R7FWFoRZhcCtA
Ilustracja przedstawia baner e‑materiału, na którym wyświetla się tytuł „Słuchamy poezji i określamy nastrój wiersza”. Na barwnej fotografii znajdują się różowe i białe kwiaty rośliny zwanej komos pierzasty. Mają żółte, okrągłe środki i płatki, cienkie łodyżki. Na niebieskim tle znajdują się również fioletowe kwiaty łubinu i kwiatki w kształcie dzwonków.

Nastrój wiersza

komos pierzasty
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

NastrójnastrójNastrój to wrażenia i odczucia charakterystyczne dla stanu, w jakim się znajdujemy. Zależy  od naszego nastawienia do świata, od warunków zewnętrznych, na przykład pogody lub zachowania ludzi. Kiedy cieszymy się z czegoś, ogarnia nas nastrój radości, natomiast gdy martwimy się złymi ocenami, wpadamy w nastrój smutku, przygnębienia. W utworach literackich nastrój jest bardzo ważny, działa na wyobraźnię i emocje czytelnika. Dzięki odpowiedniemu słownictwu lub różnorodnym środkom stylistycznym pisarze budują nastrój, tworzą świat przedstawiony, wydarzenia, postacie.

Rty4PUCUtiaLx1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przeczytaj uważnie dialog, w którym koleżanka dzwoni do starszego kolegi i prosi go o pomoc w odrobieniu pracy domowej z języka polskiego.

Jak określić nastrój w wierszu?
Jak określić nastrój w wierszu?

— Cześć Rafale, dzwonię, bo mam jakieś dziwne zadanie z polskiego na jutro.

— No mów, jakie?

— Mam napisać, co to jest nastrój wiersza i znaleźć przykłady wierszy, w których są wyrażone różne nastroje. Nie bardzo wiem, jak to zrobić.

— Spoko! Damy radę. O ile dobrze pamiętam z lekcji, nastrój to stan psychiczny, który utrzymuje się przez jakiś czas, wrażenia i odczucia, które powstają pod wpływem różnych sytuacji. Kiedy poeta pisze wiersz, wyraża w nim swoje uczucia i przeżycia, tworzy określony nastrój.

— W sumie proste, ale jakie mogą być te nastroje. Przychodzi mi tylko do głowy smutny i wesoły. Tyle wystarczy?

— A ty jesteś tylko smutna lub wesoła?

— No nie…jeszcze może przygnębiona.

— Dobrze, wróćmy jednak do wiersza, jego nastrój może być przygnębiający, radosny, refleksyjny, melancholijny…

— To trudne słowa. Co one znaczą?

— Refleksyjny to skłaniający do głębszego zastanowienia się nad czymś, a melancholijny nastrój to połączenie łagodnego smutku i głębokiej zadumy, czasami przygnębienia.

— Może też być nastrój niepokoju, grozy, tajemniczości, tak jak na przykład w filmie o psie Scooby DooScooby DooScooby Doo.

— Chyba wiem już wszystko, zaraz popadnę w stan euforii!

— Widzę, że zrozumiałaś, o co chodzi.

— Chyba tak, ale teraz muszę znaleźć jakieś wiersze.

— Poczekaj. Zrobię ci na koniec test. Słuchaj uważnie:

„Zbrodnia to niesłychana, 

Pani zabija pana:

Zabiwszy grzebie w gaju,

na łączce przy ruczaju…”

[…}

„Zmrok pada, wietrzyk wieje,

Ciemno, wietrzno, ponuro.

Wrona gdzieniegdzie kracze

I puchają puchacze”. 

Jaki to nastrój?

— Niezłe, co to za kryminał?

— To ballada „Lilie” Adama Mickiewicza.

— To on pisał oprócz bajek też kryminały?

— No co ty, ballada to nie kryminał. Znasz odpowiedź czy nie?

— To przecież proste – nastrój grozy.

— No to dobrze cię wyuczyłem!

— Dzięki.

tekst_1 Źródło: Jak określić nastrój w wierszu?, licencja: CC BY 3.0. Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o.
Scooby Doo
Polecenie 1

Spośród poniżej wymienionych wyrazów wybierz te, które wyrażają nastrój  tekstu:
przygnębiający, wesoły, refleksyjny, melancholijny, senny, straszny, żartobliwy Zapisz je poniżej.

R14HY6sYcQXsL

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Danuty Wawiłow i wykonaj ćwiczenia.

UrodzinkiDanuta Wawiłow
Danuta Wawiłow Urodzinki

Tak bym chciała, tak bym chciała
żeby były urodzinki!
U chłopczyka czy dziewczynki,
u kucyka czy sardynki –
wszystko jedno, wszystko jedno,
byle były urodzinki!

Żeby było dużo gości,
i Mateusz, i Grażynka,
dla każdego moc pyszności,
wszystkie stoły w upominkach
na tych cudnych, na nienudnych,
na wesołych urodzinkach!

A jak zjemy wszystkie kremy,
czekoladę i rodzynki,
upominki rozwiniemy,
upaćkamy się jak świnki,
to z radości podskoczymy
i powiemy do rodzinki:
„Niech żyjecie, niech żyjemy
I niech żyją urodzinki!”

wawilow Źródło: Urodzinki, [w:] Zapach czekolady. Najpiękniejsze wiersze, Wydawnictwo Greg Kraków 2018, s. 27, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 1
Rx5hULbSjQFao
Na ekranie wyświetla się w ramce Ćwiczenie 2. zatytułowane: „Urodzinki”. Poniżej znajduje się polecenie o treści: „Dobierz odpowiednie przykłady środków językowych wyrażających w wierszu »Urodzinki« nastrój radości”. Poniżej znajdują się dwie kolumny z kafelkami, które należy tak przesunąć w górę lub w dół, aby do siebie pasowały. W prawym dolnym rogu znajdują się klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” umożliwiający sprawdzenie poprawności rozwiązania odpowiedzi.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Określ nastrój wiersza Danuty Wawiłow Urodzinki.  Narysuj ilustrację i postaraj się oddać ten nastrój.

R18s2EvxLTuXN
Polecenie 2

Na podstawie wiersza Danuty Wawiłow „Urodzinki” wypisz przymiotniki określające jego nastrój.

R1F1tT19xcGTY

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Ludwika Jerzego Kerna i wykonaj ćwiczenia.

W ciemnym pokojuLudwik Jerzy Kern
Ludwik Jerzy Kern W ciemnym pokoju

W ciemnym pokoju
W ciemnym pokoju
Dzieci się boją,
Bo różne strachy po kątach stoją.

Groźnie się wtedy robi szalenie,
Po ścianach chodzą okropne cienie,
Zegar w ciemności tyka złowieszczo,
Meble stękają,
Podłogi trzeszczą
Szafa wygląda jak jakieś zwierzę,
Coś groźnie warczy w kaloryferze
I gdyby dłużej
Potrwał ten mrok,
To pewnie zjawiłby się i smok!
By nie dopuścić do tego faktu
Trzeba podskoczyć do kontaktu,
Zrobić malutkie,
Cichutkie Pstryk!

Jak za dotknięciem czarownika
Cała okropna ciemność znika
W mig.

kern Źródło: W ciemnym pokoju, [w:] Wanda Chotomska, Danuta Wawiłow, Ludwik Jerzy Kern, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Aleksander Fredro, Maria Konopnicka, Agnieszka Frączek, Chichotnik, czyli księga śmiechu i uśmiechu, Wydawnictwo Literackie 2016, s. 66–68, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 2

Określ, kim jest bohater liryczny wiersza. Wyjaśnij, w jakiej sytuacji się znajduje.

R1P1uBOQ7f3Mh
Ćwiczenie 3

Odpowiedz, czego boją się dzieci. Wypisz fragmenty wiersza opisujące te elementy pokoju, które powodują strach u dzieci .

RIkOfxnL0BUw0
Ćwiczenie 4
RsqOShFt6Xjyr
Przeczytaj uważnie cytaty i zastanów się, jakich środków stylistycznych użył poeta, aby oddać nastrój grozy w wierszu. Połącz w pary cytaty z nazwami środków stylistycznych.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RHeh5LIeNDaGo
Wypisz z wiersza Jerzego Kerna rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki, które potęgują nastrój grozy.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

W jaki sposób Ludwik Jerzy Kern uzyskał w wierszu nastój grozy? Na podstawie wykonanych ćwiczeń wyciągnij wnioski i odpowiedz na pytanie.

RFx2RjdKW3JJI

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Danuty Wawiłow i wykonaj ćwiczenia.

Jak tu ciemno!Danuta Wawiłow
Danuta Wawiłow Jak tu ciemno!

Jak tu ciemno!
Jak tu ciemno!
Mama, mama,
Posiedź ze mną!

Za firanką ktoś się chowa,
czarne skrzydła ma jak sowa.
Popatrz, popatrz, tam wysoko
świeci w mroku jego oko!
Czy on tutaj nie przyleci?
Czy on nie je małych dzieci?
Mamo, powiedz mu; „A kysz!”
Mamo, śpisz?

Jak tu ciemno!
Jak tu ciemno!
Tato, tato,
posiedź ze mną!
Za oknami wiatr się gniewa,
krzyczy, gwiżdże, szarpie drzewa.
A jak ścicha, zaraz słychać,
jak coś w rurze głośno wzdycha.
Czy to coś, co mieszka w rurze,
to jest małe? Czy też duże?
Tata, może to jest mysz?
Tata, śpisz?

Jak tu ciemno!
Jak tu ciemno!
Kto posiedzi
teraz ze mną?
[...]

waw_2 Źródło: Jak tu ciemno!, [w:] Danuta Wawiłow, Czego mi się chce?, Papilon 2012, s. 4, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu). Tekst skrócony i zmodyfikowany.
Ćwiczenie 7

Określ, kim jest podmiot liryczny i bohater liryczny wiersza.

R1P1uBOQ7f3Mh
Ćwiczenie 8

Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Czego boi się dziecko w wierszu Danuty Wawiłow? Wypisz fragmenty z wiersza opisujące te elementy, które wzbudzają w dziecku uczucie  strachu.

RIkOfxnL0BUw0
Ćwiczenie 9

Opisz jak zachowują się zjawiska/strachy w wierszu Danuty Wawiłow „Jak tu ciemno!”

R6x5P0neHq2w5
R1ckjwrWAfm9D
Ćwiczenie 10
Przeczytaj uważnie cytaty i zastanów się, jakich środków stylistycznych i jakich zdań użyła poetka, aby oddać nastrój grozy w wierszu. Połącz w pary cytaty z nazwami środków stylistycznych.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wypisz wszystkie zdania pytające i wykrzyknikowe z wiersza „Jak tu ciemno!” Jakie uczucia i obawy wyrażają te zdania. Podyskutujcie o tym w klasie.

RWMsKWwolP3Er
Ćwiczenie 11

Na podstawie wiersza Danuty Wawiłow  „Jak tu ciemno!” narysuj, jak ty wyobrażasz sobie  „trzy strachy,” podpisz je, wymyśl im jakieś imiona.

R11eJtV0ZmsSa
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Opisz wybranego stracha z wiersza Danuty Wawiłow.

R15ou6ZUy3bqd
RA9LqPnuEx5Zm
Ćwiczenie 12
Uzupełnij tekst podsumowania.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RcD6YEgDFQgzH
Zapoznaj się z poniższą ilustracją. Wymyśl ikony do przymiotników: tęskny, wzruszający, tajemniczy. Opisz je lub narysuj.
RD3Rmbi3Jd2ve
R1anxpVZLqFkI1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RsXQkHvKj5dRY1
Do związków frazeologicznych dopasuj emocje.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R17B1hreQk3Cm
Ćwiczenie 14
Dopasuj odpowiedni nastrój do charakteryzujących go rzeczowników i przymiotników.
Źródło: Opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Poeci w wierszu „malują świat” słowem, ukazują go tak, jak widzą, przetwarzają fragmenty rzeczywistości, wprowadzają elementy realistyczne lub fantastyczne, budują nastrój . Każdy z takich opisów nazywany jest obrazem poetyckim. Może być statyczny, nieruchomy lub dynamiczny, wypełniony działaniem. W tworzeniu obrazu poetyckiego i nastroju pomagają środki stylistyczne: metafory, epitety, porównania i inne.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Marii Konopnickiej i wykonaj ćwiczenia.

Co dzieci widziały w drodzeMaria Konopnicka
Maria Konopnicka Co dzieci widziały w drodze

Jadą, jadą dzieci drogą...
Siostrzyczka i brat,
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!
Tu się kryje biała chata
Pod słomiany dach,
Przy niej wierzba rosochatarosochatarosochata,
A w konopiachkonopiekonopiach... strach.
Od łąk mokrych bocian leci,
Żabkę w dziobie ma...
– Bociuś, bociuś – krzyczą dzieci,
A on – kla!... kla!... kla!...
Tam zagania owce siwe
Brysio, kundyskundyskundys zły...
Konik wstrząsa bujną grzywę
I do stajni rży...
Idą żeńceżeniecżeńce, niosą kosy,
Fujareczka gra,
A pastuszek mały, bosy,
Chudą krówkę gna.
Młyn na rzece huczy z dala,
Białe ciągną mgły,
A tam z kuźni, od kowala
Lecą złote skry.
W polu, w sadzie brzmi piosenka
WskrośwskrośWskroś porannych ros,
Siwy dziad pod krzyżem klęka,
Pacierz mówi w głos...
Jadą wioską, jadą drogą...
Siostrzyczka i brat,
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!

CART1 Źródło: Maria Konopnicka, Co dzieci widziały w drodze, [w:] tejże, Co słonko widziało. Wybór wierszy, Warszawa 1960, s. 73.
rosochata
konopie
kundys
żeniec
wskroś
Ćwiczenie 15
R4LvtFwMYLXUe
Na podstawie wiersza Marii Konopnickiej wypisz, co dzieci widziały po drodze.
Ćwiczenie 16

Opisz uczucia i emocje dzieci jadących drogą.

R124FNEJror8i
(Uzupełnij).
R1RXaDjVk4i3D11
Ćwiczenie 17
Przyporządkuj tytuły obrazów poetyckich z wiersza Marii Konopnickiej do właściwych ilustracji.
Źródło: Wikimedia Commons, Pixabay, domena publiczna.
Ćwiczenie 17

Zapisz, jakie obrazy poetyckie zostały ukazane w wierszu Marii Konopnickiej.

RtFf2PNtmDybk
(Uzupełnij).
Ri6mPDcxXWfIP
Ćwiczenie 18
Wypisz, jakie kolory i dźwięki odpowiadają obrazom poetyckim w wierszu Marii Konopnickiej Co dzieci widziały w drodze. Uzupełnij odpowiednie komórki tabeli. Jeśli przy danym obrazie poetyckim nie wystąpiły w utworze dźwięki lub kolory, zapisz – brak.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19

Określ nastrój wiersza Marii Konopnickiej.

R171Ar04uBFL6

Sprawdź, czy umiesz!

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Jana Kasprowicza i wykonaj ćwiczenia.

Jan Kasprowicz Zasnuły się senne góry

Zasnuły się senne góry
W mgławą jesienną oponę –
Słońce nad nimi się pali,
Wyzłaca pola skoszone.

Kurz osiadł na jasionach,
Na brzozach liść się czerwieni –
O smutna godzino rozłąki,
O smutna, cicha jesieni!

Odchodzę, bo czas mnie woła…
Ślad po mnie czyż tu zostanie?
O góry, o pola skoszone,
O ciche, smutne żegnanie.

CART2 Źródło: Jan Kasprowicz, Zasnuły się senne góry, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Kraków 1990, s. 337–338.
Ćwiczenie 20

Nazwij jednym słowem uczucie opisane przez Kasprowicza w wierszu Zasnuły się senne góry. Uzasadnij swój wybór.

R1FsTGdb3L5vJ
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Na podstawie wiersza Kasprowicza o Tatrach wypisz pięć pojęć określających typowo górskie elementy krajobrazu. Przygotuj słowniczek, w którym objaśnisz krótko ich znaczenie.

R1HaRhHPlzusR
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

Z wiersza Kasprowicza o Tatrach  wypisz pięć wyrazów, wyrażeń lub sformułowań, które mają wpływ na nastrój utworu.

Rwg5F13SDEp1q
RJqaTXanoHQRW
Ćwiczenie 22
Przyporządkuj cytaty do właściwych określeń nastroju w wierszu.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Słownik

emocje
emocje

(łac. e‑moveo - wypycham na zewnątrz) silne uczucia, np. strachu, radości lub gniewu

euforia
euforia

(gr. euphoriea) stan nienaturalnie dobrego samopoczucia, radosnego nastroju, wesołości

koncentracja
koncentracja

(łac. concentratio, franc. skupiać się ku środkowi) - intensywne skupienie uwagi na jakimś przedmiocie, zjawisku; gromadzenie, ześrodkowanie czegoś w jednym miejscu

melancholijny
melancholijny

(gr. melancholikos) smutny, przygnębiony, wpadający w posępny nastrój, zadumany

nastrój
nastrój

1. stan psychiczny utrzymujący się u kogoś przez pewien czas;
2. wrażenia i odczucia, jakie mają osoby znajdujące się w jakimś miejscu w określonym czasie

optymizm
optymizm

(łac. optimum – najlepiej) - skłonność do dostrzegania przede wszystkim dodatnich stron życia

pesymizm
pesymizm

(łac. pessimus – najgorszy) - skłonność do dostrzegania tylko ujemnych stron życia

podmiot liryczny
podmiot liryczny

fikcyjna postać w utworze lirycznym wypowiadająca swe przeżycia, doznania, przemyślenia

refleksyjny
refleksyjny

(łac. reflexio – odgięcie) głębsze zastanowienie się nad czymś, rozmyślanie, rozważanie połączone z analizowaniem czegoś ; skłonny do refleksji- przemyśleń

wiersz
wiersz

(łac. versus – rząd(ek) utwór poetycki, również charakterystyczny układ takiego utworu

wrażenia
wrażenia

(łac. impressio) reakcje na coś, przeżycia, odczucia

ma2c69fd7e100b2f1_1522759004116_0