem, dlatego nazywamy je zimnymi. Numer pięć znajduje się na polu pomarańczowym, napis: Barwy ciepłe. Barwy ciepłe. Barwy znajdujące się blisko czerwonego, kojarzą nam się z ciepłem, dlatego nazywamy je ciepłymi. Numer sześć: Alabastrowy. Najczystszy odcień bieli. W literaturze często używane wyrażenie: alabastrowa cera. Numer siedem: Bursztynowy. Kolor bursztynu. Numer osiem: Fiołkowy. Kolor jasnofioletowy. W literaturze często używane wyrażenie: fiołkowe oczy. Numer dziewięć: Karminowy. Kolor czerwony, wpadający w róż. W literaturze często używane wyrażenie: karminowe usta. Numer dziesięć: Koralowy. Kolor różowy wpadający w czerwony i pomarańczowy. W literaturze często używane wyrażenie: usta jak korale, koralowe usta. Numer jedenaście. Lazurowy, kolor jasnoniebieski. W literaturze często używane wyrażenie: lazurowe niebo, Lazurowe Wybrzeże. Numer dwanaście: Modry. Kolor intensywnie niebieski. W literaturze często używane wyrażenie: modre oczy. Numer trzynaście: Pąsowy. Kolor jasnoczerwony, określany jako kolor maków. W literaturze często używane wyrażenie: pąsowa róża, pąsowy rumieniec. Numer czternaście: Perłowy. Kolor masy perłowej. W literaturze często używane wyrażenie: perłowe zęby. Numer piętnaście: Porcelanowy. Bardzo jasny odcień żółtego. W literaturze często używane wyrażenie: porcelanowa cera. Numer szesnaście: Szafirowy: Intensywny kolor ciemnoniebieski. W literaturze często używane wyrażenie: szafirowe niebo, szafirowe oczy. Numer siedemnaście: Szmaragdowy. Odcień koloru zielonego pomieszany z morskim. W literaturze często używane wyrażenie: szmaragdowe oczy.
Paleta barw
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sad w malarstwie

RKJpTXTRGgoxX
Dzieci w sadzie
Źródło: Carl Larsson [czyt. karl larson], 1903, domena publiczna.
R108Pl2uUbedh
Sad w rozkwicie
Źródło: Claude Monet [czyt. klod mone], 1879, domena publiczna.
R13RSOyDe4XPo
Kwitnący sad otoczony cyprysami
Źródło: Vincent van Gogh [czyt. winsent wan gog], 1888, domena publiczna.
Ćwiczenie 5
R7dJDHIlxUTtD
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000008IHB5v22_000tp001
j0000008IHB5v22_000tp002
j0000008IHB5v22_000tp003
j0000008IHB5v22_000tp004
j0000008IHB5v22_000tp005
j0000008IHB5v22_000tp006
j0000008IHB5v22_000tp007
Ćwiczenie 6
R1P10RMoWWEuS
Tabela harmonia zawiera definicje i przykłady epitetu, porównania i przenośni.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1GBubR1gCEcM
Epitet (Uzupełnij) Porównanie (Uzupełnij) Przenośnia (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1EAZNRXS7NQK1
Należy utworzyć nazwy kolorów od nazw rzeczy i przedmiotów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RENlvSublIZ891
Ćwiczenie 8
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Korzystając z dostępnych źródeł, wypisz jak najwięcej określeń barwy żółtej i czerwonej.

R7CBsGMRhlI5W
(Uzupełnij).
RXzgZruyvuXpK
Kolory ciepłe i kolory zimne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wykonaj polecenia i odpowiedz na pytanie:

  • Wypisz barwy ognia i słońca.

  • Do jakiej grupy kolorów je zaliczysz, ciepłych czy zimnych?

  • Wyobraź sobie zachód słońca namalowany zimnymi barwami. Opisz krótko swoje wrażenia.

RVh3N3eMEtG5u
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Określ, jakie uczucia wzbudza w tobie opis warzyw w „Panu Tadeuszu”  Adama Mickiewicza.

RwUrhG3lfuUxs
(Uzupełnij).

Kolory, które znaczą najwięcej

RXAtNZSYStmYU
Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 4

Przypomnij sobie, jakie symbole narodowe znajdują się na polskich strojach sportowców. Wybierz dowolną dyscyplinę (piłka nożna, siatkówka, lekkoatletyka, skoki narciarskie i inne) i wymień elementy narodowe stroju.

Rxo9kJDHb2Loq
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wybierz dowolną dyscyplinę sportu (piłka nożna, siatkowa, lekkoatletyka, skoki narciarskie i inne) i wymień elementy narodowe stroju sportowców. Skorzystaj z dostępnych źródeł.

R1BKbYNel50Xy
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Przeczytaj tekst pt. Flaga Polski i wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Flaga PolskiMuzeum Historii Polski
Muzeum Historii Polski Flaga Polski

[...]

Flagi państwowe zaczęły powstawać pod koniec XVIII wieku. Wywodziły się od chorągwi królewskich
i przejmowały ich barwy - kolor godła umieszczano na górze flagi, a kolor tła na dole. Również polska flaga wywodzi się od królewskiej chorągwi i herbu Królestwa Polskiego.

Zarówno dawniej, jak i dzisiaj kolorom przypisywano znaczenie. Biel symbolizowała czystość, porządek i szlachetność. Kolor czerwony był symbolem ognia i krwi, oznaczał także odwagę i waleczność. Od dawien dawna czerwień była kolorem uprzywilejowanym, używali jej najdostojniejsi i najbogatsi. Uzyskanie trwałego czerwonego koloru było kosztowne. Czerwony barwnik produkowano z wydzieliny owadów zwanych czerwcami, stąd wzięła się nazwa koloru.

W charakterze barw narodowych biały i czerwony pojawiły się po raz pierwszy w 1792 r. podczas obchodów pierwszej rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja. Damy wystąpiły w białych sukniach przepasanych czerwonymi szarfami, a panowie nałożyli biało‑czerwone szarfy. Obradujący w czasie powstania listopadowego Sejm Królestwa Polskiego w dniu 7 lutego 1831 r. uznał biel i czerwień za barwy narodowe.

Biało‑czerwonymi kolorami witano w Niemczech żołnierzy powstania listopadowego, udających się na emigrację. Biało‑czerwone kokardy przypinali uczestnicy walk o niepodległość. Żołnierze powstania styczniowego 1863 r. zakładali biało‑czerwone opaski. Pierwszą manifestacją, w czasie której niesiono biało‑czerwone flagi, był pochód w Warszawie
w 1916 r. z okazji 125. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja.

Po odzyskaniu niepodległości Sejm Ustawodawczy w dniu
1 sierpnia 1919 r. uchwalił ustawę o godłach i barwach narodowych, w której napisano: «Za barwy Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się kolory biały i czerwony, w podłużnych pasach, równoległych, z których górny – biały, dolny zaś – czerwony». Po dwudziestu latach wolności polska flaga zniknęła z przestrzeni publicznej. W czasie niemieckiej okupacji za prezentowanie symboli narodowych groziła surowa kara. Pomimo to notowano liczne przypadki obchodzenia zakazanych świąt narodowych przy użyciu polskiej flagi. W czasie powstania warszawskiego specjalnie oznaczona biało‑czerwona opaska, założona na prawe ramię, zastępowała polski mundur. Dzisiaj możemy bez ograniczeń cieszyć się polską flagą. Pamiętajmy, że należy się jej szacunek.

flag_1 Źródło: Flaga Polski, dostępny w internecie: https://muzhp.pl/pl/c/2224/flaga-polski [dostęp 16.07.2022].
Ćwiczenie 10

Odwołując się do informacji zawartych w tekście Flaga Polski, podaj datę wydarzenia, podczas którego po raz pierwszy biel i czerwień pojawiły się
w charakterze barw narodowych oraz kiedy i przez kogo zostały za nie oficjalnie uznane.

Rkj4oDH2YBOPp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Odszukaj informacje o tym, z czego kiedyś produkowano czerwony barwnik.

RChgBvfDRItVu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Podaj, z czego kiedyś produkowano czerwony barwnik.

RUIIlNW3YvAq5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Ustal, jakim ważnym wydarzeniom okresu zaborów towarzyszyło eksponowanie polskich barw narodowych.

R58QDD2yfT26S
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Wyjaśnij, co symbolizują polskie barwy narodowe, a następnie zapisz swoje propozycje w wyznaczonych poniżej polach.

R1OcrsxshIHA8
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przeczytaj wiersz Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Barwy narodowe, a następnie wykonaj polecenia.

Barwy narodoweMaria Pawlikowska‑Jasnorzewska
Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska Barwy narodowe

Biało‑krwawy,
Krwawo‑biały, lniany
Opatrunku, który zwiesz się: sztandar,
Coś się z wielkim krwotokiem uporał!
Wiatr rozwija ten dokument rany,
Wznosi w górę bohaterski bandaż,
Tę pamiątkę,
Ten dług

I ten morał.

pawl Źródło: Barwy narodowe, [w:] Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Wiersze, Warszawa 1987, s. 162.
Ćwiczenie 13

Wypisz z wiersza Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej wszystkie epitety, jakimi opisano polski sztandar. Wskaż ten spośród nich, który wydał ci się niezwykły i uzasadnij swoją odpowiedź.

RA9aP9F3QPkpV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, na jakim skojarzeniu został oparty wiersz Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

R1AYKt44G1GCs
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Wypisz synonimy do słowa „sztandar”, które pojawiły się w wierszu.

Wypełnij pola i przeciągnij je w dowolne miejsca.

RzFXZbPPtH5HW
Stwórz zbiór synonimów słowa „sztandar”, które pojawiły się w wierszu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Wypisz synonimy do słowa „sztandar”, które pojawiły się w wierszu.

R1ZVuHkvH1mkn
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, z jakim „krwotokiem” uporał się polski sztandar. Ustal, do jakich wydarzeń nawiązuje podmiot liryczny.

RgxmvlXDvPauq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Wyjaśnij, jakie przesłanie płynie z wiersza Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

RKqDufUo4v7sR
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Wskaż na mapie Europy kilka miejsc, w których odbyły się ważne bitwy z udziałem Polaków. W razie konieczności wyszukaj informacje w dostępnych źródłach.

RaSSh0dgGD6bE
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Korzystając z dostępnych źródeł, wypisz kilka miejsc, w których odbyły się ważne bitwy z udziałem Polaków.

Rz381Oi1UvFqC
(Uzupełnij).
R55M3Nx948Kkf
Mapa podziału politycznego Europy w 2015 roku
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

R1SdXzjcZdj79
Ćwiczenie 17
Do każdego zestawu kolorów różowy brązowy beżowy błękitny bury bursztynowy herbaciany żółty orzechowy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R16TYm5pxwt4h
Ćwiczenie 18
Z nazw kolorów w podanych zdaniach utwórz formy złożone przymiotników. Antoni użył do malowania swego obrazu tylko trzech kolorów: białego, żółtego i czarnego. Jego obraz był Tu uzupełnij. Na nowej spódnicy Magdy widoczne były czerwone kwiaty w ciemnych odcieniach. Była ona Tu uzupełnij
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1BQJdtITiO1H
Ćwiczenie 19
Należy przyporządkować odcienie bieli i czerwieni w odpowiednie pole.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDGEB9RJGBSi2
Ćwiczenie 20
Uzupełnij zdania odpowiednimi nazwami kolorów. Stali na 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną wzgórzu i spoglądali na 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną zachód słońca.
Ponad 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną łanem zboża 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną kwiaty maku, a na jego skraju można było dostrzec 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną kwiaty chabrów.
Żołnierze w 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną mundurach i 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną rękawiczkach na dłoniach wciągali na 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną, 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną maszt 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną flagę.
Samochód w kolorze 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną zatrzymał się w miejscu zakazu postoju oznaczonym 1. czerwieniły się, 2. białych, 3. błękitne, 4. szary, 5. złotym, 6. czerwono-niebieskim, 7. purpurowy, 8. zielonym, 9. różowy metalik, 10. ciemnozielonych, 11. metalowy, 12. biało-czerwoną znakiem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9

Nazwij i opisz uczucia, jakie żywisz do symboli narodowych.

RhP2H5An7v372
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Opisz wybrany krajobraz np. zachód słońca, polanę w lesie, burzową chmurę, przydomowy ogródek. Odmaluj słowem piękno tego krajobrazu. Możesz zastosować poetyckie określenia np. metafory lub porównania. Zadbaj, aby twój opis działał na różne zmysły, nie tylko wzrok, ale słuch i dotyk. Zastosuj różnorodne przymiotniki.

R15uhOXdbehs9
Wersja alternatywna: (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Na podstawie fragmentu Adama Mickiewicza Zachód słońca napisz, jak wyobrażasz sobie to zjawisko. W swoim opisie postaraj się używać środków poetyckich. Zastosuj: porównania, przenośnie, uosobienia.

RNlWLY8GUAgbk
(Uzupełnij).
j0000008R9B6v21_000tp001
01