R16Xh3mTXTNdZ
Ilustracja przedstawiająca dwa pomarańczowo‑żółte znaki zapytania. Wzdłuż ich krawędzi została poprowadzona biała obwódka. Przedstawione zostały w taki sposób, że widoczna jest ich boczna, szara krawędź. Wypełniają one całą przestrzeń ilustracji. Ten po prawej stronie jest większy, a po lewej nieco mniejszy.

Wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikem zdania

Jak opisywać wypowiedzenia?
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Już wiesz

Do nieosobowych form czasownika zaliczają się imiesłowy, które dzielimy na:

1.     przymiotnikowe

  • czynne (zakończone na -ący, -ąca, -ące , np. śpiewający);

  • bierne (zakończone na -ny-ty, np. zrobiony, wykryty);

2.     przysłówkowe

  • współczesne (zakończone na -ąc, np. pisząc);

  • uprzednie (zakończone na -wszy-łszy, np. wróciwszy, poszedłszy).

Ćwiczenie 1
R1QMHgaQ3bCQ1
Zadanie interaktywne, od podanych w pierwszej kolumnie czasowników osobowych należy utworzyć formy nieosobowe -no, -to, bezokoliczniki oraz imiesłowy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Imiesłowowy równoważnik zdania

W komunikacji językowej używamy zdań, w których orzeczenie wyrażone jest osobową formą czasownika. W wypowiedzeniach złożonych oprócz zdań składowych może się również pojawiać imiesłowowy równoważnik zdania. Wówczas zamiast osobowej formy czasownika występuje imiesłów przysłówkowy. Zwykle pojawia się on w wypowiedzeniach zamiast zdania podrzędnego okolicznikowego. Ilustruje to poniższy schemat.

R8grHBVanWMYR
Grafika z podziałem na zdania podrzędne okolicznikowe i imiesłowowe równoważniki zdania.
Źródło: zpe.gov.pl.

Imiesłowowy równoważnik zdania jest zawsze podrzędny do zdania składowego, którego jest określeniem.

  • Jeśli w wypowiedzeniu jest imiesłowowy równoważnik zdania, część podrzędną zaznaczamy linią falistą, np. Anna czekała dość długo (jak?) (1)/, od czasu do czasu spoglądając na zegarek (2)., zaś wykres takiego zdania będzie wyglądał następująco:

RjZyrdu4oM0xv
Wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikiem zdania
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Przekształć podane zdania podrzędne okolicznikowe na imiesłowowe równoważniki zdania.

a) Bardzo się denerwowaliście, gdy czekaliście na egzamin.
b) Kiedy wracałem ze szkoły, wstąpiłem na chwilę do cukierni po pączki.
c) Nie mogłem się powstrzymać od śmiechu, gdy czytałem tę książkę.

RN8NL3aPdFiuF
R1NfXTNo40ZzF
Imiesłowowy równoważnik zdania
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
RCXxO1IZLdTEc
Ćwiczenie 3
Zaznacz wypowiedzenia z imiesłowowymi równoważnikami zdania.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1ZQl05lhP52i
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu zdań do wykresów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Zadaj pytanie do zdania podrzędnego w następujących wypowiedzeniach:

Jedząc tę niedobrą zupę, cały czas myśleli o końcu obiadu.
Przedrzeźniali nas, wybuchając śmiechem od czasu do czasu.
Drużyna, zwyciężywszy w ostatnich rozgrywkach, przygotowywała się do następnego meczu.

R3ufV4hKxlAg1
Miejsce na notatkę
R1Jqh1iJgpELj
Ćwiczenie 5
Możliwe odpowiedzi: 1. Miły kierowca autobusu, przyjechawszy wcześniej na dworzec, poczekał na pasażerów i jednej z osób pomógł wnieść torbę, która ważyła chyba ze sto kilogramów., 2. Miły kierowca autobusu przyjechał wcześniej na dworzec, poczekał na pasażerów, pomógł jednej z osób wnieść torbę, która ważyła chyba ze sto kilogramów., 3. Po tym, jak miły kierowca autobusu przyjechał wcześniej na dworzec, poczekał na pasażerów, a jednej z osób pomógł wnieść torbę, która ważyła chyba ze sto kilogramów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RXrgMJWIl82PK
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Z dwóch zdań pojedynczych ułóż zdanie złożone z imiesłowowym równoważnikiem zdania.

R1aGCXHsrRNqQ
Czytała książkę. Wybuchała co jakiś czas śmiechem.
R1beJcDBh3xGk
Przeczytał książkę. Postanowił obejrzeć jej adaptację filmową.
R1KZczPmxkKda
Pokonał lęk. Rzucił się na pomoc tonącemu.
R1KxZkkvJCE5D
Niedługo się zastanawiała. Kupiła ciastko z kremem.
RmbmAJdv0skvl
Posprzątała mieszkanie. Poszła na spotkanie z koleżankami.
Rr1vnqDXQhCWS
Ćwiczenie 7
Uzupełnij poniższy wniosek.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RXQYyBdwIWc3i
Ćwiczenie 8
Uzupełnij poniższy wniosek.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Popraw błędy w poniższych wypowiedzeniach.

REbjkmGaUOtxm
Wchodząc do domu, zadzwonił telefon.
RIu09eUyCB3P3
Idąc po kładce, wody rzeki płynęły wzburzonymi falami.
Rt06fdorN4KgL
Mając sześć, zacząłem edukację w szkole.
Rnfidba7tV7cu
Kupując lekarstwa, poszedłem do apteki.
Ważne!

Partykułę „nie” piszemy łącznieimiesłowami przymiotnikowymi (czynnymi i biernymi), niezależnie od tego, czy użyte są w znaczeniu przymiotnikowym czy czasownikowym, np.:

  • nieoceniony pracownik (= bezcenny, zasługujący na najwyższą ocenę), ale także: obraz nieoceniony jeszcze przez jury [czyt. żiri] konkursu (= taki, którego nie oceniono);

  • nieopisane trudności (= niedające się opisać), ale także: kraje nieopisane w podręczniku (= takie, których nie opisano).

  • Matka Boska Nieustającej Pomocy. W Tatrach padał śnieg nieustający od tygodnia.

  • Przyśnił mi się mój nieżyjący ojciec. Człowiek nieżyjący obecnie w Japonii nie zna grozy trzęsień ziemi.

Partykułę nie piszemy rozdzielnieimiesłowami przysłówkowymi zakończonymi na -ąc i -łszy, -wszy, np.:

  • nie będąc na przyjęciu; nie zdając sobie sprawy; nie zjadłszy obiadu; nie załatwiwszy sprawy do końca.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 10

W podanych zdaniach przekształć  imiesłowowe równoważniki zdania na zdania z osobowymi formami czasownika.

a) Wędrując ulicami miasta, podziwialiśmy piękne fasady starych kamienic.
b) Z pewnością odniesiesz sukces, systematycznie ćwicząc grę na fortepianie.
c) Wróciwszy do naszych przyjaciół, od razu poprawiliśmy sobie humor.

RtjgYDJdnFRL2
RcH2kBaioZW1L
Ćwiczenie 11
Uzupełnij zdania poprawnymi formami imiesłowów.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.