Nastrój wiersza
Warto wiedzieć!
NastrójNastrój to wrażenia i odczucia charakterystyczne dla stanu, w jakim się znajdujemy. Zależy od naszego nastawienia do świata, od warunków zewnętrznych, na przykład pogody lub zachowania ludzi. Kiedy cieszymy się z czegoś, ogarnia nas nastrój radości, natomiast gdy martwimy się złymi ocenami, wpadamy w nastrój smutku, przygnębienia. W utworach literackich nastrój jest bardzo ważny, działa na wyobraźnię i emocje czytelnika. Dzięki odpowiedniemu słownictwu lub różnorodnym środkom stylistycznym pisarze budują nastrój, tworzą świat przedstawiony, wydarzenia, postacie.

Przeczytaj uważnie dialog, w którym koleżanka dzwoni do starszego kolegi i prosi go o pomoc w odrobieniu pracy domowej z języka polskiego.
Jak określić nastrój w wierszu?— Cześć Rafale, dzwonię, bo mam jakieś dziwne zadanie z polskiego na jutro.
— No mów, jakie?
— Mam napisać, co to jest nastrój wiersza i znaleźć przykłady wierszy, w których są wyrażone różne nastroje. Nie bardzo wiem, jak to zrobić.
— Spoko! Damy radę. O ile dobrze pamiętam z lekcji, nastrój to stan psychiczny, który utrzymuje się przez jakiś czas, wrażenia i odczucia, które powstają pod wpływem różnych sytuacji. Kiedy poeta pisze wiersz, wyraża w nim swoje uczucia i przeżycia, tworzy określony nastrój.
— W sumie proste, ale jakie mogą być te nastroje. Przychodzi mi tylko do głowy smutny i wesoły. Tyle wystarczy?
— A ty jesteś tylko smutna lub wesoła?
— No nie…jeszcze może przygnębiona.
— Dobrze, wróćmy jednak do wiersza, jego nastrój może być przygnębiający, radosny, refleksyjny, melancholijny…
— To trudne słowa. Co one znaczą?
— Refleksyjny to skłaniający do głębszego zastanowienia się nad czymś, a melancholijny nastrój to połączenie łagodnego smutku i głębokiej zadumy, czasami przygnębienia.
— Może też być nastrój niepokoju, grozy, tajemniczości, tak jak na przykład w filmie o psie Scooby DooScooby Doo.
— Chyba wiem już wszystko, zaraz popadnę w stan euforii!
— Widzę, że zrozumiałaś, o co chodzi.
— Chyba tak, ale teraz muszę znaleźć jakieś wiersze.
— Poczekaj. Zrobię ci na koniec test. Słuchaj uważnie:
„Zbrodnia to niesłychana,
Pani zabija pana:
Zabiwszy grzebie w gaju,
na łączce przy ruczaju…”
[…}
„Zmrok pada, wietrzyk wieje,
Ciemno, wietrzno, ponuro.
Wrona gdzieniegdzie kracze
I puchają puchacze”.
Jaki to nastrój?
— Niezłe, co to za kryminał?
— To ballada „Lilie” Adama Mickiewicza.
— To on pisał oprócz bajek też kryminały?
— No co ty, ballada to nie kryminał. Znasz odpowiedź czy nie?
— To przecież proste – nastrój grozy.
— No to dobrze cię wyuczyłem!
— Dzięki.
Źródło: Jak określić nastrój w wierszu?, licencja: CC BY 3.0. Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o.
Spośród poniżej wymienionych wyrazów wybierz te, które wyrażają nastrój tekstu:
przygnębiający, wesoły, refleksyjny, melancholijny, senny, straszny, żartobliwy Zapisz je poniżej.
Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Danuty Wawiłow i wykonaj ćwiczenia.
UrodzinkiTak bym chciała, tak bym chciała
żeby były urodzinki!
U chłopczyka czy dziewczynki,
u kucyka czy sardynki –
wszystko jedno, wszystko jedno,
byle były urodzinki!Żeby było dużo gości,
i Mateusz, i Grażynka,
dla każdego moc pyszności,
wszystkie stoły w upominkach
na tych cudnych, na nienudnych,
na wesołych urodzinkach!A jak zjemy wszystkie kremy,
czekoladę i rodzynki,
upominki rozwiniemy,
upaćkamy się jak świnki,
to z radości podskoczymy
i powiemy do rodzinki:
„Niech żyjecie, niech żyjemy
I niech żyją urodzinki!”Źródło: Urodzinki, [w:] Zapach czekolady. Najpiękniejsze wiersze, Wydawnictwo Greg Kraków 2018, s. 27, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Określ nastrój wiersza Danuty Wawiłow Urodzinki. Narysuj ilustrację i postaraj się oddać ten nastrój.
Na podstawie wiersza Danuty Wawiłow „Urodzinki” wypisz przymiotniki określające jego nastrój.
Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Ludwika Jerzego Kerna i wykonaj ćwiczenia.
W ciemnym pokojuW ciemnym pokoju
W ciemnym pokoju
Dzieci się boją,
Bo różne strachy po kątach stoją.Groźnie się wtedy robi szalenie,
Po ścianach chodzą okropne cienie,
Zegar w ciemności tyka złowieszczo,
Meble stękają,
Podłogi trzeszczą
Szafa wygląda jak jakieś zwierzę,
Coś groźnie warczy w kaloryferze
I gdyby dłużej
Potrwał ten mrok,
To pewnie zjawiłby się i smok!
By nie dopuścić do tego faktu
Trzeba podskoczyć do kontaktu,
Zrobić malutkie,
Cichutkie Pstryk!Jak za dotknięciem czarownika
Cała okropna ciemność znika
W mig.Źródło: W ciemnym pokoju, [w:] Wanda Chotomska, Danuta Wawiłow, Ludwik Jerzy Kern, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Aleksander Fredro, Maria Konopnicka, Agnieszka Frączek, Chichotnik, czyli księga śmiechu i uśmiechu, Wydawnictwo Literackie 2016, s. 66–68, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Określ, kim jest bohater liryczny wiersza. Wyjaśnij, w jakiej sytuacji się znajduje.
Odpowiedz, czego boją się dzieci. Wypisz fragmenty wiersza opisujące te elementy pokoju, które powodują strach u dzieci .
W jaki sposób Ludwik Jerzy Kern uzyskał w wierszu nastój grozy? Na podstawie wykonanych ćwiczeń wyciągnij wnioski i odpowiedz na pytanie.
Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Danuty Wawiłow i wykonaj ćwiczenia.
Jak tu ciemno!Jak tu ciemno!
Jak tu ciemno!
Mama, mama,
Posiedź ze mną!Za firanką ktoś się chowa,
czarne skrzydła ma jak sowa.
Popatrz, popatrz, tam wysoko
świeci w mroku jego oko!
Czy on tutaj nie przyleci?
Czy on nie je małych dzieci?
Mamo, powiedz mu; „A kysz!”
Mamo, śpisz?Jak tu ciemno!
Jak tu ciemno!
Tato, tato,
posiedź ze mną!
Za oknami wiatr się gniewa,
krzyczy, gwiżdże, szarpie drzewa.
A jak ścicha, zaraz słychać,
jak coś w rurze głośno wzdycha.
Czy to coś, co mieszka w rurze,
to jest małe? Czy też duże?
Tata, może to jest mysz?
Tata, śpisz?Jak tu ciemno!
Jak tu ciemno!
Kto posiedzi
teraz ze mną?
[...]Źródło: Jak tu ciemno!, [w:] Danuta Wawiłow, Czego mi się chce?, Papilon 2012, s. 4, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu). Tekst skrócony i zmodyfikowany.
Określ, kim jest podmiot liryczny i bohater liryczny wiersza.
Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Czego boi się dziecko w wierszu Danuty Wawiłow? Wypisz fragmenty z wiersza opisujące te elementy, które wzbudzają w dziecku uczucie strachu.
Opisz jak zachowują się zjawiska/strachy w wierszu Danuty Wawiłow „Jak tu ciemno!”
Wypisz wszystkie zdania pytające i wykrzyknikowe z wiersza „Jak tu ciemno!” Jakie uczucia i obawy wyrażają te zdania. Podyskutujcie o tym w klasie.
Na podstawie wiersza Danuty Wawiłow „Jak tu ciemno!” narysuj, jak ty wyobrażasz sobie „trzy strachy,” podpisz je, wymyśl im jakieś imiona.
Opisz wybranego stracha z wiersza Danuty Wawiłow.

Poeci w wierszu „malują świat” słowem, ukazują go tak, jak widzą, przetwarzają fragmenty rzeczywistości, wprowadzają elementy realistyczne lub fantastyczne, budują nastrój . Każdy z takich opisów nazywany jest obrazem poetyckim. Może być statyczny, nieruchomy lub dynamiczny, wypełniony działaniem. W tworzeniu obrazu poetyckiego i nastroju pomagają środki stylistyczne: metafory, epitety, porównania i inne.
Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Marii Konopnickiej i wykonaj ćwiczenia.
Co dzieci widziały w drodzeJadą, jadą dzieci drogą...
Siostrzyczka i brat,
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!
Tu się kryje biała chata
Pod słomiany dach,
Przy niej wierzba rosochatarosochata,
A w konopiachkonopiach... strach.
Od łąk mokrych bocian leci,
Żabkę w dziobie ma...
– Bociuś, bociuś – krzyczą dzieci,
A on – kla!... kla!... kla!...
Tam zagania owce siwe
Brysio, kundyskundys zły...
Konik wstrząsa bujną grzywę
I do stajni rży...
Idą żeńceżeńce, niosą kosy,
Fujareczka gra,
A pastuszek mały, bosy,
Chudą krówkę gna.
Młyn na rzece huczy z dala,
Białe ciągną mgły,
A tam z kuźni, od kowala
Lecą złote skry.
W polu, w sadzie brzmi piosenka
WskrośWskroś porannych ros,
Siwy dziad pod krzyżem klęka,
Pacierz mówi w głos...
Jadą wioską, jadą drogą...
Siostrzyczka i brat,
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!Źródło: Maria Konopnicka, Co dzieci widziały w drodze, [w:] tejże, Co słonko widziało. Wybór wierszy, Warszawa 1960, s. 73.
Opisz uczucia i emocje dzieci jadących drogą.
Zapisz, jakie obrazy poetyckie zostały ukazane w wierszu Marii Konopnickiej.
Określ nastrój wiersza Marii Konopnickiej.
Sprawdź, czy umiesz!
Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Jana Kasprowicza i wykonaj ćwiczenia.
Zasnuły się senne góryZasnuły się senne góry
W mgławą jesienną oponę –
Słońce nad nimi się pali,
Wyzłaca pola skoszone.Kurz osiadł na jasionach,
Na brzozach liść się czerwieni –
O smutna godzino rozłąki,
O smutna, cicha jesieni!Odchodzę, bo czas mnie woła…
Ślad po mnie czyż tu zostanie?
O góry, o pola skoszone,
O ciche, smutne żegnanie.Źródło: Jan Kasprowicz, Zasnuły się senne góry, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Kraków 1990, s. 337–338.
Nazwij jednym słowem uczucie opisane przez Kasprowicza w wierszu Zasnuły się senne góry. Uzasadnij swój wybór.
Na podstawie wiersza Kasprowicza o Tatrach wypisz pięć pojęć określających typowo górskie elementy krajobrazu. Przygotuj słowniczek, w którym objaśnisz krótko ich znaczenie.
Z wiersza Kasprowicza o Tatrach wypisz pięć wyrazów, wyrażeń lub sformułowań, które mają wpływ na nastrój utworu.
Słownik
(łac. e‑moveo - wypycham na zewnątrz) silne uczucia, np. strachu, radości lub gniewu
(gr. euphoriea) stan nienaturalnie dobrego samopoczucia, radosnego nastroju, wesołości
(łac. concentratio, franc. skupiać się ku środkowi) - intensywne skupienie uwagi na jakimś przedmiocie, zjawisku; gromadzenie, ześrodkowanie czegoś w jednym miejscu
(gr. melancholikos) smutny, przygnębiony, wpadający w posępny nastrój, zadumany
1. stan psychiczny utrzymujący się u kogoś przez pewien czas;
2. wrażenia i odczucia, jakie mają osoby znajdujące się w jakimś miejscu w określonym czasie
(łac. optimum – najlepiej) - skłonność do dostrzegania przede wszystkim dodatnich stron życia
(łac. pessimus – najgorszy) - skłonność do dostrzegania tylko ujemnych stron życia
fikcyjna postać w utworze lirycznym wypowiadająca swe przeżycia, doznania, przemyślenia
(łac. reflexio – odgięcie) głębsze zastanowienie się nad czymś, rozmyślanie, rozważanie połączone z analizowaniem czegoś ; skłonny do refleksji- przemyśleń
(łac. versus – rząd(ek) utwór poetycki, również charakterystyczny układ takiego utworu
(łac. impressio) reakcje na coś, przeżycia, odczucia