R3vrajFlNafCC
Ilustracja przedstawia zabudowania wiejskie stojące wśród zielonych pól. Widać spadziste dachy domów oraz kominy. Pośród domów stoją drzewa częściowo je przysłaniając. Budynki otaczają łąki i pola. Po lewej stronie widać stado pasących się krów. Nad zabudowaniami górują porośnięte drzewami wzniesienia - po lewej stronie dwa niższe, po prawej - jedno wysokie. W oddali widać kontury szczytów górskich. Przed zabudowaniami widać biegnący wzdłuż kadru nasyp kolejowy, wzdłuż którego widać sieć trakcyjną. Przed nim widać pola, korony drzew i fragment dachu budynku.

Różne odmiany polszczyzny

Język regionów
Źródło: www.pixabay.com, fotografia barwna, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Dlaczego jedni ludzie nazywają takie same owoce „borówkami”, a inni „jagodami”? Dlaczego mieszkańcy niektórych regionów Polski piją „kwaśne” mleko, a pozostali „zsiadłe”? Dlaczego dzieci z Małopolski wychodzą „na pole”, a ich rówieśnicy z innych części kraju wychodzą „na dwór”?

Dzieje się tak dlatego, że chociaż w Polsce obowiązuje jeden język, to w każdym regionie geograficznym odnajdziemy typowe dla niego słowa i formy gramatyczne.

Już wiesz

1) Zastanów się, czy ktoś z twojej rodziny, przyjaciół lub znajomych mieszkających w innym regionie Polski posługuje się językiem, który różni się od używanego przez ciebie. Jeśli tak, to wyjaśnij, na czym polegają te rozbieżności.

R8w83ke28vlGJ
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Zastanów się, czy w twojej okolicy ziemniaki nazywa się „kartoflami”, „pyrami”, a może po porostu „ziemniakami”.

R1aTeoFbCClxr
Miejsce na notatkę ucznia.

3) Mieszkaniec Wrocławia to wrocławianin, natomiast mieszkanka tego miasta 
to wrocławianka. Czy od nazwy miejscowości, w której mieszkasz, tworzy się nazwę jej mieszkanki/mieszkańca? Jeśli tak, to podaj te słowa.

RSxhwRXOCnTn2
Miejsce na notatkę ucznia.

Terytorialne odmiany języka

W polszczyźnie można wyodrębnić wyrazy ogólne i wyrazy o ograniczonym zasięgu terytorialnym. Co to znaczy? Te pierwsze są używane na co dzień, każdy Polak je zna (np. „szkoła”, „muzyka”, „jedzenie”). Do drugiej grupy należą wyrazy charakterystyczne dla pewnego regionu (jest to tzw. słownictwo regionalnesłownictwo regionalneregionalne lub gwarowesłownictwo gwarowegwarowe).

Terytorialne odmiany języka polskiego nazywane są gwarami, dialektami lub odmianami regionalnymi
1) Gwara to mowa ludności wiejskiej, ściśle związana z terytorium zamieszkiwanym przez jej użytkowników. Odróżnia ją przede wszystkim słownictwo i wymowa.
2) Dialekt ma szerszy zakres znaczeniowy. Oznacza zespół kilku lub kilkunastu gwar. 
Zdarza się jednak, że oba terminy traktowane są jako synonimy.

Na terytorium Polski wyróżniamy dialekty mazowiecki, małopolski, wielkopolski, śląski. Ponadto wyodrębniamy dialekty mieszane na wschodzie kraju i nowe dialekty mieszane na zachodzie i północy. Powstały one w efekcie połączenia polszczyzny ogólnej z elementami gwar używanych przez osadników z różnych regionów kraju, którzy po II wojnie światowej przybyli na włączone do Polski tereny.

tnzkcN84Fp_000000DR
RE9hLfR6ve0KV
Zasięg dialektów języka polskiego w granicach Polski
Źródło: Aotearoa, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mapa przedstawiająca zasięg dialektów języka polskiego w granicach Polski: wielkopolski (woj. kujawsko‑pomorskie, prawie całe woj. wielkopolskie oraz południowo‑wschodnia część woj. pomorskiego); śląski (południowo‑wschodni kraniec woj. wielkopolskiego, prawie całe woj. opolskie, część zachodnia woj. śląskiego); małopolski (woj. świętokrzyskie, woj. małopolskie, woj. podkarpackie, południowo‑wschodnia część woj. łódzkiego, część wschodnia woj. śląskiego, południowa część woj. mazowieckiego w okolicach Radomia, południowa część woj. lubelskiego do miasta Lublin); mazowiecki (woj. podlaskie, południowo‑wschodnia część woj. warmińsko‑mazurskiego, prawie całe woj. mazowieckie, północno‑wschodni skrawek woj. łódzkiego i północny woj. lubelskiego); nowe dialekty mieszane (woj. zachodniopomorskie, lubuskie, dolnośląskie oraz część zachodnia woj. pomorskiego i część północno‑zachodnia woj. warmińsko‑mazurskiego); dialekty mieszane (obejmują wąski pas wzdłuż wschodniej granicy Polski - wschodnią część woj. podlaskiego, lubelskiego i podkarpackiego). Dialekt wielkopolski obejmuje obszar, na którym znajdują się miasta Grudziądz, Tuchola, Złotów, Piła, Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Poznań, Konin, Leszno, Rawicz, Kalisz, Kutno, Łęczyca, Łódź, Sieradz. Dialekt śląski obejmuje obszar, na którym znajdują się miasta Syców, Kluczbork, Opole, Prudnik, Gliwice, Bytom, Katowice, Tychy, Rybnik, Bielsko‑Biała. Dialekt małopolski obejmuje obszar, na którym znajdują się miasta Piotrków Trybunalski, Tomaszów Mazowiecki, Radomsko, Radom, Lublin, Chełm, Zamość, Częstochowa, Kielce, Tarnobrzeg, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Krosno, Nowy, Sącz, Nowy Targ. Dialekt mazowiecki obejmuje obszar, na którym znajdują się miasta Tczew, Malbork, Starogard Gdański, Płock, Lubawa, Ostróda, Olsztyn, Ełk, Suwałki, Białystok, Łomża, Ostrołęka, Warszawa, Siedlce, Biała Podlaska, Łowicz, Skierniewice, Biała Podlaska. Nowe dialekty mieszane obejmują obszar, na którym znajdują się miasta: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gorzów Wielkopolski, Zielona góra, Głogów, Milicz, Legnica, Wałbrzych, Wrocław, Brzeg, Elbląg. Dialekty mieszane obejmują obszar, na którym znajdują się miasta Przemyśl, Włodawa, Hrubieszów, Lubaczów. Na mapie zaznaczono również teren występowania języka kaszubskiego, który występuje w środkowej części woj. pomorskiego, miasta: Władysławowo, Gdynia, Gdańsk, Kościerzyna, Bytów.

W obrębie jednego dialektu wyróżnia się wiele gwar. Dziej się tak dlatego, że gwara obejmuje swoim zasięgiem mowę mieszkańców mniejszego obszaru niż dialekt.

Na przykład w obrębie dialektu małopolskiego wyróżniamy m.in. gwary: sądecką, żywiecką, kielecką, krakowską, podhalańską. Natomiast dialekt mazowiecki tworzą
m.in. gwara kurpiowska, łowicka i ostródzka.

Ciekawostka

W naszym kraju, oprócz języka polskiego, status urzędowy ma również język kaszubski. Oznacza to, że na Kaszubach wszelkie informacje i tablice urzędowe mają dwie wersje językowe, a dzieci i młodzież uczą się języka kaszubskiego w szkołach.

słownictwo regionalne
słownictwo gwarowe
j0000007UQB1v50_0000000X
Ćwiczenie 1
R1AitAv4LvgJh1
Zadanie interaktywne, dwie ramki z opisem "słownictwo ogólnonarodowe" i "słownictwo o ograniczonym zasięgu terytorialnym", podane obok wyrazy należy przeciągnąć do odpowiedniej ramki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wykonaj poniższe polecenia. Odwołaj się do zamieszczonej powyżej mapy zasięgu dialektów języka polskiego lub skorzystaj z dostępnych źródeł wiedzy
(np. słowników, leksykonów, internetu).

Polecenie 1

Zastanów się, czy mieszkańcy regionu, w którym mieszkasz, posługują się konkretną gwarą. Zapisz jej nazwę.

Rr3CWNLQs4T9m
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 2

Określ, w obrębie którego z dialektów znajduje się miejsce twojego zamieszkania.

Określ swoje miejsce zamieszkania (region, województwo, gmina). Następnie sprawdź na mapie lub w dostępnych źródłach wiedzy, który dialekt obejmuje ten teren.

R17fFexA9M4NK
Polecenie 3

Sprawdź w dostępnych źródłach wiedzy, czy język regionu, w którym mieszkasz, został scharakteryzowany w formie słownika dialektów i gwar. Jeśli tak, to podaj tytuł oraz autora/autorów tej publikacji.

RhF34EpETo5Bf
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższymi fotografiami lub ich opisa. Czy wiesz, że w różnych regionach Polski niektóre zwierzęta i rośliny są inaczej nazywane? Sięgnij do dowolnych źródeł wiedzy i podaj przynajmniej dwie regionalne nazwy poniższych roślin/zwierząt.

RwG9DQLDjFafj
Chaber
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
Ri9d0Hf8WDgE4
Czerwona porzeczka
Źródło: mako, fotografia barwna, licencja: CC BY 2.0.
R1ZTJUyJJtlhL
Biedronka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
Rykn9oSTTBnuB
Ćwiczenie 3

Opowiedz, co przedstawiają poniższe fotografie. Z podanych form wymowy wybierz te, które odpowiadają normie ogólnopolskiej. Określ, w jaki sposób mieszkańcy twojego regionu wymawiają te nazwy.

RKLnE3sgcqHVh
[żaba], [zaba]
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
Rc8pA67ftSozh
[oko], [łoko]
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
RhjdF4os8VSLD
[kobieta], [kobita]
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
R5Kik5aCknyuu
[anioł], [janioł]
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
RntTDgFXXnDhy
Ćwiczenie 3

Z podanych poniżej form wymowy wybierz te, które odpowiadają normie ogólnopolskiej. Określ, w jaki sposób mieszkańcy twojego regionu wymawiają te nazwy:

  • [zaba], [żaba]

  • [łoko], [oko]

  • [kobita], [kobieta]

  • [janioł], [anioł]

RmDn0KR9WJCa9
Na postawie map w atlasie, Google Maps [czyt. gugl maps] i informacji zawartych w e‑materiale oraz własnej wiedzy, przygotuj wraz z kolegami/ koleżankami program trzydniowej wycieczki po Polsce dla swojej klasy. Pamiętajcie, aby dostosować liczbę miejsc do zwiedzania do możliwości turystów i czasu zwiedzania danego obiektu. Program powinien obejmować walory przyrodnicze i kulturowe wybranych miejsc. Zwiedzający powinni również poznać folklor jednego z odwiedzanych miejsc. Wyznaczając trasę wycieczki, pamiętajcie o powrocie do miejsca jej rozpoczęcia.
Ciekawostka

W Polsce istnieją zespoły (rozpoznawalne i popularne w całym kraju), które w swoich utworach kultywują regionalne i lokalne tradycje. W tworzonych tekstach posługują się gwarą. Takim zespołem jest m.in. góralska kapela Trebunie‑Tutkij0000007UQB1v50_000tp002Trebunie‑Tutki, która w swym dorobku artystycznym ma wiele piosenek sławiących piękno ich małej ojczyzny.

Ćwiczenie 4

Odszukaj w dostępnych źródłach piosenkę zespołu Trebunie‑Tutki pt. Jo cłek wolny. Wynotuj z tekstu słowa gwarowe. Sprawdź ich znaczenie w języku ogólnopolskim. Zastanów się, czy te słowa były ci wcześniej znane.

R1IhY2jx7O3Zt
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 4

Korzystając z dostępnych źródeł, wyszukaj legendy dotyczące regionu twojego zamieszkania. Przeczytaj je, a następnie wynotuj słownictwo regionalne i gwarowe.

R1BDTS2ykDxW4
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5

Wiele polskich miejscowości posiada symbole, które stanowią ich wyróżnik na tle innych miejsc w kraju (np. symbolem Warszawy jest syrenka, Krakowa – smok wawelski, Poznania – koziołki, Grójca – jabłka, a Torunia – pierniki). Zdecyduj, kto lub co może być symbolem/symbolami twojego regionu. Wybierz jeden z nich i ułóż krótką rymowankę na ten temat.

RbVejs03Ee6JY
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5

Wiele polskich miejscowości posiada swoje symbole, np. Warszawa - syrenkę, Kraków – smoka wawelskiego, Poznań – koziołki, Grójec – jabłka, a Toruń – pierniki. Zdecyduj, kto lub co może być symbolem/symbolami twojego regionu. Wybierz jeden z nich i ułóż krótką rymowankę na ten temat.

R1eMLzsu207Gd
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 6

Pracując samodzielnie lub w grupie z koleżankami i kolegami z klasy, wyjaśnij,
w jaki sposób mieszkańcy regionu, w którym mieszkasz, pielęgnują jego kulturę. Odpowiedź powinna zawierać pełną informację o takich przedsięwzięciach i podmiotach jak: festiwale, konkursy, stowarzyszenia, wystawy, muzea, galerie, zespoły pieśni i tańca itp.

RF27tCzN0iO5E
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 5

Odszukaj w dostępnych źródłach wiedzy podane poniżej wyrazy gwarowe: cumelek, gruba, gira, starka, farwa. Zapisz ich znaczenie w języku ogólnopolskim oraz nazwę regionu, z którego pochodzą.

RsVtTnNAZzFzv
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6

Zapisz poniższe regionalne przysłowia i powiedzenia w języku ogólnopolskim:

a) Jescy sie taki nie narodziół, co by wszystky wygodziół.

b) Lepsy śpicek niz chlebicek.

c) Leci jakby jemu soli na ogon nasypał.

d) Nie zawracaj gitary.

e) Skrobać marchewki.

f) Szneka z glancem.

g) Ślyp za ślyp, kieloch za kieloch.

R132wKznePNn5
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7

Wskaż w poniższych wyrażeniach gwarowych końcówki wyrazów, które w języku ogólnopolskim uznawane są za nieprawidłowe: byłech tu, widza was, śmieli się, siedźma tam, rzuć kamyszek. Następnie zapisz ich ogólnopolską wersję.

RmDn0KR9WJCa9
Na postawie map w atlasie, Google Maps [czyt. gugl maps] i informacji zawartych w e‑materiale oraz własnej wiedzy, przygotuj wraz z kolegami/ koleżankami program trzydniowej wycieczki po Polsce dla swojej klasy. Pamiętajcie, aby dostosować liczbę miejsc do zwiedzania do możliwości turystów i czasu zwiedzania danego obiektu. Program powinien obejmować walory przyrodnicze i kulturowe wybranych miejsc. Zwiedzający powinni również poznać folklor jednego z odwiedzanych miejsc. Wyznaczając trasę wycieczki, pamiętajcie o powrocie do miejsca jej rozpoczęcia.
RmAhFhCti3Dl41
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: słownictwo terytorialne (regionalne), dialekty, gwary.

R12igIpEA3kGd
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007UQB1v50_000tp002

Źródło: https://zpe.gov.pl/a/polszczyzna-regionow/D1Gx3D5Yj