R1FcT8q5wHMce
Obraz przedstawia impresjonistyczną wizję ogrodu. Ukazuje w nie do końca realistyczny sposób namalowane mocnymi pociągnięciami pędzla rośliny. Trudno jednak określić ich gatunki. W centralnej części obrazu znajduje się postać. To kobieta. Ma długie, jasne włosy. Jest ubrana w białą suknię. Na drugim planie ukazane są drzewa i prawdopodobnie dom.

I dokąd uciec w za ciasnym bucie, gdy twardy bruk...? -  Jonasz Kofta Pamiętajcie o ogrodach

Vincent van Gogh, Panna Gachet w ogrodzie, 1890.
Źródło: domena publiczna.

Warto wiedzieć!

I dokąd uciec w za ciasnym bucie, gdy twardy bruk...? W chwili, gdy człowiek przeżywa trudne sytuacje czy czuje się emocjonalnie wyczerpany, pomocna może okazać się cisza, wypoczynek na łonie natury, gdzie czas spędza się miło i spokojnie. W takich chwilach ludzie czują potrzebę oderwania się od rzeczywistości, wsłuchania w szumiącą na wietrze trawę i liście, spojrzenia na stojące drzewa.

O tym, jakich przeżyć emocjonalnych bądź duchowych na łonie natury doświadczała ludzkość, informują nas wybitni artyści w  dziełach literackich (od mitologii, poprzez Biblię, aż po utwory współczesne) czy malarskich.

Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, co może symbolizować ogród.

R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).

Z Biblii wynika, że w zasadzonym przez Boga Edenie panuje spokój, ład, sielankowa szczęśliwość oraz beztroska i taki właśnie obraz rajskiego ogrodu przywołują literaci i malarze na przełomie wszystkich dziejów.

R14mrkw36bPER
Obraz przedstawia biblijną scenę rodzajową. Na obrazie Adam i Ewa, nago w lesie. Adam ukazany jest jako młody, brodaty mężczyzna. Ma kędzierzawe włosy. Duże, ciemne oczy. Jego sylwetka jest atletyczna. Ewa charakteryzuje się delikatną urodą. Ma duże, ciemne oczy i rozpuszczone, lekko rozwiane, falujące włosy. Adam i Ewa stoją naprzeciw Boga Ojca. Ukazany jest on jako siwy mężczyzna z długą brodą. Ma na sobie czerwony płaszcz. Prawą ręką wskazuje na parę. Wokół grupki widać różne zwierzęta. Na drugim planie znajdują się inne nagie pary. Nad jedną z nich leci anioł. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Ogród rajski to świat uporządkowany (sacrum): założony przez Boga i uprawiany przez Boga w przeciwieństwie do świata poza ogrodem – przestrzeni chaosu (profanum). 2. Eden jako przestrzeń obfitości i beztroski jest obrazowym wyrazem uniwersalnej tęsknoty człowieka za szczęściem i nieśmiertelnością. Symbolizuje bezgrzeszny prabyt ludzkości.
Motyw ogrodu biblijnego Edenu. Obraz Titiana, Upadek człowieka, 1550 r.
Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał. A przy tym Pan Bóg dał człowiekowi taki rozkaz: «Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz».
(Rdz 2, 15–17).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1TIymzJ6PfYL
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R1NyQLK48kDBd
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie okrśleń.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

MotywmotywMotyw ogrodu jest tematem niezwykłego dzieła Hieronima BoschaBoschaBoscha, malarza żyjącego na przełomie XV i XVI wieku.

Ciekawostka

Ogród rozkoszy ziemskich to jeden z najsłynniejszych obrazów Hieronima BoschaBoschaBoscha. Dzieło jest tryptykiem, czyli składa się z trzech części. Na lewym skrzydle tryptyku ukazano raj, w środkowej  części – ogród rozkoszy ziemskich, a na prawym skrzydle – piekło. Malarstwo BoschaBoschaBoscha jest nasycone skomplikowaną symboliką, która do tej pory w dużej mierze nie została objaśniona. W lewym skrzydle tryptyku widoczne jest stworzenie Ewy i przedstawienie jej Adamowi, lecz ta znana z Biblii scena rozgrywa się w zaskakującym otoczeniu. Uwagę przykuwa przedziwna różowa budowla wzniesiona na wodzie – być może jest to wyobrażenie źródła życia, ale może być to także drzewo wiadomości dobrego i złego, o którym mowa w Biblii. W raju żyją nie tylko istniejące w rzeczywistości  zwierzęta, ale i fantastyczne stwory. Ptaki przelatują przez zagadkową budowlę, a szczyty górskie z pewnością nie przypominają tych, które znamy. Jakby tego było mało, w sadzawce u stóp Ewy pływa pochłonięty lekturą książki dziwny stwór o kaczym dziobie, rybim ogonie i i ludzkich rękach, ubrany w przykrótką czarną pelerynkę.

RDz6eb1XfHg7h
Hieronim Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich, ok. 1480‑1505.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Bosch
Boscha
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się dokładnie z wizją raju ukazaną na obrazie Hieronima BoschaBoschaBoscha lub z jej opisem i wskaż elementy niezgodne z przekazem biblijnym.

R1ETQJSV77wt3
RegskL7Q0vdnL
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu podpisów do poszczególnych elementów obrazu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.
Polecenie 1

W formie kilkuzdaniowej notatki opisz, jak  wyobrażasz sobie raj.

R3yANkU5pDUaK

Ogród jest przestrzenią i miejscem kontaktu człowieka z naturą, ale staje się też metaforycznym obrazem duszy bądź psychiki człowieka, jego lęków i marzeń. Często ogród oznacza także tajemnicę.

RMlqb3h2JulfP
Claude Monet [czytaj: klod mone], Kobiety w ogrodzie, 1866–1867
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W mitologii ogród wiązał się z wyobrażeniem Złotego Wieku, Pól ElizejskichPola ElizejskiePól Elizejskich bądź Wysp SzczęśliwychWyspy SzczęśliweWysp Szczęśliwych. Rajem w mitologii grecko‑rzymskiej był Elysion, kraina położona na zachodnich krańcach świata, gdzie miała panować wieczna wiosna; tam znajdowały się Wyspy Szczęśliwe, na których mieszkali bohaterowie oraz inni szczęśliwcy wybrani przez Zeusa.

Przywoływany w literaturze obraz ogrodu wyrażał tęsknotę za utraconym rajem lub marzenie o szczęściu, nawet jeśli miało być one chwilowe i nietrwałe. Panowała w nim wieczna wiosna, wszystko spowijała zieloność, a po ścieżkach chodzili tylko ludzie szczęśliwi. Życie mieszkańców takiego ogrodu upływało na pogrążaniu się w myślach oraz nieustannym zachwycie nad stworzeniem.

R1SFiW0ECZO5K
Władysław Podkowiński, Dzieci w ogrodzie, 1892
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zmiana w postrzeganiu ogrodu jako przestrzeni idyllicznejidyllaidyllicznej nastąpiła w wieku XVIII. Odtąd krajobraz ten mógł skłaniać także do smutnych wspomnień i poważnych rozmyślań. W przestrzeń ogrodu wkroczyła jesień oraz refleksje związane z przemijaniem, stratą i śmiercią. Ogród zaczął być nośnikiem treści filozoficznych, które nie pomijają tematów trudnych.

R1dKCmtMRNFWt
Widok na Pawilon Flory w Parku Zofiówka w Humaniu na terenie Ukrainy - Dolny Staw.
Źródło: Anna Picasso, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W kulturze polskiej szczególną rolę odegrał ogród Zofiówka założony w 1796 roku w Humaniu (obecnie terytorium Ukrainy) przez Stanisława Szczęsnego Potockiego dla jego żony Zofii Potockiej. Pod wpływem fascynacji tym niezwykłym ogrodem, o który troszczyło się 200 ogrodników, powstały m.in. poemat Stanisława Trembeckiego Sofiówka, poemat opisowy Seweryna Goszczyńskiego Noc w Zofiówce czy opowiadanie Lucjana Siemieńskiego Ogrody i poeci.

Przeczytaj utwór Jonasza KoftyJonasz KoftaJonasza Kofty Pamiętajcie o ogrodach i wykonaj ćwiczenia.

Jonasz Kofta
Ciekawostka

Jan PietrzakJan PietrzakJan Pietrzak do tekstu „Pamiętajcie o ogrodach” skomponował muzykę. Wyszukaj w internecie i wysłuchaj piosenki w wykonaniu Jana Pietrzaka lub Jonasza Kofty.

Jan Pietrzak
Jonasz Kofta Pamiętajcie o ogrodach

Bluszczem ku oknom
Kwiatem w samotność
Poszumem traw
Drzewem co stoi
Uspokojeniem
Wśród tylu spraw

Pamiętajcie o ogrodach
Przecież stamtąd przyszliście
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście
Pamiętajcie o ogrodach
Czy tak trudno być poetą
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron, żaden beton

Kroplą pamięci
Nicią pajęczą
Zapachem bzu
Wiesz już na pewno
Świeżością rzewną
To właśnie tu

Pamiętajcie o ogrodach
Przecież stamtąd przyszliście
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście
Pamiętajcie o ogrodach
Czy tak trudno być poetą
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron, żaden beton

I dokąd uciec
W za ciasnym bucie
Gdy twardy bruk
Są gdzieś daleko
Przejrzyste rzeki
I mamy dwudziesty wiek

Pamiętajcie o ogrodach
Przecież stamtąd przyszliście
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście
Pamiętajcie o ogrodach
Czy tak trudno być poetą
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron, żaden beton

CART1 Źródło: Jonasz Kofta, Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa 1991.
Ćwiczenie 6

Określ, do kogo zwraca się i o co apeluje  podmiot liryczny w wierszu Jonasza Kofty.

R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę z wiersza - żar epoki.

R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Ustal, czego symbolem w wierszu Jonasza Kofty jest ogród.

R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Korzystając z zamieszczonego poniżej szkicownika, stwórz ilustrację do wybranego obrazu poetyckiego z wiersza Jonasza Kofty.

R7xZtDS0NfGur
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wybierz i opisz jeden z wybranych obrazów poetyckich przedstawionych w wierszu Jonasza Kofty.

RCXJvFOmxcFVB
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Czy podzielasz zdanie podmiotu lirycznego z wiersza Pamiętajcie o ogrodach? Wyraź swoją opinię w postaci wpisu na forum  internetowym.

RbkbJwTZjsMZC

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 9

Wyjaśnij znaczenie słowa raj w podanych zdaniach.

  • Bóg stworzył dla pierwszego człowieka raj.

  • Te wyspy to prawdziwy raj na ziemi.

R1VwrvMifTDyD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R175t6w1VN7f5
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich przeciwieństw z kolumny prawej.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Podaj co najmniej 5 wyrazów pokrewnych do słowa ogród.

R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Rozwiąż krzyżówkę.

R1ZKl4WpdWk9z
Zadanie interaktywne polegające na rozwiązaniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Wyobraź sobie, że przenosisz się na jeden dzień do raju ukazanego na obrazie Hieronima Boscha. Napisz krótkie opowiadanie na ten temat.

RDeuTBnF1Mb9q

Słownik

idylla
idylla

wyidealizowany obraz uroków życia wiejskiego

sacrum
sacrum

[czyt. sakrum] sfera rzeczy świętych

motyw
motyw

idea, wątek lub postać utrwalone w kulturze, powtarzające się w tekstach kultury różnych epok

profanum
profanum

rzeczy świeckie w przeciwieństwie do rzeczy świętych

Pola Elizejskie
Pola Elizejskie

w mitologii greckiej część Hadesu przeznaczona dla dusz ludzi dobrych i sprawiedliwych, herosów, kraina szczęśliwości i wiecznej wiosny

Wyspy Szczęśliwe
Wyspy Szczęśliwe

w mitologii greckiej część państwa zmarłych (Hadesu), tam mieli udawać się ludzie cnotliwi, aby zaznawać wiekuistego spokoju, miały się znajdować na krańcu świata za Słupami Heraklesa na Atlantyku