R15l5gB7o4bCa
Kolorowa ilustracja przedstawia pięć błękitno‑białych ptaków siedzących na gałęzi pokrytej liśćmi i kwiatami.

Jak rozmawiać ze zwierzętami? Jak zrozumieć człowieka?

Ptaki
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Od zarania dziejów człowiek żyje na ziemi ze zwierzętami, podziwia ich piękno, wykorzystuje do pracy, żywi się nimi. Jednak nasz stosunek do natury i miejsca zwierząt w świecie zmieniał się w ciągu wieków.

W biblijnej Księdze Rodzaju Bóg stwarza rozmaite istoty żywe w piątym i szóstym dniu. Są one bardzo silnie związane ze swoim środowiskiem: zwierzęta wodne z wodą, lądowe z lądem. Biblia podkreśla, że zwierzęta, to istoty materialne, ziemskie, więc nie powinny być przedmiotem kultu. Jednak wśród pogańskich sąsiadów Izraela np. w Egipcie czy Mezopotamii bóstwa miały charakter zoomorficznyzoomorficznyzoomorficzny.
W szóstym dniu stworzenia Bóg rzekł: „Oto wam daję wszelką roślinę wytwarzającą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie ziarno; dla was będą one pokarmem. A dla wszelkiego zwierzęcia polnego i dla wszelkich istot powietrznych, i dla wszystkiego, co się porusza po ziemi i ma w sobie pierwiastek życia, będzie pokarmem wszelka trawa zielona. I stało się tak” (1,29‑30).

Można więc wyciągnąć wniosek, że powołaniem całego stworzonego świata jest powszechny i wszechogarniający pokój, harmonia i zgoda. Niszczenie, przemoc, agresja człowieka wobec świata przyrody sprzeciwia się stwórczej i życiodajnej woli Boga, nie są zgodne z pierwotnym zamiarem Bożym. Zwierzęta to nasi „starsi bracia”, których Bóg powołał do życia, zanim jeszcze człowiek został stworzony, towarzyszą nam zatem od początku świata.

Postacią wyjątkową, która starała się wprowadzić ideę radosnej wiary w Boga i miłości do wszystkiego, co stworzył, był św. Franciszek z Asyżuświęty FranciszekFranciszek z Asyżu. Żył na przełomie XII i XIII wieku, pochodził z zamożnej rodziny kupieckiej, jednak wyrzekł się majątku oraz wysokiego statusustatusstatusu społecznego, aby stać się wolnym i móc lepiej rozumieć naukę Chrystusa. Głosił potrzebę pomagania słabym i potrzebującym, wybaczania grzesznikom. Uznawał braterstwo człowieka z każdym elementem natury jako umiłowanym dziełem Boga. Dlatego też przemawiał nie tylko do ludzi, ale także do zwierząt (np. ryb i ptaków) oraz kwiatów.

Jego postać od zawsze inspirowała nie tylko artystów i pisarzy, ale także działaczy na rzecz ekologii. W czasach współczesnych to jeden z najbardziej znanych i szanowanych świętych. Został ogłoszony patronem zwierząt, ekologów i ekologii oraz ornitologówornitologornitologów. Od 1931 roku w dniu wspomnienia św. Franciszka (4 października) obchodzony jest Światowy Dzień Zwierząt.
Dziś stawiamy sobie pytania, czy zwierzęta mają duszę, czy nas rozumieją?
W XIX wieku zapoczątkowano badania nad komunikacją zwierząt. Wiadomo, że mrówki, ptaki czy pszczoły potrafią porozumiewać się ze sobą w obrębie własnego gatunku. Jednak nieustannie fascynuje nas możliwość odkrycia sposobu komunikacji między zwierzętami a człowiekiem. Za zwierzęta skłonne do „rozmów” uznano delfiny, szympansy oraz psy. Warto jednak pamiętać, że w kontakcie ze zwierzętami zazwyczaj nie potrzeba specjalnego alfabetu czy zapamiętywania słówek. Najważniejsze to podstawowa wiedza o danym gatunku, empatia, intuicja i szacunek.

zoomorficzny
święty Franciszek
status
ornitolog

Obejrzyj film pt. „Podróż śladami świętego Franciszku z Asyżu”, a następnie wykonaj polecenia.

R24aHGTf3ChQt
Film o życiu świętego Franciszka.
Polecenie 1

Nauka świętego Franciszka opierała się na trzech zasadach: ubóstwa, miłości, radości. Wyjaśnij, na czym polegały te zasady i jak Franciszek je realizował.

R1bbHCLV3J05F
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Oceń, czy droga życiowa, którą wybrał święty Franciszek, była trudna. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RFnTj1bevnqnt
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Za co można podziwiać świętego Franciszka z Asyżu? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RjnRUdeYy0jIw
(Uzupełnij).

Przeczytaj wiersz „Przed kazaniem” Beaty Obertyńskiej, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Przed kazaniemBeata Obertyńska
Beata Obertyńska Przed kazaniem

O ptasie, skrzydlate zebranie,
rodzeństwo me młodsze, ptaki!
Pokornie o posłuchanie,
ja, sługa wasz byle jaki,
pod drzewem stojąc, proszę…
Przebaczcie, że śmiem was tak trudzić,
siostry i bracia ptakowie,
was, co to zbożnej radości
tyle już macie na głowie…

…A żeście młodsi ode mnie
i dobrzy przytem, i prości,
niech dozna ubogie me słowo
braterskiej pobłażliwościpobłażliwośćpobłażliwości
Ta myśl mi także otuchąotuchaotuchą,
że was nie wiela uczono…

Siądź bliżej mnie, siostro wrono.
Źle słyszysz na jedno ucho.
Miejsce ci zrobi szczyglicha,
boś stara i kaleka…
Brat drozd niech sikor nie spycha,
a bracia gile, daleko
od zięb mocniejsi i tężsi,
pewnie im chętnie ustąpią
miejsca na tamtej gałęzi…

Jest tu go dość dla każdego,
niemądrze więc trącać i pchać się…
Gromadźcie się ptaki, gromadźcie,
bo słowo me niebogate
waszego orędziaorędzieorędzia czeka…

Orate fratresOrate fratesOrate fratres

Proście, bym umiał, niegodny,
tej waszej ptasiej radości
wskazać, którędy do Boga
najbliżej i najprościej,
by miała w zachwyceniu,
słów mych ubogość przebrzydła,
w powietrzu, jak skowronek,
cztery tętniące skrzydła!

…A z drzewa, nie tracąc słowa,
słucha i dech powściągapowściągaćpowściąga
sroka i kawka, i sowa,
dudek i makolągowa,
kosy, jarząbki i kanie,
gromada trznadli i pliszek,
jakie to dzisiaj kazanie
powie im święty Franciszek?

Przedkazaniem Źródło: Beata Obertyńska, Przed kazaniem, [w:] Beata Obertyńska, Wiersze wybrane, Warszawa 1983.
Ćwiczenie 1

Opisz sytuację liryczną w wierszu „Przed kazaniem” Beaty Obertyńskiej.

RtXoq0XC3grVy
(Uzupełnij).
RtZG0Puv19sqf
Ćwiczenie 2
Jakie znaczenie ma słowo „kazanie”? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Forma przemowy duchownego do wiernych na tematy dotyczące nauk Kościoła., 2. Rozmowa na tematy religijne., 3. Wiadomości duszpasterskie przekazywane wiernym na koniec mszy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1KXqvEiofQxb
Ćwiczenie 3
Podmiotem lirycznym w wierszu jest są Franciszek z Asyżu ptaki.
Kazanie Franciszka zostanie wygłoszone w kościele na łonie natury.
Wiersz zbudowany jest z wersów ciągłych ze strof.
W utworze poetka zastosowała rymy przeplatane rymy parzyste.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RsGOU7ptNclQw
Ćwiczenie 4
Jakie cechy można przypisać Franciszkowi z Asyżu? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. pokora, 2. empatia, 3. lojalność, 4. punktualność, 5. życzliwość, 6. gadulstwo, 7. duma, 8. dobroduszność
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wypisz z wiersza trzy cytaty świadczące o tym, że święty Franciszek traktował ptaki jak braci.

R173GFkkuDPx3
(Uzupełnij).
RTiUrjnop8e4I
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz P jeśli zdanie jest prawdziwe albo F jeśli jest fałszywe.. We wtorek Robert Lewandowski rozegrał swoje setne spotkanie w Lidze Mistrzów.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia. Robert Lewandowski to niewątpliwie najlepszy piłkarz w historii polskiej piłki nożnej.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia. Anna Lewandowska wystąpiła w zjawiskowej sukni na gali w Dubaju.. Możliwe odpowiedzi: Informacja, Opinia
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R14uZAM0aMHW3
Ćwiczenie 7
Z podanych liter ułóż wyraz.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Opisz, jak zachowują się ptaki siedzące na drzewie.

RmCeYFa6YtIl0
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytanie: O co prosi ptaki święty Franciszek?

„Proście, bym umiał, niegodny,
tej waszej ptasiej radości
wskazać, którędy do Boga
najbliżej i najprościej,
by miała w zachwyceniu,
słów mych ubogość przebrzydła,
w powietrzu, jak skowronek,
cztery tętniące skrzydła!”

RV4bajRQVgmFZ
(Uzupełnij).
RRWPhBRQN9KeR
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie interaktywne polegające na prawidłowym uzupełnieniu luk poprzez wskazanie środka stylistycznego, cytatu i interpretacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RpCAElt1Wy16q
Ćwiczenie 11
Połącz w pary związki wyrazowe z ich objaśnieniami. z lotu ptaka Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny wolny jak ptak Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny niebieski ptak Możliwe odpowiedzi: 1. o kimś nieodpowiedzialnym; niemającym zajęcia, 2. z wysoka, 3. ktoś niczym nieograniczony; niezależny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYhmZuOvT4ipo
Ćwiczenie 12
Wskaż synonimy słowa „ptak”. Możliwe odpowiedzi: 1. pisklę, 2. lotki, 3. ptaszyna, 4. ptaszę, 5. ptaszysko, 6. skrzydła
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WI2ouMLZS88
Kazanie do ptaków
Źródło: Giotto di Bondone, 1280, domena publiczna.
Ćwiczenie 13

Przyjrzyj się freskowi Giotta di Bondone [czyt. dziota di bondone] pt. Kazanie do ptaków, a następnie opisz, co przedstawia. Pomogą ci w tym poniższe pytania:

  • Co widzisz na fresku?

  • Kim mogą być namalowane osoby? Co oznacza nimbnimbnimb wokół głowy postaci?

  • Co według ciebie wyrażają gesty postaci z aureolą?

  • Co postać z aureolą może mówić do ptaków?

  • Jak sądzisz, dlaczego malarz nadał taki tytuł swojemu dziełu?

RsC8gu3ozLgOw
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 13

Zastanów się i napisz, co św. Franciszek mógłby mówić do ptaków.

R1D6vxczkEHzT
Miejsce na notatki
Giotto di Bondone
nimb
Ćwiczenie 14
R1QInY7zOVtOA
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RKs2YZ14jhdhj
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Wysłuchaj uważnie recytacji wiersza Jana Twardowskiego pt. Do świętego Franciszka lub przeczytaj zamieszczony w dalszej części materiału tekst utworu.

RC86O0we7mExB
Wiersz Jana Twardowskiego czyta Elżbieta Golińska.
Do świętego FranciszkaJan Twardowski
Jan Twardowski Do świętego Franciszka

Święty Franciszku patronie zoologów i ornitologówornitologornitologów
dlaczego
żubr jęczy
jeleń beczy
lis skomli
wiewiórka pryska
kos gwiżdże
orzeł szczeka
przepiórka pili
drozd wykrzykuje
słonka chrapi
sikora dzwoni
gołąb bębni i grucha
kwiczoł piska
derkacz skrzypi
kawka plegoce
jaskółka piskocze
żuraw struka
drop ksyka
człowiek mówi śpiewa i wyje
tylko motyle mają wielkie oczy
i wciąż tyle przeraźliwego milczenia
które nie odpowiada na pytania

CART1 Źródło: Jan Twardowski, Do świętego Franciszka, [w:] tegoż, Nie przyszedłem pana nawracać. Wiersze 1945–2006, Poznań 2009, s. 103.
Ćwiczenie 15
R1PwJa488jYF4
Wyjaśnij, kim jest podmiot liryczny z wiersza Jana Twardowskiego.
Ćwiczenie 16
R1Qm1ChMEe4Rw
Wyjaśnij, do kogo podmiot liryczny kieruje swoje słowa. Zilustruj swoją odpowiedź cytatem z tekstu.
Ważne!

Apostrofa to środek stylistyczny polegający na bezpośrednim zwrocie do osoby, bóstwa, czasami przedmiotu. Nadaje wypowiedzi podniosły, uroczysty charakter np. „Litwo, Ojczyzno moja!”

Ćwiczenie 17
RkmXmOCBZ0b38
Wyjaśnij, dlaczego podmiot liryczny kieruje swoje pytanie do świętego Franciszka.
R12Ht1m1X8tQL
Ćwiczenie 18
Zaznacz w tekście wiersza kolorem zielonym nazwy zwierząt, kolorem czerwonym odgłosy przez nie wydawane.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1VyrRSoIslb5
Z tekstu wiersza Jana Twardowskiego wypisz nazwy zwierząt i odgłosy, jakie te zwierzęta wydają.
Ćwiczenie 19
R1cXWWEVrMLQl
Zwróć uwagę na zaznaczone kolorami wyrazy i wyjaśnij, jak nazywa się środek stylistyczny zastosowany przez poetę.
Ćwiczenie 19
R1JYgi6YEuZ47
Zwróć uwagę na wypisane w poprzednim ćwiczeniu nazwy zwierząt i odgłosy przez nie wydawane. Wyjaśnij, jak nazywa się środek stylistyczny zastosowany przez poetę.
Polecenie 4
R17O6zHtLD7na
Ułóż nazwy zwierząt w kolejności alfabetycznej i opisz wydawane przez nie dźwięki. Możesz skorzystać ze słownika języka polskiego, słownika wyrazów staropolskich, słownika ptaków polskich lub innych źródeł.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
RevndXrKQALwR
Na podstawie wiersza wypisz odgłosy, jakie wydaje człowiek. Który z tych odgłosów możesz przypisać również zwierzętom?
Ćwiczenie 21

Przyjrzyj się dokładnie budowie utworu Jana Twardowskiego i wyjaśnij, czym różni ona  się od konstrukcji innych znanych ci wierszy.

R1bPtRiDOUAKg
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 21

Wysłuchaj recytacji  lub przeczytaj ponownie wiersz. Czy w wierszu występują rymy? Wyjaśnij, na czym polega rym.

R1TgpdwFlbhrL
Miejsce na notatki
Ważne!

Gołąb ma bogate i złożone znaczenie symboliczne, nigdy nie utożsamianoutożsamićutożsamiano go z czymś złym. Zwykle kojarzy się z pokojem, miłością i niewinnością. Szczególne miejsce zajmuje w symbolice biblijnej. Jest symbolemsymbolsymbolem Ducha Świętego, choć pierwszy raz pojawił się w Starym Testamencie podczas potopu, przyniósł Noemu gałązkę oliwną, oznaczającą pokój między Bogiem a ludźmi i wody zaczęły opadać. Pojawia się przy chrzcie Jezusa nad Jordanem. Gołąb jest atrybutematrybutatrybutem wielu świętych chrześcijańskich jak również bogini miłości Afrodyty.

symbol
atrybut
utożsamić
Ćwiczenie 22

Wypisz z wiersza wyrazy naśladujące dźwięki. Wyjaśnij, jak nazywają się te wyrazy.

RuAyuBfEyAHNR
Miejsce na notatki
RoGN63ghmJzFO
Ćwiczenie 23
Połącz w pary odgłosy z osobami lub zwierzętami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24
Rbms802Xp7kbJ
Wyjaśnij, dlaczego człowiekowi przypisano trzy odgłosy, gołębiowi dwa, a motylowi żaden.
Ćwiczenie 25
R10S2YLkAjwq5
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiednich fragmentów tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26

Ustal, jakie przesłanie zawiera wiersza. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RJN7cLLLC9Nkh
Miejsce na notatki
Ciekawostka

O tym, jak powszechne jest pragnienie, aby móc porozumiewać się ze zwierzętami, świadczy pomysł pewnej firmy na primaaprilisowy żart.

Otóż 1 kwietnia 2010 roku ogłoszono, że dostępna jest dla użytkowników (na razie w trakcie testów) specjalna aplikacja na telefony, dzięki której można przetłumaczyć mowę niektórych gatunków zwierząt. Ta nieprawdopodobna informacja wzbudziła zainteresowanie na całym świecie. Wielu ludzi chciało się dowiedzieć, co mówią zwierzęta.

Dla zainteresowanych

Jeśli temat języka zwierząt cię zainteresował poszukaj informacji o prof. Simonie KossakKossakKossak (1943‑2007). Pochodziła ona ze znanej artystycznej rodzinyrodzina Kossakówrodziny, jednak zdecydowała się wybrać własną drogę. Skończyła studia biologiczne i wyjechała z Krakowa do Puszczy Białowieskiej, tam w leśniczówce spędziła większą cześć swojego życia. Znana jest przede wszystkim z działalności na rzecz ochrony przyrody i ogromnej empatiiempatiaempatii dla zwierząt. Potrafiła nawiązywać z nimi więź i chętnie spędzała czas w ich towarzystwie. Odwiedzały ją sarny i łosie, a domu pilnowali m.in. oswojona locha Żabka i kruk Korasek.  Nazywała siebie zoopsychologiem. Chętnie dzieliła się  wiedzą i zależało jej na edukowaniu społeczeństwa. Występowała w audycjach radiowych, pisała książki, z których warte polecenia są: Opowieści z Dziedzinki, Serce i pazur.

empatia
Kossak
rodzina Kossaków

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 27
R10adS4HVUjP7
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 28

Zastanów się, czy człowiek może rozpoznać potrzeby zwierząt po ich zachowaniu lub wydawanych dźwiękach. Wymień co najmniej dwa przykłady takich zachowań.

RV2wY9o6ZCBxu
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Naucz się wiersza Jana Twardowskiego na pamięć i przygotuj się do jego recytacji. Zwróć uwagę na brak znaków interpunkcyjnych, który otwiera możliwość wielu interpretacji. Zadbaj o odpowiednią intonację.

R1esJC4nggL48
Polecenie 5

Spróbuj w kilku zdaniach zredagować odpowiedź św. Franciszka na pytania podmiotu lirycznego.

RP04JQXPlJCq2
Miejsce na notatki
Polecenie 6
RsqezJXnA4TkJ
Stwórzcie orkiestrę wygrywającą dźwięki zapisane w wierszu. Użyjcie do tego papieru, długopisów, linijek lub innych przedmiotów. Wydawajcie dźwięki ustami, palcami, stopami, dłońmi itp. Zaprezentujcie swoją muzykę pozostałym grupom.

Słownik

orędzie
orędzie

uroczyste przemówienie, apel

Orate frates
Orate frates

[czytaj: orate fratres] zwrot z języka łacińskiego, który oznacza „módlcie się bracia”

otucha
otucha

nadzieja wynikająca z wiary w to, że będzie lepiej, że coś się powiedzie

pobłażliwość
pobłażliwość

wyrozumiałość, tolerancja

powściągać
powściągać

powstrzymać się od jakiegoś działania