Kolorowa ilustracja przedstawia pięć błękitno‑białych ptaków siedzących na gałęzi pokrytej liśćmi i kwiatami.
Kolorowa ilustracja przedstawia pięć błękitno‑białych ptaków siedzących na gałęzi pokrytej liśćmi i kwiatami.
Jak rozmawiać ze zwierzętami? Jak zrozumieć człowieka?
Ptaki
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Od zarania dziejów człowiek żyje na ziemi ze zwierzętami, podziwia ich piękno, wykorzystuje do pracy, żywi się nimi. Jednak nasz stosunek do natury i miejsca zwierząt w świecie zmieniał się w ciągu wieków.
W biblijnej Księdze Rodzaju Bóg stwarza rozmaite istoty żywe w piątym i szóstym dniu. Są one bardzo silnie związane ze swoim środowiskiem: zwierzęta wodne z wodą, lądowe z lądem. Biblia podkreśla, że zwierzęta, to istoty materialne, ziemskie, więc nie powinny być przedmiotem kultu. Jednak wśród pogańskich sąsiadów Izraela np. w Egipcie czy Mezopotamii bóstwa miały charakter zoomorficznyzoomorficznyzoomorficzny. W szóstym dniu stworzenia Bóg rzekł: „Oto wam daję wszelką roślinę wytwarzającą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie ziarno; dla was będą one pokarmem. A dla wszelkiego zwierzęcia polnego i dla wszelkich istot powietrznych, i dla wszystkiego, co się porusza po ziemi i ma w sobie pierwiastek życia, będzie pokarmem wszelka trawa zielona. I stało się tak” (1,29‑30).
Można więc wyciągnąć wniosek, że powołaniem całego stworzonego świata jest powszechny i wszechogarniający pokój, harmonia i zgoda. Niszczenie, przemoc, agresja człowieka wobec świata przyrody sprzeciwia się stwórczej i życiodajnej woli Boga, nie są zgodne z pierwotnym zamiarem Bożym. Zwierzęta to nasi „starsi bracia”, których Bóg powołał do życia, zanim jeszcze człowiek został stworzony, towarzyszą nam zatem od początku świata.
Postacią wyjątkową, która starała się wprowadzić ideę radosnej wiary w Boga i miłości do wszystkiego, co stworzył, był św. Franciszek z Asyżuświęty FranciszekFranciszek z Asyżu. Żył na przełomie XII i XIII wieku, pochodził z zamożnej rodziny kupieckiej, jednak wyrzekł się majątku oraz wysokiego statusustatusstatusu społecznego, aby stać się wolnym i móc lepiej rozumieć naukę Chrystusa. Głosił potrzebę pomagania słabym i potrzebującym, wybaczania grzesznikom. Uznawał braterstwo człowieka z każdym elementem natury jako umiłowanym dziełem Boga. Dlatego też przemawiał nie tylko do ludzi, ale także do zwierząt (np. ryb i ptaków) oraz kwiatów.
Jego postać od zawsze inspirowała nie tylko artystów i pisarzy, ale także działaczy na rzecz ekologii. W czasach współczesnych to jeden z najbardziej znanych i szanowanych świętych. Został ogłoszony patronem zwierząt, ekologów i ekologii oraz ornitologówornitologornitologów. Od 1931 roku w dniu wspomnienia św. Franciszka (4 października) obchodzony jest Światowy Dzień Zwierząt. Dziś stawiamy sobie pytania, czy zwierzęta mają duszę, czy nas rozumieją? W XIX wieku zapoczątkowano badania nad komunikacją zwierząt. Wiadomo, że mrówki, ptaki czy pszczoły potrafią porozumiewać się ze sobą w obrębie własnego gatunku. Jednak nieustannie fascynuje nas możliwość odkrycia sposobu komunikacji między zwierzętami a człowiekiem. Za zwierzęta skłonne do „rozmów” uznano delfiny, szympansy oraz psy. Warto jednak pamiętać, że w kontakcie ze zwierzętami zazwyczaj nie potrzeba specjalnego alfabetu czy zapamiętywania słówek. Najważniejsze to podstawowa wiedza o danym gatunku, empatia, intuicja i szacunek.
zoomorficzny
zoomorfizm: wyobrażanie niektórych bóstw w postaci zwierząt lub z cechami zwierzęcymi
święty Franciszek
naprawdę nazywał się Giovanni di Pietro di Bernardone, [czytaj: dżiowani di pietro di bernardone], jeśli zaciekawiła cię jego postać, warto sięgnąć po książkę pt. Kwiatki św. Franciszka
status
pozycja, jaką zajmuje człowiek w grupie społecznej
ornitolog
naukowiec badający budowę i zachowanie ptaków
Obejrzyj film pt. „Podróż śladami świętego Franciszku z Asyżu”, a następnie wykonaj polecenia.
R24aHGTf3ChQt
Film o życiu świętego Franciszka.
Film o życiu świętego Franciszka.
Film pt. „Podróż śladami świętego Franciszka z Asyżu”
Film pt. „Podróż śladami świętego Franciszka z Asyżu”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Film o życiu świętego Franciszka.
Polecenie 1
Nauka świętego Franciszka opierała się na trzech zasadach: ubóstwa, miłości, radości. Wyjaśnij, na czym polegały te zasady i jak Franciszek je realizował.
R1bbHCLV3J05F
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Oceń, czy droga życiowa, którą wybrał święty Franciszek, była trudna. Uzasadnij swoją odpowiedź.
RFnTj1bevnqnt
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Za co można podziwiać świętego Franciszka z Asyżu? Uzasadnij swoją odpowiedź.
RjnRUdeYy0jIw
(Uzupełnij).
RqJBJlR9t3h5n
Fotografia przedstawia wronę siwą. Ptak znajduje się na trawie, a w dużym, czarnym dziobie trzyma ziarenko. Wrona jest odwrócona do widza tyłem, a głowę ma skierowaną w lewo. Na skrzydłach ma czarne pióra, na grzbiecie i brzuchu szare, a głowę czarną.
Wrona siwa
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1SJtJ1NRxfSx
Fotografia przedstawia drozda siedzącego na szczycie iglastego drzewa. Ptak ukazany jest z profilu, a otwarty dziób ma skierowany w lewo. Brzuch ptaka jest biały z brązowymi cętkami, skrzydła i głowa są brązowe. Tło jest niebieskie.
Drozd
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RPZWPONY1UEVS
Fotografia przedstawia pliszkę. Została ona ukazana z profilu, głowę ma skierowaną w lewą stronę. Jej brzuch jest biały, a w części pod dziobem czarne. Głowa w przedniej części również jest biała. Czarne są: tył głowy, ogon i niektóre pióra na skrzydłach. Ptak znajduje się na trawie. Tło jest niebieskie i lekko rozmyte.
Pliszka
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RjcjNzGzdxmOE
Fotografia przedstawia sikorkę, która siedzi na gałęzi. Ptak jest widoczny z profilu, a głowę ma skierowaną w prawą stronę. Głowa i dziób są czarne, brzuch żółty, a skrzydła czarno‑biało‑niebieskie. Tło jest niebieskie.
Sikorka
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1HBJYZoRQSnQ
Fotografia przedstawia gila znajdującego się na śniegu. Gil jest nieznacznie zwrócony w prawą stronę. Ma pomarańczowy brzuch, długi, czarny ogon, w takim kolorze też głowę oraz czarno‑szary grzbiet.
Gil
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RuDzpkNre2UuB
Fotografia przedstawia ptaka‑dudka. Siedzi on z lewej strony zdjęcia na grubej gałęzi. Został ujęty od tyłu, a głowę ma skierowaną w prawą stronę. Ptak ma bardzo wyraziste kolory. Jego głowa i część tułowia są brązowo‑pomarańczowe, a pióra na skrzydłach układają się w nieregularne biało‑czarne pasy. Dziób ptaka jest bardzo długi i spiczasty. Na głowie ma pióra, które na końcach są czarne. Tło jest ciemnozielone.
Dudek
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RmaPzYmiRIp6g
Fotografia przedstawia ptaka‑jarząbka siedzącego na gałęzi. Jest to duży ptak o małej głowie, dość krótkim ogonie i dziobie. Pióra na brzuchu układają się w kolorową mozaikę, grzbiet ptaka jest szary. Na czubku głowy ma lekko nastroszone pióra. Wokół oka znajduje się czerwona otoczka, a pióra w miejscu, gdzie jest gardło, są czarne. Tło jest rozmyte.
Jarząbek
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Przeczytaj wiersz „Przed kazaniem” Beaty Obertyńskiej, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Przed kazaniemBeata Obertyńska
Beata ObertyńskaPrzed kazaniem
O ptasie, skrzydlate zebranie, rodzeństwo me młodsze, ptaki! Pokornie o posłuchanie, ja, sługa wasz byle jaki, pod drzewem stojąc, proszę… Przebaczcie, że śmiem was tak trudzić, siostry i bracia ptakowie, was, co to zbożnej radości tyle już macie na głowie…
…A żeście młodsi ode mnie i dobrzy przytem, i prości, niech dozna ubogie me słowo braterskiej pobłażliwościpobłażliwośćpobłażliwości… Ta myśl mi także otuchąotuchaotuchą, że was nie wiela uczono…
Siądź bliżej mnie, siostro wrono. Źle słyszysz na jedno ucho. Miejsce ci zrobi szczyglicha, boś stara i kaleka… Brat drozd niech sikor nie spycha, a bracia gile, daleko od zięb mocniejsi i tężsi, pewnie im chętnie ustąpią miejsca na tamtej gałęzi…
Jest tu go dość dla każdego, niemądrze więc trącać i pchać się… Gromadźcie się ptaki, gromadźcie, bo słowo me niebogate waszego orędziaorędzieorędzia czeka…
Proście, bym umiał, niegodny, tej waszej ptasiej radości wskazać, którędy do Boga najbliżej i najprościej, by miała w zachwyceniu, słów mych ubogość przebrzydła, w powietrzu, jak skowronek, cztery tętniące skrzydła!
…A z drzewa, nie tracąc słowa, słucha i dech powściągapowściągaćpowściąga sroka i kawka, i sowa, dudek i makolągowa, kosy, jarząbki i kanie, gromada trznadli i pliszek, jakie to dzisiaj kazanie powie im święty Franciszek?
Przedkazaniem Źródło: Beata Obertyńska, Przed kazaniem, [w:] Beata Obertyńska, Wiersze wybrane, Warszawa 1983.
Ćwiczenie 1
Opisz sytuację liryczną w wierszu „Przed kazaniem” Beaty Obertyńskiej.
RtXoq0XC3grVy
(Uzupełnij).
Aby opisać sytuację liryczną w wierszu, należy określić, kim jest bohater wiersza, podmiot liryczny i adresat liryczny, o czym jest wiersz, jakie są okoliczności przedstawionej sytuacji i jak jest ukazana. Zwróć uwagę na ostatnią zwrotkę wiersza.
Bohaterem lirycznym wiersza jest święty Franciszek, który zamierza wygłosić kazanie do ptaków, ale przed tym, zwraca się do nich, aby usiadły na drzewie obok, modliły się za niego i wysłuchały go. Podmiot liryczny nie ujawnia się w wierszu - przedstawia tylko sytuację, opisuje też reakcję ptaków na osobę i słowa świętego Franciszka.
RtZG0Puv19sqf
Ćwiczenie 2
Jakie znaczenie ma słowo „kazanie”? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Forma przemowy duchownego do wiernych na tematy dotyczące nauk Kościoła., 2. Rozmowa na tematy religijne., 3. Wiadomości duszpasterskie przekazywane wiernym na koniec mszy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1KXqvEiofQxb
Ćwiczenie 3
Podmiotem lirycznym w wierszu jest są Franciszek z Asyżu ptaki.
Kazanie Franciszka zostanie wygłoszone w kościele na łonie natury.
Wiersz zbudowany jest z wersów ciągłych ze strof.
W utworze poetka zastosowała rymy przeplatane rymy parzyste.
Podmiotem lirycznym w wierszu jest są Franciszek z Asyżu ptaki.
Kazanie Franciszka zostanie wygłoszone w kościele na łonie natury.
Wiersz zbudowany jest z wersów ciągłych ze strof.
W utworze poetka zastosowała rymy przeplatane rymy parzyste.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RsGOU7ptNclQw
Ćwiczenie 4
Jakie cechy można przypisać Franciszkowi z Asyżu? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. pokora, 2. empatia, 3. lojalność, 4. punktualność, 5. życzliwość, 6. gadulstwo, 7. duma, 8. dobroduszność
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
Wypisz z wiersza trzy cytaty świadczące o tym, że święty Franciszek traktował ptaki jak braci.
R173GFkkuDPx3
(Uzupełnij).
Odszukaj fragmenty wiersza, w których święty Franciszek zwraca się do ptaków jak do ludzi.
Cytaty:
„O ptasie, skrzydlate zebranie, rodzeństwo me młodsze, ptaki!”
„Siądź bliżej mnie, siostro wrono”.
„Brat drozd niech sikor nie spycha”.
RTiUrjnop8e4I
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz P jeśli zdanie jest prawdziwe albo F jeśli jest fałszywe.. We wtorek Robert Lewandowski rozegrał swoje setne spotkanie w Lidze Mistrzów.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia. Robert Lewandowski to niewątpliwie najlepszy piłkarz w historii polskiej piłki nożnej.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia. Anna Lewandowska wystąpiła w zjawiskowej sukni na gali w Dubaju.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz P jeśli zdanie jest prawdziwe albo F jeśli jest fałszywe.. We wtorek Robert Lewandowski rozegrał swoje setne spotkanie w Lidze Mistrzów.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia. Robert Lewandowski to niewątpliwie najlepszy piłkarz w historii polskiej piłki nożnej.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia. Anna Lewandowska wystąpiła w zjawiskowej sukni na gali w Dubaju.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R14uZAM0aMHW3
Ćwiczenie 7
Z podanych liter ułóż wyraz.
Z podanych liter ułóż wyraz.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Opisz, jak zachowują się ptaki siedzące na drzewie.
RmCeYFa6YtIl0
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na czasowniki określające zachowanie ptaków.
Ptaki siedzą na drzewach, są radosne, przepychają się, trącają, pchają. Kiedy Franciszek zaczyna do nich przemawiać, gromadzą się, słuchają, wstrzymują oddech, cichną.
Ćwiczenie 9
Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytanie: O co prosi ptaki święty Franciszek?
„Proście, bym umiał, niegodny, tej waszej ptasiej radości wskazać, którędy do Boga najbliżej i najprościej, by miała w zachwyceniu, słów mych ubogość przebrzydła, w powietrzu, jak skowronek, cztery tętniące skrzydła!”
RV4bajRQVgmFZ
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że święty Franciszek jest bardzo skromnym człowiekiem i przygotowuje się do wygłoszenia kazania.
Święty Franciszek prosi ptaki o modlitwę do Boga. Uważa, że to one znajdują się najbliżej Stwórcy i mogą wyprosić dla niego natchnienie. Pragnie, by słowa przygotowywanego kazania trafiały do każdego, by wskazywały drogę do Boga.
RRWPhBRQN9KeR
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie interaktywne polegające na prawidłowym uzupełnieniu luk poprzez wskazanie środka stylistycznego, cytatu i interpretacji.
Ćwiczenie interaktywne polegające na prawidłowym uzupełnieniu luk poprzez wskazanie środka stylistycznego, cytatu i interpretacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RpCAElt1Wy16q
Ćwiczenie 11
Połącz w pary związki wyrazowe z ich objaśnieniami. z lotu ptaka Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny wolny jak ptak Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny niebieski ptak Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny
Połącz w pary związki wyrazowe z ich objaśnieniami. z lotu ptaka Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny wolny jak ptak Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny niebieski ptak Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYhmZuOvT4ipo
Ćwiczenie 12
Wskaż synonimy słowa „ptak”. Możliwe odpowiedzi: 1. pisklę, 2. lotki, 3. ptaszyna, 4. ptaszę, 5. ptaszysko, 6. skrzydła
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WI2ouMLZS88
Obraz przedstawia bosego mężczyznę z aureolą wokół głowy (św. Franciszka), w długiej brązowej szacie z kapturem. Ma jasną krótką brodę i wygolony czubek głowy. Stoi odwrócony prawym bokiem, unosi lekko obie ręce, ma otwarte dłonie, jakby gestykulował. Patrzy na stado kilkunastu ptaków, które zebrały się u jego stóp i przy korzeniach rosnącego z prawej strony drzewa. W tle widać wzgórza koloru ciemnoturkusowego i jasnoniebieskie niebo. Dwa ptaki lecą w ich kierunku, są słabo widoczne, bo obraz jest nieostry, sprawia wrażenie porysowanego i wyblakłego. Za świętym stoi mężczyzna w takim samym brązowym stroju zakonnym, ma założony kaptur, na stopach ma sandały. Unosi nieco prawą dłoń i otwiera usta. Za nim w oddali 2 drzewa, wzgórze i niebo. Obraz utrzymany w kolorystyce szaro‑brązowo‑złotej.
Kazanie do ptaków
Źródło: Giotto di Bondone, 1280, domena publiczna.
Ćwiczenie 13
Przyjrzyj się freskowi Giottadi Bondone [czyt. dziota di bondone] pt. Kazanie do ptaków, a następnie opisz, co przedstawia. Pomogą ci w tym poniższe pytania:
Co widzisz na fresku?
Kim mogą być namalowane osoby? Co oznacza nimbnimbnimb wokół głowy postaci?
Co według ciebie wyrażają gesty postaci z aureolą?
Co postać z aureolą może mówić do ptaków?
Jak sądzisz, dlaczego malarz nadał taki tytuł swojemu dziełu?
RsC8gu3ozLgOw
Miejsce na notatki
Pamiętaj o zwrotach: „na pierwszym planie, „po prawej stronie”, „po lewej stronie”, „w tle”, „nieco w oddali”, „w głębi” itp. Zwróć uwagę na ubiór przedstawionych postaci i aureolę wokół głowy jednej z nich. Przypomnij sobie, w jakich sytuacjach ludzie, w tym osoby duchowne, unoszą ręce w taki sposób, jak postacie na obrazie. Zwróć uwagę na informacje o świętym Franciszku zawarte we wstępie do lekcji.
Fresk przedstawia dwóch mężczyzn stojących przed zgromadzonymi pod drzewem ptakami. Obaj noszą długie brązowe habity z kapturem, są zakonnikami. Głowę jednego z nich otacza złota aureola oznaczająca świętego. Stojący przed ptakami mężczyzna ma jasną krótką brodę i wygolony czubek głowy. Stoi odwrócony prawym bokiem, unosi lekko obie ręce, ma otwarte dłonie. Patrzy na stado kilkunastu ptaków, które zebrały się u jego stóp i przy korzeniach rosnącego z prawej strony drzewa. Z lewej strony, za świętym, stoi mężczyzna w kapturze na głowie, na stopach ma sandały. Unosi nieco prawą dłoń i mówi coś do towarzysza. Za nim, w oddali, widać dwa drzewa. Tło obrazu stanowi wzgórze i niebo. Obraz utrzymany jest w kolorystyce szaro‑brązowo‑złotej. Fresk nosi tytuł „Kazanie do ptaków”, gdyż święty łagodnie przemawia do ptaków, jego gesty mogą oznaczać błogosławieństwo.
Ćwiczenie 13
Zastanów się i napisz, co św. Franciszek mógłby mówić do ptaków.
R1D6vxczkEHzT
Miejsce na notatki
Pamiętaj, święty Franciszek bardzo lubił zwierzęta.
Święty mógłby zapytać ptaki, co porabiają, jak się czują, czy nie są głodne.
Giotto di Bondone
czytaj: dzioto di bondone
nimb
świetlisty okrąg wokół głów świętych, mający zwykle kształt koła; gloria, aureola
Ćwiczenie 14
R1QInY7zOVtOA
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RKs2YZ14jhdhj
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Wysłuchaj uważnie recytacji wiersza Jana Twardowskiego pt. Do świętego Franciszka lub przeczytaj zamieszczony w dalszej części materiału tekst utworu.
RC86O0we7mExB
Wiersz Jana Twardowskiego czyta Elżbieta Golińska.
Wiersz Jana Twardowskiego czyta Elżbieta Golińska.
Wiersz Jana Twardowskiego „Do świętego Franciszka” czyta Elżbieta Golińska.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Wiersz Jana Twardowskiego „Do świętego Franciszka” czyta Elżbieta Golińska.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Wiersz Jana Twardowskiego czyta Elżbieta Golińska.
Do świętego FranciszkaJan Twardowski
Jan TwardowskiDo świętego Franciszka
Święty Franciszku patronie zoologów i ornitologówornitologornitologów dlaczego żubr jęczy jeleń beczy lis skomli wiewiórka pryska kos gwiżdże orzeł szczeka przepiórka pili drozd wykrzykuje słonka chrapi sikora dzwoni gołąb bębni i grucha kwiczoł piska derkacz skrzypi kawka plegoce jaskółka piskocze żuraw struka drop ksyka człowiek mówi śpiewa i wyje tylko motyle mają wielkie oczy i wciąż tyle przeraźliwego milczenia które nie odpowiada na pytania
CART1 Źródło: Jan Twardowski, Do świętego Franciszka, [w:] tegoż, Nie przyszedłem pana nawracać. Wiersze 1945–2006, Poznań 2009, s. 103.
Ćwiczenie 15
R1PwJa488jYF4
Wyjaśnij, kim jest podmiot liryczny z wiersza Jana Twardowskiego.
Podmiot liryczny, to osoba mówiąca w wierszu. Zwróć uwagę na początkowe wersy wiersza.
Podmiotem lirycznym wiersza jest człowiek, baczny obserwator przyrody.
Ćwiczenie 16
R1Qm1ChMEe4Rw
Wyjaśnij, do kogo podmiot liryczny kieruje swoje słowa. Zilustruj swoją odpowiedź cytatem z tekstu.
Zwróć uwagę na tytuł wiersza oraz jego pierwszy i drugi wers.
Tytuł wiersza i początek wiersza sugerują, że podmiot liryczny kieruje swoje słowa do świętego Franciszka: „Święty Franciszku patronie zoologów i ornitologów / dlaczego [...]” Zwraca się on bezpośrednio do świętego, zadając mu pytania.
Ważne!
Apostrofa to środek stylistyczny polegający na bezpośrednim zwrocie do osoby, bóstwa, czasami przedmiotu. Nadaje wypowiedzi podniosły, uroczysty charakter np. „Litwo, Ojczyzno moja!”
Ćwiczenie 17
RkmXmOCBZ0b38
Wyjaśnij, dlaczego podmiot liryczny kieruje swoje pytanie do świętego Franciszka.
Wróć do biografii świętego Franciszka i jego miłości do przyrody.
Poeta kieruje swoje pytanie do świętego Franciszka, który związany był z naturą, podziwiał jej piękno, przebywał w jej bliskości, wiele uwagi poświęcał zwierzętom, które nazywał „braćmi mniejszymi”.
R12Ht1m1X8tQL
Ćwiczenie 18
Zaznacz w tekście wiersza kolorem zielonym nazwy zwierząt, kolorem czerwonym odgłosy przez nie wydawane.
Zaznacz w tekście wiersza kolorem zielonym nazwy zwierząt, kolorem czerwonym odgłosy przez nie wydawane.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1VyrRSoIslb5
Z tekstu wiersza Jana Twardowskiego wypisz nazwy zwierząt i odgłosy, jakie te zwierzęta wydają.
Poeta wymienia ptaki, ssaki i jednego owada.
żubr jęczy jeleń beczy lis skomli wiewiórka pryska kos gwiżdże orzeł szczeka przepiórka pili drozd wykrzykuje słonka chrapi sikora dzwoni gołąb bębni i grucha kwiczoł piska derkacz skrzypi kawka plegoce jaskółka piskocze żuraw struka drop ksyka motyl - nie wydaje żadnego odgłosu
Ćwiczenie 19
R1cXWWEVrMLQl
Zwróć uwagę na zaznaczone kolorami wyrazy i wyjaśnij, jak nazywa się środek stylistyczny zastosowany przez poetę.
Poeta wylicza po kolei nazwy zwierząt i ich odgłosy.
Środek stylistyczny zastosowany przez poetę to wyliczenie.
Ćwiczenie 19
R1JYgi6YEuZ47
Zwróć uwagę na wypisane w poprzednim ćwiczeniu nazwy zwierząt i odgłosy przez nie wydawane. Wyjaśnij, jak nazywa się środek stylistyczny zastosowany przez poetę.
W wierszu zostały wypisane po kolei różne zwierzęta i ich odgłosy.
Taki środek stylistyczny to wyliczenie.
Polecenie 4
R17O6zHtLD7na
Ułóż nazwy zwierząt w kolejności alfabetycznej i opisz wydawane przez nie dźwięki. Możesz skorzystać ze słownika języka polskiego, słownika wyrazów staropolskich, słownika ptaków polskich lub innych źródeł.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
RevndXrKQALwR
Na podstawie wiersza wypisz odgłosy, jakie wydaje człowiek. Który z tych odgłosów możesz przypisać również zwierzętom?
Zwróć uwagę na ostatnie cztery wersy wiersza.
Człowiek mówi, śpiewa i wyje. Zwierzętom można przypisać wycie, jest to głośny, zawodzący, przeraźliwy dźwięk wydawany najczęściej przez psy, wilki, także niektóre małpy.
Ćwiczenie 21
Przyjrzyj się dokładnie budowie utworu Jana Twardowskiego i wyjaśnij, czym różni ona się od konstrukcji innych znanych ci wierszy.
R1bPtRiDOUAKg
Miejsce na notatki
Zwróć uwagę na podział na zwrotki, czy występują rymy oraz znaki interpunkcyjne.
W wierszu nie występuje podział na zwrotki, nie ma rymów ani znaków interpunkcyjnych.
Ćwiczenie 21
Wysłuchaj recytacji lub przeczytaj ponownie wiersz. Czy w wierszu występują rymy? Wyjaśnij, na czym polega rym.
R1TgpdwFlbhrL
Miejsce na notatki
Pamiętaj, że rymowanie opiera się na podobnym brzmienu końcówek wyrazów.
W wierszu nie ma rymów, żaden z wyrazów znajdujących się na końcu wersu nie ma podobnych zakończeń.
Ważne!
Gołąb ma bogate i złożone znaczenie symboliczne, nigdy nie utożsamianoutożsamićutożsamiano go z czymś złym. Zwykle kojarzy się z pokojem, miłością i niewinnością. Szczególne miejsce zajmuje w symbolice biblijnej. Jest symbolemsymbolsymbolem Ducha Świętego, choć pierwszy raz pojawił się w Starym Testamencie podczas potopu, przyniósł Noemu gałązkę oliwną, oznaczającą pokój między Bogiem a ludźmi i wody zaczęły opadać. Pojawia się przy chrzcie Jezusa nad Jordanem. Gołąb jest atrybutematrybutatrybutem wielu świętych chrześcijańskich jak również bogini miłości Afrodyty.
symbol
symbol - pojęcie, przedmiot, znak itp. mające jedno znaczenie dosłowne i większą liczbę znaczeń ukrytych
atrybut
przedmiot o charakterze symbolicznym, ściśle związany z życiem lub działalnością jakiejś postaci
utożsamić
łączyć z kimś lub czymś, uznawać za to samo
Ćwiczenie 22
Wypisz z wiersza wyrazy naśladujące dźwięki. Wyjaśnij, jak nazywają się te wyrazy.
RuAyuBfEyAHNR
Miejsce na notatki
Wyrazy naśladujące dźwięki to np. miau, ćwir oraz miauczeć, ćwierkać.
Wyrazy naśladujące dźwięki: jęczy, pryska, beczy, skomli, gwiżdże, szczeka, pili, wykrzykuje, chrapi, dzwoni, bębni, grucha, piska, skrzypi, plegoce, piskocze, struka, ksyka, śpiewa, wyje. Są to onomatopeje, czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze.
RoGN63ghmJzFO
Ćwiczenie 23
Połącz w pary odgłosy z osobami lub zwierzętami.
Połącz w pary odgłosy z osobami lub zwierzętami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24
Rbms802Xp7kbJ
Wyjaśnij, dlaczego człowiekowi przypisano trzy odgłosy, gołębiowi dwa, a motylowi żaden.
Przeanalizuj uważnie poprzednie ćwiczenia. Teraz należy samodzielnie wyciągnąć wnioski. W razie potrzeby wróć do tekstu. Zwróć uwagę na symbolikę gołębia.
Człowiek jest istotą, która posługuje się mową, potrafi się komunikować z innymi, posiada wiedzę i wiele umie. Czasownik wyje, wskazuje, że jest on też częścią natury. Gołąb został wyróżniony dwoma odgłosami, ponieważ w symbolice biblijnej zajmuje szczególne miejsce. Świętego Franciszka często przedstawiano z gołębiami. Motyl pojawia się na końcu wiersza i nie przypisano mu żadnego odgłosu, gdyż na zadane pytania podmiot liryczny nie uzyska odpowiedzi, motyl nie wydaje żadnego dźwięku.
Ćwiczenie 25
R10S2YLkAjwq5
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiednich fragmentów tekstu.
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiednich fragmentów tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26
Ustal, jakie przesłanie zawiera wiersza. Uzasadnij swoją odpowiedź.
RJN7cLLLC9Nkh
Miejsce na notatki
Przesłanie, to inaczej ważna myśl, idea wiersza. Spróbuj określić, czym jest milczenie. Co może powodować, że podmiot liryczny czuje się zaniepokojony?
Milczenie nazwano „przeraźliwym”, bo w świecie pełnym dźwięków może wydawać się nienaturalne, oznacza brak kontaktu, brak odpowiedzi lub tajemnicę. Przesłanie wiersza można rozumieć na kilka sposobów, np.:
warto szukać odpowiedzi na ważne pytania (np. o naturę świata) w inny sposób, nie tylko za pomocą słów i dźwięków, ale także poprzez obserwację, interpretację gestów, zachowania;
warto spróbować poznać świat także poprzez ciszę;
świat jest pełen różnorodności, warto to zaakceptować, nie czuć strachu przed tym, co wydaje się nienaturalne, inne.
Ciekawostka
O tym, jak powszechne jest pragnienie, aby móc porozumiewać się ze zwierzętami, świadczy pomysł pewnej firmy na primaaprilisowy żart.
Otóż 1 kwietnia 2010 roku ogłoszono, że dostępna jest dla użytkowników (na razie w trakcie testów) specjalna aplikacja na telefony, dzięki której można przetłumaczyć mowę niektórych gatunków zwierząt. Ta nieprawdopodobna informacja wzbudziła zainteresowanie na całym świecie. Wielu ludzi chciało się dowiedzieć, co mówią zwierzęta.
Dla zainteresowanych
Jeśli temat języka zwierząt cię zainteresował poszukaj informacji o prof. Simonie KossakKossakKossak (1943‑2007). Pochodziła ona ze znanej artystycznej rodzinyrodzina Kossakówrodziny, jednak zdecydowała się wybrać własną drogę. Skończyła studia biologiczne i wyjechała z Krakowa do Puszczy Białowieskiej, tam w leśniczówce spędziła większą cześć swojego życia. Znana jest przede wszystkim z działalności na rzecz ochrony przyrody i ogromnej empatiiempatiaempatii dla zwierząt. Potrafiła nawiązywać z nimi więź i chętnie spędzała czas w ich towarzystwie. Odwiedzały ją sarny i łosie, a domu pilnowali m.in. oswojona locha Żabka i kruk Korasek. Nazywała siebie zoopsychologiem. Chętnie dzieliła się wiedzą i zależało jej na edukowaniu społeczeństwa. Występowała w audycjach radiowych, pisała książki, z których warte polecenia są: Opowieści z Dziedzinki,Serce i pazur.
empatia
umiejętność wczuwania się w uczucia innych, stan wewnętrzny drugiej osoby
Kossak
mężczyźni z rodu Kossaków byli słynnymi malarzami
rodzina Kossaków
Simona była córką Jerzego Kossaka, wnuczką Wojciecha Kossaka, prawnuczką Juliusza Kossaka - malarzy batalistów, stryjeczną wnuczką Zofii Kossak- Szczuckiej, bratanicą poetki Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej oraz pisarki Magdaleny Samozwaniec
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 27
R10adS4HVUjP7
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 28
Zastanów się, czy człowiek może rozpoznać potrzeby zwierząt po ich zachowaniu lub wydawanych dźwiękach. Wymień co najmniej dwa przykłady takich zachowań.
RV2wY9o6ZCBxu
Miejsce na notatki
Powołaj się na własne obserwacje (zwierzę domowe lub np. leśne) lub skorzystaj z dostępnych źródeł.
Człowiek może rozpoznawać potrzeby zwierząt. Na przykład pies czekający po drzwiami sygnalizuje, że chce wyjść na spacer. Kot mruczy z zadowoleniem, kiedy się go głaszcze i przytula. Pies szczeka na nieznajomych, macha ogonem, kiedy widzi bliskie mu osoby. Krowy ryczą, kiedy są głodne. Świnka morska piszczy, kiedy słyszy głosy domowników.
Polecenie 5
Naucz się wiersza Jana Twardowskiego na pamięć i przygotuj się do jego recytacji. Zwróć uwagę na brak znaków interpunkcyjnych, który otwiera możliwość wielu interpretacji. Zadbaj o odpowiednią intonację.
R1esJC4nggL48
Polecenie 5
Spróbuj w kilku zdaniach zredagować odpowiedź św. Franciszka na pytania podmiotu lirycznego.
RP04JQXPlJCq2
Miejsce na notatki
Polecenie 6
RsqezJXnA4TkJ
Stwórzcie orkiestrę wygrywającą dźwięki zapisane w wierszu. Użyjcie do tego papieru, długopisów, linijek lub innych przedmiotów. Wydawajcie dźwięki ustami, palcami, stopami, dłońmi itp. Zaprezentujcie swoją muzykę pozostałym grupom.
Słownik
orędzie
orędzie
uroczyste przemówienie, apel
Orate frates
Orate frates
[czytaj: orate fratres] zwrot z języka łacińskiego, który oznacza „módlcie się bracia”
otucha
otucha
nadzieja wynikająca z wiary w to, że będzie lepiej, że coś się powiedzie